isblad :he Courant. |ER,Goes ïëïd ut op het No. 8. Zaterdag 18 Januari 1908. Vierde Jaargang. Bij dit miner behoort een Bijvoegsel. BINNENLAND dvertentiën msfreken aband. WAALWIJK. van Effecten. 1ENDRIKSE. cent KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEÜWSCHE EILANDEN. IMijnl eiken MAANDAG-, WfHSMS- in VflUDAGAVOND. Korte lnlioud Zondagsblad. Vrijmetselarij. FEUILLETON, Het Geheim van het Paleis. iANDEWIJN. iersen zen. - 6 .ekering op 't leven, licht 8 Maart 1843. oninUijk Besluit $95, No. 41. Rijk kapitaal f300 000. p4: f I.374.679.625. pevraagd. jrgtocht. pet hotel de Kinderen f» bl nieuws en illu |>EDKOOP is. DE DIRECTIE. I 7.56 8.48 8.29 9.14 j'9.51 10.01 f10.14 I» I> J 9.28 9 9 9.55 4 3 4 10.8 2 10.28 10.36 -j-10.50 11.02 tll-15 i naar Hamburg. Z. Duitschl ir Nederland via Roosendaal— ïon van 11.20 voor meer daD 6.17 6.03 7.16 7.47 8.01 8.15 10.38 2.6 10.21 1.29 1140 3.09 12.38 3.42 12.54 3.58 1.10 4.12 HIEIM ZEEÜWSCHE «111 Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes (0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers h contant 0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f 0.371/,, voor niet-abonné's045 Bureau: LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 85 UI. a mutant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Platen: Luchtkrabbers; kiekjes uit de Sahara; Rome uiteen ballon gezien; sport terrein te Monte-Carlo; landverhuizers; valsche munters gesnapt; wevende Ma- rokkaansche meisjes; voetbalspel in Ame rika; volwassen boom met wortels over geplant met tekst. Verhaal: in hun netten verstrikt. Bij het doorbladeren eener Encyclopae dic viel ons oog toevallig op bet woord „vrijmetselarij". Bedoelde encyclopaedic, die zelfs door Katholieken wel eens wordt aanbevolen, zegt. over de vrijmetselarij! verschillende dingen, die 'f niet ondienstig is even nadelr te belichten. Do vrijmetselarij dan wordt, daar voor gesteld als een hooi .onschuldige instel ling, die „ten doel heeft verlichting en beschaving te verspreiden over de geheelfo wereld". En, wondt daan gezegd: „er is zooveel geschreven en nitgie,geven over' de vrijmet selarij, dat er niets geheims moer is in do beginselen,, welke zij verdedigt". l)io beginselen zouden dan zijn: do ver spreiding van verlichting en beschaving en het elkaar brengen van hulp en steun. Nu spreekt, die encyclopaedic zich zelf al onmiddelijtk tegen,, waar ze iels verder schrijft: „de Broeders Vrijmetselaren zijn evenwel gehouden niet tie .spreken over hetgeen behandeld wordt in de samenkomsten der loges". „Die geheim houding is een waarborg voor iedereen, dat hij in de samenleving niet zal worden lastig gevallen over de beginselen of dia denkbeelden, welke hij in de loge verkondigd heeft". Ah zoo Indien de Vrijmetselarij een zuiver „hu manitaire" (liefdadige) instelling was; in dien zijl siechls ;was oen instelling ten bate der verlichting, der beschaving en der broederliefde, dan behoefden de Broe ders Vrijmetselaren toch zeker niet tot die geheimhouding gebonden to zijn, wa.nl geen mcnsch (er wereld zal in de samen leving worden lastig gevallen bij: die ver spreiding van zulke denkbeelden en be ginselen. Integendeel Voor de verplichting tot geheimhouding moeten dan wel andere redenen bestaan. Nu kennen wij allen de Vrijmetselarij als een instelling, welker hoofddoel is den slrijkl te voeren tegen Kerk en Godsdienst en speciaal tegen die Katholieke kerk. 16 „Uio mio wilt gij den boel afbreken?" hoorde ik doctor Marino's vroolijke stem achter mij Of zijf gij reeds zoo hongerig dat gij zelfs stof gaal .eten? Doch alle gekheid op een stokje ik hoop dat gij u met bezeerd hebt". „Dank u, mijn hootd duizelt