ING östers. ,DE DUIF" lEEKMAN. ALDERS ische i De Saksische Koningsdochter. No. 78. Dinsdag J Juli 1911. Zevende Jaargang. de Goederen, PRIJZEN. Utrecht. - Opgericht 1861. Middelburg. Istre Costuum-Rokken. atist en Voile Costuums. N, ipt en Ijpniscli- DER WERELD TöT- 719,- Verschijn! eiken MJIANDAG-. WOENSDAG- tn VRflDAGAÏOND. Immer bestaat Dit 6 hlatlzlen. EERSTE BLAD. Godsdienst en Politiek. Geen Katholieke Partij? hoenderbeschuitfabriek. FEUILLETON. -CAO lerlandsche Lloyd. VER, Kade D 30, GOES- u) UIT ZEELAND. Wetenschap en Letteren. Welk weder zullen wij hebben? KERKNIEUWS. en te Amiens. H. THIER. rven ruim 5.500.000 gld. Lieef- tijd Lijfrente Koopprijs per ƒ100 jaarrente 50 55 60 65 70 75 1865 1205 1040 877 719 566 Percentage Ruim 7,32 8,29 9,61 11,40 13,90 17,66 dingen. mede moet maken, jeding, als men gebruik maakt van tuikens van 1—14 dagen: 50 kg. 100 kg. f 12,— f 23,50 .s ouder dan 14 dagen: |o kg. 100 kg. ;evoerd en iederen dag voor IZAAD prima avondvoeder: 50 kg. 100 kg. - 79,77 718,50 L boven de 5 kg. franco naaste Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten f 0.95. Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kanfoor v. d. Administratie: Ganzepoorfstraaf C 209, GOES. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjja. Advertentiën van 16 regels ƒ0.50; ieders regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst,; wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Gt. h contant. Nu ook de liberale pers ten onzent met zekeren ophef gewag maakt van een paar ongelukkige uitdrukkingen, die de Fransche piiester afgevaardigde Lemire in de Kamer van zijn land bezigde aangaande het samen gaan van godsdienst en politiek de „Goesche Couiant" was er Donderdag jl. aanstonds bij om zijn lezers op dat nieuws te vergasten achten wij het nuttig hier onder bet uitstekende hoofdartikel te laten volgen, dat het dagblad „De Maasbode" in baar nummer van Maandag jl. aan deze kwestie wijdde. Indien de „Goesche Courant" dit artikel bad gelezen, waren baar wellicht veel dingen duidelijk geworden, die zij thans niet weet en waardoor zij redeneert als de Genestet zou zeggen: als een kip zonder kop. Thans worden door haar eigenwaan, die het beneden zich acht keunis te nemen van katholieke bladen en geschriften, hare lezers zeer eenzijdig van de verschillende vraag stukken op de hoogte gehouden en strekt hare voorlichting slechts om het Schriftuur woord recht te doen wedervaren: „als de eene blinde den anderen leidt, vallen beiden in den kuil". Geven wij thans het woord aan „De Maasbode". De treurig-bekende abbé Lemire heeft het in de Fransche Kamer van Afgevaar digden weer eens gehad over eene Katho lieke partij. De abbé verklaarde niet mee te doen aan het streven naar zoo'n Katholieke partij. De christelijke geest is geen monopolie van bepaalde partijgroep. En al leven andere landen onder deze verhouding, de abbé bedankt er voor om dat voorbeeld te volgen. Hij heeft te veel vertrouwen in het gezonde inzicht en in het vrije geweten van Frankrijk, om te vermoeden, dat het twee zoo verschillende zaken als godsdienst en politiek zou kunnen verwarren. Ja hij vreest zelfs, dat door die verwar ring het laatste restje christendom, dat nog in de zeden en gewoonten van het volk leeft, er nog uit zal gaan. De liberale bladen, zoowel bij ons als in het buitenland, waar eene afzonderlijke Katholieke partij wordt aangetroffen, nemen den zin dezer rede met instemming over. Is het uit medelijden met het Fransche Katholicisme, dat door de politiek ten gronde dreigt te gaan? Of om de Katholieken uit andere landen, waar wel een Katholieke partij bestaat en waar alleen door dit politieke optreden het -iberalisme den hoek ingeduwd werd, uit hunne kampplaatsec te lokkt n p tDRECHT. Ictisch kippen kweekt, gratis lerken van gelijken Pr Is tMERVEER- >n eene VEBZEKB»lS« uSen