Een Duitsche Katholiekendag. Dt Saksische Koningsdochter. No. 94. Donderdag 10 Augustus 1911. Zevende Jaargang. (O-Bank, Amsterdam mr van het Water- Bkeede Watering brseke", maakt be- Rekening en Verant- er 19101911 vanaf et 17 Augustus 1911 ligt ten Kantore ntvanger-Griffier te van afschriften tegen kosten verkrijgbaar irdt kennis gegeven, jemeene vergadering den zal worden ge- Idags te één uur, in uis „De Prins van Goes. S, Dijkgraaf. d. MEER MOHR, Ontv.-Griffier. 1 Augustus a.s. te besteden: oonhuis en Erf, IMBOOTDIENST en Kade D 30, Goes. Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. FEUILLETON. B li AT O IA H D Vrijdag 18 Augustus van het WATERSCHAP SDIJK, zal op 2 ure bij de wed. J. van '"llewoutsdijk trachten |lven van eenige Water- igen in Ellewoutsdijk Driewegen, ter lengte 2424 M. in 7 perceelen, biljetten breeder om- reven. geschiedt op Woensdag 9 aanvangende te Ellewoutsdijk swegj'e, des namiddags 1 nre, vingsbiljetten kunnen ook vóór len dag der besteding bjj één an het bestuur worden inge- let Bestuur voornoemd, lEÜWENHUIJSE, Dijkgraaf, v. n. BEUT, Ontv.-Griffier. tie hand te koop: 'sHeer-Arendskerke, ieklante Schoenmakerij gen ten kantore van Notaris Goes. Jordt.—Rotterdam en Amsterdam, de Stoombooten GOES n. ROTTERDAM: 10 Aug. 's morgens 1,— IS Aug. 's morgens 2,—. |TERDAM: Woensdagmiddag. ROTTERDAM n. GOES: Aug. 's morgens 5, Aug. 's morgens 11,— 's namiddags 4, 4STERDAM naar GOES: Vrijdagmiddag 2 uur. J: Rotterdanq Haring- (idzijdei. 1TIËN te bekomen te Goe» eer J. C. MONHEMIUS, te de heenen BOUMAN Zn.( etdam bij de hieeren J. ®- RE en W. DEFAIS en te Rot' bij de Steombeot-Reederg W1 VN DER SCHUIJT. ilERSVRACHT Goe»~DordH enkele rel», 1, retour M,30' van 108 Gulden, rloren, geven zeer hooge ndsche Staatsloterij, bij den Agent der Bank UW ZEQIWSCHE COUMI Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten 0.95. Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór naif drie en Vrijdag Vóór een uur 'si Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraaf C 209, GOES. Reclamebericbten 25 Ct. p. r. Bjj abonnement speciale prjje. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst,; wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt. h contant. I i Enkele Onderbrekingen, als gevolg van min gunstige tijden daargelaten, beeft sinds 1848 het Katholieke Duitschland trouw vastgehouden aan de gewoonte, telken jare in den zomer een algemeene wapenschouw te houden over de Katholieke strijdkrachten, in den vorm van een Katholiek sociaal congres of Katholiekendag. Deze Katholiekendagen hebben niet alleen het voordeel, dat zij een gemakkelijke gelegenheid bieden om verschillende kwes- tien op sociaal en godsdienstig gebied te bespreken, maar ook dragen zij niet weinig bij tot de versterking der eenheid onder de Katholieke bewoners van het groote Duitsche Rijk en leggen zij de welsprekende getuigenis af, hoe die geloofseenheid ver schil van meening over ondergeschikte kwesties onaangetast laat en zoe het woord van den grooten Augustinus er ten volle bewaarheid wordt: „in het noodzakelijke eenheid, in het twijfelachtige vrijheid, in alles de liefde". De Duitsche Katholiekendagen leggen ook een allergunstigst getuigenis af van den geest van verdraagzaamheid, die de deel nemers bezielt. Nimmer lag in de bespre kingen der Katholieke belangen iets wat kwetsend of beleedigend was voor anders denkenden en daarom was en is een Duit sche Katholiekendag steeds welkom in de verschillende steden waar zij afwisselend gehouden wordt, ook al behooren hare inwoners voor het meerendeel niet tot de