uzelü taecilia", No. 152 Yrijdag 25 December 1908 Vierde Jaargang. Utrecht. Bij i nummer behoort een Bpepl. KERSTMIS. BUITENLAND. HET GOUDEN H. PIUS X KATHOLIEK ORGAAN VOOR OE ZEEUWSCHE EILANDEN. De Doodstraf. teeren Zangers. pdam, Tenor Isgen, Baryton nds half acht uur. O.V." J verkrijgen bij dhr. kaarten verkocht). Loting- precies 1 uur. fcondags van 121 uur, in [de Kerk. Prijs der boeken -1040: 1 cent per week loven 1040 2cent per lel; Illustraties 5 cent per F1' pent per stuk. /ineentiusvereeniging, ge- 121 uur. Abonnement 2'-/j cent per boek per week. Iind, geopend Dinsdagavond 1,-erkrijgbaar gratis voor de l;reeniging, geopend Woens- uur, 3 cent per boek, voor gratis verkrijgbaar. ■heken zijn geplaatst in het pw. ld. 6ag, onmiddellijk na Vespers pk. de R.-K. Jongensschool, |d van lD/j— 12V3 uur. Trijs week en per deel. rijgbaar aan de Pastorie, -12V3 uur, 2 cent per deel lag, onmiddellijk na Vespers ïme. ndags na de Hoogmis tot 0.65, bij 10 Kilo f0.64, bg j 10 Kilo f0.68, by 25 tot REUZEL Kilo 4 f 0.66 per Kilo. f 7.20 per bus. iden rembours, orting toegestaan. -.20 7 56 >.24 8.29 9,14 1.10 '.20 9.S1 '.29 '.42 .49 .59 9.58 i.04 3.13 5.24 10.11 5 32 5.45 8 54 10.31 9.02 10.39 1-9.51 10.52 8.50 10.01 11.03 f10.17 I> 11.18 ndaal n. Hamburg, Z. Duitschl aar Nederland via Roosendaal on van 11.20 voor meer dan 6.47 10.38 2.06 6.38 10.30 1.29 7.50 11 40 3.05 8.16 12.11 3.32 8.38 12.54 3.54 8.54 1.10 4.08 6.18 6.03 7.16 7.42 8.01 8.15 Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 10.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers h contant- 0.05 Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant Reclaraeberichten 25 Gt p. r. Bij abonnement speciale prijs. Het Licht schijnt in de duisternis zegt het H. Evangelie van Kei'stmis maar de duisternis heeft bet niet begrepen. Waarom niet? Omdat het Licht te bescheiden en de duisternis te trotsch was. Het Licht laat den mensch wel lezen de antwoorden op de groote wereldraad sels, maar het laat hem niet zien hun in wendig waarom. In den heiligen. Kerstnacht belijdt de Kerk: Cog no vim us mysteria lucis: wij le zen in het licht, maar het mysterie blijft bestaan: wij gel o oven. Die belijdenis doet den Trots in toom ontvlammen. Zijn machtwoord isEr zijn geen myste ries meer. Daarom heeft hij met bneed gebaar de hemellichten gedoofd, en stelt nu in zijn eigen licht zijn eigen waarheid samen. Deze arbeid heet wetenschap en V es mes zegt van haar: „Zij verklaart alles. Verklaart zo nu iets niet, dan is bijgevolg dat iets eenvoudig niets". Maar welke verklaring is de juiste? De wetenschap gerft er vele. Van hare hooge katheders knettert een kruisvuur van uit spraken, want do antwoorden op die- groote levensvragen gaan; lijnrecht tegen elkaar. Vandaai- een geestesstiijd van allen te gen allen, die telkens scherper wordt, scheiper warden moet, daar nu eenmaal op het gebied van bat weten geen, gezag wordt erkend. De H. P a u 1 u s predikte van de heiden- sche wetenschap: tradidit Deus mundum disputationibus eorum: God liet de we reld aan de wereldwijzen als een buit, waarom men elkander verscheurde. Zoo is het opnieuw geworden, nu te tweedenmale de wetenschap tot het hei dendom is gegaan. Achook' onder de getrouwen van Chris tus is het valsche licht gevallen en beeft er oogen verblind. Velen blijven- staan onder de banier van Christus, en zien toch den Christus niet. _Als de Engelen hun blijde zeggen: „dit zij u ten teefceagij zult vinden een Kind in doeken gewikkeld en, liggend in oen kribbe", dan schudden zij ongeloovig het hoofd. Dat toeken van bescheidenheid geeft geen voldoening meer- aan hun trots. Het zachte licht van den heiligen Kerst nacht schijnt niet meer voor hen. Alleen hij die bescheiden is, vindt den geestesvnede. Hij die het strakke verstand leert buigen, hij -die niet aarzelt nieer te knielen met de herders, en zelf een kind te wondert voor het