BUITENLAND. BINNENLAND UIT ZEELAND. GEMENGD NIEUWS. FR ANK BIJ K Saint-Quenlin vierde feest lei' eer© van Jeanne d'Arc en de burgemeester van Saint-Quentin is een vrijmetselaar. Heden tie over om alle vaderlandslievendheid en patriotisme, indien zij tenminste nog he slaan, op zij te stellen voor anti-rlericale geestdrijverij. 's Morgens zwierven talrijke agenten door de stad, die in opdracht van den burgemeester al de nummers der huizen waar de vlaggen uitstaken, moesten op tee kenen en voor des burgemeesters voeten brengen. En als er een of ander staata- of stadsbediende onder de vlaggende Fran- sche burgers gevonden werd zon hij zijn uiting van vaderlandslievendheid duur hebben te betalen. Teekenend maar afschuwelijk. De Fransche seetarissen kunnen blijk baar niet tot rust komen. Thans hebben de minister van Eeredienst en die van Financiën een circulaire gericht tot de administratieve autoriteiten, waarin deze worden aangespoord, van de pastoors de onmiddellijke uitlevering te eischen der nog in het bezit der kerken zijnde waarde papieren. De aartsbisschop van Parijs heeft, met verwijzing naar de voorschrif ten des If. Vaders, zijn geestelijkheid aangemaand aan dezen eisch der .regeering onder geen enkel opzicht te voldoen. TURKIJE. De nieuwe Turksche politiek gaal za ken doenDe commissie aan welke de bewaking van Yildiz-Kiosk is toever trouwd, kwam op hel idéé, entreeprijzen vast te .stellen voor hen, die de tol dus ver voor hel oog der wereld zorgvuldig gesloten paleisstad willen bezichtigen. De entree van het Yikliz-pnrk bedraagt. f0.60. Wie de beroemde har'emtuinen zien wil, van welke zooveel romantische ver balen de ronde doen, moet f 1.20 neer leggen. Voor een achterwiel krijgt men verlof allo vertrekken van den ex-sultan te bezichtigen. Spelevaren op de meren met roei- en motorhooien kost f0.60 per hoofd. Tot, verhooging der stemming is bepaald, dat hel, heele personeel prach tige livreien moet dragen. Nog verder ging de Jong-Turksche handelsgeest. Hij zorg de ook voor buffetten, waar de toerist zich kan verfrisschen, terwijl zijn gedach ten misschien verwijlen bij de grilligheid van het menschelijk lol. BELKIË Het is een vreemde, maar toch een ware ramp, die de Hrusselsche handel ten scheepvaart getroffen heeft, en die met, groole gevaren voor de gezondheid alle omwonenden bedreigt-. Wij volgen hij ons relaas voor een deel hiel- „H. v. A.", voor een ander deel den „Petit Bleu", die ook de zeer eigenaar dige gebeurtenis reeds heeft, geïllustreerd. De Willebro-eksche vaart werd gegraven voor drie eeuwen door de Brusselaars. Want hel waren in dien lijd niet de open bare besturen, maar de burgers zelf, die de rivieren verbeterden en kanalen aan legden, 't.zij om overstroomingen Ie voor komen, watermolens Ie voeden of hel. verkeer te vergemakkelijken. Deze vaart werd .reeds ontworpen in 1434, nadat men vruchteloos gepoogd had, de Senne te verbeteren. In 1477 gaf Maria van Bourgondië toelating tot het. graven van dien waterloop, maar de oorlogen en onlusten waren de schuld, dat hel werk eerst, in 15(11 voltooid en in ge bruik gesteld werd. Het, is de rechtermuur van den syphon, de Drie Gaten, welke bezweken is. Deze muur, van boven 1 M. 20 en aan den voet misschien 2 M. 50 dik, vormde hier ter plaatse de. eenigc hinderpaal, die de Senne van de vaart scheidde en moest eerlang worden afgebroken, maar men moest hiermede