DE DUIF iANTELS o mmi V. SCHULTE &*C0 No. 101. TWEEDE BLAD. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Zaterdag 3 September 1910. ordstraat C 32, MIDDELBURG. LINGKRAAJ ran i. WARNAR 5 I I BUITENLAND. osferdzaad. Manfelmagagijn Specialiteit in BI o u s e n irectoire Rokken Cosfuum- en Onderrokken "aille Costuums Corsetf en. A. SCHULTE Co, Cayenne peper, Sociale Berichten. MIDDELB UR(Gr7~"p** 'l vo»; het a.s. Winterseizoen. n roofsf gesorteerd en meest renommeerd Mantelmajaglfn. voor Dames en Kinderen. [pedale afdeeling voor MAATWERK. |lejante coupe, fijne afwerking Beleefd aanbevelend, De van ouds bekende veer op de Kermis aanwezig geplaatst op de Groote Mark het Stadhuis. ACHTKLEUR. MESKANT VORM pteropname: Straatklinkers c 13 Metselklinkers 6 Hard grauw 10 Best Rood 17 e£V ff Sj Pb 3 ETAALKLANK. KLOEKFOBMAAT MIDDELBURG. Wat heeft de vrouw te doen in onze huidige maatschappij Hierop is onlangs geantwoord door prof. R. Ligtenberg, O. F. M. op de 5e Katho lieke Sociale Week te Amsterdam. Zijn rede, of beter gezegd openbare les, was een der beste en meest toegejuichte van die daar zjjn gegeven, zoodat wij niet aar zelen haar in ons blad af te drukken, overtuigd als wjj zjjn, dat de lezer vooral echter de lezeres met steeds stijgende be langstelling deze uitmuntende bespreking van den socialen arbeid der vrouw zal volgen Het vrouwenvraagstuk, aldus prof. Lig tenberg, te is omschrijven aldus Hoe kan de vrouw gehandhaafd blijven of hersteld worden in de positie die zjj naar recht en rede in de maatschappij kan eischen Vrouwenbeweging isde naam van hetgeen tot verovering eD herstel der „normale positie" van de vrouw wordt aangewend. Het komt er nu maar op aan wat men „normale" positie noemt. Vandaar verschillende bewegingen. Allen zjjn 't er schier over eens, dat de vrouw rechten en verplichtingen heeft. Menige vrouw uit den burgeren en lageren stand die sedert langen tjjd haar bestaan tusschen kerk en keuken als tusschen twee palen heeft bewogen, vraagt mp wat ze voor de sociale beweging toch wel kan doen Het zjjn niet alleen de politici en sociale voormannen die aan de ordening der maatschappij werken Voor het groot geheel van Staat en maatschappij is ieder persoon van beteekenis. Niemand is als de sociale blinde daarin, die zonder schade kan worden gemist (Gelach.) Daarom heeft dau ook de vrouw tegen over het openbaar leven haar rechten en haar verplichtingen. Maar andere dan die van den man. Er is een beweging het feminisme, die algeheele gelijkstelling wil voor man en vrouw. Feministen zijn dus eigenlijk de contrasten der Kollewijners. De Kollewjjners maken zelfs den man vrouwelijk (gelach en applaus) maar de feministen willen het juist andersom. (Hilariteit). Het mannelijk en vrouwelijk wezen ver schilt uit de nutuur de physische verschil len van man en vrouw zijn geen gevolg van de opvoedingDe man is sterker van spieren, de vrouwen fijner van zenuwen, de man is steviger van hoofd, de vrouw ontvankelijker van hart, de man handelt meer en gros, de vrouw meer en detail (Hilariteit). Maar trots het verchil van van middelen om tot het gemeenschappelijk einddoel daar boven te geraken, is er een evenredig groot verschil in naasten levens kring. Zet man en vrouw naast elkander dan zal blijken, dat zjj op 't huwelijk zijn aangelegd. Niet dat ieder zal moeten huwen, maar de natuur wijst in 't algemeen op een levensgemeenschap. De man is bestemd tot vader en de vrouw tot moederdat niet alleen om