iwas:
K,Goe»
No. 23.
Zaterdag 22 Februari 1908.
Vierde Jaargang.
geld
finckört lib IUIIU- JIIEKMi- u HUBUUMD.
Bjj flit nnmier Moort een Bü'Yoepel.
N
van Effecten.
HENDRIKSE.
KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN.
LOODSEN.
BINNENLAND.
UIT ZEELAND.
de korven.
Middelburg
liteiten.
ziet ver-
eetlust ver
lang, gebruik
ie VANIER-
sn, apotheker
de voedzame
tan en al de
Ideljjk tot het
van het bloed,
niddel tegen
,.jllen, Huid-
r. te, Beender-
Irakte, slechte
n handteeken
5 en f 1.12'.
UR.
poe de kleinen,
larteld worden,
voor de zon,
|n, overgeven,
de voetjes
KUUr wordt in
et ANTIZUUR
I Apotheker te
O cent.
Rolland Firma
:e Middelburg;
Gebr. Mulder;
'E ROOS; te
WIELER; te
te Rilland bij
bg W. POT-
e bij DE OOK.
len
van 121 uur, in
|k. Prijs der boeken
1 cent per week
[0402!/s cent Per
Btraties 5 cent per
Br stuk.
liusvereeniging, ge-
uur. Abonnement
i per boek per week.
Ipend Dinsdagavond
[baar gratis voor de
ng, geopend Woens
leent per boek, voor
■verkrijgbaar,
lijn geplaatst in he
hiddellijk na Vespers
,.-K. Jongensschool,
j 1 Va12Vj aar- PrÜs
len per deel.
aan de Pastorie,
uur, 2 cent per deel
niddelljjk na Vespers
LM O EDE.
stuks f 1.Per
arzilverde per 1000
stuks f0.85.
50S, Vlasmarkt,
Middelburg.
Patronaten
Itbe taling.
[orgtocht.
iet hötel de kinderen
HIEIM ZEEUWSCHE COUIfflNT
Abonnementsprijs per 9 maanden voor Hoes <0.76. daarbuiten f 0.9Ö
Afzonderlijke avameri k contant
BureauLANGE VORSTSTRAAT, GOES.
Advertent»* ran 1—6 re«e»s f 0.60; wier» rood amr 10 Ct
Eenzelfde advertentie 9 X geplaatst, wordt 9 X
Dienitaanbiedingeu 6 »g«U roei 96 Ct. k wutaat.
Reclame berichten 96 Ct. p. r. BQ abonnement speciale pr|».
De redacteur van „Onder de rnenschan
in de „N. R. C." schrijft o. a.
Over het Loodswezen in zijn voornaam
ste taak om de in- en uitgaande schepen
den weg te wijzen, vernam ik ook nog
eenige opmerkingen, die naverteld mo
gen worden.
Zij betreffen vooral de positie van den
Nederlandschen loods op de brug, zoo
als die geregeld is bij de wiet van het
jaar1859. Terwijl inderdaad in de
laatste halve eeuw de scheepvaart toch
wèl in alle opzichten van aard is veran
derd! Doch het betoog van de wensche-
lijkheid om de verouderde loodswet op
de hoogte van onzen tijd te brengen, be
hoort binnen het bestek dezer besprekin
gen feitelijk niet thuis.
Wel echter de vraag in welke varhou
ding do loodsen verkeeren ten opzichte
van het gezag op de schepen, in theorie
en in de practijk.
Naar do bestaande voorschriften zijn
deze ambtenaren de adviseurs van den
kapitein; de gidsen meer niet. Zij heb
ben te dienen van raadbevelvoering is
niet hun taak. Zij behooren den gezag
voerder in overweging te geven om zus
en zoo te manoeuvreeren; niet zelf de
commando's uit te vaardigen.
Maar dat. deze passieve houding inder
daad soms voor het schip op stukken-
maken, of in het zand, uit zou loopen,
is duidelijk. Want er zijn momenten in
de vaart, bij slecht, weer en „als het
druk is op straat" dat er geen paar
seconden mogen verloopen tusschen het
bevel en de uitvoering. En wanneer die
loods, die deze kritieke oogenblikken door
ziet, dan eerst den gezagvoerder beleefde
lijk in beraad zou geven om zich naar
zijn inzicht te gedragen, en na ©enig wik
ken en jvegen voldeed de kapitein aan
dit advies, dan kon de wending van het
schip licht te laat bewerkstelligd worden.,
want een ongeval is gauw getreurd.
