isblad
:he Courant.
|ER,Goes
ïëïd
ut op het
No. 8.
Zaterdag 18 Januari 1908.
Vierde Jaargang.
Bij dit miner behoort een Bijvoegsel.
BINNENLAND
dvertentiën
msfreken
aband.
WAALWIJK.
van Effecten.
1ENDRIKSE.
cent
KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEÜWSCHE EILANDEN.
IMijnl eiken MAANDAG-, WfHSMS- in VflUDAGAVOND.
Korte lnlioud Zondagsblad.
Vrijmetselarij.
FEUILLETON,
Het Geheim van het Paleis.
iANDEWIJN.
iersen
zen. - 6
.ekering op 't leven,
licht 8 Maart 1843.
oninUijk Besluit
$95, No. 41.
Rijk kapitaal f300 000.
p4: f I.374.679.625.
pevraagd.
jrgtocht.
pet hotel de Kinderen
f»
bl nieuws en illu
|>EDKOOP is.
DE DIRECTIE.
I 7.56
8.48
8.29
9.14
j'9.51
10.01
f10.14
I»
I>
J 9.28
9
9 9.55
4
3
4 10.8
2
10.28
10.36
-j-10.50
11.02
tll-15
i naar Hamburg. Z. Duitschl
ir Nederland via Roosendaal—
ïon van 11.20 voor meer daD
6.17
6.03
7.16
7.47
8.01
8.15
10.38
2.6
10.21
1.29
1140
3.09
12.38
3.42
12.54
3.58
1.10
4.12
HIEIM ZEEÜWSCHE «111
Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes (0.75, daarbuiten f 0.95
Afzonderlijke nummers h contant 0.05
GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD
voor abonné's f 0.371/,, voor niet-abonné's045
Bureau: LANGE VORSTSTRAAT, GOES.
Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct
Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend.
Dienstaanbiedingen 5 regels voor 85 UI. a mutant.
Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs.
Platen: Luchtkrabbers; kiekjes uit de
Sahara; Rome uiteen ballon gezien; sport
terrein te Monte-Carlo; landverhuizers;
valsche munters gesnapt; wevende Ma-
rokkaansche meisjes; voetbalspel in Ame
rika; volwassen boom met wortels over
geplant met tekst.
Verhaal: in hun netten verstrikt.
Bij het doorbladeren eener Encyclopae
dic viel ons oog toevallig op bet woord
„vrijmetselarij".
Bedoelde encyclopaedic, die zelfs door
Katholieken wel eens wordt aanbevolen,
zegt. over de vrijmetselarij! verschillende
dingen, die 'f niet ondienstig is even nadelr
te belichten.
Do vrijmetselarij dan wordt, daar voor
gesteld als een hooi .onschuldige instel
ling, die „ten doel heeft verlichting en
beschaving te verspreiden over de geheelfo
wereld".
En, wondt daan gezegd: „er is zooveel
geschreven en nitgie,geven over' de vrijmet
selarij, dat er niets geheims moer is in
do beginselen,, welke zij verdedigt".
l)io beginselen zouden dan zijn: do ver
spreiding van verlichting en beschaving
en het elkaar brengen van hulp en steun.
Nu spreekt, die encyclopaedic zich zelf
al onmiddelijtk tegen,, waar ze iels verder
schrijft: „de Broeders Vrijmetselaren zijn
evenwel gehouden niet tie .spreken
over hetgeen behandeld wordt in de
samenkomsten der loges". „Die geheim
houding is een waarborg voor iedereen,
dat hij in de samenleving niet zal worden
lastig gevallen over de beginselen of
dia denkbeelden, welke hij in de loge
verkondigd heeft".
Ah zoo
Indien de Vrijmetselarij een zuiver „hu
manitaire" (liefdadige) instelling was; in
dien zijl siechls ;was oen instelling ten
bate der verlichting, der beschaving en
der broederliefde, dan behoefden de Broe
ders Vrijmetselaren toch zeker niet tot die
geheimhouding gebonden to zijn, wa.nl
geen mcnsch (er wereld zal in de samen
leving worden lastig gevallen bij: die ver
spreiding van zulke denkbeelden en be
ginselen. Integendeel
Voor de verplichting tot geheimhouding
moeten dan wel andere redenen bestaan.
Nu kennen wij allen de Vrijmetselarij als
een instelling, welker hoofddoel is den
slrijkl te voeren tegen Kerk en Godsdienst
en speciaal tegen die Katholieke kerk.
