No. 22. Zaterdag 18 Februari 1911. Zevende Jaargang Müil eiken MAANDAS-, BOtlSOlE- u VRIJOJtEIVDHD. 8 EERSTE BLAD. De Tweede Schrede. UIT ZEELAND. Welk j weder zuilenrij hebben Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten 0.95. Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. Administratie: Gangepooristraat C 209, GOES. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels v.qor 26 Ct. A contant. De geschiedenis van de z.g. hervurmers, die buiten de Kers om, de maatschappij wilden verbeteren leert ons algemeen, dat de eerste schrede, welke zij zetten op den verkeerden weg, bestond in een daad van hoogmoed. Zij weigerden zich te onderwer- pea aan de besluiten van de door God in de Kerk gestelde overheid en stelden hunne meening, hun oordeel boven dat van de uitmuntendsten en geleerdsten, daarbij een onbeperkten eerbied opeischende voor Hunne rechtzinnigheid, b u n n e zuiverheid in de leer. De tweede schrede, die zij zetten op het hellend vlak van eigendunkelijke opvattingen en vetmetelen eigenwaan, bestond in het verkondigen van leerstellingen, die in de scherpste tegenspraak stonden met de in de Kerk algemeen gangbare opimën en de fundamenten aantastten, waarop de Christe lijke maatschappij is gegrondvest. Hun voorgewende rechtzinnigheid bleek niets als een masker, waarachter zij voor da argelooze en onnadenkende menigte hun ware gedaante verborgen hielden „D Histoire se repète", „de Geschiedenis herhaalt zich". OoL ni] de hervormers in miniatuur, zooals wij er heden ten dage in ons midden ont waren menscben, die rneenen geroepen te zijn in hunne omgeving een algeheele ommekeer te moeten bewerken en daarvoor verschillende eigenschappen bezitten, be halve bescheidenheid en gezond verstand, doen zich dezellde verschijnselen voor. Ken souvereine minachting voor het Kerke lijk gezag, eeu grenzenlooze geringschatting van het oordeel van bevoegde kenners der locale toestanden en een aanhoudend beroep op eigen voortreffelijkheid kenmerken hun eersten stap, die weldra gevolgd wordt door een tweedenhet verkondigen van z.g. waalheden, die ten eenenmaie indrui- schen tegen alles wat ouder de Katholieken en ten deele ook onder alle gelo. vige Christenen als onbetwistbaar geldt. Moesten wij voor eenige weken, in ver bai.d met eene Jansenistische brochure iemand noemen uit onze streken, die met beslistheid de eeiste schrede zette op den weg, welke door geen enkelen plichtge trouwen Katholiek mag betreden worden „door ongehoorzaamheid wordt niets tot stand gebracht, zeker niet de bekkering van Rome of Florence", zegt kardinaal Newman 1) thans blijkt diezelfde persoon ook de tweede schrede te hebben gedaan. De lezer ojrdeele uit het volgende bericht, dat wij vonden in de vrijzinnig-democra tische „Middelburgschs Courant" van 15 Februari ji. Maandagavond behandelde in het hotel „Korenbeurs" te Kruiningen voor een talrijk publiek de heer 14. van Dalsum, van Hulst, de vraag of de beginselen der Fransche revolutie al of niet in strijd zijn met het anti revolutionair of katholiek beginsel. Spreker stond eerst stil bij de volks - souvereiniteit, de gelijkheid voor de wet en de persoonlijke vrijheid. Aan halingen uit de Schrift en van groole katholieke schrijvers on pausen Dracht bij aan om te bewijzen, iaat de be ginselen der Fransche re volutie niet in strijd zijn met het Evangelie. Na nog de twee groote Christelijke partijen, die der antirevolutionairen en der katholieken, de revue te hebben laten passeeren, noemde spreker ten slotte de Fransche revolutie een zegen voor godsdienst en maatschappij.2; We zouden den spreker uit de „Koren beurs" te Kruiningen nog te veel eer aan doen, wanneer wij naar aanleiding van bovenstaand verslag op hem het bekende gezegde toepasten„Halve geleerdheid voert van God at, heele geleerdheid leidt tot God". Want hier is zells geen zweem van ge leerdheid te bespeuren. De zuoht om aan zijn eigenaard. politieke beschouwing alles