Het succes der Sociale Web. No. 86 Zaterdag 24 Juli 1909 Vijfde Jaargang. Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. DU liner Haal til twee Diaden. EERSTE BLAD. BINNENLAND. De Sociale Week te Breda. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes {0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers k contant-0.05 Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kanfoor v. d. Administratie: Ganzepoorfsfraat C 209, GOES. Reclameberiehten 25 Gt. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 x oerekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct, k contant. Het was zeker ©en bemoedigend ver schijnsel, dal, zoodra het plan om een Sociale W ie e k te houden bekend was gemaakt, onmiddellijk algemeen van in stemming bleek. Het Hoofdbestuur van den Bond van R. K. Werklieden-vereenigingen in het Aartsbisdom Utrecht stelde f300 beschik baar, om vereenigingen, die een M naar de Sociale Week wilden zenden, finantieel te steunen. De Centrale Raad van den Ned. R. K. Volksbond nam met overgroot© meerder heid een motie aan, waarbij aan het Cen traal Bestuur werd opgedragen, er bij de afdeielings-bestuiien op aan te dringen, aan of meer afgevaardigden aan de Sociale Week te doen deelnemen. De Hanzebode spoorde bij herhaling de leden van de Hanze aan, om toch van deze gelegenheid, om sociaal onder wijs te ontvangen, gebruik te maken. En zelfs het protestantsch-christelijk werklieden-orgaan „Patrimonium" schreef: „Zoo'n week van deugdelijk on derwijs, bijgewoond door een vaste groep ernstige mannen en vrouwen, moet in vloed hebben. De Katholieken, lang als achterlijk versleten, streven met deze or ganisatie in eenmaal alle partijen voorbij". Zoo groote waardeering ©n instemming, va.n alle zijden ondervonden, namen alle vrees, of onze Sociale Week wel kans van slagen zon hebben, needs bij voorbaat weg. En ,die gunstige verwachting werd méér dan verwezenlijkt: met één slag had onze SociaJe Week haar schoone positie ver overd; zij is ©en blijvend instituut gewor den in d© Katholieke Sociale beweging in Nederland. De eerste Sociale Week had ©en bui tengewoon gunstige pers. De vraag was: zou dit zoo blijven, ook als 't nieuwe er af was? En waarlijk, het worde dankbaar er kend, het bieef zoo! D e T ij d bijv. schreef na de tweede Sociale Week te Breda: „Al deed de Kath. Soc. Actie niets andei's dan zulk een sociale retraite örga- niseeren, zij zou daarmede den dank ver dienen van allen, die ons Katholieke volk wilden aangespoord hebben tot het vor men van een rechtzinnig bezonken oordeel inzake de sociale kwestie en wat daar- me© samenhangt. Het is daarom onze op rechte meening, dat, wat ook verflauwen moge, d© belangstelling in deze rogatodte Katholiek© Academie niet mag en niet zal verminderen". En na zeer waardeerende woorden voor onze Roomsche sprekers, en een blij con- stateieren van groot succes, zeide De Tijd ten slotte: „Brengen wij gaarne van dit succes aan het Centraal Bureau der Kath. Sociale Actie opnieuw alle per, een woord van bewondering mogen wij niet achterhouden voor den ijver en de volharding der deel nemers. Wij hebhen er zeer velen, onder welke ook vrouwen, geregeld iedtere les zien bijwonen, met groot© aandacht zien luisteren en met zorg aanleekeningeu ma ken, als waren de dagbladverslagen hun voor herinnering nog niet genoeg. „Het is te verwachten, dat wanneer de IHe Social© Week in 1908 elders, in het noorden des lands gehouden wordt, een zelfde belangstelling onder de Katholieken haar deel zal zijn. Dat deze groot geweest is, bewijst, dat er niet alleen uit België, maar ook uit Duitschland afgevaardigden zijn gezonden door Arbeidsvereenigingein, om te onderzoeken wat men Her in Neder land onder Katholieken een Sociale Week noemt. Wij zijn er zeker van, dat men deze Nederiandsche uitvinding wel ge schikt zal oordeelen