lelburg. lUIMING ES. '0! HOOFD! Opruiming NAAT". lal „Prins van Oranje" Zaterdag 9 Januari 1909 12 Januari 1909 iiMJ DER,Goes iisch geld ankoop van Effecten. TH. HENDRIKSE. iGrOEDEREN. EN. morden verbazend No. 4 Vijfde Jaargang. >0>, Utrecht. HNG-MAGAZUN. Goes. Goederen. en niet op zicht gegeven. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Mrijnl alken MMNDAG-. W8ENSDJIG- mi ÏBUDAE1Ï0HD. In het belang der partij. UIT DE PERS. De ramp in Italië. te GOES. i namiddags 2 ure (Gemengde Zangvereeniging KWAST te Wognum Entrée f 1.— lewyzen tn Tekstboekjes A 10 iclyks verkrijgbaar aan de Con- breking Maandag 11 Januari lir. Loting 1 uur precies. |ereeniging zingt in het laatst anuari in Berlijn hetzelfde pro- lOLOGNE vernietigt hoofdonrein Ichaden aan den haargroei. Prys flac. JOHAN DE ROOS, Vlasm. Middelburg. Beste soort JEWIJN en JENEVER ?S. loliden borgtocht, schade. lags in het hotel de Kinderen to A f 0.63, bij 10 Kilo f0.62, by PO, by 10 Kilo f0.68, by 25 tot 3NSREUZEL 9»! 100 Kilo a f 0.66 per Kilo. veer, f 7.20 per bus. hbekenden rembours. kortiDg toegestaan. an R. E. Patronaten derland. - bij vooruitbetaling. AMSTERDAM. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers A contant-0.05 Advertentiën wordon ingewacht op Maandag en Woensdag vóór taitlf drie en Vrydag vóór een uur 's namiddags. Kantoor v. d. AdministratieGanzepoortstraat C 209. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 CL p. r. Bij abonnement speciale prys. Een kolom of zes per dag beslaat in het gewoonlijk met niet meer dan zes blad zijden verschijnend© dagblad „Het Volk" de ruzie tusschen Marxisten1 en revisionis ten, tot een crisis gestegen door hel agi- teeren van de (marxistische) Tr i b u nin greep tegen d© Kamerfractie, de weigering van die groep om definitief beterschap te beloven ©n het besluit van het Hoofd bestuur der partij1 om met de halve ver klaring dier groep genoegen te nemetn, wat door het bedanken van de heere» Helsdingen en Schaper als bestuursleden gevolgd weird. Er zal nu bij referendum uitgemaakt wqrden, of er een buitengewoon congres zal warden gehouden. De Kamergroep schijnt in haar geheel, daarvóór: d© beieren Troelstra en Schaper bepleiten het dage lijks met hartstocht. De V a 1 k-redactie staat in haar meerder heid aan hun zijde. D© „Marxisten" zijn er tegenze zyn doodsbang voor een congres zegt Schaper omdat de Partij ge woon is „de zaak groot op te vatten" en het oordeel vlreezen. Het Partijbestuur wil de zaak op haar beloop laten.. En in Het Valk vullen 48 pai'tijgenooteln twee kolom om te waarschuwen tegen de „afschrik wekkend© gevaren" eerier scheuring, die zij als gevolg van een buitengewoon con gres vreezen. Onder hen zijn F. van der Goes, Jos. Loopuit, Henri Polak. De lectuur van al deze stukken is ge wéldig vervelend één hoofdtrek moge er evenwel uit vernield zijn, die getuigt van den afkeer van vrije gedach ten-uiting binnen deze partij. Het begon al met de poging van het Partijbestuur om oensuur uit te oefenen op een blaadje, niet orgaan van de partij' zijnde, dat de Kamerleden onaangenaam critiseert. Daarna protesteert datzelfde Partijbe stuur tegen de mededeeüng van Troelstra, dat hij een brochure; wil uitgeven over den toestand in de partij; dit mag niet, het is onbehoorlijk van Troelstra als leidien buiten de partij op te treden en nog wel cp eigen gelegenheid, en vóór het congres. Tegelijk beveelt Days aan dat het bui tengewoon congres niets anders