Spaarbrander bouwwinterscliool LIE- Dienstbode, nSlijp- en tdeien, ran Dennenpalen DER WEIDEN TE GOES. te Kwaliteit roeken, pijpen enz. N VAN WEEL, rdbraband. 'E KOOF ngste Bediende OE OF HUISHOUDSTER. inke Dienstbode So. 113. Zaterdag 24 September 1CJ10 Zesde Jaargang. Verschijnt eiken NiMDiB-JOEIISDM- in VRIJDAGÓVOND. Pil Miner bestaat i\ 8 bladzijden. EERSTE BLAD. „De Antithese'' in de „Goesche Courant". FEUILLETON. Uil Pmitsptl vu ObniHirtiu. BINNENLAND elrijders, Koetsiers Voerlieden. 21 Sept 6 uur min. J 27 5 46 irtier Zondag 26 Sept. 's 1 min. |iarn moet een half uur, de moeten een uur na zons- liden. EEN GROOTE PARTIJ voorradig bij impen a. d. Lek. an nieuwe leerlingen, die 16 jaren moeten hebben vóór den 15 October a.s. ondergeteekende, die op programma's en alle ge ldingen verstrekt. De Directeur, I. G. J. KAKEBEEKE )P onder garantie bij ilse, Schoolstr., Goes. de proef met de teer dan tevreden zijn! Aanbevelend, irden en Kachels GOES. van Verzekering op 't leven. opgericht 8 Maart 1843. 'd bij Koninklijk Besluit Juli 1895, No. 41. tschappelijk kapitaal f306.000. pril 1904: f I.374.679.626. 1 te WAALWIJK. nten gevraagd. 3RSDIJK, Kapelle. inistratie der „Nieuwe Zeeuw kan tegen 15 October a.s. ien. aanbiedingen bij den DIRECTEUR. ten nette flinke NSE DAMAVE, Vlissingen. egeu November Boerenstand, v. g. g. v. bjj HERT- Hbnning, L. Burg, ovember Mej. SCHNEIDER, Spek* I boom-mesprijs p. maanden voor Goe- f 0.75 daarbuiten 10.96 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent Advertenüën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrjjdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraat C 209, GOES. PerlameberithUB 25 Ct, p. r. Bij abonnement speciale prjjs Adv ei-teutién van 15 regels f050; iedere regel meer 10 Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 x oe re tend Licsstaanbiedingen regels voor 25 Ct, k contant. Wie zich tegen I October a. s. abonneert, ontvangt tot dien datum ons Blad gratis. Proefnummers worden op aanvrage gaarne toegezonden. DE DIRECTIE. De indruk, dien het hoofd-artikel in de „Goesobe Courant" van 17 September j.l. op den ontwikkelden lezer heeft gemaakt, moet wel verbijsti rend zijn. Verbijsterend over de onkunde, die daar in vier en een halve kolom is uitgestald, verbijsterend vooral over het willens en wetens blind zijn voor feiten, helder als de dag. De schrijver heeft het over de anti these. Welnu, de antithese bestaat. In ons land gelijk overal elders heeft het verschil tusschen levens- en wereldbeschou wing twee groepen gevormd de eene, wier gedachten handelingen en strevingen, zoo wel in het openbaar als in het bijzonder leven worden beïnvloed door het geloof in een Almachtigen God, Schepper en Instand- houder aller dingen, Wiens wet en wil het richtsnoer vormen van der menschen daden, ook in zooverre zij leden zijn eener geordende samenleving of maatschappij, de andere, welke geen God als oppersten gebieder erkennend, de oorzaak aller dingen in de wereld zelve legt en aan de mensche- lijke rede, als opperste rechts- en maeh s- bron, de beslissing laat over de gewichtigste levensvragen. Dat is de antithesedat scheidt de mensehheid in twee groote kampen, dat is de inzet van den geweldigen strijd, die sinds het licht der beschaving over de wereld gloorde, met de wapenen des geestes wordt gestreden. Die antithese is dan ook zoo oud als de wereld. Niemand heelt ze uitgevonden, noch Dr. Kuyper, noch iemand anders, zij is geboren uit het verzet van het redelijk schepsel tegen zijn Maker in de onheilvolle stonden, toen Lucifei de schennende hand uitstak naar de krone van Gods opperheerschappij en Adam in des paradijzes lustwaranden de verboden vrucht begeerde. Terecht zegt daarom de dichter: „En sinds die ure staan en kampen op [deez' aarde Twee machten, beide sterk in zelfbewuste [waarde Het rjjk der Heemlen en het rjjk der [Hel" i) Dat had de „Goesche Courant" te