OOP [EN .R eljflimeraiansknechts mporteerde Wijnen bij Wijk Heden. tie Staten, f E PRIJZEN. dersknechts, Zaterdag 25 Juni 1910 Zesde Jaargang. DE CRANE, Dit nnrnmer bestaat uit 8 bladzijden. EERSTE BLAD. GOES. INI tot 2 JULI 3 folfaartsdijk, - [rabbendrjke. I In te Alleenverkoopers of puders met voorraad. Keukenmeid No. n - Oude Haven. <lJi)ER,Goes Verschijnt ellen MAANDAG-, WOENSDAG- a VSUMEHTOHD. Nieuwe Zeeuwsche Courant W. VAN OEVEREN. C. F. VOGELAAR. E. B. DUMOLEVN. A. MOERDIJK. J. A. v. ROMpU. J. F. A. M. v. WAESBERGHE. „TEGEN DE REVOLUTIE' Vs van je vrinden moet je het hebben. UIT DE PERS. Welk weder zullen wij hebben BÜlIgHiAHD. Liesvereenigmg 111 I en aandrang aan w O o Of Innen en stemt toes )m DRIES Pz. CKAM' Secret. (A O TJ O a* 00 ischoenenfabriek, die Dames-, ïinderartikelen maakt, zoekt geven, hoeveel contanten aan kunnen worden, waar rente vordt, schrijven onder No. 263. dit blad. JEKKERVkrtrkgt, Oost- 'raagt door ziekte der tegen- ken niet vereischt) of later. stond gevraagd geruimen tijd werk. W. F. VAN RIET Jr., Goes. EVRAAGD i tijd werk. Vakman zijnde onnoodig aan te melden bij JK, Huis- en Decoratieschilder. lendrikskinderenstraat, Goes. ivraagd j AN LIERE, 's Gravenpolder. In leen in Schouwen en egen onderpand van Effecten g op billjjke voorwaarden. rende kwaliteiten. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten 10.95 Afzonderlijke nummers 5 cent, dubbele bladen 10 cent. Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags, Kantoor v. d. Administratie: Ganzepoortstraat C 209. GOES. Reclameberiehten 25 Ct, p. r, Bjj abonnement speciale prgs, Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meör 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ctj h contapt. Zij die zich met ingang van I Juli a.s op ons blad abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. Zij, die zich met I Juli a.s. op de Nieuwe Zeeuwsche Crt. willen abonneeren kunnen voor zoover in Zeeuwsch-Vlaanderen woon achtig, zich daartoe bij de volgende personen aanmelden Voor Oostburg en omstreken bij dhr. CH. BUIJCK, Violetstraat. Voor IJzendijke en omstreken bij MICH. GROOSMAN-BOERJAN, Rozemarijn- straat. Voer Hoofdplaat en omstreken bij dhr. F. F. HAMELIJNCK-BOONE. Kerk straat. Wegens den feestdag der H.H. Apostelen Petrus en Paulus, invallende op Woensdag 29 Juni a.s. zal de in plaats van op dien dag, DINSDAG, 28 Juni verschijnen. De verzending naar de buiten -gemeenten zal iets later dan gewoonlijk geschieden, opdat in het nummer van dien dag de uitslag der herstemmingen kan worden opgenomen, Heeren Correspondenten wordt beleeid verzocht van deze publicatie nota te willen nemen. DE REDACTIE. Voor de herstemming op Dinsdag 28 Juni bevelen wij dringend aan: Voor Goes de heeren: Voor Hulst de heeren: „Tegen de Revolutie'' of „tegenover de Revolutie het Evangelie" is een der leuzen, waaronder de Coalitie te velde trekt tegen het Liberalisme en Socialisme, wjjl zij beide als kinderen der Revolutie be schouwt. Hoe moet die le-ze verstaan worden V Zóó, dat wij in iederen liberaal, in eiken socialist een soort Danton of Marat moeten zien, of b.v. de liberale candidaten Elen- baas en Kakebeeke als verkapte Jacobijnen hebben te beschouwen, gereed om, zoodra de kans schoon is, de gruwelen der Om wenteling, de verschrikkingen der Commune te hernieuwen Neen," lezer, zoo moet, zoo kan bovenstaande leuze niet verstaan worden W anneer wij het Liberalisme een kind der Revolutie noemen het Socialisme laten wg voor een oogenblik buiten be schouwing dan bedoelen wij daarmede op de eerste plaats een geestesrichting, een systeem als zoodanig, zonder een oordeel uit te spreken over de personen, die zich aanhangers van het