TsT? FUKKEN, handel. "PÖ Een pakje! No. 89 Donderdag 30 Juli 1908. Vierde Jaargang. L SNIJ DER, Goes [Vliegen papier! (ZOON, Utrecht. leljisch geld Verschijnt eiken MAAHDAG-, WOEHSDAG- en VRIJDAGAVOND. V. De Tijdgeest. ISTRE COLBERTS INEN COLBERTS A. DE LIGNy, GOES. K MEEL (bekend) iSMEEL KAKEBEEKE IG A ARSCHE VOERBLOEM ENGD VOERMEEL <oop degelijk Varkensvoeder. R KT GOES. [omboot „Zaid-Beveland". Aankoop van Effecten- ma TH. HENDRIKSE. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Onder vier oogen. BUITENLAND V VOOH STROOIIOGDK* I1/» cent. DE ROOS, Vlasm., Middelburg Juli begint de trekking der |tsloten, en Tijdgeestloteu klissen. prijs loten f 50,000. [prijs polissen 100,000. 'ijdgeestlot f 1.50. Klassikaal f 0.30. Tijdgeestlot f3.—. Klassikaal f 0.60. leestpolis f 10.—geldig voor floterijen, betaalbaar met fl.-_ I maand. prkrijgbaar a/h. HOOFDKAN- |R, Zuidblaak 32 te Rotterdam lues bjj W. EFDÉ, 's-H. Hen- Ikinderenstr. 48 en L. H. A. INKS, Sigarenmagazijn, Kerk- |t O 12. raagt trekkingsplan. piiËFOOT a vel voor 5 cent, DE ROOS, Vlasm., Middelburg. Wekelijksche dienst. pordrecht-Rotterdam-Gouda-Amsterdam verbinding met alle tusschenliggende plaeteen. Vertrek van GOES foensdagmiddag 12 uur. Vertrek van AMSTERDAM Zaterdagmorgen 5 uur. Vertrek van ROTTERDAM Zaterdagavond 8 uur. brmatiën te Amsterdam bij W. DE en J. B. VERSCHURE, Kloveniers- valte Rotterdam bij de Directie J. en d. SCHU1JT, te Dordrecht bij S. 1AN Zn. en te Goes bij den Agent DHUERVELD. 5 Kilo a f 0.60, bij 10 Kilo if 0.59, lens 100 Kilo f O 57 per Kilo. 1 5 Kilo f 0.68, bjj 10 Kilo f 0 66, ptens 100 Kilo f Q.62 per kilo. 1KENSREÜZEL f0.60; bij minstens 100 Kilo of 1 [>9 per kilo. Kilo, franco één veer f 6.50 per bus. pekenden rembours. 7o korting toegestaan. KOERS. Jder soliden borgtocht. Brandschade. loensdajs in het hotel de Kinderen Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant- 0.05 Advertentiën worden ingewacht op Maandag en Woensdag vóór half drie en Vrijdag vóór een uur 's namiddags. BureauLANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant. Reclameberichten 25 Gt. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Komaan, ik zal je dan' eens zeggen, dat de Katholieke Kerk in elk opzicht haar aan dacht schenkt aan de vragen van den dag. Ik doe dat liever onder vier oogen. Niet, dat ik dat niet zoui durven in het publiek, zooals laatst mijn vriend Kerretje, toen men hem vroeg naar zijn afkomst en vroe gere aspiraties, maar wij zijn dan meer op ons gemak. Welnu dan ,je weet wel, daar zijn zoo 'n stuk of wat van die woorden, die de bagage uitmaken van ieder modern mensch. Dat zijn o. a. wetenschap, kennis, vooruitgang, humaniteit, verdraagzaamheid, solidariteit, beschaving, moderne geest, verlichte eeuw en dergelijke meer. Dat zijn woorden die klinken als de turk- sche trom bij de fanfare„Hoe harder hoe mooier". Alleen het bezigen van die woor den verraadt een hooge beschaving, dat be grijpt u, niet waar? s Zulke beschaafde menschen dan, hebben ook de gewoonte om te zeggen, „je moet met je tijd meegaan". Die goeie oude tijd, welke vroeger zoo veel geld waard was en waarvan men zeide, dat hij nooit weerom kwam, die is nu heelemaal uit de mode, die is vertrok ken. Of ik het daar'mede dan niet eens ben? Betrekkelijk. Ik geloof dat en in dien goeien ouden tijd veel was, wat we gerust kunnen behouden. De liefde voor de' zedigheid b.v. Laatst sprak ik met een geestelijke onder mijn kennissen. Hij is pastoor, op een dorp met een oude kerk. 