kinderen voort te brengen, maar ook om ze groot te brengen, zoowel lichamelijk als geestelijk. Hieruit blykt het verschil van levenskring tusschen vader en moeder. De moeder moet zich meer belasten met de opvoeding, ter wijl de man dit mogelijk heeft te maken door den kost te winnen. De man is de meerdere de natuur wil het zóó. Men kan er tegen sputteren, maar de natuur capituleert nietook niet vooreen rrye vrouwenbeweging. (Hilariteit). Voor hen die in Gods opeubaring geloo- ven staat een en ander vastHoezeer ook in de Roomsche leer het gezag van den man boven de vrouw betoogt wordt, wordt tevens nergens de waardigheid der vrouw zóó hoog gehouden als in het Katholicisme. (Applaus Ook in het buiten huiselijk 'eren is er gelijkheid en verschil. Gelijkheidwant beiden zijn mensch en hebben dus recht op een menschwaardige behandeling. Gelijk de man heeft de vrouw het recht op een menschwuardig bestaan en gelijk ze de helft van 's levens lasten draagt, ze moet ook de helft van 's levens lusten dragen. Toch al zijn lasten en lusten in omvang gelijk, ze zijn niet dezelfde. Het groote deel der actie voor de vrouw zal hierop gericht moeten zijn om haar den weg naar het levensdoel door het huwelijk zoo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat dus de gehuwde vrouw haar taak vervulle als zoodanig en dat alle vrouwen door liefde mogen lenigen den socialen nood die door de gerechtigheid niet op btel en sprong kan worden opgelost. De eerste en voornaamste sociale plicht der gehuwde vrouw dus ligt binnen de grenzen van haar huisgezin als bestuurster van het huishouden, ais levensgezellin van den man, als moeder van de kinderen. Wetgevende macht heeft ook in huiselijke zaken de man alleen, al doet hij wijs z'n vrouw er iD te kennen. (Gelach). Wetge vende macht heeft de man, uitvoerende macht de vrouw I Wij juichen het toe als de vrouw behalve het noodzakelijke ook het schoont kan doen, wanneer ze naast de naald ook op haar tijd de pen kan hanteeren, maar we juichen het toe alléén in zoover dit alles dienstbaar ge maakt wordt aan te grootere aantrekkelijk heid van het huisgezin. Ook buitenshuis kan de gehuwde vrouw, en dan meer direct, sociaal werkzaam zijn door niet alleen met geld en goede woorden, doch ook met haar persoon te steunen allen arbeid die de zedelijke, verstandelijke en maatschappelijke verheifing der vrouw ten doel heeft. De goede behandeling van „binnenland- sche zaken", vooral met nogal talrijk jong personeel, vereischt zooveel zorg, dat een ander ministerie niet dan hoogstens ad interim mag worden waargenomen (Gelach). De zorg der gehuwde vrouw is vóór alles het huisgezin, dit aantrekkelijk te maken. Spr. kan het zich best voorstellen, dat de man het gezin ontvlucht als de vrouw dit niet tot een attractie weet te maken. Zoo reeds doet de geede huisvrouw een groot sociaal werk door den man in de goede richting te sturen Had ik t hier alleen voor mannen, dan zou ik ernstig hun onder de oogen breDgen de verplichting der hoogste eerbiediging van de vrouw. Maar ik spreek voor vrouwen en dus wil ik er op wijzen hoezeer de vrouw invloed ten goede op den man in het gezin kan uitoefenen. Met tal van uitspraken van vooraanstaande mannen toonde spr. dit aan. De invloed van een liefdevolle vrouw op 's mans werklust en werkkracht is als de werking der zon op den akker en tuin. Hier ligt dus de sociale taak der vrouw als echt- genootedoor de liefde. Ze kan nog meer doeneerstens doer den man niet