No. 134, Dinsdag 12 November 1907. Derde Jaargang. "BurrEHLMa "WnmAlTD." KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. GEVALLEN GROOTHEID. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Abonnementsprijs por 8 maanden roor Goes f0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers A contant 0.05 GEÏLLUSTREERD ZOHDAGSBLAD roor abonné's f 0.371/,, roor niet-ahonnë'»045 Advertentiën van 1^5 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. Als rhorbecke eens uit zijn graf kon op staan, om zich te vergewissen, hoe het. staat met zijne men mag wel zeggen door hem gevormde eertijds zoo mach tige en in eer en aanzien zijnde liberalfe partij1 Want machtig is zij geweest en in eer en aanzien ook, vooral in de jaren '54'64. Machtig, omdat zij slechts eene afgeleef de partij, de conservatieve, en een paar andere nog in wording, de Katho lieke ien de antirevolutionaire partijen tegenover zich had. En door haar machtuitoefening en door haar machtsvertoon kwam zij: in eer en aanzien. Haar naam, liberaal, reeds had too- verkracht tot aanwerving van volgelingen, borgde beschaving en ontwikkeling hij hem, die er zich mee tooide, al was hij de meest onbeholpen boerenpummel of gee.s- telooze baliekluiver. De hoogheidswaanzin was haar zoozeer in het hoofd geslagen, dat zij aan hare idiootste volgelingen het recht toekende, om met geringschatting, met minachting zelfs, neer te zien op een ieder, die libe raal zijn noch heeten wilde. Ia, verleidelijk was ze in die jaren de liberale partij', en hare volgelingen waren legio in ons land. En toen de ontnuchtering begon, stond o. a. de Katholieke bevolking versteld, dat zij zoo liberaal was! Met weemoed zou Thorbecke's hart worden vervuld, als hij nu eens zien kon, wat gr van zijne partij geworden is, en evenals de Romeinsche Imperator zou hij droevig uitroepenWaar zijn mijne legioe nen gebleven! Onder twee opzichten heeft die eminente man met al zijn Staatsmanswijsheid op merkelijk gefaald. Eerstens dat hij de doorwerking van het liberale beginsel tot uiterste consequen tie nooit heeft kunnen, misschien niet wil len inzien; dat het beginsel zijn volgelin) gen op een hellend vlak plaatste, waarop in den loop der tijden eene .geleidelijke afschuiving zijner partij' langs Liberale Unie, radikale partij naar de sociaal-demo cratische partij' onvermijdelijk moest plaats hebben en dat het van Staatkun dig indifferentisme, (onverschilligheid) gaan moest naar volslagen ongeloof in praktische belijdenis. Van zijne weleer zoo grootsche en mach tige partij zou hij alleen nog een oud, afgeleefd restje terugvinden, het z.g. Oud- liberale clubje, zich vermeiend in de herinnering aan een afgesloten glorieus verleden, doch den grond onder zijn voe ten voelende wegzinken en, om niet ge heel onder te gaan, zich bij1 verkiezingen moetende vastklampen aan de verrader- kjkste reddingsplanken. Op een terrein van practisch Staatsbe leid heeft het Thorbecke ook aan door- richt ontbroken. Hij, die toch geen ongeloovige was, en tevens in 't openbaar heeft beleden, dat o.a. het geven van onderwijs eene taak was van particuliere krachten, heeft zich nooit kunnen indeuken, dat ware godsdienstzin aan de geloovige bevolking 2nlk 'n kracht, zou geven, om na vaststelling van de Onderwijswet van 1857 in betrek kelijk korten tijd het bijzonder lager onder wijs tot bloei en ontwikkeling te brengen, zoodat hij het grondwettelijk „Overal)" ln te absoluten zin hielp uitvoeren; in andere woordendoor de regeling van het openbaar schoolwezen hielp hij: aan de ontwikkeling en bloei van het bijzonder onderwijs een grooten hinderpaal in den Weg leggen, alsof verwezenlijking Van zijd bovenvermeld onderwijsbeginsel eerst in eene onafzienbare toekomst kon worden verwacht. En toen van die kracht van den gods dienstzin reeds zoo talrijke bewijzen te tas ten waren, bleef op 'tstuk