itograaf ig 8 Mei. De Boesche Oorlog. IT, Goes. 'erzekering. IUWUJ No. 56 Dinsdag 12 Mei 1908. Vierde Jaargang. Oranje". v ïk van 1GINRICHTIHGEK. Prijscourant gratis. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. [ljettan. icht. -m HSOL! atten an Veldmuizen. Oude Jenever. IJDER fe Goes. AT ÜB A. ook des Zondags. lek iche Orgels ELBURG. HORDIJK's BANK. in en flambards, 108, Breedje, Goes. 'ESMELK, i Suikerziekte, fEUïLLETÖW, UIT DE PER&. I' [iTEN, LINOLEUMS, 3 JAFELKLEEOEN, g VEN, enz. O RATIS GEMAAKT. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant-0.05 te verdelgingsmiddel voor |j" menschen, eenvoudig in toepassing. \f0.20, f0.40 en fO-75. <•0.30, f 0.60 en f I.— an in bussen van Va Kilo Ie 5000 pillen fl. er voor Goes en omstreken PORTE, Apotheker. Greote Markt, Gees Jt merk r>; In bij' den Heer lab. fl.-. lab. 4- pr. f 2.—. couranten RANTIE. r~ |Kt;.\ IVItnlW- relden zin. fcilerlmid en trden. pr voor Zeeland [vervaardigen van do am aanbevelen. foLIE J ASSEN, ^sselingsziekte te 's Gravenhui nstelling te Weenen 19® TR1CIA" te Z0ETERMEER Advertentiën van 1—5 regels f 0.50; iedere regel m»r 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. Reclameberichten 25 Gt. p. r. Bij abonnement speciale prijs, Dr. v. d. Brink en de Godsdienst. In den afgeloopen winter heeft men, in onderscheidene plaatsen den afgo dwaalden. priester v. d. Brink laten op treden, om te spreken over Godsdienst en sociaal-democratie. Dat zou, meenden de roode toeenen, er ingaan 1 Als een priester, zij het dan ook verdwaalde priester, het zegt, dan zal men het toch wel willen gelooven, dat men zeer goed geloovig Christen en tevens lid van de S. A. P. kan zijn. Of het spreken van den heer v. d. Brink bekeerlingen heeft gemaakt, wij weten het niet, al betwijfelen we het zeer. Hoe dit evenwel zij, in het „Volk" van Zaterdagavond j.l. is duidelijk gebleken, wat de heer v. d. Brink onder Godsdienst verstaat. Hij schreef onder meer: „Mij dunkt, dat het moderne proleta riaat juist in hooge mate godsdienstig is en ook zijn medestrijder Franky. d. Goes. Ik versta dan onder „modern prole tariaat" het denkende deel der .arbei dersklasse, het deel dat zicli juist de proletarische, levensbeschouwing heeft eigen gemaakt, die mannen en vrouwen, die mede beseffen het groote gewicht der historische taak, welke deze onze klassen heeft te vervullen. Die godsdienstigheid uit zich in de levenswijze, in geheel het optreden van den modernen arbeider. Men ontwaart daar geheel wat anders dan in versuft kerkelijke of z.g. religieus overspannen arbeidersgroepen. Godsdienst is niet het op geregeld© tijden ter kerke gaan. Dit kan hoogstens middel zijn om tot godsdienst (dienst van het goede) to komen en men blijft maar al te veel stilstaan bij het middel zonder veelal te geraken, tot het doel. Er zijn honderden ongodsdienstige menschen, die 's Zondags onder .den preekstoel zitten, er zijn zeer vele gods- dienstig-en die nooit een voet zetten over den drempel van een kerkgebouw (tmzij om een monument te bezichtigen). Tot deze laatsten behoort v. d. Goos, die immer op mij den indruk maakte een hoogst godsdienstig man te zijn." Zie, nu weten we 'tl Godsdienst is, volgens dezen zoo jam merlijk afgedwaalden priester, niet anders dan in dienst te slaan van het goede want het goede, dat is God. „Godsdienst", zoo zegt hij, „in den waren zin des woords, is doen, handelen, zich moeite getroosten voor het beter stoffelijk welzijn, het hooger geestelijk opvoeden onzer medemenschen". En zoo is, volgens hem, ook de heer v. d. Goes, die het bestaan van Ged als Schepper van hemel en aarde loochent, Nog maar altijd kwamen anderen aan raden, zoodat er weldra twee lange rijen boerenwagens stonden van ,die 'sHeer- hendrikskinderenpoort tot aan het dorp van dien naam en van de G a n- zepoort tot aan het „Blaubeens. h o e f k e n Het moet een toeiel aardig gezicht geweest zijn, die reeksen helder witte huiven en die trappelende en