stelling udeling k age and, itoonstelling oudeling JV-CAR October ES i den Donderdag 15 October 1908. Vierde Jaargang. BUITENLAMP. BINNENLAND kinderen houdt, op de van de No. 122 KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Verschijnt eiken MAANDAG-JfOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. RIJWIELFABRIEK DE VIERKLEUR 'S-GRAVENHAGE RIJWIELFABRIEK DE VIERKLEUR 'S-GRAVENHAGE. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers 5 contant-0.05 Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Bureau: LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 16 regels £0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 9 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speoiaie prijs. Het Socialisme in 't gedrang. In een uitnemend artikel betoogde d e Standaard dezedagen, dat het Socia lisme de vroege.- gepredikte revolutie wel van zijn program heeft moeten afvoe ren, om heil ,e zoeken bij1 die evolutie, de gewone ontwikkeling aller dingen. Zoo moes. va.ni de a 1 ge mlee ne w e r k- staking, dat machtige wapen, worden afstand gedaan. De algemeen® werkstaking wordt i i de praktijk .ganschelijk afgekeurd: mien laat dit blikken sabeltje nog o.vier in de handen der anarchisten. Het „revisionisme" in de S. D. A. P. heeft gezegepraald, en men zoekt door een zoo. groot mogelijk aantal Kamerze tels machtig tei worden, invloed uit te oefe nen op den gang van zaken der parlemen taire machine. Langs den parlementairen weg zoekt het Socialisme de macht aan zich te trekken. In die nieuwe evolutie-strooming be wegen de sociaal-demokraten zich nu in de mees ie la nden. Natuurlijk dreigen ze nog wel met revolutie als van ouds, maar zoo als de tijger met de afgeknipte nagels, leder weet dat hiervan toch niets komt. En als op hun congressen nog mannen van 't oude gilde zijn, die principieel tegen de nieuwe evolutie!eer' opkomen, da,n geeft 't. de hevigste debattien, maar onderwijl blijft de toestand gelijk die was. Men zoekt Kamerlid te warden. Men poogt „Genossen" in het parlement te. brengen. En dan debatteert en dan stemt men om gelijk' te krijgen, maar blijft steeds in kleine minderheid. Nu ware hiertegen op zich zelf niets in te brengen. Zelfs zou het een ware uit komst zijn, indien de Sociaal-democraten van nu voortaan aan de nieuwe evolutie leer trouw bleven. Maar het leelijke van 't geval is, dat ze langs dien nieuw gekozen weg nooit hun doel bereiken. Men ziet dit aan landen, waar .ze- nu reeds twintig en meer jaren over het alge meen stemrecht beschikken, en met volle kracht hun mannen in het parlement koot- den zenden. Immers, in wat schrille (proportie tot het geheele aantal leden traden ze in zulke landen niet in het parlement op Op zijn hoogst bereikten ze één tiende va,n de zetels. Bij ons nog minder. En werden hun candidaten niet door do liberalen gesteund, dan zouden ze uit eigen kracht zelfs die kleine minderheid niet halen. Om nu langs genoemden wieg in ons land, dooir herziening; van de Grondwet, de staatsmacht om te zetten, zouden ze over tweederden in beide Kamers moeten beschikken, en onder }mn warmste pleit bezorgers is er1 immers niet één, die, in de stille binnenkamer, zulk een succes ook maar van' verre voor mogelijk houdt. En hierin nu juist ligt het gevaar. Eerst hebben ze de revolutie-theorie er aan gegeven, wijl ze zagen dat 't daarmee niet ging. Nu prikkelen ze de schare met belofte van algemeen stemrecht, en wan delen op het evolutie-pad. Maar als nu straks de opgehitste massa inziet, dat het langs dien nieuwen weg nog minder gaat, wat anders staat ons dan te wachten, dan dat die massa, dien slag van de wanhoop gaat wagen? Natuurlijk om er dan zeker in ondier- te gaan, maar- met een ondergang die juist over de misleide schare niets, dan het bangste wee en de bitterste el lende zal brengen. Het Oebed in de Kazerne. Wij trokken reeds de aandacht op een order van den Minister van