ELDSWAAR0E- ven. chtiugen L den Agent, - Verwijtend zag deze den keizer aan Duizendmaal meer is het mjj waard het beeld des gekruisten in eene ziel te prenten dan op het doek te brengen". Voor Hadumut begon nu een nieuwe tud, waarin zjj veel leeien moest. Met grooten jjver legde zjj zich toe op de wetenschap. Zelfs werd zjj lid vau de akademie, een vereenigiug vau de geleerdste mannen en vrouwen aan het hof. Doch ook hier bewaarde zjj haar koele, hoog hartige houding, Ja, de adem van onschuld en de onmiskenbare waardigheid, die op haar wezen lag, trad in deze omgeving nog scherper naar voren. Dat gevoelde ook de keizer, want als na haar volgens akademisch gebruik een naam moest geven wist hij geen passender naam dan die van tiet zinnebeeld der onschuld en lachend verklaarde hjj „Co- duif^1 ZUl' lle6ten' BB eenzame, wilde Wij hebben allerlei bewijzen rede- neerkundige en empirischeom den heilzamen invloed aan te toonen van het optreden eener Katholieke partij en het voeren van principieele politiek. Het wordt haast eentonig om die be wijzen steeds weer naar voren te brengen. En 't zou ook overbodig zijn, ware het niet, dat de tegenstander ons telkens weer het zelfde argument van verwarring van gods dienst met politiek en van verlaging van den godsdienst tegenvoert. Nu moeten daartoe weer dienst doen de woorden van iemand, wiens godsdienst werkelijk door de politiek in de war gebracht schijnt. Wij zouden den abbé willen vragen, of Frankrijk werkelijk gezond inzicht en vrij geweten genoeg heeft om in dit opzicht een apart standpunt in de beschaafde wereld te gaan innemen O. i. mist juist het Fransche Katholicis me het begrip om den vijand te kennen, zoowel als de vrijheid om hem te durven weerstaan. Want het laat zich door een zwakken, doch listigen vijand op den achtergrond stellen En zou werkelijk het Katholicisme ten gronde gaan door een afzonderlijk optreden in de politiek? Kijk daarvoor maar eens naar de landen, die deze methode volgen; hoe daar het Katholiek leven is opgebloeid. Door ons is al dikwijls genoeg, zij het dan ook in anderen vorm, gewezen op de noodzakelijkheid en de nuttigheid van een afzonderlijke Katholieke partij, en van het voeren van principieele politiek. Zelfs al was dit niet noodzakelijk om den godsdienst en de Kerk te beschermen, dan nog zou het uit zuiver staatkundig oogpunt doelmatig zijn. Want wij hebben al meermalen gezien, hoe in schier-technische zaken als de wel- vaartspolitiek en gezondheidspolitiek de Katholieke levensbeschouwing nog tot een afzonderlijk staatkundig inzicht en apart standpunt voert. En waartoe dienen anders de politieke partijen, dan om verschillende staatkundige inzichten en standpunten door organisatie te versterken en te ordenen Zoo vloeit de aparts Katholieke partij noodzakelijk voort uit het afzonderlijk staatkundig inzicht, waartoe de Katholieke levensbeschouwing leidt. Maar de vorming van een eigen party is zelfs beslist noodzakelijk om Godsdienst eu Kerk te beschermen. Want zonder dat politiek optreden zouden, door de sluwheid van den vijand en de goede trouw vau het Katholieke volk, Godsdienst en Kerk gevaar loopen. Dat zien we in alle landen, waar de Katholieken in politiek opzicht te laks zjjn. Uit de brieven van onzen Portugeeschen correspondent blijkt, hoe de Portugeesche Katholieken thans nog niet kunnen gelooven, dat een Katholiek volk en een Katholieke regeering de Kerk kwaad zullen doenl Op dit ©ogenblik, nu toch de Portugeesche Kerk al tot over de ooren in het moeras zit. 