!filü EL, Goes. Donderdag 10 September 1908. Vierde Jaargang. tKKEN. at, GOES, f Utrecht. TRIJD JVo. 107 lumorist. Entree SOIREE 50 ets a e Woning, luizige en Cultivators IZIJNEN. INT- VESTEN h geld op van Effecten. 1 HENDR1KSE. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. De derde Sociale Week. BUITEN 1^ND_ )ES. ld H. TER HALL RIKA DAVIDS enz. feestelijkheden. HET BESTUUR. |te standen te GOES, [de Vakkennis onnoodig. Inpersonen wordt niet Bte Hypotheek gevestigd ligd DRUKWERK LE COINTRE. p, bij 10 Kilo f0.63, bij P, bij 10 Kilo f O 68, bij JZEL ininsteus 100 Kilo of 4 75 per hus. rembours. Itoegestaan. teermachines. n onovertroffen in pn. i-Zaaimaehines. EN, HAAT. EN VOOR i borgtocht. 3 Ut n het hotel de Kinderen NIEUWE ZEEUWSCHE HNUU Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers h contant- 0.05 AdveTtentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Adveïtentiën van 15 regels 0.50iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. Reclameberichten 25 Gt. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Gemeente en Sociale quaestie. Maandagochtend begonnen de lessen. Prof. J. D. J. Aengenent, van Warmond, behandelde bovenstaand onderwerp. Spreker zette de algemeene beginselen der kath. sociologie uiteen en stelde de begrippen „gemeente" en „gemeentelijke overheid" en die betreffende den aard der sociale quaestie vast. Er heerscht, wat deze laatste betreft, ook onder vele Katholieken vaak nog een hopelooze verwarring. Men neemt het deskbeeld te beperkt en acht al het „socialerig doen" als van geen ander doel dan om aan de werklieden hooger loon te verschaffen. Toch is de slechte toestand der arbeiders slechts een uitvloeisel van een geheel systeem van economische dwaling geweest, waarin ook de middenstand en dé landbouw betrokken waren. Bovendien vergeet men vaak nog, dat de economische toestand in hooge mate beheerscht wordt door de zedelijke en godsdienstige begin selen omtrent rechtvaardigheid en naasten liefde. En aangezien hiermede weir de politiek en juridische denkbeelden in nanw verband staan, komt men eerst na een goed begrip van het logisch verband daarvan tot een juist inzicht van de taak der bur gerlijke overheid. Hiermede wordt niet bedoeld de Staat, maar de gemeente. Deze kan om allerlei redenen meer doen dan de Staat. De gemeentelijke overheid heeft een minder uitgebreid gezichtsveldzij heeft te doen met een mindere verscheidenheid van belangenzij kan hare verordeningen gemakkelijker handhavenzjj kan bij ver andering van toestanden hare verordeningen lichtelijker wijzigen. Dat er nog zoo weinig door de gemeente op sociaal gebied gedaan is, komt door het onvolkomen begrip van het wezen eener gemeente. Een gemeente is oorspronkelijk niet een territoriaal, maar een personeel verband van familiëa, die ook elders konden verblijven. Zij is niet uit deu Staat voortgekomen, maar gaat deze vooraf. Zij is een natuurlijke samen voeging; hare rechten en haar autonomie mogen daarom niet door den Staat met voeten worden getreden. Zóó bestond de gemeente in de middel eeuwen Zij had wel het Rijksgezag boven zich, maar de Staat greep niet door in hare economische regelingen, sommigen werden zelfs vrije steden die hare eigen vertegenwoordigers hadden in het gezag en groeiden zelfs in Italië op tot geheel zelfstandige persoonlijkheden. Eerst later begon de staat zich boven de gemeente te plaatsen, en daarvoor was reden, maar toch meent Toniolo, dat de Staat ook nu nog zjjn hoogere macht ontleent aan de vol tooide bevoegdheid der