16
„Uio mio wilt gij den boel afbreken?"
hoorde ik doctor Marino's vroolijke stem
achter mij Of zijf gij reeds zoo hongerig
dat gij zelfs stof gaal .eten? Doch alle
gekheid op een stokje ik hoop dat gij u
met bezeerd hebt".
„Dank u, mijn hootd duizelt mij wel een
beetje constateerde ik, mot zijne hul'p
iicicii beneden klimteiieivd. Mctar waf ik heb-
ben wilde, heb ik ten minste vasthou
den voegde ik er bij, pp mijn l!0ek over
het Ucculhsme wijzend.
l)e doctor wierp er een verachtelütken
blik op.
„De boekhandelaar zond bet ons, maar
het is niet eens opengesneden, want wie
kan zulke kost verteren?"
„Ik 'zal eens probeeWn, of mijn maag er
sterk genoeg voor is", gjeide ik lachend
en bekeek de massa brochures en boekjes,
die mijn plotselinge weetgierigheid aan het
daglicht hadden gebracht.
Onder dezen zondvloed viel mij' een van
ouderdom bijna bruine perkamentrol fin
En we weten dat. zij dien. strijd voert
in het duister, jnel de meest obscure
middelen.
En dat geheimhouding de boodschap is,
valt dan te begrijpen.
Do Pausen hebben dan ook de Vrijmet
selarij meermalen veroordeeld.
Onmiddelijfc hebben de Pausen dezen
erfvijtand der Christenheid doorzien en
dringend tegen hem gewaarschuwd.
Zoo zegt ons de Encycliek „Humanum
Genus" (1884): „de Vrijmetselaars arbei
den aan de omverwerping dier H. Kerk
en dit met het doel, om die christelijke
volkeren geheel te berooven van de wel
daden, welke de Verlosser, Jezus Chris
tus, hun gebracht heeft".
In een brief aan de Italiaanschie Bis
schoppen (1892) schrijft de Paus: „De
geest aller sekten, die vroeger ue Katho
lieke instellingen bestreden, herleeft ave-
der in die sekte, die vrijm.etse.Kuij genoemd
wordt .en die krachtig door haar macht
en rijkdom, den oorlogsfakkel zwaait en
alles aanvalt wat heilig is".
En in een brief aan het Italiaanse!»
volk (1S92) heel het„Zij (de vrijmetse
laars) hebben het duivelscbe plan het.
Christendom te vervangen door het natu
ralisme, dsn eeuedienst des geloofs door
den eerediens! der rede, jde Katholieke
zedenleer door die zoogenaamd© onafhan
kelijke zedenleer, den vooi'uitgang des
geestes door dien van het slof. Tegenover
do heilige beginselen en wetten des Evan
gelies had men! de driestheid te stelleni
do wellen en beginselen, die het welhoek
der revolutie genoemd mogen wor
den; tegenover hel Christelijk onderwijs,
do wetenschap en de Christelijke kunsten,
een onderwijs zonder God. en een ver
derfelijk realisme".
En verder lezen wij. in denzelfdeu brief
„Met gewold drong men dien tempel des
He-eren binnen; door de bereaving dei-
Kerkelijke goederen verkwistte men het
grootste gedeelte van het erfgoed, dat noo-
dig is voor den heiligen dienst; door
lichtingen heeft men het getal der geeste
lijken tot een zoo klein mogelijk getal be
perkt. En zoo men de toediening der Sacra
menten niet heeft kunnen beletten, zoo
heeft men toch getracht op alle mogelijke
wijizon in te voeten en te bevorderen hot
burgerlijk huwelijk en de burgerlijke be
grafenis. Voortdurend beijvert men zich
de opvoeding der jeugd en het bestuur der
liefdadigheidsinstellingen te onttrekken
aan de handen der Kerk, men tracht alles
lo laiciseoten (ycl'leekon), hetgeen zooveel
heteekent als overal de christelijke stom-
pols uit te wisschen. Indien men den steun
der Katholieke pers niet vermag I» ver-
hot oog, ik bukte mij om hem op te rapen
en u:it te rollen. Het perkament was van
binnen nog tamelijk goed, behalve de ran
den; er was 'keurig netjes een platten
grond op geteekend, en in de linker hoven-
hoek stond mot zulke sierlijke vergulde
tetters iets geschreven, zóó dal ik uitriep
„Nu dat mag Leizen, wie het kan, ik snap
er titel noch jota van", en reikt© te ge
lijkertijd den rol doctor Marino over, die
het opschrift even door keek, waarna hij
zich iot mij wendend, zeide:
„Het. schijnt dat het toeval dikwijls op
bepaald© personen wacht, om door hen
iets aan het licht te brengen. Een oude
index van het archief spreekt van een ge
heim plan van het palazzp Spada, dus een
plan waarop de 'geheime vertrekken aange
geven zijn. .Van morgen nog heb ik er
een paar nur tevergeefs naar gezocht, het
was u voorbehouden, het te vinden dit
is het. God weet, hoe lang het daar gelegen
heelt, beschermd door de moderne geesten
der Tauchnitz-editie".
