Een Duitsche Katholiekendag.
Dt Saksische Koningsdochter.
No. 94.
Donderdag 10 Augustus 1911.
Zevende Jaargang.
(O-Bank, Amsterdam
mr van het Water-
Bkeede Watering
brseke", maakt be-
Rekening en Verant-
er 19101911 vanaf
et 17 Augustus 1911
ligt ten Kantore
ntvanger-Griffier te
van afschriften tegen
kosten verkrijgbaar
irdt kennis gegeven,
jemeene vergadering
den zal worden ge-
Idags te één uur, in
uis „De Prins van
Goes.
S, Dijkgraaf.
d. MEER MOHR,
Ontv.-Griffier.
1 Augustus a.s.
te besteden:
oonhuis en Erf,
IMBOOTDIENST
en
Kade D 30, Goes.
Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
FEUILLETON.
B li AT O IA H D
Vrijdag 18 Augustus
van het WATERSCHAP
SDIJK, zal op
2 ure bij de wed. J. van
'"llewoutsdijk trachten
|lven van eenige Water-
igen in Ellewoutsdijk
Driewegen, ter lengte
2424 M. in 7 perceelen,
biljetten breeder om-
reven.
geschiedt op Woensdag 9
aanvangende te Ellewoutsdijk
swegj'e, des namiddags 1 nre,
vingsbiljetten kunnen ook vóór
len dag der besteding bjj één
an het bestuur worden inge-
let Bestuur voornoemd,
lEÜWENHUIJSE, Dijkgraaf,
v. n. BEUT, Ontv.-Griffier.
tie hand te koop:
'sHeer-Arendskerke,
ieklante Schoenmakerij
gen ten kantore van Notaris
Goes.
Jordt.—Rotterdam en
Amsterdam,
de Stoombooten
GOES n. ROTTERDAM:
10 Aug. 's morgens 1,—
IS Aug. 's morgens 2,—.
|TERDAM: Woensdagmiddag.
ROTTERDAM n. GOES:
Aug. 's morgens 5,
Aug. 's morgens 11,—
's namiddags 4,
4STERDAM naar GOES:
Vrijdagmiddag 2 uur.
J: Rotterdanq Haring-
(idzijdei.
1TIËN te bekomen te Goe»
eer J. C. MONHEMIUS, te
de heenen BOUMAN Zn.(
etdam bij de hieeren J. ®-
RE en W. DEFAIS en te Rot'
bij de Steombeot-Reederg W1
VN DER SCHUIJT.
ilERSVRACHT Goe»~DordH
enkele rel», 1, retour M,30'
van 108 Gulden,
rloren, geven zeer hooge
ndsche Staatsloterij,
bij den Agent der Bank
UW ZEQIWSCHE COUMI
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten 0.95.
Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent.
Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
naif drie en Vrijdag Vóór een uur 'si
Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraaf C 209, GOES.
Reclamebericbten 25 Ct. p. r. Bjj abonnement speciale prjje.
Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst,; wordt 2 X berekend.
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt. h contant.
I i
Enkele Onderbrekingen, als gevolg van
min gunstige tijden daargelaten, beeft sinds
1848 het Katholieke Duitschland trouw
vastgehouden aan de gewoonte, telken jare
in den zomer een algemeene wapenschouw
te houden over de Katholieke strijdkrachten,
in den vorm van een Katholiek sociaal
congres of Katholiekendag.
Deze Katholiekendagen hebben niet alleen
het voordeel, dat zij een gemakkelijke
gelegenheid bieden om verschillende kwes-
tien op sociaal en godsdienstig gebied te
bespreken, maar ook dragen zij niet weinig
bij tot de versterking der eenheid onder
de Katholieke bewoners van het groote
Duitsche Rijk en leggen zij de welsprekende
getuigenis af, hoe die geloofseenheid ver
schil van meening over ondergeschikte
kwesties onaangetast laat en zoe het woord
van den grooten Augustinus er ten volle
bewaarheid wordt: „in het noodzakelijke
eenheid, in het twijfelachtige vrijheid, in
alles de liefde".
De Duitsche Katholiekendagen leggen
ook een allergunstigst getuigenis af van den
geest van verdraagzaamheid, die de deel
nemers bezielt. Nimmer lag in de bespre
kingen der Katholieke belangen iets wat
kwetsend of beleedigend was voor anders
denkenden en daarom was en is een Duit
sche Katholiekendag steeds welkom in de
verschillende steden waar zij afwisselend
gehouden wordt, ook al behooren hare
inwoners voor het meerendeel niet tot de
Katholieke Kerk.
