IKZEE. graph KAMP fosfaat li ïCt. lalpeter 15,5 pCt. tre - Goes No. 107. Zaterdag 10 September 1910 Zesde Jaargang. Verschijnt eiken MAANDAG-,JOEISDifi- en VRIJDAGAVOND. FEUILLETOH. iet Passiespel hu Obsramntergau. ein. de Bijbelsche Ge- .heid in Komische, ten. b Voorstellingen. INDE REN: N WEGKAMp. I N G S, Goes. Irukkerlj m Drukwerk bestelt. idijk - Biezelinge. positie te Brussel AKEWITS, irussel. Pil liiatr letaal uil 8 Mafciita. EERSTE BLAD. De Beteekenis van 't Eucharistisch Congres te Montreal. )TZEELAND Welk weder zullen wij hebben kermis prachtvolle te en nieuwste ge- ider vooral zullen uit- .1—1 Juni, Waftrs- rnhem en Utrecht, tarnen). tang 30 Cent. n 20 '5 sciaal Kinder en Familie- 'ogramma. Hoogachtend, 'E BESTE, Vlissingen. tamelijk nijdig. |nio, bromde niet, toen hij mij innen naar huis droeg", lis- en Haldenstein sprak: „Doe ke wat ge wilt!" |ge voor dit verstandige woord tus willen hebben?" vroeg El- Itste zich voor den ouden heer. I, ja, zou ik alles doen, wat ge Iken, kleine toovenares", ant- liji. Daarna speelde ze met Nord- illeen vroolijke melodieën; hij ir wel volgen. Nog nooit was Igeruimd van geest geweest als pij voor de eerste maal onvrijr uige was van het geluk, dat i daad verschaft, ds gaf Melitta Bergen, in haar woning, een tuinfeest. De vef- a heur bloemenpracht, met de schilderstukken in moderne lijs- rijkelijk aangebracht goud- l'U le smaakvolle inrichting, de spie- irisma's, in welke het verhlin- cht weerkaatste, geleken ce® (Wordt vervolgd. Aboaneir isnrijs p. maanden voor Goe.» f0 75 daarbuiten f0.9b Afzonderlgke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag v6ór half drie en Vrgdag vóór een uur 'a namiddags. Kanfoor v. d. Administratie: Ganzepoorfsfraaf C 209, GOES. Reclameberichtcn 25 Ct. p. r. Bg abonnement speciale prjjs, Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 x nereiend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct, contant. Dinsdagavond j 1. begon aan gene zijde van den Atlantisohen Oceaan, in de eerste stad van het verre Canada het 21e Eucha ristisch congres. Indien, na de .pes» g§en macht op aarde grooter is dan die van een goed georganiseerd congres, valt er niet aan te twijfelen, of een Eucharistisch Congres zal een enormen invloed ten govde uitoefenen, wijl het van de heogste beteekenis is. Op uitmuntende wijze stelde dezer dagen de Amerikaansche briefschrijver van „De Tijd" die beteekenis in het licht, zoodat wij niet kunen nalaten deze correspondentie grootendeels bieronder te laten volgen, overtuigd alt, wij i zijn, dat zij door onze lezers met graagte zal worden gelezen. „Ddar, te Montreal", zoo zegt de oorres pondent, „zal dan aangehoord worden, hoe het H. Sacrament des Altaars in verband te brengen is met schier alle vraagstukken van den dager zal gewezen worden op de plaats, die het inoeemt tegenover de meest alledaagsche, zoowol als tegenover de meest verheven kwesties op onverschillig welk gebied om, da aldushet doen en laten der geloovigen, hun hoop en hun verlangen, hun leven on streven, kortom hun geheele zijn met de leer der Eucharistie als het ware doorsijpeld te hebben, hen in staat te Btellen ten allen tijd 3 groote eere te bewijzen aan het H. Sacrament en zich krachtiger te voelen in den strijd, die gestreden worden moet. W»t is zulk een congres wijders, be halve een grootscbe betooging ter eere van Gods Altaargeheimenis, dan een noodzake lijke vingerwijzing naar de kenmerken der Kerk, naar hare