aan te passen en de begeerte om voor zijne politieke aspiraties een eenigszins drageljjk en aan- P«ombaar motief te vinden, heeft dezen spreker uit de „Korenbeurs" er toe gebracht een onzin te debiteeren als maar zelden werd verkondigd. Niet alleen verwart hij de bijkomstige omstandigheden met het wezen der dingen, maar hij verdraait en verknutselt de geschiedenis tot een ongenietbaar misbaksel, tot een verwrongen en onherkenbaar geraamte, niet ongelijk aan dat, wat van Zeppelin's ver brand luchtschip overbleef. Om b.v. maar iets te noemen. Wij, Katholieken van Nederland, weten allen, dat de Fransche revolutie ons de vrijmaking heelt gebracht op religieus en politiek gebied. Maar noemen wij daarom die revolutie „een zegen voor godsdienst en maatschap pij? 'tDijkt er niet naar! Wij beschouwen dat als een bijkomstig uitvloeisel dier schrikbare omwenteling en als de bevestiging der waarheid dat God uit het kwade soms het goede doet geboren worden en de gebeurtenissen der wereld historie weet dienstbaar te maken aan de plannen Zijner aanbiddelijke voorzienigheid. Wie als katholiek spreker de Fransche revolutie wil behandelen als wij ons niet vergissen poseert de man van Maandag avond j.l. gaarne als de katholiek bij uit stek behoeft nu juist niet de keunis en eruditie te bezitten van een Gfrörer, een Onno Klopp, een Janssen. Maar hjj dient toch te weten dat de Fransche omwenteling van 1789 èn in hare voorbereiding èn in haar voltrekking èn in haar gevolgen de geweldigste demonstratie tegen de Katho lieke Kerk is geweest sinds de dagen van Luther c.s. en dat allen, die in dentegen- woordigen tjjd met ons vasthouden aan eene positieve, christelijke overtuiging, haar beschouwen als de wegbereidster van het moderne ongeloof en het onzalig libe ralisme met zjjn socialistische en anarchis tische uitloopers. Erkennen toch de liberale kopstukken zeiven, dat de vrijzinnige gees tesrichting op religieus, economisch en politiek gebied uit de Fransche revolutie is geboren.3; Of is de spreker uit „De Korenbeurs'' totaal vergeten, hoe de voorloopers der Groete RevolutieBayle, Montesqieu, Hel vetius, D'Alembert, Diderot, Ruusseau en Voltaire in hunne Werken de Katholieke Kerk en in ruimeren zin de geheels chris telijke wereldbeschouwing trachten uit te roeien Weet hjj niet meer, dat het cynisch woord van Voltaire: „Verpletten den Eerlooze!" (Christus; het wachtwoord werd voor alle vrijdenkers en godloochenaars dier dagen in hun verwoeden strijd tegen al wat wrj, Katholieken, heilig noemen? Is bij er ten eenenmaie onkundig van, dat de doodsvijand van de Kerk eu het Evangelie, de Vrijmetselarij, aan de revo lutie alle hulp en steun verleende?1; En de beginselen dier revolutie zouden „niet in strjjd zjjn met het Evangelie" Waarom heelt dan Faus Pius VI op den 13en April 1791 de Fransche geestelykheid ten streng ste verboden den eed at te leggen op de z.g. „civiele constitutie der geestelijkheid? Waarom verkozen vijftigduizend priesters en h o n d e r d-z e v e u e n-t w i n- t i g bisschoppen kerker en guillotine boven de krenking van hun geweten en waren de weinige geestelijken die den eed zwoeren, een voorwerp van verachting, zelfs in net oog der revolutionnairen Is het soms een zegen geweest voor den godsdienst, dat de Fransche revo lutie over geheel de wereld die z.g. vrjjheid (lees: bandeloosheid) heelt ontketend, die allerwege tot de treurigste excessen leidt op het gebied van geloof en zeden? Is het soms eeu zegen geweest voor de maatschappij, dat de Fransche revo lutie de gilden wegwierp en den werkman weerloos ten prooi liet aan de hebzucht van geweten! oze uitbuiters en geldgierige speculanten Dat dientengevolge het soci alisme ontstond, haat en tweedracht zaaiende onder de burgers van hetzelfde vaderland en den klassenstrijd predikende „saus tiêve ni pardon Zyn dat soms ook beginselen van het Evangelie? Of zjjn het niet integendeel princiepen, waartegen èn GregoriusXVI