De correcte wijze, waarop Duitschland's
Katholieken zich op hun jaarlijksch alge
meen congres tegenover hunne afge cheiden
broeders gedragen, heeft hun de algemeene
sympathie verworven, en zoo ziet men het
dan ook gebeuren, dat telken jare geheel
de stad, die tot zetel van het congres is
uitgekozen, zich opmaakt om de Katholieke
congressisten op waardige, meestal grootsche
wijze te ontvangen.
Dezen zomer is de schoone Rijnstad
Mainz de uitverkoren plaats voor den 68en
algemeenen Duitschen Katholiekendag.
Mainz voert haar historie op tot in de
hoogste oudheid reeds tijdens de regeering
van keizer Augustus gold het als een stra
tegisch punt van gewicht. Te Mainz ves
tigde de groote geloofsverkondiger Boni-
facius, die bij ons Friesche Dokkum den
marteldood stierf, zijn bissohoppelijken zetel
en na hem kwamen tal van kerkvorsten,
door hun heiligheid en geleerdheid den
roem van Mainz vermeerderen. Totdat in
de vorige eeuw de groote bisschop Wilhelm
Emanuel Von Ketteler dien roem kwam
bevestigen en vooral als pionier der Katho
lieke sociale actie een invloed verwierf, die
zich ver buiten de grenzen van zijn diocees
uitstrekte en tot op onze dagen voelbaar
is. Nu tevens dit jaar het honderdjarig
geboortefeest van den gevierden bisschop
wordt herdacht, die daarenboven de grond
legger werd van de Duitsche Katholieken
dagen de eerste werd in 1848 in hetzelfde
Mainz gehouden begrijpt de lezer, dat
27)
Angstig gilden de nonnen, als zjj het
doodsgevaar der moeder zagen.
Op hetzelfde oogenblik was Hadumut
door een zjjingang binnengekomen. Ook zjj
begreep, wat de naaste oogenblikken bren
gen zouden, en het bloed stolde schier in
hare aderen. Doch wat het terstond aan
't zieden bracht, en nu vreeaeljjk in haar
groote blauwe oogen ontvlamde, was de
oude „furor teutonicus, de Saksische woede",
die haar, heldendochter, nu eenmaal aan
geboren was.
En in dit strjjdvuur greep zjj den grooten
kandelaar met de brandende paascukaars,
en eer zjj zelf goed wist wat zjj deed,
daalde hjj suisend neer op het hoofd van
den roover. Met een doffen slag stortte
deze op het tapjjt neer. Hoogop spatte het
bloed uit de wonde, Hadumuts sluier met
purperen droppels beleggend.
Ontzet weken de Sorbiërs terug, als zjj
die krijgshaftige uou weerzagen. Reeds op
de muren was zjj onheilbrengend geweest,
en nu verscheen zjj als kwam zjj uit den
de stad van Bonifacius als vanzelf de aan
gewezen plaats werd voor den 58en Katho-
Wie zich met een: „nu ja, zoo'n Room-
sche vergadering, is 't anders niet", van de
verdere kennismaking met de Duitsche
Katholiekendagen wil afmaken, heeft abso
luut geen begrip van de beteekenis van
zoo'n bijeenkomst. Eenige getallen cijfers
zijn welsprekend mogen hier die betee
kenis illustreeren. Zaterdag en Zondag j.l.
brachten tweehonderd en twintig
extratreinen de deelnemers aan den
Katboliekendag binnen Mainz. Deze kwamen
meerendeels uit de verschillende provinciën
en staten van Duitschland, maar ook uit
Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Rusland,
ja zelfs uit Amerika en Australië. Het
feestgebouw, waarin de groote vergaderingen
worden gehouden is op kosten der
stad voor de Katholiekendag in orde
gebracht. Die kosten bedragen het peul
schilletje van 100.000 Mark. 'Is een
zaal van 43 op 48 M., plaats biedende voor
7 000 personen met eigen postkantoor,
restauratie, bestuurskamers enz.
