IF'S TTEN ndt ratel, DUIF IRUES. straat D 5 en 6. Idelburg. Dinsdag 22 September 1908. Vierde Jaargang. waardig, te bevelen. No. 112 DERS JONCURREERENDE BRANDER tns proef. lypotheekbank nk. tJ. ■ENMANTELS. Siersteenen. In flambards, Ireedje, Goes, s Regensburg MMi KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. De Goesche R. K. Centrale en het Kiesrecht. De derde Sociale Week. Een onderhoud met Mgr. v. d. Wetering. BUITENLAND. I n lus ga er dan mee naar le soorten ■krijgen zijn - - |e nieuwe ITISCH en .ICHT GEVEND. dt deze terug genomen. 100% verkrijgbaar te circulaires aangaande solide belegging worden botheken f 1.461.192,50. (van der vliet. En van de Ibevelen. JASSEN, enz. van 124 uur te ,e ontbieden voor alle iUNSTTANDEN enz., bij ider. St. Jacobstraat, J WE HE fflWSCHE COdRHHT Abonnementsprijs p. 3 taaanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers k contant- 0.05 Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór Unlf drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Advertentiën van 1—5 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. Itcclamebericbten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Zij die zich met I October a.s. op dit blad abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. De R. K. Centrale „Goes" heeft gistermiddag een belangrijke vergadering gehoudende bekende 15 vingen, het kies- rechtvraagstuk betreffend, die door dien Algemeenen Bond zijn uitgeschre ven, zouden worden behandeld en beant woord. De Centrale zou dus uitspraak doen in zake kiesrecht. Van de zes bij de Centrale aangesloten plaatselijke kiesveneenigingen waren er vier vertegenwoordigd door 8 afgevaardig den. De afgevaardigden van H e i n k n s - zand en Hansweert waren afwezig. Nadat de voorzitter, de heer Lambers van O v e z a n d de vergadering had ge opend, en na eenige opmerkingen van al gemeenen aard tot d© behandeling der 15 gestelde kiesrechtvragen overging, vroeg dhr. Claessen het woord, om er op te wijzen, dat zijns inziens de Gantraje (dat zijn de afgevaardigden uit de bestu ren der plaatselijke aangesloten kiesver- eenigingen) de bevoegdheid miste o-m zich in deze uit te spreken, maar dat zoo danige uitspraak eventueel behoorde te geschieden door de aangesloten kiesver- eenigingen zelf. De voorzilter bleek een andere meening toegedaan. En zoo ging men over tot de behandeling der vragen, oen gewichtig precedent scheppend, ten aanzien van de autonomie der kiesverenigingen. De verschillende vragen werden beant woord in den zin, dat men tot de volgend© conclusies kwam: lo. De Centrale acht het wenschelijk, dat de Bond zich oved de regeling van het kiesrecht uitspreke. 2o. De Centrale is van oordeel, dat de tegenwoordige kiesrechtregeling aan zoo groote gebreken lijdt, dat oen nieuwe rege ling wenschelijk is. 3o. De Centrale meent, dat een nieuwe kiesrechtregeling niiet zoo- urgent is, dat de sociale wetgeving zou moeten achter aan komen. 4o. De Centrale is van meening, dat de grondslagen van het kiesrecht in de Grondwet thuis behooren. 5o. De Centrale ontkent, dat het kies recht is een den burger van natur© toekomend recht, maar een bevoegdheid, die door de Overheid wordt, toegekend aan die burgers, die vermoed worden de geschiktheid om te kiezen te bezitten. 