Katholieke Kerk. De correcte wijze, waarop Duitschland's Katholieken zich op hun jaarlijksch alge meen congres tegenover hunne afge cheiden broeders gedragen, heeft hun de algemeene sympathie verworven, en zoo ziet men het dan ook gebeuren, dat telken jare geheel de stad, die tot zetel van het congres is uitgekozen, zich opmaakt om de Katholieke congressisten op waardige, meestal grootsche wijze te ontvangen. Dezen zomer is de schoone Rijnstad Mainz de uitverkoren plaats voor den 68en algemeenen Duitschen Katholiekendag. Mainz voert haar historie op tot in de hoogste oudheid reeds tijdens de regeering van keizer Augustus gold het als een stra tegisch punt van gewicht. Te Mainz ves tigde de groote geloofsverkondiger Boni- facius, die bij ons Friesche Dokkum den marteldood stierf, zijn bissohoppelijken zetel en na hem kwamen tal van kerkvorsten, door hun heiligheid en geleerdheid den roem van Mainz vermeerderen. Totdat in de vorige eeuw de groote bisschop Wilhelm Emanuel Von Ketteler dien roem kwam bevestigen en vooral als pionier der Katho lieke sociale actie een invloed verwierf, die zich ver buiten de grenzen van zijn diocees uitstrekte en tot op onze dagen voelbaar is. Nu tevens dit jaar het honderdjarig geboortefeest van den gevierden bisschop wordt herdacht, die daarenboven de grond legger werd van de Duitsche Katholieken dagen de eerste werd in 1848 in hetzelfde Mainz gehouden begrijpt de lezer, dat 27) Angstig gilden de nonnen, als zjj het doodsgevaar der moeder zagen. Op hetzelfde oogenblik was Hadumut door een zjjingang binnengekomen. Ook zjj begreep, wat de naaste oogenblikken bren gen zouden, en het bloed stolde schier in hare aderen. Doch wat het terstond aan 't zieden bracht, en nu vreeaeljjk in haar groote blauwe oogen ontvlamde, was de oude „furor teutonicus, de Saksische woede", die haar, heldendochter, nu eenmaal aan geboren was. En in dit strjjdvuur greep zjj den grooten kandelaar met de brandende paascukaars, en eer zjj zelf goed wist wat zjj deed, daalde hjj suisend neer op het hoofd van den roover. Met een doffen slag stortte deze op het tapjjt neer. Hoogop spatte het bloed uit de wonde, Hadumuts sluier met purperen droppels beleggend. Ontzet weken de Sorbiërs terug, als zjj die krijgshaftige uou weerzagen. Reeds op de muren was zjj onheilbrengend geweest, en nu verscheen zjj als kwam zjj uit den de stad van Bonifacius als vanzelf de aan gewezen plaats werd voor den 58en Katho- Wie zich met een: „nu ja, zoo'n Room- sche vergadering, is 't anders niet", van de verdere kennismaking met de Duitsche Katholiekendagen wil afmaken, heeft abso luut geen begrip van de beteekenis van zoo'n bijeenkomst. Eenige getallen cijfers zijn welsprekend mogen hier die betee kenis illustreeren. Zaterdag en Zondag j.l. brachten tweehonderd en twintig extratreinen de deelnemers aan den Katboliekendag binnen Mainz. Deze kwamen meerendeels uit de verschillende provinciën en staten van Duitschland, maar ook uit Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Rusland, ja zelfs uit Amerika en Australië. Het feestgebouw, waarin de groote vergaderingen worden gehouden is op kosten der stad voor de Katholiekendag in orde gebracht. Die kosten bedragen het peul schilletje van 100.000 Mark. 