C. I SE HUL TE Co. - Middelburg.
MAAT-EAU-DE-COLOGNE.
EED HOK HET f HEL.
„DE HOOP", Sf. Jacobsfraaf.
Drogisterij „Het Roode Kruis",
TE HUUR
EEN HUIS,
Ingezonden Stukken.
ALLERLEI.
Openbare Verkoopingen.
Aanbestedingen.
Openbare Verkooping
op Donderdag 6 Juli 1911,
4 perceelen Kroonerwfen
8 Haver
7 Tarwe
6 Tarwe
3 Bruine Klavers
1 perceel Lucerne Klavers.
Dinsdag 27 Juni I9II,
Dinsdag GRDDTE UITVERKOOP van
Nikkelen Schenkbladen.
BOVENHUIS,
TE KOOP OF TE HUUR:
MIDDELBURG:
Markt C 14.
23, 24 en 25 Juli
De tocht gaat naar Zeeland
KLAAS BAVING - Zwolle
Koloniale Waren, Comestibles, Koffie,
Thee, Cacao en Chocolade.
VERKADE 's ARTIKELEN - WIJNEN.
VLISSINGEN:
Badhuisstraat 63.
Vanaf heden zijn de Ateliers weder geheel opnieuw ingericht
met de nieuwste Fotografische Toestellen, Meubelen en
Achtergronden, waaronder een speciaal Kinder-Ameublement.
De Ateliers zijn geopend van
's morgens negen tot 's namiddags half zeven.
PRIJZEN EN AFWERKING BEKEND.
VLISSINGEN
Badhuisstraat 63.
Telefoon Intercommunaal 193.
MIDDELBURG
Markt C 14.
open jaar heeft pnder-
|[en 1 Mei 1910 in de
In drie nieuwe dubbel-
lirisse.ii eene voldoening
Ven, dat deze schepen
[uitstekend voldoen:, ter-
Ier blijkt, dat het rei-
voortreffelijke inricht
schepen eveneens op
Iw der vroegere nacht-
dagdienst bleek zeer
J de geriefelijkheid van
I'vvijl de grootere snell
en, de stipte uitvoering
beter waarborgt, zoo-
Lingenomeo, dat de vrij
[gaven, aan den om-
len blijken goede vrueh-
[t „Nederland" werd te-
prijs verkocht,
twijfelen niet of de
niseering der vloot zal
1st er toe bijdragen, het
I route der Maatschappij
in.
pssaiissen tegen het ein
stellen te kunnen doen
finantieele reorga.ni-
iappij, noodig own aan
[lelijke verplichtingen te
I nadat reeds eene bui-
[lering van aandeelhou-
roepen, werden wij plot-
ier concurreerende Maat-
door de aankondiging
[onde versnelling van het
lird-Duitsfth'land.
bon van dit onverwachte
fnmiddellijk te overzietn
ammissarissen gemeend,
liering van aandeelhou-
moeten uitstellen,
luiks buiten het bestek
[moge hier toch .worden
ploten werd den nacht-
en van Quoonboro naar
|ijl op deze vergadering
[(-organisatie, overeenko-
ran December 1910, xul-
lan.
li het feit, dat het aan-
liappij in de vracht vloer
[agage-vervtocr via Folke-
lijk lager: is, dan bij ve.r-
Tlioro, zullen de inkom-
lerk worden verminderd,
slotte door de mede
South Eastern C'hat-
Staatsspoor, de Noord-
Itsche Spoorweg Maat-
I Quatsch© Spoorwegdirec-
|i de verbindingen, maar
Vd evengoed bleven als
enten en die naar Zuid-
hmerkolijk beter werden,
groot deel der internatio-
fuid-I)uiitschlaud voortaan
[rlissingen zal worden ge-
Ven commissarissen, dat
enlijlk geldelijk nadeel ge-
lemen.
betreft, de uit de winst
komen gelden zijh moe-
Igeweind tot betaling van
lug der hypothecaire lee
fde tot afbetaling op: Üe
bid Shipbuilding Coimpa-
|e bouwkosten (deze wer
1.000 op 1 Januari 1910
It f840.000 op' 31 Decem-
Jin 1910 nog niet worden
[uitloting der 3 pCt. obli-
186 en evenmin tot uit-
Évidend over 1910, zoodat
1 na reserveering van. een
1.000 voor een te vormen
|emd werd voor afscihrij-
en andere eigendommen
>ij!
