TER",
ischeiij „DE ZOOM".
|rls BLAAUW,
So. 108.
Dinsdag 13 September 1910
Zesde Jaargang.
I1J DER,does
IViihelmiua"
BINNENLAND.
PES.
f29—.
:n dinsdag
ERGS Czn., Bergen-op-Zoom.
eel der Belgen
LMINA-BILJART
jart-Fabriek
ILHELMINA"
Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
„Rechts en Links" in de
„Goesche Courant".
G A Z IJ N
|6 aanbiedingen:
eren Ledikant met een
en, tezamen f 7.v
r IJzeren Ledikant met
assen, tezamen f9.--
I 2-persoons Kapokbed,
Kussens, gevuld met Ie
k, tezamen f 18.
kk-Bedstel met 3 Dekens,
'tsen en I Molton-Deken,
el Matrassen, tezamen
iren-Bedstel, Bed, Peluw
,1 Wollen Deken, I Sitsen
Bolton Deken en I stel
sen, tezamen f35—.1
|eit onverbeterlijk,
vaar gevuld.
i-Bedstel met 3 Dekens,
kassen en een overtrek
Itn Peluw, alles betere
en zwaarder Bedstel,
jzamen f *5.—
IEW00N PRACHTIG
{sren-Bedstel, Bed, Peluw,
ns, met zeer mooie Vee-
prachtige Wollen, Sitsen,
Deken, Overtrek voor Bed
en een stel Matrassen,
te zamen f55.—,
naar buiten worden
Igevoerd met vrij zicht,
^verpakking Zakken vrij.
suit te GOES
[UUR tot HALF DRIE,
ten huize van
Oostwal, naast Café Gsus
;ericht In 1882.
ttig gedeponeerd,
feermalen bekroond,
al Biljart-Concours te Roezendaal
over het
il uit een verslag in het „Nieuws
ag" van Donderdag -4 Maart
verdient vermelding, dat de
Wilbelminabiljartfabriek te
voor dezen Internationalen
rijd drie nieuwe biljarten had
gesteld, welke zelfs door de
lelgiBohe spelers werden gerdemd
te fabrikaat, dat zij tot 'nu toe
jidden".
MP alléén ~W&
lerskade 127, Amsterdam,
het „Paleis voor Volksvlijt"
479. Telefoon 6479.
eerste familie's in ZeelaDd
lige behandeling der goederen
Ijk ingericht volgens jaren-
olie ervaring.
int en inlichtingen gratis.
por does en Omstreken
LGEL.
leste soort 2
tWIJN en JENEVER
Abonnementsprijs p. maanden voor Goes f0.75, daarbuiten 10.95
Afzonderlijke nummers 6 cent, dubbele bladen 10 cent.
Advertenüën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
half drie en Vrjjdag vóór een uur 's namiddags.
Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoorfstraat C 209, GOES.
Reclameberivhtcn 25 Ct. p. r. Bjj abonnement speciale prjjs,
Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 CL
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 x oereiend,
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct, h contant.
In de „Goesche Courant" van 10 Sep
tember j.l. komt op de plaats van het
hoofdartikel eene beschouwing voor, ge
titeld: Rechts en Links fin de po
litiek). Zelden lazen wij iets wat zoozeer
getuigt van volslagen onkunde op histo
risch en politiek gebied en wat zóó arm
is aan logischen gedachtengang als dit
artikel. i
De schrijver heeft het over „evolutie",
„ontwikkeling" en begint reeds ijl den
derden regel van zijn artikel met de vol
gende tiradeClericalen magen
zich de ooren toestoppen, wan
neer zij het woord evolutie
h ooren en zich aan die evolu
tie trachten te ontwringen, zij
kunnen desniettegenstaande
do voortdurende veranderin
gen van het leven jniet ontken
nen noch minder die tegen
houden.
Neen, „Goesche Courant", de clerica-
len stoppen de ooren niet dicht, maar
zetten die wijd, wijd open voor het woord
„evolutie", geestdriftig en met heide han
den de weldaden aanvaardende, die de
ontwikkeling van den menschelijken geest
o(p elk terrein des levens cfe maatschappij
in den schoot werpt. i
En wat do Katholieke Kerk betreft, wier
kinderen bij voorkeur als clericalen wor
den betiteld, zij verheugt zich in de toe
nemende ontwikkeling, die in duizender
lei vormen aan den dag treedt en de
menschheid in zooveel opzichten ten
zege is.
