liikenbiels Zaterdag IB Juni 1908. Vierde Jaargang. ïrtsZwakte! Utrecht. ERFKWAST" heid. Vnschijnt elfen MMHSIC- JMM- en VIIMMI. FEUILLETON IsuTlËNLANDr Impost 42, Voorstad Zuid-Beveland". RMINDERING. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. LIJKVERBRANDING. De dubbele moord. ~ïlïf E PE HP partij liggende op de JïNING- 75 cent perflac. cent per flac. E ROOS, Vlasraarkt, Middelburg. |k8che dienst. :erdam-6ouda-Amster dam Ie tusschenllggends plaatten. :k vau GOES middag 12 uur. n AMSTERDAM morgen 5 uur. 'an BOTTERDAM avond 8 uur. Amsterdam bij W. DE |ERSCHURE, Kloveniers. |rdam bij de Directie J. en IT, te Dordrecht bij S. en te Goes bij den Agent IERS! I kinderen ziet verzwak- rden, eetlust verliezen i lang, gebruik terstond |le VANIERS1R00P van apotheker te Selzaete. bevat al de voedzame den traan en al de J onvermijdelijk tot het It voeden van het bloed, ïtstekeud middel tegen lelgezwellen, huidziekte, ite, beenderziekte, alge- I, slechte eetlust enz. met mijn handteeken lesch. "kcon f 0,75 en f !,I25. TIZUUR. ks weten boe de kleinen, Izuur gemarteld worden, 1 sneeuw voor de zon, dag leien, overgeven, groen fct de voetjes stampen, de koperzuur wordt in jonazen door het ANTI- |VAN AKEN, apotheker br flesch 40 cent. voor Holland Firma Co., te Middelburg |oes bij Gebr. Mulder; rg bij DE ROOSte lij LUITWIELER; te 1RAAS; te Rilland bjj Ite Tholen bij W. POT- labbendijke bij DE COK. If 0.60, bjj 10 Kilo if 0.58, ito i f055. Jf 0.72, bij 10 Kilo i f 0.70, |o i f Q.67. DÜZEL Hf |in veer i f 6.25 per bus, bjj de prijs f 0.57. IDVET. "HS 25 Kilo, prijs per Kilo f 0.56. staat en francohuis, voor rembours. |- Tel. Interc. 209- toegestaan. „de Verfkwast" i 60 loes b\j J. A. VISSER, 'E Co., Lange Delft; dijkte Ter Neuzen bij IOORNte Oostburg bij IERS; te IJzendjjke bij AKMANte Bergen op TT ER. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant-0.05 BureauLANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 1—5 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. Reclameberichten 25 Gt. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Sedert door de zonde van den eersten mensch de dood in de wereld kwam, heeft de zorg voor de lichamen der gestorve nen den mensch bezig gehouden. Het kwam er niet slechts op aan die stof felijke overblijfselen onschadelijk te ma ken voor de levenden, maar ook om daar- aan nog een zekere eer le bewijzen, de laatste die men aan dikwijls dierbare per- sonen schenken kon. Behalve de begrafenis, het toevertrou wen van het lijk aan de aarde, kende men nog andere wijzen van lijkverzorging! en daaronder behoort de verbranding. Werd vroeger een te verbranden lijk op een brandstapel gelegd, tegenwoordig beeft men daarvoor bijzonder ingerichte ovens gebouwd, die den naam dragen van ere- matorium of lijkoven. In zulk een oven wordt het lijk aan etn zeer hooge tempe ratuur of hitte bloot gesteld, zoodat al leen de onbrandbare stoffen der beende ren (de kalkzouten) overblijven De beaarding is in de geschiedenis ouder dan de verbranding. De Grieken en de Romeinen kenden de verbranding, maar ook de begrafenis. Bij de Semitische volkeren, met name bij het uitverkoren volk der Joden, werden de gestorvenen uitsluitend aa,n den schoot, der aarde toevertrouwd. Zij lazen, in de Heilige Boeken boe reeds de overblijfselen van lacob en loseph in plechtigen optocht werden overgebracht, naar het land van Chanaan en daar begraven. Dat gebruik der Joden heeft