„Een geheim plan!" herhaalde ik. „Wat
intenessant! Is het te onbescheiden wan
neer ik u verzoek het eiejis te mogen in
zien
„Overwegend dat do Ca'Spaida ge-en ge
heime vesting is, en er geen geheime schat-
ni-etigen, zoo stelt men toch alle pogin
g-en in het werk om haar in minachting
te brengen en haar te verachten".
Van welk diep inzicht en profetischen
biljik getuigen niet (dieze woorden van
Leo XIII.
Is hel. niet. alsof de Paus needs in den
geest een voor leien zag die gebeurtenissen,
welke zich in Frankrijk hebben afge
speeld en zich nog blijven afwikkelen?
Het is, alsof do vrijmetselarij: in Frank
rijk de tegen haar gerichte beschuldigingen
van den grooten Paus stuk voor stuk heeft
willen waar maken.
Gepubliceerde correspondenties en ge
schriften van Broeders Vrijmetselaars zei
ven bewijzen ten overvloede, hoe hun ver
derfelijk streven gericht is togen de Kerk
en haar Opperhoofd.
Hebben de Vrijmetselaars zich daarom
niet van Home weten meester te maken?
En wordt die- oorlog niet steeds erger?
Ziet naar Frankrijk; ziet naar de nog
onlangs door do vrijmetselaars op 4 ge-
louw gezette beweging tegen de klooster
lingen in Italië, -en durf dan nog bewenen,
dat, het streven dor Vrijmetselarij1 slechts
„humanitair" is, en niet gericht tegen het
Geloof
:|j
Viva t's bovenbedoelde Encyclopaedic
die waarlijk niet van „clericalism©"
verdacht zal worden schrijft, nog kortaf,
i'ondni t
„Zij (de vrijmetselarij) organiseert
de verkiezingen dor libe
ralen"!
Een werkelijk kostelijke uitspraak, die
ons een bewijs t-e mieer levert, dat liet
streven der Broeders van den troffel en
hel schootsvel gericht is tegen bet Geloof.
Immers, het liberalisme is ©en stelsel
van ongeloof.
En de Vrijmetselarij tracht alzoo vol
gens genoemde Encyclopaedic item
Staal een ongeloovig stelsel tol richtsnoer
te geven.
Om te onthouden.
En wat men ook niet vergeten moet is
dit:
In dezelfde Encyclopaedic, welkfe de Vri j
metselarij feitelijk als 'n humanitaire in
stelling in bescherming neemt, wordt be
weend, dat die secte in Nedetriand nimmer
een groot© staatkundige trol heeft ge
speeld.
Maar, wordt dan letterlijk vervolgd:
„Wellicht is dat ©enigermate
h©L geval geweest bij' den strijd
iter liberalen teg'en het mini-
s terie-K uypetr"!
Besten dank voor de inlichting.
Aldus heeft de Vrijmetselarij' bij clen
ten in te verwachten -zijn, geloof ik wel
dat ik u deze groote gunst kan ver
teenen", antwoordde de doctor lachend.
„Een paar eeuwen gelegen zou hot wat
anders geweest zijd. Bovendien geloof ik
ni-et dat dit plan meer geheime vertrekken
aangeeft, dan den ingewijden Seeds be
kend zijn en deze zoudt gij zelfs met het
plan in d© hand, moeilijk kunnen vinden.
De belangen en geheimen van het huis
Spada zijn dus in ,elk geval verzekerd".
„Hemel, wat plechtig!" riep ik uit. „Be
grijp mij niet verkeerd, doctor. Het is niet
do zucht, de geheimen van bet huis Spada
na te speuren, alleen het groote belang
dat ik in de archeologische studiën stel,
verhoogd door
„Maar mejuffrouw, daar ben ik heusch
wel van overtuigd!" viel doctor Marino
mij in de rede. „Ik geloof uwe drij'fveerenj
heel nauwkeurig te kennen, en heb slechts
een weinig geschertst. Maar het plan heefl
werkelijk veel waarde voor mij, alleen
reeds omdat het ongeVieer honderd jaar
ouder is dan het oudste dat het archief
bezit, dat wel is waar nauwkeuriger zal
zijn, dan dit, maar natuurlijk minder ar
cheologische waarde bezit. Weet gij wel
mejuffrouw, dat ik het nog niet opgegeven
heb, in het archief de opheldering te vin-
slrijfl tegen Kuyper „w©llicht."(l) wél
©.enigermate een groote staalkundige ,rol
gespeeld.