ion- geduldig klauwende, paarden op 'dezen heerlijken Junidag, dat alles schitterend in, gouden zonneschijn. Veel minder aar dig vonden het de boerenknechts, voor wie het poëtische geheel verloren, ging, vervuld als ze waren door wrevel we gens het prozaïsch wachthouden bij de paarden en het gemis van de pret, die zij in Goes meenden te maken. En gansch onaardig was het zien van die zachtwap- perende huiven voor die Goesenaren, welke den vorigen dag zoo vreeselijk ge schrokken waren op het geschreeuw, dat de vijand op de veste aanrukte. Die hui ven waren tenten, men kon het duidelijk van de wallen zien, en de stad ging nu in optima forma belegerd wordeni Het schrikbeeld verdween wel, toen be ter uit hun oogen kijkenden de menschen, gerust stelden, maar de wagens bleven; onverbiddelijk geweerd en de boeren kon den hun koopwaar door het klinket in ook „godsdienstig". Zoo zijn alle sociaal-democraten, al willen zij van een Godsbestaan niet weten en al spotten zij met alles, wat ons heilig en dierbaar is, toch „godsdien stig", want zij dienen „het goede". Men moet het maar weten! Maar wij vragen, is dit geen spelen met woorden, is dat geen openlijke be driegerij van het volk? Men heeft wel eens gesproken van de „leugen in de taal", welnu, hier heeft men haar zoo brutaal en zoo kras mogelijk. Ook ter Rechterzijde worden er gevon den, die in de naïeve meening verkeecen, dat de strijd van 1905 vooral een strijd was tegen den persoon van dr. Kuyper. Ware deze laatste er maar niet geweest, zoo redeneert men, dan zou de aanval op tiet Rechtsche Kabinet veel minder scherp zijn gevoerd. En ook voor het heden trekt men daar conclusies uit. Nu moet men echter lezen, wat V. D. in de Mi d d el b ur g s c he Courant schrijft Onder het opschrift „Waakt I" publi ceert hij een uiterst vinnig artikel tegen, het Kabinet. „Het Kabinet HeemskerkTalma is in zeker opzicht haast nog gevaarlijker Kabi net dan eerr Kuyper-ministerie", dus be gint hij. Dan wordt hevig uitgepakt tegen het ministerie en zijhe leden, die naar V.-D.'s oordeel zoowat niets goed doen en, die het land met „groot gevaar" bedreigen. „Heemskerk en Tal ma zijn in oogmerk niet anders dan Kuyper" zegt de schrijver, „alleen het tempo, wordt anders genomen". En hij besluit: Waakt 1 Waakt togen het 'vermeerderen van den invloed van een regeering, die u niet zal en niet kan brengen, dat wat ge al te lang hebt ontbeerdeen krach tige, eerlijke, breede, democratische, vooruitstrevende politiek. Dat elke tus- schentijdsche verkiezing van uw onver zwakte waakzaamheid een nieuw en op wekkend bewijs leverei Duidelijker kan het al niet. Rechts tegen Links was, is en blijft de leus, welke ook de naam of de signatuur zij van het Kabinet. Bevoegdheid. In de Roomsche Staatspartij geeft de behandeling van het Kiesxechtvraagstuk aanleiding to,t eenige discussie. Nu ver schillend© kiesverenigingen uitspraak hebben gedaan, wordt hier en daar ge zegd, dat men kiesverenigingen niet be de stad brengen of moesten onverrichter zake weer "naar huis rijden, bang als de regeermgspersonien waarschijnlijk waren voor opstootjes bij de overgroot© druktei van dezen dubbelen marktdag. Wanneer tijdgenooten o,ns deze zonder linge dingen verhalen, denken we onwil lies keurig aan spotvogels, die er pret in von den dag aan dag het volk bij den neus te nemen. Maar de regeering nam het volstrekt zoo niet op, de hoeren beseften ten volle hun verantwoordelijkheid, om de rust te bewaren en de ingezetenen te beschermen in hun persoon letn hun eigen dom; want bij zoo'n gelegenheid ontbrak het ook toen niet aan lieden, die gaarne tot daden van geweld pvergaan, thans uit roofzucht en geloofshaat. De Edel- achtbaren vergaderden soms 7 of 8 ma len daags en wanneer men oen- Roomsch mensch op de publieke straat ontmoette, kon men er zeker van zijn, dat de onver mijdelijkheid hem naar buiten had ge dreven. In den beginne juichte mien bij het op halen van de Roomsche wapens, maar het leed