te belemmeren in het uitoefenen van zijn socialen arbeid. Dat kost veel 1 Tweedens moet de vrouw den man steunen positief, door belangstelling te stellen in den socialen arbeid van den man. Daartoe is niet studie noodig, maar de belangstelling die de liefde geeft. De gehuwde vrouw draagt dikwerf nog een anderen naam, den naam verworven soms in de worsteling met den dooddien van moeder! Hier ligt voor haar een groote sociale plicht als moederhet goede behoud voor de maatschappij van dit nieuwe leven. Ontzettend is in sommige streken de kinder sterfte, vele oorzaken werken daartoe mede, maar een der eerste is te vaak de moeder zelf. De natuurlijke voeding is b.v. door geen andere v oeding evengoed te vervangen door natuurlijke voeding worden de levens kansen 5 pCt. verhoogd. Dat natuurlijke voeding meer door de moeder worde toege past is noodig, men zal het begrijpen als men ziet dat 65 pCt. kinderen niet natuur lijk gevoed worden. Daar zijn er zelfs God vergeve het dien ijdeltuiten die de kinderen niet zelf willen veeden uit vrees voor haac taille en haar tint. Daarover valt waarachtig niet te lachen. Arm kind, dat later zijn zwakte en krachteloosheid voor een groot deel zal moeten wijten aan de liefdeloosheid van de moeder. Arme moeder ook, want zij blijft van de hoogste heerlijk heid van het moederschap verstoken, name lijk ven die oogenblikken, die intieme oogenblikken, waarin het kind het leven uit de moeder drinkt. Zoo waar is het oude rijmpje: Een die kinderen baart Is moeder voor een deelL Maar die beur kinderen voedt, Is moeder voor 't geheel (Luid en lang applaus Spr. wees vervolgens op de beteekenis der vrouw als moeder in de opvoeding en leering der kinderen. Daar is een recht der vrouw, dat haar niemand bestrijd, dat zij alleen tegen haar eigen egoïsme moet verdedigenhaar recht op het moederschap en de opvoeding van het kind. (Applaus.) Weet ge wie der vrouwen de grootste sociale actie verricht hebben: dat zijn de moeders der heiligen. De sociale toestand moet verbeterd door de menscheu beter te maken. Maar hoe komen we aan die betere menschen? Ze worden niet uit klei geslagen! Om goede menschen te krijgen moeten twee factoren medewerken: God in den Hemel en de moeder op aarde! (Applaus.) Eindelijk wilde spr, behandelen de vrouw binnenshuis als meesteres der dienstboden. Wanter is een dienstboden-quaestie! (Gelach Die goede oude dienstbodenwant mooie mag ik niet zeggen, (hilariteit) be- hooren tot een voorhistorisch tijdpei k. Het is thans „misère" met de meiden(Ge lach), Maar, waar twee kijven hebben twee schuld. En de juffrouwen en mevrou wen zijn de hoofdschuldigen. Zij moeten bedenken, dat de dienstmeisjes van huis uit een soort van achterdochtigheid tegen over de hoogere standen meekrijgen. Nu zal het veel van de vrouw des huizes af hangen, of de dienstbode hierin zal worden bevestigd of niet. Men roept welO, 't is zoo'u ellende met de meidenMaar er moest gezegd worden o, 't is zoo erg met de vrouwen, die geen dienstboden meer kunnen vormen. En toch moeten zij worden gevormd: door ze te behandelen niet alu machines, maar als mensch. Men lette daarbij op, dat woorden wekken, doch voorbeelden trekken! Mevrouw wil vaak te veel be velen maar zelf niets voordoenVoordoen moet de vrouw des huizes als zoodanig, en wel niet bazig maar opleidend. En wie een warm meelevend hart van de dienst maagd wil, moet eerst zelf een warm, mee voelend hart toonen. Die afstand tusschen keuken en k mer is