èn Pius IX èn Deo XIII met kracht zjju te velde getrokken en waartegen de stem van onzen huldigen opperherder ons voortdurend waarschuwt door tegenover de revolutionaire leuze: „Vrjjheid, Gelijkheid en Broeder schap" het „Alles opbouwen ia Christus" als levensdevies te plaatsen? Wat wjj dus te gelooven hebben van de „aanhalingen uit de Schrift en van grente Katholieke sehrjjvers en pausen" (zie boven staand verslag) zal de lezer gemakkelijk begrijpen. Verdraaiingen uit de Schritt enz. zal hier wel het ware woord zjjn Het wil ons voorkomen, dat de spreker van Maandagavond in „de Korenbeurs" te Kruiniogen de tweede schrede heeft gezet in de richting, welke voert naar het kamp van Christus' verbitterdste vijanden. Hoe ver hij nog gaan zal, moet de man zelf weten, doch wat hjj te Kruiningen heeft gezegd, zal ongetwijfeld voor velen, die de waarheid en de trouw aan hunne Katho lieke overtuiging liefhebben, een aanleiding zjjn .dien man alle vertrouwen op te zeggen en met den ouden dichter te beamen „nee tali auxilio nee defensor! bus istis" „Niet met zulk een hulp noch met zoo'n verdediger In zijne beoordeeling van Savonarola, den Florentijnschen boetprediker, die weigerde aan de bevelen des pausen te gehoorzamen. De spatieering is van ons Red. 3) ZieRichting en beleid der Liberale Partij door Mr. P. W. A. l ort v. d. Linden, blz. 4. Lamartine, president der Vrijmetselaarsloge, zeide den lOen Maart 1848: „Het Is mijne vaste overtuiging, dat de groole J?) ideeën, welke de volksbewegingen hebben verooizaakt van 178S, 1830 en 1848, zijn voortgekomen uit den boezem van de Vrijmetselarij". V* Hoe wij er over denken. Hoe wij; Katholieken, denken over de behartiging der politieke zaken, leert men het Jiest uit de redevoeringen onzer voor mannen en dan blijkt steeds, dat wij geens zins de minder aangename bejegening ver dienen, die wij van de zijde der volbloed antipapisten zelfs in de rangen onzer Christel.-Historische coabtiegenooien wor den zij' gevonden I gestadig aan te ver duren hebben. Dit zien wij nu weer in de lezing welke de, ook in Goes, welbekende Katnolieke spreker Dr. Hoffman van Gouda onlangs te Velp hield, en waaraan wij uit „De Maasbode" fiet volgende ontleenen. Hier en daar veroorloofden wij ons een kleine spatieering van hetgeen ons bijzonder be langrijk voorkwam. VELP, 14 Febr. Gisterenavond trad in de R. K. kiesvereeniging de heer A. C. A. Hoffman, arts te Gouda, als spreker op, met een politieke lezing, die hij „Eenmoed" bad betiteld, en waarin hij, naar aanleiding der algemeene vergade ring der Christelijk-Historisohe Unie, de zer dagen gehouden, de beginselen der coalitie en federatie tusscnen de drie rechtsche partijen besprak. Wijl anti-rev. en christ.-hist. kiezers aanwezig waren, o. w. iierw. hh. predi kanten (ook de Z.E.W. pastoor was aanwezig;, bestreed dr. Holiman enkele dwalingen, die bij sommige cjbr.-hist. kiezers over de Kath. staatspartij heer- scben. Duidelijk wees spr. het mo dernisme aan als in zijn wortel en groei allergevaarlijkst voor alle posi tief christendom en christelijk staatsbe leid, .en wees hij met nadruk op het noodzakelijke van den „eenmoedin den zamenhang der rechtsche partijen. Na afloop der zeer toegejuichte im provisatie, bedankte niet alleen de voor zitter der R. K. kiesvereeniging den spreker voor zijne beginseiieerrede, maar vroeg ook geheel onverwacht een der niet-katholiexe heeren aanwezigen het woord, om den hoer Hoffman, ook in hunne kringen zoo bekend, namens de aanwezige niet-kathoiieke christelijke kiezers een woord van allerharteljjksten dank te betuigen voor den geheelen inhoud der gehouden rede. De spreker wensohte vooral dr. Hoffmans woord te herhalen en te bevestigen om, zoo als de redenaar van den avond het had uitgedrukt, in „eenmoedde „mannen der vijf talenten", onze ministers, en „de mannen met twee talenten", onze chris telijke afgevaardigden, onwankelbaar te vertrouwen en te steunen in hun