Volgens gewoonte gaat aan de opening
van het congres een optocht vooraf van het
Katholieke Duitsche volk in al zijn gele
dingen. Alle beroepen, standen, maar vooral
de arbeidersstand zijn er vertegenwoordigd
en de katholieke werkman rekent het zich
tot groote eere in de stoet te mogen mee
trekken onder de schaduw van het vaandel
zijner corporatie.
Weet ge, lezer wat zoo'n optocht zeggen
wil? Welnu,-Zondag j.l. trok die optocht
uit van 2 tot 6 uur, dus vier volle uren.
Daaraan namen deel negenhonderd
vereenigingen met vjjftigduizend
leden, voerende achthonderd vaandels
en begeleid door v jj f t i g muziekkorpsen.
Zoo ging die optocht door het feesceljjk
versierde met duizenden vreemdelingen
gevulde Mainz en ten aanschouwe van 225
vertegenwoordigers der binnen- en buiten-
landsche dagbladen als een even grootsche
als waardige uiting van de Katholieke
eenheid, van de Katholieke kracht en
solidariteit en toen in den namiddag de
verschillende vergaderzalen met de groote
feesthal al die duizenden had binnenge
laten, kon Dr. Schmitt de president van
het plaatseljjk comité in zjjn openingswoord
met reden zeggen: „Wjj hebben heden een
optocht gezien van Katholieke mannen zoo
groot en geweldig als tusschen de muren
van onze stad nog nooit is geweest. (Leven
dige bjjval). 50.000 mannen marcheerden
voort met 900 vereenigingen. Dit zjja
getallen, die men vroeger voor onmogelijk
hield en zjj zjjn de uiterlijke kenteekeningen
van den wasdom onzer Katholiekendagen.
En dat de kracht van deze ook innerljjk
is toegenomen, dat zal ieder moeten toe
geven, die zonder vooroordeel de hande
lingen volgt of onze stenografische verslagen
bestudeert I Geve God, dat de wakkere
mannen, die hierheen gekomen zjjn om den
vermoeiden tocht mede te maken en weldra
weer den heenreis ondernemen zullen,
gelukkig zullen terugkeeren bjj de hunnen,
en dat geen ongeval de feestesvreugde
storen zall (Levendige bjjval).
muur. Neeu, dat ging niet recht toe.
„De geharnaste jonkvrouw met de vuur-
oogen 1" riepen zjj en vol angst stormden
zjj de kerk uit.
Maar „heiligschennis eu doodslag 1 Wee,
wee 1" krjjschten de bevende nonnen. „Met
de gewjjde paaschkaars I" Vol afgrjjzen be
dekten zjj het gelaat met den sluier.
De vluchtenden gaven nog uiting aan
hun schrik in den hof en als de daar strjj-
dende Sorbiërs hoorden dat de geheimzin
nige jonkvrouw hun dappersten gezel had
gedood, dan drongen ook zjj angstig naar
buiten. En alsof dood en verderf hen op
de hielen zat, stoven zjj heen in wilde vaart.
„O moeder, veelgeliefde moeder I" riep
Hadumut innig, met uitgebreide armen naar
de op de knieën gezonken abdis jjlend om
ze op te heften.
Doch de knielende richtte zich zelf op,
en alsof haar de met bloedbespatte bruid
Gods niet naderen mocht, beschreef zjj met
den kromstaf een cirkel om zich heen.
„Kind, Hadumnt, wat hebt gjj gedaan?
God zjj u genadig, God zjj u genadig 1"
„Ik heb uw leven beschermd", riep de
non, wier oogen helderder schitterden dan
het pantser dat hare leden omsloot.
Maar haar aanblik deed de anders zoo
goedige moeder bitter wee.
„Den heiligen sluier, dien gjj vlekkeloos
De redenaar bracht vervolgens dank aan
het gemeentebestuur, de burgerjj en het
centraal-comité hulde aan Faus eu Keizer
en wees energiek de verwjjten en ver
dachtmakingen terug, die de laatste tjjden
voornamelijk uit het buitenland tegen bet
principieele Katholicisme van roomsch
Duitschland werden ingebracht. Hij zeide
Men heeft wel is waar in den laatsten
tjjd getracht ons, Duitsche Katholieken,
verwjjten te maken wegens de door ons
voorgestane beginselen, wier juistheil in
twjjfel wordt getrokken. Dat doet ons niet
het goede spoor bjjstor worden I Wjj,
Duitsche Katholieken staan vereenigd aan
de zjjde van onze priesters, onder de leiding
onzer Bisschoppen, in innigste vereeniging
met een volstrekte trouw aan den H. Vader
(Luide toejuiching). Zoo was van oudsher
de Katholieke leer en zoo zal het als God
het wil, in Duitschlands gouwen altijd
bljjven. Wij laten ons geen vrees aanjagen
door ongeroepen critici welker leerlingen
regelmatig tot nederlaag en ondergang en
bjjDa nog nooit tot overwinning en herleving
gevoerd hebben. (Gejuich).
