iwas: K,Goe» No. 23. Zaterdag 22 Februari 1908. Vierde Jaargang. geld finckört lib IUIIU- JIIEKMi- u HUBUUMD. Bjj flit nnmier Moort een Bü'Yoepel. N van Effecten. HENDRIKSE. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. LOODSEN. BINNENLAND. UIT ZEELAND. de korven. Middelburg liteiten. ziet ver- eetlust ver lang, gebruik ie VANIER- sn, apotheker de voedzame tan en al de Ideljjk tot het van het bloed, niddel tegen ,.jllen, Huid- r. te, Beender- Irakte, slechte n handteeken 5 en f 1.12'. UR. poe de kleinen, larteld worden, voor de zon, |n, overgeven, de voetjes KUUr wordt in et ANTIZUUR I Apotheker te O cent. Rolland Firma :e Middelburg; Gebr. Mulder; 'E ROOS; te WIELER; te te Rilland bij bg W. POT- e bij DE OOK. len van 121 uur, in |k. Prijs der boeken 1 cent per week [0402!/s cent Per Btraties 5 cent per Br stuk. liusvereeniging, ge- uur. Abonnement i per boek per week. Ipend Dinsdagavond [baar gratis voor de ng, geopend Woens leent per boek, voor ■verkrijgbaar, lijn geplaatst in he hiddellijk na Vespers ,.-K. Jongensschool, j 1 Va12Vj aar- PrÜs len per deel. aan de Pastorie, uur, 2 cent per deel niddelljjk na Vespers LM O EDE. stuks f 1.Per arzilverde per 1000 stuks f0.85. 50S, Vlasmarkt, Middelburg. Patronaten Itbe taling. [orgtocht. iet hötel de kinderen HIEIM ZEEUWSCHE COUIfflNT Abonnementsprijs per 9 maanden voor Hoes <0.76. daarbuiten f 0.9Ö Afzonderlijke avameri k contant BureauLANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertent»* ran 1—6 re«e»s f 0.60; wier» rood amr 10 Ct Eenzelfde advertentie 9 X geplaatst, wordt 9 X Dienitaanbiedingeu 6 »g«U roei 96 Ct. k wutaat. Reclame berichten 96 Ct. p. r. BQ abonnement speciale pr|». De redacteur van „Onder de rnenschan in de „N. R. C." schrijft o. a. Over het Loodswezen in zijn voornaam ste taak om de in- en uitgaande schepen den weg te wijzen, vernam ik ook nog eenige opmerkingen, die naverteld mo gen worden. Zij betreffen vooral de positie van den Nederlandschen loods op de brug, zoo als die geregeld is bij de wiet van het jaar1859. Terwijl inderdaad in de laatste halve eeuw de scheepvaart toch wèl in alle opzichten van aard is veran derd! Doch het betoog van de wensche- lijkheid om de verouderde loodswet op de hoogte van onzen tijd te brengen, be hoort binnen het bestek dezer besprekin gen feitelijk niet thuis. Wel echter de vraag in welke varhou ding do loodsen verkeeren ten opzichte van het gezag op de schepen, in theorie en in de practijk. Naar do bestaande voorschriften zijn deze ambtenaren de adviseurs van den kapitein; de gidsen meer niet. Zij heb ben te dienen van raadbevelvoering is niet hun taak. Zij behooren den gezag voerder in overweging te geven om zus en zoo te manoeuvreeren; niet zelf de commando's uit te vaardigen. Maar dat. deze passieve houding inder daad soms voor het schip op stukken- maken, of in het zand, uit zou loopen, is duidelijk. Want er zijn momenten in de vaart, bij slecht, weer en „als het druk is op straat" dat er geen paar seconden mogen verloopen tusschen het bevel en de uitvoering. En wanneer die loods, die deze kritieke oogenblikken door ziet, dan eerst den gezagvoerder beleefde lijk in beraad zou geven om zich naar zijn inzicht te gedragen, en na ©enig wik ken en jvegen voldeed de kapitein aan dit advies, dan kon de wending van het schip licht te laat bewerkstelligd worden., want een ongeval is gauw getreurd. Toch is dezen ambtenaars voorgeschre ven om zich van ingrijpen te onthouden, al wordt er bij het examen ook van hen geëischt, dat