moeie- lijken strijd in de hitte van den dag, door ons aller gezamenlijke kracht van man nen-kiezers en propagandisten van „één talent", dat hij zei het dr. Hoffman na niet mocht worden begraven. Nog >verd door een der christelijke kiezers aan dr. Hoffman verzocht, open hartig te willen mededeelen wat hij dacht over de verhouding tusschen de katholieken en de christelijfc-histori- schen. Hierop antwoordde, onder ap plaus, de inleider, dat de katholieke ■staatspartij slechts het algemeen belang wenschte te dienen volgens de algemeene inzichten der Christel jj' ke wereldbeschou wing. Zij wenschte niets meer dan een gerechtvaardigden invloed naar mate der getalsterkte der katholieken, die gelijkgerechte burgers zijn, als de anderen. De vijand van 't christendom in de Hervormde kerk is niet.de Katho lieke Staatspartij, maar het m o- dernisme in die Kerk zelve, hetzelfde modernisme, dat ook de Ka tholieke Kerk in haar geopenbaard christendom bedreigt. Tegen dat mo dernisme, voor zooverre het inwerkt op staatkundig terrein, moet de ge- zamenlijke strijd der christe- lijke staats part ij en gaan. Goes. De volksgezondheid ge durende 1910 in Goes en om liggende gemeenten. Blijkens het verslag over 1910 van de gezondheids commissie alhier, liet de gezondheidstoe stand in de onder de commissie ressor- teerende gemeenten over het algemeen niets te wenschen over, met uitzonde ring yan Ovezande waar op een bevolking yan 1001 zielen 18 sterfgevallen en 1 levenlooze geboorte voorkwamen. Volgens )iet verslag kwamen in 1910 de volgende besmettelijke ziekten voor: Diphteritis1 geval te Borssele, 42 te Goes, 2 te 's Heer Arendskerke, 1 te 's Heerenhoek en 1 te Heinkenszand. Roodvonk kwam voor te Goes, Heinkens zand, Ovezand en Wolphaartsdijik. Febris typhoidea fe 'sHeer Arendskerke, 's Hee renhoek en Ovezand. De drinkwatervoorziening liet op vele plaatsen te wenschen over, in welk euvel evenwel zooveel doenlijk werd voorzien. Ten Motte maakt het verslag melding van een voornemen der commissie om een melkverordeuing tot stand te brengen. Volgende week zullen van hier weder 3 personen naar N. Amerika ver trekken. Ook zullen 2 oud-Goesenaren de reis maken, waarvan één reeds op een boerderij in Amerika heeft gewoond en thans Jner zijn broeder komt halen. Zij allen gullen er het land- en tuinbouw bedrijf ter hand nemen. Middelburg. Woensdagavond werd al hier eene vergadering gehouden, uitge schreven door een voorloopig comité, be staande uit de heeren mr. J. Adriaanse, J. H. van Brucken Fock en J. M. Kakebeeke, ter bespreking van hetgeen zou kunnen worden gedaan tegen de op 1 Febr. in wer king getreden tolheffing voor automobie len op de wegen in beheer hij den Folder Walcheren. Ken 40-tal personen uit ver schillende plaatsen op W alcheren en uit Goes, waren aanwezig, terwijl van vele anderen mededeelingen van hel"hind«ring waren ingekomen. Na een vrij langdurige discussie werd het voorloopig comité met zeven personen vermeerderd en deze com missie zal zich met requesten wenden tot 11. M. de Koningin, de Provinciale Staten van Zeeland en den Polder Walcheren. Bedoelde zeven personen zijn de navolgen de heeren: M. .Wairave van de Garde en E. W. Hendrikse te Middelburg, W. G. Beker en J. G. v. Niftrik Jr. te Vlissingen, P. O. Lahrijn te Domburg, T. van Heel te Goes en A. Dantsheer te Oostkapelle. Ge tracht zal worden het daarheen te voeren, dat de gelaakte tolheffing geheel .wordt afgeschaft en dat deze minder hinderlijk voor het verkeer met automobielen wordt gemaakt. Aan de Prov. Staten zal worden verzocht om de bij den Polder in beheer zijnde wegen, in beheer bij de Provincie te nemen. De commissie zal .werkzaam blijven en zoo mogelijk ook trachten de wegen op Walcheren, welke niet hij den polder in beheer zijn en waarop ook tol geheven wordt, tolvrij te maken. Meerdere der aanwezigen wezen er op hoe schadelijk de nieuwe tolheffing, speciaal die op den weg MiddelburgDomburg, waar