voor export en imi tatie. Gelukkig staat de Kath. Sociale Actie niet onder een ocfraoiwet". Die voorspelling is schitterend uitgeko men; in 1908 werd voor 't eerst een So ciale Week in België georganiseerd. De Maasbode begon haar laatste ver slag over de Sociale Week te Breda aldus „Ons Katholiek geloof noopt ons na ge- danen arbeid God te danken voor Zijne Genade, en voor Zijne onmisbar© hulp, in het siagen van deze Sociale Week, waarbij echter onze kinderlijke liefde tot Rem niet ontbrak. Een talrijke schare, hoofd aan hoofd, vulde dan ook de Kathe draal, om te getuigen, dat onze sociale actie begint en eindigt met ons heerlijk R. K. Godsbegrip-, dat d© alpha en ome ga is in ons streven naar maatschappe lijke verbetering". Terwijl het slot van dit verslag luidde f „De Sociale Week behoort weer tot bat verleden, maar duizendvoudige vruchten aan de toekomst, duizendvoudig, omdat het zaad gevallen is in de goede aard© van „Katholiek willen". Zoo zij het, voor den snellen maar ook stevigen groei van de Kath. Sociale Actie". Het Huisgezin schreef „In de eerst© plaats de echt-Katholietoe geest, die zijn stempel drukte op het ge heel, op allen en alles. Er zijn onmisken baar onder de Katholieken in ons land twee stroomjngen. De eene, die beschouwd wordt als een weinig rood, omtnent wier streven en denken sommigen niet zoo ge heet gerust waren. Er is een andere rich ting, die ook vooruit wil, die zich evenr wel als kalmer en bezadigder aandiende; en die zich zelf beschouwde als de tenr- peraarster van te fel uitslaand jeugdig vuur. „Wat leerde de Sociale Week? „Dat na iedtere vergadering bleek, steeds meer en duidelijker bleek, tot aller aange name voldoening, dat het verscHl tus- schen ons meer is een kwestie van opvat ting, dan wel een wezenlijk meeningavier- scHl. Dat de sociale misstanden, veroor deeld door den een, den ander de ronde verklaring ontlokten, dat hij het piet die veroordeeling volkomen eens was, „Wij Katholieken zijn op de tweede Sociale Week te Breda gebleken, „een eenig volk van broeders". Ho© meer d© Katholieke geloofsleer, de Katholieke so ciologie onder ons beoefend en bestudeerd wordt, hoe meer voor het licht der Waar heid en de evidentie der feiten op sociaal terrein onze opvattingen zich in de juiste richting wijzigen, hoe meer ook onze bezwaren slechts zullen blijken te bestaan in oen- onbestemde vrees voor bet „nieuwe",. „Als echter dit nieuwe telken jare door hooggeplaatste geestelijken en leek en, door mannen van naam en erkende bevoegd heid wordt uiteengezet, als zich daaraan paart na elke „Week" eigen studie, dan gaan we ras vooruit en zal blijken dat wij, juist als Katholieken, op sociaal terrein zoo ontzaglijk veel kunnen priesteeren. „De Sociale Week, die zooveel kennis omtrent de vragen van den dag verspreid de, moge voortaan naar wensch van Prof. van Dam vinden „niet alleen open beurzen, maar vooral open harten. tiaar komt bet op aanop de practische Katho lieke sociale daad"'. En Ch. S. te Breda schreef in Het C e n trum: „Zij is geëindigd, de tweede Katholieke Sociale Week, geëindigd onder een enthou siasme der aanwezigen, zooals ik nog zel den zag. „Ik ben verjongd in mijn Katholiek ge loof, mijne democratische ideeën zijn her nieuwd en bekrachtigd, ik voel mij ster ker in mijn Katholieke overtuiging en ik heb kennis, kracht en moed herkregen om pal te staan tegenover den vijand van mijn geloof en om te strijden voor de eenig ware oplossing der maatschappelijke nooden door de Katholieke Sociale Actie. „Het licht dier sociale actie, dat ik aan den horizon reeds vroeger zag, zie ik nu betier, helder flikkerende en het werpt zijn stralen om mij heen met zulk een macht, dat ik gemakkelijk dit licht zal kunnen volgen. „Vroeger heb ik vaak gedacht, dat ook anderen en op andere wijze de sociale nooden zouden kunnen, lenigen; vroeger