BUITENLAND.
BINNENLAND
UIT ZEELAND.
GEMENGD NIEUWS.
FR ANK BIJ K
Saint-Quenlin vierde feest lei' eer© van
Jeanne d'Arc en de burgemeester van
Saint-Quentin is een vrijmetselaar. Heden
tie over om alle vaderlandslievendheid en
patriotisme, indien zij tenminste nog he
slaan, op zij te stellen voor anti-rlericale
geestdrijverij.
's Morgens zwierven talrijke agenten
door de stad, die in opdracht van den
burgemeester al de nummers der huizen
waar de vlaggen uitstaken, moesten op tee
kenen en voor des burgemeesters voeten
brengen. En als er een of ander staata-
of stadsbediende onder de vlaggende Fran-
sche burgers gevonden werd zon hij zijn
uiting van vaderlandslievendheid duur
hebben te betalen.
Teekenend maar afschuwelijk.
De Fransche seetarissen kunnen blijk
baar niet tot rust komen. Thans hebben
de minister van Eeredienst en die van
Financiën een circulaire gericht tot de
administratieve autoriteiten, waarin deze
worden aangespoord, van de pastoors de
onmiddellijke uitlevering te eischen der
nog in het bezit der kerken zijnde waarde
papieren. De aartsbisschop van Parijs
heeft, met verwijzing naar de voorschrif
ten des If. Vaders, zijn geestelijkheid
aangemaand aan dezen eisch der .regeering
onder geen enkel opzicht te voldoen.
TURKIJE.
De nieuwe Turksche politiek gaal za
ken doenDe commissie aan welke de
bewaking van Yildiz-Kiosk is toever
trouwd, kwam op hel idéé, entreeprijzen
vast te .stellen voor hen, die de tol dus
ver voor hel oog der wereld zorgvuldig
gesloten paleisstad willen bezichtigen.
De entree van het Yikliz-pnrk bedraagt.
f0.60. Wie de beroemde har'emtuinen zien
wil, van welke zooveel romantische ver
balen de ronde doen, moet f 1.20 neer
leggen. Voor een achterwiel krijgt men
verlof allo vertrekken van den ex-sultan
te bezichtigen. Spelevaren op de meren
met roei- en motorhooien kost f0.60 per
hoofd. Tot, verhooging der stemming is
bepaald, dat hel, heele personeel prach
tige livreien moet dragen. Nog verder ging
de Jong-Turksche handelsgeest. Hij zorg
de ook voor buffetten, waar de toerist
zich kan verfrisschen, terwijl zijn gedach
ten misschien verwijlen bij de grilligheid
van het menschelijk lol.
BELKIË
Het is een vreemde, maar toch een
ware ramp, die de Hrusselsche handel
ten scheepvaart getroffen heeft, en die
met, groole gevaren voor de gezondheid
alle omwonenden bedreigt-.
Wij volgen hij ons relaas voor een deel
hiel- „H. v. A.", voor een ander deel den
„Petit Bleu", die ook de zeer eigenaar
dige gebeurtenis reeds heeft, geïllustreerd.
De Willebro-eksche vaart werd gegraven
voor drie eeuwen door de Brusselaars.
Want hel waren in dien lijd niet de open
bare besturen, maar de burgers zelf, die
de rivieren verbeterden en kanalen aan
legden, 't.zij om overstroomingen Ie voor
komen, watermolens Ie voeden of hel.
verkeer te vergemakkelijken.
Deze vaart werd .reeds ontworpen in
1434, nadat men vruchteloos gepoogd had,
de Senne te verbeteren. In 1477 gaf Maria
van Bourgondië toelating tot het. graven
van dien waterloop, maar de oorlogen
en onlusten waren de schuld, dat hel
werk eerst, in 15(11 voltooid en in ge
bruik gesteld werd.
Het, is de rechtermuur van den syphon,
de Drie Gaten, welke bezweken is.
Deze muur, van boven 1 M. 20 en aan
den voet misschien 2 M. 50 dik, vormde
hier ter plaatse de. eenigc hinderpaal, die
de Senne van de vaart scheidde en moest
eerlang worden afgebroken, maar men
moest hiermede wachten tot- een nieuwe
syphon gemaakt was.