be strijden, te weerleggen. En wat doet zg Zg praat twee en halve kolom vol over de geloofsverschillen tusschen de Katholie ken en geloovige ProtestantenAlsof wg dat niet wisten! Maar weet de „Goesche Courant" dan niet of wil zg niet weten dat ondanks al die geloofsverschillen de Katholieken en geloovige Protestanten belangrijke punten gemeen hebben, die hen in het staatkundige doen samen gaan niet samen smelten punten, die hen op een oneindige 11 afstand V. (Slot.) Maar de keerzijde van zulk een. zalig wegzinken in het Eeuwige doet zich juist te Oberammergau pijnlijk gevoelen. Want als men dan Lang weder ziet en vooral, als men ;hem dan weder hoort, komt de ontnuchtering. Wanneer men een oogenblik het Ideaal heeft gegrepen, valt do werkelijkheid 'bitter tegen. Vooral de zoogenaamde sprekende Jezus. Lang's stem klonk te hard, te schel. Neen, zóó hoor ik Jezus niet. Lang's geluid verried te weinig teerheid, mededoogen (-enerzijds en heilige verontwaardiging anderzijds. Neen, zóó denk ik mij Jezus niet. Er wa ren geen tranen in Lang's stemen ook geen koninklijke majesteit. Ik maak alleen eene uitzondering voor de laatste kruis woorden. Nooit heeft de zingende stem in de Mattheus-Passion bij die woorden mij Zóó aangegrepen als de sprekende stem stellen van de modernen en de ongeloo- vigen der overzgde? Hoor, „Goesche Courant" hoor, wat Mr. Van Houten, een liberaal van onverdachte kleur, over die antithese zegt „Met de wapenen des geestes wordt in onzen tgd een strjjd gestreden heviger en princi- pieeler dan in eenig ander tijdperk onzer geschiedenis. Bg de tegenstellingen, die thans vreedzaam op onzen bodem naast elkander moeten leven, zijn die tusschen Katholiek en Protestant gering. Het is geen conflict over enkele dogma's maar tusschen geloof en ongeloof, tusschen lijnrecht tegenstrijdige wereld- en levens beschouwingen. De waan, dat deze gisting buiten het veld der politiek zou kunnen omgaan of wel om gekeerd, dat de politiek van den invloed dier gisting vrg gehouden zou kunnen worden is reeds voorbg gegaan. De overtuiging omtrent de beteekenis van het leven en van zijn leven is voor ieder, hetzij geloovig of ongeloovig de bron van zjjn handelen en tevens de oorsprong der eischen die hij voor zich en anderen aan staat en maatschappij stel t." 3) Goed verstaan „GoescheCourant" „H e t is geen conflict over enkele dogma's m a a r t u s s c h e n g e 1 o o f en ongeloof." En daarom staan o p politiek gabied èn Katholieken èn geloovige Protestanten schouder aan schou der, wjjl zg gelooven, dat de maatschappij eerst dan aan hare roeping beantwoordt, eerst dan het waarachtig geluk harer leden bevordert, wanneer hare wetten en instel lingen doordrongen zgn van den christe lijken geest en hun kracht en sanctie ontleenen aan God Almachtig. Dit algemeene beginsel, dat de christe lijke partgen in de politiek vereenigt, laat aan elk dier partgen volkomen v r ij h e i d van handelen in de onderge schikte punten en waarborgt ook aan elk der partgen eene volkomen on- afhankelijkheid op kerkelijk terrein. Hoe grout het verschil van inzicht in kerkelijke leerstukken betreffende Schrif tuur, Sacramenten enz. ook moge zijn, dat de Katholieken van de geloovige Protestanten scheidt, zg voelen zich één, zoodra de groote beginselen op het Bpel staan, die zjj gemeenschappelijk belijden en waarmede het Christendom staat of valt, beginselen, zoo uitnemend vervat in het woord van den H. Joannes „Dit is het eeuwig levendat zg U kennen, den eenig waren God en dien Gij gezon den hebt, Jezus-Christus". 