zij daadwerkelijk met aller lei vaartuigen op alle wijzen kunnen ma noeuvreeren. En in de practijk komt het dan ook herhaaldelijk voor, dat de gezagvoerder het commando- zonder meer overdraagt aan den loods, vooral juist bij de groot® schepen. Het is onder dit corps een be kende karakteristiekhoe kleiner schip, des te grooter kapitein, en omgekeerd. Waarmee zij dan bedoelen de meer of mindere pretentie van den gezagvoerder, om zijn boot, onder ernstige omstandig heden, 'tzij bij donkeren nacht, in den mist of ais hot ruw is, zelf door het gekrioel van de havens, langs den bedrij- vigen Waterweg, of wel uit zee het gat van den Hoek in, te voeren. Want daarbij leert de ervaring, dat de ernstige en be kwaamste kapiteins op de grootste sche pen de bevelvoering veel eerder aan den loods toevertrouwen, dan de gezagvoer ders op kleinere booten. Maar omdat het feitelijk dus dikwijls voorkomt, dat het gezag aan boord tijde lijk geheel in handen van den loods wordt gelegd, achten enkelen dezer kloeke man nen het nu ook bedenkelijk, dat zij van alle verantwoordelijkheid vrij zijn ge steld. Het is een scbeeve verhouding meenen zij wanneer wij het schip be sturen, en er gebeurt oen ongeluk ten gevolge van ónze- commando's, dat wij dan vrij-uitgaan, en de kapitein wordt gerechtelijk vervolgd. Afgezien dan na tuurlijk van onze ambtelijke aansprake lijkheid tegenover onze chefs. Hoogstens worden we opgeroepen als getuigen in ■een dergelijk geding; straf is er alleen tegen den gezagvoerder bedreigd, al heb ben wij ook, en niemand anders, den misgreep bedreven. Hij is de beklaagde. En die onverantwoordelijkheid voor eigen daden komt ten koste van onze positie. Het verzwakt de kracht van ons optre den, en het strijdt met ons gevoel van eer. Daarom schijnt er, nu het Nederiand- sche loodswezen met. succes 'bezig is zich landelijk te organiseeren, wel kans op een streven je bestaan om hun hoofdelijke aansprakelijkheid erkend te krijgen. Want onder de glorieus© omstandigheid dat er «ij d® steeds toenemende drukke vaart, vooral op Rotterdam, zoo zeldzaam wei nig ongevallen voorkomen met de mas sa's schepen, die zij dag en nacht in- en uitloodsen, durven zij de verantwoorde lijkheid voor hun daden ook eerlijk aan! Willen ze wanneer ze een fout begaan, de schuld ook dragen. Doch ook deze gewichtige vraag houdt met de positie van de loodsen verband Hoe verhouden zij zich tegenover den ge zagvoerder in tijden van gevaar Wanneer de loods bijvoorbeeld inziet dat het roe keloos is den Waterweg binnen te loo- pen, doch de kapitein slaat zijn raad in den wind, wat dan? Eischen kan deze rijksambtenaar niets. Maar moet hij dan, om den onwil van anderen, met full speed den dood tegemoet gaan? Hier schijnt het beperkte recht van .de loodsen hen aan levensgevaar door moedwil on beschermd over te laten. Er is nog iets anders wat sommige loodsen bezwaart. De kwestie van het nieuwe roercommando. Men kent de ietwat ingewikkelde ge schiedenis daarvan. Duitschland is eenige jaren geleden begonnen als overgangs maatregel voor te schrijven, dat op zijn schepen het oude roercommando „stuur boord en bakboord" zou worden vervan gen door „links en rechts". En in April 1906 is toen „stuurboord" (dat vroeger naar links beduidde) in plaats van het roercommando „rechts" gekomen; terwijl naar links in het vervolg door het bevel „bakboord" zou worden uitgedrukt op de Duitsche schepen. Deze verandering in het roercommando is daarop door andere landen overgeno men, want zij is inderdaad volkomen lo