UIT ZEELAND. Aan het jaarverslag van de Werklie- denvereeniging „De Schelde'' is 'tvolgen de ontleend: Het ledental bedroeg op 1 Januari 1910 696. Door vertrek naar elders en om andere redenen verheten 51 person an de voreeniging; 3 leden kwamen te overlij1 den, 58 nieuwe leden tradon toe, zoodat op 1 Januari 1911 het ledental 698 be droeg. Sinds het boetenstelsel is afge schaft, is 't bezoek aan de vergaderingen niet druk. In 't bestuur kwam geen verandering. In den loop van 'tjaa.r werd een 1-oents- fonds gesticht in de plaats van het kwar tjesfonds, waaraan de deelname vrijwil lig was, In het l-centsfon,ds is ieder lid verplicht deel te nemen. Van de onderafdeelingen wordt gezegd, dat zij1 tot nut en genoegen van de leden werkzaam waren. De afdeeling steenkolenverbruik telt 682 leden. Het jaarlijkseh verbruik is ruim f 12.000, wat door wekelijksche bijdragen bijeen wordt gebracht. De harmonie „Ons Genoegen", eveneens onderafdeeling, gaat steeds vooruit, dank zij de bekwame leiding van haren direc teur, den heer A. Bailleux. De afdeeling zang, die den leden ook menige genot volle uren schonk, leed op 't eind van 'tjaar een gevoelig verlies door het plot seling overlijden van haren ijverigeu di recteur, den heer C. J. Timmermans te Middelburg. Een woord van warme hulde brengt het bestuur gaarne aan den dier baren overledene, die met de kracht welke in hem was, de Vereeniging tot een aan merkelijke hoogte beeft gebracht. Het reservefonds, in het leven goroe pen ter ondersteuning van die leden, die hun 13 weken ziekengeld reeds getrok ken hebben, bedraagt ruim f300. Het aantal donateurs bedraagt 24. In het afgeloopen jaar is uitkeering ge daan aan 379 leden met 6374 ziekedagen tot een totaal bedrag van f 3932.43. Aan contributie werd ontvangen f 4368.80. De totale uitgaven over 1910 heliepen f3992.43, zoodat het saldo in kas op 1 Jan. 1911 f 1189.93 bedroeg plus een aandeel ad f 1000 in het concertgebouw. Tot directeur van vorengenoemde zang- vereeniging is benoemd de heer A. Cor- nelissen te Souburg. (M.: Crt.) Een der op de werf der Kon. Maat schappij „de Schelde" alhier in aanbouw zijnde onderzeesche torpedohooten zal dezer dagen te water worden gelaten. De St. Crt. no. 18 bevat wijzigingen in de statuten van de N. V. „De Vlissing- sche Duinwaterleiding-Maatschappij" al hier. De 2e luitenant Enklaar van bet 4e bat. 3e reg. wordt van 14 Februari tot 31 Mei gedetacheerd aan de normaal- schietschool te 's Gravenhage tot het vol gen van een gymnastiek-, scherm en zwemcursus. Zierikzee. In de afgeloopen maand is gespaard door middel van spaar zegels op school A f33.05; school B f87.83; school C f60; II.-K. Par. school f64.39; Christ, school f53.59; Ambachtsschool f 7.50; totaal f 306.36. Het aantal uitgegeven spaarboekjes aan schoolkinderen bedroeg eind December 344. Het sehoolsparen, da,t sinds September 1910 op onze scholen zijn intrede heeft gedaan, geeft verrassende resultaten. Een bedraag van f 1259.94 werd op deze wijze belegd. Hiervan werd gespaard op school A f 191.70; school B f376.76; school C f 220,39R.