DE DUIF
iANTELS
o mmi
V. SCHULTE &*C0
No. 101. TWEEDE BLAD. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Zaterdag 3 September 1910.
ordstraat C 32, MIDDELBURG.
LINGKRAAJ
ran i. WARNAR
5 I
I
BUITENLAND.
osferdzaad.
Manfelmagagijn
Specialiteit in
BI o u s e n
irectoire Rokken
Cosfuum- en
Onderrokken
"aille Costuums
Corsetf en.
A. SCHULTE Co,
Cayenne peper,
Sociale Berichten.
MIDDELB UR(Gr7~"p** 'l
vo»; het a.s.
Winterseizoen.
n
roofsf gesorteerd en meest
renommeerd Mantelmajaglfn.
voor Dames en Kinderen.
[pedale afdeeling voor
MAATWERK.
|lejante coupe, fijne afwerking
Beleefd aanbevelend,
De van ouds bekende
veer op de Kermis aanwezig
geplaatst op de Groote Mark
het Stadhuis.
ACHTKLEUR. MESKANT VORM
pteropname: Straatklinkers c 13
Metselklinkers 6
Hard grauw 10
Best Rood 17
e£V
ff
Sj
Pb
3
ETAALKLANK. KLOEKFOBMAAT
MIDDELBURG.
Wat heeft de vrouw te doen in onze huidige
maatschappij
Hierop is onlangs geantwoord door prof.
R. Ligtenberg, O. F. M. op de 5e Katho
lieke Sociale Week te Amsterdam. Zijn
rede, of beter gezegd openbare les, was
een der beste en meest toegejuichte van
die daar zjjn gegeven, zoodat wij niet aar
zelen haar in ons blad af te drukken,
overtuigd als wjj zjjn, dat de lezer vooral
echter de lezeres met steeds stijgende be
langstelling deze uitmuntende bespreking
van den socialen arbeid der vrouw zal
volgen
Het vrouwenvraagstuk, aldus prof. Lig
tenberg, te is omschrijven aldus
Hoe kan de vrouw gehandhaafd blijven
of hersteld worden in de positie die zjj
naar recht en rede in de maatschappij kan
eischen Vrouwenbeweging isde naam van
hetgeen tot verovering eD herstel der
„normale positie" van de vrouw wordt
aangewend. Het komt er nu maar op aan
wat men „normale" positie noemt. Vandaar
verschillende bewegingen.
Allen zjjn 't er schier over eens, dat de
vrouw rechten en verplichtingen heeft.
Menige vrouw uit den burgeren en lageren
stand die sedert langen tjjd haar bestaan
tusschen kerk en keuken als tusschen
twee palen heeft bewogen, vraagt mp wat
ze voor de sociale beweging toch wel kan
doen Het zjjn niet alleen de politici en
sociale voormannen die aan de ordening der
maatschappij werken
Voor het groot geheel van Staat en
maatschappij is ieder persoon van beteekenis.
Niemand is als de sociale blinde daarin,
die zonder schade kan worden gemist
(Gelach.)
Daarom heeft dau ook de vrouw tegen
over het openbaar leven haar rechten en
haar verplichtingen.
Maar andere dan die van den man.
Er is een beweging het feminisme, die
algeheele gelijkstelling wil voor man en
vrouw. Feministen zijn dus eigenlijk de
contrasten der Kollewijners. De Kollewjjners
maken zelfs den man vrouwelijk (gelach
en applaus) maar de feministen willen het
juist andersom. (Hilariteit).
Het mannelijk en vrouwelijk wezen ver
schilt uit de nutuur de physische verschil
len van man en vrouw zijn geen gevolg
van de opvoedingDe man is sterker van
spieren, de vrouwen fijner van zenuwen,
de man is steviger van hoofd, de vrouw
ontvankelijker van hart, de man handelt
meer en gros, de vrouw meer en detail
(Hilariteit). Maar trots het verchil van
van middelen om tot het gemeenschappelijk
einddoel daar boven te geraken, is er een
evenredig groot verschil in naasten levens
kring. Zet man en vrouw naast elkander
dan zal blijken, dat zjj op 't huwelijk zijn
aangelegd. Niet dat ieder zal moeten huwen,
maar de natuur wijst in 't algemeen op
een levensgemeenschap.