Noodlottigerwijze heeft de muur zijnen
lijd niet. afgewacht en is hij van zelf
bezweken, alzon eene breed© lines ma
kend, waardoor het water der vaart in
de Senne stroomde.
Zoodra. hel lek ontdekt en de daling
des waters opgemerkt, werd, snelde de
haven-kapitein ter plaats, vergezeld door
eene ploeg arbeiders om het gal te slop
pen, doch dat was hun onmogelijk.
De 'muur van 10 meters was gescheurd
en door de opening stroomde een water
val, die het gansche kanaal dreigde 1e
zullen ledigen.
Het 'eerste onderzoek bewees, dat het
ongeval to half tien 's avonds gebeurde.
De schippers werden onmiddellijk ver
wittigd en de brave lieden zetten zich
half gekleed aan het werk om hunne
schepen naar het. midden van het kanaal
te steken. Eenige booten liggen echter
op de helling en men tracht ze naar
beneden te trekken op de bedding van
de vaart.
De Maatschappij der Zeevaarlinstellin-
gen werd onmiddellijk ingelicht. Inge
nieurs en werklieden snelden tor plaatse
met de pompiers va,n Schaarbeek, Brussel
en Laken.
Te 2 uren 20 waren er ook detachemen
ten karabiniers en grenadiers ter plaatse.
En tof des morgens werd zonder ophou
den gewerkt.
Balken werden voor de bres geschoven
en wanneer zij neergelaten waren, werden
zij met zakken aarde bedekt. Men wilde
zelfs een schip met zand uit den om
trek lol het stoppen van hel gal gebrui
ken, doch (1e hooi was gestrand pn er
was 'daar niets aan Ie doen daar do stroom
te geweldig was.
Bond Sempst en Vilvoorde stonden de
weiden onder water en do owrstrooming
der naburige weiden nam eene groote
uitbreiding. Overal zag men de oever
bewoners der Senne met hun huisraad
en beesten de vlucht nemen.
En niet alleen de schippers der vaart,
maar ook die te Brussel zelf hebben door
de ramp te lijden.
Voor de kazerne van het Klein Kasteel,
is een ledig klein schip tusschen twee
geladen Vnlensehepen gepletterd gewor
den. Aan den mestbak (oude bassijn) ligt
een Walenschip doorgetrokken.
Een spits in ijzer, die in hel handels
dok gemeerd en nog met 200 ton EuviHo
steen geladen was, liep ook gevaar ge
broken te worden.
Tusschen 2 en 3 uur zijn de werklie
den van de electrische kraan ter plaatse
gekomen om de steen uit het schip te
lossen. Hel. schijnt nu huilen gevaar te
zijn. De schipper en al, degenen die aan
boord waren zijn verplicht geweest oogen
blikkelijk het vaartuig te verlaten op be
vel van den havenkapitein M. Matton.
Bet schip dreigde immers om te kante
len. De voorsteven zat vast en de1 ach
tersteven helde tot bijna het midden naar
bakboord.
Een hak, die tusschen de vaart van
Willebroeck en de vaart van Charleroi lag,
was met den voorsteven aan de kaai
van de vaart gemeerd. Door het zakken
van hel water in de vaart van Willebroeck
dreigde hel. schip Ie breken, lim tiental
mannen zijn er in gelukt het schip achter
uit, tot in de vaart van Willebroeck te
slepen en buiten gevaar ie brengen.;
Tengevolge van liet. zakken van bel
water, werden Vrijdagmorgen twee lijken
ontdekt.
liet eerste werd opgetrokken op den
steenweg van Vilvoorden, op hel grond
gebied van Laken. 'I ls datgene van Marie
De Vleeschhouwer, oud 65 jaar, die voor
acht. -dagen verdween, alsook dat. van een
kind.
Nabij de slad Brussel, vertoont de droog
geloopen waterbodem een afzichtelijken
modderpoel, waaruit reeds terstond de
meest verpestende dampen beginnen op
te stijgen.
Met groole hoeveelheden chloor erin
te werpen, wordl getracht hel gevaar voor
verspreiding van ziektekiemen te keeren.
H. M. de Koningin naar het Loo.
Hel vertrek van H. M. de Koningin
naar hel Loo is bepaald op a.s. Vrij
dag per Staatsspoor ten 1 uur 55 min.