-Kath. Par. school f 252.55 Christ, school f 173.34 en de Ambachts school 45.20. Voor de vijf lagere scholen bedroeg de inleg por kind gemiddeld respectieve lijk f 0.64, f 1.345, f 1,60 en f0.92. verantwoording bleken de ontvangsten over het afgeloopen jaar te bedragen f823.57, terwijl de uitgaven bedroegen f 513,06. Per aandeel (in 't geheel 84 aandeelen) kon worden uitbetaald f 3,50. Enkele oude weegbruggen werden vejti kocht vooir f 8 aan dhr. W. Priester. De aftredende bestuursleden dhr. W. de Regt en W. Mol werden herkozen. In het jaar 1910 werden op beide weegbruggen ge wogen: 7,440,853 K.G. suikerbieten, 2,651,282 K.G. aardappelen, 997,706 K.G. pulp plus enkele kleine hoeveel heden hooi, straO', enz. Krabbendijke. Zaterdag 21 Januari her dacht de heer A. Koops, directeur van het Post- en Telegraafkandoar alhier, den dag waarop hij vóór 25 jaren bij de poste rijen in dienst was getreden. Van ver schillende zijden mocht de jubilaris blij ken van belangstelling ontvangen. lerseke Geslaagd voor klerk der post, telegrafie en telefonie in Ned.-Indië, (Ie heer J. Polderman, thans werkzaam aan het postkantoor alhier. '8 Heer Arandekerka. Voor de betrek king van ambtenaar ter secretarie dezer gemeente hebbben zich 43 sollicitanten aangemeld. Benoemd tot weger aan de weegbrug alhier dhr. Chr. van u-e Vreugd, in plaats van D. van de Vreugd, wegens vertrek naar elders. Sluis Voor een goed bezette zaai in „Luctor et Emergo" alhier trad Zater dagavond te zes uur op 'dhr. Albert Vogel met het bekende drama „Starkad" van Alfred Hegenscheidf. Op meesterlijke wg'ze droeg dhr. Vogel verschillende passages voor. Een luid applaus voilgdeop de prach tige voordracht. Velen zullen dezen avond van waarachtig kunstgenot niet licht ver geten. St Jansteen. Over de al of niet te geven liefdadigheidsvoorstelling alhier meldt men ons van vertrouwde zijde: Inderdaad waren eenige dames van plan ten bate onzer armen eene toaneelvoor- stelling te geven en op te voeren het drama Jeanne D'Arc. Daar echter aan de opvoering van dit stuk zeer hooge eisehen warden gesteld, heeft men er van afgezien, het nog dezen winter voor het voetlicht te brengen en zal daarmede dan ook gewacht warden tot het volgend winterseizoen. Oostburg In de vacature-Peet is aan de Ambachtsschool voor Oostburg en om streken benoemd tot onderwijzer in schilderen, hand- en vakteekeaein, dhr. A. Mooy-en, thans in gelijke betrekking te Hoogeveen (D.) Tot heden is zoo schrijft men de toeloop van leerlingen voor den nieu wen cursus aan de ambachtsschool alhier minder druk dan in vorige jaren. Dit is voor een deel toe te schrijven aan volslagen onbekendheid met deze inrich ting, niettegenstaande de ruime gelegen heid door het bestuur gebaJen aan ieder een om op de hoogte te komen. Een stap in de goede richting werd Vrijdag gedaan door de afdeeling Z. V. Westelijk deel van den „Bond van Schil derspatroons", die ten getale van ongeveer 25 'een bezoek aan de school bracht. Met de beste indrukken en hoogst te vreden over hetgeen zij1 hoorden en zagen, moesten de meesten dezer bezoekers we der huiswaarts k-eeren. (M. Ct.) Breskens. Vrijdag j.l. vergaderde onze raad. Tot tijdelijk wethouder werd be noemd dhr. A. d|j Biurck met 4 tegen 1 st. op dhr. v. d. Sande. De politieverorde ning werd gewijzigd. Dhr. v. d. Sande be sprak verder de aanbesteding van ge meentewerken, waarna de vergadering uiteen ging. „Wie eenerzijds den minister van Jus titie kent in zijn antecedenten en hem in zijn prachtige rede wel degelijk een paar malen bij zijn geestverwanten prin cipieel ziet aansluiten; wie anderzijds er van overtuigd is, dat niet alles in de moderne strafrechtteer uit den booze is, maar dat ook wij tot op zekere hoogte met