niet lang, of 3e Onroomsch© leden, van do burgerwacht vingen aan te klagen, dat de Katholieken stilletjes thuis konden blijven, terwijl zij bij nacht pn ontijde de wacht hadden te houden hij de poorten. En wat een schrik somsEens weer lag de geheel© burgerij in zoeten slaap verzonken, alles was bladstil, toen de brave wacht was het niet aan 'de Ganzepoort? uit zijn droeve mij mering over het lot van vrouw en kin deren, als heit. straks meenens werd, op- voegd kan achten om over een zoo ge wichtig vraagstuk een oordeel uit te spre ken. Tegen die onbevoegdviePklaring komt P. in de Gelderlander op. De nood zakelijke consequentie van dat onbevoegd verklaren, zou, zegt de schrijver, er toe leiden, dat er een autocratisch bewind opstond; een soort van „verlicht despo tisme"; en dat is toch uit den tijd. De schrijver zegt, dat men hier goed onder scheiden moet: Zegt men, dat het volk de bevoegdheid mist om zelf wetten te maken, dan mee- nen, we daarmede accoord te kunnen gaan. We; gelooven ook niet, dat ooit een ernstig man deze bevoegdheid heeft op-geëischt. Maar het is iets geheel anders het volk de bevoegdheid te ontzeggen zelf wetten te maken dan te weigeren zijne uitspraak te vernemen over de wetten, die het wil gemaakt zien. Iemand die zich een huis wil bouwen, kan zeer goed zeggenik wil mijn huis met zóóveel kamers, zoo en zoo groot en met een behoorlijken gevel. Maar aan den architect moet hij overlaten de beslissing, of er voor de fundamenten moet geheid worden, hoe dik de balken moeten zijn die een bepaald gewicht te torsen hebben, de teekening van don gevel, in een woordde technische uitvoering. Zon ook het volk, als het bepaalde wet ten verlangt. 'tls volkomen bevoegd te zeggen: wij willen een wet, die het mogelijk maakt, dat het recht spoedig zijn loop heeft; een wet, die onze zonen niet langer dan noodig is' naar de kazerne reept; een wet, die den werkman in staat stelt zich te verztkeren; voer den ouden dag enz. enz. Maar als nu zulk een wet gemaakt wordt dan heeft niet het volk de bevoegdheid te zeggen, ho© de procedure geregeld zal worden, hoe de militaire oefeningen moe ten plaats hebben, welke premies zullen betaald worden enz. de uitwerking de zer technische bijzonderheden is het werk van den architect, in casu deti wetgever. Eerst wanneer zich een duidelijk en al gemeen verschil van gevoelen tusschan de deskundigen openbaart, zal in sommige gevallen een beroep gedaan moeten wor den op do meening dor meerderheid een onvolmaakte weg, maar de best-mo gelijke in deze onvolmaakte wefeldj Waarom veranderen? vraagt het „H. v. A.": Als! ge de oppositie moest gelooven, dan is de katholieke regeering in België een schande voor' onzen tijd en shunt België, door .die regeering, op don eersten rang der achterlijke volkeren. We weten nu wel, dat ze daar zelf niets van gelooven en in hun eigen) gemoed geschrikt werd door een groote plons in do vestinggracht. Daar hadt ge hot nu, daar kwamen, ze aangestormd of liever aangezwommen, als weleer de Bataven, die lang verwachte, vermaledijde vijan den uit het Oosten en het Zuiden. Zon der toeven alarm geslagen, dat spreekt. En als de toegesnelde dapperen, zich op alles voorbereid houdend, de wapens .stevig in do vuist knellen, zien ze een grooten hond op den kant klauteren (en het water uit zijn haren schudden. Aan de kloeke en die zich jegens die rustige burgerij zoo verdienstelijk makende bur gerwachters ternauwernood een schuwen blik gunnend, snelde het beest, dat zijn moester uit hiet .oog verloren had, huis waarts. Ingevolge die klachten wierden de degens en het schietgeweer aan de Roomschei huizen terugbezorgd met het bevel detr Overheid, voortaan weer nevens de an deren op beurt de wacht te betrekken, onder dè burgerkapiteins. Evenwel, niet lang meer. Na oen dag of acht maakten de heeren plotseling «.en einde aan het kluchtspel, zouden we zeg gen, als er niet zooveel .angst was uit gestaan. Ziende, dat het gepeupel, in weerwil