'J Proefondervindelijk. Red. .V. Z Crt. V. Het liefelijke Pinksterfeest was aange broken. Reeds vroeg riepen de klokken ten hoogtjj, en op dat teeken bereidden zich in het paleis allen ten kerkgang. Hadumut stond in het portaal der vrouwenwoning en staarde naar de schit terende gestalten, die in feeateljjken optocht langzaam door de hoofdpoort uittrokken naar de kapel. Op eeDS voelde zij zich bij het kleed trekken. Het was Kunelind, die haar be duidde, dat het tijd was zich aan te sluiten. Met innerlyken afkeer volgde zjj. Altjjd was het haar in die dompige duistere ruimte beklemd geweest, maar heden ge loofde zy schier te moeten stikken, als zjj die dicht opeengedrongen menigte zag. Daar klonk een bazuinstoot, en een meerstemmig koor begon te zingen. Het waren heerlyke klanken, die door het tempelruim zweefden zoo anders dan het gezang harer offergezellen. Maar de gevoelens, die haar daarby doorsidderden, wilde zy wederstaan. En wat spraken die in 't witgekleeden in een taal, die zy niet verstond? Wat beteekende die geheimzinnige handeling, die zich daarginds voltrok, waar de aarts En zoo is het in alle lalden gegaan, en zoo zal het in de toekomst ook overal gaan, waar de Katholieken niet scherpzinnig genoeg zjjn om in te zien, dat de nationa listische staatkunde de grootste vjjand van Godsdienst en Kerk is. In de werke ijkheid hebben we dan ook overal gezieD. dat het Katholieke leven weer overal begon op te bloeien en de Kerk werd bevestigd en versterkt, daar waar de Katholieken zich ook politiek deden gelden. Zijn daarvan ons eigen land, België, Oostenrijk en dergelijke landen geen spre kende voorbeelden? En omgekeerd: zjjn landen a's Portugal, Spanje, Italië en Frankrijk zelf op de eerste plaats, geen afschrikwekkende voor beelden, hoe Godsdienst en Kerk te gronde gaan als de Katholieken in de politiek te laks zijn Voorwaar, onze ahbé had beter gedaan met te zwjjgen in eene zaak, waarin hij zoowel het gezonde inzicht als het vrije geweten mist. En de liberale bladen deden beter door op die redevoeringen niet zoo het licht te laten vallen. Want zjj kunnen daarmee het Katholieke volk niet doen weifelen in zjjne overtuiging Integendeel, wjj worden daardoor telkens aandachtig gemaakt op de feiten, die het empirisch bewjjs leveren voor de juistheid van het eendrachtig politiek optreden van de Katholieken. Kruiningen. Heden werd in de weide dood gevonden een rund van den land bouwer Jan Dek alhier. 's-Heerenhoek. In de gemeenteraadsver gadering, gehouden 1 Juli j.l., waren 5 leden tegenwoordig, afwezig M. van der Meulen zonder kennisgeving, 1 vacature. De Dotulen der vorige vergadering werden na lezing onveranderd goedgekeurd en de ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen. De begrooting burg. armbestuur 1912 werd door den voorzitter aangeboden tot een bedrag van f 650.695 met een subsidie uit de gemeentekas van gelijke groote. Het sup. kohier hoofdgeld werd opgemaakt tot een bedrag van f 13 156. De gemeente rekening over het jaar 1910 werd den leden v.orgelegd en na onderzoek goedge keurd en voorloopig vastgesteld met een bedrag in ontvangst van f9226.186 en in uitgaaf van f 9054.87', dus met een goed slot van f 170.31. Op den 1 Juli was het 30 jaar geleden dat mej. Jacoba Vermeule echtgenoote van Nie. van 't Westeinde alhier, als onder wijzeres in nuttige handwerken, aan de openbare school in functie trad, waarvoor haar door den gemeenteraad een gratificatie werd geschonken voor hare onafgebroken plichtsbetrachting. lerseke. De „St. Crt." no. 152 bevat de statuten van de naamlooze vennootschap stoomvaartmaatschappij „Luctor et Emergo" alhier. bisschop van Mainz in purpergewaad achter het hei-verlichte altaar stond, omgeven door een talrjjke priesterschaar? Vreemd bleef Hadumut deze wijdings volle pracht. Zelfs toornde zjj tegen den God der Christenen, Wien deze offerdienst gold, «enen God, Wien zich binnen enge tempelmuren liet opsluiten. Een duisteren blik sloeg zjj op het kruisbeeld boven het altaar. Hoe geheel anders was de heilige viering, waarmede hare goden, bjjzonder de godin Hulda, vereerd werden, hoog daarboven op den vrjjen Asenberg, waar zich slechts de hamel welfde