,,DE ADELAAR DER H VADERS". No 101. Zaterdag 27 Augustus 1910 Zesde Jaargang. Miijitl ellen MAANDAG-, WOENSDAG, en VRIJDAGAVOND. Dimmer bestaat 8 men. EERSTE BLAD. FEUILLETON. Het Passiespel van Qberammergau. UIT ZEELAND Abonnementsprijs p. 6 maanden voor Goes i 0,75, daarbuiten 0.95 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. Administratie: Gangepoortstraat C 209, GOES. Reclaméberiebten 25 Ct, p. r. Bg abonnement speciale prgs, Advertentiën van 1—5 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 x oereiend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct, A contant. Den 28en Augustus van het jaar 430 stierf te Hippo-, in Noord-Afrika, terwijl de Vandalen zich gereed maakten de stad stormenderhand in te nemen, de heilige bisschop en kerkleeraar Augnstinus. Noch het .geweld van den aanstormenden vij and, noch het vooruitzicht van het droe vig lot, dat hem wachtte, bijaldien de Vandalen zegevierden, konden den uit muntenden zielenherder tot de vlucht be wegen. Ondanks zijn hooge jaren ging hij allen voor in moed en zelfopoffering en liet de zorg der hem toevertrouwde kudde niet per aan anderen over, voordat lie Heer Lvan leven en dood hem tot Zich riep. -Geheel een stad schreide dan ook rondom de stervenssponde van haar bej minden bisschop, want met Augustinus ontviel haar alles, bleef zij achter als een kind dat het verlies van ©en veelger liefden vader beweent. Doch de rouw van Augustinus' heengaan bepaalde zich niet tot Hippo-, Geheel de Christenheid betreurde het ge mis van den grootsten denker, den vurig- sten geloofsverdediger, den geleerdsten schrijver, den diepzinnigsten godgeleerd©, den uitmuntendsten wijsgeer, dien de H. H. Kerk tot dan toe had bezeten. Sinds het oogenblik, dat de Almachtige, door de tranen en gebeden der heilige Monica geroerd, met een straal Zijner genade het hart van den wuften en wej- reldschen Augustinus verlichtte en hem veranderde, gelijk Hij! eenmaal o-p den weg naar Damascus Saulus iu Paulus her schiep, wijdde zich Monica's groote zoon met hart en ziel aan God en Zijn heilige Kerk en stond veertig volle jaren, waar van 35 als bisschop, op de bres om der Christenen heiligste goederen, het „deposi- tum fidei", het onderpand des gelo-o-fs, te verdedigen tegen de onverpoosde isn hardnekkige .aanvallen van Aria,non pn Donatisten, Manicheeërs en Pelagianen. En hiji heeft het gedaan met een talent, dat nog thans, na schier vijftien eeuwen aller bewondering wegdraagt.x) Wie ,te midden van den groot-en strijd onzer dagen, nu de Kerk Gods zich bet- sprongen ziet door haar felste -en onverf- zoenlijkste tegenstanders, uitziet uaar bet- moediging en steun, hij wende het hoofd naar Augustinus, wiens leven en wer ken getuigen, hoe vaak reeds in benard© tijden de Kerk menschelijker wij-ze den ondergang nabij, toch altijd weer zege vierde over ongeloof -en dwaling, over hei dendom en zedenbederf en der volkeren heil en toevlucht bleef, dank zij de hei lige en geleerde mannen, die God onder Zijne dienaren verwekte -en die als het licht op den kandelaar door hun deugd •i) Onderstaande regelen verschenen in „De Nederlander"als feuilleton. De nobele wijze, waarop de niet-katholieke schrijver over de Roomsche passiespelen spreekt en de waardeerende bewoordingen, waarmede hij deze niting van Katholieke Mystiek beschrijft, deden onsnietaarzelen zijn inieressanteschefcs over te nemen, zonder daarom iu allen deele met zijne beoordeelingen in te stemmen. Waar wij weten, dat ook uit deze provincie verschillende personen dezen zomer naar Oberammergau zijn geweest, vertrouwen wij onze lezers met bovengenoemd artikel een genoegen te doen. Redactie. Zie de nummers van Vrijdag 19. Zater dag: 20 en Maandag 22 Augustus. Na ©en korte inleiding, waarin de schrij ver, Ide heer J. Th. De Visser, de re denen noemt, die hem tot -een reis naar überammergau bewogen, vervolgt hij al dus: Vooraf -echter moet mij een© opmer king, die in zekeren zin -eene confes sie is, van het hart. Meermalen, als ik