Sociale Berichten. UIT DE PERS. Landbouw en V wijl zijn secretarissen nog' slapen, naar zijn kamer, waar hij alleen voor het H. Sacrament,, geknield op een notenhouten bidstoel met rooden overtrek, een uur lang blijft mediteerendaarna bidt hij zijn Officio, de Prixnen en Kleine uren. Op dien bidstoel ligt een groot brevier met koperen beslag: dat is het lievelings boek van den Paus, bij vindt daarin dik wijls den tekst voor zijn meditatie in do Homelieën van een feestdag en in do lessen voor eiken dag. Na het bidden van zijn Officie en het houden eener meditatie, draagt Pius X do heilige Mis op in zijn particuliere kapel. Dat geschiedt gewoonlijk om zes uur. Dij doze plechtigheid zijn dikwijls vreemdelingen tegenwoordigde Paus houdt er zeer van, de II. Communie uit te reiken aan hen, die om de gunst vra gen zijn H. Mis hij ie wonen. Tot dankzegging is de Paus geknield tegenwoordig hij een tweede Mis, die door een zijner kapelaans wordt opge dragen. In de antichambre ontvangt hij dan ge woonlijk de daar aanwezige personen. Tot allen spreekt hij eenige woorden, voor allen heeft hij een woord een troost en bemoediging. Ilij is de „goede meester" en de „goede herder", die al zijn scha pen kent en dien al zijn schapen ken nen. Daarna gebruikt Pius X oen weinig koffie in zijn eigen kamer en ontvangt om acht uur zijn particuliere secretaris sen. De geheime dienstdoende kanierhee- ren komen nu hun orders voor don dag vernemen. Het werk is thans geregeld en de Paus blijft alleen tot negen uur. Van negen tot twaalf uur ontvangt hij do kardinalen, de gezanten enz. Om twaalf uur bidt Pius X het „Angelus" met zijn huisdienaren on be geeft zich naar de eetzaal. Het is ge bruik, dat de Paus altijd alleen dineert aan een klein taefltje, dat door een troon hemel overwelfd is. Pius X echter breekt wel eens met die gewoonte en noodigt aan zijn tafel hooggeplaatste prelaten. Als de Paus alleen is, is het diner maar een voudig, ja zelfs echt kloosterlijk. Na het diner gaat de Paus naar den tuin van het Vaticaan en wandelt daar eenigen tijd in gezelschap van oen prelaat rond. Dat zijn de beste aiuliëntie-uren voor zijn bevoorrechte genoodigden. Wan neer de Paus alleen is, onderhoudt hij zich met de leden zijner lijfwacht of met de tuinlieden, die er werken en praat met hen als een vader. Tegen twee uur begeeft de Paus zich weer naar zijn vertrekken en blijft daar alleen tot vijf uur. I>it zijn de uren van gebed en ingekeerdheid. Pius X houdt er van op dien tijd zijn brevier te bid den, in vereeniging met de kapittels en kloosters in de stad, die daar in koor zingen vóór den ondergang der zo®. Vijf uur is het uur van ontvangst. Do Paus ontvangt dan weer de officiëele per sonen evenals 's morgens. Te acht uur gebruikt Pius X een kleine collatie, ter wijl een secrelaris hem uit een godvruch tig boek voorleest. Gewoonlijk verkiest hij boven alle andere hoeken de „Navol ging van Christus." Om 9 uur ontvangt hij volgens Ho- meinsoh gebruik wederom hooggeplaatste personen of huisvrienden, met wie "hij zich onderhoudt over allerlei zaken, nut tige werken en plannen. Het is vaak elf uren, somtijds midder nacht, eer hij er aan denkt een weinig rust te gaan nemen. Al zijn dienaren liggen dan reeds te bed. I'ius X heeft, om het zijn bedienden gemakkelijk te maken, zijn slaapkamer hoven zijn werkkamer. Het is een soort opkamertje, dat door een wenteltrap met zijn appartementen in verbinding staat. Het is een echte monnikencel; er staat, zooals vroeger trouwens ook in Venetië slechts een eenvoudig ledikant. Daar slaapt gedurende enkele uren, het be minde opperhoofd, de trouwe bewaker der H. Kerk. FRANKRIJK. Het „Comité de defense religieuse" te Dijen (zoo iets als onze Kath. Actie) heeft een biljet van den volgenden inhoud doe® aanplakken