Donderdag 28 Januari 1909. Vijfde Jaargang. No. 12 KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Verschijnt eiken MAANDAG-, MHSMG- en VRIIDAGAÏOHD. Stembus-Voorspel. BU3TËNLAND. NIEUWE ZEEUWSCHE COUP Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers 5 contant-0.05 Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór hnlf drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. Administratie Ganzepoortstraat C 209. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclaraeberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement special# prijs. Geregeld, wanneer er Tweede Kamer verkiezingen voor de deur staan, kan men het zien, hoe er partijten zijn, die teen verkiezings-c r y, een verkiezingsleuze in het strijdperk lanoeeren. Het zijn veelal de partijen Links, die zoo'n verkiezings-kreet luchten. En deze beslaat dan hierin, dat men zich verklaart b.v. voor een blanco-arti kel, voor algemeen kiesrecht, voor bezui niging in belastingstelsel en op Oorlog en Marine, voor Staatspensioneering, pn nog zooveel andere dingen meer, waar onder zeker wel „schopn© zakten" zijn, van welke alleen maar jammer is, dat ze worden beloofd De liberale Unie heeft bereids haai' ver kiezings-c r y gelucht. „Algemeen stemrecht" en „zorg voor den ouden dag" is de leus. Die leus is inderdaad piet kwaad ge kozen; men zou zoo zeggen, dat men er de befaamde listigheid van Borgesius uit proeft. Vooral uit de algemeenheid, de vaag heid, het traditioneele „blanco", waar mede men zich zoo- bezorgd toont „voor den ouden dag"I Maar met dit al: es ist ©rreicht! Onder dit parool kunnen immers Unie- liberalen, Vrijzinnig-democraten, en Sociaal-democraten broederlijk bij de stem bus samengaan. Dat deze drie Linksche groepen con amore elkander steunen zullen, staat wel vast. Neen, zullen de sociaal-demokraten ont kennen, met hun gewonen, parmantig» bluf. Neen, wij stellen eigen candidaten En, werkelijk, dat doen ze ook. Alleen maar, als 't op de herstemmingen aankomt, stemmen zo liefelijk den meest reactionairen oud-liberaal, ook al is deze een jonkheer. Hebben de sociaal-demokraten dit spel niet gespoeld in 1905, en nog wel te gen het besluit van het rood© Sanhedrin, dat onthouding van stemmen beval? Het bloc Unie-liberaalVrijzinnig-deniOr kraalSociaal-demokraat is er. Blijven Links de Oud-liberalen. Deze aanhangers van het oud-liberale laat-maar-waaien-systeem hebben twee broertjes dood aan don verkiezingskreet hunner overige Linksche bondgenooten ze verafschuwen algemeen stemrecht, en „zorg voor ouden van dagen", nu ja, daar voelen ze veel voor, maar 'tzit 'm slechts in het „hoe". Geconfijt in de oud-liberale theorie van non-interventie door den Staat, kunnen zij in deze niet accooid gaan met de rest der Linkerzijde, die ten slotte de hartelooze leer der non-ipt.eirvientie heeft verworpen. De oud-liberalen zitten in geen mak kelijk parket. De Linksche verkiezings-c r y moet hun dwars zitten. Aan gruwelen, als daarin vervat, kun nen zij1 onmogelijk steun verleenen, wil len ze zich zeiven niet verloochenen. En impotentie, voortkomende uit gemis aan legers terk te en het op de spits voe ren van verouderde theorieën, belet de oud-liberalen, zelf een pakkend parool Ie geven, of leiding te nemen. Ze slingeren en dobberen alzo© op de politieke wateren. Maar, hoeden zij zich te stooten op de Scylla, die Unie-liberalen en Vrijzin- nig-demokraten in het vaarwater hebben opgeworpen, van de andere zijde grijnst, de zen dobberaars tegen een veel ontzetten der spookde Charybdis van wat men Links wel wil betitelen als „Ctericalismie" En dan is de historische les van 1905 deze: dat men de voorkeur geeft aan stranding op de Scylla van beginselver zaking, liever dan ook maar de Charybdis van „clericalisme" te naderen. De oud-liberalen staan hier voor