No. 17 Dinsdag 9 Februari 1909 Vijfde Jaargang, KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. KATHOLIEKE KIEZERS Let op de Kiezerslijst! Belastingkiezers, ook opgepast dat Uw belasting vóór 1 Maart is voldaan, anders raakt ge Uw kiesrecht kwijt, hetgeen gelijk staat met politieke zelfmoord. Over slechte Pausen. BUITENLAND, Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers k contant-0.05 Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kanfoor v. d. AdministratieGanzepoortstraat C 209. Advertentiën ran 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Nu is het nog tijd te zorgen dat alle mannen onder ons, die vóór 15 MEI a.s., den leeftijd van 25 jaar hebben bereikt of overschreden, op de Kiezerslijst worden geplaatst. Laat ieder kiezer der Christelijke partijen in zijn omgeving rondzien of er ook nog zijn die voor het kiesrecht in aanmerking komen, opdat vóór 15 Februari daarvan opgaaf kan worden gedaan en ons leger in Juni, versterkt met vele nieuwe manschappen, glansrijk uit den strijd te voorschijn kome als overwinnaar. Ieder die vóór 15 MEI 25 jaar wordt en zich tot een dei- Christelijke partijen rekent, melde zich direct aan bij het Bestuur zijner kiesvereeniging. In 4e laatste dagen is van zekere zijde legen de. heiligheid en de onfeilbaarheid der Katholieke Kerk het feit. opgeworpen, dat. ier Pausen geweest zijn, wier leven lang niet onberispelijk was. Dat feit. te ontkennen, is niet mogelijk en ligt. ook niet in onze bedoeling, zoo< min als ooit een ernstig geloofsverdediger dat gedaan heeft. Wel mogen wij ©ischen, dat mien alvorens de Pausen te beschuldigen, een» ernstige studie make van hnn geschiedenis. Dat men daarom niet moet te rade gaan bij een of andere pamflet-schryver, die zonder eenige bron. te citeenen, zich laat vervoeren door vuig-hartstochtejijke ver beelding in plaats van door eerlijke waar heidsliefde, spreekt van zelfdat zou men zoo zeggen tenminste, ofschoon niet allen dat schijnen in te zien. „D© Katholieke Kerk vreest de waar heid niet". Het is reeds zoo dikwijls ge zegd, dat het haast klinkt als een banali teit, en als zoodanig zou die bewering zeker door onze tegenstanders worden ver dacht. gemaakt, indien zij van den kant der Kerk niet door vele feiten onweer- spreekbaar ware en wordt bevestigd nog schier iederen dag. Indien er nu zijn die meenen, dat zij, door bovenbedoelde opwerping te maken, tegen de heiligheid en onfeilbaarheid der Kerk, een fonkelnieuw wapen hebben ge smeed, waarmede zij ons te lijf gaan, dan willen wij hun zeggen, dat zij met ons geen medelijden behoeven te hebben, daar- wij er zelfs niet aan denken, ook maar een oogenblik verlegen te worden, Jaat staan, terug te wijken. En als de opwer pingen nieuw zijn, de weerlegging is in fijeder geval oud, luistert slechts even naar den H. Auguslinus, die in zijn tijd (5de Eeuw na Chr.) reeds schreef (Ep. ad Ge- nerosum). „Wat zegt het, dat in den loop der eeuwen hier af daar ©en ontrouwe herder is binnengeslopen, in de rij der bisschoppen, die met Petrus begint? Niet de Kerk zal daaronder schade lijden, noch de onschuldige Christenen worden daar door in gevaar gebracht". En waarom niet on in welke beteekenis niet? Hij zegt ver der: „God, Die voorzag, dat er slechte overheden zouden komen en. daarom ge zegd heeft: „Doet wat zij u zeggen, niiet wat zij doen", heeft gezorgd, dat geen hunner een dwaalleer verkondigt, en dat onze hoop, die steunt op God en niet op die ménschen, niet beschaamd word©. Hij zorgt er voor, dat de Kerk nooit tegen die heillooze klip van een goddeloos schis ma. word© verbrijzeld". Hot wangedrag