'Is een zaal van 43 op 48 M., plaats biedende voor 7 000 personen met eigen postkantoor, restauratie, bestuurskamers enz. Volgens gewoonte gaat aan de opening van het congres een optocht vooraf van het Katholieke Duitsche volk in al zijn gele dingen. Alle beroepen, standen, maar vooral de arbeidersstand zijn er vertegenwoordigd en de katholieke werkman rekent het zich tot groote eere in de stoet te mogen mee trekken onder de schaduw van het vaandel zijner corporatie. Weet ge, lezer wat zoo'n optocht zeggen wil? Welnu,-Zondag j.l. trok die optocht uit van 2 tot 6 uur, dus vier volle uren. Daaraan namen deel negenhonderd vereenigingen met vjjftigduizend leden, voerende achthonderd vaandels en begeleid door v jj f t i g muziekkorpsen. Zoo ging die optocht door het feesceljjk versierde met duizenden vreemdelingen gevulde Mainz en ten aanschouwe van 225 vertegenwoordigers der binnen- en buiten- landsche dagbladen als een even grootsche als waardige uiting van de Katholieke eenheid, van de Katholieke kracht en solidariteit en toen in den namiddag de verschillende vergaderzalen met de groote feesthal al die duizenden had binnenge laten, kon Dr. Schmitt de president van het plaatseljjk comité in zjjn openingswoord met reden zeggen: „Wjj hebben heden een optocht gezien van Katholieke mannen zoo groot en geweldig als tusschen de muren van onze stad nog nooit is geweest. (Leven dige bjjval). 50.000 mannen marcheerden voort met 900 vereenigingen. Dit zjja getallen, die men vroeger voor onmogelijk hield en zjj zjjn de uiterlijke kenteekeningen van den wasdom onzer Katholiekendagen. En dat de kracht van deze ook innerljjk is toegenomen, dat zal ieder moeten toe geven, die zonder vooroordeel de hande lingen volgt of onze stenografische verslagen bestudeert I Geve God, dat de wakkere mannen, die hierheen gekomen zjjn om den vermoeiden tocht mede te maken en weldra weer den heenreis ondernemen zullen, gelukkig zullen terugkeeren bjj de hunnen, en dat geen ongeval de feestesvreugde storen zall (Levendige bjjval). muur. Neeu, dat ging niet recht toe. „De geharnaste jonkvrouw met de vuur- oogen 1" riepen zjj en vol angst stormden zjj de kerk uit. Maar „heiligschennis eu doodslag 1 Wee, wee 1" krjjschten de bevende nonnen. „Met de gewjjde paaschkaars I" Vol afgrjjzen be dekten zjj het gelaat met den sluier. De vluchtenden gaven nog uiting aan hun schrik in den hof en als de daar strjj- dende Sorbiërs hoorden dat de geheimzin nige jonkvrouw hun dappersten gezel had gedood, dan drongen ook zjj angstig naar buiten. En alsof dood en verderf hen op de hielen zat, stoven zjj heen in wilde vaart. „O moeder, veelgeliefde moeder I" riep Hadumut innig, met uitgebreide armen naar de op de knieën gezonken abdis jjlend om ze op te heften. Doch de knielende richtte zich zelf op, en alsof haar de met bloedbespatte bruid Gods niet naderen mocht, beschreef zjj met den kromstaf een cirkel om zich heen. „Kind, Hadumnt, wat hebt gjj gedaan? God zjj u genadig, God zjj u genadig 1" „Ik heb uw leven beschermd", riep de non, wier oogen helderder schitterden dan het pantser dat hare leden omsloot. Maar haar aanblik deed de anders zoo goedige moeder bitter wee. „Den heiligen sluier, dien gjj vlekkeloos De redenaar bracht vervolgens dank aan het gemeentebestuur, de burgerjj en het centraal-comité hulde aan Faus eu Keizer en wees energiek de verwjjten en ver dachtmakingen terug, die de laatste tjjden voornamelijk uit het buitenland tegen bet principieele Katholicisme van roomsch Duitschland werden ingebracht. Hij zeide Men heeft wel is waar in den laatsten tjjd getracht ons, Duitsche Katholieken, verwjjten te maken wegens de door ons voorgestane beginselen, wier juistheil in twjjfel wordt getrokken. Dat doet ons niet het goede spoor bjjstor worden I Wjj, Duitsche Katholieken staan vereenigd aan de zjjde van onze priesters, onder de leiding onzer Bisschoppen, in innigste vereeniging met een volstrekte