Oorlog, waar bij voorgeschreven wordt, dat bij de ge meenschappelijke maaltijden eenige oogen- blikken van stilte moeten worden inacht genomen om gelegenheid te geven tot bidden. Deze order is door alle geloovigen ïn den lande met voldoening ontvangen. In de (liberale) „Nieuwe Courant" komt een inzender tegen deze order op. Hij beweert, dat de eerbiediging van het gebed door andersdenkenden niet be reikt wordt, dat de neutraliteit in het le ger er door wordt geschonden, da,t die niet bidden er door worden geërgerd en dat alles veelal tier wille van naam-chris- tenen. In datzelfde blad komt eten a,nderle in zender tegen deze beweringen op en scbrijft o. m. „Ik kan den inzender desnoods toe geven, dat er in de bewust» dienstorder iets onaangenaams ligt. Doch dan is het dit, dat hij; noodig was. Dat al di© niet- bidders uit wat beginsel dan ook - zonder dwang niet zoover zijn gekomen om anderen niet te hinderen in wat dezie erkennen als behoefte of plicht dat is inderdaad beschamendMaar dat kan de minister niet' helpen. O.'s protest gaat wel wonderlijk naar den verkeerden kant. De waarde van het gebed aan tafel, kan hier in het midden blijven. Voor O. is het blijkbaar slechts, oen ledige vorm. Het is bekend, dat niet allen er zoo over denken. E.n zieker blijft het, in die omgeving zelfs ook nog na het stilte-gebod ©en, kloek getuigenis, een karakterdaad, waarvoor eenige waardee ring niemand zou misstaan. De jongen, die mij eens yierbeld», dat hij in de ka zerne zijn gebied niet had nagelaten ook niet weggestopt staat, dunkt mij, hooger, dan de kameraden, die hem daarvoor spotwoorden en ook wel mieter- tastbare dingen naar het hoofd wierpen. Wat is er toch tegen, dat dit dien ka meraden voortaan zal worden belet? Doch dat daargelaten het is een feit, dat er zijn, die ook in cle kazerne willen bidden; da,t er ouders zijn die wenschen dat hun jongens dit daar ook zullen doen. Mag dit nu zelfs niet meer mogelijk worden gemaakt? Ik verbaas mij inderdaad da,t iemand hierop neen zegt; vooral iemand, die opkomt voor het respeoteeren van „alle oprecht gemeende godsdienstige over tuigingen". Maai- 'tis waai- ook, die bidders zijn „veelal naam-christenen!" Zulk een uitlating werpt licht op den man, die haar doet, en maakt dat ik van mijn verwondering over zijn schi-ijvien bekom". Ook „de Standaard" komt tegen de be weringen van bovenbedoelden inzender op, en is van meening, dat in ©en christen land „wel wat verder diende gegaan te worden. Er moet niet gezegd worden: „Gebeden wordt hier niet, maar zijn er die het doen willen, dan zullen de anderen een oogenblik niet praten en geen r-umoer maken". Neen, als de maaltijden beginnen, diende liet te hoe ten „Nu bidden mannen I maar wie niet wil behoeft het niet t© doien". Wat „de Standaard" voorstelt zou zeker beter passen ondier Christenen; maar wa,t nu is ingevoerd is toch reeds dankbaar aanvaard als een grooten stap op den goeden weg. Viviani. Men kent den Franschen minister V i- v i a n i, die het bestaan beeft in de Kamer- de woorden ie spreken, dat de lichten aan den hemel moesten worden uitgedoofd. Deze minister blijkt consequent te zijn. Nu weer heeft hij in het publiek woor den gesproken, die van ©an ongeloovig© kunnen worden verwacht. 'tWas bij het graf der slachtoffers van den mijnramp te Etienne dat de heer Vi viani sprak: „Begraven gedurende jaren in den nacht der mijn, zijn ze thans voor altijd gevallen in een nog duisterder nacht...." Een „duistere nacht" na het leven: 'tis de troostelooze leer, welke de ongeloovige wereldbeschouwing huldigt. Viviani blijft consequent! KAI.KVV.STATHV, Er is ©enige verbetering waar te nemen in den dreigenden toestand op den Balkan. De politieke hemel is nog wel zwaar be wolkt, maar ziet er niet zoo dreigend meer uit. Er is een betrekkelijk© rust gekomen. Een der- donkerste plekken ,was Servië, maar 't ziet er meer naar uit, of de ge spannen toestand