[er irststraat C 239, Goes. CERT door Euphonia. il adres voor COGNAC., SIN IJ 1)ER,Goes No. 98 Donderdag 20 Augustus 1908. Vierde Jaargang. ood-, Koek- en ischuitbakker lis. ECKHARDT Gz. TOLHOEK Co. ERHUISD 5sten markt d120 naar MARKT B 65, Goes. Sociëteit „V. 0. V." ïsdag 19 Aug. '08 LOON, Utrecht. N K E y BRAND. .ZIER, Tnrfkade, Goes. lboot „Zuid-Beveland". lelgisch geld Aankoop van Effecten- KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSBAG- en VRIJBAEAVOND. De Priester en de Sociale Hervorming. na TH. HENDRIKSE. Limpy, huwelijksmakelaar. Je ondergeteekende bericht hier. ie aan zijne geachte stad- en lp, dat hjj zich als IStigd in de vroeger door dhr. Igedreven bakkerij in de rs gunst minzaam aanbevelende. katholieken, [oopt niet in winkels, waar ienkwetsende artikelen uitgestald en voor-| aden zijn Loopt aan stations-boeken-lil Jlen of kiosken alleen die uur, welke zeker geen raar oplevert. Kilo f 0.58, bjj 10 Kilo i f 0.57, ns 100 Kilo a, f0.55 per Kilo. Kilo f 0.86, bij 10 Kilo i 0.64. lens 100 Kilo a f 0.60 per kilo. Ikensreuzel -ape f0.60; bjj minstens 100 Kilo of 4 per kilo. [Kilo, franco één veer f 6.50 per bui. pkenden rembours. korting toegestaan! 'oor het schoonmaken uwer pannen en ander vaatwerk 1 Wekeljjksche dienst. drecht-Rotterdam-Souda-Amsterdam binding met tilt tuttekenliggende pltitien. Vertrek van 00KS [ensdagmiddag 12 uur. I Vertrek van AJ1ATEUDA.U iterdagmorgen 5 u u r. I Vertrek vun ROTTERDAM aterdigivond 8 uur. natiën te Amsterdam bij w. de J. B. VERSCHURE, Kloveniers- I; te Rotterdam bij de Directie J. en B. SCHIJIJT, te Dordrecht bij S. »N Zn. en te Goes bij den Agent ÏQNHEMIUS. KOERS. lier soliden borgtocht, jrandschade. oensdags in het hotel de Kinder6" Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant- 0.05 Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór bnlf drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15' regels 0.50iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. i. De priesterlijke bediening heeft niets uit staande met de sociale quaestie, kan men dikwijls hooren. Staat de priester niet boven de stoffe lijke belangen, hij, die vreemd is aan den economischen strijd? In geënen deele. De priester moet de wetten kennen en onder-wijzen, die de christelijke maatschap pij bêheerschen. Door een rustelooze propaganda in den vorm van conferenties, tractaten, brochu res, dagbladen, in de arbeidsbeurzen, in de studiekringen, in de werkplaatsen,, zelfs in de school verspreidt het socialisme zijn heillooze leer. In naam der sociale rechtvaardigheid verwrikt het de grondvesten der maat schappij het wil de oude christelijke cha- ritas vervangen door een leeken verge- meenschappelijking; het stelt als een on aanvechtbaar dogma vast'de opperalmacht van den Staat. Wat drogredenen worden niet opeenge stapeld over het recht van den eigendom. Hoeveel valsche voorstellingen worden er niet gegeven over het huisgezin en den godsdienst. Moet de priester, die de gevolmachtigde, bewaker is der zedelijke waarheid, de| dwa ling niet ontmaskeren? Komt het hem niet toe de onverander lijke regels der Rechtvaardigheid overal bekend te maken? Zal hij de zielen, die hem zijn toever trouwd gehypnotiseerd laten door de luid ruchtige formulen, van welke de dwaling zich bedient: dat de arbeider recht heeft op het geheele product van zijn arbeid; dat privaat bezit diefstal is, enz.? In de diepste lagen van het volk biedt het socialisme zich aan als een nieuwe godsdienst, bestemd om het oude geloof te vervangen. Zal de priester de evangelische leer tegen deze zich vermenigvuldigend© aan vallen kunnen verdedigen, met succes deze sociale dwalingen kunnen weerleg gen, indien hij onbekend js met de be ginselen en de grondslagen der christe lijke sociale orde? Zal hij met gezag en bevoegdheid kun nen. spreken, zoo hij niet de socials vraagstukken heeft bestudeerd, waaruit de collectives ten een wapen smeden tegen Kerk en Godsdienst. Zegge men niet dat het gezond verstand voor deze taak voldoende is. Beluister de gesprekken op straat, sla een vluchtigen blik in de boeken, tijd