os komt inos komt. debat liging „Goes". iche Courant. sch geld No. 40. Donderdag 2 April 1908. Vierde Jaargang. den A AT". "^1 Spek en Reuzel. ION, Utrecht. Vnsctiijnl ellen MAANDAG-, IGENSDAG- en UHMND. FEU1LLET0K BUITENLAND. te half 8 uur, ulo en omstreken nkoop van Effecten. TH. HENDRIKSE. MIDDELBURG. I. DE KEUNING. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Het Geheim van het Paleis. UIT &E PERS, WIJNBERGEN, lid van Rjaar worden niet toegelaten. Ir R. K. Kiesvereeniging. in de |t „Znid-Beveland". lekelijkscke dienst. t-Rotterdam-Gonda-Arasterdam mil i'.li tunehantiggendt pliitsin. Fertrek van (iOKS dagmiddag 12 uur. lek van AMSTERDAM dagmorgen 5 uur. ek vnn KOTTEKUAM [•dagavond 8 uur. te Amsterdam bij W. DE 3. VERSCHURE, Kloveniers- kotterdam bjj de Directie J. en IHUIJT, te Dordrecht bij S. Zn. en te Goes bij den Aeext ELD. Iliden borgtocht, lhade. |3s in het hötel de Kinderen trlchfen der R. K. Patronaten Irland. bij vooruitbetaling. klversum. lilo k f 0.64, bij 10 Kilo f 0.62, luO Kilo a f O 59 per Kilo. lilo A f 0.72, bjj 10 Kilo A f O 70, 100 Kilo f 6.67 per Kilo. PNSREUZEL nco één veer A f 6.50 per bus, bjj |r Kilo. ien rembours. Ien. Tel. Interc. 209 orting toegestaan. Abonnementsprijs p. 3 maanden voor Goes fO.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers a contant-0.05 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën Tan 1—5 regels f 0.50; iedere regel moer 10 Ct. Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. a contant. Reclameberichten 25 Ct, p. r. Bij abonnement speciale prjjs. Katholiekendag in het bisdom Haarlem. Aan de leden van hist A 1 g e m e e n C o- mité voor Katholieken-dagen in het bis dom Haarlem is namens het hoofdbe stuur een schrijven gericht, waarin o. a. den leden van het Algemeen Comité wordt verzocht te willen bevorderen, dat Ka tholieken in hunne omgeving zich verbin den tot het betalen ©ener jaarlijkschó bij drage van f X, ten einde te voorzien in de zooals het schrijven zegt „niet. onbelangrijke uitgaven voor de i n s t an d- houding der Katholiekendagen in het bisdom Haarlem". Deze bijdrage van f 1 geeft den contri buant het recht, op eene gereserveerde plaats voor de Algemeens Vergadering van den Katholiekendag. Daartoe zal hem ter gelegener tijd op vertoon der kwitantie voor het loopende jaar eene bijzondere toegangskaart worden uitgereikt. Contribuant is dus ieder die jaarlijks één gulden afstaat, voor de instandhou ding van onzen Katholiekendag. Degene, die voor dit hooge doel zich dit kleine offertje getroosten wil, moet zich opgeven aan het plaatselijk- Algemeen Comité-lid, dat hun na men opzendt naar den penningmeester van het. Hoofdbestuur, den heer A. G i 1 i s- sen, Mauritsweg, Rotterdam. De heer Gil is sen dan zal bij ieder, die zich, laten we zeggen als „donateur" voor f 1 's jaars opgeeft, bij een der plaat selijke Algemeen,? Comité-leden, per kwi tantie over dat bedrag beschikken. De leden van het Algemeen Comité, door Z. 1). H. den Bisschop van Haarlem benoemd, zijn: voor Goes: dhr. Claessen voor M i d d el b u r gdhr. Vroome. voor Vlissingen: dhr. van Nieuw- kuijk voor Zierikzee: dhr. de Crane. Het ligt niet alleen in de bedoeling, maar hef is zeer wenschelijk, zelfs nood zakelijk, dat de Katholieken buiten I de bovenvermelde plaatsen in deze van hun offervaardigheid doen blijken; en dat velen van buiten voor onzen Haar- lemschen Katholiekendag jaarlijks een guldentje