Men heeft ook van eene scheuring onder
de Katholieken gesproken, die in voorbe
reiding en ten deele reeds aanwezig zou
zjjn. Ach, hoe is ook hier, geljjk zoo dikwjjls
sinds het ontstaan der kerk, de wensch de
vader der gedachteDie „profeten" ver
geten, dat by de Katholieken geen scheuring
in geloofszaken mogeljjk is 1 Men is Katho
liek met al de gevolgtrekkingen van dien,
of men is het niet I (Geweldig en langdurig
applaus). Wie ook maar een steen uit den
wonderbaren bouw der Kerk verwijdert,
is niet meer Katholiek.
Meeningsverschillen kunuen bestaan in
zake opportuniteit en tactiek. Er zijn
„richtingen" bij de bespreking van sommige
vraagstukken, maar deze richtingen, waarvan
men zóóveel ophef maakt, moeten slechts
zijn en willen slechts zijn verschillende
wegen naar één doel. (Algemeene en luide,
instemming). Dat doel en de grondgedachte
zijn onveranderlijk uitgedrukt in de woor
den „Ik geloof in ééne heilige katholieke
en apostolische Kerk". (Levendige toejui
chingen).
Deze woorden zjjn zonder twjjfel allen
uit het hart gegrepen, die niet zonder
bezorgdheid aanschouwen, hoe zoowel in
den vreemde als hier in Nederland sommige
Katholieke organen inkt en tjjd vermorsen
met voortdurend aau den dag te brengen
wat Duitschland's Katholieken heet te
verdoelen zonder te wjjzen op hetgeen
hen viereent en te zamen houdt: de een
dracht ,ge beljjdenis van het Katholieke
geloof organen, die door hun heftige en
bittere polimiek voortdurend doen denken
aan het Schriftuurwoord: „non in commo-
tione Dominus" De Heer is niet in de
beroering."
In het licht van den 58en Duitschen
Katholiekendag mag met vertrouwen de
toekomst van het katholieke Oermanje
worden tegemoetgezien. Onze vurige weu-
schen aan onze Duitsche geloofsgeuooten
voor het welslagen van dit congres en van
hun bewonderenwaardigen socialen arbeid.
Ter staving van onze hierboven geuite
voor den rechterstoel van Christus brengen
moest, zie ik met bloed bezoedeld en met
een helm bedekt. Wee, dat gjj mjjn gebod,
die mannenkleeding af te leggen, veracht
hebt... De stem der sterke vrouw stokte
van 't weenen.
„Dat God medeljjden hebbe," zuchtte zjj
dan weer. „Liever had ik lijf eu leven
verloren, dan dat ik mjjn duif alzoo zien
moest. Wee, wee, uwe wildheid, die vóór
Gods heiligdom eenen mensch het leven
ontnam 1"
Als uit steen gehouwen stond Hadumur
bjj deze woorden. Plotseling boog zjj zich
over den neergevelden Sorbiër, die stil en
stjjf neven de gebroken en nog walmende
paaschkaars lag.
„Hjj is dood," zeide zjj huiveringwekkend
rustig. „Hadde ik hem niet getroffen, dan,
moeder, laagt gjj nu hier," Toonloos klonk
hare stem bjj deze woorden.
Dan sprak moeder Engeltrudis treurig
„Wel hebt gjj mjj het teven gered en toch
kan ik u daarvoor niet danken, want uwe
overjjlde daad zal mjj bitter hartzeer be
zorgen. Reeds wegens uwe ongehoorzaam
heid moet ik de straf der uitsluiting op u
toepassen," ging zjj met strengheid voort.