Mannenlengte in Nederland.
Bij de opening van het ontleedkundig-
laboratorium hield professor L. Bolk een
redevoering over de lichamelijke lengte van
de mannelijke bevolking in ons land.
Spreker constateerde dat er drie centra
van langeren dan 1 M. 70 zijn, te weten
lo Friesland met Groningen, 2o Noord
en Zuid-Holland met de eilanden, en 3o
Utrecht met de Betuwe.
Ondermaat kwam weinig voor, bij de
loting in 1903 slechts 2 4 pet.
Nederland staat aan de spits de pby-
sieke ontwikkeling.
Spreker eindigde met dit voor te houden
aan hen die twijfelen aan de innerlijke
kracht van ons volk.
Middelburg. Voor een eivolle Schuileis-
hofzaal trad gisteravond voor da anti rev.
kiesvereeniging als spreker op de heter
C. van der Voorst van Zij-pa, lid der
Tweede Kamer, die in een boeiende met
aandacht gevolgde rede de christelijke
politiek verdedigde en de can-di latuur van
den. boer Blum met klem verdedigde.
Een sociaal-democraat, dhr. J. Onder-
dijk, voerde debat die door den heer van
der Voorst afdoetnde van repliek werd
gediend.
Zaterdag en Zondag wenl door .ten
aantal bewoners van verschillende straten
alhier hij de politie aangifte gedaan van
het vermissen van lood en zink aan hun
huizen.
Gister zijn vijf jongens van 12 14 jaar
'door de polilie opgespoord; zij b>k«nden
het lood gestolen 1e hebben on verkocht
aan opkoopiers.
Het geld werd versnoept.
Het lood en zink werd gedeeltelijk hij
'die opkoope-rs in beslag g 'nomen.
De „Zeeland."
Vlissingen. In de hedenmiddag ten raad
huize te Vlissingen gehouden algemeen©
vergadering van deelhebbers der stoom
vaart-maatschappij ..Zeeland", Konink
lijke Nederlandse)!,- postvaarl, werd het
verslag over hel 34e boekjaar uitgebracht.
Aan dit. verslag is het. volgende ont
leend.
Den 19ien Maart 1908 hadden wij de
hooge eer-een bezoek Ie ontvangen van
K. 11. Prins Hendrik der Nederlanden,
hij welke gelegenheid Z. K. H. de stoom
schepen onzer maatschappij in oog en
schouw nam en de aanwezige reddings-
m id delen i n spec teerde
Den 2en October 1908 werd hel nieuwe
postconlract, dat op 19/22 Juni 1908 met
den Staat, der Nederlanden is gesloten voor
een tijdvak van 10 jaar, ingaande 1 Octo
ber 1908, hij de wet goedgekeurd, Ier-
wijl in verband daarmede ingevolge de
ons in de vergadering van 24 October
1908 verstrekte machtiging, in December
1908 idrie nieuwe dubbelschroefstoom1-
schepen hij the Fairfidd Shipbuilding
Engineering Coy. Ltd. te Grovan hij Glas
gow werden besteld. Een der drie schepen
is reeds den 22sten Mei j.l. te water
gelaten, terwijl het tweede schip den 3en
Juli e.k. zul volgen.
De vloot- der maatschappij bestond op
31 December 1908 uil de volgende stoom
schepen: „Willem", „Prins van Oranje",
„Nederland", Duitschland", „Engeland",
„Prins Hendrik' „Koningin Hiegentes",
„Konigin Wilhelnrina", „"Prinses Juliana",
„Oranje Nassau" en „Mecklenburg" (deze
drie laatste schepen in aanbouw.)
Van jdie 3 pCt. obligaticleening Ao. 1886
werden geen obligation uitgeloot, zoo-dat
in omloop bleef een bedrag va n 12.856.000
Hef ketel fonds (dagbooten; bedroeg op
31 December 1908 f407.967.34; daar
van, is belegd in gemeente- en spoorweg-
obligatiöm ien pandbrieven van hypotheek
banken voor een nominaal bedrag van
f255.000, waarvan op 31 December 1908
de boekwaarde 1236.708.75 en de beurs
waarde f 232.336.25 bedroeg.