de Katho lieke Kerk steeds nagevolgd en overa), waar zij door drong, heeft zij de verbran ding-gewoonte uitgeroeid. Waarom? Noch Christus, noch de Apos telen hadden op dit punt iets voorge schreven. Was het misschien omdat ook Christus' lichaam begraven was? Omdat de H. Maagd met lichaam en ziel ten hemel was opgenomen, en God dit voor recht ook nog wel aan anderen zou kun nen schenken? Of omdat aan de over blijfselen der Heiligen de gelegenheid moest worden gelaten, ook nog in later tijd wonderen te werken? Misschien .geschiedde het om al deze redenen te namen. Op de Synode van Paderborn in 785 werd aan de Saksen de verbranding hun ner lijken verboden onder bedreiging met de doodstraf. Ook de Perzen, de Egvpte- naren, de Mahomedaansche volkeren wil den niets van de verbranding weten. De Talmud spreekt er van als van een hei- densch gebruik. Op zich zelf genomen is de verbranding van lijken .geen kwaad, en niet in strijd met de leer der Katholieke Kerk over het menschelijk lichaam en zijne opstan ding: God kan even goed de asch als de stof verzamelen en opnieuw beleven. Ook de kerkelijke plechtigheden der be grafenis kunnen zeer wel voltrokken wor den aan verkoolde of verbrande lichamen. Feitelijk geschiedt dit ook b.v. met lijken, die bij een brand verkoold zijn. Toch heeft het kerkelijk gezag in 1886 uitgemaakt, dat het niet geoorloofd is Md te Worden van vereenigingen, die ten doel hebben de lijkverbranding te bevorderen, ook niet: last tot lijkverbranding te geven, wat door den Paus genoemd werd een „verfoeielijk misbruik". 7). Een man kwam binnen. Een groot, ste vig gebouwd man, in wien men op het eerste gezicht den zeeman herkende. Zijn door de zon verbrand gelaa.t was voor de helft door snor en baard bedekt. In zijn hand had hij een stevigen eikenstok, maar anders scheen hij geen wapen bij zich te hebben. Hij maakte een onbeholpen buiging en wenschte „Goeden avond" met echt Parijsch accent. „Ga zitten, lieve vriend", zeide Dupin. „Gij komt. zeker naar aanleiding van den Orang-Oetang. Een mooi en ongetwijfeld zeer kostbaar dier; ik benijd er u om. Hoe oud is hij ongeveer?" De matroos haalde verruimd adem, toen antwoordde hij met vaste stem „Zeker weet ik het niet, ik denk vier ■i vijf jaar. Is hij hier?" „Neen, hier was geen plaats voor hem. De voorstanders van de lijkverbranding! zeggen, dat deze voor ,de levenden van groot belang is voor de algemeene gezond heid. De kerkhoven zouden, volgens hen, een voortdurend gevaar opleveren voor de gezondheid; het grondwater en dus ook het drinkwater zou door de bedor ven bestanddeelen worden besmet, enz. De onderzoekingen echter door bekwa me mannen ingesteld, hebben uitgemaakt, dat noch het een, noch het ander waar is. Het water, uit bronnen welke op kerk hoven gegraven zijn, is in den regel veel helderder dan dat uit bronnen in de om geving van levenden. In Parijs zijn op de verschillende kerkhoven buizen m den grond gebracht, en de lucht die daaruit opsteeg, was vrij van smettingsstoffen, en toch bergen de drie grootste van de 22 parijsche kerkhoven anderhalf millioen lijken. De propaganda voor de verbranding van lijken, moet dus een andere reden hebben, waarom men er zoo voor werkt. En die reden is geen andere dan de bestrijding van het Christendom, in het bijzonder van de Katholieke Kerk. Vandaar dat men vooral in Katholieke landen, Italië bijzonder, het aantal lijk- ovens ziet toenemen gebouwd door de vijanden der Kerk. Het