irdes. RFKWAST" IlilERIKX, Donderdag 2 Juli 1908. Vierde Jaargang. Mijnt eiken MAANDAG-, WOfHSBAG- tn VIIIDMM). FEUILLETON, BUÏTENLAND Iet AGENTSCHAP dit blad is te levestigd bij dhr. :straat 0 78. Borstlijders. No. 77 Turfkade, Goes. eid. RMINDERING. S, Utrecht. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. „Neutraal" Onderwijs. Over Oorlogsgeruchten. IMT 5D>£ PERS worden verzocht eene tot en met 14 Jmj |op den feestdag of in ;enea op iederen dag J h o e d j e in een Kerk Inden in de Basiliek 1 in de Kerk van de HEULEN, Boekhande- verkstraat te G o e a [oedekenskerke Dames URSULA en ■27 Amsterdam. I 11 >81 I helpen voor 't hevig til heul. het piepen der verslijmen der longen, tcrevelingen in de keel latte andere middelen pmt dan in vertrouwen pn welbekende empillen lAKEN, apotheker te Jerling der gasthuizen |kroond met het eere- fereld Tentoonstelling fluimen gemakkelijk edig verminderen Zij f genezen alzoo de ont ogen. doos 62 V2 een». voor Holland Firma Co., te Middelburg; les bij Gebr. Mulder; bij DE ROOSte LUITWIELERte tAASte Rilland bij te Tholen bij W. POT- bbendijke bij DE COK. truine Teer, \is, Carbolineum, en per liter. 4 de Verfkwast" a 60 s bjj J. A. VISSER, Co., Lange Delft; kte Ter Neuzen bij ORNte Oostburg bij |RS; te IJzendijke bij MANte Bergen op ER. f 0.60, bij 10 Kilo a f 0.58, ilo i f 0.65. f 0.70, bij 10 Kilo f 0 68, i, f 0.65 per kilo. JDUZEL in veer a f 6.25 per bus, btö de prijs f 0.57. ID VET. 25 Kilo, prijs per Kilo f 0.56. staat en franco huis, voor embours. Tel. Inferc. 209- toegestaan. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers k contant- 9.05 Bureau: LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 1—5 regels f 0.50iedere regel meer 10 Gt. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. it contant. Reclameberichten 25 Gt. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Men heeft kunnen lezen, hoe in Frank rijk in naam der vrijheid en der neutrali teit wederom een schandelijke aanslag is gepleegd op de vrijheid van onderwijs. De ouders zullen het om der neutra liteit. willehebben goed te vinden en er in te berusten, dat hun kinderen Sn leer boeken zinnetjes te lezen krijgen als„het Katholicisme moet worden onteerd en in den modder verstikt", of „iemand, die aan God gelooft is een stommerik", en zin netjes, waarin geestelijken worden voorge steld als wormen of varkens. De strijd daar tegen het Christelijk on derwijs wordt op de meest oneerlijke, cy nische wijze gevoerd. 01 ,wat te zeggen van de brutaliteit, waarmede, na dezen nieuwen aanslag op do vrijheid der ouders, in de memorie van toelichting op het wetsontwerp wordt ver klaard: „Ongetwijfeld hebben de ouders, die hun kinderen aan den Staat toevertrouwen, het recht, te eischen, dat hun geloof en hun innerlijke overtuigingen noch bestreden, noch gekwetst worden door een agressief onderwijs" 1 Het recht te eischen, dat bij het onder wijs hun geloof niet bestreden wordt! Maar de strekking van dit wetsvoorstel is juist, dat de ouders zich met het onderwijs hun ner kinderen niet mogen bemoeien, i Het openbaar onderwijs hier te lande heeft dit agressief karakter gelukkig nog niet aangenomen. Geven we toe, dat in den regel' het open baar onderwijs werkelijk „neutraal" is. Is het dan niet anti-godsdienstig? In zooverre godsdienstloos onderwijs in direkt anti-godsdienstige resultaten bereikt, ongetwijfeld wel. Juist omdat in klassen met „gemengde" leerlingen de „neutraliteit" moet worden in acht genomen, mag over godsdienst [niet gesproken worden. Godsdienstonderricht derhalve wordt op de openbare school niet gegeven. En nu is het toch wel zeker, dat gemis aan godsdienstonderricht in de school ee'flj fatalen indruk moet maken op het kind. Het kind ziet allerlei onderwerpen be handeld en gedoceerd; het wordt onder wezen in talen, in de geschiedenis der volken en der aarde en nog zooveel andere zaken meer. En juist wat het eerste en het hoogste zijn moet de