Een Huis met Erf Burgerlijke Stand. Marktberichten. allerlei. Uil de Staats-Courant. Correspondentie. Laatste Berichten. a. verdonck Openbare Verkooping. Donderdag 7 April 1910, verkoopen OP VRIJDAG 8 APRIL 1910, openbaar verkoopen: en Tuin, Openbare Verkooping. OP VRIJDAG 29 APRIL 1910, openbaar verkoopen a. den geheelen Herberg-lnventaris, b. Meubilaire Goederen, c. Een Mestputlooper, d. Een groote partij Loopvarkens. Een Arbeiders-Inboedel, Aan besteding. Zijn reisgeuooten vonden hem bewusteloos op den grond. De politie liet hem ijlings naar het hospitaal van St. Jan van Late- ranen overbrengen, waar de arrie lijder zorgvuldig werd verpleegd, doch twee dagen lang zonder bewustzijn bleef. Nu is bij gelukkighij gekoir en en getransporteerd naar een beter ziekenhuis, op het eiland vaD St. Bartholomeus, waar de barmhar tige Broeders van Sint Joanes de Deo met eenparigen lof hun mensehlievende roeping vervullen. Pijp, sigaar of sigaret. Of de menschheid ooit tot algeheele onthouding van tabaksgenot zal komen, is meer dan kwestieus. Terwijl het alkoholisme onge twijfeld achteruit gaat, kan hetzelfde'van het tabaksverbruik volstrekt niet worden gezegd. Wel veranderen de wijzen, waarop de tabak wordt gebruikt. Zeer achteruit- gedaan zijn de lange pijp) en do snuif. Den grootsten opgang heeft de sigaret aan Ie wijzen, terwijl de sigaar zich, tenminste sinds langen tijd, ongeveer op hetzelfde niveau van gezondheid bevindt en staande houdt. Do-schade, die door een matig en ver standig tabaksverbruik aan hel lichaam en het zenuwgestel wordt toegebracht, is ongetwijfeld gering. Daarentegen is- de vraag van groot gewicht, welke der drie soorten van tabakrooken: pijp, sigaar of sigaret, den mensch het best bekomt, of welke daarvan omgekeerd het eerst tot een schadelijke inwerking van de nicotine voert. Hot is op zijn zachtst uitgedrukt wel eigenaardig, dat er door een wetenschap pelijk onderzoek nog nooit een antwoord op deze vraag is gegeven, ofschoon er heel wat inkt aan is verkwist. Vroeger nam met eenvoudig aan, dat de tabak met het grootste nicotine-ge- halte noodzakelijkerwijs de slechtste moest zijn, op welke manier ze dan ook werd gebruikt. Zooveel heeft men echter toch reeds vastgesteld, dat men nu kan ver klaren, dat die opvatting een dwaling is geweest, en dat de wijze van rooken bij het meer ot minder nadeelige daarvan oen gewichtige en misschien wel den door slag gevonden factor is. Verder heeft men genieend, dat noch hij de pijp, nóch bij de sigaar, nóch hij de sigaret de nicotine in haar oorspron kelijke hoedanigheid in den mond van den rooker geraakt, doch dooi- de ver branding als zoodanig werd vernietigd en in andere scheikundige verbindingen om gezet, die dan op hun beurt voor de soms voorkomende vergiftigingsverschijn selen verantwoordelijk moesten worden gesteld. Volgens die meening zou de sigaret het meest onschadelijke róokmateriaal moeten zijn, omdat de tabak langs de dunne omhulling steeds onmiddellijk aan do inwerking der lucht is blootgesteld en de verbranding der nicotine volkomen zou moeten vernietigen. Op dit oogenblik zijn de deskundigen, in zooverre hiervan in dit opzicht sprake kan zijtn, het -er over eens, dat de sigaret de schadelijkste vorm van tabaksgenot uitmaakt, niet alleen wegens .de overma tige hoeveelheid waarin hartstochtelijke rookers die kleine dingen verslinden, doch nok wegens de (aanzienlijke hoeveelheid kooloxyde, dat