Het door de maatschappij betaald voor-
schal. op kosten van vernieuwing der
ketels van de vrachtbooten verminder,d|e
gedurende hel. jaar 1908 met 125.200,
zoodal dit voorschot op 31 December 1908
bedroeg 180.283.34.
Het reservefonds bedroeg op 31 Decem
ber 1908 I' 29.202,66'', waarvan -en lie
drag vain f 16.000 nominaal, ©en
boekwaarde vertegenwoordigende van
f 15.096.25 ion een beurswaarde van
f 14.594.50 is belegd in pandbrieven van
hypotheekbanken ui gemeemtè-obligatiën.
Van onze kasmiddelen was op 31 De
cember 1908©en bedrag van f102.400
in effecten belegd.
H"t. fonds lol aflossing der hypothecaire
geldteening a.(l f 2.810.898.35, onder be
heer der Maatschappij tol Exploitatie van
Staatsspoorwegen, waarvan op 31 Dec mi
ber 1907 aanwezig was f 1.775.305.43,
werd gedurende bet jaar 1908 vermeer
derd mei maandelijksch bijdragen
f 140.544.90, gekweekte renle f64.451.87,
zoodal bef op 31 December 1908 in lo-
laal aanwijst f 1.980.302.20.
De resultaten der exploitatie over hel
afgeloope'u jaar zijn de volgmde: Gedu
rende het jaar 1908 werden 733 reizen
afgelegd, zijnde drie reizen me u' dan in
het vorige jaar.
De bruto opbrengsten beliepen in 1908
f 2.382.884.526.
Vergeleken met de beide vorige jaren
werd ontvangen wegenshel vervoeren
van reizigers en bagage in 1908
f 1.079 800.28, in 1907 f 980.801.4072, 111
1906 f 895.953.11 koopmansgoederen
en pakketten in 1908 f575.488.17, in 1907
ff>88.572.83V2. in 1906 f533.322.15; brie
venmalen enz. in 1908 f 478.538.461/2, in
1907 f317.550.77i/s- in 1906 f 317.439.24}
huur van hullen op de stoomschepen in
1908 f 120.109.96, in 1907 f 102.676.02,
in 1906 f'89.073.25; buitengewone ont
vangsten in 1908 f48.947.65, in 1907
f44.248.91Vs m in 1906 f 43.211.49. To
taal in 1908 f2.302.884.52Vs; in 1907
f 2.033.849.95 ion in 1906 fl.878.999.24Vs
en per reis in 1908 f3141.721 in 1907
f2786.091,,s ©n in 1906 f2566.93V2.
Bet vervoer van reizigers en goederen
over de laatste vijf jaren is als volgt
1908 aantal reizigers 132.946, goederen
(aantal lanneil ii 1000 K.G. 54.647; 1907
120.059 en 56.327; 1906 110.307 en
54.923; 1905 102.166 en 52.602; n 1904
98.725 en 54.822.
Bet aantal vervoerde passagiers klom
van 120.059 in 1907 lol 132.946 in 1908
en «te opbrengst van f980.801.401 tol
1.079.800.28 of f98.998.87V-, meer" tan
in 1907.
Hel vervoerde kwantum goederen ver
minderde daarentegen met. 1680 ton en
de opbrengst mei f 13.084.661 2.
Voor hel poslvervoer w-rd ontvangen
brievenmalen (gewaarborgde som) 1908
1337.500. De vergoeding voor li d vervoer
van huitienlandsche brievenmalen geduren
de hei jaar 1908 bedraagt voor de maat
schappij, boven «te gewaarborgde som,
circa 125.000; over 1907 werd (lil sur
plus geraamd op f2100, terwijl werd ont
vangen f 2243.82; postpaketten (bniten-
landsche) 1908 f 9.614.70, (binnanland-
sche) 18.268.66, zoadat, totaal voor het
postvervoer wei' I ontvangen f 480.527.18,
waarvan afgaat wegens betaalde zegel en
leges f 1988.711 2.
Op de comJenenti" te Rome is o.m. be
paald, dat <1© Staal der Nederlanden, we
gens de toeneming van bet vervoer, van
1 Januari 1908 ,a een hooger bedrag voor
het fransitverkcer zal ontvangen. Als een
gevolg daarvan zal de Neder 1 andsche post
administratie voortaan van «te buiten-
lamdsche postadminislraliën voor het.
transit verkeer per stoomvaart maat.seha.pij
„Zeeland" *vn bedrag ontvangen geraamd'
op f 550.000 's jaaïs.