wachten tot- een nieuwe syphon gemaakt was. Noodlottigerwijze heeft de muur zijnen lijd niet. afgewacht en is hij van zelf bezweken, alzon eene breed© lines ma kend, waardoor het water der vaart in de Senne stroomde. Zoodra. hel lek ontdekt en de daling des waters opgemerkt, werd, snelde de haven-kapitein ter plaats, vergezeld door eene ploeg arbeiders om het gal te slop pen, doch dat was hun onmogelijk. De 'muur van 10 meters was gescheurd en door de opening stroomde een water val, die het gansche kanaal dreigde 1e zullen ledigen. Het 'eerste onderzoek bewees, dat het ongeval to half tien 's avonds gebeurde. De schippers werden onmiddellijk ver wittigd en de brave lieden zetten zich half gekleed aan het werk om hunne schepen naar het. midden van het kanaal te steken. Eenige booten liggen echter op de helling en men tracht ze naar beneden te trekken op de bedding van de vaart. De Maatschappij der Zeevaarlinstellin- gen werd onmiddellijk ingelicht. Inge nieurs en werklieden snelden tor plaatse met de pompiers va,n Schaarbeek, Brussel en Laken. Te 2 uren 20 waren er ook detachemen ten karabiniers en grenadiers ter plaatse. En tof des morgens werd zonder ophou den gewerkt. Balken werden voor de bres geschoven en wanneer zij neergelaten waren, werden zij met zakken aarde bedekt. Men wilde zelfs een schip met zand uit den om trek lol het stoppen van hel gal gebrui ken, doch (1e hooi was gestrand pn er was 'daar niets aan Ie doen daar do stroom te geweldig was. Bond Sempst en Vilvoorde stonden de weiden onder water en do owrstrooming der naburige weiden nam eene groote uitbreiding. Overal zag men de oever bewoners der Senne met hun huisraad en beesten de vlucht nemen. En niet alleen de schippers der vaart, maar ook die te Brussel zelf hebben door de ramp te lijden. Voor de kazerne van het Klein Kasteel, is een ledig klein schip tusschen twee geladen Vnlensehepen gepletterd gewor den. Aan den mestbak (oude bassijn) ligt een Walenschip doorgetrokken. Een spits in ijzer, die in hel handels dok gemeerd en nog met 200 ton EuviHo steen geladen was, liep ook gevaar ge broken te worden. Tusschen 2 en 3 uur zijn de werklie den van de electrische kraan ter plaatse gekomen om de steen uit het schip te lossen. Hel. schijnt nu huilen gevaar te zijn. De schipper en al, degenen die aan boord waren zijn verplicht geweest oogen blikkelijk het vaartuig te verlaten op be vel van den havenkapitein M. Matton. Bet schip dreigde immers om te kante len. De voorsteven zat vast en de1 ach tersteven helde tot bijna het midden naar bakboord. Een hak, die tusschen de vaart van Willebroeck en de vaart van Charleroi lag, was met den voorsteven aan de kaai van de vaart gemeerd. Door het zakken van hel water in de vaart van Willebroeck dreigde hel. schip Ie breken, lim tiental mannen zijn er in gelukt het schip achter uit, tot in de vaart van Willebroeck te slepen en buiten gevaar ie brengen.; Tengevolge van liet. zakken van bel water, werden Vrijdagmorgen twee lijken ontdekt. liet eerste werd opgetrokken op den steenweg van Vilvoorden, op hel grond gebied van Laken. 