GOES. ING. erk R. K. No. 67. Donderdag 8 Juni 1911. Zevende Jaargang. iS Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Itrocht. - IKKEN. GOES. UIT ZEELAND. te Amiens. THIER. ruim 5.500-000 gld. Lijfrente Koopprijs per 100 jaarrente 1365 1205 1040 877 719 566 Percentage Ruim 7,32 8,29 9,61 11,40 13,90 17,66 GOES lp 2e Pinksterdag a.s. ;ies GEOPEND. treffen. wij op JSES. MROKJES laten), lorjongens irdeelige ITJES, OKKEN. IEDEREN I ikkelen Sigarenaansteker, net garantie, wanneer zij van bovenstaand merk. jnding van postwissel ad vangt men tranco een )R merk R, K. aan het Sigarenmagazijn GOOTE, St. Jacobstraat goed, geld terug. tenmarkt, Goes, geopend zijn dea f I.13 a f 1.50. De nieuwste overtrekken of nateekenen van ïrten (foto's) verkrijgbaar. Deen Aanbevelend, "W. MI^^e IE CHOCOLAAD Rollen 30 Cts. kaat. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten 0.95. Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortatraat C 209, GOES. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 1—5 regels f 0.50; iedere regel mieer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. De overvloed van nieuwsberichten, in verband met het omvangrijk verslag van het vliegen te Goes, noodzaakt ons, in het num mer van heden geen feuilleton op te nemen Het nieuwe feuilleton, dat in ons volgend nummer wordt begonnen, heet DE SAKSI SCHE KONINGSDOCHTER, een verhaal uit de eerste tijden van het christendom hier te lande, dat in den loopenden jaargang van het Weekblad voor het Katholieke huisgezin met spanning door de lezers wordt gevolgd, zoodat wij ons gelukkig achten het thans onzen lezers te kunnen aanbieden. Redactie ITALIË De verjaardag van den Paus. De Paus heeft Vrijdag zijn 76sten ver jaardag gevierd. Zooals gewoonlijk was de garde in groot tenue en waaide de vlag der Zwitsers van het Vaticaan: Naai de berichten melden zag de H. Vader er zeer opgewekt uit. Zijn gewoonte ge trouw stond hij! zeer vroeg op en droeg de H. Mts op in tegenwoordigheid van zijn zusters en nichten en een groep vrienden, die hem na de H. Mis hun gehikwenschen aanboden. Gedurende den verderen loop van den dag ontving (de 11. Vader nog talrijke gelukweuscben van alle doelen der wereld. K A A K K IJ K. Do zetel van Berteaux. Het. man daat in de Kamer van den overleden minister van Oorlog Berteaux is aan zijn zoon aangeboden. De jonge Bertea.ux verklaarde zicli bereid, oen Candida,tuur te aanvaarden, maar voegde er aan toe, dat hij slechts het programma der ge matigde republikeinen kon onderschrijven. Dezo verklaring wekt groot opzien, daar minister Berteaux een fel radicaal-socia list was. De kies vereen igingen, die inder tijd voor minister Berteaux ijverden, heb ben nu besloten de candidatuur van zijn zoon te bestrijden. De feesten. Rom, 4 .Tuni. De in huldiging van het monument voor Victor Emanuel II heeft heden plaats gehad in tegenwoordigheid van de geheel© konink lijke familie, de koningin, de koningin moeder van Portugal, de kinderen, ffet corps diplomatique, het parlement, de mi- nitsers, alle burgemeesters, etc. etc. Bui tengewoon groot was liet aantal perso nen dat de plechtigheid bijwoonde; het weer was prachtig, de geestdrift groot. Do souvereinen werden bij hun vertrek en aankomst met wanne toejuichingen be groet. Giolatti hield de inwijdingsrede, tel kens toegejuicht door de menigte. BËLGlr,. 0 n w e e r. Over verschillende streken van Belg'.