godsdienst wordt met voor name onverschilligheid voorbijgegaan, be schouwd als iets onnuttigs ter vorming voor het maatschappelijk leven. Dat kan niet nalaten op het kind indruk 3. Onze-Lieve- Vrouwepolder. In het Noordwesten van Zandijk, in het noordelijkste gedeelte van het eiland lag, in het laatst van de 13de eeuw een uitgebreid schor, dat heer Wolfaert liet indijken en in vruchtbaar land herschep pen met het gevplg, dat zich daar velen kwamen vestigen uit andere streken. Deze aanwas behoorde tot Serooskerke of, ge- Ijjk het oudtijds ook genoemd werd, Alardskerke. Hierheen of anders naar Zandijk moesten de nieuwe bewoners van den Wolfaartpolder, pm hun godsdienst plichten te vervullen en de kinderen te doen doo.pen en onderrichten. Het was aldra een toestand, die dringend verbete ring éischte, te meer, wijl de parochie kerk te Serooskerke te klein werd. Om aan de bezwaren te gemoet te komen, gaf onze Graaf Willem III of de Goede den Middelburgschen Abt de beschikking over eenige inkomsten, om ze ten bate van den Polder aan te wenden; tevens gelastte hij zijn zwager Wolfaert II van Borsselen eens om te zien naar de ge- Schikste plaats voor een kapel. Dit ge- te maken. En zoo nu nog maar in het huisgezin de godsdienstige opvoeding degelijk werd ter hand genomenMaar ook op dit stuk blijft veel te wensc.hen over. Het is dan ook zoo, dat er voor het 'Katholicisme velen reeds in de kinderjaren verloren gaan, omdat de school „neu traal", zoo niet vijandig tegenover het. Ka tholicisme staat en de Katholieke opvoe ding dikwijls te wenschen overlaat. Wij kunnen het Katholiek onderwijs Piet genoeg, waar het is, op prijs stellen, en waar het niet is, wenschen. Want aan de komende tijden hebben wij na te laten een krachtig Katholiek geslacht, dat van den ouden stam niet is ontaard. lleeds in 1868 hebben de Nederland- sche Bisschoppen, bij gezamenlijk schrij ven, aangegeven, hoe de Kerk aangaande het onderwijs denkt. Deze zienswijze laat zich in de volgende weinige woorden samenvatten De Kerk wil, dat de jeugd in de wetenschappen onderwezen worde; maar zij eischt tevens, dat dit onder wijs in alle opzichten katholiek en godsdienstig zij. Van de eene zijde wil zij niet, dat de jeugd in onwetendheid opgroeie; maar van de andere zijde keurt zij niet elk onderwijs goed. Zij verwerpt niet alleen alle ongods dienstig, maar ook alle godsdienst loos, onzijdig onderwijs, waar bij de godsdienst is uitgesl'o- t e n. Het eerste verfoeit zij als verderfe lijk; het andere keurt zij af, als minstens onvoldoende en gebrekkig; het eerste mag nimmer, het andere slechts bij ge brek aan beter, worden aange wend. Wanneer men dus-niet in de gelegenheid, is onderwijs te ontvangen op eein Katho lieke school, dan kan men zijn toevlucht nemen tot de openbareen nog slechts op voorwaarde, dat in die school niets onder wezen worde in strijd met den godsdienst en de zedeleer. Maar dit is de gewenschte toestand niet; het is een droeve noodzakelijkheid. Want in hun mandement schrijven de Ned. Bisschoppen: „Echter beschouwe men het bijwonen van het onderwijs in zulke school Jopen bare) nimmer anders dan als een droevige noodzakelijkheid, niet als de gewone han delwijze in een regelmatigen toestand vap' zaken". De Duitsche briefschrijver van „De Tijd" zendt aan zijn blad een interessant schrijven, waarin wordt uiteengezet, hoe schiedde Donderdag vóór Pinksteren, 23 Mei 1314. Deze kapel nu, zoo eenvoudig moge lijk opgetrokken en alleen van het hoogst noodige voorzien, zou vermaard en door vreemdelingen, zelfs uit verre landen, be- zocht worden, meer dan eenige kerk op Walcheren. Wanneer ik u thans ga ver tellen, hoe die kapel is geworden bet mid delpunt van de alom beroemde beevaarts plaats 0. L. Vrouwepolder, heb ik hiervoor geen andere gegevens, dan 't geen Reygersbergh ons in zijn kroniek, ten jare 1551 gedrukt, meedeelt. Heer Wolfaert had zijn lastgeving vol bracht en de bouwmaterialen waren aan geschaft. Onderscheidene