tie doen heeft dan „van d© Tri bune-heeren een daad te eischenEn die daad isop heffing van hun blad". Smoren van de critiek dus in het belang van de Party. Welk recht hebben toch deze lieden om aan de R o o m sch-K a th o 1 i eke Kerk het knotten van verkeerde gedach ten-uiting te verwijten, in het be lang van de Kerk? Men denke nu een oogenblik aan de mqgelykheid van een socialistisch staats bestuur. Want dat er, ondanks die Vrijheidmoor- diende aanvechtingen van leider-s en hoofd personen, toch nog zooveel scherpe en onomwonden critiek in de partij geoefend wondt, is eenvoudig aan! onmachttoete schryVen men kan den menschen, in of buiten de partij', nu eenmaal den mond niet snoeren of de pen afnemen. Met het staatsgezag bekleed) echter, zou men er anders voor staan. Dan werd met den sterken arm deïi democratische politie de vrijte gedachtenwisseling gesmoord in het belang vam den Staat! Liberalism* en Modernisme. In zijn kerstartikel vond het kath. hoofd orgaan gelegenheid over liberalisme en modernisme als volgt te schrijven: Huiver en afkeer van het zuiver chris telijke is het diepste wezen van het liberalisme. Dat paiet alleen als politiek stelsel, maar ook en vooral als drager van de gods- dienstlooze ideeën een onberekenbare» in vloed heeft gehad op de geestesrichting en de gemoederen veler Katholieke». In de laatste dertig, veertig jaren hebben wij ons gedeeltelijk aan het prestige van deze God en Christus verzakende macht ontworsteld, maar er zijn toch nog heel wat geesten, die bewust of onbewust in dien onchristelijke» waan gevangen zitten. Welk een mysterie! Voor de veelal ontuchtig en misdadig gewaande goden heeft de oude, fiere Romein, de verper soonlijking der klassieke cultuur, zich nimmer geschaamdgeheel zijn leven, geheel het leven van het gezin en van die» Staat stond in het teeken der goden-ver eering; deze godsdienst bleef vreemd aan niets, aan het kleine noch aan het gToote, (en gaf, volgens Romeinscbe begrippen, Wijding aan alle dingen. Nu de ware God, mensch geworden, den Hiensch en al het memschelijke in den adel en de grootheid van zijn goddelijk wezen wil doen deelen door alles te kerstenen, schaamt die mensch zich voor God zelf! En dan bet modernisme! Wanneer men den geest van liet moder nisme onderzoekt en ontleedt, komt men tot. de bevinding, dat de modernist zich schaamt voor Christus en Diens leer, zoo- als dieze thans voortleven in de Katholieke Kerk. Al die „hervormings-Katholieken" en modernistische „nieuwlichters" hebben dit gemeen, dat zij, verblind door de cultuur en de uiterlijke schittering van de „moder ne wereld", hieraan de christelijke waar heid, den christelijken geest en de christe lijke deugden en gebruiken voor een deel willen ondergeschikt maken en opofferen. Zij willen Katholieken zijn, tenminste Katholieken beeten, maar andere Katholie ken dan dezulken, die aan de „moderne Wereld" piet vermogen te behagen. Zóó blijken zij de „wereld" mleer te zoeken en hoogar te stelten dan Christus, Die den geest der „wereld" gevonnist heeft. De Christenen, die, vrijwel geïso leerd van de „wereld", in Ide Cataco|mf>eai vluchtten en hunne geheimen vierden, worden door allen bewonderd. Maar de Katholieken, die, tegenwoordig in de we reld levend, zich niettemin tegen haar onheilige» geest en verkeerde beginselen trachtten te vrijwaren, worden door de modernisten niet voor vol aangezien. Willen zij de modernisten behagen, dan moeten zij zich met de „moderne wereld" verzoenen. D© „poëzie van het kwaad", die poëzie van de dwaling befooverde ook de modernistische geesten in die mate, dat zij zich voor God zelf en Diens Eenigge- boren Zoon Jezus Christus schamen ten overstaan van een wereld, welker gunst zij zoeken. Daarna besluit „de Tijd" als volgt: Op kerstdag zijn wij allen geheel en al Christen en blij en fier ons Christen te kunnen noemen. Waarom zijn wij dat niet altijd, wijl Christus toch dezelfde is op Zijn geboortedag, heden en in 'eeuwig heid? Na de eerste komst van Christus zal een tweede volgen op den laatste» Oordeelsdag. Ook op dien dag zullen, in de oogen van alle menschen, Christus en het Christendom, die beiden in één zege praal hunne majestueuze en glansrijke eindoverwinning zullen vieren, in ©ere zijn... By bet zien van den glorieuze» Rechter zullen zij niet weten, waar zich van schaamte te hergen, die zich tijdens hun leven geschaamd hebben voor het chris telijk merkteeken, dat op bet katholiek leven en streven van de oude en nieuw© tijden gedrukt was. Dat zij den geest en de kracht en ide glorie van bet Kerstkind gesmaad hebben, zullen zij misschien dan eerst, maar te laatl inzien. Uit het arme en zwakke Kerstkind is, door de beproevingen en verdrukking©» der eeuwen heen, in het verborgen leven en den openlijken strijd en het stille lijde» der Kerk, de schitterende Triomfator ge groeid, Die thans iederen dag opnieuw wordt bestreden, maar ook nieuwe over winningen telt. Mogen wij; die zoo blijde Zyne eerste komst gedenken, verdienen bij Zijne tweede komst. Zijnen laatsten triomf mede te vieren. Uilderdijks indrukwekkend© voorspel ling toen ons land zijn onafhankelijkheid verloren had: Holland groeit weer Holland bloeit weer Hollands naam is weer hersteld kon nauwelijks meer indruk maken, dan het moedig© besluit dat een aantal parlementsleden tezamen met de overlevenden der ramp van Mes sina genomen hebben op de puinhoopen der verwoeste stad. Niettegenstaande de schokken voortduren, ondanks de zwaar moedig© voorspellingen der geleerden werd beslotenMessina moet herrijzen Reuter meldde het bevel dat de zee- Vaartdiensten in de Straat van Messina zouden hersteld worden. Een ander be richt meldt, dat de Italiaanschei overheid thans geslaagd is een voldoende hulp dienst te organiseeren voo'r de geteisterde: kustplaatsen aan de Straat. Dte Russische oorlogsschepen hebben Messina, verlaten, de Engelsch© en FYansch© schepen zullen eveneens vertrekken. Volgens den ,,.\1 atti.no" zullen de puin hoopen van Messina een tijdlang afge zonderd worden en zal daarna den over levenden worden toegestaan hun eigen dommen te gaan zoeken. De aartsbisschop van Messina is op het dak geklommen van. een der enkele ge bouwen die gespaard blevten en heeft van daar de zegen gegeten aan allen die ster vende onder het puin liggen. Uit Rome wordt aan „het Centrum" d.d. 4 Januari geschreven: „Een ramp als die welke Messina en Calabrië heeft getroffen, is zeker aller verschrikkelijkst, maar nog erger is het als men de volgende Inzonderheid ver neemt, die de ramp voorafging. „Sedert ©enigen tijd was Messina in de handen der anti-clericalen, die, juist op dien laatste» Zondag voor de aardbeving plaats had, een vergadering hielden, waar in voor de verschrikkelijkst© plannen te gen den godsdienst gestemd werd. „Dit behoeft ons voorzeker nog niet tot een gevolgtrekking te doen besluiten, maar wat volgt, is wel van zoodanigen aard, om er ons toe te brengen. Een humoristisch blad „II Telefone", dat te Messina ge drukt werd eu geregeld ©en sterk anti- goidsdienstigen tint had, behelsde in het Kerslmisnummer een brutale parodie op de noveen aan bet kindje Jezus en tus- soben de overige stropben bevond zich de volgende: we zullen haar eerst in het Italiaansch afschrijven: O bambinello mio Vero U.amo, vero Dio, Per amor della tuo croce fa. sentir la nostra voce, tu cha sai che non sei ignoto Manda a tutti uj terremoto! 