„De verdere straf zal u de abt van Fulda
opleggeu. En geloof mjj, de strenge man
zal geen geringe boeten voor zulk onge-
beweging, dat de Duitsche Katholieken
dagen ook door andersdenkenden met
belangstellende waardeering worden be
groet, releveeren wjj eveD wat de Mainzer
opperburgemeester, Dr. Göttelman in de
openingsvergadering tot de verzamelde
Katholieken sprak
„Maiuz zeide hjj heeft een goeden
klank in christelijke ooren, want hier vond
Gütenberg de kunst uit, die de woorden
van het Evangelie over de geheele wereld
droeg, ook hier zaten op den bisschopszetel
mannen van heiligen levenswandel en groote
geleerdheid en in 1848 werd hier de eerste
Katholiekendag gehouden. Op den Katho
liekendag worden, het is bekend, actueele
vraagstukken op vredelievende wjjze be
handeld en wel zoo, dat het geheele Duitsche
volk er voordeel van heeft. (Levendige
toejuichingen). Ook in Mainz wonen ver
schillende belijdenissen bjjeen, maar tot eer
der stad mag ik zeggen dat in het burger
lijke leven vrede en liefde heerschen, en
vrede en liefde willen wij immers allen,
die van goeden wille zjjn,(Toejuichingen).
Eindigen wjj met den wensch, dat spoedig
de dag moge komen, die Neêriands Katho
lieken geestdriftig en eendrachtig verga
derd ziet in den Eersten Algemee
nen Katholiekendag.
ITALIË,
De Pa us. De gezondheidstoestand van
den H. Vader is niet zooals hjj wezen
moet. Waren het enkel de jichtaanval in
de knie en de keelaandoening, er zoude
weinig reden tot bezorgheid zijn, wjjl deze
indisposities volgens de verklaring der
geneesheeren van lichten aard zyn. Doch
de groote hitte die te Rome heerscht
96» F. in de schaduw en den Paus het
slapen belet, hebben met de doorgestane
pjjnen den doorluchtigen patiënt bovenmate
afgemat, waardoor hjj in een gedrukte
stemmiug verkeert.
Zooals de Kölnische Volkszeitung vau
hooggeplaatste zjjde uit Rome verneemt,
nemen de krachten van den Paus tengevolge
van de doorgestane pjjnen en de heete
slapeloeze nachten langzaam af. Men vreest,
dat er groote kans is voor het ontstaan
van zwakte van het hart Tot nu toe heeft
de Paus echter geen flauwte gehad.
Volgens de laatste berichten uit Rome,
dato 8 Augustus schijnt echter een verbe
tering te zyn ingetreden en is de algemeene
toestand van den H. Vader minder gedrukt.
Ook nam de koorts af.
Moge deze gunstige wending aanhouden
en 's pausen kostbaar leven nog lang ge
spaard bljjven voor de Katholieke Kerk,
Dit is voorzeker aller wensch.
fiHO£LI9ID.
Spoorwegstaking. Reuter seint
ons uit Londen d.d. 7 dezer:
De staking van het spoorwegpersoneel
breidt zich te Liverpool met onrustbarende
snelheid uit.
hoord doen vinden! Verwonderen zal't mij
uiet, indien hjj u uit den kring der Zusters
verbant. Ga nu en leg die outwjjde klee
ding af."
De gewetensvolle bewaarder der klooster
tucht maakte een gebaar naar de deur die
naar buiten leidde. Hadumut klaagde niet
en vroeg niets; maar met doodsbleek ge
laat verliet zjj de heilige plaats.
Buiten was alle krjjgsgewoel verstomd.
Een oogenblik stond Hadumut als bewus
teloos onder het portaalzjj zag slechts dat
de vjjanden tot den laatsten man wegge
trokken waren. Dan trof een diep en pjjnlyk
steunen haar oor.
Op den ondersten (rap zat Wolfbrand
in elkaar gedoken. Zj)n hoofd rustte op het
groote schild en de brekende oogen staar
den in het avondrood. Zjjn lichaamskracht
was heen, uit vele wonden stroomde het
bloed.
„Wolf, mjjn dierbere Wolf! Zal ik ook
u verliezen riep Hadumut in diepe smart,
en reeds zat zy op den trap en had het
bloedige hoofd in hareu schoot gelegd. Dan
zag de doodeljjk gewonde held haar nog
eenmaal in de oogen.
„Lieveling, dat is een heerijjk sterven,"
stamelde hjj met moeite. De schikgodinnen
hebben mjjn lot bepaald. Maar geen stroo-
dood... van 't slagveld tot den krjjgsgod...
Welk weder zullen wij hebben
Verwachting tot aan den avond van 10 Aug.
