C. I SE HUL TE Co. - Middelburg. MAAT-EAU-DE-COLOGNE. EED HOK HET f HEL. „DE HOOP", Sf. Jacobsfraaf. Drogisterij „Het Roode Kruis", TE HUUR EEN HUIS, Ingezonden Stukken. ALLERLEI. Openbare Verkoopingen. Aanbestedingen. Openbare Verkooping op Donderdag 6 Juli 1911, 4 perceelen Kroonerwfen 8 Haver 7 Tarwe 6 Tarwe 3 Bruine Klavers 1 perceel Lucerne Klavers. Dinsdag 27 Juni I9II, Dinsdag GRDDTE UITVERKOOP van Nikkelen Schenkbladen. BOVENHUIS, TE KOOP OF TE HUUR: MIDDELBURG: Markt C 14. 23, 24 en 25 Juli De tocht gaat naar Zeeland KLAAS BAVING - Zwolle Koloniale Waren, Comestibles, Koffie, Thee, Cacao en Chocolade. VERKADE 's ARTIKELEN - WIJNEN. VLISSINGEN: Badhuisstraat 63. Vanaf heden zijn de Ateliers weder geheel opnieuw ingericht met de nieuwste Fotografische Toestellen, Meubelen en Achtergronden, waaronder een speciaal Kinder-Ameublement. De Ateliers zijn geopend van 's morgens negen tot 's namiddags half zeven. PRIJZEN EN AFWERKING BEKEND. VLISSINGEN Badhuisstraat 63. Telefoon Intercommunaal 193. MIDDELBURG Markt C 14. open jaar heeft pnder- |[en 1 Mei 1910 in de In drie nieuwe dubbel- lirisse.ii eene voldoening Ven, dat deze schepen [uitstekend voldoen:, ter- Ier blijkt, dat het rei- voortreffelijke inricht schepen eveneens op Iw der vroegere nacht- dagdienst bleek zeer J de geriefelijkheid van I'vvijl de grootere snell en, de stipte uitvoering beter waarborgt, zoo- Lingenomeo, dat de vrij [gaven, aan den om- len blijken goede vrueh- [t „Nederland" werd te- prijs verkocht, twijfelen niet of de niseering der vloot zal 1st er toe bijdragen, het I route der Maatschappij in. pssaiissen tegen het ein stellen te kunnen doen finantieele reorga.ni- iappij, noodig own aan [lelijke verplichtingen te I nadat reeds eene bui- [lering van aandeelhou- roepen, werden wij plot- ier concurreerende Maat- door de aankondiging [onde versnelling van het lird-Duitsfth'land. bon van dit onverwachte fnmiddellijk te overzietn ammissarissen gemeend, liering van aandeelhou- moeten uitstellen, luiks buiten het bestek [moge hier toch .worden ploten werd den nacht- en van Quoonboro naar |ijl op deze vergadering [(-organisatie, overeenko- ran December 1910, xul- lan. li het feit, dat het aan- liappij in de vracht vloer [agage-vervtocr via Folke- lijk lager: is, dan bij ve.r- Tlioro, zullen de inkom- lerk worden verminderd, slotte door de mede South Eastern C'hat- Staatsspoor, de Noord- Itsche Spoorweg Maat- I Quatsch© Spoorwegdirec- |i de verbindingen, maar Vd evengoed bleven als enten en die naar Zuid- hmerkolijk beter werden, groot deel der internatio- fuid-I)uiitschlaud voortaan [rlissingen zal worden ge- Ven commissarissen, dat enlijlk geldelijk nadeel ge- lemen. betreft, de uit de winst komen gelden zijh moe- Igeweind tot betaling van lug der hypothecaire lee fde tot afbetaling op: Üe bid Shipbuilding Coimpa- |e bouwkosten (deze wer 1.000 op 1 Januari 1910 It f840.000 op' 31 Decem- Jin 1910 nog niet worden [uitloting der 3 pCt. obli- 186 en evenmin tot uit- Évidend over 1910, zoodat 1 na reserveering van. een 1.000 voor een te vormen |emd werd voor afscihrij- en andere eigendommen >ij! Maatschappijl bestond op 110 uit de volgende sche- ind" groot 4682 M3. met ïgeland" groot 4668 M3. „Prins Hendrik" groot 9000 P.K., „Koningin Re- l3. met 9000 P.K., „Ko- una" 5502 M3. met 9000 Fujiana", „Oranje Nassftu" rig" a,Hen 8171 M3, mot It. obligatie-leening 1886, obligaties uitgeloot, zoo- i bleef een bedrag van /laaitschappij betaalde voor- ten van vernieuwing der 'aderbooten, op 1 Januari nog bedragende f55.083,34 geheel afgeschreven, zoo- van rekening niet meer roorkomt- niddelen was op 31 De- een bedrag van f 10.230 clurende het jaar 1910 in ormdo