Kind. Nog een andetlen. vrede voorspelde I s a a sDe gerechtigheid, en de vrede zullen elkaar omhelzen. Een ieder zal heb ben, wat hij behoeft, daar die strijd van den machtige tegen den, zwakke zal ge ëindigd zijn; de wolf zal wonen met het lam, de leeuw met het schaap. Deze profetie is vervuld in de eeuwen, waarin het christelijk geloof de basis was der maatschappelijke arde en de gedach ten en daden der 'samenleving christelijk waren. Wel ging de latere strijd der geesten Ovter de hoofden der menigte h en, maar zij ontwrichtte toch in stil.e het funda ment der maatschappij; en toen deze daar op krakende ineanviel iem ieder moest red den wat hij kon, sloeg de strijd op het gebied der stof, en stak den brand in de bneede lagen van het volk. Voor geie htigheid heeT-Oht nu onrecht, voor vrede strijd. Men verrijkt zich, men geniet, men wil het leven in zijn geheel© volheid en ver geet, dat elke voldane begeerte zich onvol daan verdubbelt en het levensgeluk van duizenden opedscht voor het genot van een enkelen wellusteling. Zoo verdeelt zich de menschheid in rijk en arm' en ©an diepe kloof van onrecht en haat scheidt beid© doelen. Helaas, dat ook Christenen meetrekken in dien valschem strijd en door het ver langen ten halve verblind, de valsche be ginselen hunner daden niet meer ontdek ken. Zij gelooven ©n teven als geloovigen daar, waar hun stoffelijke belangen niet worden geschaad. Maar in den kamp om de stof staan zij aan de zijde van het onrecht en 't is mede om hen, die zich desondanks christenen noemen, dat het Christendom door zijn vij anden wordt belasterd. De vrede, dien I s a a s beschreef, de algemeen© vrede kan niet w-ederkeeren, als zijn grondslag niet opnieuw is gelegd. In Christus alleen kan de maatschappelijke vrede worden hersteld. Wil dit zeggen, dat er nu voor den arme geen vrede is? Gelijk er vrede was in het hart van het Kind in de kribbe en in het hart Zijner arme Ouders, „voor wie toch in de her berg geen plaats meer was", zoo kan er Vrede zijn ook voor hem, die in de samen leving geen behoorlijke plaats heeft kun nen vinden. Slechts éénct zaak heeft hij daartoe noo- dig: het gel oof. Wie luisteren wil naar den Engel van Bethlehems velden; en op diens aanwijzing zijne oogen hoopvol richten! naar de, armoede van den stal, zal den troost voe len neerdalen1 in zijne ziel als de menigte der engelen, die zich eensklaps voegde bij den heraut. En t© midden der ellende zal een jubel zang als glorie opstijgen uit zijne zi|el voor den Princeps Pacis: den Vorst des Vredes I F. Blijde tijding. Met oprechte vreugde zal het Neder- landsche volk vernomen hebben, dat eer lang de geboorte van een Troonopvolger te wachten staat. Hoe dikwerf is er niet gevreesd, dat Koningin Wilhelmina de laatste telg zijn zou van ons roemrucht Oranjehuis. Zouden de oude, trouw© banden, die ons zoo hecht aan onze Koningin Wilhel mina verbinden, met Haar teven afster ven? Zouden opt den duur de teugels van dein Staat in vreemd© handen,1 moeten over gaan? De heuglijke gebeurtenis, die thans in het vooruitzicht wordt gesteld, stelt voor die drukkende gedachte blijde hoop in de plaats. De vreugde, die in de Koninklijke wo ning heerseht, nu van ©an, innigen harte- wensch van Koningin en Prins de ver vulling wordt tegemoet gezien, wordt door het Nederlandschei volk van harte gedeeld. Moge die hartewensch eerlang gelukkige werkelijkheid worden De komst van het Koninklijke kind, op welks geboorte zoo vurig wordt gehoopt, zal door' ons volk met blijden jubelworden begroet. V Ondanks De onmacht der sociaal-democraten bij hun voortdurende bestrijding van het Christendom, en speciaal van het Katho lieke geloof, komt immer duidelijk uit, wanneer de roode heeren misstanden in Katholieke streken als voorbeeld stellen, om te bewijzen I), dat het Katholicisme in zedelijke opvoedingskraoht verre bij de sociaal-demokratie moet ten achter staan. Dan geeft