van een of anderen Paus zou niet tegen diens onfeilbaarheid als bewijs worden opgeworpen, wanneer men slechts wist, wat de Kerk door die Pause lijk© Onfeilbaarheid verstaat. Deze bet.ee- fcent niet, dat een Paus daardoor onzondig wordt. Evenals de geringste zijner geeste lijke kinderen, knielt de Plaa.tsbekleed.er van Christus neder aan de voeten des Priesters om ootmoedig vergiffenis te vra gen van zijne menschelijke zwakheden en fouten. De onfeilbaarheid is een charis ma, ©ene gave van den H. Geest, aan. den Paus gewaarborgd krachtens goddelijke be lette en werkend in hem, onafhankelijk van zijn persoonlijke verdiensten of hei ligheid. Hier. komt ons onwillekeurig te binnen de geschiedenis van den profeet Balaam. Deze bezat de gave van profetie, welke evenals de gave der onfeilbaarheid, ook was ©en charisma ©ene gave. van den H. Geest, di© op bovennatuurlijke wijze Sn hem werkte en hem naar waarheid deed profeteeren, ofschoon zijn gedrag allesbe halve onberispelijk was. In ©Ik apologetisch handboek kunt gij vinden onder welke omstandigheden die onfeilbaarheid aan Pauselijke uitspraken is verbonden, (zie b.v. Divivier „Cours d'Apologétique" 17 iem. Ed. p. 429) n.l. als hij optreedt als Hoofd der Kerk met do volheid van zijn leerarend gezag: dan, doch ook dan alleen. Op deze Pauselijk© onfeilbare uitspraken is toepasselijk, wat Möhler zegt van de Sacramenten: „De geldigheid en waardigheid der Sacramen ten is gebleven, want zij is niet aan de persoonlijke deugden van hen, di© ze toe dienen, gebonden; zij zijn van objectieve waard© en deze blijft". (J. A. Möhler. Kirchengeschichte). In dit licht beschouwd klinkt de uit spraak van J. P. Kirsch handelend over Alexander VI niet meer als een orakel: „Zelfs bij een zoo onwaardigen Paus, wiens werken niet mogen worden nage volgd, terwijl diens leer moet gevolgd wor den, (Matth. XXVIII, 3) werd de belofte aan Petrus' Stoel gegeven niet tot logen; nooit beeft hij de geloovigen iets onzede lijks of iets strijdigs met het geloof voor geschreven, nooit heeft hjj hen in zjjn© meestal zeer schoon© constituties tot eenige dwaling gebracht". En hierbij sluit zich aan, wat Wilmers schrijft in zijne Geschichto der Religion: „Nooit beeft de Kerk opgehouden de ondeugd te bestrij den, hetzij deze zich openbaarde in de Ledematen of in het Hoofd". Als men nu nog weet, dat de „nota Sanctitatis" het. kenteeken, dat de Kerk heilig is, niet vordert, dat allen, die tot het lichaam der ware Kerk van Christus behooren, de heiligheid bezitten, als de vrucht van een deugdzaam leven, omdat onlrouw aan zijn© roeping en misbruik van genaden, ook van de grootste, bjj den mensch met. vrijen wil hier op aarde niet is uitgesloten, dan blijve het. oordeel aan den lezer, wat te denken van. hein, di© het private' leven van ©enige Pausen der Katholiek© Kerk tegen har© onfeil baarheid en heiligheid trachten uit te spelen. Hier 'is slechts blind© hartstocht, of wat wij liever veronderstellen: grove onwe tendheid in het spel. Doch in beide gevallen blijft de. Kerk staan onbesmet in hare heiligheid, als de Bruid van Christus, en onfeilbaar met haaT charisma der waarheid, als de Lcera- res der Volkeren. N. Zorg voor den ouden dag. Het trok in da Eerste Kamier-vergalde- ring van Woensdag onze aandacht, dat de Minister van Binmenlainidsche Zaken telkens van ouderdoms en invaliditeits- p en si onieeri ng, niet van v erzeke ring sprak. In de Handelingen (blz. 303) vinden, wij echter enkel het woord verzekering, zoo idat luien moet. aannemen, dat het ge bruik van bet woord pension,earing geen speciale bedoeling had. Wij laten hier