Den Dien April antwoordde president Faliières te Tunis op de huldebetuigingen van den sjeik.ul isllam„Wees verzekerd, dal de Franscho republiek zich beijve ren zal, evenals voorheen, uw wetten en godsdienstige gebruiken te eerbiedigen." Den 21en April sprak het hoofd van den staat te Gabes tot de Muzelmannen „Wij willen u niet in uwe godsdienstige gevoelens treffen, want het gebied van het geweten is onschendbaar." Vervol gens voegde hij den 'Joden toe: „Wij ma ken geen elfkei onderscheid tussclien de verschillende geloofsbelijdenissen." Helaas, waarom is datgene, wat goed is voor de Muzelmannen, het niet voor de Franscho Katholieken V De „Croix" antwoordt op deze vraag zeer terecht: Eenvoudig hierom, omdat de Muzelman nen meer vrees inboezemen dan Katho lieken. Als wij maar beter vereenigd wa ren, zou de openbare macht wel rekening met ons houden. De schandalen aan Buit en 1. Zaken. Do rechter van instructie, Mou- cart, heeft Maimon, Rouet en Palliez, die, zooals men weet, beschuldigd worden van spionnngo en het stelen van diplomatieke stukken, voor de 10e kamer van straf zaken gedaagd. De zaal zal 2G dezer voor komen. DCITNCilIiAN I» Een incident in den R ij k s d a g. In den rijksdag had Woensdag, dadelijk bij het begin der zitting oen incident plaats, waardoor die zitting weer eenige minuten onderbroken moest worden. Op do tribune zat een, blijkbaar tot de lagere stonden behoorende, vrouw, die reeds bij' de opening door den president mot tamelijk hoorbare stem „Harder, har der!" naar beneden riep. Toen eenige minuten later ilr. Mugdan het woord nam en hij op de tribune niet heel duidelijk verstaanbaar was, riep de vrouw„Hij moet harder spre ken, menschen met zoo'n zwakke stem hooren niet thuis in den rijksdag. Daarbij gedroeg ze zich zeer hinderlijk, knikte verscheidene afgevaardigden in de zaal toe en onderhield zich tamelijk luid met haar nevenburen en de heeren op de journalisten-tribune. De voorzitter ge lastte de verwijdering van de rustver- st oorster van de tribune. Herhaalde aanmaningen van de beamb ten, om de tribune te verlaten, hieven echter zonder gevolg, zoodat hun niets anders overbleef, dan de vrouw met ge weld uit de zaal te verwijderen. Drie beambten grepen haar vast, om ze de deur uit te zetten. De vrouw Ver zette zich uit alle macht en gilde zoo hard, dat het door hel geheele huis ge hoord werd. Slechts met moeite gehikte het, haar tenslotte van de tribune in den corridor te brengen, vanwaar haar luid geschreeuw echter nog steeds hoorbaar bleef. Eerst toen dr. Mugdan op de tri bune verscheen en de talrijke nieuwsgie rigen, die toegestroomd waren, verwij derd waren, gelijkte het de blijkbaar hyste rische vrouw met zachte woorden en door het toedienen van een glas citroenlimo nade te kalmoeren, waarna ze het ge bouw verliet en. de zitling ongestoord werd voortgezet. I>e Rijksdag en de verkiezin gen. Op 2 December zal de rijksdag ge- sloten worden. De nieuwe verkiezingen zullen op 15 of 16 Januari plaats heb ben. De nieuwe begrooting zal niet hij dezen rijksdag worden ingediend. ENGELAND. De Koningskroning. Nog steeds worden reusachtige voorbereidselen lot de a.s. kroning gemaakt. Het oude gebruik schrijft den Britschen koning nauwkeurig de kleedingstukken voor, die hij1 hij zijn proning dragen moet. Ten eerste wordt, aldus de „Daily Tele graph," het Colubium SiadonenSe aan gedaan; het is vervaardigd uil wil lin nen en toont in spit het karakter van geestelijke dracht. Daarover komt de Su pertunica, dan trekt de koning het Pal lium, den kroningsmantel, aan en ten slotte de Armillia of Stola. Het Pallium van George IV toont op een goud-glanzenden grond en op brokaatachtig weefsel in rijke kleuren de roos, het klaverblad en de Schotsche distel, die door een licht groene rank