Maatschappijl bestond op
110 uit de volgende sche-
ind" groot 4682 M3. met
ïgeland" groot 4668 M3.
„Prins Hendrik" groot
9000 P.K., „Koningin Re-
l3. met 9000 P.K., „Ko-
una" 5502 M3. met 9000
Fujiana", „Oranje Nassftu"
rig" a,Hen 8171 M3, mot
It. obligatie-leening 1886,
obligaties uitgeloot, zoo-
i bleef een bedrag van
/laaitschappij betaalde voor-
ten van vernieuwing der
'aderbooten, op 1 Januari
nog bedragende f55.083,34
geheel afgeschreven, zoo-
van rekening niet meer
roorkomt-
niddelen was op 31 De-
een bedrag van f 10.230
clurende het jaar 1910 in
ormdo ketelfonds gestorte
>0.000, een bedrag van
eten belegd.
lot aflossing der hypo-
i-ening ad f 2.810.898.3a3,
Ier S.S., waarin op 31 De-
rnwezig was f2.192.518.42,
e het jaar 1910 vermeer-
andelijksche bijdragen ad
mot gekweekte repte ad
odat het op 31 December
aanwijst f2.412.184,62.
n der exploitatie over bet
ir zijn de volgende:
iet jaar 1910 werden 730
1, zijnde een gelijk aantal
vorige jaar.
De bruto-opbïengsten beliepen in 1910
f2.603.847.003.
Vergeleken met de beide vorige jaren
werd ontvangen wegens het vervoer vain
reizigers en bagage in 1910 f 1.221.390.12;
in 1909 f 1.059.994.903; in 1908
11.079.800.28 wegens vervoer van koop
mansgoederen en pakketten resp.
f575.867.89; f617.206.973 en f575.488.17;
wegens vervoer van brievenmalen enz.
resp. f556.098.783; f561.260.99 en
1' 478.538.463; wegens huur van hutten op
de stoomschepen resp. 1'172.435,
f 118.940.57 en f 120.109.96; wegens bui
tengewone ontvangsten f 78.055.21,
f 51.819.93 en f2.302.884.525; en ten slot
te totaal in 1910 1 2.603.847,005; 1909
f2.409.223.375 en 1908 f2.302.884.52.
Dit is per cent (1908 berekend op 100
pCt.) in 1910 113.07 pOt„ in 1909
104.48 pCt. en in 1908 100 pCt.
Per reis werd ontvangen in 1910
f3.566.913; in 1909 f 3.300.305; en in
1908 f 3.141,725.
De exploitatiekosten bedroegen in 1910
f 1.545.452.II5 of gemiddeld per reis
12.117.06; tegen f 1.354.457.93s of gemid
deld por reis f 1.855.42 in 1909.
Deze hoogc exploitatiekosten zijn ont
staan door hot in de vaart brengen der
nieuwe schroefbouten, alsook doordien de
kosten van ombouw der vroegere nacht-
booten in dagbooton ten laste der ex
ploitatierekening zijn geboekt.
In 1910 werden vervoerd 148.842 rei
zigers tegen in 1909 128.715; in 1908
132.946; in 1907 120.059; in 1906 110.307.
Het aantallen tonnen goederen a 1000
K.G., dat verwoord werd bedroeg in ge
noemde jaren resp. 57.277; 56.342;
54.647; 56.327 en 54.923.
Het aantal vervoerde passagiers steeg
van 128.715 in 1909 tot 148.842 in
1910 eu de opbrengst van f 1.059.994.903
tot 11.221.390.12 of f161.395.213 meer
dan in 1909.