't Wasi er erg heet op een Zondag onder de Hoogmis,1. Ik zegEer waarde, waarom zet u in de kerk toch geen raam open? Och, Ovo, zegt hij, je hebt wel eens gehoord, dat de menschen elkander toe- wenschen: gezondheid naar ziel en lichaam Ik zeg: jawel, Eerwaarde. Welnu dan, mijn goede Ovo., som migen gaan hier zoo dun gekleed, dat de gevaren voor de gezondheid van de ziel, die daardoor ontstaan, niet mogen ver meerderd worden met de gevaren voor de gezondheid naar het lichaam. Ik zegZoo1 ja wat moest ik andere zeggen? want daar is wel wat van aan. Zoo was er natuurlijk nog veel meer in den. goeden ouden tijd, dat werkelijk te recommandeeren was. Ze moesten dat nu met het nieuwe vereenigen: misschien kwamen ze dan weer op den middenweg, waarvan men in den ouden tijd zeide, dat het de gulden middenweg was. Zoo roepen ze nu in onzen tijd om ge lijkheid van allen voor de wet. Nu, dat is een goede gedachte. Dat is een beginsel, door de Katholieke Kerk altijd verkondigd, want zij leert, dat alle menschen broeders zijn, gelijk in afkomst, in wezen en in bestemming, gelijk voor God. Maar juist omdat zij zich te weinig met God bemoeien, zijn er nu in den laatster: tijd bij die roepers om gelijk recht zoo waar ook roepsters gekomen, kiesrecht-dames. Men heeft opgemerkt, dat daar zoo weinig moeders bij zijn 1 Meer zeg| ik niet er van. Vurig verlangt men ook, dat elk vak, elke waardigheid, of hoe ge dat ook noe men wilt, voor een ieder zal openstaan. Zoo ongeveer als in Amerika, waar Hoo- sevelt de president, een neger benoemde tot professor aan een universiteit. Dat is ook weer een goede gedachte. Reeds 19 eeuwen lang staan in de Katho lieke Kerk alle waardigheden voor een ieder open. De eenvoudigste onder de kin deren van het volk, kan er priester, bis schop, cardinaal, ja zelfs pans worden, Rus X is mijn getuige. Maar bemerk nu eens goed, dat diezelfde l'ius X, die van zeer eenvoudige afkomst is, door die het hardst om gelijkheid schreeuwende men schen minachtend wordt aangeduid: als „de dorpspastoor van het Vaticaan". Als heel iets bijzonders roemt onze eeuw op haar liefde voor het kind. Bevreesd dat een ander dat niet zal opmerken, gaat men nu zelfs tentoonstelling van kinderen houden, alsof het honden waren, of kip pen. Het mooiste „exemplaar" kreeg een gouden medaille. En nu zal men voortaan hij huwelijksaan vragen er naar informee- Ten of mijnheer de bruigom of mejuffrouw de bruid ook soms bekroond is geweest op een of andere tentoonstelling. De liefde voor de kinderen, waarmede die tenttoonstellingen niets hebben to ma ken, is ook weer een goede gedachte. De Stichter van de Katholieke Kerk staat be kend als de groote Kindervriend. Van ons allen vordert Hij, dat wij- zullen worden als kinderen, of wij zullen niet binnen gaan in het Rijk der Hemelen. Jammer maar, dat er tegenwoordig zoo- velen eigenlijk een molensteen aan hun hals moesten hebben, om de ergernis, die zij aan de kleinen geven. Ge hebt natuurlijk ook wel eens ver nomen, van de waardigheid van den mensch, waarmee dit niet overeenkomt en dat niet strookt. Met „dit" en met „dat", bedoelen ze dan alles, wat ver hinderen kan, dat de vrijheid van den mensch worde omgezet ia bandeloosheid. Overigens heeft de mensch werkelijk een groote waardigheid. Eén menschen-ziel is meer waard dan de heele wereld. De duivel wil dan ook alles er voor geven, als ge nedervalt. en hem aanbidt. De Katholieke Kerk heeft altijd op die waardigheid van den mensch gewezen vrijgekocht door het Bloed van Christus, na reeds geschapen te zijn, om God leeuwig te aanschouwen in den Hemel. 