trouw aan den H. Vader (Luide toejuiching). Zoo was van oudsher de Katholieke leer en zoo zal het als God het wil, in Duitschlands gouwen altijd bljjven. Wij laten ons geen vrees aanjagen door ongeroepen critici welker leerlingen regelmatig tot nederlaag en ondergang en bjjDa nog nooit tot overwinning en herleving gevoerd hebben. (Gejuich). Men heeft ook van eene scheuring onder de Katholieken gesproken, die in voorbe reiding en ten deele reeds aanwezig zou zjjn. Ach, hoe is ook hier, geljjk zoo dikwjjls sinds het ontstaan der kerk, de wensch de vader der gedachteDie „profeten" ver geten, dat by de Katholieken geen scheuring in geloofszaken mogeljjk is 1 Men is Katho liek met al de gevolgtrekkingen van dien, of men is het niet I (Geweldig en langdurig applaus). Wie ook maar een steen uit den wonderbaren bouw der Kerk verwijdert, is niet meer Katholiek. Meeningsverschillen kunuen bestaan in zake opportuniteit en tactiek. Er zijn „richtingen" bij de bespreking van sommige vraagstukken, maar deze richtingen, waarvan men zóóveel ophef maakt, moeten slechts zijn en willen slechts zijn verschillende wegen naar één doel. (Algemeene en luide, instemming). Dat doel en de grondgedachte zijn onveranderlijk uitgedrukt in de woor den „Ik geloof in ééne heilige katholieke en apostolische Kerk". (Levendige toejui chingen). Deze woorden zjjn zonder twjjfel allen uit het hart gegrepen, die niet zonder bezorgdheid aanschouwen, hoe zoowel in den vreemde als hier in Nederland sommige Katholieke organen inkt en tjjd vermorsen met voortdurend aau den dag te brengen wat Duitschland's Katholieken heet te verdoelen zonder te wjjzen op hetgeen hen viereent en te zamen houdt: de een dracht ,ge beljjdenis van het Katholieke geloof organen, die door hun heftige en bittere polimiek voortdurend doen denken aan het Schriftuurwoord: „non in commo- tione Dominus" De Heer is niet in de beroering." In het licht van den 58en Duitschen Katholiekendag mag met vertrouwen de toekomst van het katholieke Oermanje worden tegemoetgezien. Onze vurige weu- schen aan onze Duitsche geloofsgeuooten voor het welslagen van dit congres en van hun bewonderenwaardigen socialen arbeid. Ter staving van onze hierboven geuite voor den rechterstoel van Christus brengen moest, zie ik met bloed bezoedeld en met een helm bedekt. Wee, dat gjj mjjn gebod, die mannenkleeding af te leggen, veracht hebt... De stem der sterke vrouw stokte van 't weenen. „Dat God medeljjden hebbe," zuchtte zjj dan weer. „Liever had ik lijf eu leven verloren, dan dat ik mjjn duif alzoo zien moest. Wee, wee, uwe wildheid, die vóór Gods heiligdom eenen mensch het leven ontnam 1" Als uit steen gehouwen stond Hadumur bjj deze woorden. Plotseling boog zjj zich over den neergevelden Sorbiër, die stil en stjjf neven de gebroken en nog walmende paaschkaars lag. „Hjj is dood," zeide zjj huiveringwekkend rustig. „Hadde ik hem niet getroffen, dan, moeder, laagt gjj nu hier," Toonloos klonk hare stem bjj deze woorden. Dan sprak moeder Engeltrudis treurig „Wel hebt gjj mjj het teven gered en toch kan ik u daarvoor niet danken, want uwe overjjlde daad zal mjj bitter hartzeer be zorgen. Reeds wegens uwe ongehoorzaam heid moet ik de straf der uitsluiting op u toepassen," ging zjj met strengheid voort. „De verdere straf zal u de abt van Fulda opleggeu. En geloof mjj, de strenge man zal geen geringe boeten voor zulk onge- beweging, dat de Duitsche Katholieken dagen ook door andersdenkenden met belangstellende waardeering worden be groet, releveeren wjj eveD wat de Mainzer opperburgemeester, Dr. Göttelman in de