Ofschoon het vervoerde kwantum goe
deren vermeerde met 935 ton, verminder
de de opbrengst met f41.339.085.
Voor hot postvervoer werd ontvangen:
Brievenmalen (gewaarborgde som) 1910
f450.000; de vergoeding voor het ver
voer van buitenlandsche brievenmalen ge
durende het jaar 1910 bedraagt voor de
Maatschappij hoven de gewaarborgde som
circa f85.000, hier komt bij hetgeen over
1909 meer is ontvangen dan geraamd,
nml. f 3.359.56, samen dus f 88.359.56
aan postpaketten (buitenlandsche)
f 9.459.36 en idem (binnenlandsche)
f 11.047.38; totaal alzoo £558.866.30.
Hier moet af' voor betaalde zegel en le
ges f2.767.513, zoodat netto ontvangen
werd f556.098.785.
In 1910 werd zooals bovengenoemd ge
meld ontvangen f2.603.847.003, in 1909
12.409.223.375, in 1908 f 2.302.884.523, in
1907 12.033.849.95, in 1906 f 1.878.999.245.
De exploitatiekosten bedroegen in die
jaren respectievelijk f 1.545.452.115,
f 1.354.457.935, f 1.391.494.26, f 1.389.454.48,
11.290.452.61.
De voordeelige verschillen bedroegen
f 1.058.394.89, f 1.054.765.44, f911.390.26',
1644.395.47, f588.546.633.
De verhouding der exploitatiekosten tot
de ontvangsten in percenten bedroeg in
1910 59.352, 1909 56.219, 1908 60.924,
1907 68.317 en 1906 68.678.
Van het voordeelig saldo over 1910
ad f 1.058.349.89 moet worden afgetrok
ken het nadeelig saldo der intcestrefceniug
ad f 154.269.425, de bijdrage ten behoeve
van het ketelfonds raderbooten ad
155.083.34 en de bijdrage ten behoeve
van het nieuw gevormde ketelfonds ad
160.000, te samen f259.352.765, zoodat
de beschikbare winst bedraagt
f 799.042.X25, welke ingevolge art. 17 der
statuten, voor afschrijving op1 schepen en
andere eigendommen zijn bestemd.
In verband met de finantieele orga
nisatie van de „Zeeland" werd door com
missarissen aan de vergadering van aan
deelhouders het volgende medegedeeld
Vergrooting van het door herhaalde
afschrijving tot f 1.020.500 teruggebrachte
maatschappelijk kapitaal is ontegenzegge
lijk zeer gewènscht, indien dit op aau-
-nemelijke voorwaarden kan geschieden.
Immers, de schuldenlast der Maatschap
pij is, al nam ze in 'den loop van 1910
op zeer bevredigende wijze af, nog al
tijd hoogst aanzienlijk. Bovendien is de
afdoening van een deel aan korten en
l'atalen termijn gebonden, terwijl voor een
ander deel de afjossing sedert 1900 js
achtergebleven bij het. plan van aflos
sing, zooals dit. voor de obljgatiedeening
van 1886 was aangenomen.
Heeft die vertraagde aflossing ten
slotte in hoage mate ten voordeele ge
strekt, zoowel voor de obligatiehouders als
geheel genomen, als voor de Maatschappij'
en was dit uitstel volkomen gerechtvaar
digd zoolang dit als 'tware „tot behoud
van schip en lading" noodzakelijk was.
Commissarissen erkennen ten volle, dat
het achterstallige zoo spoedig' mogelijk
behoort te worden aangezuiverd.
De afbetaling van de bouwsom der
nieuwe nachtbooten heeft tot dusver een
zeer bevredigend verloop. Toch is de aan
korte en vaste termijnen gebonden schul
denlast aan de scheepsbotjw-ondeiineming
yooy de Maatschappij, ook met het oog
OP ('e soms hooge rente welke a,ls
afhangende van dein fenfesitand bijl 'de
Engelsche Bank daarvan betaald moet
worden, niet vrij van bedenking, terwijl
zij' bij een samenloop van zeer ongunstige
omstandigheden gevaar zqu kunnen ople
veren.