Toen Jcaidinaal Pie, nog vicaris-gene
raal van Chartres, den 31en Augustus,
1845 werd uitgenoodigd om de werken,
in te zegenen van do spoorbaan Parijs-
Chartres, sprak pij bij de openingsrede*
o. a. het volgende: „Mijne he eren, gij;
hebt gewild dat de godsdienst
hier zou verschijnen met hare
gebeden en zegeningen en ziet,
die godsdienst haast zich aan
uw oproep gevolg te geven en
toe te snellen» Oip uw eerste
woord. Immers, waar is zijn te-
ge n w o o rd ig h ei d meer noodza
kelijk, waar zijn tussohenkamst
meer gowenscht?" En ,dan prijst de
Kerkvoogd het genie, de talenten der uit
vinders en de hooge vlucht, die de men-
schelijke geest heelt genomen in het uit
denken van werktuigen en machinerieën,,
waarmede hij de stof beheerscht, hij
spreekt van „magnifiques découvertes'
„heerlijke ontdekkingen", „prodiges in-
ouïs", „ongehoorde wonderwerken" dooy
het menschelijk vernuft tot stand gebracht,;
hij vergelijkt den mensch bij den adelaar,
die klapwiekend opstijgt tot in de onge
kende hoogten van het ijle azuur eiï daar,
boven donder en bliksum rustig rond
zweeft als de koning der onmetelijkheid.
Doch hij voegt er aan toe, dat al de
roem en welverdiende glorie, welke de
mensch zich door zijn uitvindingen en
ontdekkingen verwerft, hem geen oogeji-
blik mag verleiden tot die dwaze zelf
genoegzaamheid, welke de hulp en bij
stand afwijst van riem, die het al be
heerscht. mi waar de godsdienst, waar
do Kerk den stoffelijken en geestelijken
vooruitgang van den modernen tijd van
harte toejuicht, wenscht zij alleen den:
rusteloos strevenden ;menseh nu en dan,
te doen opblikken tot den grooten Maker
van het heelal, den Schepper aller natuur
krachten, opdat hij den noodwendigen
zegen op zijn arbeid niet ontbere. „Hoe.
groot ook", aldus nog eens mgr. Pie,
„het verstand, de wilskracht, het vermo
gen des jnenschen zij, z ij n geest, z ij n
arm alleen zijn niet voldoende, hij heeft
Gods oog, Gods arm van noode."
De „clericalen" gewoonweg voor te stel
len ais de vijanden van de evolutie, van
do ontwikkeling, is een brutale leugen, een
slag in het gezicht der Historie. Al wat de
huidige maatschappij op geestelijk en stof
felijk gebied als de vrucht der evolutie
ten toon spreidt, is eeuw aan eeuw voor
bereid door do belijders van het Chris
tendom. De speculatieve en exacte we
tenschappen, de Kunst in hare veelvul
dige uitingen tellen, heel de Geschiede
nis door, hare uitmuntendste beoefenaars
onder degenen, die God huldigden, als
den Heer der wetenschappen en als d-4
Bron der Eeuwige Schoonheid.
Onze ruimte is beperkt. Anders zou
den wij de „Goesche Courant" willen
wijzen op mannen als A u g u s t i n u s,
Thomas, Suarez B,oissuet, Pas
cal, Balmes, Leibnitz, Hugo
Do Groot, De Maistre die in de
theologie en philosophic, O z a.nam,
Thiery, Cantu, Chateaubriand
F r a n z de C h a m p i g ny, die in de
geschiedenis, D a n te, Racine, C o r-
n e i 11 e, Vondel, die in de poëzie,
Kepler E,u 1 er, Newton Lin
naeus, Jussieu, Reaumur Boer-
have, H u i g e n s, C u v i e r, Am
père, Secchi, Pasteur, die in de
natuurwetenschappen hebben uitgeblon
ken en als de levende mijlpalen 'kun.
nen beschouwd worden van de evolutie
op elk gebied, maar ,die niet minder
doordrongen waren van een levendig ge
loof en vervuld van den echten gods
dienstzin, die den waren geleerde ken
merkt, kortom mannen, die in alle opzich
ten „clericaal" waren, volgens het voca
bulaire der „Goesche Courant".