een onaangenaam dilemma. Beginseltrouw gebiedt hun steun en stem te weigeren ook en vooral bij de herstemmingen! aan elk Linksch vooruitstrevend Kamercandidaat, terwijl saamhoorigheid en bloedverwantschap met het Linksche Bloc den plicht oplegt demzelfden candidaat te helpen. Het zal o. i. ook hier blijken, dat bloed verwantschap trekt. In verband met bovenstaande is het niet onaardig even na te gaan, welke schommelende bewegingen die Nieuwe Courant (hoofdorgaan der oud-libera len) door de politieke seismograaf deed opteekenen op den ochtend van 26 dezer. In eenzelfde artikel, gericht tegen het Vaderland schrijft de Nieuwe Cou rant: „Verwacht Het Vad., dat de oud- liberale Bond de c r y welke het Unie- bestuur heeft aangekondigd, zal over nemen? Dat is uiterst onwaarschijn lijk. Maar wat dan? Dat. de Bond bekend zal maken of hij zich tot de linker- dan wel tot de rechterzijde wil gerekend zien? Dat is onnoodig; de Bond behoort tot de linkerzijde. Zou er nog iemand in het land mee- nen, dat door de Vrije-Liberalen sa menwerking, bij de stembus, zou wor den gezocht met ©en der partijen van rechts 1" Aldus: uiterst onwaarschijnlijk, (op z'n zachtst uitgedrukt) dat de oud-liberalen, met den „cry" meegaan. Maar toch: absoluut zeker, dat de oud liberalen tot de Linkerzijde behooren En dan nog de volgende verklaring in zake het verkiezingsparool der „naaste geestverwanten" der N i ©u w e Cou rant: „Dat het opvolgen van dit advies in sommige distneten tot het steu nen van Liberale-Unie-candidaten zal leiden, waarvan er trouwens verschei dene voor ons op zich zelf aanneme lijk zijn, dunkt ons niet twijfelachtig. Maar het is duidelijk, dat dit ge heel iets anders is dan „samenwer king (tusschen Vrije- en Unie-libera len) op een bepaald programma", zoo als Het Vad. voor mogelijk schijnt te houden. Wij vopr ons achten dit uitgesloten". Alweer: „samenwerking uitgesloten", en toch de mogelijkheid niet uitgeslo ten tot steunen der Liberale-Unie-candi- daten 1 Men moet 'tmaar verslaan. De Nieuwe Courant zou ©en pas sabel figuur maken op den Delphischen drievoet: de orakelen van Delphi deden aan onduidelijkheid en losheid niet onder voor deze van den Lutherschen Burgwal in Den Haag Vrijzinnigen van allerlei pluimage zoch ten en zochten naar ©en geschikte ver kiezingsleuze, naar een lijmstok, waarop alle vogeltjes zich zullen komen vast zetten. Dien lijmstok hebben de Rechtsche par tijen niet van noode. De band, die ons allen van Hechts bindt, is van ©en specie, waartegen, op den duur, geen Linksche aanval vermag. Want die band is in wezen van hotoi- g e r e o r d e> dan waarin van Links sa menwerking wordt gezocht. Meermalen reeds hebben wij het uit gedrukt, waarin het hooge en het vaste bestaat, dat de gezamenlijke geloovige par tijen samensnoert. Zeggen we het nogmaals na met de woorden van de Nederlander (het orgaan van den Goieschen afgevaar digde mr. de Savornin L oh man): „Ons gemeenschappelijk handelen op poli tiek gebied bepaalt zich tot het bereiken van, eem gemeenschap pelijk doel, de handhaving van den Christelijikén grondslag van onze staatsinstellin gen, ©ene handhaving die wij aan de R. K. beter toevertrouwen dan aan hen, die dien grondslag ondermijnen of ontkennen". Deze uitspraak is allerjuist. De „onpartijdige" Middelburgsche Courant kon ze eens overnemen En dan er bijvoegen, dat het Christelijk- Historisch hoofdorgaan in deze gerust de tolk aller Rechtsche fracties nog in zijn jongst© nummer deze woorden schrijft „Zeer zeker is er ©en diepgaand verschil in opvatting van het Chris tendom, ook in zijn verhouding tot de wereld, tusschen de beide „con fessies". Maar er zijn ooik ge wichtige punten van over eenstemming. Deze nu zijn het, die ons, bij de vraagstukken, thans in geheel de wereld aan de orde, als van zelf