fsfede AAK, Zaterdag 14 Januari 1911. Zevende Jaargang. I as„ KR,Goes bliotheken. IG IE PACHTEN 1 Nog eens het lulianabloempje. MNZE", OPING ruari 1911. nuari 1911, E PARTIJ luur, Varkenshok Jen Timmer, Boomgaard, Bouw en "Watergang 3.09 Hectaren, aart 1911. Dit nummer bestaat nit 8 bladzijden. UIT DE PERS. UIT ZEELAND. I etsiers. iur 15 min. 22 Januari, 's nam. en half uur, de in uur na zons- >o. VERHA-GE i, te beginnen iESTUUR- u, lids Hof", in de de erfgenamen GT—Kloosterman, bben PILAAR, Notaris. BRANDWIJN KERSEN iEN 3 CLEEF te Hein- iur op de hofstede )PEN: en, Steenen, Leien, Deuren, Ramen, gbaar gratis voor de ;ing, geopend Woens- cent per boek, voor verkrijgbaar, zjjn geplaatst in het ntiusvereenigiDg, ge- 1 uur. Abonnement per boek en per week. ar iederen Zaterdag- bjj den koster, Lange boek 2 cent usterschool. Te bevra- de hoogmis. DER NISSE", n d e uit: ten, met oggave van weren vóór of op 14 antore van Notarie H. te 's Gravenpolder, al len ter inzaage liggen igen te bekomen zijn, Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95.' Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels ƒ0.50; iedere regel meer 10 CL Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. contant. i Alwie, BUITEN GOES WONENDE, van de verlaging van den abonnementsprijs wil profi- teeren, wordt er bij deze aan herinnerd, dat het jaarabonnement, ad f3.50, UITERLIJK op 20 JANUARI moet betaald zijn. Men ontvangt dan de courant gedurende het geheele jaar 1911 drie maal 's weeks franco per post. Na 20 Januari a. s. kunnen geen JAAR abbonnementen meer worden aangenomen Wel driemaandelijksche abbonnementen. doch dan tegen den gewonen prijs. De Administratie der „Nieuwe Zeeuwsche Courant'. Het oordeel van een geletterd man over de Portugeesche Jezuïeten. „De Nieuwe Courant", onze lezers weten hot, noemde de Jezuïeten in Portugal lieden van ongunstig allooi, aan vrijheid en cultuur v jj a n - d i g. Deze betiteling hield een zegepralen- den ommegang in de liberale pers. De Portugeesche republikeinen strooien sinds October 1910 kwistig het praatje rond, dat de Jezuïeten „reactionnairen" zijn en doodsvijanden van den republikeinschen regeeringsvorm. Dit praatje werd en wordt nog gretig door de liberale pers voortverteld. Thans schrijft de Engelsche correspondent van „Het Centrum", d.d. 11 Januari, het volgende „De bekende letterkundige, Wilfrid Ward, schreef hedenmorgen een langen brief aas de „Times" over de behan deling der Jezuïeten door de Portu geesche republikeinen. Met recht beschrijft hjj de handelingen der Portugeesche republikeinen als die van een bende zeeroovers. „Uw lezers weten reeds de bizon- derheden van de dwingelanlij en oneerlijkheid, waarmede de geestelijke orden in Portugal zijn behandeld ge worden door dit zich noemend vrijheid lievend en strikt eerlijk gouvernement. Maar de heerWard schrijft hier behalve dit alles nog wat hij weet van de Portugeesche Jezuïeten. Het oordeel van den heer Ward heeft gelukkig veel invloed bij het Engelsche intelli gente publiek. O. m. schrijft hij De Portugeesche Jezuïeten zijn bekend om hun ijver en geleerd- heid. Huu wetenschappelijk tijdschrift „Broteria" heeft een gevestigde re putatie bjj de groote universiteiten op het vasteland De „Société Portugaiae des Scien ces Naturelles" heeft nu opgehouden te bestaan, daar de Jezuïeten voor namelijk van dat genootschap deel uitmaakten. Verder is het nu bekend, dat de onderaardsche gangen in het college Campolide, alleen afvoeren waren voor overtollig water. Verder is bewezen, dat soldaten in soutane gekleed, op het volk nit de ramen schoten, om het volk om den tuin te leiden. In een woord, niets ernstigs is aangebracht tegen de Jezuïeten in Portugal, om maar in de verste verte de strenge maatregelen, tegen hen genomen, te rechtvaardigen. De Pater Provinciaal Cabral zeide dan ook tegen den heer Ward „Het is een groote