met elkaar verbonden zijn. Bij den kroningsmantel dien Koning Eduaxd droeg, dook voor het eerst ook de Indische lotusbloem onder de symbolen oj). Toentertijd wenschte men 'n ©enigs zins ruwe, krachtige stof en de wever bereikte dat doordat hij twee buitenge woon zachte, fijne en ronde draden met een platten draad samen weefde. Het goud weefsel, dat voor het kroningsornaat van Koning George gebruikt moet worden, is van anderen aard. Wel is waar werden ook hier twee dunne zijden draden mot een breeden gouddraad geweven, maar de stof toont een verrassenden glans on is daarbij zoo zacht als zijde. Deze buig zaamheid en fijnheid van 't, weefsel is te danken aan de absolute zuiverheid van het gebruikte gouddraad; er is slechts een zeer gering gehalte zilver in om do goeddragen buigzamer te krijgen. Voor de Supertunica en de Stola zijn 12 meters van deze gouden stof noodig geweest, die een breedte had van 30 duim. Do wever; kan dagelijks 9 10 duim van de stof maken. Katholieke Stou t-B o y s. Sedert do scout-boys-beweging in Engeland de laatste jaren zulk een groote vlucht nam, waren de Katholieken er op bedacht, voor de Katholieke jongens, die „padvinders" wilden worden, ook Katholieke vereeni- gingen op te richten, en ze hebben daar mee groot succes gehad. Naar de „Tablet" mededeelt, had de zer dagen het jaarlijksche feest van de „Catholic Boys' Brigade" plaats. De gees telijke leider dier vereeniging kon bij die plechtigheid mededeelen, dat er verleden jaar veertien kompagnies, samen uit een achthonderd jongens bestaande, hij do club waxen toegetreden. „Van het begin af aan hebben de bis schoppen, zoo deelt de „Tablet" verder nog mede, hun sympathie betuigd met het streven en de practische waarde der boys-beweging, en er kon geen beter be wijs van instemming gegeven worden dan de redevoering van den bisschop van Sal. ford, tijdens het feest gehouden. Na zijn volle hartgrondige instemming te hebben betuigd, met het groote werk dat de „Ca tholic Boys' Brigade" tot stand bracht en nog tot stand hoopt te brengen on der de Katholieke jongens, zeide de bis schop, dat hij overtuigd was, dat zoo de jongens, nadat ze do school verlaten hadden, zich bij de Katholieke club aan sloten, dit veel tot hun lichamelijke en geestelijke vorming zou bijdragen. „Ook geloofde hij, dat zij na verloop van tijd op deze jaren van oefening en voorbereiding zouden terugzien als op een van de voornaamste middelen, om on der Gods zegen eenmaal een aaneong-e- sloten, goed geordenden hechten en ver trouwbaren bond van Katholieken te vor men, die zou groeien tot eer van den godsdienst en tot heil van hun vader land." In verband met hetgeen over Katho lieke padvinders-beweging in ons land ge schreven werd, is liet. bovenstaande mis schien niet van belang ontbloot, zegt „De Maasbode". PORTUGAL. Hit—dk land van de „Vrijheid, gelijk heid en broederschap"(V) wordt aan de X. Rott. Crt. geschreven: Do bisschoppen bewaren liet hardnek kigste zwijgen over wat er in hun ver gaderingen besproken en besloten is. Maar Alfonso Costa's blad, de „Mundo", dat altijd een massa dingen weet, die niet waar of naast de waarheid zijn, beweert, dat in de vergaderingen o.a. besloten werdlo. Een heftig protest tegen de scheidingswet op te stellen, dat met de handteekeningen der bisschoppen zal wor den gepubliceerd; 2o. geen zegels te eischen op kerkelijke papieren3o. voor geen plechtigheden toestemming te vra gen 4o. in geen enkel opzicht zwakheid te toouen en 5o. de pensioenen af te wijzen. Do „Mundo" voegt daar o.a. aan toe: „De bisschoppen geven hiermee een be wijs van gebrek aan verstand, door den clerus op te wekken tot een protest te gen de scheidingswet; de bisschoppen be antwoorden op ondankbare wijze de edel moedigheid der Portugeesche regeering. Zij 