0. V. O. UIT DE PERS. De achterstandsontwerpen. In het C e n t r u m" schrijft M r. A(al- berse) over het lot, dat den achterstands- ontwerpen in de Eerste Kamer ten deel viel. De Minister deed de toezegging, in de Tweede Kamer met een nieuw wetsontwerp te komen, waardoor de 65 ers nog vijfjaren bedenktijd zullen krjjgen. Bij den schrijver nu rees deze bedenking is deze wijze van wetsbehandeling, waarop de Eerste Kamer doelbewust aanstuurt, niet volmaakt in strijd met de Grondwet? Doelbewust immers ook bjj de wet op het arbeidscontract heeft de Eerste Kamer hetzelfde spel gespeeld. Ook toen werd groot misbaar gemaakt in het Voor- loopig Verslag. Men zou gedacht hebben er blijft geen stuk van heei Ten slotte verklaarde echter de Kamer zich bereid het wetsontwerp aan te nemen, indien omtrent een bepaald onderdeel de Minister een novelle toezegde. Zoo ook thans weer. Doch dit is niet anders, dan het door de Eerste Kamer zich aanmatigen van het recht van amendement, hetwelk haar door de Grondwet opzettelijk onthouden is. Immers, of de Eerste Kamer zelf een wetsontwerp naar de Tweede Kamer terug zendt, met een voorstel tot wijziging, of dat zij een Minister als boodsehappen-over- brenger daarvoor gebruikt, dat moge wat chiquer staan, in den grond en practisch is bet volkomen hetzelfde Waar nu, 200 eindigt Mr A de Grond wet opzettelijk aan onzen Senaat het recht van amendement niet heeft toege kend, komt ons deze wijze van handelen voor te zijn in strjjd zoowel met de letter als met den geest van onze Grondwet. „En daarom een zeer bedenkelijk ante cedent". De Gelderlander heeft het er over, dat Minister Nelissen zijne voorstellen tot spoedige voorziening in den achterstand bij onze rechterlijke colleges wegens het unanieme verzet in de Eerste Kamer heeft moeten intrekken, en schrijft dan De Eerste Kamer vond het verschrik keljjk, dat op rechters boven de 65 jaar een „zachte drang" tot heeDgaan zou worden uitgeoefend. De Minister van Justitie bad dit te voren moeten inzien. Hij heeft te veel waarde gehecht aan argumenten, waar hij had moeten rekenen met psychologische overwegingen. Hoe kon hij nu bij de Eerste Kamer aankomen met voorstellen, die den 65-jarigen leeftijd min of meer ongeschikt voorjusti- tiéele werkzaamheid achtten Van de 40 Eerste-Kamerleden, wier leef tijd wij konden nagaan, hebben er 18 den 65-jarigen leeftijd bereikt of overschreden, 11 zelfs den 70-jarigen leeftijd, 4 anderen zullen de 65 jaren binnen hun zittingstijd overschrijden, van de overigen zijn er slechts 6 beneden de 60 jaar en slechts 2 beneden de 58. Politieke en wetgevende arbeid is min stens even zwaar als justitiëele. Men moet dus de Eerste Kamer haar verzet niet al te euvel duiden. Tout savoir, c'est tout pardonner, zegt de „Gelderlander", Intusschen >s de vraag gewettigd of onze Eerste Kamer ook geen behoefte heeft aan een verjongingskuur. Fit AN li 11 IJK. De opleiding der Geestelijken. Door de onwettige gewelddaden tegen de instellingen tot opleiding vain geestelijken, de kleine en groote seminaries, is het vor men van alleszins voor hun zware, ver antwoordelijke taak berekend© priesters, in Frankrijk geheel in de war gestuurd. Het was dan ook een van de meest drin gende zoVgen van het episcopaat ©n de leeraren aan deze seminaries, de oplei ding op nieuwe hechte grondslagen op te bouwen. Daartoe diende d© voor twee jaren opgerichte „Alliance des grands sé- minaires", bond der groot-seminaries, die de afzonderlijke seminaries sterk wilde ma ken door hun vereeniging in één bond. Deze bond heeft zoo juist iu Parijs zijn derde jaarcongres gehouden; de leden be- hooren tot het leeraar-personcel en de di recteuren van een aantal diocesane semi naries. Al de seminaries zijn nog liiet aan gesloten, doch sinds het vorig jaar nam hun aantal met vier toe. Totaal zijn van de 84 bisdommen in Frankrijk er 72 bij den bond aangesloten. Op het dit jaar gehouden congres