De man is bestemd tot vader en de vrouw
tot moederdat niet alleen om kinderen
voort te brengen, maar ook om ze groot
te brengen, zoowel lichamelijk als geestelijk.
Hieruit blykt het verschil van levenskring
tusschen vader en moeder. De moeder moet
zich meer belasten met de opvoeding, ter
wijl de man dit mogelijk heeft te maken
door den kost te winnen.
De man is de meerdere de natuur
wil het zóó. Men kan er tegen sputteren,
maar de natuur capituleert nietook niet
vooreen rrye vrouwenbeweging. (Hilariteit).
Voor hen die in Gods opeubaring geloo-
ven staat een en ander vastHoezeer ook
in de Roomsche leer het gezag van den
man boven de vrouw betoogt wordt, wordt
tevens nergens de waardigheid der vrouw
zóó hoog gehouden als in het Katholicisme.
(Applaus
Ook in het buiten huiselijk 'eren is er
gelijkheid en verschil. Gelijkheidwant
beiden zijn mensch en hebben dus recht op
een menschwaardige behandeling.
Gelijk de man heeft de vrouw het recht
op een menschwuardig bestaan en gelijk ze
de helft van 's levens lasten draagt, ze moet
ook de helft van 's levens lusten dragen.
Toch al zijn lasten en lusten in omvang
gelijk, ze zijn niet dezelfde.
Het groote deel der actie voor de vrouw
zal hierop gericht moeten zijn om haar den
weg naar het levensdoel door het huwelijk
zoo gemakkelijk mogelijk te maken.
Dat dus de gehuwde vrouw haar taak
vervulle als zoodanig en dat alle vrouwen
door liefde mogen lenigen den socialen nood
die door de gerechtigheid niet op btel en
sprong kan worden opgelost.
De eerste en voornaamste sociale plicht
der gehuwde vrouw dus ligt binnen de
grenzen van haar huisgezin als bestuurster
van het huishouden, ais levensgezellin van
den man, als moeder van de kinderen.
Wetgevende macht heeft ook in huiselijke
zaken de man alleen, al doet hij wijs z'n
vrouw er iD te kennen. (Gelach). Wetge
vende macht heeft de man, uitvoerende
macht de vrouw I
Wij juichen het toe als de vrouw behalve
het noodzakelijke ook het schoont kan doen,
wanneer ze naast de naald ook op haar tijd
de pen kan hanteeren, maar we juichen het
toe alléén in zoover dit alles dienstbaar ge
maakt wordt aan te grootere aantrekkelijk
heid van het huisgezin.
Ook buitenshuis kan de gehuwde vrouw,
en dan meer direct, sociaal werkzaam zijn
door niet alleen met geld en goede woorden,
doch ook met haar persoon te steunen allen
arbeid die de zedelijke, verstandelijke en
maatschappelijke verheifing der vrouw ten
doel heeft.
De goede behandeling van „binnenland-
sche zaken", vooral met nogal talrijk jong
personeel, vereischt zooveel zorg, dat een
ander ministerie niet dan hoogstens ad
interim mag worden waargenomen (Gelach).
De zorg der gehuwde vrouw is vóór alles
het huisgezin, dit aantrekkelijk te maken.
Spr. kan het zich best voorstellen, dat de
man het gezin ontvlucht als de vrouw dit
niet tot een attractie weet te maken.
Zoo reeds doet de geede huisvrouw een
groot sociaal werk door den man in de goede
richting te sturen
Had ik t hier alleen voor mannen, dan
zou ik ernstig hun onder de oogen breDgen
de verplichting der hoogste eerbiediging
van de vrouw. Maar ik spreek voor vrouwen
en dus wil ik er op wijzen hoezeer de vrouw
invloed ten goede op den man in het gezin
kan uitoefenen. Met tal van uitspraken van
vooraanstaande mannen toonde spr. dit aan.
De invloed van een liefdevolle vrouw op
's mans werklust en werkkracht is als de
werking der zon op den akker en tuin. Hier
ligt dus de sociale taak der vrouw als echt-
genootedoor de liefde.
