GOES.
ING.
erk R. K.
No. 67.
Donderdag 8 Juni 1911.
Zevende Jaargang.
iS
Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
Itrocht. -
IKKEN.
GOES.
UIT ZEELAND.
te Amiens.
THIER.
ruim 5.500-000 gld.
Lijfrente
Koopprijs
per 100
jaarrente
1365
1205
1040
877
719
566
Percentage
Ruim
7,32
8,29
9,61
11,40
13,90
17,66
GOES
lp 2e Pinksterdag a.s.
;ies GEOPEND.
treffen.
wij op
JSES.
MROKJES
laten),
lorjongens
irdeelige
ITJES,
OKKEN.
IEDEREN
I
ikkelen Sigarenaansteker,
net garantie, wanneer zij
van bovenstaand merk.
jnding van postwissel ad
vangt men tranco een
)R merk R, K.
aan het Sigarenmagazijn
GOOTE, St. Jacobstraat
goed, geld terug.
tenmarkt, Goes, geopend zijn dea
f I.13 a f 1.50. De nieuwste
overtrekken of nateekenen van
ïrten (foto's) verkrijgbaar. Deen
Aanbevelend, "W. MI^^e
IE CHOCOLAAD
Rollen 30 Cts.
kaat.
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten 0.95.
Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent.
Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags.
Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortatraat C 209, GOES.
Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs.
Advertentiën van 1—5 regels f 0.50; iedere regel mieer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend.
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant.
De overvloed van nieuwsberichten, in
verband met het omvangrijk verslag van het
vliegen te Goes, noodzaakt ons, in het num
mer van heden geen feuilleton op te nemen
Het nieuwe feuilleton, dat in ons volgend
nummer wordt begonnen, heet DE SAKSI
SCHE KONINGSDOCHTER, een verhaal uit
de eerste tijden van het christendom hier
te lande, dat in den loopenden jaargang van
het Weekblad voor het Katholieke huisgezin
met spanning door de lezers wordt gevolgd,
zoodat wij ons gelukkig achten het thans
onzen lezers te kunnen aanbieden.
Redactie
ITALIË
De verjaardag van den Paus.
De Paus heeft Vrijdag zijn 76sten ver
jaardag gevierd. Zooals gewoonlijk was
de garde in groot tenue en waaide de
vlag der Zwitsers van het Vaticaan: Naai
de berichten melden zag de H. Vader
er zeer opgewekt uit. Zijn gewoonte ge
trouw stond hij! zeer vroeg op en droeg
de H. Mts op in tegenwoordigheid van
zijn zusters en nichten en een groep
vrienden, die hem na de H. Mis hun
gehikwenschen aanboden. Gedurende den
verderen loop van den dag ontving (de
11. Vader nog talrijke gelukweuscben van
alle doelen der wereld.
K A A K K IJ K.
Do zetel van Berteaux. Het. man
daat in de Kamer van den overleden
minister van Oorlog Berteaux is aan zijn
zoon aangeboden. De jonge Bertea.ux
verklaarde zicli bereid, oen Candida,tuur
te aanvaarden, maar voegde er aan toe,
dat hij slechts het programma der ge
matigde republikeinen kon onderschrijven.
Dezo verklaring wekt groot opzien, daar
minister Berteaux een fel radicaal-socia
list was. De kies vereen igingen, die inder
tijd voor minister Berteaux ijverden, heb
ben nu besloten de candidatuur van zijn
zoon te bestrijden.
De feesten. Rom, 4 .Tuni. De in
huldiging van het monument voor Victor
Emanuel II heeft heden plaats gehad in
tegenwoordigheid van de geheel© konink
lijke familie, de koningin, de koningin
moeder van Portugal, de kinderen, ffet
corps diplomatique, het parlement, de mi-
nitsers, alle burgemeesters, etc. etc. Bui
tengewoon groot was liet aantal perso
nen dat de plechtigheid bijwoonde; het
weer was prachtig, de geestdrift groot.
Do souvereinen werden bij hun vertrek en
aankomst met wanne toejuichingen be
groet. Giolatti hield de inwijdingsrede, tel
kens toegejuicht door de menigte.
BËLGlr,.
0 n w e e r. Over verschillende streken
van Belg'.ë heeft Zaterdagavond een ont
zettend onweer gewoed, dat talrijke on
gelukken veroorzaakte. Zoo is te Onlia-ye-
de bliksem in den toren der kerk gesla
gen, waardoor de spits gedeeltelijk ver
woest werd. Een begin van brand werd
gelukkig gebluscht. Te OLlignies werden
een paar gebouwen door het hemelvuur
vermeld, o. a. het station eu in Spontin
en te Wilsele heeft het noodweer een
tweetal slachtoffers geëischt. De branden,
door den bliksem aangestoken, zijn niet
te tellen.