was een der meest belangrijke behandelde on derwerpen de militaire dienst der jonge geestelijken, en in 't hijzonder de vraag, of de tot den militairen dienst opgeroepen geestelijken, zich ,ook kunnen laten be vorderen. Wat den actieven dienst betreft, heeft het Fransche episcopaat reeds be sloten, dat daarbij zulke bevorderingen wel zijn aan te nemen; daartegenover is het nog een open vraag wat een reeds zijn kerkelijk ambt uitoefenende priester met zijn benoeming tot reserve-officier heeft te doen. Als besluit van het congres wordt medegedeeld, dat in dit geval „de seminaristen het oordeel van den betref- fenden bisschop mo.eten inwinnen. De mi litaire wetgeving is in haar tegenwoor- digen vorm tegen de Kerk gericht, en men moet in elk geval afzonderlijk wel dege lijk onderzoeken, of men bij het aannemen van het palent als reserve-officier niet op de een of andere wijze de treurige wer king van de wet ondersteunt". De bond wil verder als inlichtingsbureau dienen bij het opnemen van seminaristen, die vroeger van een ander seminarie we gens zware tekortkomingen zijn heenge zonden. Ook het vacanlie-vraagstuk kwam aan de orde. Gedurende de driemaandelijksche vacanties zullen de seminaristen zich met het leven in de pastorie en de verschil lende yereenigingen vertrouwd moeten maken. Als de leermethode bij het onderwijs in de theologie werd in hoofdzaak pp dit congres de scholastieke geproclameerd, geheel volgens den zin der encycliek Pas- cendi. Er wordt dit jaar bijzonder geklaagd over de hedendaagsche ontvolking der se minaries tengevolge van de moieielijkhe- den, waarin zich de Fransche Kerk op het oogenblik bevindt. Deze klacht is niet nieuw, doch nooit was zij zoo dringend alsi den laatsten tijd. '„Als wij nog eenige jaren verder zijn schreef onlangs de „Semaine Religieuse" van het bisdom Périgueux zal erin de kleinere parochies geen geestelijke meer te vinden zijn; de geloovigen zullen in die parochies de kerk niet meer bezoeken, het bloed des Heeien zal in den kelk niet meer vloeien". Is deze zwarte voor spelling te pessimistisch? In elk geval is zij niet de eenige, welke in Frankrijk wordt gehoord. Nog dezer dagen schreef Mgr. Sevin, bisschop van Chalons, in de circulaire, waarmee hij de hem onderhoo- liige geestelijkheid opriep tot het priester congres, da t a. s. Dinsdag en Woensdag in zijn bisschoppelijke residentie zal gehou den worden: „Op het voorbeeld der hoo- hoogere maatschappelijke klassen begint ook de bevolking van het platteland het heiligdom te verlaten en houdt zij op haar zonen aan de Kerk te geven. De wonde wordt zienderoogen grooter, en indien wij er niet in slagen haar door gemeenschap pelijke pogingen te genezen, zal het voort- bestaan-zelf van het bisdom gevaar loo- pen. Is er ernstiger reden noodig om u belang te doen stellen 111 de werkzaam heden van het congres en in de practische besluiten waartoe wij zullen moetien ge raken ten einde het grootste der gevaren te bezweren, welke wij loopen kunnen?" Volgens kanunnik Dupin, secretaris van het aartsbisdom Parijs, die een desbetref fende statistiek in de „Revue du Clergé Franyais" publiceerde, was reeds in 1900 het aantal leerlingen der kleinseminaries binnen een kwarteeuw met een derde ge deelte gedaald. Intusschen befeekende dit nog niet den ondergang der seminariën, want zij hadden zich kunnen herstellen, er was reden om te hopen op de toe komst. „Van deze hoop, van alle goede verwachtingen vervolgt kanunnik Du- pin is echter niets overgebleven; en onder alle ruïnes, die in ons vaderland door de Scheidingswet zijn aangericht, is er geen vollediger en verschrikkelijker dan die der klein-seminaries". ITALIË Pater