nTët achine - De Boesclie Oorlog. OKS. zekering. IOORN". iloos, r e g t s e. buitenland binnenland. uit zeeland IGINRICHTU. g No. 59 Dinsdag 19 Mei 1908. Vierde Jaargang. rradig in rten. :adeau - - USEN, iHENBOR" |ÜÜRS, rarneering. •delburg. ïank. Veisciit eiken IUNU-. lOEISDM- en VIIIUtM). FEUILLETOK. van 3 rijscourant gratis. fnt per week. (DIJK's BANK. Hypotheekbank en flambards, Breedje, Goes. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. MOED. EN, LINOLEUMS, rELKLEEQEN, g enz. tr| TIS GEMAAKT. ÏTALINC. kan men met een Ifjjewerkt. aachine in Neder- nzet en haar reputatie it berekend. JSTRAAT E 6, bg .e-tafeltjes worden Mij. „Amstelland".) 3eel gedragen. Ie wereld foor Zeeland n 100% verkrijgbaar te en circulaires aangaand® ie solide belegging worden lypotheken f 1.272.250, D. VAN DER VLIET. lardigen van de an bevelen. IEJASSEN, Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant -0.05 BureauLAHGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f0.50; iedere regel meer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Onder dit opschrift lezen we in „De Maasb." volgend lezenswaard opstel: Een leven in te richten volgens hooge, zedelijke grondbeginselen is geen mensch mogelijk, wien bet aan moed ontbreekt. Zelden zal iemand zonder moed op bet rechte oogenblik een beslissend oordeel uitspreken, een flink besluit vatten of zijn levensweg met volharding bewandelen. Wie voor alles bang is, voor den blaam der menschen siddert, bij de eerste ont goocheling den moed verliest, nooit, kan besluiten tot ernstige bestrijding van zijn fouten, die verheft zich nooit boven zich zelf en boven! zijn omgeving en voelL zich steeds door werkelijke of ingebeelde gren zen benauwd. Zelfs bij de kleinste handeling, die een moreele beteekenis heeft, behoort men moed te hebben, wel niet den grooten moed voor de heldendaad, die martelaars en wereldveroveraaTs kenteekent, maar den onveranderlijk zich gelijk blijvenden dagclijkschen moed, die honderdmaal neer ploft. zich ook honderdmaal weer opricht en daarom ook een soort van helden- m o e d, ja misschien zelfs de ware helden moed is. Tot groote, buitengewone daden worden slechts weinigen door God geroepen, maar is het niet moeilijker en te gelijk eervoller, een geheel, lang leven met zijn duizenile dagelijksche moeilijkheden, strijd en zor gen, met onverzwakten, frisschen moed te doorworstelen dan het eene of andere moedige maar snel voorbijgaand heldeiv- stuk te volbrengen? M,o©'d dus tegen ons zelf, onze liefheb berijen en neigingen, en tegen den over vloed van verontschuldigingen, die tot onze verdediging ojns zoo gemakkelijk van de lippen stroomt! Moed om God en onze godsdienstige overtuiging altijd en overal te bekennen, want lafhartigheid op dit hoogste en hei ligste gebied der ziel is slavenlpfheid., Moed onze meenjng te zeggen, waar het noodig is om het 'slechte te brand merken, het goede te doen waard eeren. Wie bij het booze zwijgt, wordt licht mede plichtig en wie een goede daad prijst, strooit misschien het zaad uit van meer dergelijke goede daden. Moed, om deugd te eeren in het armste kleed en voor zonde niet te buigen, al schittert zij ook in koningstooi. Moed, openlijk te bekennen als wij ge faald hebben oi een zaak niet wetefl, zoo eeren wij ons zelf en maken ons den weg tot verbetering gemakkelijk. Valsche schaamte is een gebrek aan moed of een gevolg van hoogmoed en strekt ons tot oneer, terwijl een oprechte bekentenis ons achting waard maakt of verloren achting terug zal geven. Moed om viroolijk te verdragen, wat nu toch eenmaal moet verdragen worden. Moed om ten tweeden male te beginnen als het ons( den eersten keer mislukt is. Moed om volgens onze middelen te le ven, als deze beperkt zijn, óf te bekennen dat wij ons! de eene of andere uitgave niet kunnen veroorloven en dus de mode in al haar grillen niet kunnen volgen. Boven onzen stand willen leven, meer schijnen! dan men is, komt ook voort uit gebrek ami zedehjken moed, is niets dan