0, mijn lieve kleine, waarlijk mensch en [waarlijk Gotl ter liefde van uw kruis, hoor onze stem, gij, die alles weet, wat maar weetbaar is, z©nd aan allen een aardbeving. „Dergelijke verzen hebben na de droe vige gebeurtenissen weinig verklaring of uitlegging noodig. Een priester van Mes sina, zelf hoofdredacteur van een blad, zond dit bericht op naar de „Corner© d'Italia", dus aan de waarheid er van behoeft niet getwijfeld te worden. Hoven- dien, bet as niet de eerste maal, dat op dergelijke godslasteringen ©en dusdanig antwoord gegeven werd". De kinderen- Niet alleen het opgegraven goud wacht op toekenning aan zijn rechtmatige eige naars. Nog vieel waardevoller bezit: de betere hoop, de inniger Vreugde der menschhedd zelve: een schare kinderen, bloeiend© juweelen, opgedolven uit het puin der gevallen steden, wachten in hun onschuld op wie zich over hen zal ont fermen. Honderden kindewen, van wie men niets weet, niets, niets, noch waar 'zij precies zijn gevonden, noch hoe zij heeten, evenmin of zij' uit den adel en den rijk- dam, van een vorstelijke huizinge dan wel uit een armoedig krot den dood ont rukt zijn Kinderen van wie men niet weet of de ouders en alle naaste verwan ten zyn omgekomen, dan wel of dat mis schien een rampzalige moeder er teviesr|- geefs op de puinhoopen nog naar zoekt. Duitsche, Engelsohe, Russische, Itali aansch© matrozen hebben er op los ge- gravten zander een vastgesteld plan, op goed geluk, waar een stem om hulp vroeg, of een arm buiten het puin naar redding rondtastte. En de geredden zijn wegge zonden ver van het oord van verschrik king in treinen volgepropt naar Catania of Palermo; op stoombooten of oorlogssche pen geladen naar Napels en vandaar ten deele doorgestuurd naar Rome, Florence, Bologna, waar* maar bedden en handen in de gasthuizen klaar' stonden om zieken en gewonden te herbergen en te verplegen. Zoo zijn talrijke gezinnen bij beurten gered, bij beurten verzonden, en beweet- nen talrijke menschen den vermeenden dood hunner lievelingen, die intusscbem eveneens gered, maar tweel dagreizen daad vandaan ondergebracht, eveneens van de redding hunner huisgenaoten in onwetend heid vedkeeren. Dit is nu natuurlijk voor de ouderen, die sprekien en easchen kun nen, zoo erg niet. Maar de kinderen? Tallooze onmondige schepseltjes, die misschien papa' of mama kunne» zeggen, maar wien het officieel etiket van eeu geboorte- of geslachtsnaam ten eenenmale onbekend is? Hoe zal men ooit uitmaken of al die vermeende weezen inderdaad ouderloos zijn? Het eenige wat nog eenig licht zou kunnen geven, zou zijn, al de kinderen t© laten photografeeren en de portretten aan alle geredden rond te sturen. Eerst dan pas zon mien met eenige zekerheid kunnen uitmaken, hoe- veel dew arme schapen nu inderdaad al leen staan op de wereld. Maar ook dan blijft nog een gewichtige vraag open: hoe vele van die kinderen zijn niet de eenige Overlevenden, en dus de eenige erfgena men van geheele geslachten, die