Liberalisme noemen, t Is toch overbekend, dat niet weinigen zich den. naam „liberaal" laten welgevallen, zonder al de leerstellingen van het liberalisme te kennen, maar die, verlokt door den schoonen naam van „vrgheid waarvan het Liberalisme de paladijn en voorvechter heet te zijn, hunne politieke belangen aan het Liberalisme meenen te moeten toevertrouwen. erv olgens, wanneer wij het Liberalisme een kind der Revolutie noemen, willen wjj daarmede geenszins beweren, dat het Libe ralisme moet aansprakelijk worden gesteld voorde uitspattingen en misdaden der omwentelaars. Ook verbloemen wij evenmin, dat de Revolutie ons toe val 1 i ge voordeelen in den schoot heeft geworpen, waarvan wij Christenen, en in engeren t) zin, wij Katholieken, thans nog profiteeren. Maar wanneer wij zeggen het Liberalisme is het kind der Revolutie, dan bedoelen wij daarmede, dat het Liberalisme als staatkundig stelsel, als bepaalde geestesrichting is opgebouwd uit en gevoed door de beginselen, die aan de Revolutie ten grondslag liggen. Die beginselen, voortvloeiende uit de leer van Hobbes, Locke, Rousseau, Voltaire, kortom van de ongeloovige wijsgeeren der achttiende eeuw, komen in het kort hierop neerde loochening van het bovennatuurlijk gezag, de ontkenning van het bestaan eener maatschap ji el ij fce rechts orde, door God ingesteld, de ver heffing van de menschel ij ks rede als hoogste rechts- eng e- zagsbron. Uit die begrippen is de liberale staat opgebouwd, aan die begrippen daDkt de liberale vrijheid haar naam en wezen. Beide staan ljjnrecht tegenover den e hr is- teljjken Staat en de christelijke vrijheid, gelijk de bron der laatste: de souvereiniteit Gods lijnrecht staat tegenover de bron der eerstede souve reiniteit der Rede. Niemand minder dan de liberale oud- minister Mr. Cort van der Linden heeft daD ook naar waarheid gezegd, dat de klove tussehen deze twee begrippen „niet toe vallig is of oppervlakkig, maar noodzakeljjk en reikend tot den bode m". 3) Daarom heeft de oud-minister Dr. A. Kuyper het Christelijk staatsbegrip zoo juist geteekend toen h(j in November 1904 in de Tweede Kamer zeideW a n- neer men eenmaal gelooft, dat God er is, dat Hij bestaat en werkt endat alle macht van Hem komt, dan moet het vanzelf spreken, dat een volk als volk, en een Staat als Staat, ook krachtens denwil en dekrachten van dien God elk oogenblik be staan en dat er dan ook in dien Staat geen macht en geen bevel kan zijn of het is aan den wil van dien God onderworpe n." 3) Dat Christelg k Staatsbegrip, zóó opgevat, bij het Nederlandsche volk te doen inwerken en het liberale staatsbegrip terug te dringen van het politiek terreiD, waarop hst schier vijftig lange jaren opper machtig heerschte, ziedaar het doel, de oorzaak en de bestaansreden der Ooalitie. En daar nu dit doel niet bereikt kan worden, zoolang niet de aan hangers van het christelijk staatsbegrip de leiding der zaken, of zooals men het noemt, de macht in handeu hebben, trachten zij mot alle geoorloofde middelen, die de wet hun aan de hand doet, de verschillende regeeringslichamen te bezetten met mannen van beslist Christeljjkstaatkundige overtuiging. Hierin steekt niets verkeerds,, niets onbillijks en al wat onze politieke tegenstanders schetteren over „macht, in vloed, baantjes, het doel der coalitie", is óf een bewijs van schromelijke onkunde óf een bewgs van kwade trouw. „Tegen de Revolutie", d. w. z tegen de heillooze beginselen, waaruit het liberalisme als systeem, als richting is opgebouwd, ziedaar eene leuze, die wjj met recht en reden mogen aanheffen mits juist be grepen en goed verstaan wanneer wij elkander willen aanvuren tot een onver poosden strijd tegen hen, die God en Zijne wetten