daar- spoedig door ©en, ontlading zal worden gevolgd. De Servi sche gezant te Wteteuen heeft aan ver scheidene leden van het corps diploma tique de verzekering gegeven van de vre delievende gezindheid zijner regeering. De binnenlandsche toestand is minder gun stig. Daar trekt vooral do wankelende troon van Koning Peter onze aandacht. Ziehier wat gisteren uit Belgrado aan de „N. Fr. Pr." uit Belgrado werd geseind: „Het ge lucht gaat, da,t Koning Peter afstand heeft gedaan van de regeering. Groepen betoo- gers loopen door de straten en houden demonstraties tegen Oostenrijk-Hongarije. Maar de betoogingen waren ook gericht tegen Koning Peter, aan wien d® verant woordelijkheid werd toegeschreven voor het échec, da,t de buitenlandscbe politiek van Servië had geleden". De wind waait vandaag allerwegen uit den vredehoek, zelfs in Servië. Volgens de berichtgevers is in Servië het oorlogsge vaar, althans voor het oogenblik, geweken. De Skoepsjtina, heeft besloten alles over te laten aan de regeering. De regeering is vrij gelaten, naai- bevind van zaken te handelen. Niet meer gehinderd door den druk dien zij ondervonden van de verschillende groepen del- volksvertegen woordiging hebben de ministers nu ver klaard tot de Skoepsjtina, dat Servië ge heel alleen staat en ingeval van oorlog niet op ©enigerlei hulp van buiten zou kunnen rekenen. Daarbij krijgt de Chronicle van Massing- ham uit Konstantinopel telegrafisch (be richt, dat de Turksche hoofdstad, dank zij de kalme waardige houding dier jong- Turksche partij', thans de rustigste plaats in den Balkan is. De Turken volharden echter bij het weren van goederen uit de Oostenrijksch-Hongaarsche monarchie; ja, We beweging tegen de Oostenrijkse!» arti kelen breidt zich uit. Het Turksche volk weigert zelfs roode mutsen te koopen, om dat het bekend is, dat deze mutsen alle vervaardigd worden in Oostenrijkse!» fa brieken. De Turken koopen alleen maar meer echte witte en grijze Turksche mut sen. Do stoombooten va(n de Oostenrijk- sche Lloyd krijgen reizigers noch goederen te vervoeren. De Oostenrijkse}» gezant heeft bij den grootvizier te Konstantinopel zijn beklag gedaan over den boycott. De grootvizier antwoordde vrij stug, dat de Turksche ue geering hier niets mede heeft uit te staan. Zij kon het Turksche volk niet dwingen, te koopen wat het niet verlangt. Tusschen Servië en Montenegro zijn ver geten de oude veefen, en prins Peter van Montenegro, jongste zoon van Nikolaas 1 hij is 19 jaar en studeert te Weienen in de rechten seint aan den kroon prins van Servië, oud 21 jaar, dat hij ver rukt is van diens vurige (aal, tot het Servische volk gesproken. „Ik omhels u hartelijk", zegt hij verder, „en bid God, dat wij elkaar spoedig zullen ontmoeten op het blo„edroode slagveld". Een gloeiend te legram van prins George van Servië was 't antwoord. Van praktischer geest geeft de vorst van Montenegro blijk door aan den keizer van Rusland te seinen, dat slechts één ding nu de Serviërs (van Montenegro' en van Servië) kan bedaren, nl. die verdeelinlg van het sandzjak Nowibazar tusschen Ser vië en Montenegro', en te verzoeken, da.t deze oplossing op het program dier bon- ferentie wordt gebracht. Ook verzocht prins Nikolaas in zijn telegram aan tsaar Nikolaas, om nu den Russischen kruiser Cherson ,dien de tsaar eens Montenegro heeft aangeboden, te zen den; immers is ait. 29 van het Berlijnsohe verdrag nu vervallen en het schip mag thans .de vlag van Montenegroi in de haven van Antivari hijschen! De Skoepsjtina hervatte de geheime zit ting en verleende een buitengewoon cre- diet aan den minister van Oorlog van 16,000,000 francs. Fit t.VKKIJK De arbeiders hebben geen va derland. Het congres der „Compagnie générale Hu Travail" heeft met 681 tegen 421 stem men en 43 onthoudingen eene motie aan genomen, waarbij verklaard wordt, dat, daar het leger steeds meer en meer tegen de stakende arbeiders gebruikt wordt, men