'I ls datgene van Marie De Vleeschhouwer, oud 65 jaar, die voor acht. -dagen verdween, alsook dat. van een kind. Nabij de slad Brussel, vertoont de droog geloopen waterbodem een afzichtelijken modderpoel, waaruit reeds terstond de meest verpestende dampen beginnen op te stijgen. Met groole hoeveelheden chloor erin te werpen, wordl getracht hel gevaar voor verspreiding van ziektekiemen te keeren. H. M. de Koningin naar het Loo. Hel vertrek van H. M. de Koningin naar hel Loo is bepaald op a.s. Vrij dag per Staatsspoor ten 1 uur 55 min. Mannenlengte in Nederland. Bij de opening van het ontleedkundig- laboratorium hield professor L. Bolk een redevoering over de lichamelijke lengte van de mannelijke bevolking in ons land. Spreker constateerde dat er drie centra van langeren dan 1 M. 70 zijn, te weten lo Friesland met Groningen, 2o Noord en Zuid-Holland met de eilanden, en 3o Utrecht met de Betuwe. Ondermaat kwam weinig voor, bij de loting in 1903 slechts 2 4 pet. Nederland staat aan de spits de pby- sieke ontwikkeling. Spreker eindigde met dit voor te houden aan hen die twijfelen aan de innerlijke kracht van ons volk. Middelburg. Voor een eivolle Schuileis- hofzaal trad gisteravond voor da anti rev. kiesvereeniging als spreker op de heter C. van der Voorst van Zij-pa, lid der Tweede Kamer, die in een boeiende met aandacht gevolgde rede de christelijke politiek verdedigde en de can-di latuur van den. boer Blum met klem verdedigde. Een sociaal-democraat, dhr. J. Onder- dijk, voerde debat die door den heer van der Voorst afdoetnde van repliek werd gediend. Zaterdag en Zondag wenl door .ten aantal bewoners van verschillende straten alhier hij de politie aangifte gedaan van het vermissen van lood en zink aan hun huizen. Gister zijn vijf jongens van 12 14 jaar 'door de polilie opgespoord; zij b>k«nden het lood gestolen 1e hebben on verkocht aan opkoopiers. Het geld werd versnoept. Het lood en zink werd gedeeltelijk hij 'die opkoope-rs in beslag g 'nomen. De „Zeeland." Vlissingen. In de hedenmiddag ten raad huize te Vlissingen gehouden algemeen© vergadering van deelhebbers der stoom vaart-maatschappij ..Zeeland", Konink lijke Nederlandse)!,- postvaarl, werd het verslag over hel 34e boekjaar uitgebracht. Aan dit. verslag is het. volgende ont leend. Den 19ien Maart 1908 hadden wij de hooge eer-een bezoek Ie ontvangen van K. 11. Prins Hendrik der Nederlanden, hij welke gelegenheid Z. K. H. de stoom schepen onzer maatschappij in oog en schouw nam en de aanwezige reddings- m id delen i n spec teerde Den 2en October 1908 werd hel nieuwe postconlract, dat op 19/22 Juni 1908 met den Staat, der Nederlanden is gesloten voor een tijdvak van 10 jaar, ingaande 1 Octo ber 1908, hij de wet goedgekeurd, Ier- wijl in verband daarmede ingevolge de ons in de vergadering van 24 October 1908 verstrekte machtiging, in December 1908 idrie nieuwe dubbelschroefstoom1- schepen hij the Fairfidd Shipbuilding Engineering Coy. Ltd. te Grovan hij Glas gow werden besteld. Een der drie schepen is reeds den 22sten Mei j.l. te water gelaten, terwijl het tweede schip den 3en Juli e.k. zul volgen. De vloot- der maatschappij bestond op 31 December 1908 uil de volgende stoom schepen: „Willem", „Prins van Oranje", „Nederland", Duitschland", „Engeland", „Prins Hendrik' „Koningin Hiegentes", „Konigin Wilhelnrina", „"Prinses Juliana", „Oranje Nassau" en „Mecklenburg" (deze drie laatste schepen in aanbouw.) Van jdie 3 pCt. obligaticleening Ao. 1886 werden geen obligation uitgeloot, zoo-dat in omloop bleef een bedrag va n 12.856.000 Hef ketel fonds (dagbooten; bedroeg op 31 December 1908 f407.967.34; daar van, is belegd in gemeente- en spoorweg- obligatiöm ien pandbrieven