gemeentelijke auto riteit. Ziedaar de christelijke opvatting van den aard der gemeente. De nieuwe denkbeelden der renaissance hebben, door den Staat als een atomistisch wezen te beschouwen, geen plaats meer kannen laten aan eenig corporeel leven en wierpen niet alleen de economische, maar ook de gemeen telijke organisatie achteruit. Iedere stad of gemeente als een onderdeel van den Staat beschouwend, en eigen karakter slechts in zooverre erkennend, ais dit aan het geheel ten goede komt, zoo heeft men een hoofdstad, een residentie, een handelsstad, een grensstad, een havenstad enz Ieder dezer jgemeenten is nu gebonden aan het geheele belang. De gemeentelijke overheid is zoowel naar de zijde van den Staat als naar die van de burgerij begrensd. Nu is dit stelsel nog lang niet geheel overal door gedrongen, en is er reeds een viij sterke reactie tegen ontstaan. Jammer genoeg heeft het gemeente socialisme niet medegewerkt, om tot een goede oplossing, een goede bestu deering van het vraagstuk te komen, eene oplossing, die met het socialisme niets uit staande heeft. Staan eenmaal de begrippen „sociale quaestie" en „gemeente" recht, dan komt men vanzelf tot het doel der gemeente als burgerlijke maatschappij, welke laatste volgens de christelijke wijsbegeerte wordt gerangschikt onder de noodzakelijke maat schappijen, in welk beginsel zjj alleen staat, maar waarvoor zij het historisch en het psychologisch bewijs bezit, zooals spreker uitvoerig aantoonde. Indien de noodzake lijkheid der burgerlijke maatschappij, door God zelf gewild wordt aangonomen wat zoowel liberalen als socialisten loochenen dan heeft de gemeentelijke overheid tot taakde rechtsbescherming der burgerij op economisch terrein, het verleenen van hulp en aanvulling van particulier initiatief, en het nemen van initiatief, als de burgers in gebreke blijven of moeten blijven. De gemeente moet niet doen, maar helpen doen, niet laisser faire, maar aider fairezij moet, zelf doende, toch niet alles doen, maar bij baar doen zoo mogelijk don Staat voorgaan en wachten tot het particulier onvermogen duidelijk gebleken iszij heeft, om haar taak goed te ver vullen, volgens spreker, nooiig een sociaal bureau, welks werk is het houden van enquêtes, het inwinnen en verstrekken van inlichtingen en het voorbereiden der daaruit gebleken noodzakelijke verordeningen De taak van zulk een bureau, door spreker in zjjn program ontwikkeld, acht hij niet in strijd met het algemeen beginsel, dat het particulier initiatief moet voorgaan Daar zijn toch algemeene en betrekkelijke belangen, die beiden door de overheid het best kunnen behartigd worden langs wet- telijken weg. Een en ander zal nu in den loop der week door de verschillende sprekers nader worden toegelicht. De gemeente en de klein industrie. Hierover sprak Mr. D. A P. M. Kooien 's middags In ons land aldus begint spr. heeft het liberalisme de geesten afkeerig gemaakt van het idee, dat de overheid zich met het helpen der klein industrie dient in te laten. Deze bemoeienis wordt evenwel door ons gewettigd genoemd, niet in het minst door het feit, dat deze stand treurige tijden beleeft. De klein-industrie waaronder wordt verstaan dat deel van den middenstand, hetwelk alleen of met enkele knechts of leerlingen een bedrijf uitoefend is in de klem geraakt. De opkomst en ontwikkeling der groot-industrie in de negentiende eeuw bracht de klein- nij veren in benarde omstandigheden. Is dan deze stand tot verdwijning ge doemd? De wetenschap en de ondervinding ant woordenneen. De