in hoofd en zijtakken zijn uitgeroeid? Hoe vele van die schepseltjes, die thans, als verworpelin gen door een soldaat of een arbeider (het zijn altijd de minst bedoelden in de maat schappij, die de weldadigheid van de daad, het snelst en hartelijkst bedrijven) worden) opgenomen en als eigen aangenomen, zijn misschien inderdaad erfgenamen van groote rijkdommen, wietr genot zij nu zul len mouten ontbeten, om in armoe op te groeien En mocht men uit algemeene filosofi sche overwegingen, dit nn zoo een erg groot kwaad niet noemen een andere gedachte doet het hart van wie voor kin deren voelt stilstaan. Van hoe. vele der omgekomen gezinnen leven nog nabestaan de bloedverwantende grootouders bij voorbeeld? Menschen, die goed en bloed zojiden geven voor de zekerheid, dat ©en dea- geredde kleuters hun kleinkind is, doch nu voor de onmogelijkheid staan uit de talrijke overlevenden de hunnen te her kennen pedenkt men dit alles, dan komt men tof het besef, dat het oogenschijnlijke, het oppervlakte-leed nog slechts een ge ling deel is vanj de geheele ellende die dit onheil over' Italië gebracht heeft. Pius X beeft aan de bisschoppen der geteisterde streken een onbeperkt crediet toegestaan om de noodlijdenden te helpen. Aanvoerder der heldhaftige vrijwilligers in de geteisterde streken was Z.Em. kardi naal Francica Nara, de aartsbisschop van Catania, die niet. alleen de hulpverleening organiseerde, doch zelf gewonden ver pleegde, weduwen en kinderen troostte en stervenden in hunne laatste oogenblikken bijstond. Bladen van allerlei richting prij zen de zelfopoffering van dezen 62-jari- gen kardinaal, die, naar eigen verklaring, nimmer gedacht had zulke vermoeienis sen te kunnen doorstaan. Z.Em. ziet er echter zeer overwerkt uit. Mogelijk overbodig, maar voorzichtig heidshalve toch op zijn plaats is de her innering van het „Hbld. v. Antwerpen" aan bet feit, dat een groot deel der gel den, indertijd voor de aardbeving in Ca labrië bijeengebracht, zyn bestemming niet heeft bereikt. Ook de Rheinisch Westfali- s c h e Z e i t u n g waarschuwt Wij mogen niet nalaten te bewaken, waarheen de opbrengst der inschrij ving zal gaan, opdat zij niet gelijk in 1905 verdwijne in den zak van eenige Italiaansche faiseurs. In alle ge val, het. in Duitschland verzamelde geld moet. onder geen hoegenaamd voorwendsel aan Italiaansche agen ten worden ter hand gesteld. Het beste is, deze giftien te doen toe komen aan den Pa,us. De schatten, die onder de bouwvallen van Messina bedolven liggen zijn onmete lijk. Ben verslaggever zegt twee Rus sisch© officieren gezien te hebben, die een mand vol edelgesteenten naar een Ita liaansch oorlogsschip droegen. Aan wien behoorden, aan wien komen deze schat ten toe? In vele, in de meeste gevallen is het onmogelijk vast te stellen, in welk appartement, op welk© verdieping, in wel ke kamer zich ©un kostbaar voorwerp of een goedgevulde spaarpot bevond, die en gens van onder oen berg puin opgedolven wordt. De moeilijkheid om in ld© puinhoo pen den wieg te vinden moet zelfs zóó groot zijn, dat een kapitein der infanterie, die tijdens de ramp afwezig was, pas na twee dagen er in slaagde zij11 woning te vinden, of liever de plAats waar die gestaan had. En nog geschiedde dat slechts door .een gelukkig toevalterwijl hij strompelde over bergen puin, viel zijn blik, terwijl hij reeds wanhoopte ooit de plaats te vinden waar zijn gezin geleefd had, op ©en sluk mum- waar ©en photo in lijst nog