van hypotheek banken voor een nominaal bedrag van f255.000, waarvan op 31 December 1908 de boekwaarde 1236.708.75 en de beurs waarde f 232.336.25 bedroeg. Het door de maatschappij betaald voor- schal. op kosten van vernieuwing der ketels van de vrachtbooten verminder,d|e gedurende hel. jaar 1908 met 125.200, zoodal dit voorschot op 31 December 1908 bedroeg 180.283.34. Het reservefonds bedroeg op 31 Decem ber 1908 I' 29.202,66'', waarvan -en lie drag vain f 16.000 nominaal, ©en boekwaarde vertegenwoordigende van f 15.096.25 ion een beurswaarde van f 14.594.50 is belegd in pandbrieven van hypotheekbanken ui gemeemtè-obligatiën. Van onze kasmiddelen was op 31 De cember 1908©en bedrag van f102.400 in effecten belegd. H"t. fonds lol aflossing der hypothecaire geldteening a.(l f 2.810.898.35, onder be heer der Maatschappij tol Exploitatie van Staatsspoorwegen, waarvan op 31 Dec mi ber 1907 aanwezig was f 1.775.305.43, werd gedurende bet jaar 1908 vermeer derd mei maandelijksch bijdragen f 140.544.90, gekweekte renle f64.451.87, zoodal bef op 31 December 1908 in lo- laal aanwijst f 1.980.302.20. De resultaten der exploitatie over hel afgeloope'u jaar zijn de volgmde: Gedu rende het jaar 1908 werden 733 reizen afgelegd, zijnde drie reizen me u' dan in het vorige jaar. De bruto opbrengsten beliepen in 1908 f 2.382.884.526. Vergeleken met de beide vorige jaren werd ontvangen wegenshel vervoeren van reizigers en bagage in 1908 f 1.079 800.28, in 1907 f 980.801.4072, 111 1906 f 895.953.11 koopmansgoederen en pakketten in 1908 f575.488.17, in 1907 ff>88.572.83V2. in 1906 f533.322.15; brie venmalen enz. in 1908 f 478.538.461/2, in 1907 f317.550.77i/s- in 1906 f 317.439.24} huur van hullen op de stoomschepen in 1908 f 120.109.96, in 1907 f 102.676.02, in 1906 f'89.073.25; buitengewone ont vangsten in 1908 f48.947.65, in 1907 f44.248.91Vs m in 1906 f 43.211.49. To taal in 1908 f2.302.884.52Vs; in 1907 f 2.033.849.95 ion in 1906 fl.878.999.24Vs en per reis in 1908 f3141.721 in 1907 f2786.091,,s ©n in 1906 f2566.93V2. Bet vervoer van reizigers en goederen over de laatste vijf jaren is als volgt 1908 aantal reizigers 132.946, goederen (aantal lanneil ii 1000 K.G. 54.647; 1907 120.059 en 56.327; 1906 110.307 en 54.923; 1905 102.166 en 52.602; n 1904 98.725 en 54.822. Bet aantal vervoerde passagiers klom van 120.059 in 1907 lol 132.946 in 1908 en «te opbrengst van f980.801.401 tol 1.079.800.28 of f98.998.87V-, meer" tan in 1907. Hel vervoerde kwantum goederen ver minderde daarentegen met. 1680 ton en de opbrengst mei f 13.084.661 2. Voor hel poslvervoer w-rd ontvangen brievenmalen (gewaarborgde som) 1908 1337.500. De vergoeding voor li d vervoer van huitienlandsche brievenmalen geduren de hei jaar 1908 bedraagt voor de maat schappij, boven «te gewaarborgde som, circa 125.000; over 1907 werd (lil sur plus geraamd op f2100, terwijl werd ont vangen f 2243.82; postpaketten (bniten- landsche) 1908 f 9.614.70, (binnanland- sche) 18.268.66, zoadat, totaal voor het postvervoer wei' I ontvangen f 480.527.18, waarvan afgaat wegens betaalde zegel en leges f 1988.711 2. Op de comJenenti" te Rome is o.m. be paald, dat <1© Staal der Nederlanden, we gens de toeneming van bet vervoer, van 1 Januari 1908 ,a een hooger bedrag voor het fransitverkcer zal ontvangen. Als een gevolg daarvan zal de Neder 1 andsche post administratie voortaan van «te buiten- lamdsche