en hun wetenschap de vromen hebben gesticht, de wankelmoedigen bevestigd, de vijanden Gods. bekeerd en beschaamd. En dan, het moet gezegd, was Augusti nus „facile princeps", zonder twijfel de eerste. Wordt de evangelist Johann-es af gebeeld met d en adelaar, het zinnebeeld van de vlucht, die zijn geest nam naar de ongeziene sferen der goddelijke myste riën, toen hij zijn evangelie b-ego-n met het indrukwekkende: „In den beginne was het Woord", om diezelfde geniale bevat ting, diezelfde verhevenheid van gedachte noemt Bossuet Augustinus „den adelaar der Kerkvaders":, „den leeraar d-er leer aars". 2) En met B-ossuet huldigen tal van, kerkelijke schrijV-ers en geleerden den bisschop van Hjppo- als een der groio-tsté geesten, die ooit de Kerk ten sieraad strekten. Zelfs zij1, die met 'de Kerk en den godsdienst hebben gebroken, maar Vier gemoed ontvankelijk bleef voor ge voelens van billijke waardeering, bewon deren Augustinus als een zeldzaam ge malen denker, een wijsgeer, die met 'Ci cero- en Plato om den voorrang dingt.3) De eruditie en belezenheid, de enorme Schriftuurkennis, de machtige betoog trant, de stoute geestesvlucht, de diepte van gedachten, die Augustinus bezat, zijin voor ons bewaard gebleven in een reeks van werken, die de Katholieke Kerk en met recht -als -een allerkostbaarst bezit beschouwt eu als een onsterfelijk getuigenis der waarheid, dat het Katholi cisme, wel verre van den menscbelijken geest neder te drukken, dien weet op te heffen tot de hoogste wetenschap en den nederigen geloo-vige met don geleerde tot één harmonisch geheel weet te ver eenigen. Augustinus is de lev-end© en machtige wederlegging van de belachelijke opwerping, dat geloof en wetenschap niet kunnen samengaan, want juist in hem, met alle vezelen zijner groote ziel aan het Katholieke credo gehecht, heeft het men- schelijk weten zijn schoonste triomfen gef- vierd. Het ligt niet o-p onzen weg d-e 1130 werken te bespreken, die „de adelaar der Vaders" heeft geschreven ter verde diging des geloofs; zelfs zou het, binnen het bestek dat een couranten-artikel ons biedt, onmogelijk zijn aan de schoon ste en beste daarvan -een waardeerenidi woord te willen wijden, daar elk zijner werken in zijn genre een meesterstuk is. Neem zijne „Belijdenissen" waarin hij niet, zooals latere belijdenisschrijvers, met zekere behaagzucht zijn verkeerdheden etaleert, maar waarin hij, overeenkomstig den geest van openbare boetvaardigheid, de toenmaals iin ^wang was, in diepe nederigheid en schaamte .zijn afdwalingen en zonden -opsomt en de barmhartigheden des Hoeren verkondigt ,niet uit zelfverhef fing, maar ter eere Gods. Neem zijn boek over „De stad Gods", waarin hij op mees terlijke wijze de tegenstelling tusschen het goede en het kwade in deze wereld schil dert in d-e twee stedende stad Go-ds o-p den, berg -en de stad der boo-zen in het dal en reeds toen als met den vinger d-e anti these aanwees, die ,er zijn zal tusschen het Licht en de Duisternis, de Zonde en het Passiespel Verlangde te zien, reels bij mij de vraag naar het. al of niet ge oorloofde van dit verlangen op ls het geen heiligschennis, de feiten der bijzon dere Godsopenbaring op het tooneel te brengen? Vervult ons Jde vrijmoedigheid van! iden tnan, die het waagt den Christus voor te stellen iin Zijn vloekdood, niet met huivering? Verdient het streven om het kruis-mysterie dienstbaar te maken aan het kunstgenot, niet de scherpste af keuring? In één woord: lijdt het Chris telijk geloof te Oberammergau geene schade Ik weet, dat zeer vele Christenen deze vragen bevestigend beantwoorden, en ik vind dit zelfs zeer begrijpelijk, wanneer men ze namelijk stelt, zooals ik zfe daar stelde en ze gewoonlijk gesteld worden. Maar daarin schuilt juist de fout. Want bij het stellen tdier vragen gaan wij van eene opvatting van het tooneel uit, die den Oberammergauers geheel en al vreemd is en poneeren wij eene tegenstel ling tusschen godsdienst en kunst, als waarvan zij: niet het minste begrip- heb ben. Niemand