No. 59 Donderdag 20 Mei 1909 Vijfde Jaargang. FEUSLLETO H DE JAGUAR. BUITENLAND- BINNENLAND. VnsÉifll eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VMIDMD. VOOR DE STEMBUS. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten 0.95 Afzonderlijke nummers contant- 0.05 Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kanfoor v. d. Administratie: Ganzepoorfstraaf C 209* Reclaraeberiehten 25 Gt. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regei meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 x nerefcend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct, A contant VI. In de groote- liberale pers als die „Nieuwe Rotterd. Crt." en in die kleinere pers als de „Zierikzeesche Nieuwsbode" vinden we de even onware als hatelijke beschuldiging, dat het de Rechtsche coa litie slechts te doen zou zijn aan het bewind te komen om onder elkaar... de baantjes te verdeelen! Men moet wel gebrek hebben aan de gelijk© argumenten ter bestrijding van de Rechterzijde om te kunnen schrijven, wat de „Zier.kzeesche Nwb." schrijft: „En hebben zij (de Rechtsche par tijen) den staatsburcht in hun macht, dan verdeelen zij onderling de buit. Ziet hier het doel van beider streven". Wat een hoog denkbeeld! Van de liberalen zouden we niet willen en durven zeggen, dat zij om zulk® redenen de macht zouden wiilien vier- krijgien. We ineenen dat ook zij het doen om hoogere motieven, omdat ook zij meenien, dal hunne beginselen vrede en welvaart zullen brengen aan het Nederlandsche volk. We mogen eischen, dat de christelijke politiek niet verdacht wordt gemaakt, zoo- pis gebeurt als men zegt, dat de christin lijken zelf in de plaats der liberalen wil len zitten om baantjes te kunnen ver geven. Welk mensch zou ons Nederlandsche volk in twee kampen willen verdeelen, waartusschen zoo wordt gestreden om maar de baantjes te kunnen verdeelen? Wij christenen hebben hoogere intenties. Het is ons niet te doen om de macht uit afgunst. Het is ons te doen om ten koste van persoonlijke offers het welzijn van hiet Aederlandsche volk in het algemeen te behartigen en dat geschiedt o. i. alleen dan, als de christelijke beginselen kunnen geiden, omdat wij overtuigd zijn, in de diepte van ons gemoed, dat wij daardoor aJJeen ons volk gelukkig kunnen maken. En dan zou men willen zeggen, dat die beginselen het middel zonden zijn, waarmede wij marchandeeren als met geld om de gunst van het Nederlandsche voik te koopenl De diep© grond van het samengaan van anti-revolutionairen en katholieken is dui delijk. Beid© partijen hebben beginselen, waarvoor ze leven en zij gebruiken die niet om iets te bereiken, doch ze zijn be reid daarvoor te werken en offers te brengen. Beider beginselen loopen ill verschil lend opzicht uiteen. Als ze dezelfde hadden, dan zou er immers maar ééne partij van rechts zijn. Maar ze werken samen, omdat ze dien zelfden wieg gaan, waar het geldt de hei ligste belangen. Men kan het samengaan der katholie ken on anti-revolutionairen vergelijken met twee reizigers, waarvan de een© op weg is naar Genèvie, de andere naar Rome. Van hier uit gaan beiden in dezelfde i. 2.) De oude kapel. Vergezeld van mijn drie vrienden was> ik bet verlichte deel der tuinen uitge wandeld en we stapten nu ©en donker >en betrekkelijk afgelegen pad op en neer. Hi.er was het gevaar voor luistervinken (de methoden van hel gouvernement onder den gevreesden RalLensteia waren min of meer middeleeuwsch) minder groot, het geen ©en mijner vrienden deed opmerken „Onze prinses ziet er van avond be- tooversnid lief uit. De brutale ritmees ter heeft wel ©en excuus." ;,En zij ook," antwoordde Von Lind- beim. „De kerel heeft het mooiste figuur ®n de mooiste