mij wel een beetje constateerde ik, mot zijne hul'p iicicii beneden klimteiieivd. Mctar waf ik heb- ben wilde, heb ik ten minste vasthou den voegde ik er bij, pp mijn l!0ek over het Ucculhsme wijzend. l)e doctor wierp er een verachtelütken blik op. „De boekhandelaar zond bet ons, maar het is niet eens opengesneden, want wie kan zulke kost verteren?" „Ik 'zal eens probeeWn, of mijn maag er sterk genoeg voor is", gjeide ik lachend en bekeek de massa brochures en boekjes, die mijn plotselinge weetgierigheid aan het daglicht hadden gebracht. Onder dezen zondvloed viel mij' een van ouderdom bijna bruine perkamentrol fin En we weten dat. zij dien. strijd voert in het duister, jnel de meest obscure middelen. En dat geheimhouding de boodschap is, valt dan te begrijpen. Do Pausen hebben dan ook de Vrijmet selarij meermalen veroordeeld. Onmiddelijfc hebben de Pausen dezen erfvijtand der Christenheid doorzien en dringend tegen hem gewaarschuwd. Zoo zegt ons de Encycliek „Humanum Genus" (1884): „de Vrijmetselaars arbei den aan de omverwerping dier H. Kerk en dit met het doel, om die christelijke volkeren geheel te berooven van de wel daden, welke de Verlosser, Jezus Chris tus, hun gebracht heeft". In een brief aan de Italiaanschie Bis schoppen (1892) schrijft de Paus: „De geest aller sekten, die vroeger ue Katho lieke instellingen bestreden, herleeft ave- der in die sekte, die vrijm.etse.Kuij genoemd wordt .en die krachtig door haar macht en rijkdom, den oorlogsfakkel zwaait en alles aanvalt wat heilig is". En in een brief aan het Italiaanse!» volk (1S92) heel het„Zij (de vrijmetse laars) hebben het duivelscbe plan het. Christendom te vervangen door het natu ralisme, dsn eeuedienst des geloofs door den eerediens! der rede, jde Katholieke zedenleer door die zoogenaamd© onafhan kelijke zedenleer, den vooi'uitgang des geestes door dien van het slof. Tegenover do heilige beginselen en wetten des Evan gelies had men! de driestheid te stelleni do wellen en beginselen, die het welhoek der revolutie genoemd mogen wor den; tegenover hel Christelijk onderwijs, do wetenschap en de Christelijke kunsten, een onderwijs zonder God. en een ver derfelijk realisme". En verder lezen wij. in denzelfdeu brief „Met gewold drong men dien tempel des He-eren binnen; door de bereaving dei- Kerkelijke goederen verkwistte men het grootste gedeelte van het erfgoed, dat noo- dig is voor den heiligen dienst; door lichtingen heeft men het getal der geeste lijken tot een zoo klein mogelijk getal be perkt. En zoo men de toediening der Sacra menten niet heeft kunnen beletten, zoo heeft men toch getracht op alle mogelijke wijizon in te voeten en te bevorderen hot burgerlijk huwelijk en de burgerlijke be grafenis. Voortdurend beijvert men zich de opvoeding der jeugd en het bestuur der liefdadigheidsinstellingen te onttrekken aan de handen der Kerk, men tracht alles lo laiciseoten (ycl'leekon), hetgeen zooveel heteekent als overal de christelijke stom- pols uit te wisschen. Indien men den steun der Katholieke pers niet vermag I» ver- hot oog, ik bukte mij om hem op te rapen en u:it te rollen. Het perkament was van binnen nog tamelijk goed, behalve de ran den; er was 'keurig netjes een platten grond op geteekend, en in de linker hoven- hoek stond mot zulke sierlijke vergulde tetters iets geschreven, zóó dal ik uitriep „Nu dat mag Leizen, wie het kan, ik snap er titel noch jota van", en reikt© te ge lijkertijd den rol doctor Marino over, die het opschrift even door keek, waarna hij zich iot mij wendend, zeide: „Het. schijnt dat het toeval dikwijls op bepaald© personen wacht, om door hen iets aan het licht te brengen. Een oude index van het archief