ketelfonds gestorte >0.000, een bedrag van eten belegd. lot aflossing der hypo- i-ening ad f 2.810.898.3a3, Ier S.S., waarin op 31 De- rnwezig was f2.192.518.42, e het jaar 1910 vermeer- andelijksche bijdragen ad mot gekweekte repte ad odat het op 31 December aanwijst f2.412.184,62. n der exploitatie over bet ir zijn de volgende: iet jaar 1910 werden 730 1, zijnde een gelijk aantal vorige jaar. De bruto-opbïengsten beliepen in 1910 f2.603.847.003. Vergeleken met de beide vorige jaren werd ontvangen wegens het vervoer vain reizigers en bagage in 1910 f 1.221.390.12; in 1909 f 1.059.994.903; in 1908 11.079.800.28 wegens vervoer van koop mansgoederen en pakketten resp. f575.867.89; f617.206.973 en f575.488.17; wegens vervoer van brievenmalen enz. resp. f556.098.783; f561.260.99 en 1' 478.538.463; wegens huur van hutten op de stoomschepen resp. 1'172.435, f 118.940.57 en f 120.109.96; wegens bui tengewone ontvangsten f 78.055.21, f 51.819.93 en f2.302.884.525; en ten slot te totaal in 1910 1 2.603.847,005; 1909 f2.409.223.375 en 1908 f2.302.884.52. Dit is per cent (1908 berekend op 100 pCt.) in 1910 113.07 pOt„ in 1909 104.48 pCt. en in 1908 100 pCt. Per reis werd ontvangen in 1910 f3.566.913; in 1909 f 3.300.305; en in 1908 f 3.141,725. De exploitatiekosten bedroegen in 1910 f 1.545.452.II5 of gemiddeld per reis 12.117.06; tegen f 1.354.457.93s of gemid deld por reis f 1.855.42 in 1909. Deze hoogc exploitatiekosten zijn ont staan door hot in de vaart brengen der nieuwe schroefbouten, alsook doordien de kosten van ombouw der vroegere nacht- booten in dagbooton ten laste der ex ploitatierekening zijn geboekt. In 1910 werden vervoerd 148.842 rei zigers tegen in 1909 128.715; in 1908 132.946; in 1907 120.059; in 1906 110.307. Het aantallen tonnen goederen a 1000 K.G., dat verwoord werd bedroeg in ge noemde jaren resp. 57.277; 56.342; 54.647; 56.327 en 54.923. Het aantal vervoerde passagiers steeg van 128.715 in 1909 tot 148.842 in 1910 eu de opbrengst van f 1.059.994.903 tot 11.221.390.12 of f161.395.213 meer dan in 1909. Ofschoon het vervoerde kwantum goe deren vermeerde met 935 ton, verminder de de opbrengst met f41.339.085. Voor hot postvervoer werd ontvangen: Brievenmalen (gewaarborgde som) 1910 f450.000; de vergoeding voor het ver voer van buitenlandsche brievenmalen ge durende het jaar 1910 bedraagt voor de Maatschappij hoven de gewaarborgde som circa f85.000, hier komt bij hetgeen over 1909 meer is ontvangen dan geraamd, nml. f 3.359.56, samen dus f 88.359.56 aan postpaketten (buitenlandsche) f 9.459.36 en idem (binnenlandsche) f 11.047.38; totaal alzoo £558.866.30. Hier moet af' voor betaalde zegel en le ges f2.767.513, zoodat netto ontvangen werd f556.098.785. In 1910 werd zooals bovengenoemd ge meld ontvangen f2.603.847.003, in 1909 12.409.223.375, in 1908 f 2.302.884.523, in 1907 12.033.849.95, in 1906 f 1.878.999.245. De exploitatiekosten bedroegen in die jaren respectievelijk f 1.545.452.115, f 1.354.457.935, f 1.391.494.26, f 1.389.454.48, 11.290.452.61. De voordeelige verschillen bedroegen f 1.058.394.89, f 1.054.765.44, f911.390.26', 1644.395.47, f588.546.633. De verhouding der exploitatiekosten tot de ontvangsten in percenten bedroeg in 1910 59.352, 1909 56.219, 1908 60.924, 1907 68.317 en 1906 68.678. Van het voordeelig saldo over 1910 ad f 1.058.349.89 moet worden afgetrok ken het nadeelig saldo der intcestrefceniug ad f 154.269.425, de bijdrage ten behoeve van het ketelfonds raderbooten ad 155.083.34 en de bijdrage ten behoeve van het nieuw gevormde ketelfonds ad 160.000, te samen f259.352.765, zoodat de beschikbare winst bedraagt f 799.042.X25, welke ingevolge art. 17 der statuten, voor afschrijving op1 schepen en