in den sigarettenrook wordt gevonden. Dit vergiftige gas wordt, of schoon het ook in den rook van pijlp en sigaar niet geheel en al ontbreekt, bij' de sigaret ook daarom zoo schadelijk, omdat alleen de sigarettenrookers dik wijls de zeer lakenswaardige hebbelijk heid bezitten den rook in te .slikken. Do verdere onderzoekingen hebben zich in de allereerste plaats bezig gehouden met liet bestudeeren van het proces, dat zich bij de verschillende wijzen van roo ken afspeelt. Daarbij is het van gewicht vast to stellen, in welke hoeveelheid zich neerslagprodncten vormen en in de tabak worden teruggehouden. De resultaten der onderzoekingen vat een medewerker van het Ëngelsche medische tijdschrift „The Lencot" aldus tezamen. De meest werkzame „condensator" voor zulke producten der tabakverbranding is, zooals van zelt spreekt, de pijipekop, en liet kan als zeker gelden, dat naarge lang de lengte van den steel, slechts een betrekkelijk klein gedeelte van die schei- kil uilige verbindingen in den mond ge- raakt. Hij rle sigaar is het geval geheel anders, omdat de condensatie door de geheele lengte van de sigaar plaats heeft. 'Hoe korter de sigaar bij hel rooken wordt, des 'te meer nadert de plaats, waar zich die verbindingen opeenhopen den mond en des te eerder worden o-ok de gassen, i die zich aan het brandende uiteinde ont- wikkelen, aan de ademhalingswerktuigen i toegevoerd. Kenners en voorzichtige men- I sche.il 'beweren dan ook, dat men 'een sigaar eigenlijk nooit tot over de helft I barer lengte moest oprooken, een raad, die weliswaar alleen hij rijke rookers kans f op opvolging hoeft. Ieder rooker heeft voor zich zelf do I ervaring opgedaan, dat een voor een ge- i deelte opgerookte sigaar, die daarna ivo- i dcrom wordt aangestoken, een onaange- I name gewaarwording veroorzaakt, die in liet gunstigste geval na een poosje weer I wordt .overwonnen. De verklaring van dit K verschijnsel is met zekerheid daarin te I moeken, dat de condensatieproducten, die I door de verbranding van de tabak zijn ontstaan, zich naar het mondeinde toe l hebben bewogen. Bij de pijp blijft het brandende oppervlak steeds ongeveer even ver van den mond verwijderd, en daarom zijn de bezwaren daarbij niet in aanmerking te nemen. De sigaret schijnt, om den korteren afstand van de verbrandingsoppervlakte tot den mond, nog schadelijker. Ten haren gunste is echter op te merken, dat door de vrijere verbranding minder condensatieproducten worden gevormd. Tenslotte dient ook nog de vochtigheid als een gewichtige factor in aanmerking te warden genomen, want vochtige tabak le vert meer condensatieproducten dan droge. Het algemeene gebruik wijst echter dit voordeel terug, daar niemand gaarne een totaal droge sigaar of sigaret rookt. In 'üalgemeen schijnt men volgens de nieuwste onderzoekingen meer en meer tot de .meening over te hellen, dat de pijp de onschadelijkste, de sigaar de scha delijkste vorm van rooken blijft, en de sigaret in hot midden staat. Gisteren is in een uit Italië komenden trein Dr. Cohen oewusteloos gevonden. Een an dere dokter bracht Hem bij. Cohen vertelde toen, dat hij was ingeslapen door een sigaar, die hem door een onbekenden reiziger in het station van Bardonèche was aangeboden. In zijn slaap is de dokter beroofd van zijn geld en juweelen. De aviator Le Blaue maakte boven de golf van San Sebastiaan eenige mooie vluch ten, toen hij plotseling in zee viel. Zijn toestel bleef drijven, zoodat de luchtschipper door een motorboot kun gered worden. Twee sleepbooten sleepten het toestel aan wal. De correspondent van de „Times le St.