tegenwoordig zoo eeuwig lang 1 De dienst bode behoort niet buiten de familie maar in de familie, al is het op de laatste plaats. De dienstboden zijn de toekomstige vrouwen der werklieden, de toekomstige moeders van den komenden ambachtsstand. Door goede behandeling der dienstbode, dient dus de vrouw in bet gezin een groot sociaal belangDonderend applaus). Na een kleine pauze besprak spr. de vrouw buitenshuis. Er zijn drie gevallen, waarin de vrouwen buitenhuis zijn: er zijn nl. economische, politieke en sociale rede nen. De laatste hebben we te bespreken. Dvaromtrent heeft spr. een lijstjevan ver langens Eerstens afzonderlijke scholen voor meisjes, althans na de lagere scholen: niet alleen de moraliteitsredenen maar ook om het physiek vermogen der meisjes en om den aard van haren lateren werkkring. Gesteld dat alle kennis, op H B. S. en Gymnasium voorgeschreven, noodig is voor de Universiteit, dan bljjft toch de vrouw, hoeveel meisjes de Universiteit afma ken en een eigen positie gaan innemen. Die vrouwen zijn zeer, zeer gering betrek kelijk genomen. Toch is de vrouw geschikt voor vele vakken en daarom wil spreker vakscholen voor meisjes met vooraan op haar programma huishouden in den meest uitgebreiden zinl Wat hebben we aan een vrouw dieniet eens een rok kan naaien, die ze met fiet sen heeft gescheurd. (Gelach). Ook moet op elke hoogere Roomsche meisjesschool uitgebieid godsdienstonder richt gegeven worden. Dit is meer dan wensehelijk. De meisjes die deze scholen niet bezoeken kunnen in patronaten en dergelijke inrichtingen dit onderricht krij gen. Dit godsdienstonderricht wil spr. oin de volgende redenen. Eerstens zijn in te veel gevallen de eerste catechismuslesseu te gebrekkig door 't gemis aan medewer king der ouders en het te groot aantal leerlingen. Tweedens: al is dit catechis musonderricht goed, het kan niet anders dan uit deu aard der zaak zelf voor de kindereu oppervlakkig zijn. Opgroeiend willen de meisjes ook het hoe en waarom weten en het is gewenscht, dat het Ka tholicisme der vrouw deugdelijk gefunde- menteerd sta! Ten derde moeten de vrouwen een steun en hulp der mannen, met wie ze kunnen spreken en zich onderhouden! Hoe zou dit over zoo hoogst noodzakelijke godsdienst zaken kunnen wanneer de vrouw er niets van weet? Ten vierde, de meiqes worden de moe ders van een volgend geslacht, die later steun en voorlichting der moeder noodig heeft. Tot wie zullen de kinderen in hun Sturm und Drangperiode met hun angsten en twijfel anders gaan dan tot de moeder? Maar als de moeder niets anders, kent dan wat is overgebleven uit de oppervlak kige catechismuslessen der jeugd, wat zal dan daarvan terecht komen? Uodsd enstonderricht wordt op alle R. K. scholen onderwezen. Doch spr. waagt de vraag of op sommige scholen die eere plaats zich niet tot het gedrukt program ma beperkt 1 Een uur in de week is beslist voor meer ontwikkelde meisjes onvoldoend Ter voorkoming van veel ellende zou in steden en op het platteland het voorts wensehelijk zijn onderricht te geven over de behandeling van zuigelingen ter voor koming van kindersterfteDr. Daruen van Tilburg klaagt over de kindersterfte in Noord-Brabant, waar wel tweeduizend kin deren te veel sterven als dit door een epidemie gebeurd schreeuwde men moord en brand, nu doet men niets 1 Voorts betoogde spr. de weuschelijkheid van patronaten en Maria-vereenigingen voor de vrouw, en de R. K. Vereenigiug tot bescherming van meisjes. Deze laatste ver- eeniging