Toch is dezen ambtenaars voorgeschre
ven om zich van ingrijpen te onthouden,
al wordt er bij het examen ook van hen
geëischt, dat zij daadwerkelijk met aller
lei vaartuigen op alle wijzen kunnen ma
noeuvreeren.
En in de practijk komt het dan ook
herhaaldelijk voor, dat de gezagvoerder
het commando- zonder meer overdraagt
aan den loods, vooral juist bij de groot®
schepen. Het is onder dit corps een be
kende karakteristiekhoe kleiner schip,
des te grooter kapitein, en omgekeerd.
Waarmee zij dan bedoelen de meer of
mindere pretentie van den gezagvoerder,
om zijn boot, onder ernstige omstandig
heden, 'tzij bij donkeren nacht, in den
mist of ais hot ruw is, zelf door het
gekrioel van de havens, langs den bedrij-
vigen Waterweg, of wel uit zee het gat
van den Hoek in, te voeren. Want daarbij
leert de ervaring, dat de ernstige en be
kwaamste kapiteins op de grootste sche
pen de bevelvoering veel eerder aan den
loods toevertrouwen, dan de gezagvoer
ders op kleinere booten.
Maar omdat het feitelijk dus dikwijls
voorkomt, dat het gezag aan boord tijde
lijk geheel in handen van den loods wordt
gelegd, achten enkelen dezer kloeke man
nen het nu ook bedenkelijk, dat zij van
alle verantwoordelijkheid vrij zijn ge
steld. Het is een scbeeve verhouding
meenen zij wanneer wij het schip be
sturen, en er gebeurt oen ongeluk ten
gevolge van ónze- commando's, dat wij
dan vrij-uitgaan, en de kapitein wordt
gerechtelijk vervolgd. Afgezien dan na
tuurlijk van onze ambtelijke aansprake
lijkheid tegenover onze chefs. Hoogstens
worden we opgeroepen als getuigen in
■een dergelijk geding; straf is er alleen
tegen den gezagvoerder bedreigd, al heb
ben wij ook, en niemand anders, den
misgreep bedreven. Hij is de beklaagde.
En die onverantwoordelijkheid voor eigen
daden komt ten koste van onze positie.
Het verzwakt de kracht van ons optre
den, en het strijdt met ons gevoel van eer.
Daarom schijnt er, nu het Nederiand-
sche loodswezen met. succes 'bezig is zich
landelijk te organiseeren, wel kans op een
streven je bestaan om hun hoofdelijke
aansprakelijkheid erkend te krijgen. Want
onder de glorieus© omstandigheid dat er
«ij d® steeds toenemende drukke vaart,
vooral op Rotterdam, zoo zeldzaam wei
nig ongevallen voorkomen met de mas
sa's schepen, die zij dag en nacht in- en
uitloodsen, durven zij de verantwoorde
lijkheid voor hun daden ook eerlijk aan!
Willen ze wanneer ze een fout begaan,
de schuld ook dragen.
Doch ook deze gewichtige vraag houdt
met de positie van de loodsen verband
Hoe verhouden zij zich tegenover den ge
zagvoerder in tijden van gevaar Wanneer
de loods bijvoorbeeld inziet dat het roe
keloos is den Waterweg binnen te loo-
pen, doch de kapitein slaat zijn raad in
den wind, wat dan? Eischen kan deze
rijksambtenaar niets. Maar moet hij dan,
om den onwil van anderen, met full
speed den dood tegemoet gaan? Hier
schijnt het beperkte recht van .de loodsen
hen aan levensgevaar door moedwil on
beschermd over te laten.
Er is nog iets anders wat sommige
loodsen bezwaart. De kwestie van het
nieuwe roercommando.
Men kent de ietwat ingewikkelde ge
schiedenis daarvan. Duitschland is eenige
jaren geleden begonnen als overgangs
maatregel voor te schrijven, dat op zijn
schepen het oude roercommando „stuur
boord en bakboord" zou worden vervan
gen door „links en rechts". En in April
1906 is toen „stuurboord" (dat vroeger
naar links beduidde) in plaats van het
roercommando „rechts" gekomen; terwijl
naar links in het vervolg door het bevel
„bakboord" zou worden uitgedrukt op de
Duitsche schepen.