-Petersburg verneemt dat het ontwerp dar Russische regeering voor de verdedi gingswerken, het vestigen eener vlootbasis te Kroonstad omvat. De „Morning Post" ontvangt een telegram uit Tanger, meldende dat de onlusten in het zuiden van Marokko met den dag erger worden Welingelichte personen zijn van meening dat, zoo de sultan zelf Marrakesj niet kan bezetten met een voldoende macht, vreeLvde tusschenkomst weldra noodig zal zijn. De Amerikaansche Kamer van Afge vaardigden heeft bevel gegeven tot een onderzoek naar pogingen tot omkooping in de wandelgangen, teneinde invloed uit te oefenea op de parlementsleden en hun stem te winnen voor de subsidies aan de scheepsvaartmaatschappijen. De Hongaarsche regeering heeft het orgaan van de Justhpartij, de „Magyar Orzag" een proces aangedaan wegens laster. Het heette daarin dat de regeering open bare ambten had verkocht om geld voor de verkiezingen bijeen te brengen. Sneeuwstormen In geheel Beneden Oostenrijk woedde een sneeuwstorm. Te Weenen zijn de straten met sneeuw be dekt. De sneeuwstorm teisterde ook som mige deelen van Zuid-Duitschland. Men seint uit Barcelona aan de „Times" dat ten gevolge der werkstaking van de voerlieden, de dienst van de posterijen in die stad is gestaakt. Mensc heneters. Uit Zuid-Amerika komen thans afschuwelijke bijzonder heden over menscheneters Op het Argen- tjjnschen gebied van Rio Negro hadden zich Chileenen, die uit hun land waren gevlucht, vereenigd tot een rooverbvnde en de geheele streek door moord en brand schrik aangejaagd. Den laatstee tijd over vielen zij in het bijzonder Armeniërs, die met hun armzalige have Zuid-Amerika doortrokken om brood en werk te vinden. Daar van deze ougelukkigen geen spoor werd gevonden, vermoedde men dat de arme lieden door de bandieten waren op gegeten. De overheid besloot tot een mi i taire zending tegen de roovers, en deze gelukte het den aanvoerder J uan Cuya en vier leden van de bende in handen te krjjgen. De mannen bekenden inderdaad zich te hebben schuldig gemaakt aan men scheneten. Vooral Juan Cuya gaf cynisch toe, dat hij een groot liefhebber van „Turk- scbe filets", was. De anderen verklaarden, dat zjj hun slachtoffers slechts opaten, om den smaak van menschenvleesch te leeren kennen. Het w i e 1 r ij d e n voor kinderen. Nu de tijd nadert, waarop het rijwiel weer kilometers gaat vreten, verdient wel eens te worden gezegd, wat de ervaring is der Duitsche schoolartsen aangaande het fiet sen. Trouwens, iedere arts weet, dat de onmatig en onverstandig beoefende wieler sport velerlei nadoelen voor het lichaam, met name voor het hart, tengevolge kan hebben. Het hart is het bij 'het' wiel rijden 't sterkst ingespannen orgaan, en het zijn ook hypertrophieën van het linkerhart, onregelmatigheid der hartwerking, versnel de pols, en andere functioneele stoornis sen, die als gevolgen van hel fietsen door do schoolartsen in Saksen Meiuingen (waar men niet alleen slaalsschoolartsen heeft ,maar het schoolartsenstelsel zich ook uitstrekt tot reaalscholen en gymnasia) en elders veelvuldig worden gesignaleerd. Zoo heeft prof. Leubuscher, te Meiuingen, in het groote percentage gymnasiasten, dal blijkens schoolgeneeskundig onderzoek aan de vorengenoemde hartstoornissen lijdt, aanleiding gevonden om in de