ë heeft Zaterdagavond een ont zettend onweer gewoed, dat talrijke on gelukken veroorzaakte. Zoo is te Onlia-ye- de bliksem in den toren der kerk gesla gen, waardoor de spits gedeeltelijk ver woest werd. Een begin van brand werd gelukkig gebluscht. Te OLlignies werden een paar gebouwen door het hemelvuur vermeld, o. a. het station eu in Spontin en te Wilsele heeft het noodweer een tweetal slachtoffers geëischt. De branden, door den bliksem aangestoken, zijn niet te tellen. Bijna overal ging het onweer gepaard met hevige regenbuien, waardoor over stroomingen ontstonden. Aardbeving. Zaterdag is te Char leroi om 2.40 een aardbeving waarge nomen. Tc Gosselies waar de aardbeving reeds Donderdag is geconstateerd, ontstonden in vele huizen scheuren en zijn de schoor steeiven ingestort. De straten zijn met puin bedekt. De bevolking is zeer opgewonden Nieuwe aardbeving e n. Het „H v. A." schrijft: Zaterdagnamiddag hebben de seismo- grafen van de sterrewacht te Ukkel, nieuwe aardbevingen aangewezen in de' streek van Charleroi. Zij hadden plaats ten 6 ure 36 en. duurden 2lL minuut. Zij waren heviger dan te voren. Een briefschrijver meldt ons hierom-, trent, dat hij meer dan dertig schoor-, steenen in één© straat heeft zien omval-, len. Te Gosselies waren de plafonds van. het spoorwegstation gebersten. Het verschijxisel ging vergezeld van een zwaar, dof gerucht, dat allo. menschen, buiten hunne huizen deed vluchten. De Pensioen w t. Vrijdag heeft zich de Fransche senaat bezig gehouden met de wet op de arbeiders-pensioenen. Ver schillende sprekers brachten bezwaren in. Op een desbetreffende vraag van ©enige interpellanten verklaarde minister Bon- cour, dat hij de vereenigingen van ouder lingen bijstand als basis van do wet be schouwde. Hij zou deze vereenigingen met de inzameling der premies belasten. Daarna werd de dagorde-Combes met 225 tegen 2 stemmen aangenomen. 3FNH tiNLAH J>. Burgemeester Van Karnebeek van 's-Gravenhage. De nieuwbenoemde burgemeester, jhr. mr. van Karnebeek, zal 1 Juli a.. s. als referendaris bij het Departement van Ko loniën 's Rijks dienst veriaten en vóór dien tijd nog met verlof eenige weken buiten deze stad verblijf houden. Het Totalisatorverbod. Uit Den Haag wordt aan „De Tijd" ge schreven De gedeeltelijke inwerkingtreding van de zedelijkheids-wet op 15 dezer heeft nog al wat opschudding verwekt in de kringen van de liefhebbers van paarden sport en coursewezen. Reeds is gemeld, dat de Haagsche ren banen op D'iiindigt midden in het rensei- zoen zullen worden gesloten, voor onbe paald en tijd. Of nog een initiatiefvoorstel is te wach ten, om de gehate clausules (amende ment-Van Vuuren) uit de wet te lichten, valt nog niet met zekerheid te zeggen. Wel worden pogingen in dien geest aan gewend en zou het Kamerlid jhr. mr. Van Karnebeek het initiatiefvoorstel doen, maar dan moe.t ©r medewerking komen uit alle partijen. Het moet, naar mij uit informaties bleek, echter niet vlot gaan met hel ver werven van handteekeningen, en de kans, om een parlementaire meerderheid te krij gen, schijnt niet hijster groot. In ieder geval is de mogelijkheid uitge sloten, dat een en ander gereed zou kun nen zijn vóór de inwerkingtreding van het betrokken gedeelte van de wet. Koninklijk bezoek aan de Hoofdstad. Dinsdag had het jaarlijksch bezoek plaats van de Koningin en den Prins aan de hoofdstad. Te 12.40 stoomde die hof- trein, het Centraalstation binnen. Op weg naar het Paleis werd het Koninklijk Echt paar door een ontzaglijke menigte toege juicht. Weinige oogenbükken na aankomst ten Paleize verscheen H. M. met den Prins op het balkon onder luid gejuich der verzamelde burgerij. Te 2 uur ont ving H. M. de militaire autoriteiten op audiëntie en om half vijif de civiele auto riteiten. Burgemeester Roëll sprak Hare Ma jesteit toe namens de burgerij, const,a- teerend© hoe Amsterdam een nieuw tijd perk van bloei en welvaart schijnt te zijn ingetreden. Hare Majesteit antwoordde dit met groote voldoening te hebben vernomen en gaf de beste wenschen voor den voor spoed van Amsterdam. President Fallières in ons land. Het is niet