UIT ZEELAND.
Aan het jaarverslag van de Werklie-
denvereeniging „De Schelde'' is 'tvolgen
de ontleend:
Het ledental bedroeg op 1 Januari 1910
696. Door vertrek naar elders en om
andere redenen verheten 51 person an de
voreeniging; 3 leden kwamen te overlij1
den, 58 nieuwe leden tradon toe, zoodat
op 1 Januari 1911 het ledental 698 be
droeg. Sinds het boetenstelsel is afge
schaft, is 't bezoek aan de vergaderingen
niet druk.
In 't bestuur kwam geen verandering. In
den loop van 'tjaa.r werd een 1-oents-
fonds gesticht in de plaats van het kwar
tjesfonds, waaraan de deelname vrijwil
lig was, In het l-centsfon,ds is ieder lid
verplicht deel te nemen.
Van de onderafdeelingen wordt gezegd,
dat zij1 tot nut en genoegen van de leden
werkzaam waren.
De afdeeling steenkolenverbruik telt 682
leden. Het jaarlijkseh verbruik is ruim
f 12.000, wat door wekelijksche bijdragen
bijeen wordt gebracht.
De harmonie „Ons Genoegen", eveneens
onderafdeeling, gaat steeds vooruit, dank
zij de bekwame leiding van haren direc
teur, den heer A. Bailleux. De afdeeling
zang, die den leden ook menige genot
volle uren schonk, leed op 't eind van
'tjaar een gevoelig verlies door het plot
seling overlijden van haren ijverigeu di
recteur, den heer C. J. Timmermans te
Middelburg. Een woord van warme hulde
brengt het bestuur gaarne aan den dier
baren overledene, die met de kracht welke
in hem was, de Vereeniging tot een aan
merkelijke hoogte beeft gebracht.
Het reservefonds, in het leven goroe
pen ter ondersteuning van die leden, die
hun 13 weken ziekengeld reeds getrok
ken hebben, bedraagt ruim f300.
Het aantal donateurs bedraagt 24.
In het afgeloopen jaar is uitkeering ge
daan aan 379 leden met 6374 ziekedagen
tot een totaal bedrag van f 3932.43. Aan
contributie werd ontvangen f 4368.80. De
totale uitgaven over 1910 heliepen
f3992.43, zoodat het saldo in kas op
1 Jan. 1911 f 1189.93 bedroeg plus een
aandeel ad f 1000 in het concertgebouw.
Tot directeur van vorengenoemde zang-
vereeniging is benoemd de heer A. Cor-
nelissen te Souburg. (M.: Crt.)
Een der op de werf der Kon. Maat
schappij „de Schelde" alhier in aanbouw
zijnde onderzeesche torpedohooten zal
dezer dagen te water worden gelaten.
De St. Crt. no. 18 bevat wijzigingen
in de statuten van de N. V. „De Vlissing-
sche Duinwaterleiding-Maatschappij" al
hier.
De 2e luitenant Enklaar van bet
4e bat. 3e reg. wordt van 14 Februari
tot 31 Mei gedetacheerd aan de normaal-
schietschool te 's Gravenhage tot het vol
gen van een gymnastiek-, scherm en
zwemcursus.
Zierikzee. In de afgeloopen maand is
gespaard door middel van spaar zegels op
school A f33.05; school B f87.83; school
C f60; II.-K. Par. school f64.39; Christ,
school f53.59; Ambachtsschool f 7.50;
totaal f 306.36.
Het aantal uitgegeven spaarboekjes aan
schoolkinderen bedroeg eind December
344.
Het sehoolsparen, da,t sinds September
1910 op onze scholen zijn intrede heeft
gedaan, geeft verrassende resultaten. Een
bedraag van f 1259.94 werd op deze wijze
belegd. Hiervan werd gespaard op school
A f 191.70; school B f376.76; school C
f 220,39R.-Kath. Par. school f 252.55
Christ, school f 173.34 en de Ambachts
school 45.20.