gisch, vooral bij de stuurinrichting van de tegenwoordige stoomschepen. Wanneer vroeger de helmstok naar stuurboord werd bewogen, week het schip naar bakboord uit. Als er „stuurboord" bevolen werd, gaf dat de richting aan waarin de helm stok 'moest worden gedraaid. Doch dan ging het schip juist in den tegenovergestel- den koers. Nu echter wordt het stuurrad bewogen naar denzelfden kant, waarheen men het schip wil hebben. Draai je het rad naar rechts, dan gaan het roer en de kop van het vaartuig eveneens naar rechts. En het is dus logisch, om dat dan ook rechts, of te wel stuurboord, te noemen. Het nieuwe roercommando geeft daarom de richting aan waarin gemanipuleerd moet worden, en "waarheen tevens het schip moet worden gestuurd. Maar uit den aard is de bemanning van de schepen niet even spoedig als de voorschriften kwamen, vertrouwd gewor den met het nieuwe „bakboord" en „stuurboord", dat immers juist het te genovergestelde van voorheen beduidt. En van deze moeilijkheid ondervinden de loodsen nog vaak de bezwaren. In den eersten tijd van de verandering was hun gelast om al naar de wenschen van iedeien gezagvoerder het oude of wel het nieuwe roercommando te gebruiken. Maar later is den Neder!andschen lood sen voorgeschreven om zonder voorbe houd het nieuwe stuurboord en bakboord toe te passen. Doch. toen de machtige Board of Trade weigerde om deze her vorming op de Engelsche schepen in te voeren, en de grootste zeevarende mo gendheid dus het oude commando hand haafde, kregen onze loodsen de aanschrij ving, dat zij uitsluitend op Engelsche sche pen het nieuwe roercommando niet moch ten verlangen, al waren zij, als ambte naren, ook zelf verplicht, er zich van te bedienen. En hierdoor is een toestand van ver warring Ontstaan, die voor de veiligheid niet bevorderlijk schijnt. Onze loodsen zijn dus gehouden aan het nieuwe comman do. Doch op de Engelsche schepen ver staan ze dat niet; op de Belgische sche pen is eveneens het oude stelsel nog in zwang; de Noren en Zweden verschillen daar onderling in; ook op de Nederland- sche koopvaardijvloot is het hier nieuw, daar oud, en zoo voort. Verscheiden ka piteins weigeren beslist het veranderde roercommando in te voeren aan boord; zij bevelen naar den ouden trant; noemen „bakboord" wat de loods ambtshalve „stuurboord" noemt. Bijvoorbeeld op de Harwichbooten. Daar adviseeren de loodsen steeds in tegenovergestelden zin van het gebruike lijke roercommando. „Starboard" geeft de loods in overweging; en dan bedoelt hij wat de gezagvoerder en de bemanning „port" noemen. Juist dus de richting waar de loods vandaan wil. En wanneer onze loodsen zich dus stell- selmatig aan hun. theoretisch voorschrift houden, is er kans op misverstand in de pïactjjk, dat noodlottig kan worden. Rheden, In de' vergadering der R. K. kiesvereni ging, onder presidium van den heer B. Welling, is met algemeene stemmen tot candidaat uitgeroepen voor de Tweede Kamer jhr. J. W. J. C. M. van Nispen tot Sevenaer te 's Gravenhage. MIDDELBURG. Uit het jaarverslag van 1907 der K. S. A. alhier, ontleenen wij. het volgende: le. De „Nieuwe Zeeuwscha Courant" werd gedurende vier maanden aan circa tachtig Katholieken gralis verstrekt. Dit leverde een verblijdend resultaat op. ■2e. Ten einde de heerlijke natuur te leeren bewonderen maakten de kleine, ijveraarsters, 14 in getal, epn uitstapje naar Domburg, ter belooning voor 't ge trouw wekelijks ophalen der contribution. 3e. Op 16 December hield de Weteerw. heer Ed. Riengs, kapelaan van Vlissin- gen in 'tSt. Vincentiusgebouw een lezing over Volksontwikkeling. 