schriften, en bladen door de socialisten verspreid, en ge zult overtuigd zijn, dat een ernstige en diepe studie noodig is. Een machtige beweging van sociale her vormingen beroert onze tegenwoordig© maatschappij. in de verwarde mengeling der volks- wenschen is lang niet alles af te wijzen, is alles niet te versmaden, is alles niet onrechtvaardig. Van den anderen kant zou eten. beweging, die niet geleid zou worden door recht vaardige ideeën, door ware beginselen, maar alleen door goedgezindheid of edel- „Kranten I" Limpy schreeuwde het met schorre stem en een bewonderenswaardig doorzettings vermogen, terwijl de menigte, die van uit de winkels en kantoren huiswaarts keerde, hem voorbij liep. „Kranten! AvonduitgaveKranten 1" Zijn smal wit gezichtje keek verlangend naar de voorbijgangers, of hij ook de men. sc.hen kon ontdekken, die iederen avond een krant bij hem kochten en zijn kruk tikte een vlugge taptoe op het plaveisel, terwijl hij heen en weer liep om zijn waar aan te prijzen. „Laatste uitgaaf!" riep hij steeds schor, toen de laatste achterblijvers hem haas^ tig voorbijliepen. „Avonduitgaaf!" En met een huivering van angst bij de gedachte aan het moeilijke werk, dat hij ging ondernemen, bereidde hij zich voor Trafalgar Square over te steken. Zijn tasch met kranten stevig onder den arm ge- moedige bedoelingen gevaar loopen van ernstige dwalingen na zich te steepen en te leiden naar ernstige afdwalingen van den rechten weg. En wie zou hier voor het christenvolk de gezaghebbende gids zijn anders dan de priester, de vertegenwoordiger van God en Kerk? Is het niet zijn taak de beginselen der christelijke rechtvaardigheid en liefde te onderwijzen, buiten -welke er geen nuttige noch vruchtbare sociale hervorming kan plaats vinden; te ooi'deelien tusschen ge wettigde en onrechtvaardige eischen? Dit alles vereischt de kennis der wetten, welke de sociale ©n economische orde beheerschen. De priester is leeraar, maar hij is ook en vooral herder. Als zoodanig peilt hij de zielewonden en verzacht de lichamelijke ellende. Onmetelijk is het veld van actie der priesterlijke charitas, maar deze deugd moet geleid worden door de voorzichtig heid en bescheidenheid. Al is de weldadigheid onveranderlijk in haai- beginsel, zij neemt toch al naar ge lang der tijden, plaatsen en omstandig heden verschillende vormen aan. Tegenwoordig en niet zonder reden wordt meer belang gehecht aan inrich tingen, die de nooden voorkomen, dan aan de werken van bijstand. Men wil de individueel© weldadigheid vervangen zien door ©en gemeenschappe lijke. Mogen den priesters deze nieuwe vor men der charitas onbekend blijven en mo gen zij vreemd blijven aan de moderne evolutie der weldadigheid? Wanneer de priester zijn bediening uitoefent in de steden, zal hij de verteeni- gingen voor onderlinge verzekering of bij stand bestudeeren, de werking der pen sioenkassen voor den ouderdom, die ar beidssecretariaten, de woningen enz. En. zich herinnerend, dat de Paus de werk lieden wil zien ingelijfd in vereenigingen, die bestemd zijn om de oude corporaties te vervangen, zal hij de piiddelen opsporen hen in Katholieke veneanigingen bij elj- kaar te brengen en den anti-godsdienstigiejn. invloed der socialistische vereenigingen te paralyseeren. Leeft de priester te midden eener lande lijke bevolking, zoo zal hij de inrichting der landbouwkassen bestudeeren, de in richting der boerenleenbanken, hij zal zich op de hoogte stellep, van de veevei'zeke- ringen, van elke coöperatie, die in den nood der landbouwers kan ter hulp komen. Al is de verlichting der tijdelijk© kwa len een deel der priesterlijke bediening, men mag niet vergeten, dat 's priesters hoofdtaak, zijn primordiale functie is een zieleherder, een zieleredder je zijn, de menschen te geleiden naar het eeuwige geluk in den hemel. Aan dit doel is alles in de priesterlijke bediening ondergeschikt. Maar om zielen te redden is het abso luut noodzakelijk, dat de priester tot hiet volk ga, dat hij zich met het volk in contact stelt en zich mengt in het volks leven. Hij moet het volk zoeken overal, waar het zich