op een afstand van 14 K.M. 4 tollen gepasseerd worden, en die 11.49 aan tol kost, zal werken op het vreemdelingenverkeer. Door een der aanwezigen werd ook nog de wenschelijkheid betoogd van openstelling van het thans voor het auto verkeer gesloten deel yan de Boulevard de Ruyter te Vlissingen; waarop de heer van Niftrik antwoordde dat dit zal ge ls U Li Verwachting tot aan dan avond van 18 Febr.: Afnemende (tot matigen; westelijke, later toenemende zuidwestelijke wind. Toenemende bewolkte lucht, later wellicht regen. Kouder. schieden als de verschillende werken tot geheele verhreeding van den Boulevard en den aanleg voor een nieuwe brug rond de bomvrije toren gereed zijn. (Z.j Door de politie alhier is Woens dagavond aangehouden de Belg N. L. S., die in het A'lg. Politieblad gesignaleerd stond, omdat hij nog 8 dagen hechtenis wegens dronkenschap moest ondergaan. (Z.) In het geheel zullen op de kiezers lijst alhier 253 nieuwe kiezers voorko men, namelijk 184 belasting-, 22 woning-, 30 loon-, 7 spaarbank- en 10 examen kiezers. Vlissingen. De Minister van Oorlog, de heer Colijh, is voornemens bij zijn reis door de zuidelijke provinciën a. s. Maan dag onze stad te bezoeken. Met ingang van Dinsdag is alhier ge plaatst de officier-machinist 2e klasse de heer J. IJpelaar. Voor plaatsing op de kiezerslijst al hier voor 19111912 hebben zich 349 personen opgegeven. (VI. Crt.) Op de kiezerslijsten voor de Kamers van Arbeid alhier voor het jaar 1911/12 zijn geplaatst op die voor de metaalbe werking 917 en voor de bouwbedrijven 267 kiezers. (VI. Crt.) In de heden gehouden vergadering van den gemeenteraad van Vlissingen werd de volgende mededeelingen gedaan: Bericht van Ged. Staten, dat de goed keuring van de gemeentebegrooting is ver daagd tot 1 April. Schrijven van Ged. Staten, waarin me degedeeld wordt, dat H. M. de Koningin het besluit tot verhooging der jaarwed- deu van den Burgemeester en den Secre taris heeft goedgekeurd. Mededeeling van Ged. Staten, dat H. M. de Koningin de bezoldiging van den com missaris van politie met ingang van 1 Januari 1911 heeft vastgesteld op 12000 's jaars. Schrijven van J. G. Meijer, dat hij be reid is eene verlenging der pacht van de exploitatie der zeebaden met wijzi ging yan de daarvoor vastgestelde voor waarden te aanvaarden. Brieven van Mevr. Vermaas en van den heer Landsma, waarin zij mededeelen hunne benoeming tot regentes en regent van het Burgerlijk .Weeshuis to aan vaarden. Een schrijven van den directeur der societé anonyme d'eclairage et tramways electriques Flessingue aan B. en W. van volgenden inhoud. Om aan nu herhaalde vraag te vol doen, hebben wij sinds enkele dagen een wachtlokaal bestemd voor het Betje Wolff- plein, besteld. Ingekomen was nog een verzoek van de Kon. Maatschappij „de Schelde" om aan haar in koop te willen afstaan twee driehoekjes grond, grenzende aan de ter reinen der voormalige Oostkerk, aan de Wijnbergsche kade alhier, tegen een bil lijken door den raad vast te stellen koop prijs- Besloten wordt tot den verkoop van de volgende perceelen gemeentegrond 89 M2. aan de Spuistraat aan J. Colijn voor f890; .166 M2. aan de Verkuyl Quak- kelaarstraat hoek Hobeinstraat, aan I. L. Schenk voor 11162; 104 M*. aan de Ver kuyl Quakkelaarstraat, aan M. Maas q.q. voor f 728; 65 M2. in de voormalige Zoute- vest aan den Singelweg, aan het R. K. P. Kerkbestuur van den Heiligen Jaoobus den Meerdere, voor f 19535 M2. op de gedempte Kaaskade, aan C. N. J. de Vey Mestdagh voor 135; l M2. op den hoek van den Koningsweg en de Kuyterstraat aan _A. W. Smits voor f 15; 130 M2. aan den Singelweg, zijnde een to dempen ge deelte sloot, aan H. C. Beyerman voor f 130. Besloten werd een tijdelijke geldleening aan te gaan ter voorziening in de be- behoefte aan kasgeld. De leening zal hoogstens f 100.000 bedragen en zal wor den gesloten onderhands tegen een rente

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1911 | | pagina 1