4e. 150 Scheurkalenders van 0. L. Vr. van 'tZand van Roermond, werden gratis verspreid onder de donateurs en bijdra gende leden. Men schrijft ons nit M i d d e 1 b u r g Regeling voor het vervoer van verschie visch als grande vitesse van Nederland naar Parijs via Esschen. Ter verkrijging van vlugge en geregelde doorzending van transporten versche visch als grande vitesse van Nederland naar Parijs via Esschen, heeft de Fransche Noorder Spoorweg, verzocht die zendingen, uitsluitend te doen aanvoeren met trein 3858, aankomst Parijs ten 4.30. Afzenders worden derhalve uitgenoo- digd do voor Parijs bestemde zendingen zoo tijdig aan te brengen dat het vervoer (van uit Zeeland) 'kan plaats vinden met trein 342 vertrekkende v. 12.05 van Vlis- singen. S tati onskosten. Men schrijft ons uit Middelburg: Teneinde tot de juiste toepassing der stationskosten te geraken, vaardigde de Staatsspoor de volgende instructiën uit: De Stationskosten behooren niet tot den eigenlijken vrachtprijs en dus bij vracht briefvoorschrift „franco" (zonder meer) of „franco vracht" worden deze kosten ten laste van den geadresseerde gebracht. Om dezelfde reden mogen de stations kosten voor internationale zendingen al léén dan aan den afzender in rekening worden gebracht, wanneer de vrachtbrie ven het voorschrift dragen „franco de tous frais", reap, „franco einschliesslich aller Gehühren". In allo andere gevallen komen de sta tionskosten bij gefrankeerde zendingen dus ten laste van de geadresseerden. Wenscht afzender derhalve deze kosten te betalen, dan dient hij dit op vrachtbrief te vermelden. VLISSINGEN. De Société Anonvme des tramways a vapour de Flessengue-Middel- bourg et Extensions heeft aan B. en W. dezer gemeente medegedeeld, dat zij de concessie-voorwaarden door dat college ge steld, zoo niet zal kunnen accepteeren. De bezwaren er tegen heeft de maat schappij ontwikkeld in een bijlage; zij hoopt dat 'tmag leiden tot een gunstiger voorn tel aan den raad. Tevens meent zij te moeten opmerken, niet aan den raad gevraagd te hebben een concessie voor een tram met electósche beweegkracht tusschen VI. en M. die beslissing is aan Gedep. Staten doch een verlenging van den bestaanden concessietermijn. HEINKENSZAND. Door de leden der Stierenverosniging alhier is thans een jonge stier aangekocht te Bozum (Fr.), die den naam draagt van „Enno", terwijl door de leden in een laatstgehouden ver gadering is besloten dat de stier beschik baar is gesteld op de hofstede bewoond door den landbouwer dhr. J. Rijk Bz,, alhier. 'sHEER ARENDSKERKE. In de Don derdag gehouden raadsvergadering, die door 10 leden en den secretaris werd hij- gewoond, en waarin dhr. Blok met ken nisgeving afwezig was, werd na. onver anderde vaststelling dei' notulen medege deeld dat door Zijne Excellentie den Min. v. Waterstaat, gunstig is beschikt op het verzoek van. 't gemeentebestuur tot ves tiging van n hulp-telegraafkantoor te 'sHeer Hendrikskinderen en dat zijn in gekomen missives betreffende goedkeu ring van de gemeen toerekening o ver 1906, van de nadere regeling der jaarwedde; aan den onderwijzer J. Felius, van het suppletoir kohier van den hoofdelijken omslag over 1907, van de heffing van haven-, los-, laad- en leggeld, aan de ha ven van den Zuid-Kraaijert, van de wij ziging van het maximum van de heffing van een hoofdelijken omslag in deze ge meente en van de jaarwedden van dm burgemeester en secretaris op f 950 nn van den ontvanger op f500. Tot leden van 