doet reeds veel: zij bezoekt al leenstaande meisjes in de steden, hetgeen een eminent werk is. In Amsterdam wer den 850 meisjes verleden jaar bezocht, waarvan 93 gevallen nader onderzoek ver dienden en 56 verdacht waren. Deze cijfers zeggen voldoende. Voorts geeft de vereeni giug de meisjes een plaats van samen komst, recreatie en leering. Het is gebrek aan werkkrachten en werk, waarover wordt geklaagd. Het bestaan der vereeniging wordt, trots de propaganda, nog niet genoeg bekend. Om en om 1COO R K. meisjes vestigen zich jaarlijks te Amster dam en hoeveel hebben zich om inlichtin gen tot de vereeniging gewend? In 1908 slechts 54 en in 1909zegge 291 Meer werk dus, maar ook meer steun. Bij het plaatsingsbureau dezer vereenigingen boden zich 305 meisjes aan en werden slechts 162 in het vorig jaar gevraagd Gebrek aan arbeidskrachten blijkt te bestaan, o.a. voor het stationswerk. In Roosendaal en Den Haag gaat het prach tig: in de laatste plaats zijn er 12 dames die gratis werken. Waarom kan dit niet in Amsterdam en Rotterdam, waar de medewerking allertreurigst isl Als heerlijk voorbeeld voor socialen arbeid stelde spr. de Zita-vereeniging te Leiden voor oogen, waar plaatsingbureau, tehuis, cursus enz. enz. heerlijk werken. Dat noemt men daar aanpakken. (Applaus). Ten slotte memoreerde spr. dankbaar de aloude St. Elisabeth vereeniging en ook de vrouwen die voor zich zelf de vrou- wenquaestie het beste hebben opgelost door God te dienen in de lijdende menschbeid de Roomsche nonnen. (Applaus). De som van socialen arbeid door haar verricht aan onderwijs, verpleging, enz., enz., is niet te benaderen. Onze nonnen hebben eeuwenlang reeds daden gesteld voor de socialisten aan woorden dachten, Op 't stuk van actie en organisatie, en op het stuk van het toepassen der leuze doe goed en zie niet om, gingen do non nen vooraan sedert eeuwen en namens heel de wereld bracht spreker haar daarvoor dank en hulde. (Donderend applaus Al is sociale arbeid voor vrouwen altijd noodig geweest, in zoover oek de vrouw haar deel moet dragen van het maat schappelijk wel en wee in onzen tijd is die noodzakelijkheid zoo ringend ge worden, wijl de vrouw, tengevolge van velerlei samenwerkende oorzaken, in veel opzichten de sociale gelijke van den man geworden is, met gelijke plichten, dus ook met gelijke rechten. De vrouw dient dus geholpen door vak scholen. In dit verband wees spr. op de z.g. boerinnenkostschool van pastoor Of fermans te Lierop in Noord-Brabant. Ten tweede moet de vrouw geholpen werden om de positie, waarvoor ze geleerd heeft, ook te kunnen bekleeden. Recht is gelijke arbeid: gelijke loonen R. K. vakhonden dus voor onze vrouwen. Eindelijk dient gezorgd, dat de vrouw haar verdiend geld tegenover een kwaad willend echtgenoot geschermd wordt. Mij dunkt nu zoo eindigde spr. dat de Roomsche vrouw niet meer het arbeidsveld thans overziende zal vragen „w a t moet ik doen!" Terloops sprak de spr. den wenscb uit, dat liefdadigheidskermissen enz. meer en meer verdwijnen. We moeten heel onze persoon geven om de ziel van de naasten te kunnen verwarmen. (Applaus.) Spr. zou voorts wenschen, dat de cha ritatieve arbeid der vrouw georganiseerd worde! Hoe dat plan nu moet worden opgevat en uitgevoerd, is moeilijk te zeg gen. Diocesanebonden met afgevaardigden in centraal-comité s en een diocesaan hoofd bestuur zijn wellicht mogelijk. En nu, dames en heereu, bij alle orga nisatie moet één ding niet worden verge ten: maatschappelijke