men geregeld als „bewijzen" berichten uit het „donkere Zuiden", waar die en die misstanden heerschen, en men zet die misstanden op rekening van het Katholicisme. Nu weer lezen we in socialistische bla den ©en staaltje van deze prachtige rede neerkunst, waar zij schrijven, dat in de Kath. provincie Limburg zooveel val sche eeden worden afgelegd. De rediencering is door en door valsch. Katholieken zijn menschen, en men- schen kunnen dwalen. Maar, wanneer er door Katholieken ver keerdheden worden begaan, dan gebeurt zulks ondanks het Katholicisme. Juist het Katholicisme toch wijst onze geloofsgenooten den goeden weg om niet te dwalen en zich voor het kwaad te hoeden. Dit verder hier uiteen te zetten ligt niet in ons bestek. Wanneer er onder ons zijn, die, in zwak heid, verkeerdheden begaan, die b.v. zon digen tegen het gebod: „Gij zult geen valsche getuigenis geven", zoo kunnen deze fouten toch niet worden uitgespeeld tegen het Katholicisme, dat ze juist veroordeelt I Maar dan heeft men de menschen te beklagen, die de fouten begaan, en den Godsdienst te prijzen, die ze afkeurt. Mogelijk hebben socialisten geen zwak heden; vermoedelijk zijn alle socialisten volmaakt- Maar Katholieken hebben deze pretentie niet. Wel hebben wij deze overtuigingdat, indien alle Katholieken in handel en wandel waren, zooals bet geloof dat hun vraagt en voorschrijft, dit ©en vol doend middel zijn zou, om de heele we reld van de waarheid van het Katholi cisme te overLuigen, en het socialisme radicaal te doen verdwijnen Frappant. Een socialistisch dominé, zekei|e heer F. Reitsma te Noordwolde (Fr.) heeft dezieij dagen gesproken „over d© oor zaken van hel geringe kerkelijk© leven". Als een van di© oorzaken noemde ds. Reitsma: de geest van het open baar lager onderwijs!.... En hij komt tot deze conclusie: „Ik sta tegenwoordig, tengevolge van al wat ik in dit opzicht hier heb ondervonden, veel dichter met mijn sympathie bij een school met den bijbel". Zietlner ©en socialist, die tot de overtuiging is gekomen, dat da geest van het socialisme het „kerkelijk laven", het geloof, in den wieg staat, en wiens sympa thieën staan aan -den kant van het bij zonder onderwijs. He t V ol k' is over deze „uitlating" niet te spreken; noemt ze „zonderling". Mant, schrijft het sociaal-democratisch hoofdorgaan „Want de S. D. A. P. is vóór de openbare neutrale school en wij eischen dat niemand aan zijn kinde ren op school godsdienstonderwijs zie opgedrongen. Onder gods dienstvrijheid moet ook w orde n ver s t a an; de vrijhei d om geen godsdienst aan te hange n". Op het door ons gespatieerde zinnetje van het Volk komL het aan. De socialisten zijn voorstanders der openbare schoot v r a 1 vanwege de vrij heid „om geen godsdienst aan te hangen". Laat de heenien dan socialistische scholen oprichten, die óók woiden ge subsidieerd. Maar dat zij dan niet tornen aan ffe „vrijheid" van anderen, om hun kinde ren godsdienstig onderwijs te doen geven op bijzondere scholen. Op de openbare neutrale scholen gaat dat zeer bezwaarlijk, ook volgens het Volk. Intusschen is de „uitlating" van ds. Reitsma en het commentaar van het Volk frappant genoeg, om in het geheu gen bewaard te bljvien. V Hoe liefelijk. Onder de laatste berichten in ons jong ste nummer is gemeld, dat ;de parlijbe- stuurderen der S. D. A. P. Schaper en Helsdingen hun ontslag als zoo danig hadden genomen, in verband met het optreden der „Marxistische" Tri bun ©-redacteuren. Zij motiveeren nu hun besluit in een schrijven aan het Volk. In dat schrijven treft ons het vol gende zinnetje „Gij allen weet, partijgenooten, in welken jammerlijken toestand onze Partij op dit «ogenblik verkeert. In- stede van eendracht en strijdlust, vie ren tweedracht en moedeloosheid hoogtij". Wanneer nu twee (der vijf) leden van het S. D. Partijbestuur, het roode Sanhe drin, tot een conclusie komen als boven vermeld, dan moet de toestand in de S. D. A. P. wiel hoogst critiek zijn. Die bom staat op barsten. En dan durven de sociaal-demokraten, met breed gebaar en uit de hoogte, nog wijzen op meeningsverschillen in den boe zem van andere partijen. Maar, 'tis waar: tweeërlei maatstaf is aan die zijde immers geoorloofd V Antwoord gevraagd. We wachten nog een antwoord van het soc.