maatschappelijke orde ning zou met deze verdwijuiug niet gebaat wezen Vrjj algemeen wordt toegegeven, dat de klein-nijverheid een onmisbaar element vormt in de sociale orde, dat recht heeft op belangstelling. Een arbeidsveld zal steeds voor haar openliggen. Spr. wijst vervolgens op een aantal middelen, die tot opheffing van gezegden stand kunnen dienen: Goede regeling van het leerling wezen en het beschermen van uitvindingen. Voorts het vak-onderwjs (waaronder ook de patroon-leergangen) gezamenlijke inkoop van grondstoffen, goed koop crediet, gebruik van kleine machines, enz. Al deze middelen kan de middenstand zelf aanwenden wanneer hij zich vereenigt. Welke taak voor de overheid hier is weggelegd, toont spr. uitvoerig aan Waar om zouden ook de Nederlandsche gemeenten zich de sterk gedrukte kleiD-industris niet kunnen aantrekken De gemeente kon zelfs veel gemakkelijker iets doen dan de btaat. De taak, welke de gemeente ten deze heeft op-te-nemen, kan verdeeld worden in vier punten: 1. Zorg voor goed en geëigend vak-onderwijs ook door het steunen van patroons leergangen. 2 Bevorderen van de klein-industrie (gemeenten die gasfabrieken en electrische centralen exploiteeren, moeten voor krachtverbruik lagere ta rieven stellen, desnoods motoren be schikbaar stellen enz. 3. Steun verleenen aan de vereenigingen van klein-nijveren. 4. Goede regeling van het aanbestedings wezen. (Door het invoeren van een stelsel var beurtwerb voor de verschillende am bachtsbazen in de gemeente woonachtig en door verdeeling van het uit-te-besteden werk in kleinere deelen, geschikt voor de kleinere patroons.) De gemeente en de handeldrijvende Middenstand. Over dit onderwerp sprak 's avonds dhr. Jules Schaepkens Jr. Spr. begint met te herinneren aan den nog niet ver achter ons zijnde tijd, toen de middenstand zich met recht kon beklagen, vergeten te zjjn in het openbare leven De middenstand deed in organisatie niets, en er werd niets voor hem gedaan Door sommige gemeenten werd in de laatste jaren begonnen met in te grijpen ten opzichte van een deel der soc. kwestie nl. het arbeiders-vraagstuk. De jeugdige organisatie van den middenstand oefende nog te weinig invloed op den gang der gemeentewetgeving, om afdoend en blij vend de aandacht op zich te doen vestigen. Dit nu moet anders worden. Wat zal echter hiertoe noodig zijn Spr. meent van den kant van den middenstand een krachtig vereenigingsleven. En van den kant der Gemeente een plichtmatig inzicht in alle kwesties, die de openbare belangen van den middenstand raken. Teneinde nu een juist beeld te erlangen van de plaatselijke nooden en behoeften van dezen stand, is kennis der plaatselijke toestanden een eerste vereischte. Om tot die kennis te geraken, verdient vóór alles volgens spr.'s meening het houden van plaatselijke enquêtes aanbeveling. Zulk een enquête kan een basis vormen, waarop door de gemeente kan gebouwd worden. Zij zal hetnoodige licht verspreiden omtrent hetgeen noodzakelijk of gewensoht is. Spr., die ook een blijvende, aparte afdee- ling voor sociale aangelegenheden, ter verzekering van eene vaste leidiDg in de gemeente gewenscht acht behandelt dan achtereenvolgens verschillende punten voor den middenstand van belang, en waarbij het optreden der gemeente, voor een goede regeling of anderszins, van gewicht is. Zoo bespreekt hij Credietbanken en Informa tiebureaus, Belastin gen,Monopoliebedrjj ven, de oneerlijke concurrentie, winkelsluiting en Zondagsrust, Marktwezen, Middenstands kamers enz. Sprekers betoog werd met veel belang stelling gevolgd. De gemeente in het Vakonderwijs. Dinsdag. Hierover sprak Dr. J. Nouwens, O. P. 