6o. De Centrale verklaart zich vóór Al gemeen Kiesrecht, met uitzonderin gen voor gevangenen, krankzinnigen, ©nz., mits door de aanneming van Algemeen Kiesrecht de coalitie geen gevaar loope. De voorzitter brengt hierbij onder de aandacht een artikel van dr. Hofmann uit Gouda in „het Centrum", waarin deze meedicielang deed van een aan hem gedane verklaring van d r. K u y p e r zelve, waarbij de leider der anti-revolutionairen het uitsprak, dat het aanvaarden van Al gemeen Kiesrecht door de Katholieken, niet perse tot scheuring of breuk leiden zou. 7o. De Centrale is van meening, dat bedeelden niiet van het kiesrecht be hooren te worden buitengesloten. 8o. De Centrale spreekt zich uit vóór Stemplicht. 9o. De Centrale verklaart zich in hot algemeen vóór Evenredig© Verf© genwoordiging. 8 lOo. De Centrale acht de invoering ©ener Evenredige Vertegenwoordiging niet van zooveel belang, dat ©en oplossing van het kiesrechtvraagstuk zonder haar (de E. V onbevredigend dient te haetm. llo. De Centrale is tegen meervou dig k i esrec h t. 12o. De Centrale oordeelt het tijdstip niet gekomen, waarop ook aan d e vrouw in meerdere of minden© mate het kiesrecht behoort te worden toegekend. Al de besluiten werden genomen met al ge me ene stemmen. Tot afgevaardigde naar den Bond werd gekozen de hear Lambers, en diens mandaat, overeenkoms.'dg bovenvermelde besluiten, vastgesteld. Zaterd ag a vo nd werd door den Weleerw. heer Lambert Poell, uit Tilburg de laatste les gegeven, Onderwerp „gemeente-exploitatie en Socia lisme". Spr. noemde hetgeen in deze week be handeld was een inleiding op zijn les de beantwoording der vraag is gem. exploi tatie en socialisme hetzelfde? Het is dus vooreerst noodig om te weten wat het wezen is van het socialisme wien men socialist kan noemen. Socialist nu is hij, wie zegt, dat het menschdom volgens zijn natuur, zijn we zen, in goederengemeenschap moet leven, zoodat privaatbezit onrechtvaardig is, d. i. hier: tegennatuurlijk tenzij met toestem ming der gemeenschap. Daaruit volgt dat wie socialist is, in den zuiveren zin van het woord niet moet streven naar verstaat- lichung maar naar verwereldlijking van alle goederen'. Practisch heeft het denkbeeld ook bij de socialisten als doel zijn waarde verlo ten: het reine communisme hoeft uitge diend. Het socialisme als zoodanig is ver deeld in allerlei soorteneconomisch socia lisme, parlementair socialisme, staatssocia lisme, enz. Er is ook een Duit^ch, een Fransch en een Spaansch. socialisme, dat alles is verschillend maar da,t alles is toch socialisme. Het socialisme zet op als stelregel, dat de wereld is gemeenschappelijk bezit, dit gaat dan tegen de natuurlijke orde der dingen. Want al datgene wat is van eten ander, kan niet het onze zijn. Ze erkennen zelf, dat. een algemeen wereldcommunisme een onmogelijkheid is. Ze doen er dan af de gemeenschappelijkheid der genotmid delen, doch houden over bet kapitaal en den grond, dat moet zijn gemeenschappe lijk. Maar waarom moet dat het eigendom der gemeenschap zijn? Omdat volgens de leer der socialisten, privaat eigendom on rechtvaardig is. Volgens hen worden ar moede en ellende hoe langer hoe grooteir en dat is de schuld van dat privaat eigen dom. Om hunne stellingen te bewijzen en in gang te doen vinden, wijzen de socialisten ons Katholieken vooral gaarne op de eerste Christenen, die leefden ook in gemeen schap van goederen. Zeker, maar da,t de den ze vrijwillig. Ook in onzen tijd heb ben we dat nog, in onze kloosters. Ook daar doen de bewoners afstand van het eigendom, om bovennatuurlijke redenen, om God te dienen en hiernamaals daar voor buitengewoon beloond