van het verwijderen van allerlei „stronkelsteenen" oproerig bleef ten dat do handen „jookten naer plundering", en vrec'Zende, dat, zoo het spelletje eenmaal aan den gang raakte, ook 's lands gebou wen gevaar zouden loopen, hoeft het de Regeering goed gedacht, de Edelmogiende Gecommi teerde Raden te Middelburg in stilte op de. hoogte te brengen van de overtuiging hebben, dat het gouver nement minstens een even goede figuur maakt dan om 'teven welk gouvernement de oppositie zou kunnen samenstellen. Maarde cliché moet toch blijven dienen, net zooals de katholieke dompers blijven, ondanks hun eigen vrij lager, mid delbaar en hooger onderwijs en ondanks de) lessen van hoogere wetenschap, die de primaat van België in staat isi aan do feniksen te geven, die de clericalen, aan zooveel per dag, voor dompers uitmaken. De groote. machtspreuk over de „ach terlijkheid" van België, tengevolge van zijn katholiek gouvernement, was over twee jaar: allerwege wonen wij de ontwa king der liberale gedachten bij; de reactie is overal verpletterdalleen België vomit een zwarte vlek op de kaart, enz. enz. Laat ons eens zien. in Engeland krijgen de liberalen klop ping op klopping en gaan ze doodeenvou dig de onderwijswet intrekken, de eeniga die hen min ot meer aan onze liberalen deed gelijken; In Holland is het liberaal ministerie reeds vervangen door een kabinet van ge- loovigen, protestanten en katholieken; In Duitschiand is het' liberalisme mach teloos ondanks het nationale „Bloc" en gaat Rijkskanselier prins von Óülow een bezoek brengen aan den Paus, om wel te toonen, dat de Duitsche regeering vrede wenscht met de katholieken; ln Italië verwierp de Kamer voor eenig© weken het wetsontwerp, vragende afschaf fing van het godsdienstonderwijs in de lagere school; in Oostenrijk heeft de katholieke partij met! do uitbreiding van het stemrecht hare macht versterkt. Blijft Frankrijk 1 Nu recht nitgesprojken, is ©r één kiezer 'in België die het Fransche regiem hier, in België zou willen ingevoerd zien, 'tis te zeggen, hij gemis aan eene conservatieve meerderheid en de machteloosheid van het liberalisme der heeren Hymans en Franck, eene regeering Jansen-Lorand-Vander- velde Men aanziet de Belgische kiezers toch niet als van hunne, vijf zinnen beroofd, niet waar? Welke reden zouden ze dan .hebben om van regeering te veranderen? De „liberale ontwaking" is veranderd allerwege in eeaen diepen slaap. Laat ze slapen, ook hier in België; dat is het eenvoudigste middel opdat ze geen kwaad zouden uitrichten ITALIË. Van het Vaticaan. De H. Vader heeft Maandag den prins en de prinses Aloys von Loewenstein in audiëntie ont vangen; daarna volgde een collectieve audiëntie voor de leden van het Centraal comité den- Duitsche katholieke congressen, den toestand, met het gevolg, da,t een compagnie soldaten herwaarts kwam en de stad al heel spoedig haar rustig aanzien terugkreeg. De poorten konden voortaan; ongesloten blijven, de wachten onbezet zou de burgerij er rouwig om geweest zijn? Doch, waarom niet eerder die soldaten De stedelijke besturen bezaten destijds een zeer groote mate van zelfstandigheid; en zagen nauwkeurig toe, dat aan hun keuren en privilegiën niet in het minst getornd werd. Ook zulten de heieren slechts zeer ongaarne erkend hebben, dat zij on machtig waren voor de rust en de veilig heid hunner onderhoorigen ie zorgen. Op H. Sacramentsdag en den feestdag van de H. H. Petrus en Paulus, alsmede de daarop volgende Zondagen konden de Katholieken niet ter H. Mis, maar op den 4en Zondag na Pinksteren vulden zij wieer hun armelijk, maar geliefd bedehuis. De anders gezinden 'meden pog Jarig de Roomsche winkels. Een gevoelige, wn pijnlijk© slag voor hen, die niet meetel den en zoo onverdiend. Verwonderlijk, zal de lezer reeds bij zich zelf gezegd hebben. In de stad alles op stelten en het Goesche land in on verstoorbare rust, want daar- hooien we niets van. Nu, rustig was het o-p de dorpen juist niet. Hoe kon