klas sen op de gevaren van het overmatig wielrijden te wijzen en in de „Mittheilun- gen an die Ëltern" op krachtige wijze er tegen te waarschuwen. Steeds luider en talrijker worden do stemmen, die zich legen het wielrijden van knapen en meisjes beneden de 14 (ja, zelfs beneden 17 en 18) jaar verheffen, daar deze sport ami het zich nog in was dom 'bevindende hart te hooge eischen steil, tn dezen zin uit zich Sanitatsrad Altschul te Praag, en dr. Reek te Brons wijk, zegt, op grond van een rijke ervaring als schoolarts, dat, zoo mten al aan kinde ren beneden de 1(1 jaar toestaat te fietsen, dit dient te geschieden onder voortdurend toezicht van een met de gevaren ver trouwd 'volwassene. Vooral dient er op gelet, dat groote tochten vermeden en kleine alleen langzaam bij richtige adem haling en in opgerichte houding onder nomen worden. („Med. W.bl.") Het spoorwegongeluk bjj M ii h 1 h e i m. De „Kölnische Zeitun^" verneemt, dat de machinist van den luxe- trein, die te Mühlheim op den trein met soldaten is ingereden, in hechtenis is genomen. Hij loochent alle schuld en houdt staande, dat het sein op veilig stond. De wisselwachters bewerPn echter het tegendeel. Van de gewonden is er nog een bezweken, zoodat het geheele aantal doodeu gisteren 20 bedroeg. Nog vijf anderen verkeeren in levensgevaar. De overigen hoopt men te behouden Zoodra te Keulen bericht van het onge luk ingekomen was, vertrokken er twee hulptreinen metspoorwegambtenaren, werk lui en gereedschappen van daar naar de plaats van het ongeluk. Ook kwamen daar spoedig hoogleeraren van de Keulsche akademie, hospitaaldokters en andere geneesheeren om do gewonden te helpen. Van de garnizoenshospitalen te Keulen en Deutz waren alle militaire dokters, zie kenvaders en hospitaalsoldaten opontboden. Bij het opruimen van de wrakstukken bielpen genie-soldateD, brandweermannen en tal van burgers In den derden wagen van achteren vond men de meeste lijken. Vele soldaten, die er ongedeerd waren al- gekomen, huilden als kinderen, toen zjj zagen, hoevele van hunne kameraden dood of gewond waren. Zij liepen als verdwaasd rond. De heele spoorweg lag vol met de bagage van de slachtoffers en met pakket ten vol worsten, hammen, boter, sigaren, tabak enz., die de joogens van thuis mee gekregen hadden. Eeu groot aantal sol daten dienden in hun eerste jaar en hadden voor het eerst verlof gehad. De ouders van de slachtoffers zijn zooveel mogelijk telegrafisch gewaarschuwd. Giste ren zjjn vele ouders naar hunue zoons komen zien. (Zie tweede blad Duitsehland.) Dg geweldige sneeuwmassa, die Woens dag in heel Oostenrijk ten noorden van de Alpen is neergekomen, heeft ook te Weenen groote stoornis in het verkeer gebracht De tramrijtuigen bleven Woensdagavond laat in de sneeuw steken, hoopten zich op tot lange ritsen en versperden weer voor huurrijtuigen, auto's en omnibussen den weg. Ook deze voertuigen raakten op vele plaatsen in de sneeuw vast. Alleen de Stadtbahn kon het verkeer onderhouden De meeste schouwburgbezoekers moesten in de sneeuwjacht te voet naar huis. Daar de tram en de straatreiniging na de zachte lentedagen geen sneeuwploegen meer bij de hand hadden, duurde het tot iaat in den nacht, voor de sneeuw zoover weggeruimd was, dat de tramrijtuigen nair de berg- loodsen konden rijden. GOES. Geboren: 29, Elias, z.v. Jan Marinus Verrjjzer en Elizabeth Botbijl 31, Simon Jan Arnold z v. Pieter Huds en Antje Quanjer. Van 30 Maart1 April 1910. MIDDELBURG IndcrtrouwdA. Peliet, 25 j. j.m,. en C'. Matthijsse, 29 j. j.d. M. P. Schriel-, 27 j. j.m. en C. J. Mi- chels, 24 j. j.d.; J. Blonk, 31 j. j.m on S. Labruijcre, 22 j. j.d,; A. Ce- vaal, 24 j. j.m. en J. de IClerk, 25 j. j.d. Getrouwd: J. Dooren. 