onwaarheid, dat de Jezuïeten tegen den repu blikeinschen vorm van gouvernement zijn. Onze meest bloeiende Missies z|jn toch in de Vereenigde Staten van Noord-Amerika. Waar wij tegen zijn, als volgelingen van Chrisius, is, het verwoesten van den godsdienst, in naam van de republick." Het lange artikel van den heer Ward zal veel doen om het groote publiek hier eens wat onderricht te geven in de wijze waarop men de revolutie in Portugal moet beschouwen, èn het laatste wat pater Cabral zegt, moet grooten invloed hebben onder de katholieken, want wij weten toch, dat „het zorgen voor het behoud van het geloof der armen, een der grootste werken van liefdadigheid is." Allo, Nieuwe Courant, allo, liberale pers, waar blijft gg nu met uwe aantijgingen en verzinsels? Of denkt gij met Voltaire: „Mentez toujours„Lieg maar toe, er blijft altijd iets van hangenDan moeten wij onderhand gelooven, dat de stelregel, dien gij den Jezuïeten zoo gaarne in de schoenen schuift: „Het doel heiligt de middeleu" üw levensparool is. O, onnoozelheid dergenen, die in de liberale pers nog altijd JE pers zien! De redactie van het „Vaderland" heeft zich gewend tot den secretaris der Centrale Vereeniging tot bestrijding der Tuberculose om eenige inlichting te verkrijgen over de „dreigende verwikkelingen", waardoor men voortaan niet merr een Juliana-blo m maai een „weldadigheidabloem" zal hebben te koopen zonder oranje hartje en niet meer uitsluitend op den verjaardag der Prinses. Uit de inlichtingen, welke de secretaris gaf, is aan de Haagsche redactie het vol gende gebleken: Inderdaad zijn in een algemeene vergadering der Vereeniging de in het artikeltje van „Het Volk" gerelateerde bezwaren te berde gebracht, naast ver schillende andere, van geheel anderen aard, en aan a 1 deze bezwaren (niet de genoemde alleen) heeft de Vereeni ging zooveel mogelijk trachten tegemoet te komen. Zij telt onder hare leden personen van verschillende politieke richtingen, en derhalve moest met de ééne meening even goed rekening ge houden worden als met de andere. Dat de verkoop is uitgebreid tot 3 dagen, geschiedde, omdat men ver wachtte dat dan meer verkocüt zou worden. Het beperken van den verkoop tot één dag had van Israëlitische zijde ook bezwaar doen rijzen voor het geval dat die dag (zooals in 1910) op Zaterdag valt. De 3 verkoopdagen vallen nu op Zaterdag, Zondag en Maandag. Intus- schen was daarbij inderdaad ook reke ning gehouden met de bedenkingen der socialistische leden tegen den verkoop op 30 April alleen. Wat de kleur betreft men deelde ons mede, dat inderdaad besloten is tot een andere kleur, maar welke deze is, kon men ons nog niet mededcelen. De redactie van het „Vad." laat hierop volgen Wij kunn6n niet nalaten, hierbij ons leedwezen uit te drukken, dat zelfs de verkoop van dit onschuldige bloempje, en wel voor een zoo nuttig doel aanleiding heeft moetGn geven tot poli tiek geharrewar en zijn overtuigd, dat men, indien men het belang der zaak meer op den voorgrond had gesteld, anders zou besloten hebben. Wij deelen deze overtuiging volkomen Maar aan wie de schuld? Het verkoopen van een Juliana bloempje ten bate der arme teringlijders was niet slechts een sympathieke maar ook een nationale gedachte, welke men had moeten beschutten tegen elke uiting of inmenging van partijpolitiek. Dat thans het oranje-hartje zal moeten verdwijnen, dat de naam en zelfs het wezen der bloem een andere zal zijn, is een toe geven aan die politiek, de politiek nog wel van een kleine minderheid die in naam der absolute neutraliteit overal haar zin tracht door te drijven. Het is te betreuren, dat men van liberale zijde dit spel dikwerf nog zoo weinig schijnt te doorzien en zoo aan deze partijpolitiek in 't gevlei komt. Terecht schrijft de „Rotterdammer", na zich bij het protest van het „Katholiek Sociaal Weekblad" en „Het Centrum" te hebben aangesloten „Daar is in