bijeendrijven, tegenover hen, bij wie zelfs overeenstemming op die punten niet gevonden wordt". Inderdaad: de Rechtsche Partijen „stoe len" op een hechten wortel van be ginsel. De Overzijde is verdeeld; slechts èèn in een negatief anti-clericalisme. En welke vruchten daaruit geboren worden 't minis terie-d e Meester is er geweest, om het aan te toonen. Abbé Santol. Onze lezers zullen, zich nog wiel berin- neren, ho© abbé Santol, die gedurende kor ten tijd aan het hoofd gestaan heeft van ©en huis voor jeugdige arbeiders van een der fabrieken van Regout te Maastricht, door de socialisten beschuldigd werd van kinderexploitatie in Frankrijk. Hoe ongegrond deze berichten geweest zijn, blijkt uit het volgende', wat wij ont- leenen aan een brief uit Frankrijk aan De Tijd: In de berichten, welke den laatsten tijd de ronde deden omtrent de hulp, die aan de geteisterde streken van -Calabrië en Sicilië wordt verschaft, is herhaaldelijk de naam genoemd van abbé Santol, die ook in Nederland niet onbekend schijnt te zijin. Het heette namelijk, dat deze abbé, die hier ©en omvangrijk liefdewerk „Oeuvre du Placement familial" diri geert, zich met goedkeuring van Z. H. den Paus het lot zou aantrekken van 300 "wee- zen, wier ouders bij de schrikkelijke ramp zijn omgekomen. Teneinde zich van de juistheid diezier mededeeling te vergewissen, is Jules de Narfon van den Figaro', den abbé gaan interviewen, en belangrijk is wat hij me dedeelt over het wedervaren van dien lief dadig» priester, die in de tien jaren tijds, sedert hij zijn werk stichtte, meer dan 18.000 Fransche weezen of verwaarloosde kinderen in christelijke huisgezinnen plaatste en hun ©en goede opvoeding ver zekerde. De organen van loge en socialisme, bla den als de Lanterne, Matin, Huma- n i t e. d. hebben abbé Santol hun laste ringen niet gespaard. Maar hoeveel 't hun ook waard zou zijn geweest, zijn zegen rijk werk door ©en veroordeefend vonnis te vernietigen, dit is hun nimmer gelukt. Reeds in 1900 werd ds abbé voor ©en der Parijsche rechtbanken van ongeoorloofde kinderexploitatie aangeklaagd, maar pa een langdurig proces vrijgesproken. Schitterend bleken zijn onschuld en goede bedoelingen bij de openbare behan deling zijner zaak. Maar inmiddels had de aangeklaagde ruim" tien maanden in voorarrest doorgebracht, en om zich niet ©en tweede maal aan onrechtvaardige be jegening bloot t© stellen, week hij naar België en Holland uit, toen in 1906 ©en nieuw proces tegen hem ingespannen werd. Opnieuw werden gedurende elf maanden zijn in beslag genomen papieren door den rechter van instructie onder zocht, zonder dat een spoor van schuld bewijs gevonden werd. Maar men ontdekte o- misdadigheid dat twee van d© duizenden kinderen, die door abbé Santol in betrekkingen wa ren geplaatst, den daartoe vereischlen leef tijd nog niet hadden bezeten, het scheelde enkel© dagen. De stok was ge vonden, de hond kon geslagen worden, bij verstek werd de abbé veroordeeld. Maar toen hij hoog er beroep had aange- teekend, bleek bij het getuigen-verhoor, dat de tantes der bedoelde kinderen bui ten medeweten van het „Bureau de Pla cement familial" de geboortedatums harer pupillen op de aktestukken hadden ver vroegd. Prachtig was de rehabilitatie van den vervolgden priester ©n sedert de president der rechtbank volmondig het groot© nut van abbé Santoi's instelling erkende, die elk jaar de armenzorg van Staat en Ge meente met ongeveer twee mi Ui oen francs ontlast, wordt hij door de seotarisch© pers met rust gelaten. Teneinde aan zijn liefdewerk de interna tionale uitbreiding t© geven, waarvan hij sedert lang d© noodzakelijkheid had inge zien, bereisde de abbé het vorig jaar half Europa. Juist verbleef hij in Italië om ook daar zijn werk te organisosren, toen de aardbeving op Sicilië ©en onverwachte wending gaf