No. 17
Dinsdag 9 Februari 1909
Vijfde Jaargang,
KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN.
Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND.
KATHOLIEKE KIEZERS
Let op de Kiezerslijst!
Belastingkiezers, ook opgepast dat Uw belasting vóór 1 Maart
is voldaan, anders raakt ge Uw kiesrecht kwijt, hetgeen gelijk
staat met politieke zelfmoord.
Over slechte Pausen.
BUITENLAND,
Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten f 0.95
Afzonderlijke nummers k contant-0.05
Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór
half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags.
Kanfoor v. d. AdministratieGanzepoortstraat C 209.
Advertentiën ran 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct.
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend.
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant
Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs.
Nu is het nog tijd te zorgen dat alle mannen onder ons, die
vóór 15 MEI a.s., den leeftijd van 25 jaar hebben bereikt of
overschreden, op de Kiezerslijst worden geplaatst. Laat ieder kiezer
der Christelijke partijen in zijn omgeving rondzien of er ook nog
zijn die voor het kiesrecht in aanmerking komen, opdat vóór
15 Februari daarvan opgaaf kan worden gedaan en ons leger in
Juni, versterkt met vele nieuwe manschappen, glansrijk uit den
strijd te voorschijn kome als overwinnaar.
Ieder die vóór 15 MEI 25 jaar wordt en zich tot een dei-
Christelijke partijen rekent, melde zich direct aan bij het Bestuur
zijner kiesvereeniging.
In 4e laatste dagen is van zekere zijde
legen de. heiligheid en de onfeilbaarheid
der Katholieke Kerk het feit. opgeworpen,
dat. ier Pausen geweest zijn, wier leven
lang niet onberispelijk was. Dat feit. te
ontkennen, is niet mogelijk en ligt. ook
niet in onze bedoeling, zoo< min als ooit
een ernstig geloofsverdediger dat gedaan
heeft. Wel mogen wij ©ischen, dat mien
alvorens de Pausen te beschuldigen, een»
ernstige studie make van hnn geschiedenis.
Dat men daarom niet moet te rade gaan
bij een of andere pamflet-schryver, die
zonder eenige bron. te citeenen, zich laat
vervoeren door vuig-hartstochtejijke ver
beelding in plaats van door eerlijke waar
heidsliefde, spreekt van zelfdat zou men
zoo zeggen tenminste, ofschoon niet allen
dat schijnen in te zien.
„D© Katholieke Kerk vreest de waar
heid niet". Het is reeds zoo dikwijls ge
zegd, dat het haast klinkt als een banali
teit, en als zoodanig zou die bewering
zeker door onze tegenstanders worden ver
dacht. gemaakt, indien zij van den kant
der Kerk niet door vele feiten onweer-
spreekbaar ware en wordt bevestigd nog
schier iederen dag.
Indien er nu zijn die meenen, dat zij,
door bovenbedoelde opwerping te maken,
tegen de heiligheid en onfeilbaarheid der
Kerk, een fonkelnieuw wapen hebben ge
smeed, waarmede zij ons te lijf gaan, dan
willen wij hun zeggen, dat zij met ons
geen medelijden behoeven te hebben, daar-
wij er zelfs niet aan denken, ook maar
een oogenblik verlegen te worden, Jaat
staan, terug te wijken. En als de opwer
pingen nieuw zijn, de weerlegging is in
fijeder geval oud, luistert slechts even naar
den H. Auguslinus, die in zijn tijd (5de
Eeuw na Chr.) reeds schreef (Ep. ad Ge-
nerosum). „Wat zegt het, dat in den loop
der eeuwen hier af daar ©en ontrouwe
herder is binnengeslopen, in de rij der
bisschoppen, die met Petrus begint? Niet
de Kerk zal daaronder schade lijden, noch
de onschuldige Christenen worden daar
door in gevaar gebracht". En waarom niet
on in welke beteekenis niet? Hij zegt ver
der: „God, Die voorzag, dat er slechte
overheden zouden komen en. daarom ge
zegd heeft: „Doet wat zij u zeggen, niiet
wat zij doen", heeft gezorgd, dat geen
hunner een dwaalleer verkondigt, en dat
onze hoop, die steunt op God en niet op
die ménschen, niet beschaamd word©. Hij
zorgt er voor, dat de Kerk nooit tegen
die heillooze klip van een goddeloos schis
ma. word© verbrijzeld".