te worden. En ondanks dat, houden velen het niet vol. Kom dan nu eens met hetzelfde bij de heel gewone inenschenDaarbij wat wien- schelijk is, is nog niet noodzakelijk, wat noodzakelijk is moet mogelijk zijn en juist zijne mogelijkheid heeft bet socialisme niet bewezen. De proeven daarmede ge nomen zijn allen mislukt. Spreker citeert uit Calhrein ©enige pas sages, waaruit blijkt, dat ook deze schrij ver het gèmeente-socialisme practisch on uitvoerbaar acht. Het kan niet doorgevoerd worden in een afzonderlijke coöperatie, het kan niet in een afzonderlijke gemeente, niet in een afzonderlijken staat, bet kan niet anders dan internationaal. Het is een wereldoide, die wil dat alles gemeen schappelijk zal zijn over de geheel© wereld. We vragen nu, vervolgt spreker, wat is gemeente-exploitatie, waar is haar begin en waar haar einde. Het ligt in de natuur der inenschen, dat ze zich zelf willen hel pen. De mensch wil zich zelf door de we reld slaan. Hij wil niet dat anderen hem zullen helpen en voor hem alles zullen beredderen. Wij leven met de menschen maar niet alleen voor hen. Er staat ge schreven, dat we onze naasten moeten lief hebhen, maar er staat ook geschreven, dat als onze naaste ons ergert, wij dan van hem moeten afzien. Zielfs moeten wij va der en moeder verlaten, om God te die nen en onze eeuwig© bestemming te be reiken. Daarom wil een huisvader voor zich zelf en zijn huisgezin zorgen en daarvoor arbeiden. En daarom moet en wil een huisvader" iiets weg leggen voor ziju ouden dag. En dat mag niemand wegnemen. Dat is van dien man en dat blijft het, daar mag niemand aan komen Hieruit volgt, dat iemand eigendom moet kunnen hebben. Dat zegt ook dr. Raaymakers in zijn boek Arbeidsloon. Wijl dat zoo is, hebben wij daartoe niet de toestemming noodig van den Staat of van de gemeente, maar dat is ons natuurlijk recht. De taak der gemeente is, mede te werken en de menschen in staat te stellen hun algemeen welzijn te bereiken. In alles waarin dus de menschen te kort schieten, wat ze niet kunnen, dat mag of dat moet de gemeenschap doen. Monopolie-bedrij ven zijn ei' qm te voorkomen, dat de men schen elkaar uitbuiten. De gemeente mag eigen markten inrich ten, eigen bakkerijen om te voorkomen, da,t de menschen door den bakker in den nek worden gezien. Eigen melkinrichtingen om de water en melkboeren te weren, enz. Alles wat goed en noodig is in het belang van het algemeen, mag de gemeente doen. Dat hoeft niiet bewiez|en te ,zijn als. tweemaal twee is vier, maar dat mag geschieden, als menschen met hun redelijk verstand tot het besluit komen, dat zoo iets goed is. We kunnen hierin zoover gaan als te be wijzen is, dat iets redelijk pn goed is. De zeer interessante, met goede moppen afgewisselde rede van kap. Poell, werd door de talrijke vergaderden met blijkbaar groot genoegen gevolgd. Het was ©en der mooiste avonden der Soc. Week. Z o nd ag mor ge n, om half elf, werd in de kapel van het Allerheiligste Sacrament, aan de Een- drachtstraat, een plechtige H. Mis opge dragen als kerkelijke sluiting der 3e So ciale Week. Gecelebreerd weird door den Z.eerw. heer prof. J. D. J. Aengenent, adviseur der „K. S. A." Resp. als diaken, subdiaken en ceremoniarus fungeerden de Weleerw. heeren Th. v. d. Burg, Lambert Poell en J. Horstman. Door het weesmeisjes-koor werd pp zeer lofverdienende wijze een twee-stemmige Mis .uitgevoerd. Na het Evangelie hield Rector A. v. d. Berg, adviseur van het pi. com. te Rot