en eerbied waardige reuzenboomen de tempelzuilen vormden I En al klonken daar de gezangen uit ruwe kelen, zjj wekten den echo der bergwanden, die met het ruischen der heilige bron en het fluisteren der boom toppen heerljjk tezamen klonk. Opeens drong een geur van krachtigen wierook tot haar door. In blauwe rook wolken steeg hjj uit een doorboord vat. dat een priester voor het altaar zwaaide. Getroffen bemerkte Hadumut, dat het Rabanus was. Nu prjjkte hjj in een gouden prachtgewaad van diaken; zjjn aangezicht schitterde van vreugde. Eene bel weerklonk. Op haar zilverhellen klank volgde een diepe treffende stilte. Zjj heeft ten doel de exploitatie van een of meer stoomvaartnigen Zjj tracht dit te bereiken door met bedoelde vaartuigen voor eigen rekening te visschen naar mosselzaad en door dezelve aan derden te verhuren of onder anderen titel in gebruik af te staan ter uitoefening der visscherjj in het afgemeen. Die zelfde „St. Crt." bevat de statuten van de naamlooze vennootschap stoomvaart- maatschappjj „Oosterschelde" te lerseke. Zij heeft hetzelfde doel als de maat schappij „Luctor et Emergo." Oostburg. Verdacht van ontvreemding van geldswaardig papier is door de mare chaussee eene dienstbode aangehouden. (M. Crt.) Ovezand. De Raad vergaderde 1 Juli. Poesen;!; 6 leden, afwezig D. van den Dries, Op verzoek wordt dhr. B. G. Lambers, hoofd der .school vanaf 1876, eervol ont slag verleend tegen 1 Nov. 1911. De geloofsbrieven der nieuw gekozen, raadsleden F. de Jonge en G Vermeule worden goedgekeurd. De verordening o-p de bevolking der ge meente wordt gewijzigd door uitbreiding der kom. Het gebruik van een schoollocaal wordt toegestaan voor de vergadering van het Groene Kruis. De verbouw van het gemeentehuis wordt na beraadslaging gegund aan J. de Muijnck te Driewegen. De gemeenterekening over 1910 wordt voorloopig vastgesteld in ontvang op f9986,185 en in uitgaaf op f9744,87, alzoo met een goed slot van f241,315. Driewegen De raad dezer gemeentej hield Zaterdag eene openbare vergadering. Pjiesent 6 leden, afwezig het lid De Dreu, De rekening der gemeente over. deal dienst 1910 werd voorloopig vastgesteld! met -een goed slot van f205,345, zijhdo het bedrag der ontvangsten f 11667,575 en dat der uitgaven f 11462,23. In de begrooting voor 1911 werd eene af- en overschrijving gedaan. Zie verder Tweede Blad. P. A. de Genestet. Zondag j.l. was het 50 jaar geleden, dat P. A. De Genestet, ©en onzer meest bekende en populairste dichters, te Roo sendaal bjj Arnhem stierf. D© poëzie van De Genestet telt tal van bewonderaars en terecht, want er gaa,t ©en ongekende bekoorlijkheid van uit. Niemand minder dan Dr. Schaepman zegt er van: „Geest en liefelijkheid, dar telheid en lust jmet groote klaarheid en een aangename warmte gepaard, ziedaar de poëzie van De Genestet". De Genestets gedichten zij'n inderdaad het gemeengoed geworden onzer natie. Wie kent niet „Het Haantjo van den toren", wien zanger dich ter zal h-eeten, zoolang er harten klop pen door veroordeel-en niet vereelt, en hoofden gloeien, waar de oogen tintelen bij1 do aanschouwing van wat edel is en Dan opende zich een purperzjiden voor hangsel, dat van een troonhemel over het marmeren altaar nederviel en kwam de ciborie te voorschjjn, die de H. Hostie's bevatte. De aartsbisschop opende ze. Dan trad de keizer en zjjne zonen en alle grooten en hofbeambten nader; de prinsessen en overige vrouwen volgden. Allen knielden voor de met glanzend linnen bedekte altaar-tafel neder, en de hoogepriester gaf hun wat de kruisvereerders hunne hemei- spijze, het Lichaam van hunnen God, noemen. Hadumut beschouwde alles met gespannen aandacht. En zij zag, hoe allen van dien geheimzinnigen maaltjjd groot geluk en innigen zieleviede op hun verhelderd ge laat meenamen. Zelfs in de blauwe oogen van den keizer schitterden tranen van vrome ontroering