openingsvergadering tot de verzamelde Katholieken sprak „Maiuz zeide hjj heeft een goeden klank in christelijke ooren, want hier vond Gütenberg de kunst uit, die de woorden van het Evangelie over de geheele wereld droeg, ook hier zaten op den bisschopszetel mannen van heiligen levenswandel en groote geleerdheid en in 1848 werd hier de eerste Katholiekendag gehouden. Op den Katho liekendag worden, het is bekend, actueele vraagstukken op vredelievende wjjze be handeld en wel zoo, dat het geheele Duitsche volk er voordeel van heeft. (Levendige toejuichingen). Ook in Mainz wonen ver schillende belijdenissen bjjeen, maar tot eer der stad mag ik zeggen dat in het burger lijke leven vrede en liefde heerschen, en vrede en liefde willen wij immers allen, die van goeden wille zjjn,(Toejuichingen). Eindigen wjj met den wensch, dat spoedig de dag moge komen, die Neêriands Katho lieken geestdriftig en eendrachtig verga derd ziet in den Eersten Algemee nen Katholiekendag. ITALIË, De Pa us. De gezondheidstoestand van den H. Vader is niet zooals hjj wezen moet. Waren het enkel de jichtaanval in de knie en de keelaandoening, er zoude weinig reden tot bezorgheid zijn, wjjl deze indisposities volgens de verklaring der geneesheeren van lichten aard zyn. Doch de groote hitte die te Rome heerscht 96» F. in de schaduw en den Paus het slapen belet, hebben met de doorgestane pjjnen den doorluchtigen patiënt bovenmate afgemat, waardoor hjj in een gedrukte stemmiug verkeert. Zooals de Kölnische Volkszeitung vau hooggeplaatste zjjde uit Rome verneemt, nemen de krachten van den Paus tengevolge van de doorgestane pjjnen en de heete slapeloeze nachten langzaam af. Men vreest, dat er groote kans is voor het ontstaan van zwakte van het hart Tot nu toe heeft de Paus echter geen flauwte gehad. Volgens de laatste berichten uit Rome, dato 8 Augustus schijnt echter een verbe tering te zyn ingetreden en is de algemeene toestand van den H. Vader minder gedrukt. Ook nam de koorts af. Moge deze gunstige wending aanhouden en 's pausen kostbaar leven nog lang ge spaard bljjven voor de Katholieke Kerk, Dit is voorzeker aller wensch. fiHO£LI9ID. Spoorwegstaking. Reuter seint ons uit Londen d.d. 7 dezer: De staking van het spoorwegpersoneel breidt zich te Liverpool met onrustbarende snelheid uit. hoord doen vinden! Verwonderen zal't mij uiet, indien hjj u uit den kring der Zusters verbant. Ga nu en leg die outwjjde klee ding af." De gewetensvolle bewaarder der klooster tucht maakte een gebaar naar de deur die naar buiten leidde. Hadumut klaagde niet en vroeg niets; maar met doodsbleek ge laat verliet zjj de heilige plaats. Buiten was alle krjjgsgewoel verstomd. Een oogenblik stond Hadumut als bewus teloos onder het portaalzjj zag slechts dat de vjjanden tot den laatsten man wegge trokken waren. Dan trof een diep en pjjnlyk steunen haar oor. Op den ondersten (rap zat Wolfbrand in elkaar gedoken. Zj)n hoofd rustte op het groote schild en de brekende oogen staar den in het avondrood. Zjjn lichaamskracht was heen, uit vele wonden stroomde het bloed. „Wolf, mjjn dierbere Wolf! Zal ik ook u verliezen riep Hadumut in diepe smart, en reeds zat zy op den trap en had het bloedige hoofd in hareu schoot gelegd. Dan zag de doodeljjk gewonde held haar nog eenmaal in de oogen. „Lieveling, dat is een heerijjk sterven," stamelde hjj met moeite. De schikgodinnen hebben mjjn lot bepaald. Maar geen stroo- dood... van 't slagveld tot den krjjgsgod... Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot aan den avond van 10 Aug. Zwakke tot matigen veranderlijken, later zuidelijke tot westelijken wind. Toenemende bewolkte lucht. Waarschijnlijk onweer. Daarna koeler. De beambten van de London and North western Railway verklaarden dat 20U0 tot 3000 man van die Mij. zich reeds bij de staking hebben aangesloten. Een groote triomftocht werd vanmorgen op touw gezet van het eene naar het andere station. Het treinporsoneel van alle stations op een na heeft het werk neergelegd. Zij eisehen 54 werkuren per week en een loonsverkoo- ging van 2 shilling. Ter wjjl Duitschland's Katholieken te Mainz vergaderd zijn houden onze Engelsche geloofsgeuooten hun tweede sociaal congres te New-Castle, waarde aartsbisschop Bourne de openingsrede uitsprak. FRANHRIJfi. Tegen de sabotage. Zooals bekend is, hield dezer dagen het Nationaal Syndicaat van spoorwegpersoneel in Frankrijk een congres. Hierop is ook ter sprake gekomen de sabotage d.w.z. opzettelijke en geweldda dige vermeiing. Na heftige debatten heeft het congres met 262 stemmen en 26 onthou dingen de motie-Rouaan, waarbij de sabotage wordt getaakt, aangenomen. De motie luidde als volgt: De afgevaardigden naar het 22ste nationale congres protesteeren tegen de gewelddadige wijze waarop de regeerrng de huiszoekingen doet houden bij de leiders van het Nationale Syndicaat om op het spoer te komen van degenen, die de sabotage bedreven te Ba- rentin en Pont de 1 Arehe, misdadige handelingen, welke door het congres worden gelaakt, aangezien het bedrijven van zulke daden slechts er toe kunnen leiden de wederindienststelling der ontslagen kame raden te vertragen. De wijze echter, waarop de huiszoekingen plaats hadden, is voor de congressisten het bewijs, dat de regeering het er op toelegt de syndicalistische organisatie te vernietigen. Zij wijzen den minister van justitie erop, dat de politieambtenaren steeds de woningen binnendriogen, wanneer de leiders tfwezig zijn, terwijl zij dan hun vrouwen en kinderen schrik aanjagen door hun bedreigingen. Ten slotte wordt de inbeslagneming der correspondentie tusschen een der voormannen en het bestuur in strijd genoemd met de bepalingen der wet van L884 op de syn dicaten. Het congres, dat thans gehouden wordt, gaat uit van het Nationale Syndicaat, waarvan slechts 43.000 man lid zijn, terwijl het geheele spoorwegpersoneel 300.000 man sterk is. Op het congres zijn aanwezig 118 afgevaar digden vertegenwoordigende 138 groepen, d.i. een derde minder dan op het congres in 1910. „Wolf, gij sterft als Christen, denk aan uwen Verlosser! riep de non den stervende in 'toor, terwyl zy hem met het kruis- teeken zegende. Met een laatste inspanning hief hjj nog eens het hoofd op. „Ik ben... Heia trouw... gebleven... den machtigen... hemelkoning... Nu opent Hy mjj de deur... tot zjjn zalig verblyf... Ach, goede Heer Jezus... vergeef mjj... mjjne zonden... In afgebroken klanken had hjj geflluisterd. Dan zonk hjj machteloos terug. Zjjne ziel was ten hemel gestegen. Geweldig wee neep Hadumuts hait te samen, als zjj den getrouwe dooi voor zich zag liggen. „Vaarwel, getrouwe Wolfbrand, tot wjj elkander daarboven wederzien." Zacht liet zjj den stommen held op het schild terugzinken. Dan stond zjj op, 't was geen tjjd bij den doode te verwjjieu, en ook in haar diepste smart vergat zjj niet wat de abdis geboden had. Maar als zjj de wapenrusting, waarmede de doode haar zoo strijdlustig had bekleed, aflegde, rolden uit hare tot nu toe traan- looze oogen, groote tranen over haar bleeke wangen. „O wee, deze dag 1" weende zjj zacht. „Ten tweede male heb ik vader eu moeder verloren." (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1911 | | pagina 1