woordelijk volgen wat de Minister Wo-ensdag zeide. Men ka.n ter enkel uit opmaken dat. de Regeering voornemens is voorloopig een zeer beperkt stelsel van verzekering aan te bieden en daarnevens de openbare armenzorg uit te breiden. Da heer Heemskerk zeide: id© vraag zal steeds zijn, of in bet onderling verkeer van de men- schen, in hun rechtsbetrekkingen, het juiste rechtsbeginsel in acht wordt genomen. En met die vraag moet de wetgever zich bezighouden. Dat die juiste rechtsbeginselen geheel in acht zijn genomen, kan miet name wat. be treft de' invaliditeits- en ouderdoms- verzekering niet gezegd worden. Het is het streven van de Regeering om hierin verbetering te brengen, met. gebruikmaking van de krach ten in de maatschappij, met het doel om niet slechts tót ouderdoms-, maar ook tot invaliditeits-verzekering te geraken, en de'Ttegeering werkt hieraan ook krachtig voort. En zoo het Kabinet in staat mocht worden gesteld zijn taak voort te zetten, dan wianschen wij met dien arbeid voort te gaan. Daaraan, mag ik nog wel een korte opmerking toevo>egen. In dit uiterst moeilijke vraagstuk loopt men ge vaar te veel strijd over het hoe te zien ontbranden. Hoe langer hoe meer openbaart zich dit gevaar, en bij het aandringen om loch maar spoe dig gereed te zijn, mag worden op gemerkt, dal niet altijd de schijnbaar kortste weg het spoedigst tot het einddoel leidt, maar soms uitloopt op ©en dood punt waar men niet vertier kan. Bjj ©en wandeling in do bergen is dit vaak noodlottig en waar het staatsbeleid zeker nie! minder voor zichtigheid eischt, mag men dit toch wel in bet oog houden, zal de orga nisatie van d© verzekering geen mis lukking worden. De regeering moet wel met het oog op betgeen ten aan zien van die organisatie bereikbaar is, en met. bet oog op den tegen- woordigen toestand der maatschappij de vraag onder de oogen zien, in hoeverre-, waar verzekering, ook dwangverzekering, te kort, zal schie ten, armenzorg moet aanvullen. ITALIË. Protest der Katholieken. Wij hebben reeds gemeld hoe de Itali aanse!» vrijmetselarij zich tegen alle irecht en reden in tracht meester te maken van de ongelukkige weezen die uit de ramp van Zuid-Italië nog konden gered worden. Zelfs kinderen, van wier ouders de ka tholiciteit is vastgesteld, worden aan de katholieke weldadigheidsinstellingen en huishoudens, waar zij zijn ondergebracht, onttrokken, om onder den invloed ©n vol gens de beginselen der logemannen hunne opvoeding te erlangen. Tegen zulke schreeuwende onrechtvaar digheid jegens hulpelooz© weezen, komen de katholieken met het volst©' recht in verzet. Het „Centrale bureau van de volks- vereeniging der katholieke Italianen" spoort in ©ene nieuwe oproeping die ka tholieken aan om krachtige protesten tegen deze logo-maatregelen te laten hooren. De Italiaanse!» katholieken moeten, hun pro test laten hooren op groote meetings, waar de schande en di ergerlijkheid van dit feit aan het volk worden duidelijk gemaakt en waar dagorders tot dit. doel zullen worden voorgesteld, en, toegezonden aan het werk van het. nationaal weeshuis „Regina Elena". Het voornoemde Centrale bureau heeft den hekenden katholieken advocaat To- niolo tot president en men heeft goede hoop, dat hij ©r in slagen zal om het lage voornemen der vrijmetselaars te schande te maken. Nog eon overlevende gered. Hit Messina wordt het volgende gemeld dd. 5 dezer; Gisteren liepen ©enige officieren in de Via Cardones. Plotseling hoorden ze kre ten, die onder den grond vandaan kwa men. In allerjjl werden soldaten ontboden, die dadelijk de handen aan 'twerk sloe gen. Er werd den geheelen nacht