Bartoli. Een der redacteu ren der „Civilta cattolica", pater G. Bartoli, schrijver van de „Autobiographie d'un Surhomme", heeft de Sociëteit van Jezus verlaten, omdat zijn oversten (van de provincie Venetië) hem tevergeefs ver zochten een verklaring te geven van het feit, dat zijn laatste geschriften het voor werp waren geweest van zulke bezwa rende kritieken uit modernistisch oogpunt. Pater Bartoli, door plechtige geloften ge bonden, kón de Orde niet verlaten, zon der zich de excommunicatie op den hals te halen. VEXEtllELl. De „New-York Herald" ontving uit Wil lemstad het volgende d.d. 27 dezer: „Tengevolge van de reeks van demon straties tegen den Venezolaanschen con sul werd hij gedwongen deze stad te ver laten. Hij is eergisteravond met zijn vrouw en kinderen op de „Maracoibo" naar Pu erto Cabello scheep gegaan. Het comité uit de burgerij eischte een belofte van den gouverneur, dat hij den consul uit het land zou zetten. Deze werd naar de stoomboot gebracht met een militair ge leide, terwijl meer soldaten patrouilleer den in de straten. De bevolking was rustig en er werd geen poging gedaan, den consul te mo- lesteeren. De uitzetting veroorzaakt groote blijdschap. Dit wordt in de voornaamste clubs door iedereen toegegeven. De inwo ners vragen van de regeering bescherming tegen Venezuela door het uitzenden van een zeemacht, teneinde Venezuela te dwin gen de Nederlandsche vlag te eerbiedi gen". Aan deze mededeelingen voegt de „N.-Y. H." toe, dat de overheid van Willemstad den Venezolaanschen consul alle moge-- lijke bescherming heeft verleend-. „Hij bleef ongedeerd, met uitzondering van een paar kneuzingen, door projectielen teweeggebracht. Eéns kreeg de menigte hem bijna, te pakken, maar hij werd ge red terwijl hij het volk smeekte, hem niet te dooden, door de aankomst van troepen. „Men zegt, dat tevoren twee schoten gelost waren uit het huis van den con sul, maar niemand werd gedeerd". Een gerucht te Washington loopende, dat Nederland een maritieme demonstra.- tie voorbereidde, werd in zoover tegen gesproken, dat de Amerikaansche regee ring liet zeggen, dat zij geen bericht had ontvangen van 'tgeen Nederland doen zal. Ook Grancho, de Vonezolaansche jour nalist, die de Nederlandsche regeering had gecritiseerd en vervolgens gedwonr gen werd, in het openbaar verontschuldir gingen te maken, is gedwongen Willem stad te verlaten aan boord van de „Ma- racoiba". De heer E. H. Cheney, de Amerikaansche consul te Willemstad zegt, volgens de „N.-Y. H.", dat de Venezo- laansche consul bij de demonstratie van Zaterdagavond een revolver gebruikte. Het „Berl. Tageblatt" bevat een arti keltje waarin de Nederlandsche Gleich- mut ten opzichte van de ondervonden beleedigingen gelaakt wordt. AMERIKA. Godsdienstige toestanden in Amerika. Rev. dr. W. J. Dawson, een Protes- tantsch predikant, sprak voor zijn terug keer naar Amerika met een „interviewer" te Londen over de ebbe, die in het gods dienstig leven in de Vereenigde Staten' begonnen isontelbare leden gaan voor de kerken verloren. Wie op Zondag een der Protestantsche kerken in New-York of Boston bezoekt, wordt smartelijk aan gedaan door de waarneming, dat de ker ken hunnen invloed op het volk schijnen; verloren te hebben. De rijken betalen nog wel voor hunne plaatsen, maar 't valt hun niet. in, zelf de godsdienstoefeningen hij te wonen. De groote massa der bevolking bekommert zich niet 0111 de kerken. Eenzelfde oordeel over de Amerikaan sche secten velt ook <lr. Aked, He bekendd predikant in Rockefeller's kerk. Er zijn, zoo beweert hij, groote Amerikaansche kerken, waarin men Zondags met een ge rust geweten een kanon kan afschieten, zonder gevaar te