is dan ook tot eene veroor deeling gerechtigd, vooraleer het hem dui delijk is, wat hef Passiespel voor een Oberammergauer is; vooraleer hij zich den oorsprong en de bedoeling er van goed heeft ingedacht en zich in de gees tessfeer heeft ingeleefd, waarin de deel de Deugd to-t aan der eeuwen einde. Neem zijn „Brieven -sn preeken", di-e een goud mijn zijn voor het geloo-vig hart en voor do naar kennis dorstende ziel. Neem zijn verhandelingen o-ver het H, Vormsel, de Biecht, het Laatste Oliesel, het Huwe lijk en gij zult daarin niet all-oen do ener gie en geleerdheid bewonderen, waarmede hij- deze Sacramenten tegen d-e dwaalleer aars zijner dagen verdedigt, maar- ze ook aanvaarden ais het troostrijk getuigenis, dat wij-, Katholieken der 20e eeuw, ge- loo-ven wat „altijd, overal en door al len" is beleden. Neem zijn werken o-ver de genade, 22 in getal, die hem den ©eretitel van „doctor gratia-e", „leeraar der genade" verwierven en waar door hij- aan de spits staa-t der kerkleeraars en godgeleerden. Doch genoeg: „daar is geen kwestie", aldus een Fransch schrijf- ver, aangaande God, den mensch ©n de wereld, di-e zijn sublieme geest niet hoeft overwogen en waarover hij ni-et een blik heeft geworpen, even diep als origineel. Doch dat genie straalt in dubbelen glans door de heiligheid van zijn leven. Tot zijn drie-en-dertigste jaar bewandelde Augusti nus den breeden 'weg, waarop de rozen van het zingenot bloeien voor den voet, doch aan welks .einde de afgrond gaapt. Gods genade deed hem een blik in zfch- zelv-en slaan -en 'sinds die stonde was zijn verder leven een gestadige b-eo-efening der heldhaftigste deugden. Geen zachtmoedi ger, geen engelachtiger, geen nederiger man dan Augustinus, maar bovenal geen ander, die zoo- verteerd werd do-o-r pen vlammende liefde tot Go-d -en den -even- mensch„Het is niet noo-dig dat 'wij- bis schoppen zijn", zoo sprak hij tot 300 Afrikaansche bisschoppen, „maar het is noodig, dat wij ons volk redden, al moes ten wij er zeiven voor lijden en sterven". Bekend zijn vele izijnèr gezegden, die van die dubbele liefde getuigen. „Ons hart is ongestadig, ,o- God, -en het kan niet rusten totdat het ru,st vind© in U". „Mocht ik miji zeiven kennen, mocht ik U kennen en meer en meer beminnen". „In het twijfelachtige de vrijheid, in het noodzakelijke de eenheid, in alles de lief de". Zijn vroegere afdwalingen .stonden hem immer voor o.ogen en waren hem, te midden van de bewondering -die ide christenheid aan zij-n talenten schonk, een voortdurende aanmaning tot z.elfvernede- ring. Langs de wanden van zij-n slaapver trek had hij de zeven boetpsalmen, o,p doek geschilderd, laten aanbrengen en de blikken gevestigd op die rouwmoedige smeekingen van den Koninklijken profeet, ontsliep Augustinus ten eeuwigen leven. Do Katholieke Kerk viert nog steeds den 28en Augustus als den gedenkdag van een harer uitmuntendste zonen, als het feest „van den groot en leeraar, wiens deugden, toebedeelde genaden en overwinning-en den roem uitmaken aller christenen ©n wiens naam bo-ven alle anderen luister rijk is in Gods Kerk, overal waar het ge loof heerscht".s) Moge het voorbeeld van „den adelaar der vaders" ons bemoedigen en steunen nemers verkeeren. En naar mate dit ern stiger geschiedt, naar die mat© zal men omzichtiger worden in zijne uitspraak en veeleer gaan twijfel-en of deze zichtbare en machtige prediking van den Chris tus, wel een ongeoorloofd middel is tot uitbreiding van het Godsrijk op aarde De Oberammergauer volgt in het Pas siespel eene oude kerkelijke traditie. Uit d-e kerkelijke liturgie is eeuwen geleden het kerkelijke -drama ontstaan. Tot eerst genoemde behoorde de plastische voor stelling van het Avondmaal, door den Heer zelf gewild. Waarom zouden ook niet andere episoden uit zijn lijdenshis torie der gemeente ter aanschouwing ge geven worden? Te eer moest men hier toe komen in -een tijd, die zooveel waarde aan zinrijk© ceremonieën hechtte. Het be hoeft ons dan ook niet te verwonde-ren, dat wij- reeds