sommige modern geheeten maatre gelen kunnen meegaan, mits natuurlijk vrije wil, verantwoordelijkheid en schuld erkend worden mag minister Regout geen verwijt maken, maar moet het zelfs apprecieeren, als hij een coprpromis 'tracht te vinden, waarop in deze moeilijke ma terie rechts en links kunnen samenwer ken." Het fort bij Vlissingen De militaire medewerker van het „Jour nal des Débats", Charles Mate, geeft over het fort bij Vlissingen een bestu deerd, gematigd en objectief gesteld ar tikel, dat onze rechten erkent, ons geen dwaze bedoelingen toeschrijft en ons niets opdringt. Het slotoordeel van Malo is, dat het plan niet in Nederlands voordeel is. (N. R. Ct) Reuter seint uit Londen De „Mortiing Post" zegt, dat de over weging der plannen voor de versterking van de Hollawlscbe kust door de Ne derlandse!» regeering onnoodige opwin ding veroorzaakt. De Hollanders hebben liet meest vol komen recht, om de maatregelen te ne men, die zij noodig achten* voor de ver dediging van hun land. Engeland heeft geen reden daarover Nederland lastig te vallen; het heeft •in tegendeel alle aanleiding zich met zijn eigen verdediging en zijn eigen politiek bezig :t© houden, met het oog op den toestand in Europat De „Univers" eindigt een tweede ar tikeltje over de fameuze quaestie der verdediging van Vlissingen met de klacht, dat Pichon, de Fransche minister van Buitenlandsche Zaken, ingebonden beeft tegenover Duitschland's bekende verkla ring. Het noemt dit Frankrijk onwaardig. „Wat gebeuren gaat", zegt het. „is thans gemakkelijk te voorzien. De Hollanders zullen Vlissingen versterken en België zal 'dan de dupe ervan worden en Duitsch- land zal zegevieren. En Pichon zal mee- nen alle verantwoordelijkheid van zich te kunnen afwijzen, omdat hij in het Parlement een vage redevoering heeft uit gesproken." Wat Pichon meenen zal, wat België of Duitschland in het eene of het andere geval gevoelen zullen, zijn zaken, waar mede het Nederlandsche volk niets te maken heeft. Dit regelt zijn binnenland - sche aangelegenheden naar eigen goed vinden, zonder daarbij eenige mogenid- héjd naar de o-ogen te zien.. $nsdunkt de beschouwingen in de Europeesche bladen konden nu wel be slot en. worden.. Ze hebben niets anders uitgewerkj. dan dat men hier te lande de geringe' waarde'l dezer journalistiek heeft leeren kennen, terwijl" men tot dus ver in Nederland nogal gewicht hechtte aan de publicaties der groote wereldor ganen. Vooral in diplomatieke en Regeerings- kringen moet het wel zijn opgevallen!, hoe stelselmatig de casus-positie verkeerd wordt voorgesteld, en hoe met opzet van uit Frankrijk de publieke opinie door de pers is en nog altijd wordt vervalsoht. Bond van Roomseh-Kath. Limburgsche Kiesverenigingen Weldra kan in de provincie Limburg de oprichting van een Provincialen Band van R. K. Limburgsche Kiesverenigingen worden verwacht. In opdracht van eene te Sittard 'gehouden voorloopige verga dering werd de Maastrichtsche kiesver- eeniging het samenstellen der statuten opgedragen, die op haar beurt het werk opdroeg aan haren vice-voo-rzitter die thans nagenoeg met zijn arbeid is ge reed gekomen. (Oentr.) Bergen op Zoom Als een zeldzaamheid kan worden gemeld, dat in den tuin van de spiritusfabriek twee oleanders, behoa rende aan den heer J. P. Schoutens, thans in vollen bloei staan inet pl.m. 60 bloe men. Zooals men wellicht weet, bloeit de oleander gewoonlijk in