bevindt, de taal spreken, die het begrijpt, het aantrekken door stoffe- klemd, en stijf steunend op zijn kruk keek hij angstig in alle richtingen om zich te overtuigen, dat de weg vrij was om zijn gevaarlijke reis te kunnen voortzetten. lederen dag opnieuw vervulde deze tocht in de eerste schemering Limpy's ziel met angst. Hij was er vast van overtuigd, dat er eens een tijd. zou komen, dat hij niet flink genoeg meer zou zijn om zich een weg te banen tusschen de voortsnel lende rijtuigen en automobielen, die pinr ophoudelijk 'dreigden het kleine manke jongetje een ongeluk te bezorgen. Maar hij moest oversteken om zijn gewone plaatsje te bereiken voor 'tgroote restau rant aan den overkant, anders zouden alle kranten niet verkocht worden, en, niet ver kocht© kranten, dat beteekende geen ont bijt den volgenden morgen. Tik, tik, tik! ging Limpy's kruk, terwijl zijn bleek gezichtje angstig uitkeek naar do naderende 'rijtuigen, en tik, tik ging ook zijn kleine hartje, terwijl hij overstak; toen hielden hart en kruk plotseling bei de op met tikken, vlak achter hem klonk het waarschuwende getoeter van een auto mobiel, het vreeselijkste spook, waarvan lijke goederen om het te richten naar de onvergankelijke, bovennatuurlijke goede ren. En is het niet duidelijk, dat werken als patronaten, verzekeringsvereenigingen, landbouwvereenigingen, enz. enz., den priester gelegenheid geven en middel ver schaffen om mei het volk om te gaan? Ook voorlichting „Het Volk" van gisteravond schrijft in een hoofdartikel o. a. dil „Het „Ka,th. Soc. Wbl." moot onsj eens vertellen waar ooit een Nederlandsche bisschop er tegen opgetreden is dat ka tholieken met andeisdenk-enden samen middenslandsvereenigingen vormden en hetzelfde Wad moei ons eens viertelljen waar' ooit een katholieke patroon gelast is uit de gemengde patroonsvereenigini- gen te treden". Op den Delftschen Katholiekendag heeft de Bisschop van Haar- 1 e m zijn stem verheven vóór de oprichting van uitsluitend Katho lieke mi d dens tand s vereeni gingen. En ad secundum: dat er katholieke patroons zijn, die bij een „gemengde pa- troonsvereeniging" zijn aangesloten, is allerminst ©en bewijs, dat gemengd© pa- troonsvereenigingen door dj© Kerkelijk© Overheid worden goedgekeurd. Het tegendeel is waar. Slechts federatieve samenwerking is gewenscht. Eenige rectificatie door „het Volk" of geestverwant blad vragen wie niet: tot de hoogte van erkenning van ongelijk kan men zich aan die zijde toch niet verheffen. ITALIË. Een katholie k-s ociale over winning. De tusschenkomst van het katholieke Bureau van Padua bjj de staking van 4000 wevers te Piove is met em spoedig en belangrijk succes bekroond geworden. De arbeidsters kregen op verschillende punten de inwilliging hunner eischen. De socialistische organen verbergen geens zins hun spijt over dit succes van het Katholieke Bureau, en betreuren het, dat deze staking geslaagd is, omdat juist een katholieke organisatie tot dit v ior de arbeiders zoo gunstige resultaat heeft bij gedragen. Schandalen in Italië Naar aan leiding van het schandaal Nasi, den oud minister van onderwijs, notabene heeft men de regeering als het ware genoodzaakt, een commissie van onderzoek over de admini stratie in zake onderwijs in het leven te roepen. Behalve de onregelmatigheden, zegge schurkerijen, van Nasi, heeft de commissie tal van andere ontdekt, die de commissie aanleiding hebben gegeven om onmiddellijk den heer Luca Apprillo, directeur-generaal van het middelbaar onderwjjs te Palermo, die reeds tijdelijk buiten betrekking was, voor goed te ontslaan. Verder verlangt ze ontzetting van den heer Secondo Ferrari, econome beheerder bij het ministerie van onderwijs en schor sing van de hecren Louis Cossu en Caniggia Limpy ooit droomde. Nog een schril geluid, een kreet van angst en toen lag een maak klein jongetje in elkaar gedoken op den grond, een stapel kranten tegen zijn borst ge klemd, een gebroken kruk naast zich. „Arme, kleine bedelaar!" zei de eige naar van de auto, zich snel een weg ba nend tusschen de snel aangroeiende me nigte en boog zich over Limpy