éénheid en algemeenheid in het bijzonder 1 Zooals straks toch kardi naal Vannutelli met de- H. Hostie voort zal schrijden door de versierde straten van Montreal, zoo werd ze eens gedragen door de donkere gangen der Catacomben en zooals de duizenden bewoners dezer stad neer zullen knielen, zouden hun millioenen geloofsgeoooten, over den geheelen aardbo dem verspreid, neerknielen, waren zij hier tegenwoordig en zoo de graven hun buit, de zeeën haar prooi van twintig, neen, van zestig eeuwen teruggaven, zouden die millioenen tot milliarden aanzwellen en alle, knieën zouden het stof zoeken en allen zouden gelooven en aanbidden, volkomen zooals wij gelooven en aanbidden. En of het congres nu al gehouden wordt in Amerika, waar het gisteren bijeenkwam, in Keulen en morgen misschien in Spanje •f Japan of Holland en of dit bijgewoond zal worden door zwarten, door blacken of gelen en of er gesproken zal worden in 8) Op ieders biljet staat, de plaatB aange geven, vooc hem bestemd, en nummers op de banken wjjzen uit, waar men zgn moet. De eerste^rgen, althans van het middelste gedeelte van de zaal, worden bezet door het orkest. Daarvóór verrgst, ietwat ver, hoogd, de. plaats, waar de voorstelling gegeven-wordt, en die nog breeder is dan de gehoorzaal. In het midden dier plaats of ruimte, waar de uitvoering geschiedt, bevindt zich een klein tooneel met.neerhangend gordjjn. Aan weerszgden, daarvan wil een. matig docora- tief ona.eene straat in Jeruzalem laten zien. Aan de straat, linke grenst, evenals aan de straalrechts, een huis met hooge trap pen, waarvan het eerste het.praetorium van Pilatus en- het .andere, het hooge priester lijk paleis van Cajafas1)-voorstelt. En naast deze. twee woningen bevindt zich aan eiken kant een.soort zuilengang, waardoor-tel kens bet koor opkom ten verdwijnt, en die verder niet gebruikt wordt. En dit alles is van boven ongedekt, zoodat de toeschou wer. achter de straten van Jeruzalem en Wij, Katholieken, zeggen Caïphas. (Red.) onverschillig welke taal, het zal altijd met groote duidelijkheid uit doen komen, dat, boe menscben en tijden ook mogen ver schillen in beschaving, smaak, intellect, kleur of ras, zij toch allen competent zijn de leer der Kerk in zich op te nemen en dat de Kerk bekwaam is, zich in haar geheele leer, altijddurend en door alle volken, te doen begrijpen en waardeeien. Behalve voor de Katholieke wereld heeft het congres nog een groote beteekenis voor de andersdenkenden. Een machtige betoo ging als deze kan niet geheel genegeerd worden integendeel, het luidt als een „kom, zie en leg uit", met vurige letters aan den hemel geschreven, als een met luid bazuin geschal verzelae waarschuwing aaa de geheele wereld gericht, dat er in haar midden een instelling bestaat, die op zijn minst genomen waard is beter gekend te worden. Kom, zie en leg uit, welke geheime macht het toch is, die deze kloeke Ameri kanen, zoo gaarne tot voorbeeld van schranderheid gekozen, deze lieden, zoo moeilijk te misleiden, zoo koel 7an hoofd, zoo berekenend, er op doet staan, van duizenden mijlen ver doet komen, om zich in het stof te buigen voor een kleine H. Hostie, zooals in de „duistere" middel eeuwen Europa in zijn kinderjaren met kiudergeloof het deed. Waarom zijn de boeren en cow boys van het verre wilde westen er toch zoo op gesteld hun wonder- schoone hulde van korenaren en druiven- manden naar Montreal te zenden Alleen omdat de ruwe krijgers van de Maisonneuve zich ook eens