Het js inderdaad voor de Maatschappij
met haren nog altijd zwaren schuldenlast
van groot belang hare positie te Ver
sterken, met het oog op de altijd onzekere
toekomst. Allerlei omstandigheden, op
welke de Maatschappij1 geen invloed ver
mag uit te oefenen, kunjnon zich voordoen,
door welke op het onverwachtst de koers
eene ingrijpende verandering ondergaat.
Do jongste geschiedenis der Maatschap
pij levert daarvan een sterk sprekend
voorbeeld. Nog toon in November 1910
de oproeping tot eene buitengewone al
gemeene vergadering uitging 'tot behan
deling van nagenoeg gelijkluidende voor
stellen als nu worden gedaan, meenden
commissarissen er op te mogen rekenen
dat het saldo der exploitatierekening al
thans in de eerstvolgende jaren niet zou
verminderen en op haar tegenwoordig
zeer hoog bedrag zou kunnen gehouden
worden. En reeds voordat de dag der
algemeene vergadering was aangebroken
noopte de nieuwe sneltrein verbi ndililg
Hoek van HollandOsnabrück weldra de
H. IJ S. met 1 Mei 1911 zou tot stand
brengen, tot een hoogst kostbaren maat
regel van verweer. Eene verlegging van
den nachtdienst van Queenborough naar
Folkestone was onvermijdelijk, wilde de
Maatschappij hare sterke positie behou
den; haar bestaan stond op hot spel.
De verlegging van den nachtdienst op Fol
kestone, welke vervroegde aankomst te
Vlissingen medebrengt, versterkt de po
sitie der maatschappij in het wereldver
keer in niet geringe mate, maar zij1 heeft
eene aanzienlijke vermindering van de
ontvangsten tengevolge, daar het vracht-
aandeel voor de Maatschappij 'sterk is
gedaald. Niet geringe vermindering van
het voordeelig saldo der exploitatie-reke
ning staat te wachten, zoolang niet door
aanzienlijke toeneming van het aantal pas
sagiers en sterk verhoogde inkomsten uit
het postvervoer, de mindere opbrengst
van hel vrachtaandeel zal zijn geoonn
penseerd. Zal de Maatschappij in staat
blijven, hare positie te verdedigen tegen
nieuwe aanvallen, zoo dient haar kapi
taal te worden uitgebreid, opdat voor
nieuw materieel de middelen kunnen ter
zijde worden gelegd, waar tot dusver al
wat op de exploitatie overschoot, aan
stonds moest worden uitgegeven tot af
doening der schulden.
Het strekt commissarissen daarom tot
groote voldoening, dat zij, de Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen be
reid hebben bevonden tot het aangaan
van overeenkomsten, tengevolge van wel
ke het kapitaal der Maatschappij zal wor-
.den vermeerderd met f 1.000.000 a pari,
terwijl ten hoogste f 800.000 tegen 4 pCt.
eveneens a pari aan de Maatschappij' zal
worden geleent.
Wordt tot deze overeenkomsten door
aandeelhouders machtiging verleend, dan
zal de Maatschappij in staat zijn, zoo
wel de Fairfield Shipbuilding Company
volledig af te betalen, als de achterstal
lige, aflossing te voldoen, terwijl daarvan
de gewone aflossing der obligaties wordt
hervat en, onvoorziene omstandigheden
voorbehouden, dividend eerlang kaïn uit
gekeerd worden.
Deze kapitaalsvermeerdering biedt bo
vendien de welkome gelegenheid met 31
December 1911 een einde te maken aan
do preferentie der aandeelen Serie B,
welke tot dusverre een onoverkomelijke
moeilijkheid van kapitaals-uitbreiding
scheen te zijn. De door de Maatschappij
tot Exploitatie van S.S. gestelde voorwaar
de, dat met 31 December 1911 de pre
ferentie der aandeelen B ophoudt, ach
'teil commissarissen niet alleen van hare
zijde volkomen gemotiveerd, maar ook ten
zeerste in het belang der Maatschappij.