Voor de vijf lagere scholen bedroeg
de inleg por kind gemiddeld respectieve
lijk f 0.64, f 1.345, f 1,60 en f0.92.
verantwoording bleken de ontvangsten
over het afgeloopen jaar te bedragen
f823.57, terwijl de uitgaven bedroegen
f 513,06. Per aandeel (in 't geheel 84
aandeelen) kon worden uitbetaald f 3,50.
Enkele oude weegbruggen werden vejti
kocht vooir f 8 aan dhr. W. Priester. De
aftredende bestuursleden dhr. W. de Regt
en W. Mol werden herkozen. In het jaar
1910 werden op beide weegbruggen ge
wogen: 7,440,853 K.G. suikerbieten,
2,651,282 K.G. aardappelen, 997,706
K.G. pulp plus enkele kleine hoeveel
heden hooi, straO', enz.
Krabbendijke. Zaterdag 21 Januari her
dacht de heer A. Koops, directeur van
het Post- en Telegraafkandoar alhier, den
dag waarop hij vóór 25 jaren bij de poste
rijen in dienst was getreden. Van ver
schillende zijden mocht de jubilaris blij
ken van belangstelling ontvangen.
lerseke Geslaagd voor klerk der post,
telegrafie en telefonie in Ned.-Indië, (Ie
heer J. Polderman, thans werkzaam aan
het postkantoor alhier.
'8 Heer Arandekerka. Voor de betrek
king van ambtenaar ter secretarie dezer
gemeente hebbben zich 43 sollicitanten
aangemeld.
Benoemd tot weger aan de weegbrug
alhier dhr. Chr. van u-e Vreugd, in plaats
van D. van de Vreugd, wegens vertrek
naar elders.
Sluis Voor een goed bezette zaai in
„Luctor et Emergo" alhier trad Zater
dagavond te zes uur op 'dhr. Albert Vogel
met het bekende drama „Starkad" van
Alfred Hegenscheidf. Op meesterlijke wg'ze
droeg dhr. Vogel verschillende passages
voor. Een luid applaus voilgdeop de prach
tige voordracht. Velen zullen dezen avond
van waarachtig kunstgenot niet licht ver
geten.
St Jansteen. Over de al of niet te
geven liefdadigheidsvoorstelling alhier
meldt men ons van vertrouwde zijde:
Inderdaad waren eenige dames van plan
ten bate onzer armen eene toaneelvoor-
stelling te geven en op te voeren het
drama Jeanne D'Arc.
Daar echter aan de opvoering van dit
stuk zeer hooge eisehen warden gesteld,
heeft men er van afgezien, het nog dezen
winter voor het voetlicht te brengen en
zal daarmede dan ook gewacht warden
tot het volgend winterseizoen.
Oostburg In de vacature-Peet is aan
de Ambachtsschool voor Oostburg en om
streken benoemd tot onderwijzer in
schilderen, hand- en vakteekeaein, dhr. A.
Mooy-en, thans in gelijke betrekking te
Hoogeveen (D.)
Tot heden is zoo schrijft men
de toeloop van leerlingen voor den nieu
wen cursus aan de ambachtsschool alhier
minder druk dan in vorige jaren.
Dit is voor een deel toe te schrijven aan
volslagen onbekendheid met deze inrich
ting, niettegenstaande de ruime gelegen
heid door het bestuur gebaJen aan ieder
een om op de hoogte te komen.
Een stap in de goede richting werd
Vrijdag gedaan door de afdeeling Z. V.
Westelijk deel van den „Bond van Schil
derspatroons", die ten getale van ongeveer
25 'een bezoek aan de school bracht.
Met de beste indrukken en hoogst te
vreden over hetgeen zij1 hoorden en zagen,
moesten de meesten dezer bezoekers we
der huiswaarts k-eeren. (M. Ct.)
Breskens. Vrijdag j.l. vergaderde onze
raad. Tot tijdelijk wethouder werd be
noemd dhr. A. d|j Biurck met 4 tegen 1
st. op dhr. v. d. Sande. De politieverorde
ning werd gewijzigd. Dhr. v. d. Sande be
sprak verder de aanbesteding van ge
meentewerken, waarna de vergadering
uiteen ging.