door gewerkt aan het opruimen van het puin. Eindelijk slaagde men er in een opening te maken, die groot genoeg was om ©en mensch door te laten. Een paar soldaten kropen door het gat en vonden beneden in de ruïnes van een koekbakkerswinkel •een man, ternauwernood bij kennis, maar overigens ongedeerd. Hij had zich gedu rende 37 dagen gevoed met koekjes en likeur. FRAAUBIJK. De St. Pieterspenning. Dank zij verschillende aanzienlijke bij dragen, bedroeg in 1907 het cijfer der in zameling voor den St. Pieterspenning in hel. diocees Marseille 208.589 francs. In 1908 bleef d© inzameling, welk© den lsten Juni moest worden gesloten, op last van den bisschop geopend tot. den. lsten Augus tus, om later eerst dezer dagen te wor den gesloten, opdat zij het cijfer der vorige- jaren nog zou kunneu bereiken. Toch kwam zij niet hooger dan tot het t.otaal van 186.205 francs, dus 22.000 It. minder dan dn 1907. Kardinaal Andrieu schrijft deze vermindering nu toe aan den dood van edelmoedige inschrijvers, maar vooral ook „aan de campagne door d© Fransch© vrijmetselarij ondernomen, om d© Kerk io scheiden van de familie door haar het noodzakelijke te onthouden". Inderdaad zijn het. ook wel sprekende cijfers ESGËLAND. Storm. De storm van Vrijdag heeft ook aan de Engelsche oostkust gewoed en een 12- tal offers geëischt. De oorlogsschepen di© voor Sheerness in de Medway liggen hebben geen, ver binding met den vasten wal kunnen on derhouden door de hooge zee. Op d© Maplin Sands liep een schoener vast; de reddingboot van Southend ver leende hulp. Bij Grimsby is een kleine boot met 3 man zee-in gestormd. Ter hoogte van Marsk© zijn 6 visschelrs verdronken. Verscheiden© visschersbooten, zijn op het strand geloopen, sommigen zijn vermist. /.IIIM1ILH1KA. Kerkvervolging in Bolivia. De correspondent van sommige buiten landse!» bladen maakt melding van ©en felie Kerkvervolging, di© heetscht in Ecuador en vooral in Bolivia. Het congres van laatstgenoemde republiek, zoo lezen we, heeft op het eind© van 1908 ©en wet aangenomen, tengevolge, waarvan thans alle kloosters gesloten worden. Ook js aan alle ordesgeestelijken d© toegang tot het land verboden. Een formeel© berooving der kerk is d© bepaling, dat alle kerke lijk© goederen waarvan de waard© op 80 nullioen pesos of 40 millioen gulden geschat wordt aan den Staat vervallen. VMI.K1KV Blanke slaven. D© achteruitgang der zaken in Amerika heeft volgens het „Berl, Tagebl." als ©ene der meest bedroevende gevolgen (een nieu wen vorm van slavenhandel na zich gesleept. Geen gedwongen maar ©en soort van vrijwillig© slavernij, waardoor de tot- uitersten-nood-vervallen werkloozen hun persoon en hun vrijheid aan anderen af staan. De heer Loughlin, ©en lid van 'het stads bestuur te Brooklyn, was er dezer dagen in geslaagd een blanke voor een goeden prijs aan den man te brengen ©n sedert willen massa's werkloozen zijn voorbeeld volgen. Zij vatten dit uiterste middel als een laatste redmiddel aan om den dood te ontkomen. Zoo talrijk zijn thans aanbiedingen tot slavendienst bij den heer Loughlin inge komen, dat liij zich genoodzaakt heeft ga- zien een kataloog van de staven-aspiran ten te doen drukken en publiceeren. Na tuurlijk figureeren de blanke slaven in den kataloog niet onder hun waren naam. Een man die zichzelf voor geld verkoopt verliest het. recht op zijn naam, en wordt gelijk aan een of ander te koop-geboden voorwerp. Men leest, dan ook in den kata loog onder nummer 1een werktuigkun dige, sterk gebouwd, stiernek, heldere oogen; nummer 2 is „een jonge boer van kleine ineen gedrongen gestalte van bui tengewone lichaamskracht