lafheid, die ons vele krenkingen en vernederingen, bezorgt. (Slot.) 9). v in do Pinksterweek was hij scheep ge gaan, om Antwerpen en Brussel te be zoeken. Een plezierreisje was "het zeer waarschijnlijk niet, maar toch kan ik niet meedeelen, welke belangen thans te be hartigen vielen, 'tgeen ook weinig ter zake doet. In elk geval, lang heeft de reis met geduurd, want, vertrokken op Za terdag vóór H. Drievuldigheids-Zondag, stapte mijnheer nog in de woelige dagen Hoedekenskerke weer aan wal. hriar stond een „eerewacht" voor hem gereed, om hem naar zijn buitenplaats in öe a wake te begeleiden. Maar eerst werd het vaartuig nauwkeurig onderzocht, want het was zonneklaar, dat hij in het Belgi sche volk was gaan werven voor den groo- Moed ook om zonder klagen van dat gene af te zien, wat wij noodig hebben, maar waarnaar wij uit geheel onze ziel verlangen als het, om de een of andere reden, voor ons niet bereikbaar is. Moed ook om' onze gezondheid, het wel zijn der onzen en ons geluk zelfs te ver kiezen boven modedwaasheden en ons niet willoos door haar ketenen te laten boeien. Moed om arme, niet algemeen geziene vrienden, kennissen of verwanten even Vriendelijk te behandelen, hetzij wij al leen met hen zijn, hetzij wij hen in ge zelschappen ontmoeten van menschen, die ons om deze vrienden wellicht geringer zullen schatten. Moed om volgens onze beginselen te leven, om zich niet beier maar ook niet slechter voor te doen dan wij zijn: moed om voor deze beginselen te strijden en zelfs te lijden; moed om er een, eigen' meening op na te houden, maar ook om deze meening prijs te geven, als men ons Van het verkeerde daarvan heeft over tuigd, moed om zich zelf te zijn maar ook om dit „zelf" zooveel mogelijk te verbete ren, te verheffen, te veredelen. Moed eindelijk om ons leven te onder werpen aan de eenwige wetten van God, om eigen gemak aan het welzijn onzer naasten op te offeren, onze neigingen aan de plichten van ons beroep en onzen le vensstaat. Zoo zullen wij ook den moed niet mis sen bij onzen laatsten levensstrijd als wij voor onzen eeuwigen Rechter moeten treden 1 ITALIË. Voor de zooveelste maal wordt Rome nu weer geplaagd door een algemeene werkstaking der huurkoetsiers. De aan leiding heet thans gelegen in het tamelijk onschuldig feit, dat zich met vergunning der stedelijke overheid totaal vijf, zegge vijf, huur-automobielen op eenige pleinen van "Rome voor het publiek beschikbaar hebben gesteld. De koetsiers zijn natuur lijk over deze nieuwe concurrentie weinig gesticht; en de socialistische Kamer van Arbeid, die altoos gretig in troebel water vischt, nam ijlings deze gelegenheid te baat om maar gauw weer een werksta king te proclameeren. Hoelang deze nog zal duren, moeten wij geduldig afwachten. Voor de talrijke reizigers en pelgrims, die in deze maand hier zijn of nog ko men, zijn dergelijke plagerijen alleronaan genaamst. En voor de koetsiers zelve, die nu tegen de stille en schrale zomer maanden een aardigen duit konden ver dienen, hoogst schadelijk. Zal dit onnadenkend volkje dan nooit wijs worden en zich maar aldoor op sleep touw laten nemen door het fanatieke drijven van enkele socialistische onrust stokers Het publiek moest op zijn beurt ook maar eens gedurende een paar we ken gaan staken en zoo die baldadige koetsiers, wien in drukken tijd de brood kruimels steken, tot rede zien te brengen. Honger is een scherp zwaard, doch voor brooddronken onverstand soms nood zakelijk. GseuLAjr», In Engeland wordt nog altijd door de katholieken den strijd tegen het liberale ten strijd. Hadden zij, die het onze boe ren overbrachten, niet met eigen .oogsn gezien, dat de heer Oostdijk op de scheeps timmerwerf te Antwerpen geld uitdeelde? Geen kruit, geen wapens, geen krijgsliie- den in het schip of op het buiten, erg ver velend voor de ijverige rustbewaarders, dio zich zoo uitgesloofd hadden, Maa,r daarom den moed nog niet opgegeven Trouw begeleid door zijn bewakers reed de heer Oostdijk naar Goes, eerst naar don regeerenden