'de Commissie tot We ring van Schoolverzuim te 'sHeer Arends- kerke worden benoemd de hemen J. Weststrate en L. van Vessem, en tot telephoonhouder en plaatsvervangster van den telephoonhouder te 'sHeer H-vndriks- kinderen dhr. P. Kousemaker en diens huisvrouw op ©ene jaarwedde van resp. f 45 en f5 ingaande op een nader door B. en ML te bepalen datum. Op mej. C. H. van Strien, die zich mede voor de betrekking van telephoonhouder had aan gemeld, werden 2 stemmen uitgebracht. Eene door het burgerlijk armbestuur van 'sHeer Arendskerke in zijne begrooting voor het dienstjaar 1907 voorgestelde wij ziging wordt met algemeene stemmen goedgekeurd. De begrooting van het Burgerlijk Arm bestuur voor 1908, waaraan de raad in een vorige vergadering zijn goedkeuring onthield, omdat hij zich niet kon ver eenigen met de voorgestelde verhooging van het presentiegeld van de leden van het bestuur en van de jaarwedde van den secretaris-penningmeester, wordt thans, nu deze posten op de vroegere bedragen zijn teruggebracht, met algemeene stem men goedgekeurd op een bedrag in ont vang op f IOO46.745 en in uitgaaf op f 8530, alzoo met een vermoedelijk goed slot van f 1516.74L Naar aanleiding van deze begrooting geeft dhr. Smit o. m. in overweging tie trachten het daarheen te leiden dat niet langer worde bestendigd, dat de secreta ris-penningmeester van voornoemde in stelling buiten de gemeente woont. Z. i. worden er in de gemeente wel personen gevonden, die den lust en de capaciteiten bezitten om deze betrekking te vervullen. De voorzitter merkt op, dat dit punt thans niet aan de orde is, en verwijst vervolgens naar het reglement van orde van den raad dezer gemeente. Vervolgens worden in behandeling ge bracht twee reclames tegen den aanslag in den hoofdelijken omslag dezer gemeinte voor het dienstjaar 1907. Dienaangaande wordt besloten den aanslag van Jacs. Mteststrate te handhaven en dien van G. van Weele te verlagen en te brengen van de 28ste naar de 25ste klasse. Een voorstel van B. en W. om de thans bestaande vacature van onderwijzer aan de openbare lagere schooi te Nieuwdorp niet meer te vervullen zulks met het oog op het aantal kinderen, dat op 15 Januari j.l. aan die school als werkelijk school gaande bekend stond wordt met algemeene stemmen aangenomen. Vervolgens wordt besloten een gedeelte dijk van den Jacob- polder toebehoorende aan den heer De Becker, in erfpacht te aanvaarden tegen eene jaariijkscbe erfpachtsom van f 2 zijn de dit gedeelte dijk benoodigd voor de uit to voeren werken aan de haven van den Zuid-Kraaijertpolder. Ten slotte wordt me de op advies van de gezondheidscommis sie te Goes besloten tot onbewoonbaar- verklaring van 't perceel sectie H no. 1421 in eigendom toebehoorende aan dhr. P. de Jonge alhier. (Z.) KRUININGEN. Woensdagnamiddag wa ren smid Oele en zoon bezig met ea gewonen hamer en ©en voorhamer i3©n zwaar ijzer te bewerken. De voorhamer vliegt van zijn steel tegen het voorhoofd van den smid. 't Gaf een gapende, hevig bloedenda wond, die door dokter K. v. 0. verbonden werd. Als door een wonder is de toestand van den getroffene op heden bevredigend. KWADENDAMME. Uit nader door ons verkregen inlichtingen blijkt ons ten dui delijkste, dat niet L. M. de persoon is, die de vorige week het Kerkpadji ver sperde, waardoor een fietsrijder te vallen kwam. Integendeel, L. M. was zelf van de baldadigheid de dupe. Een stuk van het hek voor zijn woning was afgerukt en ter versperring gebruikt. Door L. M. is van deze baldadigheid aangiftp gedaan. (G.C.). 