andere eigendommen zijn bestemd. In verband met de finantieele orga nisatie van de „Zeeland" werd door com missarissen aan de vergadering van aan deelhouders het volgende medegedeeld Vergrooting van het door herhaalde afschrijving tot f 1.020.500 teruggebrachte maatschappelijk kapitaal is ontegenzegge lijk zeer gewènscht, indien dit op aau- -nemelijke voorwaarden kan geschieden. Immers, de schuldenlast der Maatschap pij is, al nam ze in 'den loop van 1910 op zeer bevredigende wijze af, nog al tijd hoogst aanzienlijk. Bovendien is de afdoening van een deel aan korten en l'atalen termijn gebonden, terwijl voor een ander deel de afjossing sedert 1900 js achtergebleven bij het. plan van aflos sing, zooals dit. voor de obljgatiedeening van 1886 was aangenomen. Heeft die vertraagde aflossing ten slotte in hoage mate ten voordeele ge strekt, zoowel voor de obligatiehouders als geheel genomen, als voor de Maatschappij' en was dit uitstel volkomen gerechtvaar digd zoolang dit als 'tware „tot behoud van schip en lading" noodzakelijk was. Commissarissen erkennen ten volle, dat het achterstallige zoo spoedig' mogelijk behoort te worden aangezuiverd. De afbetaling van de bouwsom der nieuwe nachtbooten heeft tot dusver een zeer bevredigend verloop. Toch is de aan korte en vaste termijnen gebonden schul denlast aan de scheepsbotjw-ondeiineming yooy de Maatschappij, ook met het oog OP ('e soms hooge rente welke a,ls afhangende van dein fenfesitand bijl 'de Engelsche Bank daarvan betaald moet worden, niet vrij van bedenking, terwijl zij' bij een samenloop van zeer ongunstige omstandigheden gevaar zqu kunnen ople veren. Het js inderdaad voor de Maatschappij met haren nog altijd zwaren schuldenlast van groot belang hare positie te Ver sterken, met het oog op de altijd onzekere toekomst. Allerlei omstandigheden, op welke de Maatschappij1 geen invloed ver mag uit te oefenen, kunjnon zich voordoen, door welke op het onverwachtst de koers eene ingrijpende verandering ondergaat. Do jongste geschiedenis der Maatschap pij levert daarvan een sterk sprekend voorbeeld. Nog toon in November 1910 de oproeping tot eene buitengewone al gemeene vergadering uitging 'tot behan deling van nagenoeg gelijkluidende voor stellen als nu worden gedaan, meenden commissarissen er op te mogen rekenen dat het saldo der exploitatierekening al thans in de eerstvolgende jaren niet zou verminderen en op haar tegenwoordig zeer hoog bedrag zou kunnen gehouden worden. En reeds voordat de dag der algemeene vergadering was aangebroken noopte de nieuwe sneltrein verbi ndililg Hoek van HollandOsnabrück weldra de H. IJ S. met 1 Mei 1911 zou tot stand brengen, tot een hoogst kostbaren maat regel van verweer. Eene verlegging van den nachtdienst van Queenborough naar Folkestone was onvermijdelijk, wilde de Maatschappij hare sterke positie behou den; haar bestaan stond op hot spel. De verlegging van den nachtdienst op Fol kestone, welke vervroegde aankomst te Vlissingen medebrengt, versterkt de po sitie der maatschappij in het wereldver keer in niet geringe mate, maar zij1 heeft eene aanzienlijke vermindering van de ontvangsten tengevolge, daar het vracht- aandeel voor de Maatschappij 'sterk is gedaald. Niet geringe vermindering van het voordeelig saldo der exploitatie-reke ning staat te wachten, zoolang niet door aanzienlijke toeneming van het aantal pas sagiers en sterk verhoogde inkomsten uit het postvervoer, de mindere opbrengst van hel vrachtaandeel zal zijn geoonn penseerd. Zal de Maatschappij in staat blijven, hare positie te verdedigen tegen nieuwe aanvallen, zoo dient haar kapi taal te worden uitgebreid, opdat voor nieuw materieel de middelen kunnen ter zijde worden gelegd, waar