Deze verandering in het roercommando
is daarop door andere landen overgeno
men, want zij is inderdaad volkomen lo
gisch, vooral bij de stuurinrichting van
de tegenwoordige stoomschepen. Wanneer
vroeger de helmstok naar stuurboord werd
bewogen, week het schip naar bakboord
uit. Als er „stuurboord" bevolen werd,
gaf dat de richting aan waarin de helm
stok 'moest worden gedraaid. Doch dan
ging het schip juist in den tegenovergestel-
den koers.
Nu echter wordt het stuurrad bewogen
naar denzelfden kant, waarheen men het
schip wil hebben. Draai je het rad naar
rechts, dan gaan het roer en de kop van
het vaartuig eveneens naar rechts. En
het is dus logisch, om dat dan ook rechts,
of te wel stuurboord, te noemen. Het
nieuwe roercommando geeft daarom de
richting aan waarin gemanipuleerd moet
worden, en "waarheen tevens het schip
moet worden gestuurd.
Maar uit den aard is de bemanning
van de schepen niet even spoedig als de
voorschriften kwamen, vertrouwd gewor
den met het nieuwe „bakboord" en
„stuurboord", dat immers juist het te
genovergestelde van voorheen beduidt.
En van deze moeilijkheid ondervinden de
loodsen nog vaak de bezwaren.
In den eersten tijd van de verandering
was hun gelast om al naar de wenschen
van iedeien gezagvoerder het oude of wel
het nieuwe roercommando te gebruiken.
Maar later is den Neder!andschen lood
sen voorgeschreven om zonder voorbe
houd het nieuwe stuurboord en bakboord
toe te passen. Doch. toen de machtige
Board of Trade weigerde om deze her
vorming op de Engelsche schepen in te
voeren, en de grootste zeevarende mo
gendheid dus het oude commando hand
haafde, kregen onze loodsen de aanschrij
ving, dat zij uitsluitend op Engelsche sche
pen het nieuwe roercommando niet moch
ten verlangen, al waren zij, als ambte
naren, ook zelf verplicht, er zich van te
bedienen.
En hierdoor is een toestand van ver
warring Ontstaan, die voor de veiligheid
niet bevorderlijk schijnt. Onze loodsen zijn
dus gehouden aan het nieuwe comman
do. Doch op de Engelsche schepen ver
staan ze dat niet; op de Belgische sche
pen is eveneens het oude stelsel nog in
zwang; de Noren en Zweden verschillen
daar onderling in; ook op de Nederland-
sche koopvaardijvloot is het hier nieuw,
daar oud, en zoo voort. Verscheiden ka
piteins weigeren beslist het veranderde
roercommando in te voeren aan boord;
zij bevelen naar den ouden trant; noemen
„bakboord" wat de loods ambtshalve
„stuurboord" noemt. Bijvoorbeeld op de
Harwichbooten.
Daar adviseeren de loodsen steeds in
tegenovergestelden zin van het gebruike
lijke roercommando. „Starboard" geeft
de loods in overweging; en dan bedoelt
hij wat de gezagvoerder en de bemanning
„port" noemen. Juist dus de richting waar
de loods vandaan wil.
En wanneer onze loodsen zich dus stell-
selmatig aan hun. theoretisch voorschrift
houden, is er kans op misverstand in de
pïactjjk, dat noodlottig kan worden.
Rheden,
In de' vergadering der R. K. kiesvereni
ging, onder presidium van den heer B.
Welling, is met algemeene stemmen tot
candidaat uitgeroepen voor de Tweede
Kamer jhr. J. W. J. C. M. van Nispen
tot Sevenaer te 's Gravenhage.
MIDDELBURG. Uit het jaarverslag van
1907 der K. S. A. alhier, ontleenen wij.
het volgende:
le. De „Nieuwe Zeeuwscha Courant"
werd gedurende vier maanden aan circa
tachtig Katholieken gralis verstrekt. Dit
leverde een verblijdend resultaat op.
■2e. Ten einde de heerlijke natuur te
leeren bewonderen maakten de kleine,
ijveraarsters, 14 in getal, epn uitstapje
naar Domburg, ter belooning voor 't ge
trouw wekelijks ophalen der contribution.