Ze kan nog meer doeneerstens doer den
man niet te belemmeren in het uitoefenen
van zijn socialen arbeid. Dat kost veel 1
Tweedens moet de vrouw den man steunen
positief, door belangstelling te stellen in den
socialen arbeid van den man. Daartoe is
niet studie noodig, maar de belangstelling
die de liefde geeft.
De gehuwde vrouw draagt dikwerf nog
een anderen naam, den naam verworven
soms in de worsteling met den dooddien
van moeder! Hier ligt voor haar een groote
sociale plicht als moederhet goede behoud
voor de maatschappij van dit nieuwe leven.
Ontzettend is in sommige streken de kinder
sterfte, vele oorzaken werken daartoe mede,
maar een der eerste is te vaak de moeder
zelf. De natuurlijke voeding is b.v. door
geen andere v oeding evengoed te vervangen
door natuurlijke voeding worden de levens
kansen 5 pCt. verhoogd. Dat natuurlijke
voeding meer door de moeder worde toege
past is noodig, men zal het begrijpen als
men ziet dat 65 pCt. kinderen niet natuur
lijk gevoed worden. Daar zijn er zelfs
God vergeve het dien ijdeltuiten die de
kinderen niet zelf willen veeden uit vrees
voor haac taille en haar tint. Daarover valt
waarachtig niet te lachen. Arm kind, dat
later zijn zwakte en krachteloosheid voor
een groot deel zal moeten wijten aan de
liefdeloosheid van de moeder. Arme moeder
ook, want zij blijft van de hoogste heerlijk
heid van het moederschap verstoken, name
lijk ven die oogenblikken, die intieme
oogenblikken, waarin het kind het leven
uit de moeder drinkt.
Zoo waar is het oude rijmpje:
Een die kinderen baart
Is moeder voor een deelL
Maar die beur kinderen voedt,
Is moeder voor 't geheel
(Luid en lang applaus
Spr. wees vervolgens op de beteekenis der
vrouw als moeder in de opvoeding en
leering der kinderen.
Daar is een recht der vrouw, dat haar
niemand bestrijd, dat zij alleen tegen haar
eigen egoïsme moet verdedigenhaar recht
op het moederschap en de opvoeding van
het kind. (Applaus.)
Weet ge wie der vrouwen de grootste
sociale actie verricht hebben: dat zijn de
moeders der heiligen.
De sociale toestand moet verbeterd door
de menscheu beter te maken. Maar hoe
komen we aan die betere menschen? Ze
worden niet uit klei geslagen! Om goede
menschen te krijgen moeten twee factoren
medewerken: God in den Hemel en de
moeder op aarde! (Applaus.)
Eindelijk wilde spr, behandelen de vrouw
binnenshuis als meesteres der dienstboden.
Wanter is een dienstboden-quaestie!
(Gelach
Die goede oude dienstbodenwant
mooie mag ik niet zeggen, (hilariteit) be-
hooren tot een voorhistorisch tijdpei k. Het
is thans „misère" met de meiden(Ge
lach), Maar, waar twee kijven hebben
twee schuld. En de juffrouwen en mevrou
wen zijn de hoofdschuldigen. Zij moeten
bedenken, dat de dienstmeisjes van huis
uit een soort van achterdochtigheid tegen
over de hoogere standen meekrijgen. Nu
zal het veel van de vrouw des huizes af
hangen, of de dienstbode hierin zal worden
bevestigd of niet.
Men roept welO, 't is zoo'u ellende met
de meidenMaar er moest gezegd worden
o, 't is zoo erg met de vrouwen, die geen
dienstboden meer kunnen vormen.
En toch moeten zij worden gevormd:
door ze te behandelen niet alu machines,
maar als mensch. Men lette daarbij op,
dat woorden wekken, doch voorbeelden
trekken! Mevrouw wil vaak te veel be
velen maar zelf niets voordoenVoordoen
moet de vrouw des huizes als zoodanig,
en wel niet bazig maar opleidend. En wie
een warm meelevend hart van de dienst
maagd wil, moet eerst zelf een warm, mee
voelend hart toonen.