over hebben. jVlet name Z u i d-B eveland telt b u i- 'ten Goes veel Katholieken. Welnu, we twijfelen er niet aan, dat die „buiten-Katholieken" achterwege zullen blijven. Deze hebben slechts, zooals iedereen, hun adres op te geven aan het Algemeen Comité-lid der plaats, waaronder zij in deze meenen te behooren. Dat al degenen, die, tot instandhouding van den Haarlemscheri Katholiekendag, jaarlijks een gulden bijdragen, een hoogst f. verdienstelijk werk steunen, behoeven we zeker wel niet te bepleiten. Al eerder hebben we het nut en de noodzakelijkheid der Katholiekendagen besproken. Zij bevorderen krachtig de zoo noodig, eenheid onder ons; zij wekken op tot do studie van althans tot de belang stelling "in zaken, Katholieke onderwer pen op allerlei terrein, over welker ur- 34 lk wond mij dan ook niet verder op, maar verboemelde den morgen heel ver genoegd op het Markusplein, maakte des middags een gondeltocht en vermaakte mij tot het diner in de bibliotheek. Daar vond ik op een reusachtigen rol d<en stam boom der familie della Spada, waarop ik natuurlijk dadelijk „mijne" Yolanta zocht. Haar dood was in het jaar 1491, op een „onbekenden datum, waarschijnlijk in Smyrna" opgeteekendliaar man en moor denaar, de aartsschelm Michele was in 1506 gestorven en in 1500 voor de tweede maal gehuwd met een markgravin van Montferrat. Negen jaren scheen hij dus nog naar zijne koninklijke tante ge vrijd te hebben, tot hij tot de erkenning kwam, dat zij niet voornemens was om zijnentwille den vruchteloozen kamp om de koningskroon met de republiek te aan vaarden of had zij iets vermoed van het raadselachtige verdwijnen der lief lijke Yolanta? De markgravin van Montferrat zij heette ook Yolanta en moet hem met haar gentie veten nog niet hebben gedacht, en zoo ja voor welker oplossing zij het heilaanbrengende middel nog niet hebben gevonden. Enorm veel geeft ©en Katholiekendag te loeren; en 'waar de Haarlemschie staat onder de protectie van onzen Bisschop, is elk aanbevelend woord onzerzijds ver der misplaatst. W© vertrouwen dan ook, dat veten zich zulten opgeven ieder aan het Alg. Comité-lid in zijne omgeving als con tribuant voor f 1 's jaars. Christendom en Socialisme. Da heer Vliegen, socialistisch lid van den Amsterdamschen Raad, onlangs socia listisch Kamer-candidaat in Tietjerkstera- deel, beeft een boekje uit het Duitsch vertaald, geschreven door Prof. Anton Menger, welk boekje bedoelt „de socia listische moraal in groote omtrekken nit te werken" en de grondslagen te leggan voor een „werkelijke volksphilosophie". Over die nieuwe zedieteer wordt, naar Het Centrum aanhaalt, in dat boekje o. a. gezegd De socialistische ze-doleer ziet af van eiken religieusen grondslag, van de voor stelling, dat de zedelijke geboden van een Godheid afkomstig zijn, van verwijzing naar een toekomstig teven, waar bet menscbelijk doen -en laten zijn rechtmatige belooning of bestraffing wacht Daaren tegen zal het socialisme de overgeleverde sociale machtsverhoudingen zóó omwen telen, dat uit de nieuwe machtsregeling een hooger zedelijk teven miet natuur noodwendigheid zich ontwikkelen moet. Dit laatste zal, meent Het Centrum, voor iedereen nu wel niet even duidelijk zijn; maar wél duidelijk is, dat deze nieuwe zedeleer regelrecht tegen het Christendom ingaat. Christelijke arbeiders, zoo zegt het blad; zullen door deze leer wel niet van do wijs w.orden gebracht. Een dwaze vergoding van de „meer derheid" ligt aan deze leer ten grond slag, en in zoover is zijn niet bepaald nieuw te beeten, maar een uitvloeisel van de zoogenaamde „volkssouvereiniteit". Christelijke arbeiders zullen wel niet de slachtoffers worden van deze liberaal- socialistische dwaling, welke de moraal en het recht niet doet steunen op vaste door God gegeven wetten, maar ze af hankelijk maakt en tot speelbal verlaagt van wisselende mesrderheidsgrillen. Merkwaardig acht Het Centrum het, dat die nieuwe zedeleer ook van Vrijzin nig-Democratische zijde boel weinig waar deering vindt. Land en Volk zegt van het boekje Wat hier ons wordt voorgezet., is een gevaarlijk prul, waarvan vooral moet worden betreurd, dat bet gedekt is door den wetenschappelijken naam van een professor. Deze „nieuwe zedeleer" is noch nieuw, noch zedelijk, noch een leer.jHet is do ergerlijkste kleppermansfilosof'.e dip men zich denken kan. naam een vreeselijfce wroeging geweest zijn had hem ©en zoon en twee doch ters geschonken, waarvan de een in het klooster gestorven was, de andere ©an Doge van Venetië had gehuwd, terwijl de zoon het geslacht der Spada had voort geplant. Het ging mij eigenlijk niets aan, maar ik verheugde mij, dat Michele Spada te vroeg was gestorven, om invloed te kun nen hebben op de opvoeding van zijn zoon, die op hoogen leeftijd stierf en na zijn zwager den Dogen troon beklom. Ja, het was toch een groot en machtig ge slacht., de della Spada, en als de scha duw van Donna Yolanta den glans niet. verduisterd had ja, wist ik dan, of dit de eenige schaduw was? Den volgenden dag ging ook nog ge makkelijk genoeg voorbij, want ik liet mij door Danieli de familieportretten uitleg gen, wat hij met zooveel genot deed, dat ik dra ontdekte, dat ik hem in zijne zwakke zijde getroffen had. Wat wist die man niet allemaal van de kroniek van dit huis! Ik liet mij door hem Michele Spa- da's portret wijzen, geschilderd door Bordono, eene riddergestalte, schoon als Lucifer, maar met koude, harde, wreede oogen en een trek om den schoo- nen, glimlachenden mond, die niets goeds voorspelde. Toen wij voor het schoon© En van het „godsdienst privaatzaak" zegt Land en Volk onder meer: „Godsdienst is privaatzaak". Bedoelt men met deze uitspraak, dat de sociaal democraten voor de toetreding tot de partij ntet als eisch stelten, dat de. candidaat met alten godsdienst heeft gebroken, dan is zij juist. Maar deze eisch geldt niet uit propa gandistische overwegingen alleen. Wie in hst gevolg van Marx meetrekt, wie zijn economische teer van de ontwikkeling der maatschappij langs den weg van den klas senstrijd tot de zijne maakt, hij is nood zakelijk tevens materialist. Hij verklaart, met den schrijver der „Nieuwe aedeteer", de zedelijke verschijnselen, die de ont wikkeling der maatschappij te zien geeft, langs niaterialistischen weg. Hij ziet de ontwikkeling niet mede 'door zedelijke krachten bebeerscht. Daar ligt de klove tusschen de sociaal democratie en het christendom. Gods dienst is privaat-zaak; goed; maar ook de sociaal-democratie, Marxistisch als zij is, is privaat-zaak, dat wil zeggen, zij beheerscht ook bet zedelijk denken. Wie het marxisme verwerpt, verwerpt de .sociaal-democratie. Hij kan commu nist zijn, sociaal-democraat is hij niet. En wie den tempel van Marx binnengaat, legt het vrachtje godsdienst, dat hij hij zich dragen mocht, aan den ingang neer. Dit is, zegt Het Centrum, volkomen juist. Het wordt