godvruchtige en geloof waardige personen zagen nu des avonds en des nachts meermalen groote lichten op een zelfde plek gronds. Hieruit werd besloten, dat daar, naar des Hemels be schikking, het heiligdom verrijzen moest en nergens anders. En alzoo geschiedde dergelijk begin, zoo „miraculose- lijck heeft, allicht groote verwachtingen opgewekt bij sommigen en toch, hoe onge- loofelijkEen kapelletje van alle siera den ontbloot, geen beeld, geen schilderij men in dat land bij alle loopende ge ruchten over oorlog en vrede denkt. Aan het slot van zijn betoog schrijft de correspondent: Wij hebben in Europa nu bijna veertig jaren lang de zegeningen van den vrede genoten. Hehben wij ons die zegeningen niet waardig getoond? Is Europa een Capua geworden, waai de weelde is binnengedrongen, waar wuft heid en zedeloosheid de kracht van het volk ondermijnen Helaas! wanneer men in de verschil lende landen .rondziet, zijn overal spo ren van verbastering en verval te ont dekken. De godsdienst wordt vervolgd, de on tucht heeft, met den koningsmantel der kunst omkleed, zich overal in het open baar de heerschappij toegeëigend, de gru welijkste dingen worden door een vuile, sleetits 0]i winstbejag beluste pers in den breede uitgemeten en aan ©en onrijp en gretig publiek als alledaagsche kost ge boden. Gaat het zoo voort, dan is eéh zuivering van de lucht zoo onvermijdelijk als een onweer in den zomer. De oorlog is een ontzettende geesel, om daarvan bevrijd te blijven, moeten wij zonder ophouden den Hemel aanroepen. Maar wanneer diezelfde Hemel dag aan dag besmet wordt door de pestwalmen, die uit het menschdom, dat den vrede misbruikt en in dierlijk genot verzonken is, omhoog stijgen, dan inag men vra gen, of de scherpe geesel niet de voorkeur verdient hoven de peluw en bet donzen bed der liederlijkheid Wij weten niet, wat binnen kort of lang zal gebeuren. In den doolhof der internationale poli tiek kan niemand binnendringen, die niet in de geheimen is ingewijd, en Wie er zich in waagt, loopt kans te verdwalen. En niet alleen wij, buitenstaanders, moeten onze onwetendheid bekennen, die slechts raden en gissen kan; maar ook de hoofdspelers zelf in deze actie, die gelooven te schuiven, worden geschoven door den Eene daarboven, voor Wien de dragers der Kronen niets anders zijn dan nietige waterbeekjes,"die Hij naar welge vallen leidt naar den oceaan der eeuwig heid. Vertrouwen wij op Hem! Dat is de beste geruststelling in de som berheid van het dreigende weer en al de dagen van ons leven. matie, die men links noodzakelijk scheen te achten met het oog op zekere wrijving, zou, volgens het blad, het oogenblik dan ook al zeer ongelukkig gekozen zijn. Men kan zich niet voorstellen, dat een gemengd democratisch en nog veel min der, dat een gemengd conservatief mini sterie zou optreden en krachtig regeeren. Voor een Vruchtbare wetgeving is ontegen zeggelijk een homogene Rechterzijde en een Kabinet dat daarop steun vindt, noo- dig. Wat reeds het laatste Rechtsche Ministerie zich had voorgenomen te doen, moet thans worden ten uitvoer gebracht; afwerking der meest urgente soc. wetge ving en daarna o. m. behandeling van. het kiesrecht-vraagstuk. Ook 'tleger-vraagstuk vereischt eene definitieve oplossing. De medewerking van leden der Linkerzijde zal daarbij gaarne worden aanvaard. Maar een krachtige en homogene Rechterzijde is toch in elk geval onmisbaar. Des noods moet zij alléén de zaken tot af doening en uitvoering kunnen brengen. Naar het „Centrum" schrijft, zijn de vooruitzichten der Rechterzijde uitste kend, mits slechts aan deze voorwaarden worde voldaan zij blijve, wat wel niemand anders ver wachten kan, getrouw aan haar Christe lijke beginselenzij voere een vooruitstre vende, volkslievende politiek; zij neme zich evenzeer tegen vrij-liberale als tegen socialistische ideeën in acht; zij drijve de inwendige meeningsverschillen, niet op de spits; en zij orkenne en eerbiedige in hare onderscheiden