Die afstand tusschen keuken en k mer
is tegenwoordig zoo eeuwig lang 1 De dienst
bode behoort niet buiten de familie maar
in de familie, al is het op de laatste plaats.
De dienstboden zijn de toekomstige
vrouwen der werklieden, de toekomstige
moeders van den komenden ambachtsstand.
Door goede behandeling der dienstbode,
dient dus de vrouw in bet gezin een groot
sociaal belangDonderend applaus).
Na een kleine pauze besprak spr. de
vrouw buitenshuis. Er zijn drie gevallen,
waarin de vrouwen buitenhuis zijn: er zijn
nl. economische, politieke en sociale rede
nen. De laatste hebben we te bespreken.
Dvaromtrent heeft spr. een lijstjevan ver
langens Eerstens afzonderlijke scholen voor
meisjes, althans na de lagere scholen: niet
alleen de moraliteitsredenen maar ook om
het physiek vermogen der meisjes en om
den aard van haren lateren werkkring.
Gesteld dat alle kennis, op H B. S. en
Gymnasium voorgeschreven, noodig is voor
de Universiteit, dan bljjft toch de vrouw,
hoeveel meisjes de Universiteit afma
ken en een eigen positie gaan innemen.
Die vrouwen zijn zeer, zeer gering betrek
kelijk genomen. Toch is de vrouw geschikt
voor vele vakken en daarom wil spreker
vakscholen voor meisjes met vooraan op
haar programma huishouden in den meest
uitgebreiden zinl
Wat hebben we aan een vrouw dieniet
eens een rok kan naaien, die ze met fiet
sen heeft gescheurd. (Gelach).
Ook moet op elke hoogere Roomsche
meisjesschool uitgebieid godsdienstonder
richt gegeven worden. Dit is meer dan
wensehelijk. De meisjes die deze scholen
niet bezoeken kunnen in patronaten en
dergelijke inrichtingen dit onderricht krij
gen. Dit godsdienstonderricht wil spr. oin
de volgende redenen. Eerstens zijn in te
veel gevallen de eerste catechismuslesseu
te gebrekkig door 't gemis aan medewer
king der ouders en het te groot aantal
leerlingen. Tweedens: al is dit catechis
musonderricht goed, het kan niet anders
dan uit deu aard der zaak zelf voor de
kindereu oppervlakkig zijn. Opgroeiend
willen de meisjes ook het hoe en waarom
weten en het is gewenscht, dat het Ka
tholicisme der vrouw deugdelijk gefunde-
menteerd sta!
Ten derde moeten de vrouwen een steun
en hulp der mannen, met wie ze kunnen
spreken en zich onderhouden! Hoe zou dit
over zoo hoogst noodzakelijke godsdienst
zaken kunnen wanneer de vrouw er niets
van weet?
Ten vierde, de meiqes worden de moe
ders van een volgend geslacht, die later
steun en voorlichting der moeder noodig
heeft. Tot wie zullen de kinderen in hun
Sturm und Drangperiode met hun angsten
en twijfel anders gaan dan tot de moeder?
Maar als de moeder niets anders, kent dan
wat is overgebleven uit de oppervlak
kige catechismuslessen der jeugd, wat zal
dan daarvan terecht komen?
Uodsd enstonderricht wordt op alle R.
K. scholen onderwezen. Doch spr. waagt
de vraag of op sommige scholen die eere
plaats zich niet tot het gedrukt program
ma beperkt 1
Een uur in de week is beslist voor meer
ontwikkelde meisjes onvoldoend
Ter voorkoming van veel ellende zou in
steden en op het platteland het voorts
wensehelijk zijn onderricht te geven over
de behandeling van zuigelingen ter voor
koming van kindersterfteDr. Daruen van
Tilburg klaagt over de kindersterfte in
Noord-Brabant, waar wel tweeduizend kin
deren te veel sterven als dit door een
epidemie gebeurd schreeuwde men moord
en brand, nu doet men niets 1
Voorts betoogde spr. de weuschelijkheid
van patronaten en Maria-vereenigingen voor
de vrouw, en de R. K. Vereenigiug tot
bescherming van meisjes. Deze laatste ver-
eeniging doet reeds veel: zij bezoekt al
leenstaande meisjes in de steden, hetgeen
een eminent werk is. In Amsterdam wer
den 850 meisjes verleden jaar bezocht,
waarvan 93 gevallen nader onderzoek ver
dienden en 56 verdacht waren. Deze cijfers
zeggen voldoende. Voorts geeft de vereeni
giug de meisjes een plaats van samen
komst, recreatie en leering. Het is gebrek
aan werkkrachten en werk, waarover wordt
geklaagd. Het bestaan der vereeniging
wordt, trots de propaganda, nog niet
genoeg bekend. Om en om 1COO R K.