3e. Op 16 December hield de Weteerw.
heer Ed. Riengs, kapelaan van Vlissin-
gen in 'tSt. Vincentiusgebouw een lezing
over Volksontwikkeling.
4e. 150 Scheurkalenders van 0. L. Vr.
van 'tZand van Roermond, werden gratis
verspreid onder de donateurs en bijdra
gende leden.
Men schrijft ons nit M i d d e 1 b u r g
Regeling voor het vervoer van verschie
visch als grande vitesse van Nederland
naar Parijs via Esschen.
Ter verkrijging van vlugge en geregelde
doorzending van transporten versche visch
als grande vitesse van Nederland naar
Parijs via Esschen, heeft de Fransche
Noorder Spoorweg, verzocht die zendingen,
uitsluitend te doen aanvoeren met trein
3858, aankomst Parijs ten 4.30.
Afzenders worden derhalve uitgenoo-
digd do voor Parijs bestemde zendingen
zoo tijdig aan te brengen dat het vervoer
(van uit Zeeland) 'kan plaats vinden met
trein 342 vertrekkende v. 12.05 van Vlis-
singen.
S tati onskosten. Men schrijft ons
uit Middelburg:
Teneinde tot de juiste toepassing der
stationskosten te geraken, vaardigde de
Staatsspoor de volgende instructiën uit:
De Stationskosten behooren niet tot den
eigenlijken vrachtprijs en dus bij vracht
briefvoorschrift „franco" (zonder meer)
of „franco vracht" worden deze kosten
ten laste van den geadresseerde gebracht.
Om dezelfde reden mogen de stations
kosten voor internationale zendingen al
léén dan aan den afzender in rekening
worden gebracht, wanneer de vrachtbrie
ven het voorschrift dragen „franco de
tous frais", reap, „franco einschliesslich
aller Gehühren".
In allo andere gevallen komen de sta
tionskosten bij gefrankeerde zendingen
dus ten laste van de geadresseerden.
Wenscht afzender derhalve deze kosten
te betalen, dan dient hij dit op vrachtbrief
te vermelden.
VLISSINGEN. De Société Anonvme des
tramways a vapour de Flessengue-Middel-
bourg et Extensions heeft aan B. en W.
dezer gemeente medegedeeld, dat zij de
concessie-voorwaarden door dat college ge
steld, zoo niet zal kunnen accepteeren.
De bezwaren er tegen heeft de maat
schappij ontwikkeld in een bijlage; zij
hoopt dat 'tmag leiden tot een gunstiger
voorn tel aan den raad. Tevens meent zij
te moeten opmerken, niet aan den raad
gevraagd te hebben een concessie voor
een tram met electósche beweegkracht
tusschen VI. en M. die beslissing is
aan Gedep. Staten doch een verlenging
van den bestaanden concessietermijn.
HEINKENSZAND. Door de leden der
Stierenverosniging alhier is thans een
jonge stier aangekocht te Bozum (Fr.),
die den naam draagt van „Enno", terwijl
door de leden in een laatstgehouden ver
gadering is besloten dat de stier beschik
baar is gesteld op de hofstede bewoond
door den landbouwer dhr. J. Rijk Bz,,
alhier.
'sHEER ARENDSKERKE. In de Don
derdag gehouden raadsvergadering, die
door 10 leden en den secretaris werd hij-
gewoond, en waarin dhr. Blok met ken
nisgeving afwezig was, werd na. onver
anderde vaststelling dei' notulen medege
deeld dat door Zijne Excellentie den Min.
v. Waterstaat, gunstig is beschikt op het
verzoek van. 't gemeentebestuur tot ves
tiging van n hulp-telegraafkantoor te
'sHeer Hendrikskinderen en dat zijn in
gekomen missives betreffende goedkeu
ring van de gemeen toerekening o ver 1906,
van de nadere regeling der jaarwedde;
aan den onderwijzer J. Felius, van het
suppletoir kohier van den hoofdelijken
omslag over 1907, van de heffing van
haven-, los-, laad- en leggeld, aan de ha
ven van den Zuid-Kraaijert, van de wij
ziging van het maximum van de heffing
van een hoofdelijken omslag in deze ge
meente en van de jaarwedden van dm
burgemeester en secretaris op f 950 nn
van den ontvanger op f500.