's morgens. Spr. wil het vakonderwijs nemen in zijn meest uitgebreide beteekenis, dus zoowel het handels- als het vakonderwijs. Hiervan zal hij bespreken het meer uitgebreid of zg. middelbaar-, en het eenvoudig of lager vakonderwijs. Duidelijk zal het zijn, dat het vakonder wijs van het grootste belang is, zoowel voor den staat als de provincie en de gemeente, en niet minder voor de individuen. Iedereen voelt, dat men zonder onderwijs niet tot bekwaming kan komen. Men kan zich zelf bekwamen, zeker. Maar met onderricht gaat het beter en vlugger. Er zijn zegt spr. in Nederland vakken, die beslist slecht gekend worden en daarom slechte resultaten opleveren. De concurrentiestrijd moet derhalve al tot het vakonderwijs bren gen. Zonder een goede vakopleiding zijn alle andere middelen om den middenstand te keipen, vruchteloos. Tot dusverre liet de vakopleiding veel te wenschen over en spr. vreest wel, dat er nog heel wat jaren zullen verloopen eer de jeugd in het algemeen deze opleiding krijgt. Daarom moet men trachten door patroons- leergangen aanvullend te werken Voor de middenstandsvereenigingen ligt hier een prachtig terrein open. Voor het jongere geslacht moet het vak onderwijs zoo worden ingericht, dat op een goeden grondslag worde voortgebouwd. De lagere school moet voorbereiding geven. Spr. dringt aan op een afzonderlijke wet geving op dit gebied de huidige toestand die alleen bevoegdheid geeft aan leer aren, die in het bezit zijn van acte M. O is gewoonweg bespottelijk. Spr. behandelt vervolgens de vragen, hoe kan verbetering in den hedendaagschen toe stand op het gebied van het vakonderwijs gebracht worden en wat kan de gemeente ten deze doen. Op de eerste plaats is het in het belang der gemeente, dat de plaatselijke industrieën blijven voortbestaan en bloeien. Vakop leiding is daarvoor noodzakelijk. Daarom kan het voor de gemeenten plicht zijn, om schalen of cursussen te stichten vooral wanneer het particulier initiatief te kort schiet. Elke vakopleiding, die voldoenden waarborg biedt voor deugdelijkheid, ver dient van gemeentewege gesteund te worden. Deze steun kan gegeven worden door voorlichting en door subsidie. Daarenboven toone de gemeente belangstelling in het vakonderwijs en geve daardoor moreelen steun. Men moet merkt spr. ten slottv op ook we! onderscheid maken tusschen groote en kleinere gemeenten. Indien een of an-iere vakschool of cursus voor een kleinere gemeente niet kan worden gegeven, dan moeten verschillende gemeenten samen werken Namens eene commissie van een 20 tal middenstanders en vrienden van Dr. Nou wens uit de Bisdommen Haarlem, Roer mond en Den Bosch, biedt onderstaande uitvoerende commissie na de rede van Dr. Neuwens hem eeD lauwerkrans aaD, als huldiging van den nieuwen Ridder in de orde van Oranje Nassau. De com. bestond uit de heeren Verbeek, R 'dam, pres. Kellenaers, Meerlo (L Secr. kap Schram, St. Odiliënberg, B. A. Verkuyl, Boxmeer, leden. De aanbieding van dit eereblijk ging met veel geestdrift gepaard. In den loop der ochtendvergadering kwam het volgend telegram in, dat met wenschen voor het welslagen van den BredascheD Katholiekendag werd beantwoord „Het dagelijksch bestuur van den Breda- schen Katholiekendag te Hulst, erken nende het nut der Sociale Week, wenscht bestuur alle succes". IT ALIÊ. De tijdelijke macht des Pausen. Mgr. Bourne, aartsbisschop van Westmin ster en primaat van Engeland, heeft aan de „Westminster