-dem. orgaan in ons gewest, op onze Vraag, de bewering waar te maken, dat: I „De Jezuïet Von Pesch zegt, dat van Katholieke zijde geen godsdien stig bezwaar tegen da Sociaal-demo cratie is in te brengen". We vroegen: waar en wanneer „die Jezuïet Von Pesch" gezegd of geschreven heeft, wat het blaadje hem in den mond legt. We herhalen onze vraag. Het feit, dat sociaal-demoki'aten n o o i t met repliek verlegen zijn doet ons nog hopen op ©enig antwoord. Het blijtee met te lang uit! Neg te weinig aandacht schonk men dusver aan de opmerkelijke gebeurtenis, dat het voorstel om da doodstraf af te schaffen, in Frankrjjk met oen meerderheid vaD ruim honderd stemmen is verworpen, schrijft „de Standaard Wat macht van welsprekendheid en keur van tactiek minister Briand ook aanwendde, de ultra radicale meerder heid die in de Fransche Kamer zit, heeft toch dim moed gemist, om de afschaffing door te zetten. Een deel dier meerderheid voegde zich bij de meer conservatieve op positie, en zoo viel het voorstel. En wat hiertoe bewoog Niets anders dan de vrees voor de kiezers. Men boorde van alle kant, hoe het Fransche volk door de toenemende mis daad verschrikt, en op behoud van ljjf en leden bedacht, hoe't ook ging, de dood straf ter eigen beveiliging behouden wilde. De teleurstelling was zoo bitter geweest. Luide was het, als van de daken, verkon digd, dat meerdere beschaving, hoogere ontwikkeling, t eter onderwijs, vanzelt den moird stuiten zou. Had niet een als pref. Opzoomer ten onzent zelfs verkondigd, dat men de hoogere kosten van het onderwijs op de kosten van Justitie zou uitwinnen Maar de uitkomst weersprak die dwaze profetie. Veeleer nam de misdaad in Frank rijk toe, en ook de moord hield stand en vermenigvuldigde zich op ontrustende wijze In aangroeiend getal zag meu de moorde naars zelfs optreden onder het beschaafde publiek. Te Parjjs zelfs sloeg velen de angst om het hart. En hjj zulk een stand van zaken zou men dan nog de doodstraf willen afscliaiï'-u. Dat nooit! En voor dien aan drang uit het pu'-liek bezweek althans een deel der radicale Kamermeerderheid. Men stemde tegen. Nu stond dit niet hoog. Men handelde niet uit beginsel. Men was alleen op lgfs. btboud bedacht. Maar zooveel blijkt dan toch, dat zelfs de groote hoop in de dood straf nog altoos een middel ter afschrik king van moordaanslaag begroet Ook te Praag kwam dit afschrikkend karakter van de doodstraf nog pas sterk uit. Het was by de gevechten tusschen Cze- cher» en Duitsohers tot volslagen oproer tegen de Overheid gekomen en noch voor de sabel der dragonders, noch voor de sabels der Rgksveldwacht was men terug getreden. Maar plotseling wordt het „Standrecht" afgekondigd. Iets wat in Praag beduidde, dat een militaire rechtbank op staauden voet elk oproerling ter dood zou veroor- deelen, en dat dit vonnis, zonder appèl of recht van gratie, binnen twee uren tyds moest zjjn voltrokken. Onmiddeljjk daarop hield de beul met de guillotine zjjn intocht in de oproerige stad, en de uitwerking van dit sombere tafereel, was derwjjs ingrijpend, dat het op eens in alle straten en op alle pleinen doodstil werd. De vrees voor de doodstraf had zelfs de onstuimigste hartstochten plotseling be zworen. FRAK K RIJ U Kardinaal Lecot f. Een zwaar verlies heeft de Kerk van Frankrijk weer getroffen. Plotseling is Zaterdagavond een der meest verdienstelijke leden van het Fransche episcopaat en een der groote steunpilaren van de Kerk van Frankrijk, de bekende aartsbisschop van Bordeaux, kardinaal Lecot overleden. De kardinaal kwam van Rome, waar hij