Bijna overal ging het onweer gepaard
met hevige regenbuien, waardoor over
stroomingen ontstonden.
Aardbeving. Zaterdag is te Char
leroi om 2.40 een aardbeving waarge
nomen.
Tc Gosselies waar de aardbeving reeds
Donderdag is geconstateerd, ontstonden
in vele huizen scheuren en zijn de schoor
steeiven ingestort. De straten zijn met puin
bedekt. De bevolking is zeer opgewonden
Nieuwe aardbeving e n. Het „H
v. A." schrijft:
Zaterdagnamiddag hebben de seismo-
grafen van de sterrewacht te Ukkel,
nieuwe aardbevingen aangewezen in de'
streek van Charleroi.
Zij hadden plaats ten 6 ure 36 en.
duurden 2lL minuut. Zij waren heviger
dan te voren.
Een briefschrijver meldt ons hierom-,
trent, dat hij meer dan dertig schoor-,
steenen in één© straat heeft zien omval-,
len.
Te Gosselies waren de plafonds van.
het spoorwegstation gebersten.
Het verschijxisel ging vergezeld van een
zwaar, dof gerucht, dat allo. menschen,
buiten hunne huizen deed vluchten.
De Pensioen w t. Vrijdag heeft zich
de Fransche senaat bezig gehouden met
de wet op de arbeiders-pensioenen. Ver
schillende sprekers brachten bezwaren in.
Op een desbetreffende vraag van ©enige
interpellanten verklaarde minister Bon-
cour, dat hij de vereenigingen van ouder
lingen bijstand als basis van do wet be
schouwde. Hij zou deze vereenigingen met
de inzameling der premies belasten.
Daarna werd de dagorde-Combes met
225 tegen 2 stemmen aangenomen.
3FNH tiNLAH J>.
Burgemeester Van Karnebeek van
's-Gravenhage.
De nieuwbenoemde burgemeester, jhr.
mr. van Karnebeek, zal 1 Juli a.. s. als
referendaris bij het Departement van Ko
loniën 's Rijks dienst veriaten en vóór
dien tijd nog met verlof eenige weken
buiten deze stad verblijf houden.
Het Totalisatorverbod.
Uit Den Haag wordt aan „De Tijd" ge
schreven
De gedeeltelijke inwerkingtreding van
de zedelijkheids-wet op 15 dezer heeft
nog al wat opschudding verwekt in de
kringen van de liefhebbers van paarden
sport en coursewezen.
Reeds is gemeld, dat de Haagsche ren
banen op D'iiindigt midden in het rensei-
zoen zullen worden gesloten, voor onbe
paald en tijd.
Of nog een initiatiefvoorstel is te wach
ten, om de gehate clausules (amende
ment-Van Vuuren) uit de wet te lichten,
valt nog niet met zekerheid te zeggen.
Wel worden pogingen in dien geest aan
gewend en zou het Kamerlid jhr. mr. Van
Karnebeek het initiatiefvoorstel doen,
maar dan moe.t ©r medewerking komen
uit alle partijen.
Het moet, naar mij uit informaties
bleek, echter niet vlot gaan met hel ver
werven van handteekeningen, en de kans,
om een parlementaire meerderheid te krij
gen, schijnt niet hijster groot.
In ieder geval is de mogelijkheid uitge
sloten, dat een en ander gereed zou kun
nen zijn vóór de inwerkingtreding van het
betrokken gedeelte van de wet.
Koninklijk bezoek aan de Hoofdstad.
Dinsdag had het jaarlijksch bezoek
plaats van de Koningin en den Prins aan
de hoofdstad. Te 12.40 stoomde die hof-
trein, het Centraalstation binnen. Op weg
naar het Paleis werd het Koninklijk Echt
paar door een ontzaglijke menigte toege
juicht. Weinige oogenbükken na aankomst
ten Paleize verscheen H. M. met den
Prins op het balkon onder luid gejuich
der verzamelde burgerij. Te 2 uur ont
ving H. M. de militaire autoriteiten op
audiëntie en om half vijif de civiele auto
riteiten.
Burgemeester Roëll sprak Hare Ma
jesteit toe namens de burgerij, const,a-
teerend© hoe Amsterdam een nieuw tijd
perk van bloei en welvaart schijnt te
zijn ingetreden.