Hadden zjj en hare stamgenooten ooit zulk zalig bewustzjjn van de gemeenschap met het goddeljjke gevoeld? Zjj moest bekennen van niet. Als uu Rabanus den kansel besteeg en met vlammende welsprekendheid van den H. Geest sprak, dan geloofde zjj zelf een adem van dien Geest te voelen, en al haar trots kon het verlangen naar zyne gaven niet onderdrukken. Verwachting tot aan den avond van 4 Juli: Zwakke tot matigen, noordwestelijke tot westelijken wind. Afwisselende bewolkte lucht. Mogeiijk enkele regen of onweersbuien. Weinig verandering van temperatuur. schoon1). Jammer, da,t die poëzie op vele plaatsen is aangevreten d,oor den worm van het ongeloof. Die Genestet's godsdienst was slechts een vraag, schemerend Chris tendom, een gevoelsgodsdienst, waaraan de soliede bodem eener degelijk gevoelde overtuiging ontbrak. Dit maakt de lezing zijher werken voor jongelieden niet zon der gevaar en kan men begrijpen, jdat een hekend letterkundig kritikus, pater G. D. A. Jonckhloet, overigens yen be wonderaar van De Genestet, den wensch uit, dat deze dichter „aan wiens hand het zoo genoegelijk is het dogma, den rug te 'koeren" in zijn jeugd 'zjjn lier te pletter mocht hebben geslagen. Nog zij' vermeld, dat eenige vereerders van De Genestet, bij deze 50-jarige ge dachtenis van zijn sterfdag, in de dui nen nabij1 Haarlem, opi een der plekjes,, ©en monumentale bank gaan plaatsen itot blijvende herinnering. l) „Studiën" XXI blz. 476. Eene treffende plechtigheid. Goes. Zondagavond j.l. had in de pa rochiekerk van St. Maria Magdalena de plechtige opdracht plaats van 10 nieuwe leden en de hernieuwing 'der opdracht van de oude leden der H. Familie. Deze broederschap mag zich onder haar huidigen directeur, den weleerwaar den heer H. F. Heijtveldt, met welwil- lenden steun van onzen hoogeerwaarden hoer Deken in steeds stijgenden bloei verheugen, waar-van de aanwinst der 10 nieuwe leden het sprekend bewijs is. De plechtigheid werd ingeleid met het zingen van eenige toepasselijke liederen,, waarbij duidelijk bleek, hoeveel de broe derschap der H. Familie vermag, om 's Pausen lievelingsideehet herstel va.n den volkszang in dei Kerk bij de g'e- loovigen ingang te doen vinden. Daarna sprak van den kansel da vvel- eerw. pater A. van Ogtrop, Redempto rist te Roosendaal, een opwekkend woord tot de vergaderde mannen en jongelin gen der broederschap. In gloedvolle taal schetste de gewijde redenaar het vetf- heven karakter der handeling, die zoo aanstonds ging verricht worden, tot leid draad nemende het schoone woord van St. Paulus uit diens brief aan de Romei nen, XII, 1: „Ik bid U, broeders, dat gij Uzelven opdraagt als eene heilige, le vende, Gode welbehagelijke offerande". Onze eeuw, zloo zeide hij ongeveer, is een eeuw van onverschilligheid, op haar voorhoofd staat de stempel gedrukt der Na de diensten vereenigde de keizer heel het hof aan een gemeenschappeljjken disch. Hadumut vond hare plaats onder de prinsessen, doch zjj gevoelde zich niet op haar gemak. Zoodra dan ook de minstreelen hunne liederen van schoonheid en minne begonnen voor te dragen en in de zaal door elkaar begonnen te loopen, ging zjj heen in 't vrjje veld en vleide zich neer onder een lindeboom. Hoe gaarne ware Hadumut daar voor altjjd gebleven, verre van die gehate mensehen; doch de keizer had gezegd, dat zjj aan het hof bljjven en mede naar Aken gaan moest. Was er dan geene bevrjjding uit deze ondrageljjke slavernjj Als om hulp vragend hief zjj de armen omhoog, en staarde dan vol verwachting in het gebladerte, of een goede bescherm geest haar niet den wil van Hulda kwam verkondigen. Ach, de witte elfen, die in de takken van den heiligen boom woonden, bleven onzichtbaar; slechts een spreeuw kwetterde er haar lied. Dan vloog zjj op, omhoog ten blauwen hemel. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1911 | | pagina 1