willen sluiten buiten de politiek. Trouwens, dat het liberalisme een kind is der revolutie, wordt beaam i en toege geven door alle eerlijke en overtuigde liberalen. De heer C. K. Elout, kameroverzicht- schrjver van het liberale Handelsblad, schreef het vorig jaar tijdens de Kamer verkiezingen op de vraag, of een liberaal rechts kan stemmen, het volgende „Op zich zelve is dit voor den liberaal eigenlijk geen kwestie. De Fransche revolutie, op welke ideëelen bodem het liberalisme staat, heeft niet haar kleinsten triomf behaald door den Staat te emancipeeren van pastoor en dominee, door de suprematie der Rede te proclameeren in dien zin, dat de Open baring.... aan de Rede (werd) ondergeschikt gemaakt en dat op staatkundig gebied alleen de Rede te beslissen kreeg 4) In het bekende, indertijd druk besproken geschrift „Wie zijn wij zelf" zegt de liberale hoogleeraar Holwerda: „Wij liberalen z(jn overwegend rationalistisch. Onze geestelijke voorouders zjjn vooral mannen als Voltaire, Dideret en Frederik de Groot e. Wij hebben altijd nog heel veel van g e- w o n e Fransche vrijdenker s." Het z.g. „politiek Christendom" waar over onze liberale tegenstanders vooral in verkiezingsdagen ach en wee roepen, beschouwt prof. Holwerda als iets dat van zelf spreekt. „Geen menschelijke vereeniging", zoo zegt hij op blz. 7 van bovengenoemd ge schrift, „ook de Staat niet, kan bestaan zonder zedelijke grondbegin selen en iemand, die godsdienst heeft, kan dien godsdienst niet van zijn zedelijke begrippen en daarom ook niet van zgn doen en laten als staatsburger scheiden. Als eene regeering zijn hoogste, heiligste zedeljjk-godsdienstige beginselen aantast, dan zal hg als hij een man is, tegen haar optreden en zich zeker niet om ons arm zalig gedoe bekommeren van: foei, foei, gij moogt den godsdienst niet vermengen met de staatkunde." Ten slotte zij hier aangehaald het woord van Mr. P. A. Cort van der Linden „De liberale partg(is) in haar wezen een tak van den bree- den-stroom van het rati onalisme 5) (rationalisme wil zeggen: ieer van de sou vereiniteit der rede.) Deze citaten, die gemakkelijk met nog eenige tientallen te vermeerderen zouden zijn, laten aan duidelijkheid niets te wen- sehen over. Welke heillooze gevolgen het liberalisme, dat echte kind der Revolutie, heeft gehad voor Europa in het algemeen, voor ons vaderland in het bijzonder en hoe het de wegbereider is geworden voor het troetel kind der revolutie, dat Socialisme beet, valt na het bovenstaande gemakkelijk te bevroeden. En dan durven de heeren liberalen in verkiezingsdagen ons nog aan boord komen met roerende verhalen over hun liefde en eerbied voor den godsdienst 1 Wg kennen die liefde; zjj is als die van de aapmoeder, die haar joDgen uit louter liefde dooddrukt! Maar als wij dan dit alles weten, dan vragen wjj ons af hoe het mogelijk is dat over het revolutionaire beginsel van het liberalisme kan geschreven worden op eene wijze als mijnheer B. deed in de Goesche Courant van 23 Juni j 1. Want inderdaad, hij die dat schreef, is óf een kind in de kennis van de historische ontwikkeling der politieke partijen, óf een leuteraar, die de meuschen wat op den mouw spelt en zijn eigen partggenooten het spoor zóó doet bijster wordeu, dat zjj wanhopig uitroepenmoeten wg nu met zuike argu menten onze candidaten in de Staten brengen Wg zulien a.s. Dinsdag aan de stembus de laatste krachtsinspanning aanschouwen van het liberalisme hier in ons Goesche land. Gelijk de boom, zoo ook de takken Zonder beginselen, zonder grondslag, iD zichzelf verdeeld,- vastgeklonken aan den strijdwagen van den rooden veldheer, die in 19U3 verklaarde schouder aan schouder te staan met de adepten der revolutie, zal