Tot leden van 'de Commissie tot We
ring van Schoolverzuim te 'sHeer Arends-
kerke worden benoemd de hemen J.
Weststrate en L. van Vessem, en tot
telephoonhouder en plaatsvervangster van
den telephoonhouder te 'sHeer H-vndriks-
kinderen dhr. P. Kousemaker en diens
huisvrouw op ©ene jaarwedde van resp.
f 45 en f5 ingaande op een nader door
B. en ML te bepalen datum. Op mej. C.
H. van Strien, die zich mede voor de
betrekking van telephoonhouder had aan
gemeld, werden 2 stemmen uitgebracht.
Eene door het burgerlijk armbestuur van
'sHeer Arendskerke in zijne begrooting
voor het dienstjaar 1907 voorgestelde wij
ziging wordt met algemeene stemmen
goedgekeurd.
De begrooting van het Burgerlijk Arm
bestuur voor 1908, waaraan de raad in
een vorige vergadering zijn goedkeuring
onthield, omdat hij zich niet kon ver
eenigen met de voorgestelde verhooging
van het presentiegeld van de leden van
het bestuur en van de jaarwedde van den
secretaris-penningmeester, wordt thans,
nu deze posten op de vroegere bedragen
zijn teruggebracht, met algemeene stem
men goedgekeurd op een bedrag in ont
vang op f IOO46.745 en in uitgaaf op f 8530,
alzoo met een vermoedelijk goed slot van
f 1516.74L
Naar aanleiding van deze begrooting
geeft dhr. Smit o. m. in overweging tie
trachten het daarheen te leiden dat niet
langer worde bestendigd, dat de secreta
ris-penningmeester van voornoemde in
stelling buiten de gemeente woont. Z. i.
worden er in de gemeente wel personen
gevonden, die den lust en de capaciteiten
bezitten om deze betrekking te vervullen.
De voorzitter merkt op, dat dit punt thans
niet aan de orde is, en verwijst vervolgens
naar het reglement van orde van den raad
dezer gemeente.
Vervolgens worden in behandeling ge
bracht twee reclames tegen den aanslag
in den hoofdelijken omslag dezer gemeinte
voor het dienstjaar 1907. Dienaangaande
wordt besloten den aanslag van Jacs.
Mteststrate te handhaven en dien van G.
van Weele te verlagen en te brengen van
de 28ste naar de 25ste klasse.
Een voorstel van B. en W. om de thans
bestaande vacature van onderwijzer aan
de openbare lagere schooi te Nieuwdorp
niet meer te vervullen zulks met het oog
op het aantal kinderen, dat op 15 Januari
j.l. aan die school als werkelijk school
gaande bekend stond wordt met algemeene
stemmen aangenomen. Vervolgens wordt
besloten een gedeelte dijk van den Jacob-
polder toebehoorende aan den heer De
Becker, in erfpacht te aanvaarden tegen
eene jaariijkscbe erfpachtsom van f 2 zijn
de dit gedeelte dijk benoodigd voor de uit
to voeren werken aan de haven van den
Zuid-Kraaijertpolder. Ten slotte wordt me
de op advies van de gezondheidscommis
sie te Goes besloten tot onbewoonbaar-
verklaring van 't perceel sectie H no. 1421
in eigendom toebehoorende aan dhr. P.
de Jonge alhier. (Z.)
KRUININGEN. Woensdagnamiddag wa
ren smid Oele en zoon bezig met ea
gewonen hamer en ©en voorhamer i3©n
zwaar ijzer te bewerken. De voorhamer
vliegt van zijn steel tegen het voorhoofd
van den smid.
't Gaf een gapende, hevig bloedenda
wond, die door dokter K. v. 0. verbonden
werd. Als door een wonder is de toestand
van den getroffene op heden bevredigend.
KWADENDAMME. Uit nader door ons
verkregen inlichtingen blijkt ons ten dui
delijkste, dat niet L. M. de persoon is,
die de vorige week het Kerkpadji ver
sperde, waardoor een fietsrijder te vallen
kwam.
Integendeel, L. M. was zelf van de
baldadigheid de dupe. Een stuk van het
hek voor zijn woning was afgerukt en
ter versperring gebruikt. Door L. M. is
van deze baldadigheid aangiftp gedaan.