Iets verder lezen wij in „Rechts en
Links"Maarin wezen wordt ook,
onspolitiek terrein beheerscht
doordetegenstelling tusschen
hen, die de vrije ontwikkeling
van het leven wenschen en heil
die zich daartegen krachtens,
hun beginsel verzetten.
Dat de Katholieke Staatspar
tij ingevolge haar oorsprong
uit dat verzet moet leven is
duidelijk. Zij is gebonden aan
de rechts- en staatsleer der
Katholieke Kerk, die geen ver
andering kent.
Dit citaat bevat bijna evenveel on
juistheden als woorden. De Katholieke
Kerk verzet zich allerminst tegen de
vrije ontwikkeling van het leven. Al
leen daar laat zij hare waarschuwende
stem hooren, waar „vrijheid" met „los
bandigheid", „evolutie" met „revolutie"
wordt verward.
Een „evolutie" b.v. van zedelijkheids
begrippen, die uitloopt op Nieuw-Malthu-
siauisme en „vrije liefde" is geen „ont
wikkeling" maar een „omwenteling", een
„vernietiging" der zedelijkheids-idee. Te
gen zoo'n soort evolutie teekent de Ka
tholieke Kerk protest aan, niet uit zucht
tot protesteeren, maar uit liefde tot de
menschpn voor wier geestelijk en tijde
lijk heil 'Zij verplicht is te zorgen. Zeer
zekier, de Katholieke Kerk kent geen ver
andering, waar het de eeuwige beginselen
geldt, die voortspruiten uit Gods hei
lige wet en de geschiedenis is vol van
treffende voorbeelden van die apostolische
standvastigheid, zelfs jn het aanschijn
van koningen en grooten, welke de pausen
hebben aan den dag gelegd, waar die
beginselen op het spel stonden, maar
daarmede is niet gezegd, dat de Kerk
niet zou meegaan met den tijd. Wat de
Protestant Macaulay van het pausdom
zeide, geldt ook van de Katholieke Kerk:
„Het pausdom blijft, niet als een ver
steende massa, niet als een antiek over
blijfsel uit vroegere tijden maar als eene
instelling vol jeugdige kracht en frisch
leven", r)
„Tempora mutantur et nos mutamur
in illis". „De tijdon veranderen en wij
met hen." Co-k de Katholieke Kerk kent en
begrijpt dit woord en zij weet zich steeds
op bewonderenswaardige wijze aan te pas
sen aan dp nieuw ontstane behoeften en
eischen van den tijd. Zie Leo's ency
cliek over het arbeidersvraagstuk. Met
één sprong.wierp zich de Kerk midden
in den draaikolk der sociale kwestie en
gaf met vaste hand en zeker oog de
leiding, niet in holle theorieën maar prac-
tisch, volgens den toestand van het oogen-
blik en met zulk een gezag én kennis van
zaken, dat de monarch van het groo-
tendieels Protestantsche Duitschland den
zendbrief „Rerum novarum," in den
„Reichsanzeiger" deed afdrukken.
De Kerk zou niet meegaan met den
tijd I Maar wordt zulks niet glansrijk weer
legd door het voorbeeld van een kardi
naal Manning, jlie d>e staking der Loin-
densche dokwerkers beëindigde, door Mgr.
Amette, aartsbisschop van Parijs, die on
langs de bakkersknechts in bescherming
nam tegen :den overdreven nachtarbeid?
Heeft niet |de Katholieke Kerk herhaal
delijk verkondigd, dat iedere staatsvorm,
de republikeinsche, zoowel als de mo
narchale, haar welkom is, mits Gods hei
lige wpt het fundament zij van het staats
gebouw? Was Garcia Moreno, de talent
volle president van Ecuador, niet een
overtuigd republikein en tevens een voor
beeldig christen? Heeft Leo NlIIz.g. niet
uitdrukkelijk den Fransohen Katholieken
bevolen, hun legitimistische len booapar-
tistische voorliefden prijs te geven en de
republiek loyaal aan te hangen?