uitsloofden bloemen en groen te verzamelen,, toen de H. Hostie voor het eerst aan de boorden van den St. Lawrence zou overnachten? Welke is toch de geheim zinnige macht, die zich voor de Katholieke Kerk schijnt te interesseeren en veroorzaakt dat ze, na 20 eeuwen lang het mikpunt te zijn geweest van de aanvallen, dikwijls geleid door de knapste koppen onder haar tegenstanders, nu neg in staat is, ten bewijze van haar onverwinnelijkheid en eeuwige jeugd, een demonstratie te houden, meer schitterend dan eenig menschelijke instelling het zou kunnen doen Er moge wellicht toch wel een fond van waarheid zijn in haar zoo klemmende verzekering, dat lang, nadat haar machtigste vijanden vergeten zullen zijn, de wereld nog het schouwspel bieden zal van een prietter, die met grooten eerbied een witte H. Hostie draagt en van een volk, dat bij den aanblik ervan, meer dan bij het aanschouwen van al den luister van hemel en aarde, zal begrgptn, wat er in den dichter omging, toen bij die heer lijke woorden zong„Gratias agimus tibi propter magnam gloria tuam".J) Op vele honderden millioenen zal het congres toch ten slotte onmachtig blijken eenigen indruk te maken, maar er zullen vele honderdduizenden gevonden worden, moedig genoeg om pogingen in het werk te stellen, de beteekenis ervan te begrijpen en deze op te wegen tegen hun eigen meening of de leer hunner eigen Kerk. Niet overal toch leven andersdenkenden in een zoo volkomen onbekendheid met de de woningen van Pilatus en Kajafas de Begersche bergen ontwaart, die ons onwil lekeurig heriuueren aan het woord van den Psalmist; „Rondom Jeruzalem zgn bergen; alzoo is de Heere rondom zgn volk." Van alles bevredigde mg de mise en scène het minst. De geljjkheid der wonin gen van Pilatus en Kajafas, alsook baar bouwtrant, is met de werkelijkheid in strgd. De straten van Jeruzalem hebben eene on historische breedte. De toch al flauweindruk, alsof men in eene Oostersche stad zich be vindt, wordt nog meer verzwakt door de lange gangen, waardoor het koor komt en gaat, en volkomen teniet gedaan door het houten gebouwtje in het midden, zooveel als een tooneel op een tooneel. In één woord: hierin ontbreekt ééne leidende ge dachte. En dit valt te meer te betreuren, omdat deze in de handelingen der perso nen van het begin tot het einde tot haar recht komt. Wjj hopen dat de Oberammer- gauers deze onaangename tegenstelling langzamerhand znllcn wegnemen. Deindruk zal er bg winnen. Het drama lospt van de intocht van Jezus in Jeruzalem tot Zgne opstanding uit de dooden. Elke acte wordt op tweëerlei wjjze ingeleid. Ten eerste door koorgezang, ten tweede door de voorstelling van levende beelden. Voor deze laatste is vooral het kleine gebouw op het tooneel bestemd, hoe wel ook enkele episoden uit het lgdens- voornaamste waarheden van het Kathocis- me, als bij ons, en niet overal, Goddank, worden de Katholieken beschouwd als leden van eene politieke partij dan wel als zonen van een groo sch Kerkgenootschap. Er zgn nl landen, zooals bv. de Ver. Staten, waar grooter waarde wordt toegekend aan het openbaar expliceeren van den chate- chismus, dan aan het uiteenzetten van een staatkundig programma in Engeland heb ben veie Protestanten sedert het verschijnen der „tracts" in „The Times" uit eigen beweging met grooten ijver en eerlijkheid de studie van de eens zoo gehate Kerk van Home beoefendin Canada schijnen beide invloeden merkbaar te zijn, in andere landen misschien weer andere, maar zeker