het liberalisme in Zeeland trachten zijn lekgeschoten schip drijvende te houden, desnoods met behulp van de matrozen der socialistische vloot. Onze aanval zjj waardig, maar beslist! Tegenover een leer, een stelsel, een richting, die voortdurend onze heiligste goederen bedreigt, is een krachtig, onverbiddelijk optreden eisch van zelfbehoud! Wij zgn overtuigd, dat de oude, beproefde leuze: „tegenover de Revolutie het Evan gelie" ook ditmaal de christelijke gelederen zal begeesteren en ons voeren ter wisse J) „Hoewel aan de door de Revolutie veroorzaakte omwenteling de opruiming der protestantsche Staatskerk en hun vrij wording te danken viel, hebben de Katho lieken nooit de beginselen der Revolutie gehuldigd". (Dr. H. J. A. M. Sehaepman. Een katholieke partij, blz. 43.) 8) Mr. P. W. A. Cort van der Linden „Richtingen beleid der liberale partij" Pa8- 4 3) Handelingen der Tweede Kamer, zitting 1904'05, p. 540. 4) De Maasbode van 14 Mei 1909 „De antithese". 5) T. a. p. blz. 3. N.B, De verschillende spatieeringen zijn van ons. (Red.) Over de Vrijzinnig-Democraten zijn de socialisten ook niet best te spreken. In het „Weekblad", bijblad van „Het Volk", zegt een zekere G. W:. S. het vol gende „Eigen beginselen ze wer den opgeborgen tot tijd en wijle hun toepassing noodza- fc e 1 ij k zou b 1 ij k e n t e z ij n. Het was bij de meest linksche de mocraten dezelfde beginsel verloochening, hetzelfde ver raad aan eigen leuzen, als bij de Liberale Unie".1) Prosit, heeren Vrijzinnig-Democraten! Prosit, Vrijzinnig-Democratische MiddeJ- burgsche Couranti Nummer van Vrijdag 24 Juni 1910. De oplossing van het raadsel. Onder dezen titel schrijft „Het Huisgezin" over den verblijdenden uitslag der Staten verkiezingen. De rechterzijde, de coalitie, had uiterlijk alles tegen zich, zoo verze kerde de linksche pers Het Ministerie Heemskerk is een ministerie van niets. Het doet niets en het kan niets. Als men zegt dat het een treurig figuur maakt, zegt' men te weinig. De christelijke coalitie is een aller- gaartje, waarvoor het fatsoenlijk deel van Nederland den neus optrekt. Ze heeft geen eigen beginsel, geen pit, geen fut. Ze is niets. Bovendien was Dr Kuyper pas afgemaakt en heeft de vrijzinnige pers weken langhandenwringenden oogen- verdraaiend gejeremieard over dezen tollenaar. Ten slotte was de Borromaeusency- oliek een politiek fortuintje voor de partijen van links. Welnu, ondanks alles wat tegen haar was, is de rechterzijde onver zwakt, is zij versterkt uit den strjjd te voorschijn gekomen. Wie van de liberale zielkundigen lost dit raadsel op? Een onmachtig en niets uitvoerend ministerie, een op onwaarheid en on waarachtigheid gegronde coalitie, een geschandvlekte leider, een compromit- teerend geschrift uit Rome, en toch wint de rechterzijde over de geheele linie 1 Hoe is het mogelgk, dat de linker zijde onder voor haar zoo zeldzaam gunstige omstandigheden derechtsche coalitie niet onder den voet geloopen en het ministerie door een vernietigende stembusuitspraak geen wenk gegeven heeft om op te stappen Hoe is hot nu toch mogelijk, vraagt het blad. En liet geeft zelf het antwoord Hoe dit mogelijk is Wel eenvoudig hierdoor, dat de meerderheid van ons velk met zijn nuchteren zin zich niet tot dupe heeft laten maken van het geschreeuw der vrijzinnige pers en de vrijzinnige sprekers. Dat de meerderheid van ons volk, Goddank nog christelijk, steeds klaar der tot het besef kont, dat alleen een christelijk bewind, een christelijke regeering waarborgt tegen de toepas sing der liberale beginselen en tevens een waarborg is voor het behoud ea de versterking der christelijke begin selen in de wetgeving en in het maatschappelijk leven. In onze