krullebol, die ik ooit ge- «b. Hij is buitengewoon knap. »Hij is een gek," sprak een van de an deren, Qm den Jaguar vlak voor zijn muil een ]angiall neus geven." r - ,,rs.ova is ©en gek," stemde Von' wnclheim toe. „Dat heb ik zooeven al richting, en tot Genèv© kunnen ze samengaan. Maar daar scheiden ze zich. De tweede gaat de bergen over, ultra montes. Zoo gaat de katholieke partij met de anti-revolutionaire samen, waar het gaat over de beginselen van geloof en recht, waar het gaat om de ziel van het kind. Maar zij doen niet samen om de kie zers te winnen en de baantjes te krijgen. Samen die heilige beginselen verdedi gend vinden we ons als plotseling naast elkander. We hebben elkanders groote beginse len lief, omdat ze dezelfde zijn. En zeker willen we de macht bezitten, maar niet om baantjes of om „den buit" maar ben-wille van het waarachtig belang van het heel© Nederlandsche volk. Daarom alleen. Tl Kli 1 JE. Abdul Hamid, die tot nu toe steeds vreesde, dat de Jong- Turken zijn leven verlangden, zal thans wel wat geruster worden, nu het parlement hem zelfs een jaargeld heeft toegestaan. Een merkwaardige bizonderheid wordt thans uit zijn vroeger leven van souverein bekend. Voortdurend wantrouwend en argwanend en zichzelf met honderde veiligheidsmaat regelen omgevend, had de oude sultan vooral vrees, dat men hem vergiftigen wilde. En aan wie meende hij nu veilig de be reiding zijner spijzen kunnen toevertrouwen 'i Aan katholieke religieuzen. Het boofd der Mohammedanen bad een aantal Barmhartige Zusters uitgenoodigd zijn keuken te ver zorgen. Zij woonden in het paleis en waren daar volkomen vrij in de vervulling harer godsdienstige verplichtingen. Wat zij hadden toebereid, werd door Abdul Hamid ver trouwd. Een telegram uit Konstantinopel maakt melding van het gerucht, dat Abdul Hamid er in toegestemd heeft, het vermogen, dat hij in buitenlandsche banken heeft belegd, aan den staat over te dragen. Reeds zou de Turksche regeering met de banken in onderhandeling zijn Daarentegen is er in Engelsche bladen verluid, dat niet alle banken geneigd zouden zijn, .'.ok op mach tiging van Abdul Hamid zelf diens geld uit te betalen, aangezien hij op het oogen- blik geen vrij man is en zijn toestemming hem afgedwongen zou zijn. C 111 AA, Het Christendom in China bedreigd 7 Sommige bladen maken melding van een rondschrijven, door het ministerie van Bui- tenlandBche Zaken te Peking, gericht tot de provinciale bestuursautoiiteiteu, en waarin wordt bevolen, met inachtneming van de bepalingen der bestaande verdragen, een verbod uit te vaardigen op de verbrei ding van het Christendom door Chiueezen. Indien Ohineezeu dit verbod overtreden, eigenmachtig kerken oprichten en iuzame. lingen onder het voik houden, zal een gezegd, mijn waarde Szalay." „E:n de Jaguar ligt op den loer, ge need om op het juiste oogemblik te sprin gen." „Onze waarde chef vergist zich niet, en laat niet toe, dat ©en ander vergis singen begaat tegen zijn politiek." „Nu ja, hij heeft zijn plan ©in Ritmeester Van Orsova behoort «laar niet in thuis." „Dat hindert niet. Prins Theadoor begon ik voorzichtig, toen ik in dp rede werd gevallen door een onderdrukt drie stemmig „Sstl" „Staatsgeheimen, beste jongen," lachte Van Lindheim, echter met ©en waarschu wend gebaar. „Je zouidt ons in ongelegenheid bren gen. Jelui Engelschen met je buitenge woon groote mate van vrijheid, je kunt niet begrijpen, hoe omzichtig wij moe ten zijn. Jelui hebt g>etem Jaguar, die steeds tot springen gereed is. Je kient onzen vermaarden Roodan Kanselier niet. zelfs niet bij reputatie." Zoo wandelend ien pratend waren wij de tuin/en doorgeloopen en hadden wij ©en pad ingeslagen, dat langs ©en