onwaarschijnlijk, dat pre sident Fallières hij zijn komst in ons land een kort bezoek zal brengen pan 's Gravenhage, waar hem dan o. a. een militaire taptoe zou worden gebracht. Vliegen te Goes. Wie zich den Tweeden Pinksterdag na twaalven op den Polderschen weg be vond, zou gemeend hebben oen der groote buitenboulevards van Parijs te zien bij gelegenheid van de wedrennen te Long- chainps. Een eindelooze drom van wan delaars van allen rang en eiken leeftijd en daartusschen snorrende auto's, tuf fende motorfietsen en honderden rij- en voertuigen in de bontste verscheiden heid. Boven dat alles een stralende Juni zon aan een smetteloos blauwe lucht.. Geen wonder, dat zelfs het zoo uit gestrekt© vliegterrein vol liep. Iloe dichter men hot terrein nader de hoe levendiger het tooneel werd. Orgeldraaiers, grainophonevertooners, liedjeszangers, werkelijk en kunstmatig verminkten hadden zich langs den. weg opgesteld om de wandelaars tot het of feren van een kleinigheid te bewegen. Legio was het aantal „buffetten", meest al bestaande uit een handkar, waarop een ton bier, een rij kogelfleschjes en wat glazen, die den dorstigen voor wei nig geld lafenis boden, al was hef bier en de limonade nu juist niet meer wat. men frisch belieft te noemen. Bocht tegenover den hoofdingang van het vliegveld, bood het voorplein der flinke statige hoeve een interessant schouwspel door het. enorm aantal fiet sen, daar aan de goede zorgen der be waarders werd toevertrouwd. En zoo stond dan het Goesche vlieg veld vol met duizenden van Zuid- en Noord-Beveland, van Walcheren en Schou wen, van het land van Hulst eu het land van Axel om af te wachten wat de vliegeniers Mulder en Lülge zouden gaan presteeren. Do orde-maatregelen bleken voortref felijk. De rijksveldwacht onder bevel van commandant Trotsenburg waakte voor verstoring der rangen, terwijl het vlieg- comitó nog een apart corps terrein- polilie tot zijn beschikking had. Te 2 uur 45 min. marcheerde de har monieën „Euphonia" van Goes en „De Echo" van Wilhelminadorp op het ter rein en weldra klonken de vroolijke 'to nen der muziek over het vlakke veld. Laten wij aanstonds beide muziekge zelschappen, staande onder de leiding hunner respectieve directeuren, de her ren Horst en Van der Weele hulde bren gen voor de fraaie concerten die zij ges- geven hebben, waardoor zij bij het publiek do stemming er in hielden en het feesL telijk cachet van den dag verhoogden.. (Te 3 uur 15 minuten rolde de bestuurs- auto het Paddock binnen, waarin de voorzitter van het vlieg-comité, de heer Arnoldi en de beide vliegeniers, de hel den van den dag, gezeten waren. Onder de tonen van het „Wien Neêriandsch bloed" stapten zij uit en begaven zich op het veld. Doch het verschijnen der vliegeniers beteekende nog geen vliegen. Wiel scheen er, te oordeelen naar de vlaggen, slechts een labberkoelte te waaien, doch de vlie geniers met wind en atmosfeer vertrouwd, achtten het nog niet. geraden de lucht in te gaan en het comité wachtte zich! wel hetgeen te prijzen valt eenige pressie in deze uit te oefenen. Om half 5 werd de biplane uit de loods op het veld gebracht, een z.g. Sommer-tweedekker, voorzien van een Gnomemotor van 50 paardekrachtèn. De heer Mulder, ofschoon hij meest met de monoplane had gevlogen, zou hiermede den tocht door hét luchtruim onder nemen. De motor werd beproefd en werkte uit stekend. Donderend klonk liet geraas vau motor en schroef over het veld. De pad vinders moesten zoolang den tweedek ker in bedwang houden. De Padvinders 1 Wie zon nog aarzelen onzen f linken Goeschen padverkenners een bravo toe roepen voor de uitnemende diensten, die zij in deze dagen hebben bewezen, Gehoorzaam, vlug, beleefd, waren zij steeds en overal te vinden om niet al leen de bevelen maar