Zwakke tot matigen veranderlijken, later
zuidelijke tot westelijken wind. Toenemende
bewolkte lucht. Waarschijnlijk onweer.
Daarna koeler.
De beambten van de London and North
western Railway verklaarden dat 20U0 tot
3000 man van die Mij. zich reeds bij de
staking hebben aangesloten.
Een groote triomftocht werd vanmorgen
op touw gezet van het eene naar het
andere station.
Het treinporsoneel van alle stations op
een na heeft het werk neergelegd. Zij eisehen
54 werkuren per week en een loonsverkoo-
ging van 2 shilling.
Ter wjjl Duitschland's Katholieken te
Mainz vergaderd zijn houden onze Engelsche
geloofsgeuooten hun tweede sociaal congres
te New-Castle, waarde aartsbisschop Bourne
de openingsrede uitsprak.
FRANHRIJfi.
Tegen de sabotage. Zooals bekend
is, hield dezer dagen het Nationaal Syndicaat
van spoorwegpersoneel in Frankrijk een
congres. Hierop is ook ter sprake gekomen
de sabotage d.w.z. opzettelijke en geweldda
dige vermeiing. Na heftige debatten heeft
het congres met 262 stemmen en 26 onthou
dingen de motie-Rouaan, waarbij de sabotage
wordt getaakt, aangenomen.
De motie luidde als volgt:
De afgevaardigden naar het 22ste nationale
congres protesteeren tegen de gewelddadige
wijze waarop de regeerrng de huiszoekingen
doet houden bij de leiders van het Nationale
Syndicaat om op het spoer te komen van
degenen, die de sabotage bedreven te Ba-
rentin en Pont de 1 Arehe, misdadige
handelingen, welke door het congres worden
gelaakt, aangezien het bedrijven van zulke
daden slechts er toe kunnen leiden de
wederindienststelling der ontslagen kame
raden te vertragen.
De wijze echter, waarop de huiszoekingen
plaats hadden, is voor de congressisten het
bewijs, dat de regeering het er op toelegt
de syndicalistische organisatie te vernietigen.
Zij wijzen den minister van justitie erop,
dat de politieambtenaren steeds de woningen
binnendriogen, wanneer de leiders tfwezig
zijn, terwijl zij dan hun vrouwen en kinderen
schrik aanjagen door hun bedreigingen.
Ten slotte wordt de inbeslagneming der
correspondentie tusschen een der voormannen
en het bestuur in strijd genoemd met de
bepalingen der wet van L884 op de syn
dicaten.
Het congres, dat thans gehouden wordt,
gaat uit van het Nationale Syndicaat,
waarvan slechts 43.000 man lid zijn, terwijl
het geheele spoorwegpersoneel 300.000 man
sterk is.
Op het congres zijn aanwezig 118 afgevaar
digden vertegenwoordigende 138 groepen,
d.i. een derde minder dan op het congres
in 1910.
„Wolf, gij sterft als Christen, denk aan
uwen Verlosser! riep de non den stervende
in 'toor, terwyl zy hem met het kruis-
teeken zegende.
Met een laatste inspanning hief hjj nog
eens het hoofd op.
„Ik ben... Heia trouw... gebleven... den
machtigen... hemelkoning... Nu opent Hy
mjj de deur... tot zjjn zalig verblyf... Ach,
goede Heer Jezus... vergeef mjj... mjjne
zonden... In afgebroken klanken had hjj
geflluisterd. Dan zonk hjj machteloos terug.
Zjjne ziel was ten hemel gestegen. Geweldig
wee neep Hadumuts hait te samen, als zjj
den getrouwe dooi voor zich zag liggen.
„Vaarwel, getrouwe Wolfbrand, tot wjj
elkander daarboven wederzien."
Zacht liet zjj den stommen held op het
schild terugzinken. Dan stond zjj op, 't was
geen tjjd bij den doode te verwjjieu, en
ook in haar diepste smart vergat zjj niet
wat de abdis geboden had.
Maar als zjj de wapenrusting, waarmede
de doode haar zoo strijdlustig had bekleed,
aflegde, rolden uit hare tot nu toe traan-
looze oogen, groote tranen over haar bleeke
wangen. „O wee, deze dag 1" weende zjj
zacht. „Ten tweede male heb ik vader eu
moeder verloren."
(Wordt vervolgd).