boschje liep, buiten het koninklijk park gelegen. onderzoek worden ingesteld en moeten iutusscheu de bedoelde kerken worden ge sloten. Bij gebleken overtreding zullen de schuldige Chineezen naar omstandigheden worden gestraft. Het ministerie is bovendien voornemens de commissie, belast met de reorganisatie van het rechtswezen, te verzoeken strenge wettm te ontwerpen tegen ongeoorloofde oprichting van kerken en verbreiding van het Christelijk geloof, ten einde in gevallen als voren bedoeld te voorzien en de men- schen te kunnen „verbeteren Indien dit bericht bevestigd wordt, belooft het nieuwe regiem voor do Christenen misschien niet veel goeds en schgnt prins Tsjoen, de regent, thans op de Westersche duivels zijn wraak te willen koelen voor den „Kotau" dien hij eenmaal in het paleis te Berljjn maken moest Fit AA Hit IJ IA. Een taaie pastoorhater. In het departement Loire-Inférieure is er maar ééne pastorie, waarvan zich de Staat voor goad heeft meester gemaakt. Het is die van. het dorp Notre-Dame des-Landes. D© pastoor weid er uit gezet en de woning met aanhoorigheden in openbare veiling gebracht. Slechts één inwoner van het dorp deed een bad op het te koop gestelde, en hem werd toegeslagen een gedeelte van den tuin der pastorie. Daarop zou de man een huis laten zetten om zelf te bewonen. In de streek zelf wilde echter geen aannemer voor den kooper van kerkegoed werken; hij zag zich genoodzaakt, bij een vreemde gan te kloppen om zijn huis gebouwd te krijgen. Deze kwam en zette zich aan het werk. Hij was nauwelijks begonnen of hij brak zijn been; zijn zoon en steun werd hem door den dood ontrukt; het paard zijn eigendom dat de bouwmaterialen ver voerde, ging kapot; bij het leggen van den eersten balk, kwam deze naar be noden en verbrijzelde de hersenpan van den timmerman. De kooper van den pasioreelen tuin liet zich niet afschrikken door al deze treffende ongelukken, die de heel© streek in beroering brachten en ging door met bouwen; hij zou en moest wonen, waar vroeger de pastoor gewandeld had. Toen werd hij zelf aan den lijve ge troffen; hij kreeg een bloedspuwing en is zoo ziek, dat hij naar alle waarscbijnlijk- heid niet zal beleven het huis klaar te aLKlh -AAI E. De Christenmoord in Noord-Syrië. Zekere heer Gibbons, professor aan het Amenkaansche college te Tarsus, verzond 27 April j 1. uit Mersina een brief aan de „New- York Herald", waarin een tafereel geschetst, wordt van de eerste (later door nog ergere getolgdej mootd- en plunderpartijen in Noord-Syrië, De schrijver vertoefde tijdens de slachting te Adana en was dus oog getuige van de gruwe.en. Aan dezen brief ontleent De V ourboede'de volgende tref fende bijzonderheden „tiet is onmogelijk te overdrijven, schrijft Mijn metgezellen standen stil en draai den zich om. „Ik wil even mijn sigaar oprooken, dan voig ik," sprak ik. De Emperadore was te lekker om weg te wierpen, teneinde haastig terug te keeran, naar ©an schouw spel, waarvan de kleinzielige weelde miji am de waarheid te zeggen, tamelijk ver veelde. Niettemin keerden we toch gezamen lijk terug. Rlotseling stond Szalay siil en wees naar het bosch. Wat is dat?" Wie keken allen. Te midden der diepe duisternis blonk ©r eten lichtje; zoo flauw, dat men het eigenlijk meer vermoedde dan zag. „Dat daarginds is de oude kapel van Hertog Johann, die nu als zomerhuisje gebruikt wordt," sprak Von Lindheim. „Ja, maar wie ter wereld kan daar ap dit uur van den nacht iets te doen hebben?" „Wij «Hemen het te onderzoeken," zei de derde man, D'Urban, met veel dienst ijver. „Kom mee dan, we kunnen langs dezen wieg weer op het terj*.s komen ©n mis schien de professor, want de gruwelen gaan elke beschrijving te