Hare Majesteit antwoordde dit met
groote voldoening te hebben vernomen
en gaf de beste wenschen voor den voor
spoed van Amsterdam.
President Fallières in ons land.
Het is niet onwaarschijnlijk, dat pre
sident Fallières hij zijn komst in ons
land een kort bezoek zal brengen pan
's Gravenhage, waar hem dan o. a. een
militaire taptoe zou worden gebracht.
Vliegen te Goes.
Wie zich den Tweeden Pinksterdag na
twaalven op den Polderschen weg be
vond, zou gemeend hebben oen der groote
buitenboulevards van Parijs te zien bij
gelegenheid van de wedrennen te Long-
chainps. Een eindelooze drom van wan
delaars van allen rang en eiken leeftijd
en daartusschen snorrende auto's, tuf
fende motorfietsen en honderden rij- en
voertuigen in de bontste verscheiden
heid. Boven dat alles een stralende Juni
zon aan een smetteloos blauwe lucht..
Geen wonder, dat zelfs het zoo uit
gestrekt© vliegterrein vol liep.
Iloe dichter men hot terrein nader
de hoe levendiger het tooneel werd.
Orgeldraaiers, grainophonevertooners,
liedjeszangers, werkelijk en kunstmatig
verminkten hadden zich langs den. weg
opgesteld om de wandelaars tot het of
feren van een kleinigheid te bewegen.
Legio was het aantal „buffetten", meest
al bestaande uit een handkar, waarop
een ton bier, een rij kogelfleschjes en
wat glazen, die den dorstigen voor wei
nig geld lafenis boden, al was hef bier
en de limonade nu juist niet meer wat.
men frisch belieft te noemen.
Bocht tegenover den hoofdingang van
het vliegveld, bood het voorplein der
flinke statige hoeve een interessant
schouwspel door het. enorm aantal fiet
sen, daar aan de goede zorgen der be
waarders werd toevertrouwd.
En zoo stond dan het Goesche vlieg
veld vol met duizenden van Zuid- en
Noord-Beveland, van Walcheren en Schou
wen, van het land van Hulst eu het
land van Axel om af te wachten wat de
vliegeniers Mulder en Lülge zouden gaan
presteeren.
Do orde-maatregelen bleken voortref
felijk. De rijksveldwacht onder bevel van
commandant Trotsenburg waakte voor
verstoring der rangen, terwijl het vlieg-
comitó nog een apart corps terrein-
polilie tot zijn beschikking had.
Te 2 uur 45 min. marcheerde de har
monieën „Euphonia" van Goes en „De
Echo" van Wilhelminadorp op het ter
rein en weldra klonken de vroolijke 'to
nen der muziek over het vlakke veld.
Laten wij aanstonds beide muziekge
zelschappen, staande onder de leiding
hunner respectieve directeuren, de her
ren Horst en Van der Weele hulde bren
gen voor de fraaie concerten die zij ges-
geven hebben, waardoor zij bij het publiek
do stemming er in hielden en het feesL
telijk cachet van den dag verhoogden..
(Te 3 uur 15 minuten rolde de bestuurs-
auto het Paddock binnen, waarin de
voorzitter van het vlieg-comité, de heer
Arnoldi en de beide vliegeniers, de hel
den van den dag, gezeten waren. Onder
de tonen van het „Wien Neêriandsch
bloed" stapten zij uit en begaven zich
op het veld.
Doch het verschijnen der vliegeniers
beteekende nog geen vliegen. Wiel scheen
er, te oordeelen naar de vlaggen, slechts
een labberkoelte te waaien, doch de vlie
geniers met wind en atmosfeer vertrouwd,
achtten het nog niet. geraden de lucht
in te gaan en het comité wachtte zich!
wel hetgeen te prijzen valt eenige
pressie in deze uit te oefenen.
Om half 5 werd de biplane uit de
loods op het veld gebracht, een z.g.
Sommer-tweedekker, voorzien van een
Gnomemotor van 50 paardekrachtèn. De
heer Mulder, ofschoon hij meest met de
monoplane had gevlogen, zou hiermede
den tocht door hét luchtruim onder
nemen.