Internationaal Congres van vrijden kers, gehouden op den dag waarop het Vaticaansch Concilie werd geopend, be sloot te ijveren voor verwereldlijking van de kerkhoven en de oprichting van lijk- ovens. Welke geest deze Vrijdenkers bezialt, kan blijken uit wat een zekere Dr. Fro- wein zeide, toen hier te lande de Vereeni ging „De Dageraad" haar gouden feest vierde: „De Vereeniging moet haar be ginselen zoo duidelijk mogelijk uiteen „zetten TEGEN de twee kardinale dog- aria's van alle kerkgenootschappentegen „den godsdienst en tegen het geloof „aan een onsterfelijke ziel". De moderne godloochenaars hebben de lijkverbranding aangegrepen als een Wa pen in hun strijd tegen het Katholieke geloof. Dat is de reden waarom de Katholieke Kerk de lijkverbranding verboden heeft.. Zij weigert de kerkelijke begrafenis .aan, personen die op hun eigen, niet herroe pen verlangen, na hun dood verbrand worden. In geen enkel geval waarin het gaat over het verbranden van een lijk, mag de priester mee gaan naar het kerk hof, waar de lijkoven is geplaatst. Dit zijn voorschriften en bepalingen, die overal gelden. De lijkverbranding is voor den Katho liek inderdaad een „verfoeielijk misbruik" en hij kan niet anders verlangen, dan dat hij, naar het voorbeeld van zijn god- delijken Meester na zijn dood zal worden begraven, neergelegd als een zaad in den „Gods-akker", om op den dag der Ver rijzenis glorievol uit het graf op te staan. J. v W. De waarheid in 't De „M i d d e 1 b u r g s c h e C o u r a n t", het blad, dat gewoon is de beproefde ver- deel- en heerschtaktiek in toepassing te brengen, wijdt een beschouwing aan wat Hij is in een stal niet ver van hier, rue Dubourg. Daar kunt gij den Orang-Oetang morgen in ontvangst nemen. Gij zijt toch in staat hem nauwkeurig te beschrijven?" „Zeker". „Ik kan moeilijk van hem scheiden", zeide Dupin. „Ik verlang uwe moeite niet voor niets. Ik wil ook gaarne eene belooning aa.r( den vinder geven, als het niet te bar is". „Goed, dai is zoo als het behoort, Wat zal ik echter vragen? Ik weet wat. Als belooning vertelt gij mij jalle bijzonder heden van den moord in de rue Morgue". Dupin zeide de laatste woorden tamelijk zacht en langzaam. Kalm ging hij naar de deur, sloot haar, stak den sleutel in zijn zak en nam toen een pistool uit zijn zak dat hij op tafel legde. Het gelaat van den matroos werd pur perrood. Hij sprong op en greep zijn stok, toen viel hij bleek en sidderend op zijn stoel terug. Ik had medelijden met hem. „Lieve vriend", zeide Dupin nu vriende lijk „gij maakt u geheel onnoodig onge- zij noemt het gekibbel, dat nog steeds in een deel der Rechtsche pers plaats heeft over een reconstructie van het Kabinet. Het blad schrijft: „Het orgaan van dr. Kuyper pleitend voor een verandering in het tegenwoor dige Ministerie! Een vergadering van anti-revolution- naire voormannen, in Goes hijeen, zich haastend Minister Heemskerk steviging van zijn kabinet toe te bidden en dr. Kuyper op zij schuivend als regeerings- persoon. Kan het onhandiger?" De „Middelburgsche Courant" is hier zeker niet onhandig, maar of ze eerlijk is, blijft de vraag. Want het moet het blad toch bekend zijn, dat in „De Standaard", het or gaan van dr. Kuyper, de verklaring heeft gestaan, dat het. volstrektelijk was uit gesloten, dat dr. Kuyper in 1909 plan zou hebben eventueel als minister op te treden. De „vergadering van anti-revolutionaire voormannen" te Goes bijeen, kon hem dus niet meer als regeeringsper.