boven De troebelen braken op 14 April te Adana uit en dadelijk ging het moorden gepaard met het plunderen der Armenische bazars, de rijkste en grootste van de stad. Om 11 uur 's morgens was ik met een toerist op het telegraafbureau en daar werden voor onze oogen, vijf Armeniërs vei moord en verminkt. Het gelukte ons het gebouw te ontvlu ihten en het gouverne mentsgebouw te bereiken, waar wij twee dagen bleven. Gedurende deze 48 uur ver- verdedigden de Armeniërs hun stadskwartier. Zonder dien tegenstand, zouden er onge twijfeld nog meer gedood zijn en was geen winkel gespaard gebleven. 1500 personen waren in den strijd gevallen. Vrijdag 16 April trad een soort van wapenstilstand in. De straten waren in puinhoopen veranderd. Overal zag ik lijken liggen, zoowel van vrouwen als van mannen en kinderen. Ik telde dien dag 12 wagens volgeladen met lijken, die uit bet midden der stad naar de rivier reden, waar men de lijken in het water wierp Op den dag dat de moord begon, kwam majoor Dougthy-Wylie, de Engelsche vice- consul naar Auana. Hij deed alles, wat hij kon, om aan de gruwelen een einde te maken. Hij en zijn vrouw begaven zich overal tusschen de strijdenden om inenschen te redden, maar zijn arm werd door een kogel doorboord, zoodat hij zich moest terug trekken. Juist dien dag was er te Adana een jaarlijksche bijeenkomst geopend van Amerikaansche missionarissen in Turkije werkzaam. Zij begaven zich voortdurend onder de strijdenden, en het lukte hun honderden Armeniërs te redden. Donderdag middag werden in koelen bloede twee mis. sionarissen doodgeschoten, die een huisje naast hun school gelegen, trachtten te blus- schen. En dat hoewel de Turken hadden beloofd hun bij het blusschen in niets te zullen hinderen. Van uit Adana plantte zich de beweging door de geheele streek voort, en geen Ar- meensch dorp bleef gespaard. Men schat het verlies aan menschenleven op 25.000. Slechts te Mersina werd de rust niet gestoord, dank zij de tegenwoordigheid van Fransche en Engeische oorlogschepen. Op het platteland zijn echter weinig Armeniërs jntkomen. De mannen zijn gedood, de huizen verbrand, de vrouwen onteerd en de meisjes zijn bij honderden in de Turksche harems opge sloten Vrijdagmiddag vertrokken 100 soldaten, die in weerwil van ons protest van wapens waren voorzien, naar Tarsus, waar zij met de Turken in één nacht een ontzettende verwoesting aanrichtten. 800 huizen werden verbrand en voor meer dan 2'j„ millioen gulden schade aaDgericbt. Hadden in bet Amerikaansche college niet meer dan 400 Armeniërs bescherming gevonden, dan was het aantal slachtoffers daar ook grooter geweest. Ook na de eerste moorden bleef onze positie hachelijk, ondanks de aanwezigheid van 3 slagschepen. Overal hoort men „Tur kije voor de Turken" en „Dood aan de GalliërsOngetwijfeld heeft men hier te doen met een met zorg voorbereide pan- Islamietische beweging. Zij waren in biet boseh verdwenen, loo- pencte in (te richting van bet licht. Ik volgd© hen ©en paar stappen, doch keerde toen naar het pad terug daar ik in dte buitenge wane verlichting niet veel be lang stelde. Onder het rooken van mijn sigaar wandelde ik door. De nacht was mooi genoeg. Een zacht, warm windje dreef de wolken langzaam voorbij de bij na vol te maan, heigeen een aardig spel van licht en schaduw teweeg bracht. Ik drentelde voort in den gemoedstoestand die overeenstemde met die omgeving waar in ik mij bevond. Ik was reeds zooveel geacclimatiseerd, dat ik belang begon te stellen in die hofintrigues, (Le wielig bloei den in dit koninkrijk van ©en Kanselier. ■Ik had plan, tijdelijk als officier dienst te pemen bij de Staatscavalarie, dat prach tige regiment met zijn beesten als