nu eens gvzegd van een zijde, die absoluut niet van „clericalisms" verdacht worden kan, en die in den grond geen pricipieel verschil met bet socialisme heeft. Toch zullen de roode vogelaar-s zich blijven opstellen in de buurt van de Chris telijke arbeiders, en trachten dezen aan het verstand te brengen, dat Christendom en Socialisme heel best vereenigbaar zijn. Het blijvend gedeelte. De Residentiebode juicht de aan neming der noodwet op het blijvend ge deelte, met unaniem© medewerking der rechterzijde, van gehieler harte toe. En wel hierom: Wijl duidelijk óp den voorgrond treedt, hoezeer het speten met de wet door de heeren Staal en Van Rappard rechts ver oordeeling vindt. Nu mochten de heeren Marchant, Patijn, Thomson jammeren, dat men met de beide vorige ministers op den goeden weg was, omdat bet onnoodige overboord was geworpen en men alleen het strikt noodige behield, tegenover die uitspraak stelten wij het woord van den minister van Oorlog vermoedelijk in Comité-Generaal waargemaakt dat de Regeering haar wetsontwerp beeft inge diend, „omdat zij het noodzakelijk acht, om de mobilisatie te doen verloopen vol gens de bestaande vastgestelde bepalin gen en voorschriften". Waaraan minis ter Sabron later toevoegde, dat het mi nisterie van Oorlog rapporten bezit, waar uit blijkt, hoe er in den winter van 1906 op 1907 toestanden zijn voorgekomen, welke „zeer erg zijn geweest", ien „het, voor het leger wierkelijk nadeelig is ge- weesf, dat men het Blijvend Gedeelte had portret van Donna Y'olanta stonden zag ik dat de goede Danieli een harden strijd streed, of hij mij van haar dwalende geest zou vertellen of niet maar ik gaf hem, om zoo te zeggen, moreel© suiker, en hij bezweek voor de verzoeking. Ik liet mij de geschiedenis viertellen, zondier een woord te zeggen, maar- ten laatste hield hij het niet langer uit, en hij waagde aar zelend en verontschuldigend de vraag, of ik haar gezien had, en bekende mij met een, dat dit sedert mijn komst „beneden" dat wil zeggen bij de bedienden, het ge sprek van den dag was. „En", voegde hij er op geheimzinnigen toon bij, „mijne goede vrouw houdt vol, dat de signorina de bevrijdster van Donna Yolanta is. Mijne goede vrouw is clair voyante, en zij heeft veel voorspeld, wat later uitgeko men is, maar in de laatste jaren beeft zij toch velerlei gezegd, wat zich niet goed samen rijmen laat. „De blonde meesteres is gekomen, die den geest tot. rust zal brengen en het palazzo Spada tot nieuwe teer zal voeren, zegt zij on ophoudelijk. Ik hoop dat de signorina. haar hare driestheid vergeeft, maar als de geest over mijne goede vrouw komt, spreekt zij, zonder hare woorden te wikken of te wegen. Zij zegt dat de Signorina Donna Yolanta gezien heeft, maar Formosa, dat .domme fling, en Attiiio, die lummel, be- beperkt". Daarom dan ook, aldus gene raal Sabron, heeft minister Van Rappard het Blijvend Gedeelte, door generaal Staal aangewezen, versterkt. Zooals men b.v. met het legergoed en de wapenen om ging, had nergens naar geleken, terwijl onder-officieren en korporaals vloeren moesten dweilen, omdat er geen perso neel was. Dit nu werd door generaal Sabron in openbare zitting aangevoerd. Of dienaangaande meer in Comité-Gene raal is medegedeeld is natuurlijk niet be kend. Maar in elk geval is ons de in 't open baar afgelegde verklaring van een be kwaam en een correct man als generaal Sabron meer waard dan de ontboezemin gen der drie