heen. „Vlug Alphonse!" tot den chauffeur, „we moe ten hem naar het hospitaal brengen zijn hart klopt nog, God zij dank!" Een rij kleine witte kribben, twee aan twee tegenover elkaar geplaatst, en in elk een kleine jongen, dat was het, wat Lim py's verbaasde blik zag, na wat hem toe scheen een lange nachtmerrie te zijn van vreemde geluiden, vreemde geuren en de aanraking van zachte handen.. Nu dommelde hij nog zoo'n beetje in de kinderzaal van het hospitaal en toen hij zijn hootd op het kussen omdraaide, keek hij eensklaps recht in de zachtste bruine oogen, die hij ooit gezien had. „Hoe voel je je nu, kleine man?" vroeg respectievelijk directeur eu deurwaarder bij het ministerie. Leeds heeft de heer Bava, minister van het open baar ouderwijs de noodige instructies of bevolen gegeven tot de uitvoering van deze straffen. Dezelide commissie heeft de bewijzen gevonden, dat onder het ministerie Bac celli, door dezen minister, een der rijkste geneesheeren van Rome, ondersteuningen zijn verstrekt uit 's Rijks kas aan zijue zuster en aan zijne bloedneven. Verder vond de commissie eene uitgave van 60000 frs. voor het gebruik van rij tuigen, in het belang van den Staat, of schoon de heer Baccelli evenals al de andere miuisters een rijtuig van den Staat te zijmr beschikking had, en op den laatsten dag dat de vrijgevige Baccelli aan het bewind was, werf aan ambtenaren van zijn ministerie de bagatel van 18000 fr. als een bewijs van zijn goed hart en mild heid uitgedeeld Dat zijn staaltjes van rechtvaardigheil en eerlijkheid in practijk gebracht door logemannen, die het beginsel hoog houden, dat het goeie niet moet gedaan worden uit baatzucht of om loon hiernamaals, maar enkel uit het zuiver beginsel, omdat het goed is. IHITStlII.lM». De Duitsche Katholiekendag.. Voor de 55e maal zijn Duischlands Katholieken van alle streken te Dusseldorf samengestroomd om de grootsihe demon stratie van bun jaarljjkschen Katholiekendag te houden. Een indrukwekkende optocht werd door de werklieden gehoudeD waarvan wc hier een mooie beschrij ring laten volgen. Onafzienbaar was die r£' van banieren, onafzienbaar, eindeloos ook de stoet zelf. In gesloten gelederen trokken zij daar voorbij, de mannen des arbeids; met opge wekte gezichten en veerkrachtige schreden. Het eene muziekkorps was nog niet voorbij of het andere volgde reeds. Bijna zeventig muziekkorpsen trokken mede en onder de tonen van al die vroolijke eu opgewekte muziek marcheerde het leger van den arbeid krachtig en welgemoed voorbij. Vóór het slot en de tribune gekomen, werden de banieren gebogen ten hoofschen groet aan den kardinaal-aartsbisbchop en een krachtig Hoera steeg voortdurend de lucht in. Kardinaal Fischer, die aanhoudend boog en met de hand groette, scheen hoogst voldaan over het hem gebodeD schouwspel en was zeer opgewekt. En al maar door trok de stoet, geen einde was te zien; de rjj der banieren scheen eindeloos. Links en rechts waren reeds honderden verdwenen en steeds kwamen zij bjj tien tallen onder het groene bladerdak als in een galerjj van groen en boomen aange dragen. Het aantal der defileerende mannen leek onbegrensd. In dichte drommen trokken zij voorbij, onophoudèlijk, compagnie na compagnie, bataitlon na bataillon, regiment na regiment met hun aanvoerders, de be sturen en adviseurs. Ruim v ij ftig duizend man telde de stoet Denk u daar eens even in v ij f- tig duizend man. Dat is heel wat méér dan menige be langrijke provinciestaddat is tngeveer de verpleegster Martin vriendelijk. „Bestl" fluisterde Limpy met een zwak stemmetje, na. een oogenblik nadenken, nog maar half overtuigd dat hij niet droomde. Juffrouw Martin glimlachte. „Dat is goed", zei ze, „en nu moet je stil blijven liggen en probeeren weer in slaap te komen". „Ja", stemde Limpy toe, en sloot ge hoorzaam zijn oogen. Hij sliep nog toen de dokter, vergezeld van een breed geschouderd, deftig en vriendelijk uitziend heer bij zijn bedj© kwam. „De heer Cochrane juffrouw Mar tin", stelde de dokter voor. Juffrouw Mar tin boog een beetje minachtend, mijnheer Cochrane's buiging getuigde van hoffelijke