in -de vierde -eeuw een Passiespel, getiteld: „de lijdende Chris tus" ontmoeten. Bepaald edel was het doel, waarmede het was opgesteld. Tegenover Juliaan den Afvallige, die tot propaganda van het heidendom weder het oud-Grieksche dra ma op den voorgro-nd bracht, plaalste de kerk haar Christelijk drama, aan een onderwerp van de hoogste orde ontleend. En -hiermede ging zij, ook onder gewijzigde omstandigheden, voort. Vooral de Bene dictijnen, die zooveel voor het onderwijs en ons immer onzen plicht doen indach tig zij-n van „lid der Strijdende Kerk"! „Beurtelings theoloog wijsgeer, moralist, dichter, ontwikkelt hij (Augustinus) de moei lijkste vraagstukken met een helderheid, een degelijkheid, een gloed en een kracht, die na zooveel eenwen nog een kreet van bewondering ontrukken aan de diepste denkers van onzen tijd" L. Quoidbach. Uil défi tl 1' incrédnlité, p. 82, note. 5) Défense de la Tradition liv. IX ch. 14. 3 Labruyère DtS esprits forts. 4) Ad. ilatzfeld Saint Augnstin, introduction (XV) Woorden van Paus Martinus V bij de over brenging der reliksviiën van de II Monica Zie in liet leven van de H. Monica door Bougaud het hoofdstuk, getiteld: le lils de tant de larmes. deden, steunden het om het opvoedend element, dat er in lag opgesloten. Hros- withai van Gandersheim dichtte hare gees telijke drama's, die in haar klooster ge stadig werden opgevoerd. Straks worden in üuitschland, Frankrijk, Engeland en de Nederlanden op groote schaal Passiespe len in de kerken voor ontelbare scharen vertoond, totdat ook de verbastering op dit gebied zoo groot wordt, dat paus In- nooentius III ze in de kerk verbiedt. En daar vonden zij tot -dusverre alleen eene plaats. Ziji schenen dus ten doode ge doemd. Het tegenovergestelde had echter plaats. De historie van het Passiespel trad hier mede een geheel nieuwe faze in. De ver banning uit pe kerk was zijne verbanning uit fle liturgie en zijn komen tot zelfstan digheid. Op kerkhoven -en in klooster tuinen, op markten en in straten wordt het van nu aan opgevoerd Beroemde stukken als het Weener- en Frankforter- Passiespel ontstaan. Eene bepaalde refor matie op- dit terrein doet zich in ver schillende -plaatsen gevoelen. Vooral Beije- ren kenmerkt zich in dit op-zicht. Op het einde der achttiende -eeuw bezit bijna elk dorp aldaar zijn Passiespel. Onder deze staat, Wat het gehalte betreft, Oberammer gau bovenaan. Voorwaar, geen wonder! Want de dramatische zin zit den. dorpe lingen aldaar als in het bloed. Bovendien Welk weder zullen wij hebben Verwachting tot aan den avond van 27 Aug. Toenemende tot krachtigen eerst Zuidelijke daarna afnemende Westelijke wind. Zwaar bewolkt, regen of onweer. Zelfde temperatuur. C-o-ncert „Eupho-nia". Onze harmonie „Euphonia", altijd vol ijver, waar het geldt den kunstliev-enden l-eden een prettigen avo-nd je bezorgen, zal de kermis inluiden met .een concert, dat, af gaande o-p het program, zeer interessant belooft te 'zijn. Moge nu het w-eer mede werken, zoodat velen ,van d-eze uitvoering kunnen profiteeren in den lommerrijken tuin der sociëteit V. O. V. Voor bijzonderheden raadplege men -achterstaande advertentie. munten zij' uit door een (liep-religieuzen geest. En daarbij komt nu, dat in 1633, toen de pest zwaar in Beijteren woedde en ook Oberammergau aantastte, de ge meente, biddend om bewaring, de gelofte heeft gedaan, alle tien jaar het Passie spel op te voeren, en zooals een oude Kroniek verhaalt „van dat oogenblik af niemand meer aan de pest is gestor ven, hoewel nog enkelen daaraan leden." Die gelofte is den Oberammergauers heilig gebleven. En dat in dubbelen zin. Ten eerste wat betreft de trouw, waar mede elke tien jaar het Passiespel wordt opgevoerd, maar ten andere wat aangaat het hooge peil van ernst, waarop de deel nemende personen staan. In het jaar van het spel wordt geen carneval gehouden en is alle dansen verboden. Voordat de deelnemers worden geko zen, heeft er, onder aanroeping van de voorlichting van den H. Geest eene gods dienstoefening