De motor werd beproefd en werkte uit
stekend. Donderend klonk liet geraas vau
motor en schroef over het veld. De pad
vinders moesten zoolang den tweedek
ker in bedwang houden. De Padvinders 1
Wie zon nog aarzelen onzen f linken
Goeschen padverkenners een bravo toe
roepen voor de uitnemende diensten,
die zij in deze dagen hebben bewezen,
Gehoorzaam, vlug, beleefd, waren zij
steeds en overal te vinden om niet al
leen de bevelen maar ook de minste wen
schen van het comité stipt en snel uit
te voeren. Door de vliegdagen zijn wij
met de khaki-uniformen van onze padvin
ders vertrouwd geraakt, zijn hun lasso's,
hun stok en hun veldflesch zoo iets als
oude bekenden voor ons geworden. Geen
wonder, dat de ansichtkaart, met onze,
padvinders erop een aardige reclame
van de Gazelle rijwielenagentuur hier ter
stede overal dankbaar en gretig werd
aanvaard.
Inmiddels was het wachten, wachten,
totdat Lütge om kwart voor zes zijn
monoplane, die sinds 5 uur buiten ,de
loods stond met den'kop naar het Noord
westen laat plaatsen.
De jonge, slanke vliegenier, in de met.
bont gevoerde hooge laarzen en het don
kergrijze sportcostuum een sympathieke
verschijning, trekt de wollen muts over
het hoofd, slaat de bouffante om on neemt,
plaats. De monteur pakt de schroef en
zet aan.
Pof, pof, pof! Daar wentelt de schroef
als een wervelwind. Los! klinkt het. Hij
rijdt over het veld, maar stopt bijna on
middellijk. Nog eens terug I Weer de mo
tor aangezet. Nog eens het geroep: van
losen daar ging hij1 onder een oor-
verdoovend gejuich de lucht, inEr werd
voor het eerst in Zeeland gevlogen. Als
een groote vogel, sierlijk en toch statig
gleed de monoplane door het luchtruim
onr na een paar minuten te dalen. Zou
het een ongeluk zijn, dacht men. Zou
hij op de slikken zitten? Direct een auto
er heen. Spoedig kwam die terug en
meldde men aan de reeds angstige familie
leden dat alles in orde was. Verraderlijke
rukwinden boven de Schelde pakten zijn
vliegtuig beet, waardoor Lütge het raad
zaam achtte te dalen en nabij het Kat-
sche Veer in een klaverweide zonder let
sel landde. Een uur Later kwam hij naar
het kamp teruggevlogen, waar familie en
comité hem tegemoetsnelden en de heer
Arnoldi in een kranige speech het groote
moment aanroerde, dat allen thans op
dezen historischen grond, voor honderd
jaren nog door de zee bespoeld, door
leefden. Een driewerf hoeraweerklonk.
Toen traden twee in het wit gekleed©
meisjes nader. Het waren de jongejuffrou
wen M. A. J. J. de Paauw en ÏBetsy
Verwer, dochtertjes van .de comitéleden,
de beeren A. F. de Paauw en F. J.
Verwer. Met een lief stemmetje réciteer
den zij het volgende versje, terwijl zij
I.ütge een lauwerkrans aanboden:
Bij de hulde van de grooten
II daareven zoo gebracht,
Wenschen onze kinderhartjes
Zij het dan ook teer en zacht
U te roemen, U te prijzen
Vooi' Uw kunststuk juist, volbracht.
Statig zagen wij U stijgen,
Hoog boven onzen Zeouwschen grond.
Als een vogel off zijn wieken;
Alsof geen zwaar te wet bestond,
Kliefdet gij 't heldre luchtruim
Terwijl ik te beven stond.
Ja, mijn waarde, groote luchtman.
Ik was bang toon ik U daarboven zag,
Maar nu ik U zoo schoon zag dalen
Zie ik wat Uw kunst vermag.
Ga dan door zoo, groote vlieger
Op Uw onzichtbaar luchtruimpad
De Zeeuw1 is trotschfop Uw moed en kunde
Dat God U leide bij Uw rad.
Om 7 uur 35 minuten ging Mulder met
zijn biplaan de lucht in. Hij beschreef
eeu breeden cirkel boven het vliegveld,
daarna nog een van kleiner omvang, be
wonderend nagestaard door de toeschou
wers. Het was een prachtig gezicht en
wel het lange wachten waard, al duurde
het vliegen ook maar 5 minuten.
Wanneer men in aanmerking neemt dat
Mulder den vorigen nac-ht en den gehee-
len dag ernstig ongesteld was, moet men
dubbel respect hebben voor 's mans koene
durf om deze vlucht te wagen. Ook hij:
verklaarde dat in de hoogere luchtlagen
rukwinden zijn tocht bemoeilijkten.
Bij zijn daling in het kamp werd ook'
hij bespeecht, bekranst ■gii door de twee
meisjes in bloemrijke taal toegesproken.