't Is wel zeer toevallig en opmerkelijk,
dat die een© keer, dat die Vrijmetselarij
in Nederland dat dan zou gedaan hebben,
zulks was bij gelegenheid, dat die strijd
ging tegen ©en ministerie, dat een Chris
telijke, ©en geloovige politiek voor
stond
Laat men niet langer de waarheid ver
bloemen, dat, de Vrijmetselarij1, als zijnde
de verzameling aller goddielooz© sekten,
to,t logisch hoofddoel heeft: den strijd
tegen hel Geloof.
Uit dankbaarheid
De vrijmelselaarsbendc in Frankrijk zet
de campagne tegen de kloosterlingen
steeds voort.
Zelfs de liefdezusters worden niet ont
zien en worden overal verdreven, ook
nadat het gebleken is, dat de leekenver-
pl-eegsters in zorg en toewijding hij de
liefdezusters geheel onderdoen, en veel
meer geld kosten.
Zoo zijn nu weer Woensdagmiddag deze
engelen der naastenliefde verjaagd uit
hel. groote Parijsche ziekenhuis „Hotel-
Dieu".
Gedurende verscheidene eeuwen had
den de zusters daar met voorbeeldelooze
toewijding -en zelfopoffering zich geheel ge
geven aan bet werk der ziekenverpleging.
Lange, bange nachten hadden ze aan de
ziekensponden doorgebracht; den kranken
troost brengend en opbeuring ©n ver
kwikking.
Met gevaar voor de eigen gezondheid.
Wat daar, die eeuwen, door de zusters
op het altaar der naastenliefde is ge
bracht; wat pijnen daar gestild; wat smart
daar gelenigd; wat bedruktheid daar is
opgebeurd geen pen kan 't beschrijven.
Uit dankbaarheid zijn zij nu ver
jaagd
Wat hadden die zusterkens dan toch
misdaan
De misdaad dezer liefdezusters was
deze: dat zij „nonnen" waren.
Dat zij waren Godvreezende en God
vruchtige vrouwen, die der wereld had
den vaarwel gezegd.
En die lot groote vrees der kerkver-
volgers en geloofshaters door haar bei-
lig voorbeeld, door bet aanbrengen van
den troost van den godsdienst, misschien
de zieken konden helpen nog in andere,
dan lichaamskrankheid alleen
Daarom wèg met haar.
Maar 'het Parijsche volk dacht anders
dan :de mannen in slavendienst der vrij
metselarij.
En het bracht de zusterkens een spon
tane, diepgevoelde hulde; en het knielde
in (de straat netter, terwijl door de. ge
opende vensters van 't,gesticht 'tplechtig
„Credo" [der religieuzen galmde; en het
spande jde paarden af van de rijtuigen,
welke id© liefdezusters heenvoerden, wèg
van jde plaats, waar zij zoo langen tijd
tot heil der kranken gewerkt hadden.
den voor de verschijningen die gij en ik
hier gezien hebben? Ik heb den reuzen
arbeid ondernomen alle documenten, brie
ven en aanteekieningen, die op het tijd
perk van Michele Spada betrekking heb
ben, te schiften en te bestudeeren. Tot nog
toe is dit werk zonder eenig resultaat
geweest, maar toch geef ik het nog niet
op, hierdoor den sleutel te vinden".
,.Hé, als gij mij toch eens bij dien arbeid
gebruiken kondet!" zeide ik ijverig. „Mijn
overleden vader, die zich naam heeft ge
maakt als numismaticus, gebruikte mij ge
woonlijk om opschriften enz., te ontcijt-
fenen; en al ben ik voor oud-Italiaansoh
ook we! iels waard, gij zoudt mij voor
het ontcijferen van allerlei toch wel go«l
kunnen gebruiken, niet? Twee doen toch
meer dan een".
„Ik vind het uitstekend", antwoordde
doctor Marino ernstig, „maar
„G, gij bedoelt de marches©", viel ik
in de rede. „Ja, natuurlijk, als het den
marches© onaangenaam zou zijn, dat een
vreemde zich in zulke familiezaken zou
mengen dan
„Noen,zoo bekrompen is de marches©
niöt", zeide doctor Marino. „Maar die we
reld is het".