Burgemeester, toen naar de Kerkstraat Terwijl de overigen buiten de wacht hielden, traden vier mannen bin nen, om in de kasten het „silver «n ooste lijk postelijn" te bewonderen. Vol schaamte keerden de dapperen, volgens onzen zegs man, naar 's Gr a v en p e 1 der terug. En nu kwam het varken met den lan gen snuitDe soldaten, die aan Goes in een oogwenk het rustig aanzien terug geschonken hadden, kwamen op twee open wagens het land doorgereden. Zij behoef den niet eens, als het daareven genoemde dier, te blazen, om een einde tie maken ontwerp onderwijswet gevoerd. Heden komt dit weer in de Kamer aan de orde. Zooals men weet, heeft de 'libe rale regeering haar voornemen bekend ge maakt, om eenige grieven weg te nemen. Ze schijnt wijzer geworden door de neder lagen bij zooVele tusschentijdsche verkie zingen. Maar de katholieken laten zich niet paaien met vage beloften. Dc Katholieke Itaad van Onderwijs, te Londen vergaderd onder voorzitterschap van den eminenten hertog van Norfolk heeft eenige moties aangenomen, die klin ken als een klok. Er werd vastgestelfdj dat door de katholieken geen oplossing der schoolkwestie kan worden aangeno men, wanneer niet, wordt geëerbiedigd het recht der ouders, om voor hunne kinderen, katholieke scholen te hebben, met katho lieke onderwijzers, onder toezicht van katholieke autoriteiten gedurende de schooluren; evenmin als .deze oplossing niet het recht geeft om nieuwe scholen te openen, erkend en oaiderhouden door het burgerlijk gezag. Dit laatste is veel gevorderd zal men zeggen. Maar dan boude men in het oog, dat in Engeland een belasting geheven wordt ook van de katholieken, tot onder houd van scholen, waarvan de katholieken niet gediend zijn. Ook werd onaanneembaar verklaard een oplossing, die de katholieke onderwijzers lager zon stellen dan hun ambtgenooten, en die geen publieke fondsen vaststelt tot ondeihoud der katholieke scholen op 'dezelfde hoogte als de algemeene. In alle landen; is de school de inzet van ,den grooten strijd tusschen katholiek en liberaal, maar overal staan de katholieken vast op hun stuk. Dat brengt hun) de victorie! Het Engelsche Parlement heeft een wets ontwerp aangenomen, dat eenige genoeg doening geeft aan de katholieken van Ier land op liet, gebied van het Hooger Onder wijs. Ierland had vroeger één Hoogeschool, wier bestaan door de katholieke vrijgevig heid was verzekerd, maar later door de protestanten werd ingepalmd. Thans is bij de wet bepaald, dat de meerderheid der leeraren katholiek zal zijn, zoodat onder wijs zal gegeven worden in katholieken geest. Dit is .tenminste iets, al staat de Universiteit thans nog niet onder bisschop pelijke leiding. De protestanten krijgen een nieuwe Universiteit. Er is nog één gebrek. De middelen, om te kunnen beginnen/zijn nog onvoldoende. Men hoopt deze bij de derde lezing der wet alsnog te verkrijgen. FUAAKBMH. IJlt het huidige Fr ank r ij k. A. B. is jachtopziener in het kanton Maillezas, departement Vendée. Hij is ontslagen... omdat hij de „Croix" leest. Te Beijssac is de priester uit de pasto rie, zijn de geloovigen uit de kerk ver dreven. In een schuur werd nu de H. Mis opgedragen en daar woonde ook abbé Francon. Die schuur is nu in brand ge stoken en door de vlammen vernield. Ill KOKKO In Marokko is weer eens en ditmaal offi cieel en ernstig gevochten. De Franschen, verloren 13 dooden waaronder 3 officie ren en hadden 65 gewonden, waaronder 7 officieren zijn. De zaak was deze, dat generaal Vigy opgerukt was naar Bou Denib, in de rich ting van de harka, en dat hij deze in den aan het vertelseltje: de aanblik van |d& snaphanen met de daarop geplaatste ba- jonnetten was ruim voldoende. Nog lang werden de gebeurtenissen van deze Junimaand in den huiselijke»! kring besproken. Zij, die piet meetelde», werden meer dan ooit gewantrouwd |enj op kleingeestige wijze gehinderd in tef vervuilen hunner godsdienstplichten. Zij sloten zich zooveel mogelijk aaneen jet» vermeden den omgang met hun Protes- tantsche