meisjes vestigen zich jaarlijks te Amster
dam en hoeveel hebben zich om inlichtin
gen tot de vereeniging gewend? In 1908
slechts 54 en in 1909zegge 291
Meer werk dus, maar ook meer steun.
Bij het plaatsingsbureau dezer vereenigingen
boden zich 305 meisjes aan en werden
slechts 162 in het vorig jaar gevraagd
Gebrek aan arbeidskrachten blijkt te
bestaan, o.a. voor het stationswerk. In
Roosendaal en Den Haag gaat het prach
tig: in de laatste plaats zijn er 12 dames
die gratis werken. Waarom kan dit niet
in Amsterdam en Rotterdam, waar de
medewerking allertreurigst isl
Als heerlijk voorbeeld voor socialen arbeid
stelde spr. de Zita-vereeniging te Leiden
voor oogen, waar plaatsingbureau, tehuis,
cursus enz. enz. heerlijk werken. Dat noemt
men daar aanpakken. (Applaus).
Ten slotte memoreerde spr. dankbaar de
aloude St. Elisabeth vereeniging en ook
de vrouwen die voor zich zelf de vrou-
wenquaestie het beste hebben opgelost door
God te dienen in de lijdende menschbeid
de Roomsche nonnen. (Applaus).
De som van socialen arbeid door haar
verricht aan onderwijs, verpleging, enz.,
enz., is niet te benaderen. Onze nonnen
hebben eeuwenlang reeds daden gesteld
voor de socialisten aan woorden dachten,
Op 't stuk van actie en organisatie, en
op het stuk van het toepassen der leuze
doe goed en zie niet om, gingen do non
nen vooraan sedert eeuwen en namens heel
de wereld bracht spreker haar daarvoor
dank en hulde. (Donderend applaus
Al is sociale arbeid voor vrouwen altijd
noodig geweest, in zoover oek de vrouw
haar deel moet dragen van het maat
schappelijk wel en wee in onzen tijd
is die noodzakelijkheid zoo ringend ge
worden, wijl de vrouw, tengevolge van
velerlei samenwerkende oorzaken, in veel
opzichten de sociale gelijke van den man
geworden is, met gelijke plichten, dus ook
met gelijke rechten.
De vrouw dient dus geholpen door vak
scholen. In dit verband wees spr. op de
z.g. boerinnenkostschool van pastoor Of
fermans te Lierop in Noord-Brabant.
Ten tweede moet de vrouw geholpen
werden om de positie, waarvoor ze geleerd
heeft, ook te kunnen bekleeden.
Recht is gelijke arbeid: gelijke loonen
R. K. vakhonden dus voor onze vrouwen.
Eindelijk dient gezorgd, dat de vrouw
haar verdiend geld tegenover een kwaad
willend echtgenoot geschermd wordt.
Mij dunkt nu zoo eindigde spr.
dat de Roomsche vrouw niet meer het
arbeidsveld thans overziende zal vragen
„w a t moet ik doen!"
Terloops sprak de spr. den wenscb uit,
dat liefdadigheidskermissen enz. meer en
meer verdwijnen. We moeten heel onze
persoon geven om de ziel van de naasten
te kunnen verwarmen. (Applaus.)
Spr. zou voorts wenschen, dat de cha
ritatieve arbeid der vrouw georganiseerd
worde! Hoe dat plan nu moet worden
opgevat en uitgevoerd, is moeilijk te zeg
gen. Diocesanebonden met afgevaardigden
in centraal-comité s en een diocesaan hoofd
bestuur zijn wellicht mogelijk.