Met eene uitkcering in contanten van
f50 per preferont-aandeel achten com
missarissen de oplossing der preferentie
welke tot dusver nog geen tastbaar
voordeel heeft opgeleverd voldoend©
gecompenseerd. Het daarvoor noodige be
drag van f 145.650 i's met het vereischte
voor geheel© afbetaling der bouwsom van
de nieuwe schepen met 1 Juli 1911 ad
pi.m. f660.000 geheel te dekken uit de
opbrengst der nieuw uit te geven aandee
len.
De achterstallige obligatieschuld be
draagt f 899.000 een klein deel van die
som kan worden gevonden uit de gifte
van nieuwe aandeelem, terwijl het grootste
deel zal moeten worden bestreden uit
de bovenbedoelde geklleening vain ten
hoogste f 800.000. De aflossing is zóó ge
regeld, dat z(j zelfs in slechte jaren niet
zal drukken, terwijl bij voorspoedige ja
ren vervroegde aflossing mogelijk is zon
der eenig agio.
De in verband met deze regeling ge
dane voorstellen en het ontwerp-stafuten-
wijziging, welke een gevolg daaiyan is,
werden aan de goedkeuring van aandeel
houders onderworpen.
In de Woensdagmiddag gehouden
algemeene vergadering van aandeel
houders van de maatschappij „Zee,
land" waren vertegenwoordigd 221 aan
deelen. Het voorstel van commissarissen
'betreffende de financierde reorganisatie,
vond heftige bestrijding en het werd door
commissarissen krachtig verdedigd. Ton
slotte werd liet voorstel aangenomen
met 137 tegen 84 stemmen. Het voorstel
van commissarissen tot statutenwijzi
ging kon niet in behandeling komen,
omdat geen voldoend aantal aamdeelein
vertegenwoordigd waren. In een verga
dering op 29 dezer zal dit voorstel weder
aan de orde worden gesteld.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
De Statenverkiezing.
Is de uitslag verblijdend voor de anti
revolutionaire partij'?
Deze vraag werd mij gedaan aan den
avond van 20 Juni j.l.
Mijn antwoord was, daar moet ik een
groot vraagteeken achter plaatsen.
Om tweeërlei redenen.
Ten eerste vraag ik ieder kiezer, .die
nu zoo antirevolutionair was,
dat hij op den heer Duvekot zijn stem uit
bracht, wat was de oorzaak, dat de can-
didaat op 4 Januari, de heer 3teketee,
burgemeester van Heinkenszand, moest
val Ion?
Ten tweede vraag ik, speelt hier jn
deze verkiezing niet h.et. kerkelijk parti
cularisme een versehrikkelijke rol
Het zijn twee vragen, die ieder kiez'eir,
naar mijn bescheiden meening, wel eens
mag overwegen.
Men raadplege de cijfers en zie (hoe
of op 4 Januari op den heer Steketeel
gestemd is, en op 20 Juni op den heer
Duvekot.
Do cijfers spreken voor zichzelf. Com
mentaar is overbodig.
Ik hoop van ganscher harte, dat dit
schrijven aan zijn doel moge beantwoor
den, en dat de kiezers van het kerkisme
verlost worden en meer letten op 'het
algemeen belang der coalitie.
U, Mijnheer de Redacteur, dankzeggend
voor de plaatsing.
P. Di. TOUW Dz.,
anti-rev. kiezer.
Goes, 21 Juni 1911.
Wegens plaatsgebrek in het vorig num
mer eerst heden geplaatst.
Men moet zich niet overschatten,
zei de millionair en hij1 noteerde een half
millioen te weinig op zijn aanslagbiljet.
Juni.
26 IJzendjjke, 19 koopen gerst, Hendrikse.
27 Goes, windmolens zeeften enz., v. Dissel.
27 Aardenburg, bouw en weiland, James.
30 's Heer Arendskerke, 9 paarden, rund
vee landbouwgereedsch. enz., Hollm.