enz. enz. De in den kataloog aangegeven, num mers bieden zich in het openbaar te koop, met een masker voor het gelaat. D'© Amerikaansche wetgeving verbiedt wel den slavenhandel, maar staat toch machteloos tegenover diegenen, die door honger gedreven vrijwillig hun vrijheid en hu.n persoonlijkheid verpanden'. Het aantal der zulken vermeerdert dage lijks en is reeds tot ©en 300-tal gestegen. Wij zouden aan deze berichten, uit het „Berl. Tagebl." nog -willen toevoegen dat een recht op de aldus verkochte persoon lijk© vrijheid waarschijnlijk niet door de Amerikaansche wetten kan erkend worden ©n dat. de personen, die, gebruik makend van den hulpbehoevenden toestand dier werkloozen, zoo'n slavendienst aannemen, zichzelf veroordeelen en bedriegen. Waar toch werk is voor een slaaf, is ook werk voor knecht of arbeider en in dien men voor een koopje op de geheel© menschelijke persoonlijkheid wil beslag leg gen is het te hop-sn, dat de wet al hun vermeend© rechten ongeldig zal weten te verklaren. DVIT30HLAAD. Achterstelling der Kathol in Duitschland. Wie kan loochenen vraagt de „Köl- nische Volkszeitung" dat ten ouzient op de eerst© plaats de Polen en op de tweed© plaats de Katholieken .als zoo danig achtergesteld worden? Dez© vraag werd gesteld naar aanleiding va;n een veel besproken artikel in het „Schlechisch© Pastoralblatt", waarin beweerd werd, dat Von Biilow ©r ernstig paar streefde om in de betrekkingen, welk© onder hem ressorteerden, aan id© Katholieken dat aandeel 1© geven, hetwelk hun volgens de. beginselen (der gelijkheid toekomt, en dat. de Rijkskanselier zich bovendien verge wiste of ook aan zij.n wenseh voldaan werd. Ten onrechte beeft men, zegt de „Köln. Volksz.", aan de verzekering va,n het „Schl. Pastbl." groote waarde gehecht, wanl genoemd orgaan onderhoudt noch officieel© noch officieuze betrekkingen met de regeeringskringen. Feitelijk strijdt jd'e bewering van het blad dan ook met de werkelijkheid. Dit maakt de „Köln. Volksz." haren leziers duidelijk door het volgende te relevearen Van de 12 ministers is geen enkel ka tholiek; van de 11 „Oberprasidenten" slechts 1, maar „natuurlijk" ©en. groote. vijand van het Centrum; in de hoogore betrekkingen van Binnenlandse!» Zaken, waar het volgens de „Breslauer Zeitung" zou „wbm'ole'ri" van Katholieken, zijn van 39 dignitarissen niet meer dan 5 Katholieken. En verder: Bij Biiitenlandsche Zaken zijn van 30 hoogore ambtenaren slechts 3 of 4 Ka;- tholiekcn; bij Financiën vindt men in de invloedrijke betrekkingen niet één Katho liek; bij bet Reichspostambt is „van d© 50 hoogere posten slechts één door een, Katholiek bezet; onder de gezamenlijke „Oberpostdirectoren" 1 Katholiek op de 41van d© 59 „Posfreferendare" is niet één, of hoogstens 1, Katholiek; bij Oorlog vindt men onder 100 voornaamste titula rissen slechts 2 Katholieken. En zoo is het. in alle voorname Rijks-betrekkingen. Met bet. oog op deze feiten vraagt de „Köln. Volksz." of Von Billow dan. zoo weinig macht beeft, dat hij, wilde hij wer kelijk de Katholieken als gclijkberechtig- den hij d© benoemingen behandelen, daar in geen verandering zou kunnen brengen. Reeds acht. jaar is hij Rijkskanselier en onder zijn regiem is hoegenaamd geen© verbetering ten gunste van de katholieken, ingetreden. De „Köln. Volksz." ziet in Von Bülow geen verwoeden papenvreter en ze erkent, dat de Rijkskanselier zich pleegt to onthouden van uitlatingen, welke d© katholieken zouden grieven. Maar dat hij zich ©enig© moeite zou gegeven hebben, om den katholieken bij da benoemingen

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1909 | | pagina 1