„Wie eenerzijds den minister van Jus
titie kent in zijn antecedenten en hem
in zijn prachtige rede wel degelijk een
paar malen bij zijn geestverwanten prin
cipieel ziet aansluiten; wie anderzijds er
van overtuigd is, dat niet alles in de
moderne strafrechtteer uit den booze is,
maar dat ook wij tot op zekere hoogte
met sommige modern geheeten maatre
gelen kunnen meegaan, mits natuurlijk
vrije wil, verantwoordelijkheid en schuld
erkend worden mag minister Regout
geen verwijt maken, maar moet het zelfs
apprecieeren, als hij een coprpromis 'tracht
te vinden, waarop in deze moeilijke ma
terie rechts en links kunnen samenwer
ken."
Het fort bij Vlissingen
De militaire medewerker van het „Jour
nal des Débats", Charles Mate, geeft
over het fort bij Vlissingen een bestu
deerd, gematigd en objectief gesteld ar
tikel, dat onze rechten erkent, ons geen
dwaze bedoelingen toeschrijft en ons niets
opdringt. Het slotoordeel van Malo is,
dat het plan niet in Nederlands voordeel
is. (N. R. Ct)
Reuter seint uit Londen
De „Mortiing Post" zegt, dat de over
weging der plannen voor de versterking
van de Hollawlscbe kust door de Ne
derlandse!» regeering onnoodige opwin
ding veroorzaakt.
De Hollanders hebben liet meest vol
komen recht, om de maatregelen te ne
men, die zij noodig achten* voor de ver
dediging van hun land.
Engeland heeft geen reden daarover
Nederland lastig te vallen; het heeft •in
tegendeel alle aanleiding zich met zijn
eigen verdediging en zijn eigen politiek
bezig :t© houden, met het oog op den
toestand in Europat
De „Univers" eindigt een tweede ar
tikeltje over de fameuze quaestie der
verdediging van Vlissingen met de klacht,
dat Pichon, de Fransche minister van
Buitenlandsche Zaken, ingebonden beeft
tegenover Duitschland's bekende verkla
ring. Het noemt dit Frankrijk onwaardig.
„Wat gebeuren gaat", zegt het. „is thans
gemakkelijk te voorzien. De Hollanders
zullen Vlissingen versterken en België zal
'dan de dupe ervan worden en Duitsch-
land zal zegevieren. En Pichon zal mee-
nen alle verantwoordelijkheid van zich
te kunnen afwijzen, omdat hij in het
Parlement een vage redevoering heeft uit
gesproken."
Wat Pichon meenen zal, wat België of
Duitschland in het eene of het andere
geval gevoelen zullen, zijn zaken, waar
mede het Nederlandsche volk niets te
maken heeft. Dit regelt zijn binnenland -
sche aangelegenheden naar eigen goed
vinden, zonder daarbij eenige mogenid-
héjd naar de o-ogen te zien..
$nsdunkt de beschouwingen in de
Europeesche bladen konden nu wel be
slot en. worden.. Ze hebben niets anders
uitgewerkj. dan dat men hier te lande
de geringe' waarde'l dezer journalistiek
heeft leeren kennen, terwijl" men tot dus
ver in Nederland nogal gewicht hechtte
aan de publicaties der groote wereldor
ganen.
Vooral in diplomatieke en Regeerings-
kringen moet het wel zijn opgevallen!,
hoe stelselmatig de casus-positie verkeerd
wordt voorgesteld, en hoe met opzet van
uit Frankrijk de publieke opinie door de
pers is en nog altijd wordt vervalsoht.
Bond van Roomseh-Kath. Limburgsche
Kiesverenigingen
Weldra kan in de provincie Limburg
de oprichting van een Provincialen Band
van R. K. Limburgsche Kiesverenigingen
worden verwacht. In opdracht van eene
te Sittard 'gehouden voorloopige verga
dering werd de Maastrichtsche kiesver-
eeniging het samenstellen der statuten
opgedragen, die op haar beurt het werk
opdroeg aan haren vice-voo-rzitter die
thans nagenoeg met zijn arbeid is ge
reed gekomen. (Oentr.)
Bergen op Zoom Als een zeldzaamheid
kan worden gemeld, dat in den tuin van
de spiritusfabriek twee oleanders, behoa
rende aan den heer J. P. Schoutens, thans
in vollen bloei staan inet pl.m. 60 bloe
men.