ook de minste wen schen van het comité stipt en snel uit te voeren. Door de vliegdagen zijn wij met de khaki-uniformen van onze padvin ders vertrouwd geraakt, zijn hun lasso's, hun stok en hun veldflesch zoo iets als oude bekenden voor ons geworden. Geen wonder, dat de ansichtkaart, met onze, padvinders erop een aardige reclame van de Gazelle rijwielenagentuur hier ter stede overal dankbaar en gretig werd aanvaard. Inmiddels was het wachten, wachten, totdat Lütge om kwart voor zes zijn monoplane, die sinds 5 uur buiten ,de loods stond met den'kop naar het Noord westen laat plaatsen. De jonge, slanke vliegenier, in de met. bont gevoerde hooge laarzen en het don kergrijze sportcostuum een sympathieke verschijning, trekt de wollen muts over het hoofd, slaat de bouffante om on neemt, plaats. De monteur pakt de schroef en zet aan. Pof, pof, pof! Daar wentelt de schroef als een wervelwind. Los! klinkt het. Hij rijdt over het veld, maar stopt bijna on middellijk. Nog eens terug I Weer de mo tor aangezet. Nog eens het geroep: van losen daar ging hij1 onder een oor- verdoovend gejuich de lucht, inEr werd voor het eerst in Zeeland gevlogen. Als een groote vogel, sierlijk en toch statig gleed de monoplane door het luchtruim onr na een paar minuten te dalen. Zou het een ongeluk zijn, dacht men. Zou hij op de slikken zitten? Direct een auto er heen. Spoedig kwam die terug en meldde men aan de reeds angstige familie leden dat alles in orde was. Verraderlijke rukwinden boven de Schelde pakten zijn vliegtuig beet, waardoor Lütge het raad zaam achtte te dalen en nabij het Kat- sche Veer in een klaverweide zonder let sel landde. Een uur Later kwam hij naar het kamp teruggevlogen, waar familie en comité hem tegemoetsnelden en de heer Arnoldi in een kranige speech het groote moment aanroerde, dat allen thans op dezen historischen grond, voor honderd jaren nog door de zee bespoeld, door leefden. Een driewerf hoeraweerklonk. Toen traden twee in het wit gekleed© meisjes nader. Het waren de jongejuffrou wen M. A. J. J. de Paauw en ÏBetsy Verwer, dochtertjes van .de comitéleden, de beeren A. F. de Paauw en F. J. Verwer. Met een lief stemmetje réciteer den zij het volgende versje, terwijl zij I.ütge een lauwerkrans aanboden: Bij de hulde van de grooten II daareven zoo gebracht, Wenschen onze kinderhartjes Zij het dan ook teer en zacht U te roemen, U te prijzen Vooi' Uw kunststuk juist, volbracht. Statig zagen wij U stijgen, Hoog boven onzen Zeouwschen grond. Als een vogel off zijn wieken; Alsof geen zwaar te wet bestond, Kliefdet gij 't heldre luchtruim Terwijl ik te beven stond. Ja, mijn waarde, groote luchtman. Ik was bang toon ik U daarboven zag, Maar nu ik U zoo schoon zag dalen Zie ik wat Uw kunst vermag. Ga dan door zoo, groote vlieger Op Uw onzichtbaar luchtruimpad De Zeeuw1 is trotschfop Uw moed en kunde Dat God U leide bij Uw rad. Om 7 uur 35 minuten ging Mulder met zijn biplaan de lucht in. Hij beschreef eeu breeden cirkel boven het vliegveld, daarna nog een van kleiner omvang, be wonderend nagestaard door de toeschou wers. Het was een prachtig gezicht en wel het lange wachten waard, al duurde het vliegen ook maar 5 minuten. Wanneer men in aanmerking neemt dat Mulder den vorigen nac-ht en den gehee- len dag ernstig ongesteld was, moet men dubbel respect hebben voor 's mans koene durf om deze vlucht te wagen. Ook hij: verklaarde dat in de hoogere luchtlagen rukwinden zijn tocht bemoeilijkten. Bij zijn daling in het kamp werd ook' hij bespeecht, bekranst ■gii door de twee meisjes in bloemrijke taal toegesproken. Onmiddellijk daaro'p ging Lütge voor de tweede maal omhoog, nu in h«oge| zekere vlucht, met ©en prachtige bochtl boven het terrein. Vlot en zeker landt hij onder daverend gejuich. Een