3) Derhalve, laat de „Goesche Courant" de woorden van Mr. van Houten ontzenuwen, niet met ledige frazen, maar met degalijke argumenten en een grondige bewijsvoering en wg zullen openlijk herroepen wat wij in dit artikel ever de Antithese schreven. Doch zulks ligt niet in de ljjn der „Goesche Courant". De waarheid laat haar koud en over de kern der kwesties, die zjj behandelt of heet te behandelen, bekommert zjj zich allerminst. van Lang in het drama des lijdens. Doch in 't algemeen trof mij zijne dictie even weinig, als zijne actie mij bezielde. Van daar staat Golgotha oneindig hooger dan Gethsemané; vandaar verheft zich Lang op het hoogst als hij zwijgend gebukt gaat onder het kruis. Wat volgt hieruit? Dat de Christus figuur alleen met «enige vrucht kan wor den uitgebeeld, als het gaat om het aan- kweeken van ons medelijden met dien Lijder. Geen oogenblik laat ons onder het Passiespel de indruk los van het geweldig lijden van den Christus. Dat gesleep met Jezus als ik het zóó eens plastisch noemen mag van Gethse mané naar Annas, van Annas naar Ka- jafas, van Kajafas naar Pilatus, van Pi. latus naar Golgotha wekt ééne lange emotie van diep medegevoelen op. Die duisternis treedt tegenover het licht, met steeds ijzingwekkender geheimzinnigheid naar voren. Wij zien den haat branden; wij hooren de moordzucht hare laste ringen uitbraken; wij worden tot in het diepst onzer ziel aangegrepen door het lijden van Hem, die dit alles zwijgend Als zjj maar het twistvuur kan stoken tusschen de coalitie-genooten, tweedracht zaaien in hunne gelederen, dan is zjj tevreden. Daar heeft zjj alles voor over, zelfs de beginselen op den koop toe. Het woord van den socialist Van der Goes„In de politiek is het anticlericalis- me het levensbrood van de liberalen" is als het ware voor de „Goesche Courant" geschreven en daarom moesten in haar jongste hoofdartikel de verschilpunten tusschen Katholiek en Protestant breed worden uitgemeten om beiden tot wrevel jegens elkander op te wekken en uit dien wrevel en afkeer een politieke winst voor haar partjj te behalen. Geheel haar journalistiek werk haar beschouwingen, persoverzichten, berichten, wordt beheerscht door den haat togen de „clericalen",en geljjk het koppige ros, dat in blinde woede links en rechts met de pooten slaat, zoo hakt de „Goesche Courant" in den blinde, nu eens naar de RoomscheD, dan weer naar de „fijnen" en wordt zjj bij de bespreking van de groote vraag stukken niet door het gezond verstand maar door den hartstocht geleid. Wat onder zulk een voorlichting van de liberale partjj in het Goesche land is geworden, de verkiezingen van dezen zemer hebben het geleerd. En zjj staat pas aan het begin van haar verval. Onmiskenbare teekenen wjjzen er op, dat de uiterst „bekwame" en „kundi ge" wjjze, waarop de „Goesche Courant" haar verdedigt, de „debacle" van het liberalisme in onze streken beduidend zal verhaasten. l) Scbaepman. De Pers. -) Over het recht der meerderheid (1888). 3) Joann. XVII3. Tweede Kamer. Zitting van 22 September. De heer Lieftinek installeerde den nieuw benoemden voorzitter den heer graaf Van Bylandt met.de vJgende woorden Hooggeachte heer van Bylandt Het heeft H. M de Koningin behaagd, op de voordracht der Kamer, u weder tot onzen voorzitter te benoemen. Wij verheu- geu ons daarin haitelijk. Dat hebt gij reeds kunnen bemerken aan het aantal stemmen gisteren op u uitgebracht. .Gij zijt aange wezen met bijna algemeene stemmen. Hoe komt dat? Dat komt omdat het afgeloopen jaar ons geleerd heeft dat wjj ons in n niet hebben vergist. Waar ik verleden jaar de verwachting uitsprak, dot wjj in u een onpartïjdigen leider zouden vinden, die met opgewektheid en zooveel mogeljjk met voortvarendheid onze discusissies leiden zou, zoo konden wjj gisteren mst voldoening bemerken dat door u aan de algemeene opinie was voldaan. Toch mijnheer de voor zitter, hebben wij veel van u [gevergd. Dat komt door onze verantwoordelijkheid maar toch niet geheel. Als gjj gezegd had: ik wil niet; ik wil liever niet of ik wil eigenlijk in het geheel niet, dan hadden wjj u er niet aan mogen wagen. Welnu M. d. V. wjj verwachten dat u dezelfde richting zult bljjven volgen Wij weten het het suaviter in moio zal nader bjj u staan en met grooter letter duldt. Wij