is, dat ontelbare niet-Katholieken ten huldigen dage een volkomen juist begrip hebben van wat wij onder Transsubstan tiatie "j verstaan. En voor dezen meet een Eucharistisch cougres wel van gro-te beteekenis zijn; zooveel lieden, die zij kennen als bezadigd, verstandig, eerlijk en rechtschapen, een klaar bewijs te zien afleggen van hun on wankelbaar geloof in een schijnbaar on mogelijk te gelooven leenstelling, het kan op velen hunner niet nalaten een diepen indruk te maken. Elk Eucharistisch congres heeft zich tot nu door zekere kenmerken van de vorige onderscheiden het Londensche scheen door de sensationeele omstandigheden, die het vergezelden, ten taak te hebben, ze voor goed populair te makendat van Keulen was waarschijnlijk het luisterrijkste dat van Montreal zal bet eerste zijn, in Amerika gehouden, het zal de meest grootsche gods dienstige betooging zijn, ooit in de nieuwe wereld aanschouwd en, zooals reeds gezegd, een schitterend bewijs leveren, dat de leer der Kerk in haar geheelen omvang in eik deel der wereld welig tieren kan. 1) Wij danken U omwille Uwer groote glorie. (Red.) -) Verandering van de eene zelftdandigbeid in de andere, liier, bij de H. Eucharistie, de ver andering van brood en wij u in Christus1 lichaam en bloed. (Red.) Goes Naar aanleiding van de uitbrei ding, die de School met den Bijbel in de Wijngaardstraat alhier zal ondergaan (er zullen een paar klassen met onder richt in Fransch, Engelsch en Wiskunde bijkomen) houdt een berichtgever in de „Middelburgsche Courant" de volgende ontboezeming Het onderwijs aan de Schooi met den Bijbel in de Wijngaardstraat zal met 1 Oct. a. s. uitgebreid-worden met een klasse voor het 7de en een voor het Se leerjaar, waarin dan on derricht in Fransch, Engelsch, Wis kunde -en vermoedelijk ook in Duitsch zal gegeven worden. Totnogtoe be stond aan die school gelegenheid voor drama aldaar worden afgespeeld. Elke beel- dengruep is aan het Oude Testament ont leend en stelt typisch-symbolisch voor wat straks de verschillende personen te hooren en te aanschouwen geven. Zóó ziet men, voordat Judas' verraad aan de orde komt, de voorstelling in levende beelden van den verkoop van Jozef door zijne broeders voordat de valsche beschuldiging voorden Joodschen raad tegen Jezus wordt geuit, die van de veroerdeeling van den onschul- digen Naboth door omgekochte getuigen; voordat de kruisiging plaats vindt, die van de oprichting van de koperen slang in de woestgn. Onvergelijkelijk 'schoon zgn déze beeldengroepen. De opzet, de uitvoering, de kleurschakeering, de rust, ja de onbewe gelijke houding zelfs van de kinderen, die er, zooals onder Israël in de woestjjD aan deelnemen, geven aan het geheel eene ongekende uitwerking en eene niet te evenaren voorbereiding voor de daarop volgende dramatische handeling. Trouwens, om die voorbereiding vol komen aan haar doel te doen beantwoorden, bezingt telkens het koor, ingeleid door één hunner, die den proloog uitspreekt, zoowel de idee van de zichtbare beeldengroep als die van de daarna plaats hebbende hande ling. Elk toeschouwer wordt daardoor als het ware in de stemming gebracht, die hem bg ieder volgend deel van dit drama past. Het is als wordt Israël gereinigd en gewijd, onderwijs in het Fransch in de avond uren. Aan de openbare lager© scholen van gemeentewege wordt slechts aan school A onderricht in het Fransch gegeven, dat evenwel geen ander doel heeft dan dé leerlingen, wat betreft dit vak, klaar te Braken