erkentelijkheid, zoowel als van eerbiedige bewondering. „Arme, kleine bedelaar!" zei hij, be rouwvol naar Limpy kijkend. „Hij is zoo'n kleine jongen en bovendien nog lam. ik voel me alsof ik op een weerloos dier getrapt heb. Kan hij gauw weer beter zijn, dokter?" „0 ja", antwoordde de dokter. „Hij is zes maalde heeleS. D. A. P. van Nederland! Ruim vijftig duizend man trokken daar voorbij een machtig heirleger van den arbeid dat optrekt, de vaan des Kruises in top, ter overwinning! De indruk, die zulk een stoet maakt, is dan ook gewoon onbeschrijfelijk. Zelfs de overdrijvende Duitschers konden maar één woord vinden„groszartig" in den super latief. Nooit zag Düsseldurf zulk een stoet, de heele Riju-provincie misschien niet! De moreele invloed, die van zulk een ontzaglijk grootsche demonstratie uitgaat, is niet te onderschatten. Wat men aan ook moge denken of zeggen, iedereen moet erkennen, dat een demon stratie als deze door geen partij in Duitsch- land zou kunnen worden tot stand gebracht. Het was een éénig, onbeschrijfelijk indrukwekkend schouwspel. Eindelijk, na bijna anderhalf uur, kwam het einde van den langen stoet en mar cheerde de achterhoede van het leger der 50.000 man voorbij 1 De Ovatie. Toen de kardinaal-aartsbisschop van zijn zetel verrees, werd hem spontaan een geweldige ovatie gebracht. Hoera's en Hocb's stegen de lucht in, hoeden en zak doeken wuifden Z. E. toe. Dan werd plots ergens het liid :„Groszer Gott" aangeneveu en in het volgeude oogenblik zong de menigte ineie. Dac was een plechtig oogenblik. Een onafzienbare menschenmenigte, hoofd aan hoofd, dicht in elkaar staande, vullende het ptein en de straten eu lanen, op de tribune een uitgelezen gezelschap, vooraan de kerkvorst, iu den rooden mantel, het roode kapje op de zilverwitte haren, het fijne gezicht met de van leven tintelende oogen, ernstig en waardig neerziende op de men- schenmassa's vóór hem 1 Als het lied gezongen is, stijgt nog een drievoudig, donderend Hoch op en dan heft Z. E. de roodgehandschoende hand op eu vallen allen op de knieën, om den zegen te ontvangen. Daarmede was deze onvergetelijke feest- optocht afgeloopen. Na een levensgevaarlijk gedrang, waarin wonder boven wonder geen ongelukken gebeurden, vielen de compacte meuschenmuren uiteen en stroomde de menigte naar de stad terug, een onverge- telijken indruk van de schitterende deuiou- stratie met zich nemend. POIiEN. Pius IX en de Poolsche boer. Talrijke en zware beproevingen had Z. H. Pius IX te verduren; een bittere kelk was hem bereid, een kelk, dien hjj tot den bodem toe moest ledigen. Doch ook zijn den H. Vader vele vertroostingen ten deel gevallen. Een trek van eenige boeren uit een arm Foolsch dorp, die dea Raus in zijn lijden wilden troosten, is wel waardig om in onze gedachtenis te blijven voortleven. In 't jaar 186i kwam een pelgrim van reusachtige groote door de Rorta del Ro puio de Eeuwige Stad binnen. Aan zgu hand bengelde de rozenkrans, over den schouder hing een zak waarin zich het brood bevond, dat by, al bedelend, onder weg tot zijn cDderhoud gekregen had. Destijds waren er in Rome vele Roolsche vluchtelingen, want voor hen, die zoo niet ernstig gewond". „Ik ben blij dat te hooren", zei mijn heer Cochrane op verheugden toon. „Alleen een gebroken mb", vervolgd© de dokter. „Zijn mankheid zou hersteld kunnen worden dooir een eenvoudige ope ratie", voegde hij er als in gedachten aan. toe, „en bij goede voeding en veel frissche lucht en lichaamsoefening zou hij zoo'n flinke stevige kleine jongen, gewor den zijn, als u ooit gezien heeft". „Doe u het", antwoordde mijnheer Cochrane ernstig. „Spaar geen uitgaven en als hij zoover hersteld is, dat hij uit mag, dan zal ik hem naar mijn buitenverblijf op het land sturen met een verpleegster". De bruine oogen van juffrouw Martin kregen steeds zachter uitdrukking en lief- koozend .streek ze over Limpy's verward krulhaar. Mijnheer Cochrane's blik dwaal de af van het witte bedje en den klei nen jongen en zooi veranderden ook zijn gedachten van onderwerp. (Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1