groepen, naast ieders rechtmatige vrijheid, de bestaande, orga nisatie, zonder welke elke partij met anar chie wordt bedreigd. De Rechterzijde. Het „Centrum" bespreekt de positie der Rechterzijde, die, meent het blad, vooral gedurende de laatste jaren, zeer sterk ge worden is. „De tijd, dat het liberalisme óf zelf regeerde, öf kon laten regeeren en ganseh het Staatsbestuur direct of indi rect overheerschte, is voorbij". De par tijen der rechterzijde „zijn verreweg zelfs de sterkste, en zij zullen dus ongetwijfeld de meerderheid in de Tweede Kamer heroveren, wanneer de noodige eensgezindheid en samenwerking behou den blijven". Voor een andere partijfor- alleen maar het onontbeerlijke. Wat een hemelsbreed verschil met de buurtkerken, met de andere dorpskerken op het eiland, om nu van Middelburg maar te zwijgen. Hoe dan ook, de bewoners van den Polder waren uitermate verheugd, dat geen weer en wind, geen soms onbegaan bare wegen hun meer beletten zouden, aan de behoefte van bun hart te voldoen. Het geloof was groot in die dagen en het moest al erg bar zijn, als zij het H. Mis offer verzuimden bij te wonen op de da gen, dat de Kerk het gebiedt. Des te meer deerde hen daarom de armoede van het kapelletje. Bij een kunstschilder te Middelburg kwam op zekeren dag een Polderbewoner, die ons niet nader wordt aangeduid dan als „een devoot persoon". Hij vooral was begaan met de armelijkheid van liet kerkje. Er behoorde toch ten minste een voorstelling te zijn van onze goede Moe der, niet waar? Hij bracht den meester een „bardeken oft tafereelken" -en zijn vriendelijk verzoek was, „datmeft daer in een beeldeken van Maria schilderen zoude". Daarin, het zal dus misschien een paneeltje geweest zijn, met een lijst omgeven. Do schilder ging er op in en ITALIË. Op het Va ti ca an. Op den voor avond van het feest van St. Petrus en Paulus, heeft de Paus de Vaticaansche basiliek bezocht en daar langen tijd in gebed doorgebracht. Voor het feest was de basiliek prach tig versierd. Het beeld van SL Piet-er was versierd en met de pontificale gewaden en met de tiara bekleed. Kardinaal Rampolla, aartspriester dei- bas,iliek, heeft de plechtige Vespers ge officieerd, geassisteerd door Mgr. Paee- lera, titulair-aarlsbisschop van Nicosië en kanunnik der basiliek. Een .goede les. De „Scintilla" van Perugia had lasteringen verspreid ten op zichte van Mgr. Saritopoalo, secretaris van Mgr. Bisleti. Mgr. Santopoalo ver volgde het anti-clericale blad en daagde het uit, de lasteringen te bewijzen. De directeur van de „Scintilla" is tot vijf tien maanden opsluiting, tot duizend lire schadevergoeding en tot de kosten ver oordeeld. EAUFXAAO Sedert gistermiddag hebben strijdlustige stemrechtvrouwen te Londen onafgebro ken in Caxton-hall vergaderd, alwaar me vrouw Pankhurst voorzat, die, toen de afvaardiging het bericht bracht, dat mi nister Asquith weigerde de dertien af zette het voorwerp tegen een muur van zijn atelier, zouden wij deftig zeggen, om het, als het eens geviel, af te werken. Het leed niet lang, of daar verscheen in 's meesters werkplaats „een jong-elinck", die op heuscheu toon vroeg, of er eenig werk voor hem was op dat pas. Het be zoek kwam niet zeer gelegener was „niets sonderlincx te wereken". Dan, jat dat tafereelken hij wees h-et met. d-; hand aan moest met een „Mariënbeol deken" bemaald worden. De jongeling scheen er mee ingenomen en zonder toe ven begaf hij zich naai' boven, om „oip den solder" ongestoord te kunnen werken Het werd noentijd. De meester li-et. den jongeling aan tafel nooden, maar hoe men riep, gehoor kreeg men niet; hoe men zocht, men vond hem niet, en nooit ver nam men, „waer hij vervaren was". Maar de jongeling had in dien korten tijd een werk volbracht, waarnaar de huis- genooten in stomme opgetogenheid staar den, zoo schoon, zoo hemelsch schoon was de Lieve Vrouwe daar op den ezel. De meester bezichtigde met een kenners oog het schilderstuk en hij roemde het als „perfektelijcken