postadminislraliën voor het. transit verkeer per stoomvaart maat.seha.pij „Zeeland" *vn bedrag ontvangen geraamd' op f 550.000 's jaaïs. Volgens het nieuwe postconlract ont vangt de maatschappij „Zeeland" voor dit. buitanlandsch vervoer per jaar oen bedrag van f 400.000. Er blijft dus een surplus van f 150.000 dal krachtens art. 9 van bel nieuwe postconlract tusschen «ten Staat der \©d->rlanden en de Maat schappij „Zeeland" gelijkelijk wordt ver deeld Voor bet vervoer der Nederlandsche brievenmalen betaalt de Staat der Ne derlanden aan de Vlaai schappij „Zeeland" per jaar f50.000, doch daar de Staat, voor hel gedeelte van de zoogenaamde Nederlandsche liri'venmalen, dat met. do booten der „Zeeland" aan Nederland wondt toegezonden, transit kosten ten bedrage van. ongeveer f 50.000 's-jaars vain de afgezonderd 1 post-admi- nislrati© ontvangt, kost. bet vervoer der gehecle Nederlandsche brievenmail naar Engeland den Slaat niets, I u-wijl de helft van bovengenoemd surplus ad f75 000 'dein Staat ten goede komt. Aan brievenmalen w'riem vervoerd: in 1908 buitanlandsche 2.908.814 K, G. Hollandscbe 447.437 K.G., lolaal 3.356.251 K.G., in 1907 resp. 2.925.623, 445.5571 2 .en 3,371.1801/.,, in 1906 2.875.530, 441.197 en 3.316.727, in 1905 2.824.351, 488.309 en 3.312.660 en in 1904 2.545.936, 455.295 en 3.001.231. De exploitatiekosten bedroegen in 1908 f 1.391.494.268 gemiddeld f 1898.36 per reis, tegen f 1.389.454.489 g uni Idcld per reis f 1.903.36 in 1907. Zooals uil bet voorafgaand blijkt, be liepen in bel jaar 1908 de ont vangsten 1 2.302.884.52' «te uitgaven f 1.391.494.26, gevende een vourdeelig sal do van 1911 ..190.26l/a. Hiervan moei wor den afgetrokken: lo. bet natdeelig slot. der iintrestrekening, voorIspruitende uit de 1 elite der leeningen, na aftrek der rente van uitgezette gelden f 68.996.42; 2o. bij drage tan behoeve van het kelelfonds nieuwe stoomschepen f25.200 zoodat de beschikbare winst bedraagt f817.193.841 2, welke wij ingevolge art. 17 der sta,tuten, voor afschrijving hebben bestemd. Door de-ze afschrijving slaat thans bot materieel voor hel. juiste bedrag op de Balans. Toch nneeniein wij, dal overeen komstig besluit van Oc'.oh -r 1908, alsnog ibrI tot uitloting van obligation dor gehl- l'ivning 1886 mag wonden overgegaan, doch in do eerst' plaats de beschikbare g'Idniiihl'Ïein. moeten worden aangewend lol afbetaling van de hypothecaire schuld van de Maatschappij lol Exploitatie van Staatsspoorwegen, alsmede lol betaling van het alsnog verschuldigde h -drag van «len prijs der thans in aanbouw zijnde sche pen. Wij v u-trouwen dat d 1 uitloting der (ibligatië'ii in 1912 zal kunnen worden hervat.. H 'I is «Ie bedoeling dal die schuld In 1927 geheel zal zijn gedelgd, zijnde dit het jaar waarin deze behoort te zijn afgelost. lerseke. Zo® lag w -rd hier een meisje van ongeveer 10 jaar ernstig gewond door een kipkar die bij een werk aan den Breedscbeu dijk gebruikt wordt. Hoe hel eigenlijk gegaan is, is moeilijk Ie zeggen, want er waren geen volwassenen hij, maar het kind bekwam ©en armbreuk even hoven bal ellebooggewricht, gepaard mol het losscheuren van een spier, waardoor veel bloedverlies ontstond. Van de rech terhand werden hov 'indien drie vingers Verwond. Kapellc. Dat er tegenwoordig nog al speculafiegeesl zit ander kooplui zoowel als .ander boeren, blijkt w d hieruit dat ©en groot grondeigenaar alhier voor