Kamerleden, welke in deze eenie verantwoordelijkheid hebben in de onderhavige zaak van geringer beteekenis dan die, welke de Minister van Oorlog dragen moet. Hit> KKl.J JK. Clemenoeau beleeft moeilijk© dagen. In de Kamer is weer het amnestie ont werp aan de orde gekomen: het wets voorstel waarmee, zooals men zich herin nert, is getracht dit ministerie weg te kegelen. Het bleef echter stil zitten en een paar dagen later had het de Kamer weer op zijn hand. Nu begint het spel opnieuw: Combes zal wel weer doen wat hij kan om zijn mededinger naar de staatsmans- kroon weg te dringen, maar Cleinenceau gevoelt zich sterk; hij handhaafde zijn weigering om de oproerige ambtenaren' en de anti-militairisten te begenadigen* Misschien ook was hij van plan, toch niet heen te gaan, al nam de Kamer een besluit tegen zijn geest. Maar de Kamer gaf hem zijn zin. Een andere stemming wierd eerst ge houden over een amendement Devere, die „lasteraars" wild© uitsluiten. Dat werd aangenomen. Maar wat zijn lasteraars? Of liever wie worden als zoodanig door d^ Kamermeer derheid beschouwd? Aan Clemenoeau werd verweten, dat hij zelf zooveel tegen het vaderland had geschreven en dat hij ©en bijdrage had gegeven aan het anti-militaristisch Con gres te Amsterdam. Maar hij antwoordde dat hij erg los omsprong met een stukje van 10 francs en datLoubet ook 5 francs had bij gedragen. Vandaar het woord: Staatslieden. BKLUIÈ. Wij lezen in de „Vlaamschie Gazet": „Dat ziet er lief uit! Te Brussel, in de Nationale Bank, is men tot de over tuiging gekomen dat er minstens een vol ledig alphabet, dat is te zeggen een serie van duizend nagemaakte bankbiljetten van 1000 frank in omloop moet zijn 1 Nog ieder OiOgenblik komen er van links en rechts voor den dag. Minister Helleputte heeft een maatregel genomen die zeer zeker heel wat die uit- weren, dat de signorina niets gezien heeft, omdat gij niet dadelijk van schrik het pa lazzo hebt verlaten; maar dat jonge volk praat naar het verstand heeft dat kan men ben niet zoo kwalijk nemen". „Beste Signor Danieli", antwoordde ik, „of en wat ik in het palazzo Spada ge zien heb daarover kan ik niet eerder spre ken, voor ik daartoe de vrijheid gekre gen heb. Eén ding kan ik n echter nu wel zeggen: Donna Yolanta zal niemand meer door hare verschijningen veront rusten!" Mijn kalme besliste toon miste zijn© uit werking niet de oude majordomo keek mij met bijna, eerbiedige schuwheid aan. „Assunta heeft weer gelijk gehad. Dio mio, dio mio", prevelde hij voor zich heen. Niettegenstaande het aangename gevoel, dat ik opwinding gebracht had in de be nedenverdieping, was ik toch blij "toen de dag om was. Ik had op een paar woorden van Marino- gerekend, dat had ik, ja en dat ik niets, geen woord van hem hoorde, dat maakte mij onrustig. Had ik ten minste maar geweten, waarheen hij gegaan is! Ik had dit wel is waar aan Danieli kunnen vragen, maar daar Marino zelf er niets over geschreven had, stond het mij tegen, bij dienstboden informa ties in te winnen. En dus zweeg ik. gave van die waardelooze papiertjes be moeilijken zal. Hij heeft namelijk aan alle postkantoren in de hoofdsteden des lands een lijst doen zenden bevattende drie bankbiljetten: een echt, links, een valsch in het midden, en rechts een afdruk van het nieuwe model dat in den maak is en dezer dagen in omloop zal gebracht worden. Dit nieuwe model is geteekend door James Ensor; wij mogen er dus wel op rekenen dat