-i soon op zij schuiven. Ook moest het. 't Middelburgsche orgaan bekend zijn, dat „het orgaan van dr. Kuy per" ganschelijk niet pleit voor „een verandering in het tegenwoordig mini sterie". Wat „De Standaard" heeft uitge drukt is eenvoudig dit: dat in 1909, val len de verkiezingen ten voordeele der Rechtsche partijen uit, de nu zitting heb bende ministers zullen kunnen aanblij ven, maar dat het wenschelijk is, dat in het regeeringsprogram van 1909 de christelijke beginselen, levende in de Par tijen der Rechterzijde, nóg mèè'r zullen uitspringen. En deze „reconstructie" berust feitelijk op een vanzelfsheid, want ook de „M i d d. Crt." zal willen toegeven, dat een Chris telijk Kabinet met een regeerings m i n- d e r h e i d in de Kamer veel klippen heeft te ontzeilen en niet zóó krachtig het bewind kan voeren in de richting, die het voorstaat, als het wel zou willeu. Ziehier de feiten in hun klare eenvoud. Maar de „Midd. Crt." heeft voor zekere doeleinden en aanstaande gebeur tenissen noodig: eenvoudige waarhededl te forceeren en in valsch licht, te zetten. lezer dagen is bij Raadsbesluit de be ruchte Rotterdamsehe Kermis afgeschaft. De „N. R. Ct." heeft daarover nogal wat geschreven; het blad js (natuurlijk tegen de afschaffing. „De Tijd" wijdt aan het afschaffings- besluit een uitvoerig artikel. We nemen er dit uit: Men mag aannemen, dat door deze beslissing aan de toch reeds zieltogende Hollandsche kermissen de genadeslag is toegebracht. De Rotterdamsehe kermis toch, de meest beroemde of, zooals het in latere jaren juister moest heeten, de meest beruchte onder alle vroegere en nog bestaande kermissen, was de eenige, die, hoe verbasterd ook, nog enkele flauwe sporen van vroegere grootheid bewaard had, rast. Mijn woord van eer geef ik u dat u geen leed zal geschieden. Ik weet heel goed, dat gij aan dezen vreeselijken dub belen moord .geheel onschuldig zijt. Ik raad u alleen, niet te loochenen dat gij meer van de zaak weet. Uit hetgeen ik u tot nu toe gezegd heb, weet gij, dat mij zeer bijzondere ndddelenten dienste staan. Zooals de zaak er toe ligt, hebt gij niets gedaan, wat u beschuldigen kan. Gij be hoeft niets te verbergen. Daarentegen zijt gij als rechtschapen(tnensch verplicht, alles mede te deelen wat gij weet. Er zit op 't oogenblik een onschuldige in de gevan genis verdacht eene daad gepleegd te heb ben wier werkelijke dader gij kunt aan wijzen. De matroos was intusschen tot zich- zelve gekomen, maar zijne vroegere zeker heid was Verdwenen. „Bij God, ik zal u alles meedeelen, wat ik van de zaak weet. Doch ik mag niet hopen, da.t gij ook maar de helft gelooven zult. Maar ik ben onschuldig". Zijn verhaal luidde als volgt: Voor korten tijd had hij een tocht haar En dan betreurt het Wad, dat er zoo weinig dagen zijn, waarop ons volk zich in feestvreugde één weet; om aldus het artikel te eindigen: Steeds gfooter, stoeds hopeloozer iwordt de innerlijke verdeeldheid tus- schen burgers en burgers van denzelf den Staat. De ontaarding en, als gevolg daarvan, het verdwijnen der kennissen, hoeveel andere bijkomende oorzaken daarvoor ook vallen aan te voeren, vindt zijn diepsten grond in deze toenemende verdeeldheid. De motieven der hedendaagsche Ge meenteraadsleden, welke over de Hol landsche kermissen het doodvonnis uit spreken, billijken wij volkomen; 'geen vinger zouden wij tot het behoud daar van willen uitsteken. Toch is het niet dan met een zucht, dat