Hot wangedrag van een of anderen Paus
zou niet tegen diens onfeilbaarheid als
bewijs worden opgeworpen, wanneer men
slechts wist, wat de Kerk door die Pause
lijk© Onfeilbaarheid verstaat. Deze bet.ee-
fcent niet, dat een Paus daardoor onzondig
wordt. Evenals de geringste zijner geeste
lijke kinderen, knielt de Plaa.tsbekleed.er
van Christus neder aan de voeten des
Priesters om ootmoedig vergiffenis te vra
gen van zijne menschelijke zwakheden en
fouten. De onfeilbaarheid is een charis
ma, ©ene gave van den H. Geest, aan. den
Paus gewaarborgd krachtens goddelijke be
lette en werkend in hem, onafhankelijk
van zijn persoonlijke verdiensten of hei
ligheid. Hier. komt ons onwillekeurig te
binnen de geschiedenis van den profeet
Balaam. Deze bezat de gave van profetie,
welke evenals de gave der onfeilbaarheid,
ook was ©en charisma ©ene gave. van den
H. Geest, di© op bovennatuurlijke wijze Sn
hem werkte en hem naar waarheid deed
profeteeren, ofschoon zijn gedrag allesbe
halve onberispelijk was.
In ©Ik apologetisch handboek kunt gij
vinden onder welke omstandigheden die
onfeilbaarheid aan Pauselijke uitspraken
is verbonden, (zie b.v. Divivier „Cours
d'Apologétique" 17 iem. Ed. p. 429) n.l. als
hij optreedt als Hoofd der Kerk met do
volheid van zijn leerarend gezag: dan,
doch ook dan alleen. Op deze Pauselijk©
onfeilbare uitspraken is toepasselijk, wat
Möhler zegt van de Sacramenten: „De
geldigheid en waardigheid der Sacramen
ten is gebleven, want zij is niet aan de
persoonlijke deugden van hen, di© ze toe
dienen, gebonden; zij zijn van objectieve
waard© en deze blijft". (J. A. Möhler.
Kirchengeschichte).
In dit licht beschouwd klinkt de uit
spraak van J. P. Kirsch handelend over
Alexander VI niet meer als een orakel:
„Zelfs bij een zoo onwaardigen Paus,
wiens werken niet mogen worden nage
volgd, terwijl diens leer moet gevolgd wor
den, (Matth. XXVIII, 3) werd de belofte
aan Petrus' Stoel gegeven niet tot logen;
nooit beeft hij de geloovigen iets onzede
lijks of iets strijdigs met het geloof voor
geschreven, nooit heeft hjj hen in zjjn©
meestal zeer schoon© constituties tot
eenige dwaling gebracht". En hierbij sluit
zich aan, wat Wilmers schrijft in zijne
Geschichto der Religion: „Nooit beeft de
Kerk opgehouden de ondeugd te bestrij
den, hetzij deze zich openbaarde in de
Ledematen of in het Hoofd".
Als men nu nog weet, dat de „nota
Sanctitatis" het. kenteeken, dat de Kerk
heilig is, niet vordert, dat allen, die tot
het lichaam der ware Kerk van Christus
behooren, de heiligheid bezitten, als de
vrucht van een deugdzaam leven, omdat
onlrouw aan zijn© roeping en misbruik
van genaden, ook van de grootste, bjj
den mensch met. vrijen wil hier op aarde
niet is uitgesloten, dan blijve het. oordeel
aan den lezer, wat te denken van. hein,
di© het private' leven van ©enige Pausen
der Katholiek© Kerk tegen har© onfeil
baarheid en heiligheid trachten uit te
spelen.
Hier 'is slechts blind© hartstocht, of wat
wij liever veronderstellen: grove onwe
tendheid in het spel.
Doch in beide gevallen blijft de. Kerk
staan onbesmet in hare heiligheid, als
de Bruid van Christus, en onfeilbaar met
haaT charisma der waarheid, als de Lcera-
res der Volkeren. N.
Zorg voor den ouden dag.
Het trok in da Eerste Kamier-vergalde-
ring van Woensdag onze aandacht, dat
de Minister van Binmenlainidsche Zaken
telkens van ouderdoms en invaliditeits-
p en si onieeri ng, niet van v erzeke
ring sprak.
In de Handelingen (blz. 303) vinden, wij
echter enkel het woord verzekering, zoo
idat luien moet. aannemen, dat het ge
bruik van bet woord pension,earing geen
speciale bedoeling had.