vijf jaar al de vruchten heeft, verkocht, die zijn boomgaarden zulten opleveren, zoo- als bessen, kersen, appels, peren, noten etc. Die boomgaarden beslaan een opper vlakte van 53 gemeten. Rilland-Bath. De datums van .stem ming en herstemming ter verkiezing van 2 lieden van den g"ineenleraad zijn resp. vastgesteld op 9 en 21 Juli. Periodiek zal aftreden de li -r Joh. de Jager, terwijl er door de benoeming van hel raadslid W. Griep lol secretaris n ontvanger, één vacature is. Hansweerd. Gisteravond is alhier door een drietal lij manuien V. W. de M„ \l. L. »n Chi'. S. hij den herbergier A. II. alhier de lioel kort en klein geslagen. De twist liep zoo hoog, lal de herbergier genoodzaakt was ban te verwijderen en huitien te zetten, waarbij genoemd drietal zware hoofdwonden opliepen, zoo erg dat heelkundige hulp moest worden ver leend. Bijna alle ramen zijn vernield. Te gen hen werd proces verbaal opgemaakt en een der belhamels A. W. «1e M. werd in hef arrestantenhok opgeborgen. Het 13-jarig zoontje van J. K. al hier haul het ongeluk in d" groote sluis Ie water Ie vallen. Door spoedig toege schoten hulp werd hij op hel droge ge bracht en kwam hij -r mei den schrik en een nat pak af. Kruiningen. In de vergadering van in gelanden van hot waterschap Kruiningen werd besloten aan do weduwe van den sluiswachter D. I'. een pensioen Ie ver- leenen van f 101) per jaar, terwijl tot sluis wachter word benoemd de dijkwerker .1. Pauwe. Vlissingen. De openbar' concerten aan hel strand zulten dit seizoen beurte lings worden gegeven door „Sl. aiecilia directeur die heer André .1. Geijsen. en „Ons genoegen", directeur do heer Albert Bal lieu x. Door Burg. en Wetli. is benoemd lot ambtenaar ten kantore van den controleur van den Hoofdelijken Omslag en van den gemeente-ontvanger de heer E. van Bel, thans tijdelijk commies hij de plaatselijke belastingen. Heinkenszand Maandagavond werd al hier vergadering gehouden door d© leden der feestcommissie welke voor een ieder toegankelijk was. Hel do-el der vergade ring was rekening en verantwoordig te doen van bel j. I. gehouden Prinsesse feest. Uil «Ie rekening die -door den pen ningmeester werd gedaan met overleg ging «Ier kwitantiën bleek, dat. de ont vangsten precies de uitgaven dekten. De Be rekening werd accoord bevonden; ©en der aanwezigen die zich ontevreden ge voelde wegens liet toekennen dar prijzen hij bedoeld feest, vraagde daaromtrent ©enige inlichtingen. Niets meer door de Commissie te behandelen zijnd", werd door dhr. J. Stoel als ingezetene zijn dank betuigd aan de he©ran eere-voorz., voorz., en alle leiden der feestcommissie voor hetgeen zij gedaan had. Vervolgens bracht, hij ook ©en woord van hulde aan de familie Jhr. van Cillers die zoo ruim schoots hadden bijgedragen voor het schil terend vuurwerk. Oesters c heli e ;n Bij het schoonmaken van «te oester- banken in de Sc hel «Te en het sortee- ren in de loods mi komen gewoonlijk enor me hoeveelheden oesterschelpen vrij, wel ke aan «ten wal gebracht worden en meestal dan vervoerd worden naar aan grenzende wegen om te «linnen lot ver harding. Eenige jaren geleden werden voor reke ning van Belgen veel mosselschelpen, liefst erg zuiver, gevraagd, die dan ver zonden werden zonder dat men wist waar voor ze gebruikt wenden; in den laai sten lijd hoorde men niet van zulke aankoo- pen. Nu is er echter opeens vraag ge komen naar oesterschelpen