's HEERENH0EK. Gemeenteraadsverga dering, gehouden den 19 Febr. 1908. Te genwoordig eerst 5, daarna 6 leden; 1 absent. De notulen der vorige vergade ring werden gelezen en gearresteerd. On der de ingekomen stukken was een mis sive van Ged. Staten, houdende goedkeu ring der gemeentebegrooting 1908, en een van den 30 Nov. 1907 No>. 36, goedkeu rende do door Gedep. Staten bepaald-" jaarwedden van burgemeester, secretaris en ontvanger. Regeling jaarwedden onderwijzers vast gesteld, naar het volgens de wet vast gesteld minimum. Begrooting 1908 zijn eenige wijzigingen ingebracht en het kohier hondenbelasting werd vastgesteld op f 84. (Kon dit verslag niet uitgebreider? Redactie). KAMPERLAND. Donderdagmorgen had de landbouwer M. de Regt Iz. het onge luk terwijl hij met ©en bascule op den rug van den graanzolder kwam, met zijn jas aan een spijker te blijven hangen, waardoor de bascule van zijn rug viel en hij zelf naar beneden tuimelde. Da spoedig ontboden geneesheer constateerde schending der ribben, terwijl hij veel pijn lijdt. TER NEUZEN. Benoemd tot kanton- rechter-plaatsvervangex in 'tkanton Neu zen, Jhr. M". M. de Maree-s van Swinderen, betaalmeester te Neuzen. Men schrijft uit Overslag: Zondagavond ontstond in dei naburige Belgische wijk' Ramondshoek onder eenige herbergbezo ekers, die da ai' aan het spel waren, een hevige ruzie, die weldra in een verwoede vechtpartij ontaardde. Daar onder de vechtenden zich ook twes broers der herbergierster bevonden, wilde deze tusschenbeide komen, om den vrede te herstellen, wat haar evenwel niet gev lukken mocht. Eensklaps weerklonk een hartverscheurend geroep en de arm© vrouw zonk hadend in haar 'bloed op den grond. De dokter, die dadelijk geroepen werd, constateerde, dat de herbergierster met een mes een diepe wonde in den buik toegebracht 'was. Haar toestand is zoo bedenkelijk, dat de politie en het parket van Gent, dat Maandag al vroeg arri veerde, haar nog niet kunnen hooren heb ben. Alle opsporingen naar den dader zijn tot heden nog zonder resultaat gebleven. De suikercampagne 1908. Men schrijft ons uit Zeeuwsch- Vlaanderen: „Noch nicht dagewesen f" moet men on willekeurig uitroepen, als men het getob aanziet, waarmede de ontelbare suiker bietagenten voor de campagne 1908 trach ten te contracteeren. Ontelbare agenten, ja, want sinds verleden jaar is het aan tal hunner minstens tienmaal grooter. De ontbinding der „Union Sucrière" is hier van de oorzaak. Al de fabrieken, die nu afzonderlijk hard werken, laten hare agen ten alles plat loop-en. Er zijn meer agen ten dan bietenverbouwers, hoorden we een boer zeggen. Met dat al laat h-et zich aanzien, dat de contractprijzen hoog zul len worden. Gezien deze concurrentie zijn de boeren nog niet tuk om te contractee ren en in de bladen wemelt het van ad- vertentiën om nog niet te contiactearen. In „De Z-aeuwsche Koerier" stond een annonce over de geheele pagina, welke alleen inhield„H.H. Suikerbietenverbou- wersi Haast en spoed is zelden goed' Denkt er vooral nu om!" Daarbij komt nog, dat ook de Hollandsehe fabrieken zich hier in zien te werken, wat ze vroe ger tegenover de Union niet konden, en waardoor dus de concurrentie nog groo ter wordt. Intusschen, de boeren lachen in hun vuistje en constateeren, dat de rollen zijn verwisseld: thans zitten de fa brikanten in hunne handen. (Tijd). In de week van 12 tot en met 18 Febru ari 1908 zijn in Zeeland voorgekomen 3 gevallen van typhus en fehris typhoïdoa.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1