aan een spijker hing. D© photo was bet portret van zijn vrouw; zonder het te weten, stond hij in wat nog over was, van wat .eens zijn studeerkamer geweest was! Maar zijn geheel© gezin, vrouw en kindeten, was omgekomen. T© Bagnara waren soldaten aan het graven in de bouwvallen. Zij dolven het lijk van ©en bleek, mager meisje op. Twee dagen lang had het kind daar levend ge legen, met het hoofd en den arm buiten het puin uitstekend, om hulp smeekend. Dit werd mij verhaald door oen dikken, stevigen man met een grijzend baardje: den vader. Maar, vroeg de journalist, heb je dan niets gedaan om haar te redden? En de man antwoordde, verbaasd: „Ik? Wel, wat kon ik doen? Ik heb haar mijn zegen gegeven". Hij had, haar zijn zege» gegeven, gezegend ©n niets meer en had toegekeken, toegekeken terwijl zijn kind onder zijn oogen wegstierf, zonder een hand uit te steken I En zoo is bet overal 'in Calabrië ge gaan te Palmi, te Villa San Giovanni, overal loopen honderden kerels rond, ste vig, gezond en krachtig, menschen die moeder, broers of kinderen onder de ruïnes hadden, misschien nog levend, en die niets, niets gedaan hebben om: ze te redden. Menschen die nog leven, die kun nen, en willen leven met de gedachte dat de hunnen ellendig zijn omgekomen, zon der dat zij hun handen kapot gereten heb ben tegen de moorddadige stoenhoo-pen, zonder dat zij' ee,n vinger hebben uitgesto ken om te redden. Dit alles, zoo eindigt de verslaggever, schijnt ongeloofelijken toch, het is even vreeselijk als waar. De jongste berichten uit Messina luiden treurig. Er zijn daar 9500 man troepen. De stad is ingedeeld in 4 wijken. Eer gisteren zijn nog vele levenden uit het puin gehaald, maar men zal nu spoedig het opruimingswerk staken. Gevallen van tyfus hebben zich reeds voorgedaan. Men blijft bezorgd voor het uitbreken van ander© besmettelijke ziekten. De bevolking om Messina neemt weder toe, daar de boeren uit den omtrek naar de stad ko men, om van de uitdeelingen te genieten. Vel© inwoners richteii uit de puinhoopen barakken op. Anderen zijin' zoo lichtzinnig1 in hun huizen terug te keeren, daar' te kampeeren en op eigen gelegenheid aan het uitgraven te gaan; zij moeten met ge weld verdreven worden. Eergisternacht hebben roovers op verscheidene plaatsen der stad brand gesticht, om te heter hun slag te kunnen slaan. Ze beproefden ook een aanslag op de Banca d'Italia, waai de brandweerlieden bezig watem met. pa- gingen tot redding van een bedrag van 40 mïllioen lire. De stoomboot Orione bracht 177 roovers naai- Palermo; l'OO zijn er doodgeschoten. De Mattino méldt, dat er spoedig een krijgsraad zal gehouden warden, om recht te spreken over de sol daten die zich taf diefstal lieten verleiden. De directeur van het museum t© Paler mo is te Messinai aangekomen, om maatre gelen te nemen tot redding der kunstwer ken. De millioenenschat. der Madonna della Lettere, de schutsheilige der stad, wotrdt door soldaten bewaakt. Hongerdood. In Messina hebben de tedders een ge spaard gebleven tehuis van' zuigelingen ge vonden. Men vond er 25 lijken van zui gelingen, die blijkbaar' v|ain honger gestor ven waren. Prof. Ricco is in opdracht van de te- geeiring naar Messina gegaan om te pogen de oorzaken der ramp te vinden. Moge het hem niet vergaan) als dien wijsgeer der oudheid die zich in den Etna stortte' uit wanhoop dat hij het. probleem niet kon oplossen I j

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1909 | | pagina 1