medeburgers. Tot slot nog een enkel staaltje, hoe de dorpsautoritedtem gewoon wanen op te treden, als zij, hoe dan |Ook, er achter gekomen waren, dat de Roomschen (er gens bijeen zouden komen. Op eten De cemberdag nog in dit zelfde jaar 1734 zou op een hoeve ergens in dan Nieuwen, Kraaiert. voor de Katholieken gelegen heid zijn de H. Mis te hoeren. Het was in, stilte rondgezegd en wie maar ©enigs zins kon in den wijden omtrek begaf zich naar de aangewezen plaats. Onder de verheven plechtigheid k'wa- namiddag van den 13de ontmoette. Er ontstond een gevecht' op ongeveer 10 K.M. afstands van Bon' Denib. Het gevecht was vooral hevig in het palmenbosch van Be- niouzian, waar de vijand heftigen weer stand bood, maar zijn posities moest rui men ton gevolge van den aanval der in fanterie, het vuur der artillerie en de charges der jagers en spahi's. Dus wel een overwinning, maar geen ge makkelijke. CIIIKA-JAPAIt. De „Presse Associée" vermeldt het vol gende bericht uit Peking, dat niet zon der voorbehoud mag worden aanvaard „De Keizerin heeft het bewijs verkre gen, dat de Japansche regeering in be trekking staat met den leider der reac- tionnairen en dat zij de antbdynastieke beweging aanmoedigt, om, naar aanleiding van de troebelen, tusschenbeiden te kun nen komen. In de laatste veertien 'dagen hebben de ontevredenen branden gesticht, waardoor openbare gebouwen zoowel als particu liere woningen vernield werden. Verscheiden hooge ambtenaren, die een groot aantal belangrijke documenten ont vreemd en ze aan Rusland en Japan ver kocht hadden, zijn afgezet Onder de intellectueelen heerseht meer en meer ontevredenheid over het bestuur der regeerende dynastie. De Keizerin en de hooge ambtenaren zijn zeer bezorgd voor hun veiligheid. l'OI,KY. De Poolsche vrouwen. Hoe door Pruisen' het katholieke Poolsche volk wordt onderdrukt, is bekend. Het feit blijft een der schandvlekken uit de geschiede nis en in later tijden zal de naam Von Btilow weinig eer ontvangen, omdat hij verbonden is aan, een der grofste onrecht vaardigheden, die tegenover een overwon nen volk kunnen worden bedreven. Het staat evenwel te bezien, dat het ty- ranniseerende Pruisen toch nog in lang niet komen zal' tot zijn hatelijk en onrecht vaardig doel. Want de Poolsche vrouwen zijn in het geding, en wanneezf de vrouwen, zelfs van een onderdrukt volk, met geestdrift de zaak del' rechtvaardigheid voorstaan, is er pieer noodig, dan geweld om het onrecht geheel en al te doen zegevieren. In de stad Posen is Maandag een ver gadering van Poolsche vrouwen gehouden, waren een tweeduizend vrouwen uit Po sen, West-Pruisen pn Silezië aanwezig. Alie standen waren; vertegenwoordigd, van de hoogste tot de laagste. De geest der vergadering kan men lee- ren kennen bijvoorbeeld uit feit, dat een Poolsche boerenvrouw in nationale kl'ee- de'rdracht het podium besteeg om het woord te voeren. De vrouw werd met stormachtigen bijval begroet, en daardoor werd zij zoo geroerd, dat zij na eenige woorden haar zakdoek uithaalde en begon te weenen. Een: groot deel der vergadering werd hierdoor tot. weenen gebracht en dat. was een treffende uiting van de smart, die tyrannen over nobele volken kunnen brengen. Met algemeene stemmen werd ten slotte eene motie aangenomen, waarin natuur lijk werd geprotesteerd tegen de gedwon gen grondonteigening, welke Pruisen tegen, het Poolsche volk durft ondernemen, en tegen de onderdrukking! der Poolsche taal. men drie mannen die schout van 'sHoerenhorek met twee schepenen binnenstappen m stoorden d© biddend© menigte in haar aandacht De schout, zich zijn waardigheid wel bewust, drong tot aan het nederig altaar door, nam Pastoor bij de mouw en zeide, ze heen en weer schuddende, op barschen toon: „lk calangere u in de boete van 's graven wege en versoek, dat gij daer immediaet (onmiddellijk) mee uitscheidt!" Dit onver wachte optreden moest den Priester wiel doen ontstellen. Een oogenblik de Hei lige handelingen onderbrekend, vraagde) Pastoor, zich half omkeerend: „Waar zijn dan mijn Kerkmeesters?" Aanwezig was Marinus Menheer© va» den Bote- rendijk en hij antwoordde: „Hier ben ik, mijnheer PastoorGa maar voort met den dienst". En hij bracht den schout met zijn helpers naar' buiten, waar zij desver- kiezend© wachten konden tot na de dank- zegging. Werkelijk stonden de mannen na de H. Mis nog op het hof. Toen ook Pastoor ten laatste verscheen, meenden Maar daarin werd ook de belofte neerge legd, uit het diepste van het gekrenkt ge moed voortkomend, dat'de Poolsche vrou wen al haat) krachten zullen inspannen om beter dan tot nog toe de plichten jegens het Vaderland idat is Polen natuurlijk te vervullen. Verder werd door die vrouwen besloten nooit uit vrijen wil een stuk grond; in vreemde handen te doen overgaan en dat zij, waar de grond onrechtmatig onteigend! wordt, toch zullen blijven in het land tunner vaderen, en de vaders, mannen en broeders ook daartoe bewegen; het geldelijk vermogen nooit naar het buiten land te beleggen maar het aan te wenden', tot verheffing der economische Poolsche welvaart; in het openbaar leven de moe dertaal te bandhaven en de kinderen een Poolsch nationale opvoeding te geven en, spaarzaam te leven om het Poolsche volk sterk te maken. Waar de Poolsche vrouwen zich met zooveel ijver in den strijd werpen, mag men verwachten, dat het Poolsche volk den onderdrukker nog langer weerstand zal weten te bieden. En in ieder geval geven die vrouwen een heerlijk voorbeeld van vaderlandsliefde. (N. T. C.) „Rerum Novarum". Deze week wordt weder de uitvaardi ging herdacht der encycliek Rerum No- varum, die in Mei 1891 het licht zag. Den „Paus der Encyclieken" heeft men Leo XIII genoemd. Weinig Pausen zijn inderdaad als schrij vend Leeraar zoo vruchtbaar geweest als Hij. Maar van al die geschreven gedenkstuk ken schijnt de llerum Novarum wel be stemd te zijn, om het krachtigst te leven in de herinnering, in het liart en in den geest des volks. Men heeft Leo ook den „Paus der Ar beiders" genoemd. Niet natuurlijk omdat Hij slechts de Opperherder van één klasse zou zijn ge weest Maar omdat Hij op geheel bizon- dere wijze getracht heeft en er ook in slaagde, de arbeiders vrijer te doen ade men en hen te onttrekken aan de doode- lijke omarming van het materialisme, het zij die dreigde van een harteloos kapita lisme, of van het godsdienst-hatend so cialisme. De. gedenkdag der uitvaardiging van. „Rerum Novarum" is een gloriedag voor de Kerk, een vreugdedag voor de arbei^ ders. (Ctr.). Prins Hendrik en het red ding s w e z e ii. Naar de „Tel." verneemt, moet het in het voornemen van Prins Hendrik liggen! om, evenals hij zulks deed op landbouw gebied, inzake het reddingswezen voor ons land een centraal-lichaam in het le ven te roepen. Zijn reis naar Frankfort a/Main, waar van 8—12 Juni a.s een congres en een tentoonstelling, het red dingswezen betreffende, gehouden wor den, staat hiermede in verband. GOES. De bekende winkel der „Singer- Maatschappij" Korte Kerkstraat is, be langrijk verfraaid en vergroot, Zaterdag zij hem nre© te nemen haar het dorp, ten einde hem in gijzeling te houden, tot do boete voldaan was, maar daar kwam hij niet van in. „Neen, vriendentziei Pastoor, „dat niet. Maar gaat met inij naar Middelburg, daar woont onze competent© (bevoegde) rechter; dien zul len wij hooren". Dat was mannentaal. De schout, die zoo stoutmoedig wist op te treden, als hij bijna zeker was toch geen weerstand te zullen ontmoeten, had geien lust, om op het. voorstel in te gaan. Mopperend! verdwenen de mannen in de richting van het dorp, terwijl Pastoor naar 'de stad terugkeerde. Niet lang daarna beisden o.p een Maan dag drie personen naar de hoofdstad van het gewest, Pastoor Van de Velde en twee Kerkmeesters van het Land. Zij gin gen een bezoek brengen aan dien „Raad- Pensionaris" en voorts aan den „Hoofd- Balliu", met het gevolg, dat die ijver, om Roomsche bijeenkomsten te verstoren, ingetoomd werd. L.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1