spreekt van een ge heim plan van het palazzp Spada, dus een plan waarop de 'geheime vertrekken aange geven zijn. .Van morgen nog heb ik er een paar nur tevergeefs naar gezocht, het was u voorbehouden, het te vinden dit is het. God weet, hoe lang het daar gelegen heelt, beschermd door de moderne geesten der Tauchnitz-editie". „Een geheim plan!" herhaalde ik. „Wat intenessant! Is het te onbescheiden wan neer ik u verzoek het eiejis te mogen in zien „Overwegend dat do Ca'Spaida ge-en ge heime vesting is, en er geen geheime schat- ni-etigen, zoo stelt men toch alle pogin g-en in het werk om haar in minachting te brengen en haar te verachten". Van welk diep inzicht en profetischen biljik getuigen niet (dieze woorden van Leo XIII. Is hel. niet. alsof de Paus needs in den geest een voor leien zag die gebeurtenissen, welke zich in Frankrijk hebben afge speeld en zich nog blijven afwikkelen? Het is, alsof do vrijmetselarij: in Frank rijk de tegen haar gerichte beschuldigingen van den grooten Paus stuk voor stuk heeft willen waar maken. Gepubliceerde correspondenties en ge schriften van Broeders Vrijmetselaars zei ven bewijzen ten overvloede, hoe hun ver derfelijk streven gericht is togen de Kerk en haar Opperhoofd. Hebben de Vrijmetselaars zich daarom niet van Home weten meester te maken? En wordt die- oorlog niet steeds erger? Ziet naar Frankrijk; ziet naar de nog onlangs door do vrijmetselaars op 4 ge- louw gezette beweging tegen de klooster lingen in Italië, -en durf dan nog bewenen, dat, het streven dor Vrijmetselarij1 slechts „humanitair" is, en niet gericht tegen het Geloof :|j Viva t's bovenbedoelde Encyclopaedic die waarlijk niet van „clericalism©" verdacht zal worden schrijft, nog kortaf, i'ondni t „Zij (de vrijmetselarij) organiseert de verkiezingen dor libe ralen"! Een werkelijk kostelijke uitspraak, die ons een bewijs t-e mieer levert, dat liet streven der Broeders van den troffel en hel schootsvel gericht is tegen bet Geloof. Immers, het liberalisme is ©en stelsel van ongeloof. En de Vrijmetselarij tracht alzoo vol gens genoemde Encyclopaedic item Staal een ongeloovig stelsel tol richtsnoer te geven. Om te onthouden. En wat men ook niet vergeten moet is dit: In dezelfde Encyclopaedic, welkfe de Vri j metselarij feitelijk als 'n humanitaire in stelling in bescherming neemt, wordt be weend, dat die secte in Nedetriand nimmer een groot© staatkundige trol heeft ge speeld. Maar, wordt dan letterlijk vervolgd: „Wellicht is dat ©enigermate h©L geval geweest bij' den strijd iter liberalen teg'en het mini- s terie-K uypetr"! Besten dank voor de inlichting. Aldus heeft de Vrijmetselarij' bij clen ten in te verwachten -zijn, geloof ik wel dat ik u deze groote gunst kan ver teenen", antwoordde de doctor lachend. „Een paar eeuwen gelegen zou hot wat anders geweest zijd. Bovendien geloof ik ni-et dat dit plan meer geheime vertrekken aangeeft, dan den ingewijden Seeds be kend zijn en deze zoudt gij zelfs met het plan in d© hand, moeilijk kunnen vinden. De belangen en geheimen van het huis Spada zijn dus in ,elk geval verzekerd". „Hemel, wat plechtig!" riep ik uit. „Be grijp mij niet verkeerd, doctor. Het is niet do zucht, de geheimen van bet huis Spada na te speuren, alleen het groote belang dat ik in de archeologische studiën stel, verhoogd door „Maar mejuffrouw, daar ben ik heusch wel van overtuigd!" viel doctor Marino mij in de rede. „Ik geloof uwe drij'fveerenj heel nauwkeurig te kennen, en heb slechts een weinig geschertst. Maar het plan heefl werkelijk veel waarde voor mij, alleen reeds omdat het ongeVieer honderd jaar ouder is dan het oudste dat het archief bezit, dat wel is waar nauwkeuriger zal zijn, dan dit, maar natuurlijk minder ar cheologische waarde bezit. Weet gij wel mejuffrouw, dat ik het nog niet opgegeven heb, in het archief de opheldering te vin- slrijfl tegen Kuyper „w©llicht."