onzen tijd in sommige kringen een dwepen met een „absolute neutraliteit", dat alle pit ou merg dreigt te vernietigen en in werkelijkheid in hooge mate tyran- niek is." Zeer juist. Het is nu maar de vraag, of men zich deze tyrannie wil laten welgevallen. De Vereeniging tegen de Tuberculose telt onder hare leden personen van ver schillende richting en derhalve moest men met de eene meening evengoed rekening worden gehouden, als met de andere, schrijft de secretaris. Maar op de eerste plaats is het de vraag, of men in ons land rekening te houden heeft met en zich te gedragen heelt naar een meening welke het Koningshuis buiten ons nationale leven wil drin gen en vervolgens bljjkt uit de genomeu besluiten, dat juist die „richting" heeft gezegevierd. De vraag rjjst thans voor o e andere „richting" die van de overgroote meer derheid des volks wat haar onder de omstandigheden te doen staat. („C.") Bisschop Mathew en de Oud-Katholieken. Wij lezen in „De Tijd" In den Engelscheu afvalligen en ge huwden katholieken priester Mathew, wien door de medepligheid der Hollandsche oud-katholieke bisschoppen een drietal jaren geleden de bisschopswijding werd toegediend, ondervindt de Clerezy van Utrecht wel bitter de waarheid van het spreekwoord: „waar men mee verkeert, daar wordt men mee geëerd." Onlangs ging de nieuwbakken bisschop in Engeland nadoen wat hem te Utrecht was voorge daan, en geheel op eigen gelegenheid wijdde hij twee geestelijken van even avon tuurlijken aard als de zijne tot bisschoppen. Over zulk een snelle en bedenkelijke uitbreiding van het oud-katholieke episco paat toonde zich echter de Clerezy hooge lijk ontsticht en verontwaardigd. En de „Oud-Katholiek" schreef „Het besluit ligt voor de hand, dat bisschop Mathew gehandeld heeft in srijd met de conventie van Utrecht; lo. door dat hij bisschoppen wijdde zonder zijne mede-bisschoppen daarvan kennis te ge ven, 2o. doordat hij deze bisschoppen in het geheim gewijd heeft, 3o. doordat hij alleen deze bisschoppen gewijd heeft, en 4o. doordat hij personen gewijd heeft, die tot eene andere kerk behoorën. Daarom zouden wij willen vragenheeft bisschop Methew wel bedacht, dat hij daardoor eigenlijk de gemeenschap met de andere oud katholieken verbroken heeft? Deze vraag willen wij echter niet beantwoorden, daar het aan ons niet toekomt, daarin te beslissen. Op deze uitdaging heeft bisschop Mathew thans zelf het antwoord gegeven. Aan den oud-katholieken aartsbisschop van Utrecht heeft hij een verklaring gezonden, die een besliste breuk met de gemeenschap der oud- bisschoppelijke Clerezy beteekent. Ronduit zegt hij, het hiërarchisch gezag van het Utrechtsche kerkje niet te willen erkennen. Hij heett smaak gekregen in een eigen kerk, die hij begonnen heeft onder den weidschen titel van „The Western Orthodox Catholic Church in Great Britain and Ireland". Het teekent wel den aard van al deze afvalligen, dat zij nauwelijks den Roomschen Paus de gehoorzaamheid heb ben opgezegd, of hun ijdelheid vindt er lust in om zelf Pausje te spelen I En als men dan weet, dat volgens verklaring van „De Oud-Katholiek" de volgelingen van Mathew maar een armzalig hoopje vor men, dan kan men de verwatenheid van den allernieuwsten Paus in de breedte harer* afmetingen bevroeden: De onafhankelijkheid der pas gestichte kerkgemeenschap en de verloochening van het gezag dergenen, die hem aan zijn bisschoppelijke waardigheid geholpen heb ben, motiveert Mathew aldusDe Neder- landsche oud-katholieken hebben de ortho doxie van niet weinig leerstellingen los gelaten; zij ontkennen het bestaan van zeven Sacramenten; veroordeelen de vereering der heiligen; volgen een nieuwe, ongeautoriseerde liturgie, waarin zelfs de naam des Pausen als primaat van de Katholieke Kerken en ais patriarch van het Westen niet genoemd wordt; dragen niet dagelijks 't H. Misoffer oplaten niet- Katholieken tot de HH. Tafel