Volgens het nieuwe postconlract ont
vangt de maatschappij „Zeeland" voor
dit. buitanlandsch vervoer per jaar oen
bedrag van f 400.000. Er blijft dus een
surplus van f 150.000 dal krachtens art.
9 van bel nieuwe postconlract tusschen
«ten Staat der \©d->rlanden en de Maat
schappij „Zeeland" gelijkelijk wordt ver
deeld
Voor bet vervoer der Nederlandsche
brievenmalen betaalt de Staat der Ne
derlanden aan de Vlaai schappij „Zeeland"
per jaar f50.000, doch daar de Staat,
voor hel gedeelte van de zoogenaamde
Nederlandsche liri'venmalen, dat met. do
booten der „Zeeland" aan Nederland
wondt toegezonden, transit kosten ten
bedrage van. ongeveer f 50.000
's-jaars vain de afgezonderd 1 post-admi-
nislrati© ontvangt, kost. bet vervoer der
gehecle Nederlandsche brievenmail naar
Engeland den Slaat niets, I u-wijl de helft
van bovengenoemd surplus ad f75 000
'dein Staat ten goede komt.
Aan brievenmalen w'riem vervoerd: in
1908 buitanlandsche 2.908.814 K, G.
Hollandscbe 447.437 K.G., lolaal
3.356.251 K.G., in 1907 resp. 2.925.623,
445.5571 2 .en 3,371.1801/.,, in 1906
2.875.530, 441.197 en 3.316.727, in 1905
2.824.351, 488.309 en 3.312.660 en in
1904 2.545.936, 455.295 en 3.001.231.
De exploitatiekosten bedroegen in 1908
f 1.391.494.268 gemiddeld f 1898.36 per
reis, tegen f 1.389.454.489 g uni Idcld per
reis f 1.903.36 in 1907.
Zooals uil bet voorafgaand blijkt, be
liepen in bel jaar 1908 de ont
vangsten 1 2.302.884.52' «te uitgaven
f 1.391.494.26, gevende een vourdeelig sal
do van 1911 ..190.26l/a. Hiervan moei wor
den afgetrokken: lo. bet natdeelig slot.
der iintrestrekening, voorIspruitende uit de
1 elite der leeningen, na aftrek der rente
van uitgezette gelden f 68.996.42; 2o. bij
drage tan behoeve van het kelelfonds
nieuwe stoomschepen f25.200 zoodat
de beschikbare winst bedraagt
f817.193.841 2, welke wij ingevolge art.
17 der sta,tuten, voor afschrijving hebben
bestemd.
Door de-ze afschrijving slaat thans bot
materieel voor hel. juiste bedrag op de
Balans. Toch nneeniein wij, dal overeen
komstig besluit van Oc'.oh -r 1908, alsnog
ibrI tot uitloting van obligation dor gehl-
l'ivning 1886 mag wonden overgegaan,
doch in do eerst' plaats de beschikbare
g'Idniiihl'Ïein. moeten worden aangewend
lol afbetaling van de hypothecaire schuld
van de Maatschappij lol Exploitatie van
Staatsspoorwegen, alsmede lol betaling
van het alsnog verschuldigde h -drag van
«len prijs der thans in aanbouw zijnde sche
pen. Wij v u-trouwen dat d 1 uitloting der
(ibligatië'ii in 1912 zal kunnen worden
hervat.. H 'I is «Ie bedoeling dal die schuld
In 1927 geheel zal zijn gedelgd, zijnde
dit het jaar waarin deze behoort te zijn
afgelost.
lerseke. Zo® lag w -rd hier een meisje
van ongeveer 10 jaar ernstig gewond door
een kipkar die bij een werk aan den
Breedscbeu dijk gebruikt wordt. Hoe hel
eigenlijk gegaan is, is moeilijk Ie zeggen,
want er waren geen volwassenen hij, maar
het kind bekwam ©en armbreuk even
hoven bal ellebooggewricht, gepaard mol
het losscheuren van een spier, waardoor
veel bloedverlies ontstond. Van de rech
terhand werden hov 'indien drie vingers
Verwond.