'zullen huil houding iiog betreuren!" Ja, ja, die edelmoedige republikeun- sche regeering I Met recht wordt de schei dingswet hier onteigeningswet genoemd. Affonso Costa had voor zijn wet, om de geestelijkheid, maar vooral om de in zijn oogen infame geloovigen duchtig te tref fen, 190 artikelen noodig 1 Hoe gunstig steekt hierbij af de Braziïiaansche schei dingswet, 7 Januari 1890 gepubliceerd, die in zeven artikelen eenvoudig en za kelijk Staat en Kerk scheidt. Geen wonder, dat de clerus zich ver zei, en besloten is „tot de uiterste op offeringen toe de rechten der Kerk te beschermen." Het voorloopdge bewind sprak bepaald ironisch toen het bekend liet maken, dat de scheidingswet op den Paus een goeden indruk had gemaakt! Dat kon toch wer kelijk niet ernstig bedoeld zijn. Het voor- loopige bewind heeft wél eens meer zin voor humor. Zoo werd hij het uitroepen der republiek bepaald, dat er van nu af .aan gelijkheid, vrijheid en broeder schap zou heerschen. Dok zouden de ver kiezingen nu in alle vrijheid plaats heb ben. Sporen van die vrijheid zijn nog nergens te vinden. Do ministers doorreizen het land van Noord naar Zuid, houden op Amerikaan- sche wijze geweldige redevoeringen, rij den nu en dan eens op de schouders van republikeinen rond, maar.... tegen standers mogen gciui verkiezingspropa ganda maken. De lust. en de gelegenheid worden hun daartoe ontnomen. Zoo heeft de gouverneur van Oporto afwijzend be schikt op het verzoek van den directeur der „Palavra", een blad dat, wijl de car- bonarios er de ruiten ingeworpen hadden en welk redactiegebouw wegens het ver- zeL der redacteuren niet in brand gesto ken kon worden, gestorst was, om weer te mogen verschijnen. Ook werd liet den directeur Pinheiro Torres, een oud nationalistisch afgevaar digde verboden, een lezing te houden over de scheidingswet. De cidadao (burger) Af fonso Fosta mocht dit wel, omdat hij republikeinsch minister is, een mede ci dadao niet, wijl hij geen republikein is. De „Dia", een hier verschijnend blad, dat hel er op aan schijnt te leggen om eveneens verwoest te worden, merkt hierbij geestig op „Geen twijfel, men geniet volkomen vrij heid yan propaganda in Portugal. En vooral gelijkheid! Er is geen sterveling die het tegendeel durft beweren 1" Een feit is, dat de republikeinsche kics- vereenigingen, noch de candidaat-afge- vaardigden tegenstanders hebben gevon den. Er hebben zich nog geen tegen-can- didaten aangemeld. Komen die „onafhan kelijke" candidaten nietdan zuilen de republikeinsche zonder stemming ver bozen worden verklaard! Want de verkie zingen moeten eerlijk en in alle recht vaardigheid geschieden! De brutale „Dia" durft! Het blad raadt de republikeinen aan: toch ergens in den lande een of twee monarchistische candidaten toe te laten, anders staat het zoo raar voor Eu ropa en er moet toch ook een op positie in een Kamer zijnDie hoort er bijl A nti-C 1 erica 1 e gowelddadig- heden. BRAGA, 17 Mei (11.0.) Een op roerige menigte belegerde verscheidene gebouwen van godsdienstige vereenigin- gen en de bureaux van een Katholiek blad en beschadigde versieringen aan ver. scheidene huizen, die illumineerden en vlagden ter gelegenheid van het feest van het II. Hart. ZWIT8ERLAN D. Een op-zienwek kende bekee ring. Veel opzien wekt in Zwitserland, naar het „Vaterland" van Liizern meldt, het bericht, dat het hoofd der oud-ka tholieken, de eerw. heer Goffinal, van Bernex, eens een der hevigste bestrijders der Katholieken, die door zijn vurige wel sprekendheid verscheidene personen lol afval bracht, op zijn sterfbed in den school der Katholieke- Kerk is terugge keerd. Op Palmzondig liet hij, naar nu bekend geworden is, een katholieken priester hij zich roepen. Ilij ontving den priester met alle hartelijkheid. „Eerwaar de, zeide hij, de