plaats. Eene ware keur bende wordt aangewezen. Vóór den aan vang van elke voorstelling scharen zich alle, deelnemers om den burgemeester, om gezamenlijk den zegen des hemels af te smeeken, (Wordt vervolgd in no. 104 Het passiespel van Oberammertjau. Wij' lezen in „De Tijd" van 22 Aug. j.l. „Het bekende christelijk-historische Ka merlid, dr. J. Th. de Visser, opent in „De Nederlander' 'van Zaterdag een reeks artikelen over „Het Passiespel van Ober ammergau". Men kent d-e zeer strenge en ten deel-e zonderlinge begrippen van veil© Protestanten o-ver het godsdienstig tooj- neel, maar daarom juist is het zóó merk waardig, dat een hoogstaand man als dr. De Visser met zooveel warmte voor hel Oberammergausche Passiespel ge tuigt. l>it getuigenis beschaamd de licht zinnigheid en onoordeelkundigheid van een blad als „De Telegraaf", dat zich blijk baar niet tot de hoogte van ,onze edele religieuze kunst kon verheffen, maar zich niettemin bevoegd achtte om een klei neerend vonnis t-e yellen. Een oordeel, dat den oordeelv-eller teekent!" (Zie verder ons feuilleton in het eerste blad van ons nummer van heden.) De Koning en de Koningin der Belgen zullen voor hun bezoek aan H. M. de Konin gin per extra trein via RoosendaalUtrecht naar Amsterdam reizen en den 17den langs denzelfden weg naar Brussel terugkeeren. Van goed ingelichte zijde deelt men mede, dat dientengevolge uit het voorloopig plan een bezoek aan 's-Gravenhage is vervallen. Goes. D e K e r m i s. Tot groote pret van d© jeugd hebben gisteren d-e zware wagens met hun geheimzinnigen inhoud hun intocht in de stad gedaan -en te midd-Sn van id© stoeiende en ravottende kind-eren was men reeds ©enige uren later druk bezig de planken en latten 'te ont laden, waaruit danstent, stooincaroussel, poffertjeskramen enz. zullen wo-rden op gebouwd. Dinsdag a. s. worden al die vermakelijk heden opengesteld -en ga,at d-e Gotesche kermis 8 dagen lang haar gang. Als het weer ons nu maar geen par ten speelt! In d-e St. Adriaanstraat heeft de heer W. P. van. Noort een zaak geopend in visch -en aanverwante artikelen voo-r de dagelijksche consumptie, waardoor zeer zeker in -een© lang gevoelde behoefte wordt voorzien. De nette inrichting van den winkel belooft ©en drukke clientèle. Moge dit vooruitzicht .voor den heer Van Noort niet beschaamd worden. (M-en zie achterstaande .advertentie.) Middelburg. Gisterenavond had alhier in een der zalen der sociëteit „St. Joris" de prijsuitdeeling plaats van den bij den wedstrijd van de schietvereeniging „Me>- dioburgum" behaalde -prijzen. De voorzitter der vereeniging de heer jhr. P. J. Boo-gaert gaf in breed© trekken de geschiedenis weer der vereeniging, die met dezen wedstrijd haar 10-jarig bestaan staan vierde. Spreker memoreerde hoe in 1880 een aantal leden der d.d. Schutterij- meen de, dat de schietsport meer beoefend mo-est worden en daar-om eene vereeni ging stichte waarvan alleen de l-eden der schutterij- lid konden zijn. In November 1880 werd het eerst met de buks geschoten, in April 1881 op de schietbaan met het Beaumontgeweer. In 1889 werden de oefeningen ges- staakt en in 1892 scheidde de vereeni ging zich van de schutterij af. D© vereeniging nam aan een groot aam aantal wedstrijden deel en wo-n vel© eerste en tweede prijzen. leder jaar werd een huishoudelijke wedstrijd gehouden, en iedere vijf jaar een wedstrijd van schutters uit Zeeland en Noord-Brabant, doch nu meende men een nationaal concours te moeten orga- niseeren. Het bezoek was .groot voor de minder go-ede gelegenheid, slechts één baan is beschikbaar haast te groot. Toch is de wedstrijd geslaagd. Spr. brengt dank aan allen, die tot het welslagen medewerkten, inzonderheid aan de korp sen en de personeel© schutters en aan den schenkers van medailles. Een speci aal woord van dank bracht jhr. B-o-o gaert nog aan den secretaris, den heer J. A. Meulmeester, -die zelfs zijn nacht rust opofferde vopr de goede zaak.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1910 | | pagina 1