En wat zei Ferdinand Brunetière in
zijne rede over „les raisons actuelles de
croire", de huidige beweegredenen om
te geloo-ven" 2)
„Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap,
dat is de republikeinsche leus en w e
hebben er allen belang bij, dat
ze het b 1 ij v e.3) Om evenwel den zin
dezer woorden goed te vatten, om hun in
houd helder te verstaan, om hun beteeke-
nis juist vast te stellen, moeten wij ze
beschouwen in het licht der c h r i s t e-
1 ij k e opvatting. Zonder deze christelijke
opvatting, waarvan ze feitelijk een jia-
hootsing zijn, of als ge wilt een „verlee-
king", gaat hun beteekenis verloren; zij
drukken niets anders meer uit, dan iets
vaags, iets onvast. Met deze christelijke
opvatting .neemt het vage oen vasten
vo-rin aan en stemt hun beteekenis over
een met .de fneest universeel© verwach
tingen der menschheid."
Wij zouden nog meer voorbeelden kun
nen aanhalen. 'Doch waar dan te eindi
gen. Moge de „Goesche Courant" steeds
onthouden, dat de Historie, door Cicero
zoo. kernachtig „magistra veritatis", „de
leerares der waarheid" genoemd, de Ka
tholieke Kerk aanwijst als het instituut,
dat elke evolutie, elke ontwikkeling van
den menschelijken geest bevordert, aan
wakkert, toejuicht en steunt, zoolang die
evolutie eene normale is, d. w. z. eene,
die de .maatschappij steeds een schrede
nader brengt tot haar hoogste doel, haar
verhevenst ideaal: den oneindig heiligen
en grooten Godl
Tie Kuiubuigu Review (Oct. 1840
biz. 227-2-28).
2) Deze lede werd uitgespioken den ISen
Nevembei 19j0 te liijssd in de sloGqjeen-
komst van het departement du.Nord et Pas-
de-Calais. De ledenaar genoot toen een
Europeesche ïeputatie. Hy had een groot
aandeel geh.d in de litteraire evolutie van
z(jn vaderland in de laatste £0 jaren en was
te rechter tijd teruggekeerd tot. de Kerk, die
wel de „vrijheid" maar niet de „bandeloos
heia" pred.kt.
3) De spatieë."ringen zijn van ons (Red)
De tsaar lil Friedberg. De ge
zondheidstoestand der tsarina is zoozeer
vooruitgegaan, dat dr. Grote, de lijfarts
des keizers, toegestaan heeft dat de tsa
rina alle dagen de baden te Nauheim
mag gebruiken, zooclat er kans is dat de
geheele keizerlijke familie gelijktijdig be
gin October naar Rusland kan teruggaan.
Een gerucht, hfetwelk de laatste dagen
fiep, Ji.l. dat de minister-president St,o-
lypin, wiens vacantie eerstdaags is atge-
löo-pen, direct naar Friedberg zal komen,
neemt vaster vormen aan, nu de „Frft.
Ztg." meldt dat ejen dor hoogste hofbe
ambten van den tsaar hjet aan een harer
speciale conjbspondenten bevestigd heeft.
Donderdag is de Russische tooneelspe-
ler Eisenbferg gevangen genomjen en uit
het land gezet, waarop Vrijdagmorgen de
arrestatie van vier andere Russische too-
neelspelers, die deel uitmaakten van
Eisanberg's it.ro.ep, volgde. De menschen
waren zich absoluut van geen kwaad be
wust, maar op het politiebureau, waar
©en agent der geheime Russische politie
tegenwoordig was, werd hun dit wel
anders duidelijk gemaakt. Hun misdaad
bestand daarin, dat zij in een klein thea
ter gedichten hadden voorgedragen over
de Jodenvervolgingen, waarin echter de
naam des tsaren met geen enkel woord
werd genoemd.
De Russische politiebeambte, waar-
schijnlijk gewend aan de rechtspraak in
zijn eigep land, verlangde dat alle vier
de mannen zouden uitgeleverd wordein
aan de Russische politie, maar zoo vree-
selijk vonden de Duitsche autoriteiten het
vergrijp blijkbaar niet, om dien eisch in
te willigen. Door tusschenkojnst van de
Joodsche gemeente te Frankfurt werd den
arjnen 'kerels toegestaan naar Frankrijk
te vertrekken, maar niet dan nadat de
Russische beambte al hun levensomstan
digheden uitgevischt en opgeteekend had.