Gazette" de volgende verklaring gedaan „Het is van het grootste gewicht voor de Katholieken van de geheele wereld, dat het Hoofd der Kerk een volstrekte onaf hankelijkheid geniet in de uitoefening van Zijn Herderschap. Daarom is het noodig, dat Hij niet de onderdaan is van den een of anderen wereldlijken souverein, want de belangen van dezen souverein kuiiDen met zijn geestelijke macht in botsing komen." Wat de Italiaansche garantie-wet be treft, heeft Mgr. Bourne verklaard dat de Katholieken deze als van geenerlei waarde beschouwen. Zij is in het leven geroepen door een parlementaire meerderheid, een zeer onstandvastig element. De macht, die haar heeft gemaakt, kan haar morgen weer ongedaan maken, De Katholieken willen een onafhankelijkheid, internationaal gega randeerd. FRANKRIJK. Bevordering van groote ge zinnen. In de Fransche gemeente Val- labrègues stelde de burgemeester aan den raad voor, aan onvermogende hoofden van gezinnen, die ten minste vier kinderen hebben, waarvan de oudste, hetzij jongen of meisje, nog geen 14 jaar is, een uit- keering van 5 fr. per maand uit te beta len. De uitkeering zou worden verstrekt voor elk kind boven de drie. Een weduwe wier oudste zoon nog geen 14 jaar is, zou voor al haar kinderen behalve de oudste, die uitkeering ontvaDgen. Zoodra in een gezin, waarvan verschillende kindoren recht hebben op de uitkeering, de oudste 15 jaar wordt, vervalt de uitkeering voor één kind. Hun, die eigenaar zijn vaneen huis, zou men eersl wat kunnen geven voor de kinderen boven het vierde. In zijn toe lichting wijst de voorsteller er op, dat hoof Jen van talrijke gezinnen, die slechts van hun dagloon moeten leven, evenzeer recht hebben op hulp als arme oude lieden. De gemeenteraad vond in het voorstel de uitdrukking van de gevoelens van soci ale solidariteit, die door de ware vrienden van de democratie worden gekoesterd, en meende, dat de ontvolking van het land erdoor zou worden tegengegaan en het schoolbezoek bevorderd Het college stelde dus een bedrag van fr. 500 beschikbaar en bepaalde, dat de uitkeering niet wordt ge geven, als het kind niet tot zijn 13e jaar de school bezoekt. ElVdEIiAH». Hef eucharistisch congres. De kardinaal-legaat Vine. VanuteUi, die het congres moet voorzitten, is gisteren te Londen aangekomen. Hij is de gast vam den aartsbisschop van Westminster. De Kardinalen Ferrari en Mathieu zijn den zelfden dag aangekomen. Kardinaal Lecot, aartsbisschop van Bordeaux is wegens ge zondheidsredenen belet het congres bij te wonen. Er zullen acht leden van, het H. College aanwezig zijn, namelijk de kar dinalen VanuteUi, legaat van den Paus; Fischer, van Keulen; Gibbons, van Balti more; Mathieu, van Rome; Ferrari, van Milaan; Sancha, van Toledo; Logue, van Armagh en Mercier, van Mechelen. De aartsbisschop van Westminster heeft een boodschap ontvangen uit Madrid, in naam van 50.000 Spaansehe katholieken, den wensch uitdrukkend, dat Engeland opnieuw het eiland der heiligen worde. Hij. ontving ook een schrijven over het congres van kardinaal Lorenzelli. De hertogin van Norfolk nood'igt in een brief in de „Tablet" al de katholieken, die in de buurt (der kathedraal wonen, uit, hun woningen te versieren als de groote processie met het H. Sacrament, die Zondag a.s. plaats heeft, voorbijtrekt De katholieken buiten Engeland hebben voor die versiering zooveel bloemen toe gezegd, dat er een hijzonder schip beL steld is, om al die bloemen over te bren gen. De eerewacht, bestaande uit katho lieken van alle streken des lands, telt reeds 12.000 