Kapellc. Dat er tegenwoordig nog al
speculafiegeesl zit ander kooplui zoowel
als .ander boeren, blijkt w d hieruit dat
©en groot grondeigenaar alhier voor vijf
jaar al de vruchten heeft, verkocht, die
zijn boomgaarden zulten opleveren, zoo-
als bessen, kersen, appels, peren, noten
etc. Die boomgaarden beslaan een opper
vlakte van 53 gemeten.
Rilland-Bath. De datums van .stem
ming en herstemming ter verkiezing van
2 lieden van den g"ineenleraad zijn resp.
vastgesteld op 9 en 21 Juli. Periodiek
zal aftreden de li -r Joh. de Jager, terwijl
er door de benoeming van hel raadslid
W. Griep lol secretaris n ontvanger, één
vacature is.
Hansweerd. Gisteravond is alhier door
een drietal lij manuien V. W. de M„ \l.
L. »n Chi'. S. hij den herbergier A. II.
alhier de lioel kort en klein geslagen.
De twist liep zoo hoog, lal de herbergier
genoodzaakt was ban te verwijderen en
huitien te zetten, waarbij genoemd drietal
zware hoofdwonden opliepen, zoo erg dat
heelkundige hulp moest worden ver
leend. Bijna alle ramen zijn vernield. Te
gen hen werd proces verbaal opgemaakt
en een der belhamels A. W. «1e M. werd
in hef arrestantenhok opgeborgen.
Het 13-jarig zoontje van J. K. al
hier haul het ongeluk in d" groote sluis
Ie water Ie vallen. Door spoedig toege
schoten hulp werd hij op hel droge ge
bracht en kwam hij -r mei den schrik
en een nat pak af.
Kruiningen. In de vergadering van in
gelanden van hot waterschap Kruiningen
werd besloten aan do weduwe van den
sluiswachter D. I'. een pensioen Ie ver-
leenen van f 101) per jaar, terwijl tot sluis
wachter word benoemd de dijkwerker .1.
Pauwe.
Vlissingen. De openbar' concerten aan
hel strand zulten dit seizoen beurte
lings worden gegeven door „Sl. aiecilia
directeur die heer André .1. Geijsen. en
„Ons genoegen", directeur do heer Albert
Bal lieu x.
Door Burg. en Wetli. is benoemd lot
ambtenaar ten kantore van den controleur
van den Hoofdelijken Omslag en van den
gemeente-ontvanger de heer E. van Bel,
thans tijdelijk commies hij de plaatselijke
belastingen.
Heinkenszand Maandagavond werd al
hier vergadering gehouden door d© leden
der feestcommissie welke voor een ieder
toegankelijk was. Hel do-el der vergade
ring was rekening en verantwoordig te
doen van bel j. I. gehouden Prinsesse
feest. Uil «Ie rekening die -door den pen
ningmeester werd gedaan met overleg
ging «Ier kwitantiën bleek, dat. de ont
vangsten precies de uitgaven dekten. De
Be rekening werd accoord bevonden; ©en
der aanwezigen die zich ontevreden ge
voelde wegens liet toekennen dar prijzen
hij bedoeld feest, vraagde daaromtrent
©enige inlichtingen. Niets meer door de
Commissie te behandelen zijnd", werd
door dhr. J. Stoel als ingezetene zijn
dank betuigd aan de he©ran eere-voorz.,
voorz., en alle leiden der feestcommissie
voor hetgeen zij gedaan had. Vervolgens
bracht, hij ook ©en woord van hulde aan
de familie Jhr. van Cillers die zoo ruim
schoots hadden bijgedragen voor het schil
terend vuurwerk.
Oesters c heli e ;n
Bij het schoonmaken van «te oester-
banken in de Sc hel «Te en het sortee-
ren in de loods mi komen gewoonlijk enor
me hoeveelheden oesterschelpen vrij, wel
ke aan «ten wal gebracht worden en
meestal dan vervoerd worden naar aan
grenzende wegen om te «linnen lot ver
harding.