Als de menschen dus in het vervolg een
vin verroeren, weten ze wat hun te wach
ten staat.
De inwoners van Friedberg zullen dol
zijn op een volgend bezoek van den be-
h-eerscher aller Russen 1
Een brutaal stukje. Uit Potsdam
wordt gemeld
Voor eeu bekeuden juwelierswinkel al
hier reed eenige dagen geleden in een
elegante equipage een deftige jonge dame
voor, idie zich als gravin Arnim, hofdame
v,a.n id© keizerin voorstelde en verder be
weerde, dat zij1 een verjaringscadeau voor
prinses Victoria Louise moest uitzoeken.
Dat had d© keizerin haar gezegd.
De „gravin", die eenige kostbaarheden
uitzocht ter waarde van 3000 mark, had
©en tamelijk zware stem, welk feit vol
gens haar zijn oorzaak had in haar
heeschheid. Zij was juist van plan den
winkel te verlaten, nadat men eerst het
pakje met kostbaar-heden voor haar in het
rijtuig gelegd had, toen zijl dooi- een politie-
rechercheur, die kort te voren in den win
kel was geweest, vastgegrepen en met
behulp van een anderen politieagent naar
een der politiebureaus werd gebracht.
Daar bleek de zoogenaamde gravin Ar
nim te zijn een achttienjarig jangmensch,
de zoon van een vroegeren kanselarijraad
te Potsdam).
De deugniet werd in verzekerde bewa
ring gebracht en zal wegens oplichterij
terechtstaan.
FKAHKRIJK.
Een Franschman uit Metz ge
zet. De „Matiu" bevat een verhaal, dat,
zoo 'tniet overdreven is, wel een zonder
ling denkbeeld geeft van Duitsche ma
nieren. Een geboren Elzasser, de krank
zinnigen-doctor Jacquemard, wonende te
Auteuil, was dezer dagen in Metz. Dr.
Jacquemard droeg de onderscheidingstee
kenen van officier van bet Legioen van
Eer, en heeft een martiaal uiterlijk, wat
hem door de politie van Metz als een
misdaad schijnt te zij'n aangerekend. Ten
minste, in het hotel de l'E.urape te Metz,
waar hij logeerde, werd hem een bezoek
gebracht door een 'politie-ambtenaar, om
naam :en beroep te vragen. Hij gaf die
op, doch werd den volgenden dag alweer
door een politie-ambtenaar bezocht, die
hem vroeg: of hij' een Fransch officier
is. Op zijn ontkennend antwoord kreeg hij
toen een uitnoodiging om ten bureefe
van den commissaris te verschijnen, waar
aan hij niet voldeed, meenend dat hij
voldoende inlichtingen had verstrekt. Het
gevolg was, dat hij last kreeg binnen
24 uur Metz te verlaten.
De heer Jacquemard voldeed aan dit
bevel; hij ging naar het station en vond
daar een officier, die hem' aansprak en
verklaarde last te hebben, zich te over
tuigen van zijn vertrek. De Franschman
bood den Duitschen luitenant 'aan het
buffet eenige ververscliingen aan, én deed
dit zoo ruim, jdat de Duitsche officier-
dronken werd. Toen schreef Jacquemard
een sarcastischen brief aan de commis
saris van politie te Metz, waarin hij1 deze
mededeelde, dat ide persoon, afgezonden
om op zijn vertrek toe te zien, dronken
aan het station zat, en niet in staat
was zijn functie te ver-vullen.
Jacquemard besluit zijn verhaal in den
„Matin" met deze w.aorden: „Dus moest
ik Metz verlaten, wijl ik gedecoreerd ben,
en een militaire houding heb I
Zaoals wij zeiden: het verhaal staat
zóó in -den „Matin"! (Msb-ode.)
'1' 11 K li. IJ JE.
Muiter ij. Volgens een telegram uit
Saloniki ,aan de „Frankfurter Zeitung"
zijn soldaten, die te Konstantinopel de
tegenrevoluti© hielpen tot stand brengen
en daarom na de zegevierende terugkomst
van de jong-Turken tot dwangarbeid zijn
ver-oordeeld, men liet ze voor het rnee-
rendeel wegen aanleggen aan het mui
ten geslagen. Zij doodden onverwacht twee
soldaten, verwondden een luitenant, ont
wapenden de wacht en vluchtten met hun
wapenen naar de bergen.