loopen, iemand te kwet sen. De Katholieke kerken zijn de eenige, waar het bezoek in den regel bevredigend is; echter zijn vele Katholieken in den eersten tijd der landverhuizing voor de Kerk verloren gegaan, voordat de pries ters tijd en gelegenheid hadden, parochiesi te stichten. Dat de Protestantsche predikanten naar alle mogelijke middelen grijpen, om het kerkbezoek aantrekkelijker te maken, is bekend. Het record in dit ppzicht slaat wel rev. J. E. Sayder in Chicago, die voor zijne kerkbezoekers een „flirtation- room'.' een vertrek, voor wel wat al te gezellig samenzijn tusschen jonge da mes en jongelui met alle gemakken heeft ingericht. Hieruit blijkt, hoe diepl het godsdienstig gevoel bij kerkbezoekers èn hij predikanten gezonken is. De Katholieke Kerk verheugt zich daar entegen in schoonen bloei en trekt, zoo als de niet eindigende stroom van bekee ringen getuigt, een niet onbelangrijk deel der ernstige, Christelijk-gezinde Protes tanten, die nog niet in den maalstroom der genoegens en het jachten naar mate- riëele goederen allen zin voor hooger geestesleven verloren hebben, tot zich. Verblijdend is de geest van verdraag zaamheid, die nu in Amerika onder de leden der Christelijke kerken heerscht. Toen voor eenige maanden het aartsbis dom New-York zijn eeuwfeest vierde, wa ren ook onder hen, die het hartelijkst gelukwenschen, president Roosevelt en vele vertegenwoordigers uit de geestelijk heid der verschillende secten. Dat was in Amerika niet altijd zoo. Toen Pius VII in 1808 in New-York den eersten Ameri- kaanschen bisschopszetel stichtte, hadden de Amerikaansche Katholieken juist een tijd van harde vervolging doorgemaakt, maar ook gedurende de negentiende eeuw. gebeurde het dikwijls, dat Katholieke ker ken en kloosters werden verbrand, voor dat deze breede godsdienstige vrijheid, zooals deze in den nieuweren tijd bestaat, overal was doorgedrongen. Wien echter komt de grootste dank' toe voor deze ontplooiing van Katholiek leven in de Vereenigde Staten? Aan het zelfde volk, wiens grootste roem in zijne geheele geschiedenis steeds de uitbreiding van het Christendom geweest is aan, de Ieren. Aan hen is het te danken, dat New-York de sterkste Katholieke bevol king van alle groote steden heeft en dat de Katholieke Kerk van Noord-Amerika, die in het jaar 1808 slechts een bisschop en eenige duizenden geloovigen telde, nu 14 aartsbisschoppen, 90 bisschoppen, 14.444 priesters., 11.584 kerken en kapel len en ongeveer 20 millioen leéken om vat. Merkwaardig is in Amerika de in nige verstandhouding tusschen clerus en geloovigen, zoodat kardinaal Logue, do primaat van Ierland, die in New-York de ïeestelijkheden had bijgewoond, na zijn terugkeer, deze verstandhouding den Ieren, die in dit opzicht zoo roemrijk be kend zijn, als voorbeeld kon aanprijzen. Hij zeide, dat er geen land in de geheele wereld zou zijn, waar zulk een? nauwe ejn sympathieke vereeniging bestaat tusschen aartsbisschop, clerus en volk, als hij in New-York gezien had. SPASJF. Van een vreeselijk toeken des tijds wist de „Petit Bleu" te vertellen. Toen dezer dagen te Corunna pp de stoomboot „Isla-de-Panay" de laatste toe bereidselen voor het vertrek werden ge troffen, werd de aandacht der toeschou wers getrokken door een aantal jonge vrouwen, uit de omliggende dorpen, die. zich in allerijl aan boord begaven. De vis- schers op de kade verzetten zich hierte gen en riepen de politie er bij. Toen de autoriteiten aan boord kwamen en het schip onderzochten, bleek dat een tame lijk groot aantal meisjes, de meeste min derjarige, binnen waren gesmokkeld. Het meerendeel was gekocht van de ouders.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1