Zooals men wellicht weet, bloeit de
oleander gewoonlijk in den nazomer. Door
den kouden, natten zomer hadden de plan
ten echter nu niet gebloeid in den nazo
mer; daarentegen staan zij1 thans midden
in den winter in volle pracht.
De tuinier P. A. Laro, Parade, die de
oleanders op kunstmatige wijze verzorg
de, heeft ©er van zijn werk.
De oleanders zijn voor liefhebbers van
bloemen welwillend ter bezichtiging ge
steld.
Goes. Vrijdagavond vergaderde de Ver
eeniging voor Algemeen© Wetenschappe
lijke Belangen. Professor J. Franco van
Delft was overgekomen om te spreken
over „Het moderne vervoermiddel, en de
monorail gyro wagen. Het was een heel
wetenschappelijk en technisch betoog
dat geïllustreerd werd met een groot aan
tal lichtbeelden. Het eerste doel van
sprekers rede was gewijd aan de bespre
king van het moderne vervoermiddel, na
melijk den spoortrein, inzonderheid over
de stoomlocomotief. In den breede werd
de levenshistorie van de locomotief ver
teld, hoe de eerste in Frankrijk in 1763
is gemaakt, daarna het eerst in Engelan 1
in 1803, en hoe (Ie locomotief in 1822
en 1825 aldaar belangrijk verbeterd werd.
Toch waren het nog maar lompe dingen.
Enkele uit dien tijd werden in beeld ge
bracht en wekten zelfs de lachlust op.
Men gebruikte ze ook maar alleen voor
het goederenvervoer, voor het personen
verkeer vond men den spoortrein veel te
gevaarlijk. Dat deed men liever per paar
dentram, die juist in die dagen vooral, in
Engeland veel opgang maakte. In 1831
werd in Engeland de eerste spoorweg-
geopend, de lijn van LiverpoolManches
ter. Op het doek werd vertoond, hoe in
die dagen de reizigers derde klasse in
den trein werden geborgen. Neen. da,n zijn
onze tegenwoordige beestenwagens nog
mooier en prartischer. in Amerika was
men toen der tijd nog zoover niet. Daar
wilde men het probeeren met zeilwagens,
die dus evenals de zeilschepen aan den
wind gehouden waren.
Men heeft in Engeland de verbeterin
gen die telkens in de locomotieven wer
den aangebracht, verkregen door het tel
kens uitschrijven van wedstrijden, gelijk
men het 'thans doet in de vliegsport.
Toch heeft het nog lang geduurd eer de
locomotief burgerrecht verkreeg. De spoor
trein is sterk bestreden. Schier van alle
kanten. Door de eigenaars van gegraven
kanalen, omdat die kanalen ma waarde
loos werden. Door de paardenhandelaars,
omdat de spoortrein den paardenhandel
deed afnemen. Door de boeren omdat
straks hun landerijen voor een klein
prijsje moest worden weggegeven, poor
den postiljon, die in (len spoortrein
zeker niet ten onrechte een concurrent
zag. Vele pamfletten hebben in die dagen
heel wat laster verspreid. De spoorweg
maatschappijen waren colleges van zwen
delaars. Een Engelsch parlementslid sprak
van den spoortrein als van een helsch
onding. Ja de pers zeide, dat men het
geld aan den spoortrein hesteed beter
het raam had uit kunnen gooien. Vol
gens de menschen maakte de spoortrein
iemand krankzinnig en wilde men langs
de spoorlijnen hooge muren bouwen, op
dat het publiek niet aan hersenziekte zou
gaan lijden. De kans op spoorwegongeluk
ken achtte men zoo groot, dat op elke
400 M. een wachter werd uitgezet om
voor de naderende treinen te waarschu
wen. E.n op de locomotief stond de machi
nist met oen verrekijker om een 1000 M.
voor zich uit te zien of soms geen levend
wezen zich op de spoorbaan bewoog.