het in Goes regenen, zon der dat het ten minste druppelde in de omgeving? Toentertijd kwamen Overkantiers en Bra- banters hier eiken zomer in vrij gTooten onder graaf Drostei-Vischering, de bis schoppen van Fulda en Hildesheim, ver scheidene Duitsche prelaten te Rome ver blijvende, de socioloog abbé Hitze, Mgr. Werthmann, prelaat van Baden, en ver scheidene andere katholieke notabelen. Graaf Droste las een adres van hulde voor, waarop de Paus antwoordde met een lofbetuiging aan de Duitsche katholiekict congressen, welker eenheid en eendracht jaarlijks zulke heerlijke vruchten ople veren. De Paus begaf zich daarna met de aan wezigen naar de Troonzaal, waar kardi naal Ferrata hem het comité van den Bond delf Duitsche vrouwen en meisjes voor de missiën voorstelde. Gravin von Stolberg, presidente van dien' Bond, las een adres voor, vervolgens ging de Paus naar de constistorie-zaal, waar! verscheidene honderden vrouwen en jonge meisjes uit Duitschiand bijeen kwa men. De Paus hield daar een toespraak tot hen, welke vertaald werd door Mgr. Baum- g ar ten, Duitsch prelaat te Rome. Nadat de Paus in zijne particuliere Ver trekken was weergekeerd, gingen de prins en de prinses von Loewenstein en een deputatie Van de beide comité's den staats secretaris Mgr. Merry del Val complimen teeren AMKKIKA. De Duitsche Kabelmaatschappij seint uit Mexico, dat de afgezanten van de Veree- nigde Staten en Mexico- naar Costarica zijn vertrokken om hiet vaste scheidsgerecht voor Midd-eil-Amerika, waartoe op de vre desbijeenkomst te Washington besloten is, in te stellen. Alle staten van Middel- Amerika hebben ook reeds hun afgezanten benoemd, behalve Guatemala. Blijft Col- rera, de president, weigeren isien afgezant te benoemen, dan zijn dwangmaatregelen van d© zijde der Vereenigde Staten on Mexico waarschijnlijk. CHIAA. Baron Hajasji heeft aan hef Wai-Woe- Poe (dep. van buit. zaken) te P-eking mede- deeling gedaan van de namen van vier Chineesche kooplieden, die openlijk de tegen de Japanners gerichte boycot-bewe ging aanprijzen. Hajasji hoeft nu het ver zoek' gedaan, dat de Chineesche rsgeering dit voor de toekomst aan de bewuste vier heeren zal beletten. E-e-n verzoek, dat veei weg heeft van een bevel. De Paters Jmzarislen bezitten in China zeven groo-te missie-staties met meer dan 216.000 Katholieken, onder bestuur van 6 bisschoppen, 156 Europeesche en 113 inlandsche priesters. Meel' dan 200 geestelijke zusters zijn de missionarissen behulpzaam. De Lazaristen hebban in hunne- zeven districten, meer dan 1200 kerken en ka pellen gebouwd en 14 seminaries opge richt met 440 seminaristen. Het aantal getale maaien en helpen oogsten, .maar thans -dreef men ze den lande uit, het is te begrijpen. Ook bij de Roomsche boeren lieten de dorpsbesturen, uit wijze voorzorg, de wapens inzamelen. Het was voor een Roomsch mensch uiterst gevaarlijk pp Junidagen hier of daar te blijven plakken, want geen enkel dorp kon men binnen- raken, of men stiet op ©an wachtpost van gewapende (Prote.stan Ische) hoeren, die den reeds om zijn late wandeling ver dacht© zonder veel omishig onder den to ren zouden opsluiten. Onder tromgerof fel werden de mannen naar hun post ge bracht, onder tromgeroffel afgelost, ge heel naar den eiisch. Dat men vaak op oen ketel sloeg óf een teeg bier- of azijn- tonnetje waar, drommel! zou men zoo eensklaps .al die trommen vandaan 'ge haald hebben? -- deed volstrekt niets af aan den ernst der zaak. Alle samenscho lingen streng verboden en gewaard. Nau welijks waren ©an 'paar- Katholieken pp den weg in gesprek, of men was er als do kippen bij, om ze te scheiden. Zoo werd het smeden van allerlei verraderlijke- plannen en het beramen van gruwelijke aanslagen op het leven en de veiligheid van rustige burgers wijselijk voorkomen. Op de klaphanken werd levendig gerede neerd over het brandschatten der Room sche hoeven, maar zoover kwam het niet, gelukkig. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1