zouden zijne haters willen slaan en Hem willen bevrijden van de lagen zijner vijanden. ,Er kookt in ons woede over het onrecht, dat Hem wordt aan gedaan. Toorn aan de eene zijde en me delijden anderzijds zietdaar de vrucht der aanschouwing. Maar helaasverder komen wij niet. Ons medeltijden met Jezus niet Je zus' medelijden 'met ons, brengt het Passiespel naar voren. Jezus draagt het kruis, maar het kruis draagt Jezus niet. De overmacht van bruut geweld plaatst het overwicht van Christus' zede lijke majesteit in de schaduw. Als Golgotha opdoemt, zingen wij niet: „Wij zijn verlost, maar 't heeft Uw dood gekost." Daarmede wordt bewezen, dat het we zenlijke in het lijdensdrama de kracht van menschelijke vertolking te hoven gaat. En dat springt te duidelijker in het oog, wanneer wg in aanmerking nemen, dat al wat een mensch vermag, hier is aan gewend om ons het „duur gekocht" te doen gevoelen. Reeds het optreden van op uw agenda dan het fortiter in re. Laat ze naast elkander liggenMoet gij het eene wat aandikken en het andere wat afslgpen, doe het dan naar uw beste weten en naar hetgeen door u geacht wordt in overeenstemming met den besten gang van zaken te zgn. Gg hebt de benoeming niet aangenomen voor u zeiven, maar ter wille van ons en van het land. Hartelijk gefeliciteerd Blijf gezond naar lichaam en naar geest Deze hamer zjj u toevertrouwd j (Bravo's en handgeklap). De heer Van Bylandt nam daarna het woord en zeide Mijne Heeren Op uwe mij zoo vereerende voordracht door H M. de Koningin benoemd tot voorzitter der Tweede Kamer om andermaal deze booge vergadering te leiden, zij het mij vergund u, Mijne Heeren, oprechten dank te betuigen voor dit hernieuwde blijk van vertrouwen. Thans weet ik, bij ervaring, dat mijne taak niet licht is, doch ik heb ook onder vonden dat ik daarbij Uwe welwillende medewerking mocht ontvangen, waarvoor ik U van harte dank zeg. Getracht heb ik mijn plicht getrouw te vervullen en hoop dit ook verder, met Gods hulp, te doen. Onpartijdigheid in de leiding en stipte handhaving van ons Regiemens van Orde zal mijn streven zijn. Uwe mede werking vraag ik opnieuw. Aan werk, ik mag wel zeggen aan gewichtigen arbeid, ontbreekt het niet en aan tijd zal het niet ontbreken, wanneer de Heeren beknopt willen zjjn bij hunne redevoeringen en vooral niet te veel tijd besteed wordt ter behan deling van zaken van persoonlijken aard. V' or de hartelijke woorden door den oudste onder ons, den geachten nestor, mijn hoog geschatten vriend Lieftinek, tot mij gericht, zeg ik hem mijn besten dank. Moge onze gemeenschappelijke arbeid voor Land en Volk tot zegen strekken. En nu verklaar ik het voorzitterschap van de Tweede Kamer der Staten-Generaal te aanvaarden (Bruvo's). Besloten werd om in overeenstemming met art. 141 van het Regl. van Orde de behandeling te hervatten van die onder werpen, die in het vorig zittingsjaar onaf gedaan zijn gebleven. Na mededeeling van ingekomen stukken en het benoemen der leden van de begroo- tings commissie werd de vergadering ver tot 27 Pept. a.s. Werk aan den Winkel. De Tweede Kamer heeft haar werk zaamheden heden weer aangevangen. Zeer belangrijke ontwerpen wachten nog op afdoening. Wij noemen slechts: het .ontwerp-bakkerswet; de wijziging der arbeidswet; de Steenhouderswet de zedelijkheidswet de Armenwet; de zedelijkheids-ontwerpen de wijziging der wet op de Xaamlcozo Vennootschappen het voorstel tot regeling van de positie van vrouwelijke Rijksambtenaren en on derwijzeressen bij het openbaar lager onderwijs, die in het huwelijk 'treden; mmm het koor in rouwgewaad, terwijl het vroe ger de bonte oostersche kleedij droeg, maakt grooten indruk. En mach tg grijpt de klaagzang aan die zachtkens hooren doet: „Auf fromrne Seelen, auf und gehet", enz. En als dan op donkeren achtergrond het akelig Golgotha zich vertoont en ons oog de in zwijm gezonkene Maria, de het kruis krampachtig omklemmende