tweede welkomstgroet viel hem ten deel, waarbij ook Lütge zelf eenige woorden sprak van waardeering voor de> uitmuntende orde, bij: zijn noodlanding bewaard, een orde, die hijl zelfs in heb buitenland niet had gevonden. Dat de Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot aan den avond van 8 Juni: Meest matige noordwestelijke tot noord oostelijken wind. Gedeeltelijk bewolkte lucht. Weinig ot geen regen. Weinig verandering van temperatuur. commandant der rijksveldwacht deze woorden met groote voldoening opving, laat zich begrijpen. Toen werd de groen© vlag geheschen en stroomde 'het publiek hoogst voldaan de mopperaars waren veel vroeger vertrokken en ontvingen het loon voor hun gemopper: zij zagen de mooie vluch ten niet huiswaarts. Op het paddock bevonden zich ver verschillende autoriteiten, o.a. de secre tarisgeneraal van lrel departement van Justitie, de burgemeester van Wilhel minadorpi die, wethouders van Goes. Ondier de vertegenwoordigers der pers bevond zich de heer Geleijns, directeur van het lucht-sportblad „Avia". Van den oud burgemeester, den heer De Koning-Kooy was ©en telegram met. oprechten wensch voor succes bij het vliegeomité ingekomen. Do eerste Goesche vliegdag was ©en beslist succes en verwondert het ons al- zoo zeer, dat het verslag in de Maasbode en in De Nieuwe Rotterdamsche Cou rant, blijkbaar door een en denzelfden' berichtgever gezonden, op geringschatten- den toon van dezen vliegdag gewaagt. De dag van Dinsdag was minder ge lukkig. Een sterke noordenwind stak in den middag op en bleef hardnekkig door waaien tot 'savonds laat, zonder mede lijden te hebben met de toeschouwers, die wederom in grooten getale waren samengestroomd. Overigens was liet prachtig weder, maar van opstijgen was hij zulk een wind geen sprake en dit deed het comité te kwart voor. negen besluiten de roode vlag neer te halen en het blijvend publiek door de padvin ders te laten aanzeggen, dat hun plaats bewijs zijn 'geldigheid behield voor een volgenden vliegdag. De achtermiddag werd doorgebracht met het spelen van voetbal, bet photo- grapheeren van vliegeniers, eomitéleden enz. en het doen snorren van de schroef der beide vliegtuigen, die buiten ver geefs op hun berijders wachtten. 't Was voor het comité zeker hoogst onaangenaam de menschen. te moeten te leurstellen maar tegen de overmacht hier: de te sterke wind was niets uit. te richten. Geduld is vooralsnog bij vlieg demonstraties het groote remedie, totdat do nienseholijke kennis liet middel zal gevonden hebben ook deze natuurkracht te temmen, maar dan zal het wel niet meer noodig zijn de menschen naar den, Wilhelmina.polder te laten komen, doch ieder onzer in staat zijn zelf met. zijn; Bleriot het ruime sop, pardon, de ruime lucht te kiezen. Gelukkig zijn deze dagen door geen en kel ernstig incident gekenmerkt. Toch val len een 'paar ongevallen te vermelden.. Maandag kreeg bij 'thek va,n het Paddocik een arbeider, K. van Goes, een aanval van vallende ziekte, doch werd spoedig bijgebracht, terwijl gisterenavond de Fran sche monteur Emile bij hot aanzetten van de schroef der monoplane zijn onderkaak stiet tegen de koppelas en daarbij een bloedende wonde opliep, die aanstonds werd verbonden. Zoolang de wind zoo sterk waait als gisteren en vandaag kan niet gevlogen worden. De machines blijven hier ech ter tot Zondag en de vliegeniers even eens. Laten wij dus hopen, dat ons nog een kalme avond beschoren zij om de Blériot en Biplane te kunnen zien zwe ven boven den Zef -"schen grond. Aan het stoute ii het comité om aan Goes vlieg- emoties te schej valle hulde wr mogen er misse maar ook hie „De beste st' Avia' wandsaandr een der kwelde er als herst'

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1911 | | pagina 1