meerdere weken had vertoefd. Hij was er den H. Vader een prachtig reliekschrijn komen aanbieden en had met den Paus geconferevrd over een schikking die te treffen zou zijn omtrent de kerkelijke goe deren onder de bepalingen van de huidige Fransche wet. Misschien was da kardinaal dan ook wel de overbrenger van belangrijke beslissingen en besluiten. Ook had de kar dinaal te Rome de plechtigheid ter eere van JeaDne d'Arc bijgewoond en had daarna nog aan meerdere feestelijke plech tigheden deelgenomen. Zaterdagavond zeven uur was bij van Rome te Chambéry teruggekeerd. Naar gewoonte had hij zijn intrek genomen in een hotel, waar kamers voor hem waren gereserveerd Een poos na zijn aankomst hal hij gedineerd en had zich daarna op zjjn kamers teruggetrokken. Toen nog was niets aan hem te bespeuren en de krach tige gestalte van den grijzen kerkvorst toonde niet het minste spoor van ver moeidheid of afmattiDg Zjjn secretaris begaf zich naar het station om een coupé te reserveeren, waarmede de kardinaal den volgenden morgen naar Bordeaux zou verder reizen. Ondertusschen hoorde het hotelpersoneel op de kamer van den kardinaal een val. Z.Em was door een toeval getroffen en ineengestort. Men liet dr Masson komen, die constateerde, dat de kardinaal door een bloeauitstoiting in de hersens getroffen was Alle geneeskundige hulp was vruch teloos. Om half tien overleed de kardinaal. Kardinaal Lecot was te Montscourt ge boren op 1 Januari 1831 tot kardinaal gecieëerd was hjj den 12en Juni 1893. Vooral in de laatste jaren stond de grijze kardinaal aan vele valsehe Beschuldigingen bloot. Zoo zal men zich nog wel herinneren, hoe hij in zekere blaien werd voorgesteld als een der meest „vrijzinnige" kerkvorsten, als de groote voorstander van het régime van schipperen en onderhandelen in zako de beruchte scheidingswet.Het grooto vertrouwen, dat de H. Vader tot het laatste toe in den kardinaal heeft gesteld is wel het beste bewijs van de onhoudbaarheid van die praatjes. Over de Steinheil-zaak eeuig nieuws dat eeu merkwaardig licht werpt op de hoofdpersoon. Men heeft gezegd dat de slachtoffers wel kunnen gedood zijn toen zij sliepen onder den invloed van een slaapmiddel. De „Matin" vertelf naar aanleiding daarvan eene his torie, die, met het oog op die veronder stelling, veel belang krijgt. Zjj werd ons verhaald, zegt het blad, door iemand dio tot de rechterlijke wereld behoort en die op zeker tijdstip regelmatig de ontvangsten in het Ronsinstraatje bijwoonde en van dichtbij in deze historie betrokken was. De echtheid ervan kan dus niet in twijfel getrokken worden, zegt het blad. „Eenige maanden vóór het drama in het Ronsinstraatje, zoo sprak de verhaler, deed een mijner bloedver wanten, die ook aan Mad. Steinheil was voorgesteld en eenige recepties in de villa had bijgewoond, mjj haar voornemen kennen, stil aan hare 1 e- trekkingen met de vrouw van den schilder af te breken. Weinig gewoon aan de artistenwereld die in de villa kwam, was zjj getroffen geweest dooi de losheid van sommige dier recepties en ook, het dient wel gezegd, door sommige geruchten over het gedrag van Mad. Steinheil. Zij bleef dus weg uit het Ronsinstraatje. „Welnu, op zekeren dag outviDg uijjne bloed verwante tot baar grooto verbazing een pak lekkernijen, koekjes en chocolade van wege Mad. Steinheil. Mistrouwig geworden, bood zij een koekje aan haar hovdje, dat het be snuffelde maar weigerde het te eten. Toen aarzelde rnjjne bloedverwante niet meer. Zjj bracht het pak lekker nijen aan den bestuurder van een onzer officieële scheikundige labora toriums en verzocht hen ze te willen ontleden. Het antwoord wn den expert-scheikun 'ige was beslissend. Elk der lekkernijen bevatte een pro duet, dat bij het innemen erge onge steldheden moest veroorzaken Nu wist mijne bloedverwante wat te denken De „groote" of mooiewereld noemt en dat.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1