den nazomer. Door den kouden, natten zomer hadden de plan ten echter nu niet gebloeid in den nazo mer; daarentegen staan zij1 thans midden in den winter in volle pracht. De tuinier P. A. Laro, Parade, die de oleanders op kunstmatige wijze verzorg de, heeft ©er van zijn werk. De oleanders zijn voor liefhebbers van bloemen welwillend ter bezichtiging ge steld. Goes. Vrijdagavond vergaderde de Ver eeniging voor Algemeen© Wetenschappe lijke Belangen. Professor J. Franco van Delft was overgekomen om te spreken over „Het moderne vervoermiddel, en de monorail gyro wagen. Het was een heel wetenschappelijk en technisch betoog dat geïllustreerd werd met een groot aan tal lichtbeelden. Het eerste doel van sprekers rede was gewijd aan de bespre king van het moderne vervoermiddel, na melijk den spoortrein, inzonderheid over de stoomlocomotief. In den breede werd de levenshistorie van de locomotief ver teld, hoe de eerste in Frankrijk in 1763 is gemaakt, daarna het eerst in Engelan 1 in 1803, en hoe (Ie locomotief in 1822 en 1825 aldaar belangrijk verbeterd werd. Toch waren het nog maar lompe dingen. Enkele uit dien tijd werden in beeld ge bracht en wekten zelfs de lachlust op. Men gebruikte ze ook maar alleen voor het goederenvervoer, voor het personen verkeer vond men den spoortrein veel te gevaarlijk. Dat deed men liever per paar dentram, die juist in die dagen vooral, in Engeland veel opgang maakte. In 1831 werd in Engeland de eerste spoorweg- geopend, de lijn van LiverpoolManches ter. Op het doek werd vertoond, hoe in die dagen de reizigers derde klasse in den trein werden geborgen. Neen. da,n zijn onze tegenwoordige beestenwagens nog mooier en prartischer. in Amerika was men toen der tijd nog zoover niet. Daar wilde men het probeeren met zeilwagens, die dus evenals de zeilschepen aan den wind gehouden waren. Men heeft in Engeland de verbeterin gen die telkens in de locomotieven wer den aangebracht, verkregen door het tel kens uitschrijven van wedstrijden, gelijk men het 'thans doet in de vliegsport. Toch heeft het nog lang geduurd eer de locomotief burgerrecht verkreeg. De spoor trein is sterk bestreden. Schier van alle kanten. Door de eigenaars van gegraven kanalen, omdat die kanalen ma waarde loos werden. Door de paardenhandelaars, omdat de spoortrein den paardenhandel deed afnemen. Door de boeren omdat straks hun landerijen voor een klein prijsje moest worden weggegeven, poor den postiljon, die in (len spoortrein zeker niet ten onrechte een concurrent zag. Vele pamfletten hebben in die dagen heel wat laster verspreid. De spoorweg maatschappijen waren colleges van zwen delaars. Een Engelsch parlementslid sprak van den spoortrein als van een helsch onding. Ja de pers zeide, dat men het geld aan den spoortrein hesteed beter het raam had uit kunnen gooien. Vol gens de menschen maakte de spoortrein iemand krankzinnig en wilde men langs de spoorlijnen hooge muren bouwen, op dat het publiek niet aan hersenziekte zou gaan lijden. De kans op spoorwegongeluk ken achtte men zoo groot, dat op elke 400 M. een wachter werd uitgezet om voor de naderende treinen te waarschu wen. E.n op de locomotief stond de machi nist met oen verrekijker om een 1000 M. voor zich uit te zien of soms geen levend wezen zich op de spoorbaan bewoog. Ook werden de hoodige vergunningen voor de maatschappijen zoolang mogelijk niet verleend. En rijke boeren gaven tan- slotte