(l) wél ©.enigermate een groote staalkundige ,rol gespeeld. 't Is wel zeer toevallig en opmerkelijk, dat die een© keer, dat die Vrijmetselarij in Nederland dat dan zou gedaan hebben, zulks was bij gelegenheid, dat die strijd ging tegen ©en ministerie, dat een Chris telijke, ©en geloovige politiek voor stond Laat men niet langer de waarheid ver bloemen, dat, de Vrijmetselarij1, als zijnde de verzameling aller goddielooz© sekten, to,t logisch hoofddoel heeft: den strijd tegen hel Geloof. Uit dankbaarheid De vrijmelselaarsbendc in Frankrijk zet de campagne tegen de kloosterlingen steeds voort. Zelfs de liefdezusters worden niet ont zien en worden overal verdreven, ook nadat het gebleken is, dat de leekenver- pl-eegsters in zorg en toewijding hij de liefdezusters geheel onderdoen, en veel meer geld kosten. Zoo zijn nu weer Woensdagmiddag deze engelen der naastenliefde verjaagd uit hel. groote Parijsche ziekenhuis „Hotel- Dieu". Gedurende verscheidene eeuwen had den de zusters daar met voorbeeldelooze toewijding -en zelfopoffering zich geheel ge geven aan bet werk der ziekenverpleging. Lange, bange nachten hadden ze aan de ziekensponden doorgebracht; den kranken troost brengend en opbeuring ©n ver kwikking. Met gevaar voor de eigen gezondheid. Wat daar, die eeuwen, door de zusters op het altaar der naastenliefde is ge bracht; wat pijnen daar gestild; wat smart daar gelenigd; wat bedruktheid daar is opgebeurd geen pen kan 't beschrijven. Uit dankbaarheid zijn zij nu ver jaagd Wat hadden die zusterkens dan toch misdaan De misdaad dezer liefdezusters was deze: dat zij „nonnen" waren. Dat zij waren Godvreezende en God vruchtige vrouwen, die der wereld had den vaarwel gezegd. En die lot groote vrees der kerkver- volgers en geloofshaters door haar bei- lig voorbeeld, door bet aanbrengen van den troost van den godsdienst, misschien de zieken konden helpen nog in andere, dan lichaamskrankheid alleen Daarom wèg met haar. Maar 'het Parijsche volk dacht anders dan :de mannen in slavendienst der vrij metselarij. En het bracht de zusterkens een spon tane, diepgevoelde hulde; en het knielde in (de straat netter, terwijl door de. ge opende vensters van 't,gesticht 'tplechtig „Credo" [der religieuzen galmde; en het spande jde paarden af van de rijtuigen, welke id© liefdezusters heenvoerden, wèg van jde plaats, waar zij zoo langen tijd tot heil der kranken gewerkt hadden. den voor de verschijningen die gij en ik hier gezien hebben? Ik heb den reuzen arbeid ondernomen alle documenten, brie ven en aanteekieningen, die op het tijd perk van Michele Spada betrekking heb ben, te schiften en te bestudeeren. Tot nog toe is dit werk zonder eenig resultaat geweest, maar toch geef ik het nog niet op, hierdoor den sleutel te vinden". ,.Hé, als gij mij toch eens bij dien arbeid gebruiken kondet!" zeide ik ijverig. „Mijn overleden vader, die zich naam heeft ge maakt als numismaticus, gebruikte mij ge woonlijk om opschriften enz., te ontcijt- fenen; en al ben ik voor oud-Italiaansoh ook we! iels waard, gij zoudt mij voor het ontcijferen van allerlei toch wel go«l kunnen gebruiken, niet? Twee doen toch meer dan een". „Ik vind het uitstekend", antwoordde doctor Marino ernstig, „maar „G, gij bedoelt de marches©", viel ik in de rede. „Ja, natuurlijk, als het den marches© onaangenaam zou zijn, dat een vreemde zich in zulke familiezaken zou mengen dan „Noen,zoo bekrompen is de marches© niöt", zeide doctor Marino. „Maar die we reld is het". „0", riep