(G.C.).
's HEERENH0EK. Gemeenteraadsverga
dering, gehouden den 19 Febr. 1908. Te
genwoordig eerst 5, daarna 6 leden; 1
absent. De notulen der vorige vergade
ring werden gelezen en gearresteerd. On
der de ingekomen stukken was een mis
sive van Ged. Staten, houdende goedkeu
ring der gemeentebegrooting 1908, en een
van den 30 Nov. 1907 No>. 36, goedkeu
rende do door Gedep. Staten bepaald-"
jaarwedden van burgemeester, secretaris
en ontvanger.
Regeling jaarwedden onderwijzers vast
gesteld, naar het volgens de wet vast
gesteld minimum.
Begrooting 1908 zijn eenige wijzigingen
ingebracht en het kohier hondenbelasting
werd vastgesteld op f 84.
(Kon dit verslag niet uitgebreider?
Redactie).
KAMPERLAND. Donderdagmorgen had
de landbouwer M. de Regt Iz. het onge
luk terwijl hij met ©en bascule op den
rug van den graanzolder kwam, met zijn
jas aan een spijker te blijven hangen,
waardoor de bascule van zijn rug viel
en hij zelf naar beneden tuimelde. Da
spoedig ontboden geneesheer constateerde
schending der ribben, terwijl hij veel pijn
lijdt.
TER NEUZEN. Benoemd tot kanton-
rechter-plaatsvervangex in 'tkanton Neu
zen, Jhr. M". M. de Maree-s van Swinderen,
betaalmeester te Neuzen.
Men schrijft uit Overslag:
Zondagavond ontstond in dei naburige
Belgische wijk' Ramondshoek onder eenige
herbergbezo ekers, die da ai' aan het spel
waren, een hevige ruzie, die weldra in
een verwoede vechtpartij ontaardde.
Daar onder de vechtenden zich ook twes
broers der herbergierster bevonden, wilde
deze tusschenbeide komen, om den vrede
te herstellen, wat haar evenwel niet gev
lukken mocht. Eensklaps weerklonk een
hartverscheurend geroep en de arm©
vrouw zonk hadend in haar 'bloed op den
grond. De dokter, die dadelijk geroepen
werd, constateerde, dat de herbergierster
met een mes een diepe wonde in den
buik toegebracht 'was. Haar toestand is zoo
bedenkelijk, dat de politie en het parket
van Gent, dat Maandag al vroeg arri
veerde, haar nog niet kunnen hooren heb
ben. Alle opsporingen naar den dader zijn
tot heden nog zonder resultaat gebleven.
De suikercampagne 1908.
Men schrijft ons uit Zeeuwsch-
Vlaanderen:
„Noch nicht dagewesen f" moet men on
willekeurig uitroepen, als men het getob
aanziet, waarmede de ontelbare suiker
bietagenten voor de campagne 1908 trach
ten te contracteeren. Ontelbare agenten,
ja, want sinds verleden jaar is het aan
tal hunner minstens tienmaal grooter. De
ontbinding der „Union Sucrière" is hier
van de oorzaak. Al de fabrieken, die nu
afzonderlijk hard werken, laten hare agen
ten alles plat loop-en. Er zijn meer agen
ten dan bietenverbouwers, hoorden we
een boer zeggen. Met dat al laat h-et zich
aanzien, dat de contractprijzen hoog zul
len worden. Gezien deze concurrentie zijn
de boeren nog niet tuk om te contractee
ren en in de bladen wemelt het van ad-
vertentiën om nog niet te contiactearen.
In „De Z-aeuwsche Koerier" stond een
annonce over de geheele pagina, welke
alleen inhield„H.H. Suikerbietenverbou-
wersi Haast en spoed is zelden goed'
Denkt er vooral nu om!" Daarbij komt
nog, dat ook de Hollandsehe fabrieken
zich hier in zien te werken, wat ze vroe
ger tegenover de Union niet konden, en
waardoor dus de concurrentie nog groo
ter wordt. Intusschen, de boeren lachen
in hun vuistje en constateeren, dat de
rollen zijn verwisseld: thans zitten de fa
brikanten in hunne handen. (Tijd).
In de week van 12 tot en met 18 Febru
ari 1908 zijn in Zeeland voorgekomen
3 gevallen van typhus en fehris typhoïdoa.