terdam een toespraak tot de deelnemers aan de Sociale Week. De tekst van den gewijden redenaar wanen da woorden uit het Evangelie van den Zondag: „Zoekt dan. eerst het Rijk Gods en Zijne gerech tigheid, en dit alles zal u worden toege worpen". Het „Te Deum Laudamus", dat na de H. Mis werd aangeheven, werd spontaan door do aanwezigen meegezongen. De heele godsdienstige plechtigheid in bet intieme kapelletje maakte ®en diepen indruk en was werkelijk hartverheffend. Een redacteur van „do Tijd", die tege lijk met den Aartsbisschop van Utrecht de terugreis maakte van het Londensche Eu charistisch Congres, mocht de hooge eer genieten een onderhoud inlet mgr. v. d. Wetering te hebben. Aan het verslag van dit gewichtig onder houd ontleenen we bet volgende: „Evenals vroeger, sprak Mgr., is ook le Londen weder door vele bisschoppen de >vensch uitgesproken, dat een volgend Eucharistisch Congres in Nederland zou worden gehouden. Hoe graag ik dat ook zou zien, er zijn bezwaren geldelijk© en andere aan verbonden, die het niet gemakkelijk maken aan dien wensch te voldoen. Het katholieke Zuiden, Maastricht b.v., zou er misschien in aanmerking voor kunnen komen, ook met het oog op een eventueel© Sacramentsprocessie. Doch er is in dezen nog niets besloten, en er hadden nog geen serieuze besprekingen over deze zaak plaats; zeifs ziju reeds als plaatsen, waar de eerstvolgende Eu charistische Congressen zullen samenko men, Jieulen en Canada vastgesteld. De gemengde bevolking in Holland maakt ma nifestaties als die, welke aan zulke Con gressen zijn verbonden, erg moedelijk. En wij willen natuurlijk niemand kwetsen of do goede verstandhouding storen, die ©r op het oogenblik bestaat. Maar wiel is op het Congres. ,te Londen leen ander plan, waarvoor Pater Alberdihgk Thijm zich zeer heeft geïnteresseerd, een groeten stap na der tot zijn1 verwezenlijking gekomen. Evenals in Holland denk b.v. aan de Vereeniging der Martelaren van Gorkum, zullen ook in Engeland gebeden-verbon- den worden opgericht om de bekoeling Van ons land af te smeeken. Ik heb er reeds mijn schriftelijke goedkeuring aan gegeven en "Mgr. Bourne, de energieke aartsbisschop van Londen, met wien ik de zaak besprak, zal er nu spoedig werk vau maken. Ook in ons land moest meer dan tot dusver gebeden worden voor den terugkeer onzer dwalende broeders, en niet zonder bijzondere redenen hebben de gezamenlijke bisschoppen in ons land daar op nog enkele jaren geleden met zooveel nadruk aangedrongen. Onze eerste Aposte len, die aan Nederland bet ware geloof hebben gebracht, zijn uit Engeland geko men, en nu het katholieke volk daarginds met zijn gebed het onze zal steunen, moge de goede God barmhartig op ons land nederzien..." En over de vakorganisatie liet Mgr. zich uit: „Natuurlijk heeft de geestelijkheid zich niet te mengen in zaken, die volstrekt bui ten haar bevoegdheid liggen, in technische quaesties, b.v. de samenstelling van grond stoffen .e. d. Maar- dit neemt niet weg, dat tot de vakbeweging een menigte zaken van zedelijken aard behooren. Ik voor mij zou het een geluk achten, indien wij, bisschop pen, ons niet met de moderne vakbeweging behoefden te bemoeien, want zij geeft veel zorgen en onaangename ervaringen. Maar het is onze dure, herderlijke plicht. Als de Nederlandsch© vakvereenigingen zich dan ook in de Duitsche beweging (de vereeniging in gemengd Christe lijke bonden. Red, „N. Z. C.") lieten meesleepen, zou zich het Episcopaat in ons