en er is I© lerseke reels door de Engelsche Barge Dovercourl of Londen zoo'n lading schel pen gehaald, zander dal men ook weel waarvoor ze gebezigd worden. Wel is h"- kend en ook mol mosselschelpen is dit mogelijk dat de gebrand© schelpen uitstekend" diensten kunnen bewijzen als poetspoeder voor zilveren en nikkelen voorw M'penmisschien dat ze daarvoor bestemd zijn. Te lerseke schijnt iemand Ie wonen, die uit de schelpen kalk be reidt, welke zeer geschikt is voor hel gebruik in hoenderparken. In elk geval is bet in de toekomst mogelijk, dat de. voorheen waardelooss? schelpen aan de bezitters van o'sterbanken nog ©enig pro fijl geven. Zaterdagavond is op hel Mcuwedekanaal onder Zuijlen de 22-jarige J. K., conducteur van de stoomboot „Concordia VII", van Amsterdam naar Arnhem, terwijl hij die deklading wilde passeeren, overhoord ge slagen. Vóór gestopt kon worden en hulp verleend was de ongelukkige in de diepte weggezonken. De bemanning heeft later het lijk gevischt. Te Murme-rwoude (Fr.) verkeerde een aan de gemeente toe- behoorend huis in zoo'n vervallen staat en was zoo vuil, dat men besloot hel gebouw door verbranding op te ruimen. Kien in dat huis wonend gezin verzette zich daartegen en weigerde hot pand te verlaten, ofschoon een andere, hetere wo ning voor dit gezin disponibel was. Nu houdt het verblijf onder den blooten he mel. In een onbewaakt oogenblik nam het 4-jarig meisje van den bakker van E. te Boxmeer een flesrhj© met pure car bol van tafel; het stopje ging er af en den inhoud kreeg het arme kind over gezicht, handjes en armpjes; geneeskun dige hulp werd onmiddellijk ingeroepen de toestand is zorgwekkend. Een bak kersleerling uit Gasselternijvcen, in dienst Ie Wildervank, zag, terwijl hij op de fiets zal, de echlgenoole van den burgemeester van Gasselte en groette haar heel vrien delijk. Die beleefdheid kwam hem he laas! duur te staan. De fiets slipte en hij kwam onder de voorbij rijdende train. Zwaar gewond, werd hij direct door een geneesheer verbonden. De toestand van den gewonde is zeer ernstig. Toen zekere vrouw S. te Venlo het vuur wilde opstoken, vatten hare klceren vlam. Eer men haar kon helpen, was ze reeds zoo danig verbrand, dal ze aan de gevolgen overleden is. Een ongehuwd© monteur van H. uit. Botterdam, werkzaam aan de nieuwe fabriek van de firma Philips 1e Eindhoven, viel, doordat de bedienend© machinist verschrikte, met de lift van aan zienlijke hoogte omlaag; zwaar in- en uit wendig gekwetst werd hij naar hel gast huis overgebracht. Dr. Diepen verleende «I© eerste hulp. Toen de eigenaar van een kudde scha pen in tie Noord-Brabantsche gemeente Liempdo Vrijdagmorgen hij het huis kwam, waar zijn dieren voor dien nacht waren opgestald, vond hij hel huis in puinhoo- pien en 44 zijner schapen in de vlam men omgekomen en verbrand. Nog 46 wanen in leven gebleven, maar deze wa nen alle min ol meer door hel. vuur ver minkt de meeste met dikke koppen en blind, en inwendig zoo door de hitte aan getast. dat het verschrikkelijk is die arme dieren te zien. Men vermoedt dal hel huis door ©en of anderen booswicht, is aangestoken. Een harde slag voor den kostwinnenden man, in één nacht geheel zijn rijkdom te zien vernietigd. Te Snoek is Zaterdagmiddag een moord aanslag met voorbedachten rade geploegd. Da buren 1.1. M. en U. D„ liggen sedert

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1909 | | pagina 4