wij ervan af scheid nemen, denkende aan (hetgeen de Hollandsche kennissen als werkelijk nationale volksfeesten eenmaal geweest zijn en aan de redenen, welke tot haar schandelijke ontaarding en definitieven (ondergang geleid hebben. Voor die zucht van „D e T ij d" is wel iets te zeggen. Er is hopeloos veel verdeeldheid; maar die is toch ook weer niet in alles te ver- oordeelen. Gelukkig zijn de mee sten het toch wel op het punt van kermis af schaffing eens. De houding van dr. Kuyper. „De Standaard" schrjjft In de „Limb. Koerier" kon men dezer dagen een artikel lezen, waarin het werd voorgesteld, alsof onze consideratiën over hetgeen in 1909 de eisch van den toestand zou zijn, eigenlijk hun oorsproDg vonden in persoonlijke eerzucht en lichtgeraaktheid. Het viel, geljjk „de Gelderl." opmerkt, te verstaan, dat de Christ. Hist pers in deze iaf-beleedigende voorstelling van zaken was overgegaan. Juist daarom echter mag het te meer op prijs gestold, dat „de Gelderl." zelf, hoezeer een R -Kath. orgaan, met ernst tegen zoo door niets geieclitvaardigde en beleedigenie voorstelling in verzet komt. Dan haalt „De Standaard" aan wat „De Geidei lander" ten gunste van dr, Kuyper schreef, dat aldus eindigde: ln ieder geval lijkt het ons tegenover den anti revolutionairen leider onbillijk, en tegenover de linkerzijde onverstandig, bij beschouwingen over dr. Kuyper's houding van de onbewezen stelling uit te gaan, als zoude deze door persoonlijke ambities zjjD ingegeven. Te meer nu nog zeer onlangs in „De Standaard" de rondborstige verklaring werd afgelegd, dat „geljjk het nu liep vol strektelijk uitgesloten is „een opneming van dr. Kuyper in het eventueel rethtsche Kabinet, dat mogelijk in 1909 zal optreden". Daarop laat „De Standaard" ten slotte volgen Verguisd, gesmaad en beleedigd teworden door de tegenpartjj, is nu eenmaal het lot, waaraan een principieel strijder voor het Christelijk karakter van ons volksleven ten onzent niet ontkomen kan. Maar een veeg teeken voor de Christe lijke politiek wordt het, als zelfs de Chris telijke pers aan die verguizing met zekeren wellust en met kwaljjk verholen genot gaat den Indischen Archipel gemaakt. Met eenige kameraden ging hij op eene reis naar Borneo, voor hun genoegen land waarts in. Hier had hij met een zijner metgezellen den Orang-Oelang gevangen. Toen deze kameraad spoedig daarop stierf, was het, beest zijn eigendom. Het bezorgde hem door zijne* ontembare wildheid op de thuisreis ballast, maar het gelukte hem toch het dier naar Parijs te transportee ren en in zijne woning onder dak te bren gen Hij hield hunt, daar achter slot, om zijne buren geen overlast aan te doen en was van plan hem te verkoopen, zoo dra eene voetwond, die hij opgekropen had, genezen was. In den nacht van de moord kwam de matroos van het een of ander partijtje tamelijk laat naar huis en vond het dier in zijne kamer, uitgebroken uit het daar naast liggende kabinetje, dat als gevan- genis diende. De aap zat, het gezicht in gezeept en een scheermes in de hand voor den spiegel, en deed alsof hij zich wilde scheren. Geschrikt door het feit, een zoo gevaarlijk wapen in zijne hand te zien, meedoen. Dan werpt die pers haar eigen eer en eigen waardigheid te grabbel. Vooral het volharden in die verguizing, nadat uitdrukkelijk verklaard was, dat een optreden van dr. Kuyper in het Kabinet van 1909 volstrekteljjk was uit gesloten, was dan ook zoo verregaand, dat zelfs „Het Volk" er de „Christelijke liefde" in haar nummer 2504 om bespotten kou. Doch juist daarom moet het tem er ge waardeerd, dat .de Gelderlander" den moed had tegen zulk een onverdedigbare verguizing door bondgenooten ernstig pro test in te dienen. Tevens verried ze hierdoor een politieken zin, door goede politieke voelhorens gedra gen. Of wie verstaat niet, hoe niets zoo zeer als juist die verguizing in de Christelijke pers de toekomst der coalitie in gevaar brengt FRANKRIJK. De tentoonstel li n g d e r „P r i e s- t er-arbeiders". Te Contes (depart ment Indreet-Loire), een kleine bedevaart plaats, waajr de H. Martinus van Tours gestoirven is en dat met Pinksteren d'kvvijls door pelgrims bezocht wordt, is in het slot van graaf Bégarry eene tentoonstel ling, waar de Fransche priesters, die na het in werking treden der Scheidingswet gedwongen zijn, voor hun levensonder houd Zorg te dragen, de voorwerpen hun ner kdnstvaardigheid ten toon stellen. Onlangs is eene vereeniging gesticht, de „Alliance des prêtres ouvriers", die reeds 300 leden telt. Leden kunnen slechts zijn Fransche priesters, die hoogstens vijf uur per dag of minstens yijf uur buiten hunne plichten als geestelijken arbeiden. PEKZIË. De correspondent van de Daily Tele graph seint, lakoniek, u,it Teheran: De Sjah heeft, gedreigd, dat hij Teheran in de lucht zal laten vliegen, indien' er eenige poging gedaan wordt, om tegenstand te bieden. Uit Petersburg wordt gemeld, dat de telegrafische gemeenschap met Teheran verstoord is en dat er geruchten loopen over ernstige onlusten daar. Aan de Times wordt pit Teheran gemeld, dal de gebeurtenissen van December j.l. zich herhalen. Duizenden gewapende reac tionairen omringen het parlement, en beide partijen dreigen met geweld. De troepen hebben last gekregen, om allen, die wa pens dragen, in hechtenis te nemen. Er zijn hier en daar oproerige plakkaten aangm slagen. De toestand krijgt een ernstig aan. zien en alle zaken staan stil. PORTUGAL. Parijsche bladen vernemen uit Lissabon De talrijke aanhoudingen der laatste dagen zouden het gevolg zijn van een ontdekte samenzwering tegen het leven van de leden der koninklijke familie. De aangehoudenen behooren tot hetzelfde genootschap als Buicr en Costa. De officieuze pers beweert dat de repu- blikeinsche partjj in het complot is betrokken. AMERIKA. Kardinaal Logue, de primaat van Ierland, die geruimen tjjd vertoefd heeft in de Vereen. stond de matroos een oogenblik radeloos. Toen greep hij naar de zweep, waarmede hij tot nu toe den Orang Oetang altijd had kunnen meester blijven. Bij het ge zicht van dit tuchtigingsmiddel sprong de aap de deur uit, de trap af, waar hij door een ongelukkigerwijze open staand ven ster op straat sprong. Radeloos ging de matroos hem achterna. Het dier hield het scheermes nog altijd in de hand, bleef af en toe stilstaan en trok grimassen tegen zijn vervolger en als deze hem ingehaald had, vluchtte hij weer, zoo hard hij kon. Deze jacht duurde tamelijk lang. In eene zijstraat achter de rue Morgue, werd de opmerkzaamheid van den aap getrokken door een lichtschijn, die van de vierde verdieping uit het open venster der woning van mevrouw l'Espa- nage kwam. Hij bemerkte toen de gaspijp, klom naar boven, greep het vensterluik, en sprong zoo op het rustbed. Dit alles gebeurde in minder dan eene minuut. Bij het naar binnen springen sloeg de aap het. luik weer toe. (Slot volgt).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1