Wij laten hier woordelijk volgen wat
de Minister Wo-ensdag zeide.
Men ka.n ter enkel uit opmaken dat. de
Regeering voornemens is voorloopig een
zeer beperkt stelsel van verzekering
aan te bieden en daarnevens de openbare
armenzorg uit te breiden.
Da heer Heemskerk zeide:
id© vraag zal steeds zijn, of
in bet onderling verkeer van de men-
schen, in hun rechtsbetrekkingen,
het juiste rechtsbeginsel in acht wordt
genomen. En met die vraag moet de
wetgever zich bezighouden. Dat die
juiste rechtsbeginselen geheel in acht
zijn genomen, kan miet name wat. be
treft de' invaliditeits- en ouderdoms-
verzekering niet gezegd worden. Het
is het streven van de Regeering om
hierin verbetering te brengen, met.
gebruikmaking van de krach ten in
de maatschappij, met het doel om niet
slechts tót ouderdoms-, maar ook tot
invaliditeits-verzekering te geraken,
en de'Ttegeering werkt hieraan ook
krachtig voort. En zoo het Kabinet
in staat mocht worden gesteld zijn
taak voort te zetten, dan wianschen
wij met dien arbeid voort te gaan.
Daaraan, mag ik nog wel een korte
opmerking toevo>egen. In dit uiterst
moeilijke vraagstuk loopt men ge
vaar te veel strijd over het hoe te
zien ontbranden. Hoe langer hoe
meer openbaart zich dit gevaar, en
bij het aandringen om loch maar spoe
dig gereed te zijn, mag worden op
gemerkt, dal niet altijd de schijnbaar
kortste weg het spoedigst tot het
einddoel leidt, maar soms uitloopt
op ©en dood punt waar men niet
vertier kan.
Bjj ©en wandeling in do bergen is
dit vaak noodlottig en waar het
staatsbeleid zeker nie! minder voor
zichtigheid eischt, mag men dit toch
wel in bet oog houden, zal de orga
nisatie van d© verzekering geen mis
lukking worden. De regeering moet
wel met het oog op betgeen ten aan
zien van die organisatie bereikbaar
is, en met. bet oog op den tegen-
woordigen toestand der maatschappij
de vraag onder de oogen zien, in
hoeverre-, waar verzekering, ook
dwangverzekering, te kort, zal schie
ten, armenzorg moet aanvullen.
ITALIË.
Protest der Katholieken.
Wij hebben reeds gemeld hoe de Itali
aanse!» vrijmetselarij zich tegen alle irecht
en reden in tracht meester te maken van
de ongelukkige weezen die uit de ramp
van Zuid-Italië nog konden gered worden.
Zelfs kinderen, van wier ouders de ka
tholiciteit is vastgesteld, worden aan de
katholieke weldadigheidsinstellingen en
huishoudens, waar zij zijn ondergebracht,
onttrokken, om onder den invloed ©n vol
gens de beginselen der logemannen hunne
opvoeding te erlangen.
Tegen zulke schreeuwende onrechtvaar
digheid jegens hulpelooz© weezen, komen
de katholieken met het volst©' recht in
verzet. Het „Centrale bureau van de volks-
vereeniging der katholieke Italianen"
spoort in ©ene nieuwe oproeping die ka
tholieken aan om krachtige protesten tegen
deze logo-maatregelen te laten hooren. De
Italiaanse!» katholieken moeten, hun pro
test laten hooren op groote meetings,
waar de schande en di ergerlijkheid van
dit feit aan het volk worden duidelijk
gemaakt en waar dagorders tot dit. doel
zullen worden voorgesteld, en, toegezonden
aan het werk van het. nationaal weeshuis
„Regina Elena".
Het voornoemde Centrale bureau heeft
den hekenden katholieken advocaat To-
niolo tot president en men heeft goede
hoop, dat hij ©r in slagen zal om het lage
voornemen der vrijmetselaars te schande
te maken.
Nog eon overlevende gered.
Hit Messina wordt het volgende gemeld
dd. 5 dezer;
Gisteren liepen ©enige officieren in de
Via Cardones. Plotseling hoorden ze kre
ten, die onder den grond vandaan kwa
men. In allerjjl werden soldaten ontboden,
die dadelijk de handen aan 'twerk sloe
gen. Er werd den geheelen nacht door
gewerkt aan het opruimen van het puin.