niemand profeeeren zal, het na te bootsen. Wij hebben van middag de drie briefjes gezien bij den ontvanger in het postkan toor der Groenplaats, en kunnen verze keren, dat valsch© biljetten zich vrij ge makkelijk laten herkennen". Een der onaangename gevolgen van deze heele geschiedenis is dat de dage- lijksche likwidearing der beursoperaties fel belemmerd wordt, door de moeilijk heid om de echte brieffcens van de val sch© te onderscheiden. Er worden dus geene betalingen in briefkens van 1000 fr. gedaan en alles moet met biljetten van kleiner bedrag ge beuren, wat een heel tijdverlies te weeg brengt. Zal, vraagt het „H. v. Antw.", de Bank do valsche briefjes uitbetalen? De kwestie is betwistbaar. De Bank kan aanvoeren dat zij geen briefjes moet uitbetalen, die zij niet heeft uitgegeven. De particulieren kunnen antwoorden dank aan het papieren geld, dat zij mag uitgeven, doet de Bank ontzaglijke win sten, -en, brengt die uitgifte bedrog mee-, dan moet de Bank het verlies dragen* Overigens, hoeveel wint de Bank niet per jaar op 'de briefjes, die verloren gaan of vernield of verbrand geraken? Ditmaal zijn de briefjes zoo goed na gemaakt, dat de Bank ze overal zelf heeft ontvangen -en terug uitgegeven; hoe. wil men nu dat de gewone menscben er uit wijs worden? 'tls om al 'die redenen dat de l>a.nk gewoonlijk 'de valsche biljetten betaalt, ten minste gedurende zekeren tijd, tot dat het publiek verwittigd is. Denkelijk zal men hu niet anders handelen. Binnen enkele dagen zullen ©en nieuwe soort bankbiljetten van 1000 frs. ver schijnen. Een belangrijk Wetsvoorstel, door Woeste ingediend betreffende het kerke lijk huwelijk, heeft in de afdeelingen der Kamer een gunstig onthaal gevonden. Krachtens de Grondwet moeten de bur gerlijke formaliteiten altijd 't kerkelijk hu welijk voorafgaan, „behoudens uitzonde ringen, bij de wet vast te stellen, indien ,*r termen zijn". De strafwet bedreigt met 50 tot 500 frs. boste elke bedienaar van den ©eredienst, dis behalwa in de wette lijke uitzonderingsgevallen, de kerkelijke vóór de burgerlijke voltrekking zal heb ben verricht. In verband hiermede wordt het volgende voorval vermeld. In ©en Vlaamsch ge hucht, Overboelaiere, vroeg een man, die zich stervensziek gevoelde, om ©en pries ter en gaf aan dezen den wc-nsch tie ken- De derde dag verliep ook zonder be richt, zonder ©en levens toeken, hoewel ik het niet waagde, uit te gaan, om geen mogelijk komende boodschap te verzui men. Ik had 's middags gelezen tot het daglicht mij begaf, en in de schemering naar het ave-luiden geluisterd, en wilde juist mijn lamp aansteken, toen Formosa als een pijl in mijn© kamer schoot. „Signorina, signorina," riep zij buiten adem, „de marchesa is aangekomen en verzoekt u in het salon t© komen!" De marchesa! En zoo plotseling, zoo heelemaal zonder ©enig bericht I Ik maakte mij haastig ©en beetje „netjes" ien begaf mij toen, niet zonder hartkloppen, naar het salon, waar Formosa reeds weer aan ©en in der haast, aangerichte theetafel stond en eene mooie, oude dame met sneeuwwit, krullend haar, bij mijn binnen treden opstond, uit den stoel, waarop zij gezeten had. Maar waar ter wereld had ik deze dame meer gezien? Zij had in den blik harer mooie, donkere oogen zoo iets bekends voor mij, in 't bijzonder echter in den lieftaltigen lach, waarmee zij mij hegrojette, en die mij heelemaal Ln de war bracht. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1