hun land wel over, maar op «te conditie, dat de treinen aan hun hoeven stopten'. Zoo moet het verklaard worden, dat op heden nog tusschen A'dam en Utrecht schier elke trein te Nieuwersluis stopt. Onder alle kiekjes wordt ook nog getoond hoe in vroeger jaren de treinen tusschen Den HaagR'dam, bij' Delft ©en heele omweg moesten maken oan een hoeve omdat de koppige eigenaar niet wilde hebben dat de trein over zijn grond reed. Later heeft de man den grond na tuurlijk toch moeten overgeven. Al die bezwaren en hindernissen kon den toch niet tegenhouden, dat bet spoor wegverkeer een hooge vlucht ,nam. Zoo zelfs dat het de wereld een andier aan zien gaf. Het beeft de mobilisatie van het leger vergemakkelijkt en den handel en de nijverheid zeer in de hand ge werkt. Inzonderheid de nijverheid. In Duitschland zelfs zoo sterk, dat dit land, waar voor 50 jaren de landbouwers in de meerderheid waren, thans do meeste menschen door middel van de industrie hun brood verdienen. Al de spoorwegen van heel de wereld bij eikaar geteld hebben eene lengte van 886,000 K.M., dat is twee derde va,n den afstand tusschen de aarde en de maan of tweemaal de omtrek van de aardbol. Dan zet spreker uitvoerig uiteen de kolossale vooruitgang in de techniek van de locomotief. Hoe ze niet alleen in zwaarte maar ook in kracht en snelheid meer dan vertienvoudigd is. Vandaar dat spoorwegongelukken in de meeste gevallen zoo droevig veel slacht offers eisehen en zoo enorm veel schade aanrichten. Men heeft zich dan ook sterk toegelegd op het aanbrengen van doelma tige remmen. En al is op dat gebied het volmaakte nog niet bereikt, toch zijn wij langzamerhand en trapsgewijze van een handremmetje in het bezit gekomen, van een „hoogdruk snelwerkend-automatisch- doorgaando rem". Waren vroeger inzon derheid machinist en stoker aan wind en regen blootgesteld, thans is dat veel be ter geworden. Vooral in Amerika beijvert men zich om het personeel het leven zoo makkelijk mogelijk te maken. Dan worden door spreker een aantal afbeeldingen van moderne locomotieven, van Nederlandsche, Duitsche, Hongaar- sche en Amerikaansche spoorwegmaat schappijen, die op liet doek geworpen werden, heel wetenschappelijk toegelicht. Het allernieuwste op dit gebied is als wij het ten minste goed begrepen hebben- een locomotief met drie gekoppelde assen en een vooras, en vier cylinders. Ook in Nederland rijden al enkele trei nen met zulke moderne locomotieven. Vol gens spreker zal de dag niet verre meer zijn, dat er locomotieven met vier gekop pelde assen in gebruik genomen zulten worden,. Ook worden door spreker genoemd en geroemd de „electrisehe sporen", de loco motieven met een eigen centrale. E.n over de snelheid van het rijden sprekende, zegt Prof. Franco, dat ©en snelheid van 120150 K.M. per uur al een prachtige snelheid is. Maar dat men hot in Duitschland bij een wedstrijd die spreker om het levensgevaar dat er aan verbonden is ten sterkste afkeurt al gebracht heeft tot 210 K.M. per uur. Een ontzettende snelheid. Dat is ongeveer 58 M. in de seconde. Maar met deze snelheid zal het hoogtepunt wel bereikt zijn. Of het wenschelijk is dat met zulk een snel heid gereden wordt? Geenszins, Aangeno men dat de treinen het kunnen uithouden, dan gaat het nog boven de kracht van den machinist. Men moet ooik rekening houden met het verstand, met de yer- mogens en met het plichtsbesef van den machinist. En hoe