En nu, dames en heereu, bij alle orga
nisatie moet één ding niet worden verge
ten: maatschappelijke hervorming moet
gepaard gaan met zelfhervorming 1
Doch als dit waar is, dan kan de vrouw
zeer sociaal werken door zich zelf te her
vormen in de retraiten 1 In dit verband
oordeelde spr. ook, dat er meer gebeden
moet worden! Met arbeid en gebed lossen
we alles opóók de vrouwenquiestie 1
De heerlijke rede van den eminenten
spreker lokte donderende toejuiehingen uit.
UUlThOULAÜi I>
Toen de Tsaar en Tsaritsa met hun
gezin aan het station Friédberg, in Hes
sen, aankwamen, wachtten (Ie groother
tog van Hessen, zooals men weet, een
broer van de Tsaritsa, en zijne gemalin
hunne gasten op. De ontvangst was zeer
hartelijk, zonder eenige plichtplegingen,
De Groothertog gaf zijne zuster een
hand en een kus en verwelkomde daarna
zijn zwager,, In open auto's reed men
door do feestelijk versierde stad naar het
kasteel. In de eerste auto zaten de Kei
zerin met Öe Groothertogin en den Groot
vorst-troonopvolger, in d© tweede auto
de Tsaar met zijn zwager, en in een
derde auto de dochters van den Tsaar.
De Kölnische Ztg. verneemt, dat het
nog geenszins vaststaat, dat de (Tsa
ritsa te Nauheim een kuur zal doen. Dat
zal afhangen van -den raad van de genees
kundige autoriteiten, die in consult wor
den geroepen. Indien de kuur niet noo
dig blijkt, zal de keizerlijke familie spoe
dig verhuizen naar het kasteel .Wolfs-
garten, dat altijd de geliefkoosde verblijf
plaats van de Tsaritsa is geweest.
Te Nauheim is gisteren een Rus op
gepakt, zekere Mandelberg, dien inen
voor een anarchist houdt. Daar hij geen
papieren kon overleggen, heeft men hem
aan do politieke politie overgeleverd.
Bij de tusschentijdsche rijksdagverkie
zing in het district Warburg-Höxler ver
kreeg prof. dr. Spahn (Centrum) onge
veer 11.000 stemmen, terwijl op zijn te-
gencandidaat, (den socialist Schafer Meyer
slechts 600 stemmen werden uitgebracht.
Dr. Spahn is derhalve gekozen.
FKANKRIJ K.
Mare Sangnier onderwerpt
zich. Het verblijdend bericht, dat Mare
Sangnier aan de vermaningen van den H.
Vader gehoor zal geven, wordt thans nog
bevestigd, door een telegram aan verschil
lende buitenlandsche bladen, meldende, dat
de leider der Sillonisten aan den Paus een
schrijven heeft gezonden, waarin hij mee
deelt, dat bjj zich geheel aan den wil van
den H. Vader zal onderwerpen.
Hij en zjjne vrienden, zullen slechts daar
arbeiden, waar het volgens de aanwijzingen
van den Paus, nog mogelijk is, zij zullen
hunne werkzaamheden voortzetten en daar
bij met de grootst mogelijke zorgvuldigheid
alle dwalingen en onnauwkeurigheden
trachten te vermijden, die den schijn
konden wekken, dat zjj de door de Kerk
en in 't bijzonder door het pauselijk schrij
ven veroordeelde wereld-beschouwingen
vertegenwoordigden.
K n oeier ijie n in Parijs. Thans
wondt gemeld, dat de Parijsche gemeente
ambtenaren, die wegens verduisteringen
gearresteerd werden, niet minder dan 5
millioen gestolen hebben.
T I It li IJ
D© militaire toebereidselen der Tur
ken aan de Grieksche grens worden in
alle stilte voortgezet. Zestien batterijen
snelvuurgeschut, welke zoogenaamd voor
het houden van oefeningen naar Karafe-
ria! gezonden werden, dienen in werkelijk
heid ter .grensversterking.
De commandant van bet derde leger
korps heeft de officieren doen weten, dat
er geen verloven zullen verleend wor
den.