naderen en stemmen met het Protestantisme overeen in de afkeur,ng van heiligenbeelden, re- lifjuieën enz. In herhaalde polemieken tegen „De Oud-Katholieken" heeft de redactie van dit orgaan ons nooit willen toegeven, dat het zoo ver met de innerlijke ontaarding van het Utrechtsche kerkje gekomen Was. Doch wat zal men nu antwoorden op dezen aanklacht van iemand, wiens kerkelijke evolutie uit de aanraking met de oud bisschoppelijke Clerezy is voort gevloeid en die de dogmatische en litur gische verhoudingen der Oud-Katholieken volkomen kan kennen. De dwaling protesteert hier tegen de dwaling en wij kunnen de uitwerking van 'P'°ïest koel aanzien, dat de noodza kelijkheid bevestigt van een leerarend en besturend oppergezag. Maar een principieel afdoend antwoord zal de oud bisschoppe lijke Clerezy kwalijk kunnen geven op de eigenmachtige daad en de aantijgingen van bisschop Mathew. De oud katholieke aartsbisschop van Utrecht heeft zich nu eenmaal in de avontuurlijke relaties met een man als Mathew begeven en hij zal de gevolgen daarvan voor zijn kerkgenoot schap moeten aanvaarden, que diable alla.it ïl faire dans cette galère Het is wel een zeer pijnlijke vernedering, waartoe de oud katholieke Clerezy hier gedwongen wordt door een kerkelijken gelukzoeker, tot wiens gevaarlijke verheffing zij zelf heeft meegewerkt ondanks herhaalde waar schuwingen en de aanmaning van Mathews verleden om voorzichtig met hem te zijn. R. K. Gemeenteraadsleden. Het initiatief, door de Aruhemsohe kies vereniging Recht voor allen geno men, heeft Woensdag reeds tot een belang rijk resultaat gesteld. Besloten werd met algeme >ne stemmen tot oprichting van een Bond voor katholieke gemeenteraadsleden. Dit resultaat is, behalve aan het optreden der Arnhemsche vereeniging, voor een groot deel te danken aan den arbeid van mr. Aalberse en de besprekingen tijdens de bociale Week te Rotterdam, welke dan ook met waardeering door den voorzitter der vergadering werden herdacht. Maar tot de voorloopig verkregen uitkomst werkte evenzeer, en in niet geringe mate, mede de voortreffelijke wijze, waarop mr. Van Schalk het nut van Bond uiteenzette, en de uiterst bekwame leiding der vergade ring door baron Van Wijnbergen. Het was langgeengemakkelijketaak.de groote lijn vast te houden te midden der meer dan eens nog al sterk divergeerande meeningen, welke in de vergadering tut uiting kwamen. Maa.r de voorzitter slaagde daarin op zeer ge ukkigewijze, en zoo kwam men, al betrekkelyk spoedig, tot het gewenschte besluit, om den Bond in 't leven te roepen Ken commissie van raadsleden zal thans de statuten ontwerpen. Uit de gevoerde discussie'bleek, dut veel beleid daarbij geboden is en dat men, geliik wij van meet af aan betoogd hebben, in „Beschrankung" kracht zal hebben te zoeken. Een breed uitgewerkt program kan wel ln.d.® ^doeling ,iggen' maar dat een zekere leiddraad noodig is, dat meer samen- hang, meer onderling verkeer, meer oferle» alleszins gewenscht mogen heeten, heeft dê gisteren gehouden vergadering nog eens ten overvloede in 't licht gesteld En ook dat daarbij wel degelijk van beginselen mag, kan en moet worden uitgegaan, zooals mr. Van Schalk trouwens met overtuiging had aangetoond. V gemeenteraad treden uitteraard met altgd de principes op den voorgrond tTmp ZOa eT e™stige misvatting zijn te meenen, dat het dus louter om b e1 a n- gen gaat zoodat een belangen-politiek eigenlijk de overheerschende, zoo niet de zou'zgn gewetligdeen bestaanbare Een gemeenteraadslid, dat katholiek is, og niet altgd in den waren zin des woords een katholiek gemeenteraadslid een opmerking, terecht door een der aan- wez'geu gemaakt, en welke vooral voor het Zuiden schijnt te gelden. Het gaat in den gemeenteraad nog om andere dan om m a t e r i e e 1 e zaken. En ook bg de behandeling van die zaken kunnen de beginselen te pas komen te j^uichen? den 13 toe Waar de anti