voor het toelatingexamen le klasse der Rijks Hoogere Burgerschool. Ouders, die hun kinderen onder wijs iri vreemde talen wensch-en te laten ontvangen, stonden slechts twee, -en nu drie wegen open. Nu vraag ik echter: kan het ge meentebestuur zich verantwoord ach ten met genoemde leemte te laten voortduren? Wil het per se medewerken tot bloei van de schol-en met den bijbel, dan ka,n het niet beter doen dan de ouders in de noodzakelijkheid bren gen om hun jongens op goedkoope wijze in de gelegenheid te Stellen onderwijs te ontvangen in de vreemde talen onder de auspices van een pae- dago-og, die op christelijken voet zijn onderwijs schoeit. Men heelt verontwaardigd gespro ken over het ignob-el leegpompen der openbare school, doch het leegloop-en -ervan in de hand te werken, zpoals in het onderhavige geval, lijkt ons nog erger. En nu moge men zeggenzoover is het nog niet gekomen, maar wie tot op het laatste ©ogenblik wacht en uitkijkt zonder meer, doet zeker ver keerd. Zij kunnen hun jongens naar de Rijks Hoogere Burgerschool zenden, waar echter in de 2e klasse een aan vang met het'onderwijs in de Engel- sche taal wordt gemaakt, of hun pri vaatles doen geven wat voor velen nog al een geldelijk bezwaar is of hen nu zenden "naar de school met den Bijbel om de 7e en Se klasse te doen aflaopen, na de zes leerjaren aan de openbare school te hebben medegemaakt, ter voltooiing van him opvoeding. Vell-edigheidshalv© zij hierbij; ge voegd, dat voor meisjes wel gelegen heid bestaat vo-dr het volgen van de lessen in de drie vreemde talen op ee nschool van gemeentewege. Deze berichtgever schijnt verschrikke lijk bang te zijn vo-or het bijzonder onder wijs, niet om het onderwijs, maar omdat het ontvangen wordt „onder de auspices van ©en paedago-og" waarom niet bet-er en duidelijker g-ez-egd: „onder de leiding van een leeraar? dié op christelijken voet zijn onderwijs schoeit.Daar zit 'm de kneep! Menscben van het slag van dezen berichtgever hebben den mond vol van de christelijke en maatschappelijke deugden, waartoe het ouderwgs onze kin deren moet opLeiden, maar breng hen niet in een omgeving waar getracht wordt voordat God met Zgn volk Zgn verbond sluit. Daar komen de 39 koorzangers en zange ressen. Zg scharen zich in eene lange rjj en vangen aan Wirf zum heiligen Staunen dich nieder,"enz. Nauweljjks zgn de laatste klanken weg gestorven, of daar vertoont zich, op donkeren achtergrond, in levend beeld, de verdrijving van het eerste menschenpaar uit Eden. En terstond valt het koor weder in „Die Menschheit ist verbannt aus Edens Au'n," enz. Daarop wordt de voorstelling van de vlucht uit het Paradgs aan de oogen ont trokken en spreekt één uit het koor „Alle seien gegrüsst, welehe lie liebe hier," enz. Dan opeens vertoont zich een tweede beeldengroep. In het midden verrjjat een bloot kruis. Daaromheen knielen in aan bidding mannen, vrouwen, jongelingen en jongedochters. En zacht zingt het koor „Einger! Hüre Deiner Kindei Stammeln 1' enz. Nu verwijdert zich het koor. De straten van Jerusalem vullen zich met menschen. Het „Hosanna" weerklinkt. Mannen sprei den kleederen op den wegkinderen dra- Verwachting tot aan den avond van 10 Sept Zwakke tot matigen, meest noordelijke wind. Zwaar bewolkt tot bewolkt. Weinig ot geen regen. Weinig verandering van temperatuur. die -deugden daadwerkelijk aan te kweek-en (op Katholieke en geloovig-Protestantsche scholen). Dan moeten zij er niets meer van hebben en geven alzoo een