Eindelijk slaagde men er in een opening
te maken, die groot genoeg was om ©en
mensch door te laten. Een paar soldaten
kropen door het gat en vonden beneden
in de ruïnes van een koekbakkerswinkel
•een man, ternauwernood bij kennis, maar
overigens ongedeerd. Hij had zich gedu
rende 37 dagen gevoed met koekjes en
likeur.
FRAAUBIJK.
De St. Pieterspenning.
Dank zij verschillende aanzienlijke bij
dragen, bedroeg in 1907 het cijfer der in
zameling voor den St. Pieterspenning in
hel. diocees Marseille 208.589 francs. In
1908 bleef d© inzameling, welk© den lsten
Juni moest worden gesloten, op last van
den bisschop geopend tot. den. lsten Augus
tus, om later eerst dezer dagen te wor
den gesloten, opdat zij het cijfer der vorige-
jaren nog zou kunneu bereiken.
Toch kwam zij niet hooger dan tot het
t.otaal van 186.205 francs, dus 22.000 It.
minder dan dn 1907. Kardinaal Andrieu
schrijft deze vermindering nu toe aan den
dood van edelmoedige inschrijvers, maar
vooral ook „aan de campagne door d©
Fransch© vrijmetselarij ondernomen, om d©
Kerk io scheiden van de familie door
haar het noodzakelijke te onthouden".
Inderdaad zijn het. ook wel sprekende
cijfers
ESGËLAND.
Storm.
De storm van Vrijdag heeft ook aan
de Engelsche oostkust gewoed en een 12-
tal offers geëischt.
De oorlogsschepen di© voor Sheerness
in de Medway liggen hebben geen, ver
binding met den vasten wal kunnen on
derhouden door de hooge zee.
Op d© Maplin Sands liep een schoener
vast; de reddingboot van Southend ver
leende hulp.
Bij Grimsby is een kleine boot met 3
man zee-in gestormd.
Ter hoogte van Marsk© zijn 6 visschelrs
verdronken. Verscheiden© visschersbooten,
zijn op het strand geloopen, sommigen
zijn vermist.
/.IIIM1ILH1KA.
Kerkvervolging in Bolivia.
De correspondent van sommige buiten
landse!» bladen maakt melding van ©en
felie Kerkvervolging, di© heetscht in
Ecuador en vooral in Bolivia. Het congres
van laatstgenoemde republiek, zoo lezen
we, heeft op het eind© van 1908 ©en wet
aangenomen, tengevolge, waarvan thans
alle kloosters gesloten worden. Ook js
aan alle ordesgeestelijken d© toegang tot
het land verboden. Een formeel© berooving
der kerk is d© bepaling, dat alle kerke
lijk© goederen waarvan de waard© op
80 nullioen pesos of 40 millioen gulden
geschat wordt aan den Staat vervallen.
VMI.K1KV
Blanke slaven.
D© achteruitgang der zaken in Amerika
heeft volgens het „Berl, Tagebl." als ©ene
der meest bedroevende gevolgen (een nieu
wen vorm van slavenhandel na zich
gesleept. Geen gedwongen maar ©en soort
van vrijwillig© slavernij, waardoor de tot-
uitersten-nood-vervallen werkloozen hun
persoon en hun vrijheid aan anderen af
staan.
De heer Loughlin, ©en lid van 'het stads
bestuur te Brooklyn, was er dezer dagen
in geslaagd een blanke voor een goeden
prijs aan den man te brengen ©n sedert
willen massa's werkloozen zijn voorbeeld
volgen. Zij vatten dit uiterste middel als
een laatste redmiddel aan om den dood
te ontkomen.
Zoo talrijk zijn thans aanbiedingen tot
slavendienst bij den heer Loughlin inge
komen, dat liij zich genoodzaakt heeft ga-
zien een kataloog van de staven-aspiran
ten te doen drukken en publiceeren. Na
tuurlijk figureeren de blanke slaven in
den kataloog niet onder hun waren naam.
Een man die zichzelf voor geld verkoopt
verliest het. recht op zijn naam, en wordt
gelijk aan een of ander te koop-geboden
voorwerp. Men leest, dan ook in den kata
loog onder nummer 1een werktuigkun
dige, sterk gebouwd, stiernek, heldere
oogen; nummer 2 is „een jonge boer van
kleine ineen gedrongen gestalte van bui
tengewone lichaamskracht enz. enz.