Ook werden de hoodige vergunningen
voor de maatschappijen zoolang mogelijk
niet verleend. En rijke boeren gaven tan-
slotte hun land wel over, maar op «te
conditie, dat de treinen aan hun hoeven
stopten'. Zoo moet het verklaard worden,
dat op heden nog tusschen A'dam en
Utrecht schier elke trein te Nieuwersluis
stopt. Onder alle kiekjes wordt ook nog
getoond hoe in vroeger jaren de treinen
tusschen Den HaagR'dam, bij' Delft ©en
heele omweg moesten maken oan een
hoeve omdat de koppige eigenaar niet
wilde hebben dat de trein over zijn grond
reed. Later heeft de man den grond na
tuurlijk toch moeten overgeven.
Al die bezwaren en hindernissen kon
den toch niet tegenhouden, dat bet spoor
wegverkeer een hooge vlucht ,nam. Zoo
zelfs dat het de wereld een andier aan
zien gaf. Het beeft de mobilisatie van
het leger vergemakkelijkt en den handel
en de nijverheid zeer in de hand ge
werkt. Inzonderheid de nijverheid. In
Duitschland zelfs zoo sterk, dat dit land,
waar voor 50 jaren de landbouwers in
de meerderheid waren, thans do meeste
menschen door middel van de industrie
hun brood verdienen.
Al de spoorwegen van heel de wereld
bij eikaar geteld hebben eene lengte van
886,000 K.M., dat is twee derde va,n den
afstand tusschen de aarde en de maan
of tweemaal de omtrek van de aardbol.
Dan zet spreker uitvoerig uiteen de
kolossale vooruitgang in de techniek van
de locomotief. Hoe ze niet alleen in
zwaarte maar ook in kracht en snelheid
meer dan vertienvoudigd is.
Vandaar dat spoorwegongelukken in de
meeste gevallen zoo droevig veel slacht
offers eisehen en zoo enorm veel schade
aanrichten. Men heeft zich dan ook sterk
toegelegd op het aanbrengen van doelma
tige remmen. En al is op dat gebied het
volmaakte nog niet bereikt, toch zijn wij
langzamerhand en trapsgewijze van een
handremmetje in het bezit gekomen, van
een „hoogdruk snelwerkend-automatisch-
doorgaando rem". Waren vroeger inzon
derheid machinist en stoker aan wind en
regen blootgesteld, thans is dat veel be
ter geworden. Vooral in Amerika beijvert
men zich om het personeel het leven zoo
makkelijk mogelijk te maken.
Dan worden door spreker een aantal
afbeeldingen van moderne locomotieven,
van Nederlandsche, Duitsche, Hongaar-
sche en Amerikaansche spoorwegmaat
schappijen, die op liet doek geworpen
werden, heel wetenschappelijk toegelicht.
Het allernieuwste op dit gebied is als
wij het ten minste goed begrepen hebben-
een locomotief met drie gekoppelde
assen en een vooras, en vier cylinders.
Ook in Nederland rijden al enkele trei
nen met zulke moderne locomotieven. Vol
gens spreker zal de dag niet verre meer
zijn, dat er locomotieven met vier gekop
pelde assen in gebruik genomen zulten
worden,.
Ook worden door spreker genoemd en
geroemd de „electrisehe sporen", de loco
motieven met een eigen centrale.
E.n over de snelheid van het rijden
sprekende, zegt Prof. Franco, dat ©en
snelheid van 120150 K.M. per uur al
een prachtige snelheid is. Maar dat men
hot in Duitschland bij een wedstrijd die
spreker om het levensgevaar dat er aan
verbonden is ten sterkste afkeurt al
gebracht heeft tot 210 K.M. per uur. Een
ontzettende snelheid. Dat is ongeveer 58
M. in de seconde. Maar met deze snelheid
zal het hoogtepunt wel bereikt zijn. Of
het wenschelijk is dat met zulk een snel
heid gereden wordt? Geenszins, Aangeno
men dat de treinen het kunnen uithouden,
dan gaat het nog boven de kracht van
den machinist. Men moet ooik rekening
houden met het verstand, met de yer-
mogens en met het plichtsbesef van den
machinist. En hoe moet deze- dan han
delen met mist, met slecht weer, bij- ©en
kromming, en als hij stoppen moet. Een
trein die niet. een snelheid van 150 K.M.