door slaand bewijs van de holheid en voosheid van het openbaar onderwijsprinciep. -Een zekere S., do-or drankmisbruik in overspannen toestand v-erkeerenlde, bracht Woensdagavond de buurt van M. A. de Ruyterlaan en omliggende straten in opschudding, door vloekende en tie rende uit te roepen dat hij zijn schoon zuster eens onderhanden zou nemen, wijl zij lasterpraatjes over zijn vrouw had uitgestrooid. Het duurde geruimen tijd alvorens de rust in die buurt was wedergekeerd. Volgens eene advertentie, voorko mende in het nummer van heden, zal de heer Jhr. R. R. L. de Muralt van Zierikzee, Vrijdag 16 September a, s, te dezer stede spreken over Staatspension- necring. Daarna zal men trachten eene Goesche afdeeling van den Bond voor Staatspensionneering op te richten. A.s. Maandagavond om 81/l uur hoopt bij; gunstig weer het muziekgezel schap „Hosanna" een volksconcert te ge ven op de tent op de Groote Markt. Middelburg. Op de gemeente-big-rooting voor 1911 is een post van f700 uitge trokken als kosten ter voorziening in de gevolgen van werkloosheid, w. a. f 500 als kosten van bedragen. Door het bestuur wordt gevraagd f 1000 beschikbaar te stellen voor de bijdragen uit'het fonds. Het komt Burg, en Weth. echter voor, dat een bedrag van f 500 voldoende moet worden geacht. Bij! dezen post, naar Burg. en Weth. meen-en, moet in de eerste plaats worden overwogen, wat heeft de gemeente voor de voorziening in de werkloosheid over en eerst in de tweede plaats hoe veel zou men wel kunnen gebruiken. Dit tweede punt overwegende kan men zeg gen, dat dit vrijwel onbeperkt is en dat men door den bijslag te verboogen, zonder zelfs nog in het buitensporige te verval len, ettelijke duizenden guldens zou kun nen benutten. Daarom1 is het zaak' niet te geven naar hetgeen misschien noodig is, maar naar hetgeen de gemeente voor het doel wil bestemmen en dan schijnt Burg. en Weth. f500 voldoende. Dooi- de benoeming van den heer mr. R. Fruin Th.Az. tot hoogleeraar aan de gemeente-universiteit aan de gemeente- universiteit, zal een vacature voor den gemeenteraad ontstaan in het He district. gen palmen en meien. Jezus doet zgn intocht in de heilige stad. Men hoort en ziet langzaam" aan golven den tegenstand, den haat, de moordzucht van het officieele jo dendom. De tegenstelling tusschen het licht en de duisternis treedt in hare scherpte naar voren Het drama is begonnen. En nu gaan opnieuw de volgende tafe- reelen één voor één mij voorbjj. Telkens zie ik die zangers en zangeressen, rustig en statig, weer komen en gaan. Ik hoor den forschen Anton Mechner, met indrukwek kende dictie weer zijne prologen uitspreken; ik hoor weder de heerlijke sopraan Fran- cisca Zwinkik hoor weder den gewijden zang van die allen, welke hunne harten uitstorten in hun lied. Zeker, op de hoogte stond het koor nog niet. De be jaarde Jacob Prutz, moest nu eindelijk eens de leiding aan jongere krachten toe vertrouwen zgne stem raakt op. Ook zijn enkele alten te zwak, zoodat zjj geheel en al door de muziek overstemd worden. Maar als geheel genomen, beantwoordt het koor aan zgne roeping. Het voert de hoorders op tot het peil van ernst, waarop zij voor de waardeering van het drama moeten staan. Op de deining der melodieën dalen zij in donkere diepten en stggen zjj tot zonnige hoogten, om eindelijk in ons zelf ons terug te trekken en aldaar Jezus te zien. (Wordt vervolgd in No. 110),

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1910 | | pagina 1