moet deze- dan han delen met mist, met slecht weer, bij- ©en kromming, en als hij stoppen moet. Een trein die niet. een snelheid van 150 K.M. per uur rijdt moet nog 2 K.M. doorrijden, eer hij ook al wordt er uit alle macht geremd stilstaat. hl het tweede deel van zijn rede be handelt spreker de monorail gyro wagen, die nog maar enkele jaren geleden in Engeland uitgevonden is. Het is de spoor trein op één rail, die door de vo-lharl- dende kracht van -een tolbeweging in evenwicht blijft. Met een groote serie licht beelden, wordt dit middel van vervoer dat den spoortrein ,of beter gezegd de locomotief met de wagons zou moeten vervangen in zijn deel-en, in- en uit elkaar, in beeld gebracht en door de spreker verklaard. Ook vertelt prof. Franco wat men zich in de toekomst van dit middel van ver voer heeft gedroomd, wat door de ver gadering ook op het doek aanschouwd wordt en door spreker ijldele verwachtin gen genoemd wordt. Inzonderheid in het tweede deel van zijn betoog maakte prof. Franco gebruik van heel wat wetenschap pelijke en technische termen, die wij onze lezers maar zullen sparen. D-eelen wij alleen nog maar mede, dat volgens den spreker de monorail gvro wagen geen aanbeveling ver-dient om de groote be zwaren en gevaren er aan verbonden. De studie van den monorail gyro wagen aldus eindigt Prof. Franco zijn rede is zeer interessant en loont de moeite, maar de technische moeilijkheden zuilen de invoering van dit middel v ui vervoer onmogelijk mak-en. (Zeeuw.) Vrijdagavond; 6 uur geraakte de wiel rijder L, Schipper, werkzaam aan het Landbouwproefstation, op de Tuifkade bij het uitwijken voor een wagen, met fiets en al te water. Door middel van een roeiboot werd de drenkeling weer op het droge gebracht. Ook de fiets werd spoedig uit het water gehaald. Het onge val is dus nog heel goed afgelonpep. (Zeeuw.) Bij K. B. van 24 December 1910 no. 75, is aan P. G. A. H. Fage-1, loteling dezer gemeente der lichting 1909, onthef fing van werkelijken dienst verleend tot 25 Sept. 1911. Tot hulp,schrijver op de Griffie van het Kantongerecht alhier is benoemd de heer J. P. Somer. Middelburg. De afdeeling Walcheren van het Algemeen Nederlandse!] Verhond heeft Vrijdag haar openingsavond gehou den 'in de kleine zaal van de Concert en Gehoorzaal. De vergadering werd geopend door de voorzitter der afdeeling, de heer J. H. Deibei, die aanspoorde .als lid tot de afdeeling toe te treden. Vervolgens wer den de aanwezigen vergast op een sonate voor viool en piano va,n onzen, vroegeren stadgenoot, de heer Kor. Kuilen, voor gedragen door de heeren S. G. van Hamel en A. A. Noske. De heer dr. H. J. Kiewiet de Jonge, voorzitter van het Alg. Ned. Verbond, herkreeg hierop het woord en hield een warm pleidooi voor het edele en schoon© doel van den hond, welks werken door hem in een bezielende rede werd ontvouwd. Na de pauze droeg de heer dr. H. van der Kamp enkele liederen voor en even eens de heer S. G. van Darnel, terwijl dr. Kiewit de Jong zijn rede, die met on verdeelde aandacht werd gevolgd, toen voortzette. (Zeeuw.) De beide besmettelijke ziekten rood vonk en diphtheritis, grijpen hier veront rustend over zich heen. Naar wij verne men werden van de -eerste ziekte giste ren niet minder dan 4 nieuwe gevallen aangegeven, terwijl ook van diphtheritis weer nieuwe lijders werden opgegeven. Vlissingen Vrijdagavond is in een wo ning aan de Prins Hendrikweg