per uur rijdt moet nog 2 K.M. doorrijden,
eer hij ook al wordt er uit alle macht
geremd stilstaat.
hl het tweede deel van zijn rede be
handelt spreker de monorail gyro wagen,
die nog maar enkele jaren geleden in
Engeland uitgevonden is. Het is de spoor
trein op één rail, die door de vo-lharl-
dende kracht van -een tolbeweging in
evenwicht blijft. Met een groote serie licht
beelden, wordt dit middel van vervoer
dat den spoortrein ,of beter gezegd de
locomotief met de wagons zou moeten
vervangen in zijn deel-en, in- en uit elkaar,
in beeld gebracht en door de spreker
verklaard.
Ook vertelt prof. Franco wat men zich
in de toekomst van dit middel van ver
voer heeft gedroomd, wat door de ver
gadering ook op het doek aanschouwd
wordt en door spreker ijldele verwachtin
gen genoemd wordt. Inzonderheid in het
tweede deel van zijn betoog maakte prof.
Franco gebruik van heel wat wetenschap
pelijke en technische termen, die wij
onze lezers maar zullen sparen. D-eelen
wij alleen nog maar mede, dat volgens
den spreker de monorail gvro wagen geen
aanbeveling ver-dient om de groote be
zwaren en gevaren er aan verbonden.
De studie van den monorail gyro wagen
aldus eindigt Prof. Franco zijn rede
is zeer interessant en loont de moeite,
maar de technische moeilijkheden zuilen
de invoering van dit middel v ui vervoer
onmogelijk mak-en. (Zeeuw.)
Vrijdagavond; 6 uur geraakte de wiel
rijder L, Schipper, werkzaam aan het
Landbouwproefstation, op de Tuifkade
bij het uitwijken voor een wagen, met
fiets en al te water. Door middel van
een roeiboot werd de drenkeling weer op
het droge gebracht. Ook de fiets werd
spoedig uit het water gehaald. Het onge
val is dus nog heel goed afgelonpep.
(Zeeuw.)
Bij K. B. van 24 December 1910
no. 75, is aan P. G. A. H. Fage-1, loteling
dezer gemeente der lichting 1909, onthef
fing van werkelijken dienst verleend tot
25 Sept. 1911.
Tot hulp,schrijver op de Griffie van
het Kantongerecht alhier is benoemd de
heer J. P. Somer.
Middelburg. De afdeeling Walcheren
van het Algemeen Nederlandse!] Verhond
heeft Vrijdag haar openingsavond gehou
den 'in de kleine zaal van de Concert
en Gehoorzaal.
De vergadering werd geopend door de
voorzitter der afdeeling, de heer J. H.
Deibei, die aanspoorde .als lid tot de
afdeeling toe te treden. Vervolgens wer
den de aanwezigen vergast op een sonate
voor viool en piano va,n onzen, vroegeren
stadgenoot, de heer Kor. Kuilen, voor
gedragen door de heeren S. G. van Hamel
en A. A. Noske. De heer dr. H. J. Kiewiet
de Jonge, voorzitter van het Alg. Ned.
Verbond, herkreeg hierop het woord en
hield een warm pleidooi voor het edele
en schoon© doel van den hond, welks
werken door hem in een bezielende rede
werd ontvouwd.
Na de pauze droeg de heer dr. H. van
der Kamp enkele liederen voor en even
eens de heer S. G. van Darnel, terwijl
dr. Kiewit de Jong zijn rede, die met on
verdeelde aandacht werd gevolgd, toen
voortzette. (Zeeuw.)
De beide besmettelijke ziekten rood
vonk en diphtheritis, grijpen hier veront
rustend over zich heen. Naar wij verne
men werden van de -eerste ziekte giste
ren niet minder dan 4 nieuwe gevallen
aangegeven, terwijl ook van diphtheritis
weer nieuwe lijders werden opgegeven.
Vlissingen Vrijdagavond is in een wo
ning aan de Prins Hendrikweg brand ont
staan in een bedstede. De bewoners
slaagden er in den brand in den aanvang
te blusschen. (Zeeuw.)