ik lachend, ,.doe ik daarmede Helden loch, die Franscbe regeerings- mannen FRANKRIJK. Het Lourdes-Jubilé. Nog ©enige weken en het jubilé van Lourdes zal zijn begonnen, aldus vangt. Francois Veuillot in den „Univers" ©en artikel aan, waaraan we het volgende o,nt- leenen Het zal een halve eeuw zijn den llden Februari, dat voor de eerst© maal de H. Maagd verscheen onder de grot Massa- bielle, aan Bemadette Soubirous. En met .plechtige praal, onder voorzit ting van een Legaat van den II. Stoel te midden ©ener neergeknielde menigte, zul len de ceremoniën van bet vijftigjarig feest worden aangevangen. 'Ze zullen vervol gens worden voortgezet en zonder ophou den herhaald, geheel den loop van het jaar. Want van alle provinciën van Frank rijk en alle katholieke volken worden be devaarten van geloovigen voorbereid ter vereering van Maria. En terwijl hun aankomst wordt gewacht zullen terstond na het eerste triduum de katholieken van Lourdes en van het bis dom Ta.rbes onder leiding van Mgr. Schoepïer aan de voeten van den II. Va der de hulde van hun dankbaarheid gaan nederleggen. Want Pius X heeft met ©en koninklijke .en vaderlijks edelmoedigheid zijn groote liefde voor Onze Lieve Vrouwe van Lourdes willen betoonen. Reeds het vorig jaar, ter ©ere van do voorher,eidingsplechtighoclen, die den 11,en van elke maand werden gehouden, had de H. Vader aan alle geloovigen, die van verre of nabij zich met een© dezer plech tigheden zouden vereenigon, door do II. Mis bij te wonen en het bizonder gebed te richten tot Onze Lieve Vrouw van Lourdes, een aflaat toegestaan van zeven jaren en zeven quadragenen. En nu on langs heeft Ifij dat voorrecht uitgestrekt tot de feesten die op dezelfde data ge durende het jubeljaar zullen worden ge vierd. Hij hoeft er zelfs bijgevoegd de wel daad van een vollen aflaat voor de geloo vigen die ten minste zesmalen deze oefe^ ning van godsvrucht zullen hebben ge volgd. Dan, den 27 November, ingevolge de reis ad limina van den bisschop van Tar- bes, stond de Opperpriester aan het hei- ligd.om van Lourdes ©en jubilé toe van een geheel jaar, verrijkt met de meest kost bare genaden. En ©enige weken later, toen de Paus de nieuwe kardinalen ontving, die Hij zoo juist aan Frankrijk had geschon ken, herhaalde Hij nog do welsprekende: verzekeringen, zoo vol van godsvrucht, waarmee Hij dit groote voorrecht gerecht vaardigd had. Eindelijk is hel, noig slechts weinige da gen geleden, dat de H. Vader aan Z. Emi nentie kardinaal Lecot de Breve hoeft ge richt, waarbij Hij, om de opening van het Jubiléjaar te verhoogen, dezen bekleedt met de waardigheid van Pauselijk legaat. Maar Pius X heeft niet enkel O. Lieve Vrouw van Lourdes in haar heiligdom ge el,an eenig kwaad? Wat ik voor mij zelf verantwoorden kan, kan ik ook voo-r de wereld verantwoorden". „Gij moet do wereld toch heter kennen, die oordeelt immers altijd onverantwoor delijk". „Juist omdat ik haar ken, geef ik niets om haar". Ik werd een beetje, ongeduldig; dat werd ik altijd, als el" over dergelijke dingen ge sproken wend. „Daar hebt gijl groot gelijk in", zeicte doctor Marino vro,olijk. „Maar ziet gij:, men dient toch rekening te houden met het land waarin men leeft en met de men sehen bij wien men in betrekking is. Heb ik gelijk?" „Natuurlijk, gij hebt groot gelijk", zeide ik, eerlijk beschaamd. „Zoo had ik do zaak nog niet bekeken. Gij' ziet dat Duitsch blood evengoed opbruischen lean, als da,t wal onder moer zuidelijke zon leeft. Van het archief 'kan dus niets komen dat zie ik nu ook in". „Als el' een© duienna hij1 was. „Hé jat Maar hoe. komt men aan eone duenna (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1908 | | pagina 1