brand ont staan in een bedstede. De bewoners slaagden er in den brand in den aanvang te blusschen. (Zeeuw.) Vrijdagavond zijn op de Schelde het Duitsche stoomschip „Santa Lucia," en het Engelsche stoomschip Trevilly" met elkaar in aanvaring geweest. Het laatst genoemde schip is in zinkenden staat op de slikken gezet, terwijl de „Santa Lucia" met ingeloopen boeg naar Antwerpen te rugkeerde. (Zeeuw.); Men seint ons heden De Vlissingsche locdsschoener no. 3 is met zware averij Dover binnengeloop©!!, tengevolge van eene aanvaring met het Engelsche stoomschip „Doq", Persoonlijk© ongelukken zijn niet voorgekomen. „Schoolkindervoeding" ving heden de werkzaamheden van 't winterseizoen aan met het verschaffen van warme maal tijden aan 80 kinderen. Neutraal? Verschenen is het Jaar boekje van den Bond voor Staatspension- ne-ering, dat aan de leden wordt rondge zonden. Op ©en in 'toog loo-pende plaats bldz. 112 wordt den 388 leden, welke de afdeeling alhier volgens het Jaarboekje telt het volgend citaat van B. Shaw te slikken gegeven; „Zeg niet tot de armen, dat de armoede is de wil van God, dat is vreeselijike laster. Maar zeg hun in statige schriftuur lijke taal, dat de armoede een vervloekt iets is. En zeg hun dan ook, dat gij de wil van God zijl, omdat uw wil is de wil van God". Wij1 onthouden on.s van commentaar. Heinkenszand. Vrijdag j.l. hield de schietvereeniging „Nimrod" alhier ©en wedstrijd. De eerste prijzen werden be- haabd door de schutters P. Rijk, G. Heij- boer, A. Fokker, M. de Wilde, B. Simonse, G. Kristelijn, C. Snijders en M. Heijboer, respectievelijk met 118, 117, 113, 112, 111, 110, 110 en 109 punten. De punten der overige prijtswinners varieerden tus schen 108 en 75. De landbouwersknecht A. J. werd Vrijdag door een paard zulk een slag toegebracht, dat heelkundige hulp nood zakelijk was. (Zeeuw.) Borsselen. Vrijdag vergaderden de le den van de weegbrug „De Automaat" en „Ieder 't zijne". Bij de rekening en Havenbeweging in 1910. Ingekomen 1256 vrachtschepen. Inhoud 148163 M3. Uitgevaren 1250 vrachtschepen. Inhoud 148054 M3. In en uitvoeren in 1910: 7251 vis- schersvaartuigen. Inhoud 128554 M3. 2134 passagiersbooten. Inhoud 296751 M3. Er werden per schip vervoerd '27.739.620 K.G. bieten. St Maartensdijk De candidaatstelling voor de keus van een lid van den gemeen teraad noodig doordat de stemming van 12 Juni ongeldig is verklaard, is vast gesteld op 28 dezer. Hoewel de vraag naar leverbare oesters van 1219 Januari als gewoonlijk na de Kerst- en Nieuwjaarsfeesten, aanmerkelijk lager was dan 'de vorige weken, klom de verzending te lerseke toch' nog tot on geveer 1.100.000 stuks, ©en getal waar over men tevreden kan zijn. Engeland vroeg het meest. De handel tusschen de kweekers neemt toe, waardoor de prijzen aan den wal iets gestegen zijn. Een gevolg is dat de prijzen op dé markt niet meer daten. Zij waren -, imperialen 95 K.G. f48 a f52; le soort 72 K.G. f36 k f39, 2e soort 58—60 K.G. f22 k f26, 3e soort 45 K.G. f 12. Een eigenaardig geval van geboorte- aangifte kwam onlangs op de gemeente secretarie ©ener gemeente in Zuid-Beve,- Iand voor. De aangever, de vader van de(n) nieuwe(n) wereldburger(es) wist zich bij die aangifte niet te herinneren of de pasgeborene een jongen dan wel een meisje was; wist ook niet, ho© laat de geboorte had plaats gehad, alleen

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1911 | | pagina 2