hervorming moet gepaard gaan met zelfhervorming 1 Doch als dit waar is, dan kan de vrouw zeer sociaal werken door zich zelf te her vormen in de retraiten 1 In dit verband oordeelde spr. ook, dat er meer gebeden moet worden! Met arbeid en gebed lossen we alles opóók de vrouwenquiestie 1 De heerlijke rede van den eminenten spreker lokte donderende toejuiehingen uit. UUlThOULAÜi I> Toen de Tsaar en Tsaritsa met hun gezin aan het station Friédberg, in Hes sen, aankwamen, wachtten (Ie groother tog van Hessen, zooals men weet, een broer van de Tsaritsa, en zijne gemalin hunne gasten op. De ontvangst was zeer hartelijk, zonder eenige plichtplegingen, De Groothertog gaf zijne zuster een hand en een kus en verwelkomde daarna zijn zwager,, In open auto's reed men door do feestelijk versierde stad naar het kasteel. In de eerste auto zaten de Kei zerin met Öe Groothertogin en den Groot vorst-troonopvolger, in d© tweede auto de Tsaar met zijn zwager, en in een derde auto de dochters van den Tsaar. De Kölnische Ztg. verneemt, dat het nog geenszins vaststaat, dat de (Tsa ritsa te Nauheim een kuur zal doen. Dat zal afhangen van -den raad van de genees kundige autoriteiten, die in consult wor den geroepen. Indien de kuur niet noo dig blijkt, zal de keizerlijke familie spoe dig verhuizen naar het kasteel .Wolfs- garten, dat altijd de geliefkoosde verblijf plaats van de Tsaritsa is geweest. Te Nauheim is gisteren een Rus op gepakt, zekere Mandelberg, dien inen voor een anarchist houdt. Daar hij geen papieren kon overleggen, heeft men hem aan do politieke politie overgeleverd. Bij de tusschentijdsche rijksdagverkie zing in het district Warburg-Höxler ver kreeg prof. dr. Spahn (Centrum) onge veer 11.000 stemmen, terwijl op zijn te- gencandidaat, (den socialist Schafer Meyer slechts 600 stemmen werden uitgebracht. Dr. Spahn is derhalve gekozen. FKANKRIJ K. Mare Sangnier onderwerpt zich. Het verblijdend bericht, dat Mare Sangnier aan de vermaningen van den H. Vader gehoor zal geven, wordt thans nog bevestigd, door een telegram aan verschil lende buitenlandsche bladen, meldende, dat de leider der Sillonisten aan den Paus een schrijven heeft gezonden, waarin hij mee deelt, dat bjj zich geheel aan den wil van den H. Vader zal onderwerpen. Hij en zjjne vrienden, zullen slechts daar arbeiden, waar het volgens de aanwijzingen van den Paus, nog mogelijk is, zij zullen hunne werkzaamheden voortzetten en daar bij met de grootst mogelijke zorgvuldigheid alle dwalingen en onnauwkeurigheden trachten te vermijden, die den schijn konden wekken, dat zjj de door de Kerk en in 't bijzonder door het pauselijk schrij ven veroordeelde wereld-beschouwingen vertegenwoordigden. K n oeier ijie n in Parijs. Thans wondt gemeld, dat de Parijsche gemeente ambtenaren, die wegens verduisteringen gearresteerd werden, niet minder dan 5 millioen gestolen hebben. T I It li IJ D© militaire toebereidselen der Tur ken aan de Grieksche grens worden in alle stilte voortgezet. Zestien batterijen snelvuurgeschut, welke zoogenaamd voor het houden van oefeningen naar Karafe- ria! gezonden werden, dienen in werkelijk heid ter .grensversterking. De commandant van bet derde leger korps heeft de officieren doen weten, dat er geen verloven zullen verleend wor den. De reis der aan Turkije verkochte Duitsche slagschepen Keurvorst Frederik Wilhelm; en Wiessenburg naar de Darda- nellen is zonder stoornis verloopen. De Turksche marine-overheid is zeer tevre den