Goede Week is begon nen, de week der liefde. En nu mag ik zeker wel hopen, dat u voor een ouden vijand van uw Kerk een liefdewerk zult doen in den naam van Dengene, die voor ons allen aan het kruis is gestorven." De jonge geestelijke reikte don zieke de hand en zei„Zeker, zeker, eerwaar de, wij waren wel tegenstanders, vijan den is echter te veel gezegd." De oude priester ging daarop voort, „of vijand, of tegenstander, ik verzoek u, uw bisschop mee te deelen, dat ik liet moede ben, den 40-jarigen strijd te gen mijn door onrust en twijfel gemar teld geweten voort te zetten, dat. ik geen weerstand meer kan bieden aan het heim wee van mijn ziel naar den vrede van mijn jeugd. Ik hel) vroeger hot onfeil baarheidsdogma uit overtuiging verwor pen en als dwaling bestreden. Maar een diepere studie van de bezwaren tegen dat dogma gemaakt, had weldra die over tuiging in mij verzwakt. Toen begonnen voor mij pijnlijke jaren van innerlijke® strijd. Ik poogde de innerlijke stem, die mij terug riep tot de Kerk van mijn doop sel, mijn vormsel en mijn priesterwijding door heftige uitingen van vijandschap te onderdrukken. Maar de stem zweeg niet. Zij werd luider en luider, ja, het zijn nu waarschuwende klokken van liet geeste lijk vaderland, eerwaarde, het is de taal van de moeder, die bidt voor haar kind, dat op aarde dwaalt. „Ja, eerwaarde, mijn moeder was 'n arme strijkster en was vroeg weduwe. Zij heeft gebrek geleden om haar zoon priester te kunnen laten worden. Haar laatste bede tot mijl was, toch nooit al' te vallen. Ik heb niet naar haar geluis terd. Maar Een heeft haar beste bede verhoord en Hij is sterker dan mijn harde wil. Zoo wil ik mijn smeekende moeder rust geven, wil ik mijn laatste Paschen vieren als een teruggekeerde naar hét geestelijk vaderland en het aloude ge loof. Vraag daarom in mijn naam aan uw bisschop, mij weer in de Roomsch-Ka. tholieke Kerk op te nemen. Ik ben vol komen van de waarheid overtuigd en ik betreur mijn strijd tegen u en ik ver klaar, dat ik de laatste 40 jaar van mijn leven gedwaald heb. Ik heb reeds gis teren een gelijke verklaring .aan den oud- Koomschen bisschop gericht en ik hoop, dat dil besluit met den dood voor oogen door mij genomen, op hem en mijn strijd- genooten niet zonder indruk gebleven is." - Geroerd en vol vreugde vervulde de katholieke geestelijke zijn opdracht. De bisschop van Lausanne, nam van deze verklaring met diepe ontroering kennis en zond onmiddellijk zijn vicaris-generaal Carry, naar den stervende. Dr. Carry nam Goffinal weer in de Katholieke Kerk op, gaf hem de II. Teerspijze, waarna iiij spoedig overleed. CHINA. De brand te Kirin. Door den ge weldigen brand, die voor eenige dagen te Kirin heeft gewoed, zijn, naar nader gemeld wordt 8387 huizen verwoest ter waarde van 16 millioen roebels, 4040 winkels en 18 bankkantoren. Meer dan 40.000 menschen zijn dakloos. Hel totale verlies bedraagt 40 millioen roebel. DRANKBEST IJ DING Door het keelgat De „Limb. Koerier" heeft uit de jaar cijfers de gegevens verzameld van het drankverbruik in ons land gedurende de jaren 18971909, dus in dertien jaren tijds. Hij kwam tot een bedrag van l1/. milliard. Anderhalf milliard in 13 jaarl Gemiddeld 116 millioen per jaar! Hoeveel is dat wel? De meeste menschen hebben van zulke cijfers geen begripals 't boven de duizend komt, begint 't sommigen al te schemeren en spreekt men van inillioenen, dan welen de meesten niet meer, waarover men 't heeft. Om het voorstellingsvermogen tegemoet te komen, moet men gaan vergelijken. Pakken we daartoe de Jaarcijfers weer. Hoeveel kostte het openhaar onderwijs in 1908 aan Rijk, provincie en gemeente te zamen? 