Wereldreizigers verdronken.
Twee veelgenoemde Portugeezen Manoel
Welk weder zullen wij hebben
Verwachting tot aan den avond van 13 Sept.
Matige Noordelijke wind. Zwaarbewolkte
tot bewolkte lucht. Weinig ot geen regen.
Weinig verandering van temperatuur.
en Bpnellï, die van Lissabon een reis
om de wereld 'te voet en zonder geld
ondernomen hadden, zijn in de rivier
iskotsj bij Peklin (vilajet Monastir), waar
zij, niettegenstaande de waarschuwing
van een gendarm gingen baden, ver
dronken.
C AM ADA.
Op het Eucharistisch Congres te Mon
treal heeft Pater Bernard Vaughan, broe
der van wijlen Kardinaal Vaughan, een
geestdriftig toegejuichte rede gehouden
over den „zelfmoord der naties". Frank
rijk, zeide hiji, is het eerste slachtoffer
van het vreeselijk-e kwaad, dat ik veraf
schuw. ik vraag een wijziging van het
devies, dat op zijn roemvol vaandel voor
komt; ik zou er op willen schrijven:
Vrijheid, gelijkheid en moederschap!
Pater Vaughan herinnerde aan de woorden
door Christus zelf gesproken: Gaat en
vermenigvuldigt u. „Maar die wet wordt
miskend. Het is een zelfmoord van het
raspen .een verraad jegens God, gehuwd
te "li-en leven doch, door de brutaalste
middelen, de heilige gevolg-en van het
huwelijk te willen voorko-men. Het is,
volgens mij, leven in een staat van. ge
legaliseerde prostitutie".
POBIVGAL.
Ontploffing. In het arsenaal van
Sao Istavad in Portugal hadden Woens
dag verschillende vreeseiijke ontploffin
gen plaats, waarbij twaalf personen, waar
onder acht soldaten, ernstig .werden ver
wond. Twintig vaten schietkatoen, 80,000
geweerpatronen en 2000 granaten ont
ploften achtereenvolgens. De oorzaak is
(ot dusverre niet bekend. Men meent ech
ter, dat ,men hier met een pjalitieke
wraakneming te ifoen heeft.
Met twee maten.
Tijdens een godsdienstige plechtigheid,
ter gelegenheid van den verjaardag van H.
M. de Koningin in de groote kerk te Rotter
dam gehouden, zou een zinspeling gemaakt
zijn op de bekende zgn. decoratiekwestie.
Of het bericht juist is, weten we niet,
maar het „Rotterd. Nieuwsblad heeft het
gemeld, dat de predikant badmoge de
Koningin steeds omgeven zijn door eerlijke
en trouwe raadslieden, die geen handel
drijven in de dingen, die daarvoor niet
bestemd zijn.
Nu laten we voor 't oegenblik daar de
vraag, oi er ook reden zou zijn te zeggen:
moge iedereen en vooral predikanten
zich hoeden, toespelingen te maken op
dingen, die allerminst bewezen zijn.
We beoordeelen thans evenmin de kwestie
ot het al dan niet gewenscht is, de politiek
in de kerk te halen.
Maar wat wij wilden te kennen geven
is onze vei wondering, dat verschillende
vrijzinnige bladen het bericht van het
„Rott. Nieuwsblad-' met eenige graagte en
Schadenfreude overnamen en hst
gedrag van den predikant goedkeurden.
Diezelfde bladen, die anders moord en
brand roepen, als ze iets van politiek in
de kerk merken, kunnen nu geen enkel
woord van afkeuring vinden. Integendeel.
't Kan toch geen verontschuldiging zijn,
dat bij die andere gelegenheden propaganda
voor rechtsche politiek heette gemaakt te
worden 'i
Slechts in één vrijzinnig blad zagen we
tot nu toe de houding van den Rotterdam-
schen predikant afgekeurd.
De „Middelb. Crt." „komt het minder
gepast voor het openlijk gebed te gebruiken,
om dergelijke scherpe opmerkingen te
maken" en het blad zegt dan ook„Men
zou hier van misbruiken kunnen gewagen."
V an het meten met twee maten is althans
dit blad blijkbiar afkeerig. (N Venl Crt