heb ik mij dikwijls afgevraagd of meer doortastende middelen, dan wij Katholie ken plegen te gebruiken, Het meer nut hadden om te komen tot de oplossing der sociale kwestie. „Maar nu ben ik overtuigd, dat alleen de social© actie op chrisfelijkon grondslag ons de oplossing brengen kan van het zoo moeilijke vraagstuk, dat de geheele wieteld en ook ons land bezighoudt, en dat de verwezenlijking der democratische idee onder d© Katholieken strekken zal tot plgemeen welzijn onzer maatschappij". Wie dit alles leest, zal zeker zoggen: „Nu, daar moet jk eens bij zijnIk ga van 'tjaar naar de Sociale Week te Nijmegen (1522 Augustus)!" Best, dat is een flink besluit! Maar wacht dan ook niet langer met bij 't Centraal Bureau een kaart te bestel len. Gij zendt een postwissel van f 2.50, als gij een Weekkaart wilt hebben met een besproken plaats aan de schrijftafels, of van f 1.als gij een Doorloo- pendie .Avondkaart wenscht: deze geeft .toegang tot alle 7 avondvergaderin gen, benevens tot de sluitingsvergadering op Zondagmiddag 22 Augustus. Vergeet vooral met een Programma-boek van 25 ets. te bestellen. Ook voor hen, die niet naar de Sociale Week gaan, is dit zeker een kwartje waard, daar inen er reeds uitvoerige overzichten in vindt van alle voordrachten, welke .op de Sociale Week gehouden zulten worden. F It A K It IK De val van Clemenceau. Het kabinet Clemenceau, sedert October 1906 .van het bewind en dat aan zooveel moeilijkbeden het hoofd wist te bieden wij noemen het Casablanca geschil, de post staking, om van andere niet te spreken is plotseling ten val gebracht, en wel tengevolge van het hervatte Marine debat. Ken en andermaal stonden wij reeds stil bij den treurigen toestand, waarin zich de Marine bevindt. Volgens een desbetref- lend uitgebracht rapport laat zoo goed als alles te wenscben over. Dit rapport nu werd Maandag en Dinsdag in de Kamer bespro ken. Van de zijde der oppositie moest de regeering barde dingen booren. Er werd zelfs gesproken van in staat van beschuldi ging stellen van Ministers. Picard, de tegen woordige Minister van Marine, die zijn porte feuille neg slechts kort heeft, en van wiens groot administratief talent geheel Frankrijk bet herstel zijner maritieme waardigheid ver wacht, werd bij alle uitvallen buiten beschou wing gelaten, wat echter niet wegnam, dat Clemenceau verklaarde dat de Ministers solidair waren Na een door Picard gehouden rede, waarin hij verklaarde, dat de vroegere fouten te goeder trouw waren begaan, dat de Kamer voortaan precies zou weten hoeveel geld van haar voor de Marine gevraagd zou worden, mededinging bij de leveranties en nog verschillende andere verbeteringen be loofde, scheen het alsof bet debat over het Marine rapport, al had het dan ook tot enkele voor de regeeriiig vijandige betoogingen aanleiding gegeven, eindigen zou met een vertrouwensvotum in Clemenceau en de regeering. Maar toen kwam het onverwachte. Clemenceau verweet in een woordenstrijd Deloassé diens schuld aan Algeciras en zeide dat „Algeciras de grootste ver nedering was die Frankrijk ondergaan had Door deze herinnering joeg de premier de meerderheid der Kamer plotseling tegen zich in het harnas Delcassé maakte van deze verontwaardigde stemming gebruik om in een zeer heftige redevoering aan de regee ring nu niet meer enkel haar fouten in de administratie der Marine, doch haar ge heele zondenregister voor te houden en de Kamer juichte hem toe. Clemenceau had het pleit verloren Delcassé had zich eindelijk gewroken en een votum van vertrouwen in de regeering werd verworpen met een meerderheid van niet minder dan 75 stemmen. Clemenceau en al de andere Ministers gingen daarop onmiddellijk heen, om bij den President hun ontslag in te dienen. In zijn onderhoud met den Presi dent verklaaide Clemenceau dat het votum van wantrouwen der Kamer tegen zijn per soon