Verh.
30 Hooldplaat, inboedel, Hendrikse.
Baarland, boereninspan, Pilaar.
Juli.
1 Hoofdplaat, woonhuis, Zjjlstra.
1 Sehoondjjke, 6 H.A. gerst, Hammacher.
3/17 Hulst, woon- en winkelhuis, waarin
herberg, v. Dalsum.
3 IJzendjjke, rogge en gerst, Hendrikse.
4 iJzendijke, gerst, Hendrikse.
5 ierseke, 13 perc. veldvruchten. Pilaar.
5 Biervliet, rogge en gerst, Hendrikse.
6 Hengstdijk, netten inboedel woonhuis
met erf, Dumolejjn.
6 Kruiningen, perc. bouw]., vruchten te
velde, 4 paarden, 11 st. hoorrnvee,
landbouwger. enz.. Schram.
6 Middelburg, heereDh, met tuin, Hosang.
6 Ossenisse, vruchten te velde, Dumolejin.
6 Colijnsplaat, vruchten te velde, Pilaar.
6 Hoofdplaat, gerst en erwten, Hendrikse.
7 Kats, 22 paarden, 50 at. hoornvee,
landbouwgereedBCh. enz., Pilaar.
7 IJzendjjke, rogge en gerst, Hendrikse.
8 Driewegen, woonh. met erf en inboedel,
v. d. Kloes.
8 Biervliet, 5 gem. gerst, Zijlstra.
11 Eede, aardappelen en rogge, Hendrikse.
11 Eede, bouwland, Roersch.
's Heer Arendskerke, veldvruchten,
Hollm. Verh.
Ierseke, vrachtrjjdersinspan, Hollm.
Verh.
Juli.
4 Hoofdplaat, steenbestorting calam. Tho-
maes pldr. Best. waterk. Calam. Hoofdpl.
en Thomaespldrs.
des namiddags te één uur, te Colijnsplaat,
in het koffiehuis „Zelandia" van dhr. M.
Schikkees, voor Mej. Wed. VERHULST
RADEMAKER, ten overstaan van Notaris
PILAAR te Goes van:
(Strubes)
(Wilhelmina)
(Witte Monarch)
(2e snede)
Notitiën der perceelen verkrijgbaar op
de hofstede en in gemeld koffiehuis van
af 26 Juni a.s.
De Notaris E. C. VAN DISSEL, te Goes,
zal op
des namiddags om 3 uur voor de Erven
van den heer A. M. C. DE JONGE MUL0CK
HOUWER te Goes, nabjj het pakhuis Tusschen
twee Poorten
publiek verkoopen:
3 windmolens, Zeeften, Trappen, Mest-
kruiwagen, gemerkte Graanzakken, Delen
van een vloer, hardsteenen Drinkbakken,
partij oude Steenen en Pannen en een
partij Hout, afkomstig van de voormalige
mesterjj, enz. enz.
Ï6 bezichtigen op den verkoopdag.
Spotgoedkoop.
Aanbevelend, E. VERBEEN, Goes.
op de Kleine Kade, thans bewoond door
den heer Kloos, en een mooi
thans bewoond door den beer Augdsteijn.
met I September te aanvaarden,
waarin Broodbakkerij wordt uitgeoefend,
gelegen bjj de sluizen aan het kanaal te
Hansweerd.
Te bevragen bij P. THEENAART,
Hansweerd.
zijn de dagen van het Bondsfeest der A. N. W. B.
Is uw fiets er ep berekend
Denkt er om, dat U nu vooral behoefte heeft aan een rjjwiel, dat U
nooit in den steek laat.
Het uithoudingsvermogen der BAVING rijwielen grenst
aan het ongeloofelijke.
Vergeet het niet!
Gratis prachtcatalogus der
SUCCESS, WELCOME en EXPRESS.
Eenig Importeur voor N derland en Koloniën, mede van
de PERFECTA AUTOMOBIELEN
Aanbevelend; D. KODDE, Vlissingen.
CORN". HENNING.