Onmiddellijk daaro'p ging Lütge voor
de tweede maal omhoog, nu in h«oge|
zekere vlucht, met ©en prachtige bochtl
boven het terrein. Vlot en zeker landt
hij onder daverend gejuich.
Een tweede welkomstgroet viel hem
ten deel, waarbij ook Lütge zelf eenige
woorden sprak van waardeering voor de>
uitmuntende orde, bij: zijn noodlanding
bewaard, een orde, die hijl zelfs in heb
buitenland niet had gevonden. Dat de
Welk weder zullen wij hebben
Verwachting tot aan den avond van 8 Juni:
Meest matige noordwestelijke tot noord
oostelijken wind. Gedeeltelijk bewolkte lucht.
Weinig ot geen regen. Weinig verandering
van temperatuur.
commandant der rijksveldwacht deze
woorden met groote voldoening opving,
laat zich begrijpen.
Toen werd de groen© vlag geheschen
en stroomde 'het publiek hoogst voldaan
de mopperaars waren veel vroeger
vertrokken en ontvingen het loon voor
hun gemopper: zij zagen de mooie vluch
ten niet huiswaarts.
Op het paddock bevonden zich ver
verschillende autoriteiten, o.a. de secre
tarisgeneraal van lrel departement van
Justitie, de burgemeester van Wilhel
minadorpi die, wethouders van Goes. Ondier
de vertegenwoordigers der pers bevond
zich de heer Geleijns, directeur van het
lucht-sportblad „Avia".
Van den oud burgemeester, den heer
De Koning-Kooy was ©en telegram met.
oprechten wensch voor succes bij het
vliegeomité ingekomen.
Do eerste Goesche vliegdag was ©en
beslist succes en verwondert het ons al-
zoo zeer, dat het verslag in de Maasbode
en in De Nieuwe Rotterdamsche Cou
rant, blijkbaar door een en denzelfden'
berichtgever gezonden, op geringschatten-
den toon van dezen vliegdag gewaagt.
De dag van Dinsdag was minder ge
lukkig.
Een sterke noordenwind stak in den
middag op en bleef hardnekkig door
waaien tot 'savonds laat, zonder mede
lijden te hebben met de toeschouwers,
die wederom in grooten getale waren
samengestroomd. Overigens was liet
prachtig weder, maar van opstijgen was
hij zulk een wind geen sprake en dit
deed het comité te kwart voor. negen
besluiten de roode vlag neer te halen
en het blijvend publiek door de padvin
ders te laten aanzeggen, dat hun plaats
bewijs zijn 'geldigheid behield voor een
volgenden vliegdag.
De achtermiddag werd doorgebracht
met het spelen van voetbal, bet photo-
grapheeren van vliegeniers, eomitéleden
enz. en het doen snorren van de schroef
der beide vliegtuigen, die buiten ver
geefs op hun berijders wachtten.
't Was voor het comité zeker hoogst
onaangenaam de menschen. te moeten te
leurstellen maar tegen de overmacht
hier: de te sterke wind was niets uit.
te richten. Geduld is vooralsnog bij vlieg
demonstraties het groote remedie, totdat
do nienseholijke kennis liet middel zal
gevonden hebben ook deze natuurkracht
te temmen, maar dan zal het wel niet
meer noodig zijn de menschen naar den,
Wilhelmina.polder te laten komen, doch
ieder onzer in staat zijn zelf met. zijn;
Bleriot het ruime sop, pardon, de ruime
lucht te kiezen.
Gelukkig zijn deze dagen door geen en
kel ernstig incident gekenmerkt. Toch val
len een 'paar ongevallen te vermelden..
Maandag kreeg bij 'thek va,n het Paddocik
een arbeider, K. van Goes, een aanval
van vallende ziekte, doch werd spoedig
bijgebracht, terwijl gisterenavond de Fran
sche monteur Emile bij hot aanzetten van
de schroef der monoplane zijn onderkaak
stiet tegen de koppelas en daarbij een
bloedende wonde opliep, die aanstonds
werd verbonden.
Zoolang de wind zoo sterk waait als
gisteren en vandaag kan niet gevlogen
worden. De machines blijven hier ech
ter tot Zondag en de vliegeniers even
eens. Laten wij dus hopen, dat ons nog
een kalme avond beschoren zij om de
Blériot en Biplane te kunnen zien zwe
ven boven den Zef -"schen grond.
Aan het stoute ii het comité
om aan Goes vlieg-
emoties te schej
valle hulde wr
mogen er misse
maar ook hie
„De beste st'
Avia'
wandsaandr
een der
kwelde er
als herst'