„0", riep ik lachend, ,.doe ik daarmede
Helden loch, die Franscbe regeerings-
mannen
FRANKRIJK.
Het Lourdes-Jubilé.
Nog ©enige weken en het jubilé van
Lourdes zal zijn begonnen, aldus vangt.
Francois Veuillot in den „Univers" ©en
artikel aan, waaraan we het volgende o,nt-
leenen
Het zal een halve eeuw zijn den llden
Februari, dat voor de eerst© maal de H.
Maagd verscheen onder de grot Massa-
bielle, aan Bemadette Soubirous.
En met .plechtige praal, onder voorzit
ting van een Legaat van den II. Stoel te
midden ©ener neergeknielde menigte, zul
len de ceremoniën van bet vijftigjarig feest
worden aangevangen. 'Ze zullen vervol
gens worden voortgezet en zonder ophou
den herhaald, geheel den loop van het
jaar. Want van alle provinciën van Frank
rijk en alle katholieke volken worden be
devaarten van geloovigen voorbereid ter
vereering van Maria.
En terwijl hun aankomst wordt gewacht
zullen terstond na het eerste triduum de
katholieken van Lourdes en van het bis
dom Ta.rbes onder leiding van Mgr.
Schoepïer aan de voeten van den II. Va
der de hulde van hun dankbaarheid gaan
nederleggen. Want Pius X heeft met ©en
koninklijke .en vaderlijks edelmoedigheid
zijn groote liefde voor Onze Lieve Vrouwe
van Lourdes willen betoonen.
Reeds het vorig jaar, ter ©ere van do
voorher,eidingsplechtighoclen, die den 11,en
van elke maand werden gehouden, had
de H. Vader aan alle geloovigen, die van
verre of nabij zich met een© dezer plech
tigheden zouden vereenigon, door do II.
Mis bij te wonen en het bizonder gebed
te richten tot Onze Lieve Vrouw van
Lourdes, een aflaat toegestaan van zeven
jaren en zeven quadragenen. En nu on
langs heeft Ifij dat voorrecht uitgestrekt
tot de feesten die op dezelfde data ge
durende het jubeljaar zullen worden ge
vierd. Hij hoeft er zelfs bijgevoegd de wel
daad van een vollen aflaat voor de geloo
vigen die ten minste zesmalen deze oefe^
ning van godsvrucht zullen hebben ge
volgd.
Dan, den 27 November, ingevolge de
reis ad limina van den bisschop van Tar-
bes, stond de Opperpriester aan het hei-
ligd.om van Lourdes ©en jubilé toe van
een geheel jaar, verrijkt met de meest kost
bare genaden. En ©enige weken later, toen
de Paus de nieuwe kardinalen ontving, die
Hij zoo juist aan Frankrijk had geschon
ken, herhaalde Hij nog do welsprekende:
verzekeringen, zoo vol van godsvrucht,
waarmee Hij dit groote voorrecht gerecht
vaardigd had.
Eindelijk is hel, noig slechts weinige da
gen geleden, dat de H. Vader aan Z. Emi
nentie kardinaal Lecot de Breve hoeft ge
richt, waarbij Hij, om de opening van het
Jubiléjaar te verhoogen, dezen bekleedt
met de waardigheid van Pauselijk legaat.
Maar Pius X heeft niet enkel O. Lieve
Vrouw van Lourdes in haar heiligdom ge
el,an eenig kwaad? Wat ik voor mij zelf
verantwoorden kan, kan ik ook voo-r de
wereld verantwoorden".
„Gij moet do wereld toch heter kennen,
die oordeelt immers altijd onverantwoor
delijk".
„Juist omdat ik haar ken, geef ik niets
om haar".
Ik werd een beetje, ongeduldig; dat werd
ik altijd, als el" over dergelijke dingen ge
sproken wend.
„Daar hebt gijl groot gelijk in", zeicte
doctor Marino vro,olijk. „Maar ziet gij:, men
dient toch rekening te houden met het
land waarin men leeft en met de men
sehen bij wien men in betrekking is. Heb
ik gelijk?"
„Natuurlijk, gij hebt groot gelijk", zeide
ik, eerlijk beschaamd. „Zoo had ik do
zaak nog niet bekeken. Gij' ziet dat Duitsch
blood evengoed opbruischen lean, als da,t
wal onder moer zuidelijke zon leeft. Van
het archief 'kan dus niets komen dat
zie ik nu ook in".
„Als el' een© duienna hij1 was.
„Hé jat Maar hoe. komt men aan eone
duenna
(Wordt vervolgd).