38V2 millioen,1 3 van 116 millioen. De armenbedeeling 20 millioen J/G der alcoholuitgaven. Voor Leger en Vloot werd in 1908 uitgegeven ruim 46 millioen; dat is nog verre van de 116. Daar kunnen wij nog de uitgaven voor Waterstaat bijdoen: 34 millioen, en dan zijn we nog maar aan 80. Nu, de rente en aflossing der Nationale Schuld er dan nog bij, dal is 36 millioen en dan zijn we eindelijk aan de no millioen. Of dat een kapitaaltje is! Nog iets. Alle directe belastingen brachten in 1908 op 84 millioen Wij geven dus „voor den dorst" 30 millioen meer uit dan aan belastingen. Nu zal men wel een denkbeeld hebben van dat cijfer: 116 millioen. Over Sociale Wetgeving. Dezer dagen wezen wij op de polemiek tusschen „De Nederlander" en „Het Ceu- trum" over de sociale wetgeving. He Nederlander" had beweerd dat de rechter zijde over 't algemeen in de socialistische lijn ging. „Het Centrum" kwam daartegen op en nu gaf het Haagsche blad een nadere verklaring. Het Christelijk-Historische er- gaan heeft omtrent sociale wetgeving een eigen opvatting Wij vindiceeren het recht een eigen opvatting van sociale wetgeving te heb ben. Wij aanvaarden niet de onderschei ding tusschen een „arbeidersklasse" en de anderen, want tot 't spreken over de „bourgeoisie" is men in onze kringen nog niet gekomen. Wij houden steeds vast, dat de Overheid „recht" heeft te doen en 't belang van alle groepen van de maatschappp in het oog heeft te houden. Wij gevoelen veel voor steun van Overheidswege aan particulier initiatief tot verbetering van toestanden en dat dit goede resultaten kan opleveren, be wijst de landbouw en weinig voor regeling van het bedrijf van Overhei s- wege. Indien sociale wetgeving slechts in dien laatsten vorm denkbaar was wat wij ontkennen dan zouden wij ons rondweg tegen sociale wet geving verzetten. Ook al omdat staats socialisme anti-nationaal is. Maar wjj weigeren te gelooven, dat de „achter stand" ia de sociale wetgeving, waar over „Het Centrum" spreekt, alleen zou kunnen worden bijgewerkt volgens Duitsch model. „Het Centrum" vraagt, wat met de op vatting van „De Ned." in de practijk van de sociale wetgeving moet terecht komen. Men kan nu wel spreken van „Staatsdwang" en van „Duitsch model"; doch zijn dat meer dan groote woorden? Is daarmee echter aangetoond, dat „Rechts", bereid om met de Regeering mee te gaan, „steeds meer" op de ljjn der sociaal democraten komt Wij moeten het beslist ontkennen. Steun van overheidswege aan particulier initiatief is een goede zaak, en men kan daarmede op meer dan één ge bied deugdelgke resultaten bereiken. Maar hij is geenszins overal vol doende, wyl lo het particulier initia tief lang niet altijd behoorlijk tot uiting komt, 2o een dwingend optreden meer malen geboden is, omdat anders van de urgent gebleken verbetering der toestanden, ten spijt van alle goede bedoelingen, gewoonweg niets te recht zou komen. „Het Centrum" betoogt, dat de fout van ,.De Ned." diens generaliseeren is. „De Ned.*, zoo beweert het blad verder: „De Nederlander" legt er nadruk op, dat „de Overheid „recht heeft te doen en 't belang van alle groepen van de maatschappij in het oog heeft te houden." Het blad aanvaart niet „de onderscheiding tusschen een ar beidersklasse" en de anderen." Wanneer de redactie daarmede bedoelt, dat zij nie den klassenstrijd aanvaardt, noch een wetgeving, welke slechts aan één stand der Maatschappij recht wil doen wedervaren, dan gaan wjj met haar opvatting accoord. Maar wjj doen dit niet, en wij meenen, dat niemand, die inderdaad sociaal voelt, zulks zou kunnen doen, indien „De Nederlander" aan de O verheid liet recht zou willen betwisten een be paalden stand met bepaalde maatre gelen te hulp te komen. Wanneer de omstandigheden ket vorderen, wanneer de rechtvaardigheid en de naastenliefde het eischen, dan mag de Overheid zich aan die verplicbting niet ont trekken. En wel verre van daar door een lakenswaardige