de jonge recruten er steeds op wijzen moet, dat zij deel uitmaken van het groots gezin der werklieden, en dat bij conflicten tusschen „kapitaal" en „arbeid", zij ver plicht zijn tegenover hunne broeders-arbei- deis van hunne wapenen geen gebruik te maken. Het congres herinnert verder aan de formule der „Interna,tionale",, luidende „de werklieden hebben geen vadeiland". Daar de oorlog dus een aanslag is tegen de arbeidende klasse, zullen de arbeiders op iedere oorlogsverklaring antwoorden met het uitroepen der algemeen© revolu tionaire staking. De lessen van Hiervé hebben dus vrucht gedragen. Ofschoon nog altijd eien stevige minderheid haar gezond verstand behou den heeft. Waar blijft toch de man, di© eindelijk aan dit staatsgevaarlijk! gedoe met fiksohen greep ©en eind© maakt. Om Bossuet te ergeren! De gemeenteraad van Dyon bestaat uit louter letterkundige :en geestige lieden, iets wat niet altijd samengaat. Als mensehen, die behoohen tot het ver lichte deel dier natie, ging hunne letter kundige liefde natuurlijk uit tot Emile Zola. De wakkere vroed© vaderen van Dyon hebben nu de „place Saint-Jeau" waar het huis staat, waarin Bossuet geboren is, omgedoopt in „place Emile Zola". Hoe geestig en charmant! En met welk een fijn letterkundig begrip. Voortaan zal ,inen de vreemdelingen kunnen inlichten... Bossuet, de reuzengeest, waarop zijne vaderstad Dyon trotsch mag zijn, is ge boren.... „place Emile Zola" Men heeft dezen fijn-geestigen zet nog willen onderstreepen, door bet hordje, waarop in zwierige letters „place Emile Zola" geschilderd staat, te bevestigen aan het Bossuet-huis zelf. En da,t huis staat niet op een hoek of in het midden van het plein, maar aan het einde ©ener hui zenrij. ESGUMIVl). De rechtstoestand der Katholieken. In den laatsten tijd is herhaaldelijk de emancipatie-acte van het jaar 1829 ter sprake gekomen, die! in 26 de uit oefening van elke oeremtonie van den Rooansch-Ka- tholieken godsdienst ©in het dragon van kerkelijke gewaden buiten de kerken, on der bedreiging met een boete va;n 50 pond stealing, verbiedt, In 1842 werd deze acte nogmaals be krachtigd. Buitendien zijn de Katholieken in Engelapd nog aan de volgende wettel onderworpen 1. Volgens de „Bill of rights" van 1688 zijn Roonisch-Katholiekeii van den troon uitgesloten. Wanneer <J© koning Katholiek wordt of een Katholieke vrouw huwt, gaat de troon zonder meer op den ©erptvol- genden Pretestaptschien erfgenaam1 over. 2. Een wet va,n 1848 machtigt de kroon diplomatieke betrekkingen met den sou- verein der pauselijke sitaten te onderhou den. Op grond van deze wiet worden ook .sedert het in bezit nemen der kerkelijke staten de betrekkingen met het Vaticaajr voortgezet. Ondertusschen verbiedt die zelfde wet de toelating van een Roomsch- Kntholieken of geestelijken hoogwaardig- heidsbekleeder in diploma,Heken dienst bij het hof van Engeland. 3. Gewoonlijk woadt beweerd, dat een iRoomsch-Kalholiek het ambt van lórd High Chancellor niet mag bekleeden. Inderdaad verlangde een wet van 1627 van iiederen bekleedter van dit ambt de aflegging van een eed, dien een Katholiek onmogelijk af kon leggen. Deze wet werd in 1736 vernieuwd. Ofschoon de wet vau 1672 ge durende de regeering van koningin Vic toria werd opgeheven, bleef die van 1736 bestaan. De emancipatie-acte van 1829 heeft het verbod nog eens met nadruk herhaald. In 1868 werd weliswaar de oude eedsformule door een nieuwe vervangen, di© echter ook voor de Katholieken on aannemelijk was. Bij diezelfde wiet werden échter uitdrukkelijk opnieuw de Katholie ken van bepaalde civiele betrekkingen uit gesloten. In 1871 werden ondertusschen de laatste tegen de Katholieken gerichte wetten (afgeschaft, en in het jaar daarop besliste de Attorney general, dat wettelijke beletselen tegen het bekleeden van het ambt van loijdl High Chancellor door Katho lieken niet nrieer bestonden. Op dit punt zijn echter de kroonjuristen het op dit oogenblik nog niet onderling eens. 4. De emancipatie-acte van 1829 bevat bepalingen, die tot de langzame onder drukking van alle Katholieke kloosteror den moesten leiden. Daarin wordt geëischt (lo inschrijving van alle leden van geeste lijke orden in Engeland; dergelijk© perso nen wordt het betreden van Engelahds grondgebied zonder bijzondere toestem ming verboden, evenals tenslotte ide op name van nieuwe leden in de mannen kloosters. Deze bepalingen hebben echter geen betrekking op vereenigingien van we reldlijke priesters, die niet door geloften zijn gebonden. 