Mag- dalena, den met onvergetelijken blik op- zienden hoofdman ontwaart, en vooral met overweldigende smart tuurt naar den middelsten kruiseling, ja dan wordt ons de lijdende en stervende Jezus nader ge bracht dan het ooit een Rubens of een Bach ons deed. Maar verder komen wij niet. Het beulswerk aan een schulde- loioze grijpt ons aan, doch het hart blijft vreemd aan het kruismysterie: „Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des menschen niet is opgeklommen, heeft God bereid die» die Hem liefhebben." Hier faalt het Passiespel en moet het falen. Een Passiespel dat ons alle personen Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot aan den avond van 24 Sept. Meest matige (tijdelijk krachtige) Weste lijk e tot Noordwestelijken wind. Afwisselende bewolking. Mogelijk enkele regenbuien. Dezelf de temperatuur. de Ziekte- en Radenwet; enz. Werk is er dus in overvloed. Weinig kwam er in het thans afgesloten parlementaire jaar tot stand. Het Ministe rie arbeidt echter rustig voort; de wets ontwerpen stapelen zich op. Moge de parlementaire molen nu eens minder langzaam gaan malen! Hier en 'daar werd reeds de meening' uitgesproken, dat de sociale verzekerings wetten er ook in deze periode weer niet komen zullen. Beschame de Kamermeerderheid deze pessimisten Beseffe zij hare verantwoordelijkheid 1 (Arnh. Dbl.) Prins Hendrik naar Brussel. Naar het Hdbl. v. Antw. meldt, zal Prins Hendrik der Nederlanden den 18den Octo ber te Brussel aankomen. Ofschoon incognito reizend, zal hij, vol gens het Antwerpsche blad, de gast zijn van den Koning der Belgen en in het koninklijk slot van Laeken afstappen. De Millioenen-Nota. De toestand van 's Rijks financiën blijft de grootste zorg eischen, leest men in de Troonrede, en de Millioenen-nala komt deze (mededeeling met het gewone ver bijsterende aantal cijfers illustreeren. Toch zjjn er ook lichtpunten aan te wijzen. Zoo vvordt 1908 een zeer ongunstig jaar genoemd, ongunstiger dan sedert vele jaren was voorgekomen. Maar .toch bedroegen ook in 'dat jaar de gewone ontvangsten niet onbeduidend meer ,en de gewone uitgaven niet onbe duidend .minder, dan was verwacht. Het jaar 1909 maakte vervolgens weer een gelukkige tegenstelling met zijn voor ganger. Het liet zich hoogst ongunstig aanzien en het viel zeer mee. Het .geraamde tekort op den gewonen dienst is voor dat jaar va:n ongeveer 5 millioen tot circa l3/4 millioen geslon ken. Echter doet het tekort op de buiten gewone ontvangsten en uitgaven 'bet to,- taai van het deficit weer belangrijk stij gen. Wat 1910 brengen zal is nog niet met zekerheid te bepalen, maar de minister behoeft lang niet ontevreden te zijn over het vloeien der middelen.. Er is een beduidend accres, waardoor de raming met flinke bedragen wordt overtroffen. Alleen de opbrengst van den verhoog den accijns op het gedistilleerd valt tegen. In 1910 zal de opbrengst naar alle waar schijnlijkheid slechts ruim 3 millioen stij gen boven de opbrengst, die zonder de ver hooging van het middel weid verwacht. Moge dit uit louter financieel opzicht uit het lijdensdrama deed zien behalve Jezus en ons alleen aan Hem, den Af wezige, deed denken, zou de waarheid meer nabij komen. Want Hij- wordt slechts afgebeeld, gelijk Hij' is, in het hart dei- Zijnen. In die heerlijkheid aanschouwde ik Hem, juist toen er in de gehoorzaal niets meer te zien was, en ik .alleen het koor ho.orde zingen: Preis, der Du am Sühnaltar, Für uns gabst Dein Leben dar. Du hast uns erka.ufct Dir, Dir nur leben, sterben wir. Of toen ik Zondags in het eenvoudig kerkje te Garmisch met de gemeente het bekende Duitsche keiklied zong: Suche Jesum und Sein Licht, Alles andre hilft dir nicht. Want, eerst als het zinnelijk oog wordt gesloten, en het oog der ziel wordt ge opend, gaat de volle heerlijkheid van den Chrstus voor ons op. J. TH. DE V1SSEI1.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1910 | | pagina 1