gericht was, niet tegen de andere leden van het kabinet, welks politiek herhaalde malen bij een groote meerderheid steun gevonden heeft. Clemenceau is van meening, dat de meeste Ministers kunnen blijven, en dat de nieuwe premier uit hun midden moet gekozen worden. De „Univers" zegt in een artikel, ge titeld „La Chute"„Dezle onverwachte, plotselinge en vernederende val doet op sommige plaatsen herinneren aan het woord van Gambetta ovier het „gericht gedegen in de feitein zielve." Dat betoe- kent, zegt de „Univters" in christelijke» taal „de hand Gods". Smartelijker dan hij tha;ns verdwijnt, kon. Clemencieau niet zijn heengegaan, zóó zwaar heeft de hand Gods hem thans getroffen. Hij' laat de •nationale verdediging echter in groote wanorde, de sociale hervormingen liggen braak, het leger der ambtenaren verbeert in eten toestand van anarcHe, de natio nale rijkdom is in gevaar. Hij had tot taak de orgaHsati© der revolutie t© be teugelen, zij is 'daarentegen. i:n kracht toe genomen hij' moest het kiesstelsel her vormen, hij' heeft het geheel in de war gestuurd; hij moest de politieke atmos feer zuiveren 'en heeft haar verpest; hij moest het parlementarisme opheffen en heeft bet; ten diepste vernederd. De vraag stukken, wélke hij1 meende te kunnen op lossen, zijn idoor zijn gebrek aan door zicht en door zijn onhandigheid hopeloos verward geworden; hij laat aan zijn op volgers een leege kas en te' betalen re keningen. „Daarentegen en hij' zal erover vol- Idaan zijn, indien de wierook der „Lan tern©" mannen voor zijn eigenheids vol doende is heeft hij de Kerk bestreden uit alle kracht. Hij heeft zich jegens de vrijmetselarij zeer verdienstelijk gemaakt. Doch wat is de vrucht geweest van zoo veel inspanning en aanrandingen?" De „Univers" voorspelt Ctemienoeau, dat hem het lot wacht van zooveel andere dood gravers der Kerk n.l. geworpen te wor den in hiet knekelhuis. „En daar zal Cle menceau zóó weinig plaats innemen, dat men ;er weldra zelfs zijn naam zal ver getend' Ons domme volk. D© heer J. W. Gerhard heeft in| het „VoJk" weer ©en nieuwe oorzaak voor den uitslag der verkiezingen' gevonden. D© jongste Kamerverkiezingen hebben, volgens 'den heer Gerhard wper bewezen, dat ons volk dom is. Zóó dom, dat de meerderheid der kie zers de partijen, steunt, idie den „voor uitgang" tegenhouden. En de oorzaak van dit schrikwekkend verschijnsel ziet de heer Gerhard in het volksonderwijs, dat niet deugt. 'tls voor de manden van de linkerzijid© ook wel >om tureluursch te worden. Vijftig jaar lang heeft men de school in bezit gehadvijftig jaar lang heeft men met twee grij'perige handen vrij uit 's lands schatkist mogen putten, ,om da jeugd toch maar in het vrijzinnige idet- aal te kunnen opvoeden, en dan blijkt, dat ons domme volk geen vonkje bezie ling koestert voor dat ideaal. Hoe ons nu uit het moeras te redden, vraagt de heer Gerhard? He© ons domme volk knap, vooruitstre vend len verlicht te maken? En vooral want daar gaat het eigenlijk ;om hoe .ons volk "te leeren anti-clerieaal te stemmen? Daarvoor moet zegt de heer Ger hard op het program van alle linlk- scbe partijen komen te staan'n goede, algemeen© volksschool. Men zou zoo zeggen, dat 't Het zeer verstandig is, 't eens mislukte plan weer Op touw .te zetten. Met dat al blijkt wat een eigenaardige taak sommigen wel voor de openbarq school weggelegd achten. Zij willen de opdnbare school maken tot het beste wa pen tegen het chericalisme. Met de blanke schijven uit 's lands schatkist worden de toekomstige anti-cle- ricaaltjes gekweekt. 