land daar met alle kracht tegen ver klaren. Maar gelukkig is dit niet het geval en bepaalt zich de verkeerde geest tot de textielarbeiders van den bond U n i t a s. Het heet, dat de textielarbeiders een groote macht moeten ontwikkelen en zich daar om moeien aansluiten bij de Duitsche vak beweging. Maar daarmee blinddoeken zij de werklieden. Aan de inrichting van cori- fessioneele vakvereiemgingen zijn natuur lijk bijzondere moeielijkbeden verbonden, maar zij kunnen immers federatief samen werken en zoo' bij all© bijzondere gelegen heden yoor hun arbeidersbelangen in ge meen overleg opkomen. Hoe dit zij, zonder ons met den zuiver materieelen kant der zaken te bemoeien, willen wij ons het recht niet laten ontnemen om te waar schuwen a's de werkliiedienheweging of een lichtzinnige actie den verkeerden kant uit gaat ©n om dan te roepen: Halt 1" IT.VI.IË. Vrijdag, den dag van zijn 50-jarig pries terjubilé, gebruikte Z. H. Paus Pius X in de Jubileummis den kostbaren kelk, hem als een geschenk aangeboden dooi de katholieke jongelingen va,n alle natiën. Woensdag is het geschenk der Venetia- nen, een troonzetel, door d© pelgrims aan den Paus ten geschenk© aangeboden. Het kunstwerk is uit noten- en cederhout ge sneden, is 4.25 meter hoog en 4 meter bieed. Aan beide zijden van het voet stuk zijn twee vrouwelijke figuren aange bracht: geloof en liefde; rechts en links van den zetel ziet men St. Ptetrus en St. Marcus. Boven den troon zweeft ©en duif, waalhoven het wapen des Pausen is aan gebracht. Een baldakijn uit kostbaar, kar mozijnrood fluweel bekroont het geheel. Het voetstuk draagt het opschrift: „Pius X, op zijn vijftigjarig priesterjubileum van de Venetiaansche pelgrims". Toen kardinaal Cavalaii Woensdag den H. Vader het geschenk der Veneliërs, ©en pauselijken troon, aanbood, zeide hij in zijn toespraak het volgende: Gij kent ons bijna allen, wij waren het voonverp uwer zorgen, wij herinneren ons uwe liefde, uwe wijsheid, uwen ijver; wij zijn gelukkig u als de hoogste glorie van ons land te begroeten; wij zijn trotsch op de kracht, die God u geeft om Zijn© rech ten te verdedigen; gij zult altijd de teeder beminde Oppeipriester zijn. D© troon, dien wij u aanbieden, zal zijn een duurzaam monument van ons geloof en van onze verknochtheid aan den H. Stoel. Z. H. werd diep ontroerd en snikte, terwijl velen om hem heen ween den. Hij antwoordde óp de toespraak: „Verwondert u niet over zulk© ontroe ring, uwe tegenwoordigheid herinnert mij aan bekende plaatsen, bevriende personen, onuitsprekelijke vreugde, in een woord, 50 jaren van mijn priestefsambt te midden van u doorgebracht. „Ik sidder bij öe gedachte dat ik reken schap aan God zal moeten afleggen voor zooveel genaden, maar ik vertrouw op de barmhartigheid des Heeren. „Ik dank u voor deze liefdebetuigingen bij gelegenheid van mijn jubilé, welke be wijzen de handhaving van het geloof in het mij zoo dierbare Venetië; ik dank u voor dezen troon, van waar de Pausen voortaan hunne besluiten voor het heil der wereld zullen doen hooren; de herin nering aan Venetië blijft boven dezen troon zweven". Daarna dringt de Paus aan op gehoor zaamheid, vooral de gehoorzaamheid der priesters aan hunne oversten: de Paus haalt het woord van Christus aan„Ik ben de Goede Herder, de anderen zijn herders verbonden aan Christus door de gehoorzaamheid". De kwaal van alle tijden was de onge hoorzaamheid Non Serviam is een maal in den Hemel zelf gezegd, maar he den