5. Roomsch-Katholieken, die als grond bezitters in Engeland patroons van Fro- testantsche gemeenten zijn, mogen het pa- ti'onaatsrecht niet uitoefenen. 6. In sommige kerspelen, waar de predi kant der Engelsche Kerk door de inwo ners der gemeente wordt gekozen, mogen de Katholieken aan deze verkiezing geen deelnemen, terwijl dit wel aan de Joden en leden van andere secten is toegestaan. 7. Volgens een wet van het jaar 1791 mogen Katholieken in geen openbare school les geven of scholen in de universi teitssteden Oxford en Cambridge oprich ten. 8. Roomsch-Katholieke priesters mogen geen lid van het Engelsche Lagerhuis zijn. Eveneens bestaat ditzelfde verbod voor geestelijken der Engelsche High-Church voor de laatsten echter alleen daarom, omdat zij volgens de opvatting der wet reeds een andere vertegenwooadiging be zitten. 9. In Katholieke kerken mogen huwelij ken alleen in tegenwoordigheid en na toe stemming van de ambtenaren van den burgerlijken stand gesloten woïcten. 10. •Stichtingen en giften vooa' geestelijke doeleinden wonden in den regel toegela ten. Ondertusschen zijn' dergelijk© geschen ken aan kloosters verboden, in zooverre zij niet voor instellingen van liefdadigheid of opvoeding, door deze in stand gehou den, zijn bestemd. Daarom zijn stichtingen voor missen voor overledenen bijv. niet geoorloofd. DVimUUSD. De liberale pers gaat in Duitschland steeds voort met priesters verdacht te maken. Nu wist weer de „Freisinnige Zei- tung" te berichten, dat de bisschop van Eichstatt aan vier candidaten de priester wijding had ontzegd, wijl ze medewerkten aan liberale bladen. De bisschop zelf, mgr. dr. Von Mergel deelt nu mee dat er niets van waar is. AJIEKIK.4. De oogst in Canada. Betreffende den graanoogst in het Wes ten van Canada, lezen wij de volgende bij zonderheden. Dit jaar wordt de oogst geschat op 110 millioen busbeis, en afgerekend de 10 mil- lioen busbels welke voor zaad en plaat selijk verbruik moeten dienen, blijven er 100 millioen bushels; welke dienen verzon den te worden. Gerekend nu dat er 60 pond graan op een busbei gaan, dan krijgt men eon totaal gewicht van drie millioen ton, welke aan 15 ton per wagon het gebruik vergen van 200.000 wagons! Als men nu nagaat dat een trein gemiddeld uit 30 wagons bestaat, dan komt men tot het verbazend totaal van 6666 zulke treinen om het graan uit het westen te voeren. Uit het station Bonaventure vertrekken regelmatig 70 treinen per dag. Op deze basis gen omen, zou het 95 dagen duren alvorens al de graan treinen Montreal ver laten hadden, of in andere wooa-den ge zegd, een vol seizoen. Uit een ander ge zichtspunt bezien, indien men die 6666 treinen achtereen op d© lijnen moest plaat sen, zouden zij ©en afstand dekken van 1365 mijlen, bijna de afstand tusschen Montreal en Winnepeg. De groote hoeveelheid graan wordt door middel van binnenschepen langs de groot» meeren naar de havens van Montreal en Buffalo gevoerd. De waarde van; de graanoogst wordt dit jaar op 85 millioen dollars geschat. De Koningin. Naar men meldt, blijft de gezondheids toestand van de Koningin uitstekend. De rustkuur wordt ten strengste volgehouden. H. M. verlaat weinig hare vertrekken en mag niet veel loopen en steeds gelijk vloers. Sneek. Dr. A. Kuyper is gister alleen candidaat

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1