eenzijdigheid te betrachten, verricht zjj aldus een werk van maatschappelijke bevrediging, dat aan het Volk in zijn gehéél ten goede komt. Of heeft de gemeenschap er niet het grootste belang bij, dat een zoo aanzienlijk deel der bevolking, als de arbeiders, tot minder ont en gunstiger levensvoorwaarden kan geraken? Zal daardoor ook niet de middenstand worden gebaat En zal de verhouding tusschen de klassen onderling niet veel van haar scherpe kanten verliezen In het algemeen belang, zoo betoog' „Het Centrum" ten slotte, is de Overheid geroepen het terrein vaD de sociale wet geving te betreden, en het roept be Christelijk-Historisch orgaan toe, haarnie af te houden van haar plicht om hier te handelen. f»De Standaard'.) Tooneel van I Een van de tooneelgeze nog toe een goeden na, gezelschap, dat zich voorn ring van klassiek werk peare) ten doel scheen te dagen gekomen met eei waartegen het „HaDdels waarschuwde, als s c a b r van die waarschuwing ga eerst een voorstelling in teneinde de pers en oordeelen of het vonnis v blad" inderdaad op goede En zie, de meening wa dat zoo het stuk al geee genoemd het gegev „gewaagd" moet heeten ongeveer het mildste oordi door „De Telegraaf". De „N. R. Ct zeide, d, stuk de handeling alleen „als men bet begrip liefde louter zinnelijks en het sam en vrouw in den echt als waarbij aan het huwelijk zedelijke waarde is toe te Nu brengt haast heel h ater deze Parijsche opvatt wij moeten erkennen, voe aan toe, dit nog zelden, ment zoo onbeschaamd te als in dit stuk. Men zou na dit alles vt heer Royaards want h< de vertooningen niet zou Van een ernstig man moe wachten. Integendeel, alles gaat Nog iets de vertaalster i stuk is een dame, medewer laudsche bladen, en schriji romans, waarvan er een pornografie is. De bioscoop en hef Fritz Engel schrijft in Tageblatt" over de bioscc die hij gezien heeft Ik zag „Het berou breker". „De gevaarlijk overrompeling van de wraak des vaders", zeilboot" en „Het or Alle hoofdstuktitels prikkellectuur worden En men heelt zooveel als opvoedend middel beschermen de jeugd en sociale wettenw volkskunst, goede leot behoefte der massa ei verpest een der schoons uitvindingen het gehee verregaanden wansmai heeft in de dramatis grepen met een enorm uitdrukkingsmiddelen, steeds meer in de ve bioscoop is de gevaar smaakbedervers geword Oprichting eener Coöperatie Suikerfabriek te Zaterdag den 13en dezer vv a zeventigtal belangstellende in de beurs te Oostburg naar de inlichtingen, die Kakebeeke en Vlekke, o directeur van de coöperatl suikerfabriek te Dinteloord aangaande de stichting en fabriek. Nadat de voorzitter, de sterman van Oyen, de verg; had met een woord van wt hij aan den heer Kakebeek Deze begon met uiteen de reactie tegen den d^ suikerfabrikanten den wilden opleggen, de fabriek te Dinteloord fabriek van de bo boeren. In October eerste vergadering 200 in December van dat aantal 2200 en men besloot van de fabriek een aan van 1909 w3rd zij gebouwd tember van dat jaar in L>e oprichtingskosten f 1.600 000 en de capacite dat zij meer dan 1 millioen verwerken kan. In 1909 gaf de fabriek van 14 pCt. 't Gemiddeld ongunstige jaar bedroeg leden f 14 per 1000 K.G. som moet met 25 cent ve voor de kosten van het wordt door de leden morsen en kwade praktijk In dat jaar werd op f 93 000 afgeschreven. In 1910 nam men tot bij een suikergehalte van Het gehalte bedroeg in De prijs aan de leden uit dus f 15.50 per 1000 K.G Indien de algemeene voorstel van commissarissen dit jaar f120 000 worden De heer Kakebeeke landbouwers in deze eener fabriek aan te het district Schoondijke bieten van een normaal b t< va bi coöpe o e 190É aand jaa en we he f 16 zelf de gr 1 d uitb< eii streek sporen wij 1 geh

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1911 | | pagina 6