klinkt die kreet verder dan ooit over de wereld: Het modernisme, bet autono- misme komen voort uit de ongehoorzaam heid. Zonder de gehoorzaamheid, zegt de Paus tot de priesters, zijn het Geloof, de Hoop en de Liefde niet mogelijk. Pius X belast de aanwezigen aan de Venetiërs te zeggen, dat de Paus aan hen denkt en hen zegent en bunne gebeden verzoekt. Na den zegen juichten de pel grims. Vrijdagmorgen heeft de H. Vader d© H. Mis opgedragen in de Zaal der Zaligspre kingen en daarbij den kelk gebruikt, hem door de katholieke jomgelingsveiieenigingen aangeboden als een geschenk van het nieuwe, bel komende geslacht. Deze kelk is ©en meesterwerk van den Romeinschen juwelier Cravanzola; hij is 32 centimeter hoog en met verschillend© symbolische voorstellingen gesierd. Op de cuppa drie bas-reliefsde Kruisiging, de instelling der H. Eucharislie en de Verrij zenis daartusschen engelenkopjes in slin gerende ranken. Op den massieven voet weder drie bas-reliefsde overreiking der Sleutels, het Scheepje van Petrus en Jesus te midden der kinderen gezetendaar zijn de tusseheniuimten aangevuld met koren aren en schelpen. Verder zijn er drie met brillanten om geven figuren, die bet geloof, de hoop en de naastenliefde voorstellen. Toen de H. Vader den vertegenwoordi gers der jonge mannen audiëntie verleen de, en een toespraak tot hen hield, ge waagde Z. H. van het Eucharistisch Con gres, waarover hij met voldoening sprak en hij verzocht, voor de bekeering der af- gedwaalden te bidden. Een woo.rd van Pius X. De „Se- maine religieus© de Grenoble" geeft als historisch het volgende: „Vóór eenïgen tijd verleende de Heilige Vader audiëntie aan een geestelijke uit Pa rijs, die het zijn plicht achtte, aan Zijne Heiligheid groote inschikkelijkheid te vra gen voor diegenen, dia op ©an dwaalweg zijn geraakt meer door ontevredenheid dan door boosheid: „Allerheiligste Vader, zou hij gezegd hebben, ik ken veel ontwikkelde vrijden kers, die het goed meenen en waar-van men de katholiek© sympathieën niet moet ontmoedigen. Maak de wiegen breeder, sluit niet de dennen voor ben, die willen bin nentreden". „Mijnheer de abbé, antwoordde Pius X, het Evangelie zegt, dat de breiede weg de weg des verdarfs is, en dat alleen de smalle weg, die der zaligheid is. Geef mij geen raad die anli-evangelisch is, mijnheer de abbé. Daarenbovenwij sluiten nie mand buiteno, neen, wij sluiten niemand buiten; maar misschien is het wijs gehan deld, zekere deuren gesloten te- houden, om niet sommigen uwer vrienden in ver leiding te brengen vau weg te gaan". Het jubilé van den Paus is Vrijdag met groote plechtigheid o a. gevierd te Castel- franco in de kerk, waar Pius X priester werd gewijd door den bisschop van Tripoli. FRANKRIJK Een telegram uit Lorient meldt, dat om egelmatigheden plaats hadden bij de uitdrijving uit de pastorie der geestelijkheid van Palais, hoofdplaats van het eiland Belle-Isle. Een deurwaarder vergezeld door den kantonrechter en een politie commissaris scheidden aan de pastorie aan. De pastoor weigerde te openen. Een slotenmaker trachtte tevergeefs de deur open te breken. Toen liet men stormrammen aanrukken, die de deur openrameilen, terwijl uit een boven de deur gelegen venster de pastoor, om geven door zijn kapelaans zijn protest liet hoofen. De gendarmen drongen in de pastorie door en dreven de priesters er uit. Het volk ontving hen met gejuich en begeleidde hen

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1