revolutionairen en sociaal- fedenT S 680 °r8aD,satie "oor de raads leden konden oprichten, zou het zonderling Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot aan den avond van 14 Jan.: Toenemende tot matigen of krachtige westelijke tot zuiriwestelijken wind Zwaarbe wolkte tot betrokken lucht. Waarschijnlijk regen ot sneeuwbuien. Weinig verandering van temperatuur zijn geweest, indien de katholieken, die reeds zoovele punten van overeenkomst in hunne partg en hunne overtuiging bezitlen, daartoe niet bereid waren gebleken. Bg vele raadsleden schgnl de overtuiging nog niet sterk zijn, dat de Bond reden van bestaan heeft. Van de wgze, waarop de benoemde com missie hare taak vervult, zal ongetwijfeld voor een goed deel afhangen, of die over tuiging in breeden kring meer ingang vindt. „Centrum". De „zedelijke verheffing" van F r a n k r ij k. In 'de „In-dépendance Bei ge", bijna meer Franschgezin-d da'n Ide Franschen zelf, had Roland de Marés liet dezer dagen over de „zedelijke verhef fing" van Frankrijk, welke eenvoudig als een geschiedkundig feit op- de credi-etzijdte van de Fransche Regeering werd gezet. Ziehier wat „De Standaard" hierop heeft a.a,n te merken: „Waarin overigens d-e „zedelijke ver heffing" schuilt, die Roland d-e Marés in het leven der Fransche natie meen de te ontdekken, valt kwalijk te zeggen. Hij sprak ook van „vrijmakende invloe den"; maar indien dit duidt o-p d-e toe nemende neiging om met alle hoogere ordinantiën te breken, zal dit zeker niet tot een „relèvement '.moral" van Frank rijk strekken, 't Zijn volstrekt niet al leen crericalen die zich ernstig bezorgd maken over 'slands moreele toekomst! Wel het meest deden nog van zich spreken 'de beschouwingen va,n den li beralen econoom Leroy Beaulieu over de verontrustende bevolkingscijfers. Zal het Fransche volk in 21ste of 22e eeuw nog leven, óf zal het dan wellicht zijn zelf moord geheel volvoerd hebben? Want er kan geen twijfel over bestaan, 'dat het Fransche volk bezig is zich te vermoor den. Wanneer men pp den ingeslagen weg voortgaat, zal de Fransche natie reeds vóór het einde van d-e eeuw waar in wij 'leven, een vijfde of teen vierde van haar tegenwoordige sterkte hebben verloren; en vóór het einde van 'de 22e eeuw daar is, dus voor dat nog' twee honderd jaren verstreken zullen zijn, zal er in het geheel niets meer 'van ov!er wezen. Terwijl men tot in het oneindige bede- twist over de weldaden van de leek-en- school, over de yoord-eelen va,n ide in komstenbelasting en ide nu voldongen scheiding van Kerk en Staat, over alle mogelijke zoogenaamd democratische her vormingen, is het Fransche volk bezig zich te zelf woordenhet ademt nog, maar het heeft den stro-p reeds om den hals geslagen. De ademhaling wordt voortdu rend zwakker ©n benauwd-er, en men kan het oogenblik giss-eii, waarop zij geheel zal hebben opgehouden. Zoo .spreken liberale -economen, en zij zelve, terwijl ze allerlei lapmiddel-en aan- grijzen om het kwaad te stuiten, erken nen dat de inzinking van het religieuse leven de grootste oorzaak is van de kan ker die aan li-et Fransche volksbestaan knaagt, Maar helaas, tot een krachtig zich aangrijpen, tot een nationaal reveil komt de natie niet. Een groep- ernstige man nen uitgezonderd, blijft voor de groote massa het: „laat ons eten en drinken en vroolijk zijn," hoogste levenswijsheid. En wie -dan wijst op het groote gevaar, dat in de toekomst dreigt en nu reeds zijn sombere slagschaduw werpt over Frankrijk'® sc-hoone erve, wordt afge scheept m-et het lichtzinnige „après nous le déluge. Van wat de toekomst bren gen kan, trekken we o;ns niets aan." Goes. Bij het op Woensdag alhier ge houden examen ter verkrijging van een di- pxloma: a. voor militaire bekwaamheid, xb. voor lichamelijke geoefendh. en c. voor voor allebeislaagden voor 6II. J. Mes-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1911 | | pagina 1