leden. Biji gelegenheid der grootsch© proces sie op Zondag a.s. rijden uit alle deelen van Engeland bijzondere goedkoop© trei nen om de duizenden personen, die aan die jfrocessie willen deelnemen, naar Lotii den over te brengen. Het protestantsche Londensohe blad de „Daily Telegrbph" publiceert in ex- tenso het program van het Eucharistisch congres en schrijft een artikel vol waar deering en sympathie over dit congres1. Ook de niet'-katholieke „Times" schrijft er met veel waardeering over. Voor de namen der Nederlandsche gees telijken, die het congres zullen bijwonen, zie men onder de rubriek Kerknieuws. DIJITSi HX IDfD. Grieven der Katholieken in Duitschland. De Katholieken van Duitschland hebben indertijd gezegevierd over den aanstichter der Kulturkampf en in de laatste jaren menig recht heroverd, dat hun zoo langen tijid onthouden was geworden. Toch zij men echter op zijn hoede, zich den toestand al te rooskleurig voor te stellen. De heer Marx heeft hierover een duide lijk woordje gesproken in zijn rede „De tegenwoordige toestand der Katholieken in Duitschland", gehouden op het laat ste Congres te Dusseldorf. De Jezuïten en andere Orden zijn nog altijd niet toe gelaten. In Pruisen kan geen, enkele reli gieuze Orde zich vestigen zonder vooraf toestemming te hebben verkregen van de Ministers van Binnenlandsche Zaken en van Eeredienst. De Orden kunnen, zelfs geen nieuwe leden aannemen zonder ©en soortgelijke toestemming. Volgens de Grondwet van Saksen megen, binnen het Rijk geen kloosters of abdijen opgericht en geen religieuse orden toegela ten worden. Leden van geestelijke orden, die zich wijden aan de verpleging van zieken, mogen dit alleen doen als parti culiere personen, en dan jrog maar met speciale toestemming der Staatsoverhe den. In Wurtemberg en Baden bestaat geen enkel© geestelijke orde voor mannen!. In Mecklenburg bepaalt de regeering, waai' en hoe dikwijls de H. Mis mag ge celebreerd worden. In Brunswijk mag ©en priester, die geen Brunswijker van ge boorte is, alleen de H. Mis lezen wanneer hij daartoe verlof heeft verkregen van den Minister van Staat. In sommige gewesten van het Duitsche Rijk worden de Katho lieken stelselmatig geweerd uit de hoo gere apenbare ambten. Maar met verloop van tijd zullen al deze grieven opgeheven worden. Het Cen trum tenminste zal wel zorgen, ze één voor één pp te ruimen. Vooroordeelen. Een kostelijk staaltje van Protestantsche denkbeelden over katholieken, lezen wij in de „Köln. Volksz.". Een Protestantsche dame, geboren en opgevoed in het „verlichte" Franfurt a/Main, die later in Aken ging wonen, had gedurende eenigen t.ijd een katho liek meisje in huis, wist echter in den beginne niet, dat het meisje katholiek was. Toen zij dat pas tater ontdekte, was zij stom-verbaasd. Want. het was toch zoo'n flink, eerlijk meisjeDezelfde dame wan delde te 'Aken steeds midden over de straat, omdat zij op de trottoirs zoo dik werf viak langs Roomsche geestelijken, wie weet, wel Jezuïeten voorbij moest en die menschen wilden immers niets anders dan de uitroeiing der Protestanten I Toen eens een collecteerend prdepries ter abusievelijk ook bij haar aanschelde, en zij zelf open deed, deinsde zij bij het gezicht van den goeden Pater ontzet te rug, uitte een doordringenden gil en. sloeg hem de deur voor den neus dicht Een Jezuïet, die haar blijkbaar had wil len vermoorden I O sancta simplicitas! De echoone dagen van de sociaal-demo cratie zijn voorbijhier en elders en overal

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1