over den toestand der schepen. De overdracht der vroegere Duitsche pantserschepen aan Turkije zal eerst te, gen het einde van deze week plaats hebben. JAPAN. Amnestie in Korea. Bij gelegen heid van de annexatie van .Korea zijn 900 gevangenen in vrijheid gesteld. OOSTENRIJ K. De eminente Hongaarsche geleerde, professor Kövesligethy, algemeen secreta ris van de Aardbevings-commissie, be weerd een methode te hebben ontdekt, volgens welke het even gemakkelijk zal zijn voor geleerden om aardbevingen te voorspellen als de meteorologisten het komende weèr kunnen vooruitzien. Bo vendien zouden de aardbevingen zelfs weken,; maanden en misschien jaren voor uit kunnen voorspeld worden. Binnenkort zal eene nadere studie over deze ont dekking verschijnen. A MR Ui KA. President Taft heeft een langen open brief doen verschijnen, waarin hij de le den der republikeinsche partij opwekt, zich aaneen te sluiten, opdat de partij bijl do November-verkiezingen de over winning behale. De kwestie, waar het om gaat, zegt Taft, is niet te weten of deze of gene republikeinsche opvatting de overhand zal hebben, maar of de re publikeinsche of de demokratische partij de meerderheid in de Kamer zal hebben. Indien deze de laatste zal hebben, zal zijl haar veto stellen tegenover elke re publikeinsche wetgeving, hoe die ook zij. Hoewel Taft het tarief van Payne voor het beste houdt, dat het land tot dusver gehad heeft, geeft hij; toe, dat het gebreken bevat en daarom herzien moet worden. De technische herziening zal door de tarief-commissie uitgevoerd worden, die op het oogenblik bezig is het verschil na te gaan tusschen de prijzen der voort brengselen in de Vereenigde Staten en in den vreemde. i Inmiddels zet oud-president Roosevelt zijn verkiezingsroridreis voort. Hij heeft reeds acht der staten en twee-en-dertig redevoeringen achter den rug. Te Denver in Colorado, waar hij kort geleden sprak, hebben meer dan honderdduizend men schen hem toegejuicht en als we een bericht in de Temps mogen gelooven, dan heeft de heer Roosevelt in een sta tion tusschen Cheyenne en Denver, 's och tends in de vroegtein nachtgewaad tot de bevolking gesproken, die hem toen reeds stond op te wachten Maar Teddy was heel boos over de onbeschei den fotografen der dagbladen, die hem wel foei ook in dat intieme cos- tuum gekiekt hebben. Een uit New-York ontvangen telegram meldt, dat Roosevelt, het woord voe rende te Denver, volgens de bladen de conservatieve uitspraken van het hoog gerechtshof heeft aangevallen. Hij zeide, dat de regeering niet toe moest laten, dat er tusschen den staat New-York en de bondswetgeving ©en onzijdig gebied bestaat, dat een wijkplaats is voor trust magnaten, die tegen het openbaar belang wenschen te handelen. De demokratische burgemeester van Denver betoogde, flat de groote meerder heid der republikeinen in het westen en vele jdemokraten niet tevreden zullen zijn, voor Roosevelt weer tot president verkozen is. Overvloedige regenval. Vol- geDS telegrammen uit Savannah in Geor gia is in de laatste dagen in dezen staat, zoo ontzagljjk veel regen gevallen, als in de laatste acht-en-dertig jaren niet was voorgekomen. In vier-en twintig uur tjjds bedroeg de regenval twee-en-twintig centi meter Dinsdag ontspoorde tengevolge van een verzakking van den weg, die het gevolg was van de zware regens, een spoortrein. Bij dit spoorwegongeluk verloor de machi nist zjjn leven.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1910 | | pagina 5