van schilderijen en zijn theatrale uitmonste ring. Ik wachtte slechts nog om eens te zien, af er pit zat binnen ai dat bont en koper en staal en goud, daar ik geen zin had, mij te verbinden bij eetn regiment van geconstumeerde ezels. Deze twijfel deed mij bijzonder belangstelten in dien knappen officier, dien krijgsman uit een sprookjesboek, Ritmeester Von Orsova. Al „Bibliocratisch karakter" 't Eenige, wat de drie partijen rechts in waarheid gemeen hebben, zegt de „Nieuwe Rotterdamsche Coarant is haar „biblio craticeh karakter". De redactie van de „Nieuwe Rotter damsche" houdt veel van stadhuiswoorden. Dat schittert als smaragd voor de oogen van den, van huis uit „verlichten, be schaafden, veredelden" kiezer. Bibliocratisch karakter. Dat riekt naar den geleerden-tabberd naar bestoven folianten en vergeelde per kamenten. Zoo iets mag een liberaal wel. Maar in het bovenstaande ligt toch een erkenning. Er is een eenheid rechts Wij stellen de Openbaring tegenover de Rede alleen. Wjj stellen het Evangelie tegenover de Revolutie Wij komen op voor de handhaving der Christelijke beginselen. Dit punt hebben wij naar waarheid ge meen. Dit is, wat de „Nieuwe Rotterdamsche" neemt het „bibliocratisch karakter' Er zijn dus gemeenzame beginselen ter rechterzijde. Even later verklaart de „Nieuwe Rot- terdamsehe" in haar hooge wijsheid, dat de stembus-coalitie is een coalitie ter ver overing van zetels, die met gemeenschap pelijk staatkundig beginsel tittel noch jota uitstaande heeft. Maar aan dergelijke flagrante tegenspraak zijn wij gewoon. („Msb.") Nederlandsche Postmannen beschaamd. Op het postfeest wegens het tienjarig bestaan der afdeeling Utrecht van den Bond „De Post" te Utrecht gevierd, stelden eenigen der aanwezige Belgen en Franschen voor een telegram van gelukwensch aan de Koningin te zenden. Het bestuur wei gerde dit, daar de fond neutraal isToen zonden de Belgen en Franschen voor zich zeiven een telegram aan de Konigin, lui dend „Facteurs postes Belgique et France, réunis iête postale Utrecht, adressent 4 votre Majesté voeux de bonheur bonne santé". Hetwelk beteekent „De postambtenaren van België en Frankrijk, bijeengekomen op het postfeest te Utrecht, wenschen Uwe Majesteit gt luk en een goede gezondheid". Bravo, vreemdelingen 1 Wat klagen ze dan In „Onz© Eeuw" protesteert die vrij- iiberale professor Mr. W. van der Vlugt legen wat hij noemt, de praktijk dei „valkshovelingen". D© menschen bukken en buigen maar voor „Koning Demos", voor „den vierden stand", met al zijn verlangens ©n be geerten. Alzoo professors betoog. Intusschen vergeten dergelijke gelieerde vrij-liberalen ééne belangrijke zaak. Deze, dat zij zelven „Koning Demos", was hij dan ©en dwaas, hij kan ©en moedige kerel zijn. Dat prinses Casikte (die wezenlijk allerliefst was) op hem| verifefd was, of ben minste dat het er sterk op geleek, was het algemeen* zeg gen in iden kring der vertrouwde hove lingen. Maar de despolieke Kanselier had andere ideeën en plannen. Nu hij zich tot eerste man in den staat gemaakt had (want den koning had hij ondanks al diens verloon van macht, geheel onder den duim) nu koesterde hij het denk beeld, het gezag van dien Staat te ver- grooten, als zijnde het ©enige middel, om zijn eigen macht uit te breiden. E;n het was duidelijk dat deze uitbreiding van gezag bet best kan verkregen worden door zijns meesters huis te verbinden aan dat van het grooter en machtiger Rijk, waarvan Prins Tbeodoor de vermoede5 lijk© troonopvolger was. Vandaar het plan van ©en huwelijk tusschen 'dien prins ©n prinses Casikte. Zoo stonden de za ken, toen ik mij te Buyda bevond. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1909 | | pagina 1