's Lands geld wordt misbruikt tot het' bielden van steun aan bet anti-cleri- calisme. Is Her geen corruptie, o Handelsblad? (Msb.) Vreemd. Naar aainleidingi van] 't. bericht van „Het Vaderland", waarin Idit blad met. zekerheid kaai mededeeten, dat „toen de heer Sweerts- indertijd t.at burgemeester werd benoemd, dit gescHedde met de uitge sproten bedoeling om Arnhem een libe ralen burgemeester te geven, schrijft het „D1. v. Naordb.": „Hé, kijken.1 liberale Mimsteries ook al naar de kleur van een kandidaat- burgemeester? Wij' meelien wel eens gehoord te hebben, dat ze alleen op bekwaamheid en geschiktheid letten. Wie lacht daar?" Dr. Kuyper en de vacature van Commissaris der Koningin in Gelderland. De „Nieuwe Arnhemsche Cit." schrijft van de opmerkingen van het „Handelsblad" naar aanleiding van het telegram van baron Sweerts de Landas o.a. „Het valt te betwijfelen of er iemand gevonden wordt, die genoegen zal nemen met dit vrij treurig antwoord. Opgemerkt zij allereerst, dat van een „ontkenning" niet gesproken kan worden. Met een minachtend gebaar schuift de heer Sweerts de geheele beschuldiging als „een onzinnige verdachtmaking" op zijde. Het blad is nu verplicht te bewijzen, dat van een onzinnige verdachtmaking geen sprake kan zijn, maar dat het met destukken de onloochenbare juistheid zijner beschul diging kan staven Het blad kan niet volstaan, met dit ont wijkend, jantjevanleiden'sachtig antwoord." „De Zaanlandgche Cuurant" bevat een correspondentie uit Den Haag, waarin we het onderstaande aantreffen „Baron Sweerts is een man, die ncoit een geprononceerde politieke ricuting heeft gevolgd, hjj was ieder, die hem zoowel in Indie als hier te lande, heeft gekend een man van breede, maar beslist gods dienstige opvattingenhij stond altijd, ondankszeer sterke democratische neigingen, meer aan de zijde van de recbtsche dan linksche partgen Hij heeft voor zooveel bekend zich nooit bjj eenige staatkundige partij of kiesvereeniging aangesloten in de libe ralen trok hein de democratische strooming aan; maar hij was te kerksch om zich tegenover de clericale coalitie te plaatsen. Hjj was en is dat steeds gebleven, een „wilde", een die, zonder band of ver plichting, zichzelf poogde te zijn". En verder: „Onze burgemeester is, sedert jaren, intiem bevriend met dr. Kuyper, voor wiens i ekwaamkeden hij onbegren&den eerbied koestert en in wiens tintelend vernuft hij, zelf man van zoo speelschen en schalkschen geest, een bron van behagen vindt. Hjj moge in politieken en kerkelijken zin, niet geheel op het uiterste standpunt van dr. Kuyper staan, er is in de richting van den rechtscheu leider veel en er was vroeger nog veel meer wat den christelij k-df mocratischen Sweerts aantrok. Is het dan te verwonderen of te ver oor deelen. dat deze zijn vriend als partijleider voor de bereiking van zijn oogmerken, geldeljjk ondersteunde? Ik vermag er niets onbehoorlijks in te vinden. En evenmin komt 't mij afkeuringswaardig voor het karakter van vrienden voor, als deze voor elkander op de bres springen, wanneer de een begeerig is naar 'teen of ander ambt en de andere zijn invloed aanwendt om den voor dat ambt zoo volkomen berekenden vriend bjj de Regeering aan te bevelen". Uit hel leger. Een Frausche commissie, aan wier hoofd Dr. Lachand stond, heeft een onderzoek ingesteld naar onze kazernes De nieuwe kazernes, die haar getoond werden, vond Dr. Lachan l heel goed Maar één ding is merkwaardig: Dr. Lachand schrijft in zijn rapport, dat de voeding onzer soldaten aanmerkelijk minder rgkeljjk is dan in Frankrijk en België. Nu is de Nederiandsche soldaat de duurste soldaat van heel de wereld. Toch wordt hij véél korter ge refend dan de soldaten der meeste andere landen, toch zjjn de dure wapens van cavalerie en artil lerie slecht vertegenwoordigd in ons leger, vergeleken bij andere legers. En nu blgkt ook nog, dat onze soldaten slechter gevoed worden. Vrage: hoe is het dan mogelijk dat wij per soldaat toch het meest betalen van alle landen Deze sprekende feiten, die een verplet terende veroordeeling zijn van ons tegen-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1909 | | pagina 1