23 j. j.m. en A. A. van dor Weele, 18 j. j.d. OverledenE. Rijkso, 71 j., weduwe vail S. de Jonge; A. \V. Htiijgen, 37 j., vrouw van L. .1. P. Maas; C. H. Re- mecus, 77 j., vrouw van II. Ludikliuize; E. Kerkhoven, 78 j. ongeh. d. Van 25 Maart1 April. IERSEKE. Geboren: 29, Dingenis Mari nus, z. v. Adriaaii Wests tra to on Maatje Oostdijk. Overleden29, Pieter, 15 dagen, z. v. Johannes Rijnhout en Wilhelmina Ekelaar. Over de maand Maart. OVEZAND. Geboren: 7, Maria, d. v. Ja cob Pover en Cornelia van Gessel; 13, Pieter, z. v. Simon Hendrik Bakker en Geertruid Harthoorn; 28, Marinus, z. v. Jacob Rentmeester en Clasina Josephina Adriaanse; 29, Cornelis, z. v. Cornelis Hoogenhoom en Maria Mulder. Overleden: 17, Pieter Boonman, 2 mnd. 24, Clazina Joanna Schreurs, t maand. DRIEWEGEN. Gehuwd31, Jacobus van Weele, 30 j. te Borssel-e en Katharina Jo hanna de Keijger, 22 j. te Driewegen. NISSE. Overleden: 2, Geertruida Mat thijsse, 8 maanden. 's HEER ABTSKERKE.' Gehuwd Hendrik Veenendaal te Amersfoort en Janna van de Vrie te 's Heer Abtskerke. Tholen, 29 Maart 1910. Aande weekmarkt waren de prjjzen als volgt: Jarige Zeeuwsche tarwe f 0.k f 0. nieuwe f 6.75 k f 8 50haver f 3,50 a f 4 60 regge f5.50 a f6.wintergerst f5.40 a f 5 50; aardappelen, blauwe f2.if 2.20; witte f 1.50 k f2.peren f5.i f 6. appelen f4.80 k f 5.60 per HL.uien f 1.50 a f 1 75 per 50 K.G.hooi f 40 a f 45 per 1000 K.G.stroo f7 a f 11 per 100 bossen zomergerst f 4 a f 4,50 per HL. (Z. N.) Middelburg, 31 Maart 1910. Ter graanmarkt van heden was weinig aanvoer, de handel daardoor gering-JBruine boonen f 1 lager. De prijzen waren als volgt Nieuwe tarwe i 6.- i f 6.75 Roggef 6.k f 6.50 Zomergerstf 4.50 i f 6. Haverf 3.if 4. Paardeboonen f 7.i f 8. Kroonerwten 7.i f 10. Tuinhoonenf 0 if 0. Witteboonen f 10.i f 13. Ronde bruineboonen fll i f 14 Lange ditof 0.i f 0. alles per mud. Officieele noteering van den marktmeester. Boter f0.71 i f0.75, voor particulieren f 0.78 per J/s kilo. Eieren f 3 20, voor particulieren f 3.60 per 100 stuks. Noteering v. d. m ar k tz e 11 er s .van de land b. ver. en „Handelsbelang" Boter f0 71 i f0.75, voor particulieren f0.78 per 1/2 kilo. Eieren f 3.20, voor particulieren f3.60 per 100 stuks. Een zwakstaande levensverzekeringmaat schappij was bekend om de eigenaardige advertentiën, die zij in de verschillende bladen plaatste. Om nog veel verzekeringen af te sluiten plaatste zij de volgende annonce1 Van uitstel, komt afstel dus sluit heden nog eene verzekering bij onze firma morgen kan 't reeds te laat zijn. S t ij 1 b 1 o e m j e. De volkomen geruischeloosbeid van deze machines is het ware knaleffect van dejuitvinding. De „St. Grt.' no. 74 bevat een opgave van het aantal gevallen van besmettelijke ziekten voorgekomen in de week van 23 29 Maart 1910. In Zeeland kwamen voor een geval van typhus en febris typhoidea en een van roodvonk, beiden te Breskens, en drie gevallen van diphteritis nml. een te Boschkapelle, een te Goes en een te Hontenisse. Wegens vertraging in de laatste berich ten uit Zeeuwsch-Vlaanderen, kunnen wij die tot onzen spijt in het nummer van heden niet meer opnemen. De Redactie. Enschedé. Twee