De reis der aan Turkije verkochte
Duitsche slagschepen Keurvorst Frederik
Wilhelm; en Wiessenburg naar de Darda-
nellen is zonder stoornis verloopen. De
Turksche marine-overheid is zeer tevre
den over den toestand der schepen.
De overdracht der vroegere Duitsche
pantserschepen aan Turkije zal eerst te,
gen het einde van deze week plaats
hebben.
JAPAN.
Amnestie in Korea. Bij gelegen
heid van de annexatie van .Korea zijn
900 gevangenen in vrijheid gesteld.
OOSTENRIJ K.
De eminente Hongaarsche geleerde,
professor Kövesligethy, algemeen secreta
ris van de Aardbevings-commissie, be
weerd een methode te hebben ontdekt,
volgens welke het even gemakkelijk zal
zijn voor geleerden om aardbevingen te
voorspellen als de meteorologisten het
komende weèr kunnen vooruitzien. Bo
vendien zouden de aardbevingen zelfs
weken,; maanden en misschien jaren voor
uit kunnen voorspeld worden. Binnenkort
zal eene nadere studie over deze ont
dekking verschijnen.
A MR Ui KA.
President Taft heeft een langen open
brief doen verschijnen, waarin hij de le
den der republikeinsche partij opwekt,
zich aaneen te sluiten, opdat de partij
bijl do November-verkiezingen de over
winning behale. De kwestie, waar het
om gaat, zegt Taft, is niet te weten of
deze of gene republikeinsche opvatting
de overhand zal hebben, maar of de re
publikeinsche of de demokratische partij
de meerderheid in de Kamer zal hebben.
Indien deze de laatste zal hebben, zal
zijl haar veto stellen tegenover elke re
publikeinsche wetgeving, hoe die ook zij.
Hoewel Taft het tarief van Payne voor
het beste houdt, dat het land tot dusver
gehad heeft, geeft hij; toe, dat het gebreken
bevat en daarom herzien moet worden.
De technische herziening zal door de
tarief-commissie uitgevoerd worden, die
op het oogenblik bezig is het verschil
na te gaan tusschen de prijzen der voort
brengselen in de Vereenigde Staten en in
den vreemde. i
Inmiddels zet oud-president Roosevelt
zijn verkiezingsroridreis voort. Hij heeft
reeds acht der staten en twee-en-dertig
redevoeringen achter den rug. Te Denver
in Colorado, waar hij kort geleden sprak,
hebben meer dan honderdduizend men
schen hem toegejuicht en als we een
bericht in de Temps mogen gelooven,
dan heeft de heer Roosevelt in een sta
tion tusschen Cheyenne en Denver, 's och
tends in de vroegtein nachtgewaad
tot de bevolking gesproken, die hem
toen reeds stond op te wachten Maar
Teddy was heel boos over de onbeschei
den fotografen der dagbladen, die hem
wel foei ook in dat intieme cos-
tuum gekiekt hebben.
Een uit New-York ontvangen telegram
meldt, dat Roosevelt, het woord voe
rende te Denver, volgens de bladen de
conservatieve uitspraken van het hoog
gerechtshof heeft aangevallen. Hij zeide,
dat de regeering niet toe moest laten,
dat er tusschen den staat New-York en
de bondswetgeving ©en onzijdig gebied
bestaat, dat een wijkplaats is voor trust
magnaten, die tegen het openbaar belang
wenschen te handelen.
De demokratische burgemeester van
Denver betoogde, flat de groote meerder
heid der republikeinen in het westen en
vele jdemokraten niet tevreden zullen
zijn, voor Roosevelt weer tot president
verkozen is.
Overvloedige regenval. Vol-
geDS telegrammen uit Savannah in Geor
gia is in de laatste dagen in dezen staat,
zoo ontzagljjk veel regen gevallen, als in
de laatste acht-en-dertig jaren niet was
voorgekomen. In vier-en twintig uur tjjds
bedroeg de regenval twee-en-twintig centi
meter
Dinsdag ontspoorde tengevolge van een
verzakking van den weg, die het gevolg
was van de zware regens, een spoortrein.
Bij dit spoorwegongeluk verloor de machi
nist zjjn leven.