De in den kataloog aangegeven, num
mers bieden zich in het openbaar te koop,
met een masker voor het gelaat.
D'© Amerikaansche wetgeving verbiedt
wel den slavenhandel, maar staat toch
machteloos tegenover diegenen, die door
honger gedreven vrijwillig hun vrijheid en
hu.n persoonlijkheid verpanden'.
Het aantal der zulken vermeerdert dage
lijks en is reeds tot ©en 300-tal gestegen.
Wij zouden aan deze berichten, uit het
„Berl. Tagebl." nog -willen toevoegen dat
een recht op de aldus verkochte persoon
lijk© vrijheid waarschijnlijk niet door de
Amerikaansche wetten kan erkend worden
©n dat. de personen, die, gebruik makend
van den hulpbehoevenden toestand dier
werkloozen, zoo'n slavendienst aannemen,
zichzelf veroordeelen en bedriegen.
Waar toch werk is voor een slaaf, is
ook werk voor knecht of arbeider en in
dien men voor een koopje op de geheel©
menschelijke persoonlijkheid wil beslag leg
gen is het te hop-sn, dat de wet al hun
vermeend© rechten ongeldig zal weten te
verklaren.
DVIT30HLAAD.
Achterstelling der Kathol in Duitschland.
Wie kan loochenen vraagt de „Köl-
nische Volkszeitung" dat ten ouzient
op de eerst© plaats de Polen en op de
tweed© plaats de Katholieken .als zoo
danig achtergesteld worden? Dez© vraag
werd gesteld naar aanleiding va;n een veel
besproken artikel in het „Schlechisch©
Pastoralblatt", waarin beweerd werd, dat
Von Biilow ©r ernstig paar streefde om
in de betrekkingen, welk© onder hem
ressorteerden, aan id© Katholieken dat
aandeel 1© geven, hetwelk hun volgens
de. beginselen (der gelijkheid toekomt, en dat.
de Rijkskanselier zich bovendien verge
wiste of ook aan zij.n wenseh voldaan werd.
Ten onrechte beeft men, zegt de „Köln.
Volksz.", aan de verzekering va,n het
„Schl. Pastbl." groote waarde gehecht,
wanl genoemd orgaan onderhoudt noch
officieel© noch officieuze betrekkingen met
de regeeringskringen.
Feitelijk strijdt jd'e bewering van het
blad dan ook met de werkelijkheid. Dit
maakt de „Köln. Volksz." haren leziers
duidelijk door het volgende te relevearen
Van de 12 ministers is geen enkel ka
tholiek; van de 11 „Oberprasidenten"
slechts 1, maar „natuurlijk" ©en. groote.
vijand van het Centrum; in de hoogore
betrekkingen van Binnenlandse!» Zaken,
waar het volgens de „Breslauer Zeitung"
zou „wbm'ole'ri" van Katholieken, zijn
van 39 dignitarissen niet meer dan 5
Katholieken.
En verder:
Bij Biiitenlandsche Zaken zijn van 30
hoogore ambtenaren slechts 3 of 4 Ka;-
tholiekcn; bij Financiën vindt men in de
invloedrijke betrekkingen niet één Katho
liek; bij bet Reichspostambt is „van d©
50 hoogere posten slechts één door een,
Katholiek bezet; onder de gezamenlijke
„Oberpostdirectoren" 1 Katholiek op de
41van d© 59 „Posfreferendare" is niet
één, of hoogstens 1, Katholiek; bij Oorlog
vindt men onder 100 voornaamste titula
rissen slechts 2 Katholieken. En zoo is
het. in alle voorname Rijks-betrekkingen.
Met bet. oog op deze feiten vraagt de
„Köln. Volksz." of Von Billow dan. zoo
weinig macht beeft, dat hij, wilde hij wer
kelijk de Katholieken als gclijkberechtig-
den hij d© benoemingen behandelen, daar
in geen verandering zou kunnen brengen.
Reeds acht. jaar is hij Rijkskanselier en
onder zijn regiem is hoegenaamd geen©
verbetering ten gunste van de katholieken,
ingetreden. De „Köln. Volksz." ziet in Von
Bülow geen verwoeden papenvreter en ze
erkent, dat de Rijkskanselier zich pleegt
to onthouden van uitlatingen, welke d©
katholieken zouden grieven. Maar dat hij
zich ©enig© moeite zou gegeven hebben,
om den katholieken bij da benoemingen