volmaeckt". Daar overschreed de devote persoon gevaardigden te ontvangen, verbolgen uit riep: ,,'tls schande; zelfs de Tsaar toont betere manieren dan Asquith!" De vergaderden besloten daarop de monsterbetooging door te zetten. Een ont zagwekkende, wanordelijke volksmenigte krioelde op het plein voor het parlement rond. Alle toegangen tot het Lagerhuis, behalve die voor de leden bestemd, ble ven échter afgesloten, terwijl d-e politie alle vrouwen, die poogden binnen te drin gen, terugwees en een groot aantal- op bracht In den omtrek van het parlement zijn talrijke gevechten geleverd, waarbij bloed vloeide en velen gekneusd of gewond werden. De politie zorgde er echter zoo goed mogelijk voor, dat het straatverkeer niet belemmerd werd^ CII IA A. De Chineesche Missiën. Het decreet door den keizer van China ten gunste der Katholieke missiën op 15 Maart 1899 uitgevaardigd is door een nieuw decreet herroepen. Dit decreet Stelde vast, dat indien de bisschoppen met de plaatselijke autoriteiten zaken hadden te regelen, zij zich konden wenden tot de onderkoningen en de gouverneurs; de vi carissen en de aartspriesters tot de schat bewaarders, provinciale rechters en inten danten; en de andere priesters tot de prefecten der eerste en tweede klasse, de onafhankelijke prefecten, de onder-prefec ten en de verdere ambtenaren. Deze wiet was door de bemoeiingen van den Fran- schen gezant Pichon en van mgr. Eaviei; tot stand gebracht. Deze daad was de laatste van eene geheel© reeks, waaruit do welwillende stemming der hoogene krin gen tegenover het Katholicisme bleek. jMgr. fa vier had trou,wens steeds de beste be trekkingen met invloedrijke leden der Chi neesche regeering onderhouden. Een nieuw Keizerlijk decreet schaft nu het decreet van 15 Maart 1899 af. Het decreet beweert, dat de bisschoppen en andere missionarissen geen officiëele plaats innemen en dat zij dus, wat hun rang betreft, niet op dezelfde wijze kunnen, behandeld worden als ambtenaren vap dep; Staat. Verder wordt voorgeschreven dat alle bepalingen betreffende de betrekkin gen tusschen missionarissen en ambtena ren worden opgeheven. FBASKKIJK. Een werkman der Fransche marine, wien een vordering tot schadevergoeding tegen den Franschen Staat door de recht bank te Cherbourg is toegewezen en die 'ondanks zijn uitvoerbaar vonnis geen geljd,- kan loskrijgen, heeft den Minister van Ma rine doen weten, dat hij executoir arrest op de zich te Cherbourg bevindende oor logschepen en marinegebouwen gaat leg gen! ZWITNERLASD. De bergen vragen weer hun offers. Drie toeristen uit Luzern wiSdep Zaterdag met een gids, van het station Eismeer van den Jungfrauspoor ujt, het Mönchjoch beklimmen. Vroolijk jodelend gingen zij opweg. Maar toen zij nog maar een kort poosje langs den Eigerwand klim mende waren, deed er zich een fluitend ge luid hooren, en dadelijk daarop werd een uit den Polder andermaal des schilders drempel. Hem werd evenwel de tijd niet gelaten, om de vraag te uiten, die hem op de lippen zweefde. „Ha, dat is de besteller van het Mariabeel-dje", riep de schilder, zoodra hij den binnentredende gewaar werd. „Kom maar eens mee!" En de meester ontblootte met eerbiedige hand de wonderschoone schilderij, toon de haar zijn bezoeker en verhaalde daar op in den breede van hot verschijnen en verdwijnen van den jongeling. Van, loon kon en mocht volstrekt geen sprake zijn. Hij hadde zich schuldig gerekend, als hij iets gevorderd had, Want hij hield zich overtuigd, „dattet deur die ghehenisse Gods geschilderd was ende bij miraculen volbracht". Het ging natuurlijk niet aan, deze beel tenis het werk van een Engel des He mels eenvoudig mee te nemen en naar den Polder te dragen, alsof het een gewoon voorwerp ware. De kroniekschrijver laat ons echter iu het onzekere, hoe de over brenging geschiedde. Hij bepaalt zich er toe te zeggen, da.t het gebeurde „met groter eeren ende reverenlien". (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1