arbeiders, die heden morgen aan het graven waren bij de fa briek dei' firma Van Heek en Co. zijn door een grondverzakking onder de aarde bedolven. Een hunner, J. Klooster, is le venloos te voorschijn gehaald. Leeuwarden. Alhier is op 65 jarigen leeftijd overleden de heer Mr. J. van Binsbergen, raadsheer bij hel gerechts hof. De overledene was van 18711874 griffier bij het Kantongerecht te Hulst en van 1880—1883 rechter te Zierikzee. Utrecht Tusschen Utrecht en Drie bergen is een dienstwagen door een extra- trein aangereden. De dienstwagen werd verbrijzeld. De opzichter Paap kreeg een vrije ernstige hoofdwonde. De spoorweg werker Van Rhencn werd licht gewond. Nitua. Dr. Brongus, gearresteerd we gens moord op zijn zwager gepleegd in den nacht van Zaterdag op Zondag j.l., heeft eene volledige bekentenis afgelegd. De vermoorde was verbonden aan het astronomisch observatorium. Catania (Sicilië) De snelheid van den lavastroom neemt langzamerhand af. Sf>0£)£3ClE!£Er3t)S£la£3CXE3£rat)CCïa:ianaC^ m rt Maandag 4 April a. s. hoopt de 11 Heer fi 0 te Heinkenszand zjjn vijftigsten Q t< geboortedag te herdenken. EENIGE VRIENDEN. S Oatactotatotaaia aiot Mgw HARTELIJK DANK, allereerst en in het bijzonder aan mijn hooggeachte patroons, de WelEd. Heeren A. v. d. Nagel Zonen, voor de inderdaad verrassende wijze, waarop zij mij op 29 Maart jl. blijken van sympathie hebben gegeven, en voorts aan allen die, onder wat vorm ook, hebben bijgedragen dien dag voor mij tot een onvergetelijken te maken. G. VAN DIJK. Rotterdam, 1 April 1910. De Deurwaarders HOLLMANN VERHOEK te Goes, zullen des middags om 12 uur aan de herberg van dhr. N. GEL0K te Hoedekenskerke 2 vare Koeien, 3 tweejarige Vaarzen, 2 éénjarige Vaarzen, 3 1/2-jarige Ossen, 2 groote Loopvarkens, Biggen, 2 Ponnies oud 10 en 12 jaar, Brik op patentassen voor 4 personen, Drielingboerenwagen, Vrachtkar, Dogcar, Tilbury, Rolsleper, Balansploeg, Sn ij molen, 6000 kilo Paar den- en Beestepeeën, 4000 kilo Weihooi, 40 voer overjarige puike Mest. De Notaris H. W. NEERVOORT te 's Gravenpolder zal, ten verzoeke van dhr. J. de Bakt Wzn. te Hoedekenskerke, in de herberg van dhr. M. G. Verbeek aldaar, des avonds 71/3 uur, in bet aan de Kaaistraat te Hoedekenskerke, Sectie D nos. 457 ged., 456 en 984, ter grootte van ongeveer 2 Aren 4 Centiaren. Aanvaarding bij de betaling van den koopprijs op 2 Mei 1910. De Notaris H. W. NEERVOORT te 's Gravenpolder zal, ten verzoeke van de Erven DE BAAR te Kwadendamme, des middags 12 uur, in het waaronder: Biljart met zakken en toebehooren. als: Eikenhouten Kabinet, Tafels, Stoelen, Spiegels, Klokken, Lampen, Veeren Bedden met toebehooren. Glas- en Aardewerk enz. enz. Mest in den Mestput, Brandhout, Arbei dersgereedschappen enz. E. Onmiddellijk daarna aan het woonhuis van dhr. J. HOEKMAN te Kwadendamme bestaande uit: Kasten, Stoelen, Tafels, Arbeiders gereedschappen enz. enz. Op Zaterdag den 9en April 1910, des na middags te 4 ure, zal de heer J. VER- HAAGEN Jz koopman, wonende te Krui- ningen, in het „Wapen van Zeeland be woond duor den heer M C. van Stbien aldaar aanbesteden: Het bouwen van een Woon huis met Schuur en bijbehoo- rende werken op een perceel bouwland, gelegen in de ge meente Kruiningen. Het bestek met de teekening is ter inzxge bij den heer A. LE CLERCQ, architect e Kruiningen, die ook nadere inlichtingen verstrekt.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1910 | | pagina 3