Vrijdagavond zijn op de Schelde het
Duitsche stoomschip „Santa Lucia," en
het Engelsche stoomschip Trevilly" met
elkaar in aanvaring geweest. Het laatst
genoemde schip is in zinkenden staat op
de slikken gezet, terwijl de „Santa Lucia"
met ingeloopen boeg naar Antwerpen te
rugkeerde. (Zeeuw.);
Men seint ons heden
De Vlissingsche locdsschoener no. 3 is
met zware averij Dover binnengeloop©!!,
tengevolge van eene aanvaring met het
Engelsche stoomschip „Doq", Persoonlijk©
ongelukken zijn niet voorgekomen.
„Schoolkindervoeding" ving heden
de werkzaamheden van 't winterseizoen
aan met het verschaffen van warme maal
tijden aan 80 kinderen.
Neutraal? Verschenen is het Jaar
boekje van den Bond voor Staatspension-
ne-ering, dat aan de leden wordt rondge
zonden.
Op ©en in 'toog loo-pende plaats
bldz. 112 wordt den 388 leden, welke
de afdeeling alhier volgens het Jaarboekje
telt het volgend citaat van B. Shaw
te slikken gegeven;
„Zeg niet tot de armen, dat de armoede
is de wil van God, dat is vreeselijike
laster. Maar zeg hun in statige schriftuur
lijke taal, dat de armoede een vervloekt
iets is. En zeg hun dan ook, dat gij de
wil van God zijl, omdat uw wil is de wil
van God".
Wij1 onthouden on.s van commentaar.
Heinkenszand. Vrijdag j.l. hield de
schietvereeniging „Nimrod" alhier ©en
wedstrijd. De eerste prijzen werden be-
haabd door de schutters P. Rijk, G. Heij-
boer, A. Fokker, M. de Wilde, B. Simonse,
G. Kristelijn, C. Snijders en M. Heijboer,
respectievelijk met 118, 117, 113, 112,
111, 110, 110 en 109 punten. De punten
der overige prijtswinners varieerden tus
schen 108 en 75.
De landbouwersknecht A. J. werd
Vrijdag door een paard zulk een slag
toegebracht, dat heelkundige hulp nood
zakelijk was. (Zeeuw.)
Borsselen. Vrijdag vergaderden de le
den van de weegbrug „De Automaat"
en „Ieder 't zijne". Bij de rekening en
Havenbeweging in 1910. Ingekomen
1256 vrachtschepen. Inhoud 148163 M3.
Uitgevaren 1250 vrachtschepen. Inhoud
148054 M3.
In en uitvoeren in 1910: 7251 vis-
schersvaartuigen. Inhoud 128554 M3. 2134
passagiersbooten. Inhoud 296751 M3.
Er werden per schip vervoerd '27.739.620
K.G. bieten.
St Maartensdijk De candidaatstelling
voor de keus van een lid van den gemeen
teraad noodig doordat de stemming van
12 Juni ongeldig is verklaard, is vast
gesteld op 28 dezer.
Hoewel de vraag naar leverbare oesters
van 1219 Januari als gewoonlijk na de
Kerst- en Nieuwjaarsfeesten, aanmerkelijk
lager was dan 'de vorige weken, klom
de verzending te lerseke toch' nog tot on
geveer 1.100.000 stuks, ©en getal waar
over men tevreden kan zijn. Engeland
vroeg het meest. De handel tusschen de
kweekers neemt toe, waardoor de prijzen
aan den wal iets gestegen zijn. Een gevolg
is dat de prijzen op dé markt niet meer
daten. Zij waren -, imperialen 95 K.G. f48
a f52; le soort 72 K.G. f36 k f39, 2e
soort 58—60 K.G. f22 k f26, 3e soort
45 K.G. f 12.
Een eigenaardig geval van geboorte-
aangifte kwam onlangs op de gemeente
secretarie ©ener gemeente in Zuid-Beve,-
Iand voor. De aangever, de vader van
de(n) nieuwe(n) wereldburger(es) wist
zich bij die aangifte niet te herinneren
of de pasgeborene een jongen dan
wel een meisje was; wist ook niet, ho©
laat de geboorte had plaats gehad, alleen