dagen van dreigende ver slapping en verflauwing is het een moedgevend verschijnsel, dat de meer derheid zich steeds beslister voor een christelijk bewind uitspreekt. Een vingerwijzing heeft de Regeering niet noodig. maar een voldoening zal het voor haar zgn te kunnen consta- Verwachting tot aan den avond van 25 Juni: Zwakke tot matigen wind uit Westelijke richtingen. Zwaar bewolkt. Waarschijnlijk enkele regenbuien. Dezelfde temperatuur. teeren, dat haar streven opnieuw op zoo duidelijke wijze door het kiezers korps is goedgekeurd en bekrachtigd. Dat het bij de herstemmingen onzerzijds tot nóg grooter krachtsontplooiing kome en nog steviger grondslag worde gelegd voor nieuwe overwinningen, wenscht het blad, en wij onderschrijven zgn wensch ten volle. l'OKIlblL, Het Portugeesehe kabinet heeft zijn ontslag aangeboden. Dit staat in verband met de knoeierijen aan de groote land- credietbank. De directeur der bana, Luciano de Gastro, de man die geknoeid beeit, is leider der regeeringspartij in het parlement. De regeering was vaa hem afhankelijk, en hij had de regeering noodig om zichzelf te beschermen daarom heeft hij het kabinet aangespoord te blijven en het parlement, waarin de oppositie zich hevig begon te roeren, te ontbiinden. De regeering heeft dat willen doen, maar de koning heeft het geweigerd. Waarschijnlijk is de koning zoo rechtvaardig en verstandig opgetreden, wijl hij begreep dat toegeven aan de regeering in deze de republikeinsche strooming, zou verergeren en het droeve lot van zijn vader heeft hem het gevaar daarvan doen inzien. ITALIË. De Belgische maatschappij, die een haven van Rome naar Ostia wilde aanleggen, waardoor Rome zeehaven zou worden, heeft zich plotseling teruggetrokken, zeggende, dat de doktoren de gezondmaking van het koortsgebied om Ostia voor onmogelijk hebben verklaard. Er zal nu een spoorweg worden gelegd. Een processie onder bescher ming van militairen. Nadat de anti-clericalen onlangs te Rome een groote straat betoging gehouden hebben, is nu door de Katholieken Zondag een proceseie ge organiseerd. Met verscheidene muziekkorpsen en vele vanen zijn zij naar 't Vatikaansch stads- gedeelte getroken. Ook vele Romeinsche patriciërs en dames van den hoogen adel namen aan de processie deel. De pogingen van de anti-elerikalen, om de katholieken, die „leve de Paus" riepen, te verstrooien, mislukten, daar de katho lieken door militairen geëscorteerd werden. ÖCITSCHLAHil). De ongesteldheid van den Duit- schen Keizer. De Parijsche Doctor Doyen verklaarde in een interview aan de „Matin", dat, al moge de ziekte van den Duitschen Keizer niet ernstig zijn, er toch een groot gevaar zou zijn, indien de ge nomen maatregelen zouden falen om den vooruitgang van de ziekte tegen te gaan. Hij is van meening dat bij een patiënt als de Keizer en van diens ouderdom, de kansen voor generaliseering van de ziekte grooter zijn en hij is overtuigd dat eene andere behandeling aangewend moet worden. De overstroomingen. In Ober- Ammergau is de overstrooming nu voorbij. Zondag zijn de Passiespelen vertoond en men hoopt binnen een paar dagen alle sporen van den watervloed te hebben ver wijderd. De burgemeester heeft door Reuter's Bureau het buitenland laten bedanken voor zijne belangstelling. Door het breken van den Iller-dijk is Zondag de geheele stad Ulm (Beieren) overstroomd. Uit Munchen werden treinen met soldaten gezonden om de inwoners te helpen. De Rijnwaterval te Schauffhausen levert thans door den overvloed van water een buitengewoon grootsch schouwspel op. Uit Zijrich, Bazel ën St. Gallen kwamen vele gezelschappen in automobielen om hem te zien.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1910 | | pagina 1