Eenige jaren geleden werden voor reke
ning van Belgen veel mosselschelpen,
liefst erg zuiver, gevraagd, die dan ver
zonden werden zonder dat men wist waar
voor ze gebruikt wenden; in den laai sten
lijd hoorde men niet van zulke aankoo-
pen. Nu is er echter opeens vraag ge
komen naar oesterschelpen en er is I©
lerseke reels door de Engelsche Barge
Dovercourl of Londen zoo'n lading schel
pen gehaald, zander dal men ook weel
waarvoor ze gebezigd worden. Wel is h"-
kend en ook mol mosselschelpen is
dit mogelijk dat de gebrand© schelpen
uitstekend" diensten kunnen bewijzen als
poetspoeder voor zilveren en nikkelen
voorw M'penmisschien dat ze daarvoor
bestemd zijn. Te lerseke schijnt iemand
Ie wonen, die uit de schelpen kalk be
reidt, welke zeer geschikt is voor hel
gebruik in hoenderparken. In elk geval
is bet in de toekomst mogelijk, dat de.
voorheen waardelooss? schelpen aan de
bezitters van o'sterbanken nog ©enig pro
fijl geven.
Zaterdagavond is op hel Mcuwedekanaal
onder Zuijlen de 22-jarige J. K., conducteur
van de stoomboot „Concordia VII", van
Amsterdam naar Arnhem, terwijl hij die
deklading wilde passeeren, overhoord ge
slagen. Vóór gestopt kon worden en hulp
verleend was de ongelukkige in de diepte
weggezonken. De bemanning heeft later
het lijk gevischt. Te Murme-rwoude
(Fr.) verkeerde een aan de gemeente toe-
behoorend huis in zoo'n vervallen staat
en was zoo vuil, dat men besloot hel
gebouw door verbranding op te ruimen.
Kien in dat huis wonend gezin verzette
zich daartegen en weigerde hot pand te
verlaten, ofschoon een andere, hetere wo
ning voor dit gezin disponibel was. Nu
houdt het verblijf onder den blooten he
mel. In een onbewaakt oogenblik nam
het 4-jarig meisje van den bakker van E.
te Boxmeer een flesrhj© met pure car
bol van tafel; het stopje ging er af en
den inhoud kreeg het arme kind over
gezicht, handjes en armpjes; geneeskun
dige hulp werd onmiddellijk ingeroepen
de toestand is zorgwekkend. Een bak
kersleerling uit Gasselternijvcen, in dienst
Ie Wildervank, zag, terwijl hij op de fiets
zal, de echlgenoole van den burgemeester
van Gasselte en groette haar heel vrien
delijk. Die beleefdheid kwam hem he
laas! duur te staan. De fiets slipte en hij
kwam onder de voorbij rijdende train.
Zwaar gewond, werd hij direct door een
geneesheer verbonden. De toestand van
den gewonde is zeer ernstig. Toen
zekere vrouw S. te Venlo het vuur wilde
opstoken, vatten hare klceren vlam. Eer
men haar kon helpen, was ze reeds zoo
danig verbrand, dal ze aan de gevolgen
overleden is. Een ongehuwd© monteur
van H. uit. Botterdam, werkzaam aan de
nieuwe fabriek van de firma Philips 1e
Eindhoven, viel, doordat de bedienend©
machinist verschrikte, met de lift van aan
zienlijke hoogte omlaag; zwaar in- en uit
wendig gekwetst werd hij naar hel gast
huis overgebracht. Dr. Diepen verleende
«I© eerste hulp.
Toen de eigenaar van een kudde scha
pen in tie Noord-Brabantsche gemeente
Liempdo Vrijdagmorgen hij het huis kwam,
waar zijn dieren voor dien nacht waren
opgestald, vond hij hel huis in puinhoo-
pien en 44 zijner schapen in de vlam
men omgekomen en verbrand. Nog 46
wanen in leven gebleven, maar deze wa
nen alle min ol meer door hel. vuur ver
minkt de meeste met dikke koppen en
blind, en inwendig zoo door de hitte aan
getast. dat het verschrikkelijk is die arme
dieren te zien. Men vermoedt dal hel
huis door ©en of anderen booswicht, is
aangestoken. Een harde slag voor den
kostwinnenden man, in één nacht geheel
zijn rijkdom te zien vernietigd.
Te Snoek is Zaterdagmiddag een moord
aanslag met voorbedachten rade geploegd.
Da buren 1.1. M. en U. D„ liggen sedert