aan zij'n plan". En nu verhaalt de Fransche briefschrij ver, hoe abbé Santol op weg was naar Messina, toen hem1 de tijding bereikte, dat hij den 29en December door Z. H. den Paus in particuliere audiëntie zou ont vangen worden. Terstond spoorde hij te rug en passeerde den 28en December 's nachts te 2 uur Messina; drie uren later lag de stad in puinen. Den volgenden dag werd hij door Z. H. in zijn werkkamer ontvangen en kon hij aan den H. Vader verklaren, hoe de ver haaste audiëntie hem het leven had gered. Gij kunt u denken, verhaalde abbé San tol, hoe vaderlijk hij mij ontving ©n met welke zegeningen hij mij overlaadde. Den 30en December werd ik nogmaals op het Vaticaan ontboden, waai- kardinaal Merry del Val mij berichtte', dat de H. Vader mij het lot toevertrouwde van 300 kinde ren, die door de aardbeving weezen waren geworden. Met vreugde nam ik die last geving aan. Tot zoover het verhaal van den abbé. Inmiddels is ©en moeilijkheid gerezen van de zijde der Italiaansche regeering, die erop tegen heeft, dat de weezen van Sici lië en Calabrië zouden expatriëeren. Abbé Santol heeft echter aan den Italiaanschen gezant te Parijs, met wien hij op het oogenblik onderhandelt, waarborgen aan geboden, dat aan zijn beschermeluigen een geheel Italiaansche opvoeding zal worden verstrekt. ITALIË. De aardbeving. De stemming der inwoners is verbeterd, zoo lezen we in een bericht uit Messina, en voortdu.end verrijzen nieuwe barakken. Er komen zich steeds meer particulieren aanmelden voor een veriofbriefje tot bet verlichten van opruimingsarbeid op eigen gelegenheid, maar het. gebeurt dan toch altijd onder politietoezicht. Niemand mag zoo maar gaan g>aven in het pain van zijn vroegere woning. Doordat er allengs zoo veel meer handen aan het weik worden geslagen, worden er ook steeds meier lij ken gevonden. De doodgravers hebiren leen mislukte poging gedaan het werk te sta ken; daarna is hun aantal verdubbeld; en er zijn nu 120 doodgravers insted© van 60. De Ame.ikaanshe boot Celtic is te Mes sina aangekomen met 500 tonnen voe dingsmiddelen, waaronder 46,000 ©tenen. Onder de Messineiezen worden 40,0U0 rantsoenen uitgedeeld; d© lest gaat naar Reggio ©n Bagnara. De afgevaardigde Fulci, die voor Mes sina in de Kamer zit, doet moeite om tol burgerlijk dictator benoemd te worden, maar dat schijnt hem niet te gelukken. De krijgsraad heeft een paar soldaten wegens roof veroordeeld. Zij zijn streng gestraft. Een heeft pr acht jaar gevangenis straf gekiegen. De schok, di© Zaterdagavond te Mes sina en te Reggio gevoeld is, was bijna evein krachtig als die van 28 December. Tengevolge van dien schok is de tunnel tusschen Villa San Giovanni ©n Scilla ge deeltelijk ingestort. Katholiek© hulpvaardigheid. Op de jongste, door de „Osservatoie" ge publiceerde lijst van bijdragen aan den H. Vader gezonden voor de slachtofi'eis van de aardbeving, wordt ook vernield: „het diocees Haarlem 5.000 lhes" en „door tusschenkomst van mons. Giovannini uit Holland" 100 lires. De Etna Het schijnt, dat d© welbekende vuur spuwend© berg weer aan 'twerk is. Boven den top hangt een dikke, zeer hooge rookzuil. Lavastroomen vlceien langs de helling naar beneden en bedreigen de klein© dorpen, die onder in het dal lig gen. De inwoners hebben, van angst haast zinneloos geworden, hunne huizen ver laten. De pijnboomen, die de geheel©' zuidelijk© helling van den Etna begroeien, staan in brand. Van Catania uit kan men den grooten kolossus met zijn 1000 M. hoogen rookzuil en. de brandend© bos- schen zien, wat een wonderschoon schouwspel oplevert. Uit Catania is een reddings- en hulpbrigade naar de dorpen vertrokken. Katholieke hulp. Volgens de „Osservatoro Romano" be draagt de som, die voor de slachtoffers in Italië bij den Paus is ingekomen, reeds 2.179.147.62 Lire. FK A X Iv RIJ It Dr. Debierre, professor in d© anatomie aan de Iiijsselsche universiteit, geeft in den „Matin" ©en artikel over de hersenen van de vier te Béthune onthoofd© misdadi gers. Hij is met zijn onderzoek gereed ■en kan verklaren, dat de hersenen van deze misdadigers in geen opzicht afwijken van gewon© jnenschelijke hersenen. Lombroso, schrijft Debierre, heeft het type van den geboren misdadiger- gescha pen. Maar als men dat type in d© werke lijkheid gaat zoeken dan is het niiet te vinden. Volgens Lombroso zou de misdadiger een abnormaal, ontaard indivi du zijn. Hij zou ©enige trapjes dichter bij het dier staan dan andere menschen. Dez© vermeende ontdekking van Lomb.oro heeft er toe geleid, dat sommige criimnalisten de misdadigers zijn gaan beschouwen ais zie ken, als onverantwoordelijke personen. Sommige geleerden zijn op dezen weg zeer ver gegaan. Zoo heeft Benedikt, een Weener geleerde, in die hersenen van mis dadigers overeenkomst vastgesteld met de hersenen van d© roofdieren. Maar die bij zonderheid, die volgens Benedikt de her senen van misdadigers en roofdteien ge meen hebben, komt wiel bij de fatsoen lijkste menschen voor. „Ik tart den best geoefenden waarne mer, van twee schedels, den een van ©en eerlijk man, den ander van «een misdadiger, op het gezicht uit te maken, van wien de een, van wien de ander is". Een groot aantal misdadigers, door De- bieri© na den dood onderzocht, vertoon den geen enkiele afwijking. Het onderzoek van de lijken van het onlangs onthoofde viertal, bevestigt den heer Debferre in de meening, dat het misdadigerstype van Lombroso niet bestaat. Zij zijn alle vier regelmatig gebouwd, alle vier gespierde ketels, middelmatig van grootte, Vromant zelfs een athletenge- stalte. Hun gezichten zijn willekeurige ge zichten. Alleen Vromant heeft iets dierlijks in zijn uiterlijk. Maar d© gelaatshoek van alle vier is normaal en geen van vieren heeft een bijzonder ontwikkeld» onder kaak. Ook de tanden vertoonen geen aap- achtigen stand. Evenzoo is het gesteld met den schedel bouw. Bij geen valt er een afwijking van het gewone type te constateer», groot genoeg om te rangschikken onder zekere variëteit. Van doorgemaakte hersenziekten geen spoor. De ligging, d© vorm van de hersenmassa laat niets bijzonders zien. Men heeft wel bijzondere waard© gebiecht aan het gewicht van de hersenmassa. Ook in dit opzicht waren de onthoofden van Béthun© niet misdeeld. Het gewicht van hun hersenen is zelfs iets boven het nor male gewicht. In 'tkort, zegt professor Debierre, de tegenwoordige wetenschap is niet in staat misdadigheid te diagnosliseeren naar het volumen of naar den vorm van het hoofd of de hersenen. Prof. Debierre meent ook nog, dat de doodstraf de ©enige straf is, die de ver stokte booswichten doet sidderen. De doodstraf is in Frankrijk nogmaals toegepast op een zekeren Danvers. Deze was al negen malen wegens diefstal ver oordeeld, toen hij in den afgeloopen zomer te Carpentras terecht stond voor het ge^ zworenenhof. De laatst© misdaad, die hem het leven zal kosten, is geweest, dat hij den boer en boerin ombracht, waar hij ©enigen tijd te voren als arbeider in dienst was gekomen. In Mei 1907 had Donat, een pachter te la Palud, hem op de boerderij genomen. In den nacht van 1 op 2 Fe- jiruari 1908 nam Danvers ©en geweer en schoot hij zijn baas en diens vrouw dood. De lijken pakte hij in, met de bedoeling ze in den Rhone t© werpen. Een buurman betrapt© den trouweloozten dienstknecht bij dat werk. Danvers werd gevangen geno men en ter dood veroordeeld. Zijn verzoek om gratie werd verworpen. Toen Mgr. Henry, de bisschop van Gre noble, Zondag j.l. de kathedraal verliet in gezelschap van een aantal geestelij ken, loste plotseling een korporaal van

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1909 | | pagina 1