tot dusver al wat op de exploitatie overschoot, aan stonds moest worden uitgegeven tot af doening der schulden. Het strekt commissarissen daarom tot groote voldoening, dat zij, de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen be reid hebben bevonden tot het aangaan van overeenkomsten, tengevolge van wel ke het kapitaal der Maatschappij zal wor- .den vermeerderd met f 1.000.000 a pari, terwijl ten hoogste f 800.000 tegen 4 pCt. eveneens a pari aan de Maatschappij' zal worden geleent. Wordt tot deze overeenkomsten door aandeelhouders machtiging verleend, dan zal de Maatschappij in staat zijn, zoo wel de Fairfield Shipbuilding Company volledig af te betalen, als de achterstal lige, aflossing te voldoen, terwijl daarvan de gewone aflossing der obligaties wordt hervat en, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, dividend eerlang kaïn uit gekeerd worden. Deze kapitaalsvermeerdering biedt bo vendien de welkome gelegenheid met 31 December 1911 een einde te maken aan do preferentie der aandeelen Serie B, welke tot dusverre een onoverkomelijke moeilijkheid van kapitaals-uitbreiding scheen te zijn. De door de Maatschappij tot Exploitatie van S.S. gestelde voorwaar de, dat met 31 December 1911 de pre ferentie der aandeelen B ophoudt, ach 'teil commissarissen niet alleen van hare zijde volkomen gemotiveerd, maar ook ten zeerste in het belang der Maatschappij. Met eene uitkcering in contanten van f50 per preferont-aandeel achten com missarissen de oplossing der preferentie welke tot dusver nog geen tastbaar voordeel heeft opgeleverd voldoend© gecompenseerd. Het daarvoor noodige be drag van f 145.650 i's met het vereischte voor geheel© afbetaling der bouwsom van de nieuwe schepen met 1 Juli 1911 ad pi.m. f660.000 geheel te dekken uit de opbrengst der nieuw uit te geven aandee len. De achterstallige obligatieschuld be draagt f 899.000 een klein deel van die som kan worden gevonden uit de gifte van nieuwe aandeelem, terwijl het grootste deel zal moeten worden bestreden uit de bovenbedoelde geklleening vain ten hoogste f 800.000. De aflossing is zóó ge regeld, dat z(j zelfs in slechte jaren niet zal drukken, terwijl bij voorspoedige ja ren vervroegde aflossing mogelijk is zon der eenig agio. De in verband met deze regeling ge dane voorstellen en het ontwerp-stafuten- wijziging, welke een gevolg daaiyan is, werden aan de goedkeuring van aandeel houders onderworpen. In de Woensdagmiddag gehouden algemeene vergadering van aandeel houders van de maatschappij „Zee, land" waren vertegenwoordigd 221 aan deelen. Het voorstel van commissarissen 'betreffende de financierde reorganisatie, vond heftige bestrijding en het werd door commissarissen krachtig verdedigd. Ton slotte werd liet voorstel aangenomen met 137 tegen 84 stemmen. Het voorstel van commissarissen tot statutenwijzi ging kon niet in behandeling komen, omdat geen voldoend aantal aamdeelein vertegenwoordigd waren. In een verga dering op 29 dezer zal dit voorstel weder aan de orde worden gesteld. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) De Statenverkiezing. Is de uitslag verblijdend voor de anti revolutionaire partij'? Deze vraag werd mij gedaan aan den avond van 20 Juni j.l. Mijn antwoord was, daar moet ik een groot vraagteeken achter plaatsen. Om tweeërlei redenen. Ten eerste vraag ik ieder kiezer, .die nu zoo antirevolutionair was, dat hij op den heer Duvekot zijn stem uit bracht, wat was de oorzaak, dat de can- didaat op 4 Januari, de heer 3teketee, burgemeester van Heinkenszand, moest val Ion? Ten tweede vraag ik, speelt hier jn deze verkiezing niet h.et. kerkelijk parti cularisme een versehrikkelijke rol Het zijn twee vragen, die ieder kiez'eir, naar mijn bescheiden meening, wel eens mag overwegen. Men raadplege de cijfers en zie (hoe of op 4 Januari op den heer Steketeel gestemd is, en op 20 Juni op den heer Duvekot. Do cijfers spreken voor zichzelf. Com mentaar is overbodig. Ik hoop van ganscher harte, dat dit schrijven aan zijn doel moge beantwoor den, en dat de kiezers van het kerkisme verlost worden en meer letten op 'het algemeen belang der coalitie. U, Mijnheer de Redacteur, dankzeggend voor de plaatsing. P. Di. TOUW Dz., anti-rev. kiezer. Goes, 21 Juni 1911. Wegens plaatsgebrek in het vorig num mer eerst heden geplaatst. Men moet zich niet overschatten, zei de millionair en hij1 noteerde een half millioen te weinig op zijn aanslagbiljet. Juni. 26 IJzendjjke, 19 koopen gerst, Hendrikse. 27 Goes, windmolens zeeften enz., v. Dissel. 27 Aardenburg, bouw en weiland, James. 30 's Heer Arendskerke, 9 paarden, rund vee landbouwgereedsch. enz., Hollm. Verh. 30 Hooldplaat, inboedel, Hendrikse. Baarland, boereninspan, Pilaar. Juli. 1 Hoofdplaat, woonhuis, Zjjlstra. 1 Sehoondjjke, 6 H.A. gerst, Hammacher. 3/17 Hulst, woon- en winkelhuis, waarin herberg, v. Dalsum. 3 IJzendjjke, rogge en gerst, Hendrikse. 4 iJzendijke, gerst, Hendrikse. 5 ierseke, 13 perc. veldvruchten. Pilaar. 5 Biervliet, rogge en gerst, Hendrikse. 6 Hengstdijk, netten inboedel woonhuis met erf, Dumolejjn. 6 Kruiningen, perc. bouw]., vruchten te velde, 4 paarden, 11 st. hoorrnvee, landbouwger. enz.. Schram. 6 Middelburg, heereDh, met tuin, Hosang. 6 Ossenisse, vruchten te velde, Dumolejin. 6 Colijnsplaat, vruchten te velde, Pilaar. 6 Hoofdplaat, gerst en erwten, Hendrikse. 7 Kats, 22 paarden, 50 at. hoornvee, landbouwgereedBCh. enz., Pilaar. 7 IJzendjjke, rogge en gerst, Hendrikse. 8 Driewegen, woonh. met erf en inboedel, v. d. Kloes. 8 Biervliet, 5 gem. gerst, Zijlstra. 11 Eede, aardappelen en rogge, Hendrikse. 11 Eede, bouwland, Roersch. 's Heer Arendskerke, veldvruchten, Hollm. Verh. Ierseke, vrachtrjjdersinspan, Hollm. Verh. Juli. 4 Hoofdplaat, steenbestorting calam. Tho- maes pldr. Best. waterk. Calam. Hoofdpl. en Thomaespldrs. des namiddags te één uur, te Colijnsplaat, in het koffiehuis „Zelandia" van dhr. M. Schikkees, voor Mej. Wed. VERHULST RADEMAKER, ten overstaan van Notaris PILAAR te Goes van: (Strubes) (Wilhelmina) (Witte Monarch) (2e snede) Notitiën der perceelen verkrijgbaar op de hofstede en in gemeld koffiehuis van af 26 Juni a.s. De Notaris E. C. VAN DISSEL, te Goes, zal op des namiddags om 3 uur voor de Erven van den heer A. M. C. DE JONGE MUL0CK HOUWER te Goes, nabjj het pakhuis Tusschen twee Poorten publiek verkoopen: 3 windmolens, Zeeften, Trappen, Mest- kruiwagen, gemerkte Graanzakken, Delen van een vloer, hardsteenen Drinkbakken, partij oude Steenen en Pannen en een partij Hout, afkomstig van de voormalige mesterjj, enz. enz. Ï6 bezichtigen op den verkoopdag. Spotgoedkoop. Aanbevelend, E. VERBEEN, Goes. op de Kleine Kade, thans bewoond door den heer Kloos, en een mooi thans bewoond door den beer Augdsteijn. met I September te aanvaarden, waarin Broodbakkerij wordt uitgeoefend, gelegen bjj de sluizen aan het kanaal te Hansweerd. Te bevragen bij P. THEENAART, Hansweerd. zijn de dagen van het Bondsfeest der A. N. W. B. Is uw fiets er ep berekend Denkt er om, dat U nu vooral behoefte heeft aan een rjjwiel, dat U nooit in den steek laat. Het uithoudingsvermogen der BAVING rijwielen grenst aan het ongeloofelijke. Vergeet het niet! Gratis prachtcatalogus der SUCCESS, WELCOME en EXPRESS. Eenig Importeur voor N derland en Koloniën, mede van de PERFECTA AUTOMOBIELEN Aanbevelend; D. KODDE, Vlissingen. CORN". HENNING.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1911 | | pagina 7