van onderwijs zijn oog nog beneveld en beging hij de zelfde fout met zijne Wet. op 't Middelbaar Onderwijs. Wat Thorbecke evenmin voorzien heeft is, dat zijne geliefde neutrale scholen, voor al de Middelbare en Universiteiten, waar voor van zijn indifferent-staafkundig stand punt, leeraren ook indifferent op het stuk van het geloof het meest gescliikt werden geacht., ©en geslacht zouden kweeken, dat in jeugdigen overmoed meeïundeels voor de doorwerking van de liberale beginselen niet zou terugdeinzen en met de gevolgen er van zich zeer behagelij'k zou gevoefen. Ja, als Thorbecke nog op ons wereld- tooneel kon terugkeeren, zou hij zich scha men over hetgeen van zijn liberale partij is overgebleven. Nu wordt er wel eens aan herinnerd, bij verkiezingen althans, dat de liberale partij' heeft meegeholpen aan de invoering van de R. K. Kerkelijke hiërarchie, om er hij te voegen, dal. de Katholieken zich wel on dankbaar betoonen, als zij; de liberalen en hunne afvallige bondgenooten Unie liberalen, radikalen en sociaal-democraten bestrijden. Men zou juister spreken, als gezegd werd, dat de liberale partij heeft meege holpen, om de beletselen weg te nemen, die de invoering van die hiërar chie verhinderden. Maai' om een uitdrukking te bezigen, door Prof. Treub te Goes, by eene ver kiezingslezing uitgegalmd men moeteen ezel of een gewetenloos menseh zijn, om op dit stuk van dankbaarheid of ondank baarheid te gewagen. In niet één politiek woordenboek komt dankbaarheid of ondankbaar heid voor. Wèl de woorden: geven en nemen, op 't terrein van practische of reaal-poli tiek. Daarenboven, die beletselen waren rechtstreeks in strijd met het .liberale hoofdbeginsel, dat de Staat tegenover elke geestelijke beweging of richting neutraal behoort te zijn; niet één godsdienst, niet één kerkgenootschap mag bevoorrechten; da,t er in den Staat vrijheid van godsdienst moet wezen, binnen de perken der open bare orde en rust. De liberale partij kon destijds hare medehulp niet onthouden zonder beginsel verzaking. En men mag niet vergeten, dat de Katho lieken reeds jaren Jang voor hun vrijheid en grondwettelijk recht opkwamen en dat Katholieke afgevaardigden, als Storm, Dommer van Poldersveld, Luyben, Mei- linck, Meeuwsen, Mutsaers in de Tweede Kamer op de bres stonden. In zyjn bekende „Schets eener Parlemen taire Geschiedenis" schrijft dan ook de liberaal, mr. W. J. van Wel de ren baron Rengers, over de houding der liberale regeering ,ten opzichte der April beweging „Het is aannemelijk, dat het gouvernement de gelegenheid heeft willen aangrijpen, om de Katholieken, wier steun des tijds ONMISBAAR was, door gro o te vrijgevigheid aan zich te bin den". Zoo is 't met deze beperking, dat men voorjiet woord „vrijgevigheid" in de plaats moet stellen „Recht", volgens de Grond wet. 'tWas het uitwerpen van den spiering om den kabeljouw te vangen. Hoe een ietwat politiek onderlegd mensc.h met het praatje van ondankbaar heid nog durft voor den dag komen, is dan ook onbegrijpelijk. Heiligschennis. In de maand April drongen tijdens een predikatie vier individuen te Brussel de kerk Sainte Marie binnen, kabaal makend. Een dezer sujetten schreeuwde dien kan selredenaar deze uitgezochte woorden toe „Dief, leugenaar!" Hij werd verwijderd en had zich dezer dagen voor den rechter te verantwoorden wegens het verstoren van den ©eredienst. Zijn advocaat hield te zijnen gunste een lang pleidooi, trachtend te bewijzen, dat men gerust ongestraft een priester op den kansel kon beleedigen, onder voorgeven, dat... een preek geen deel uitmaakt van den eeredienst! Zoo'n advokaat zou in Frankrijk zaken maken I De rechtbank oordeelde vrij'spraak toch wel wat al te kras en veroordeelde het individu tot10 gulden boetevoor waardelijk! Als men in Duitschland een ongepast woord over den grooten Keizer spreekt kan men wegens majesteit-schennis ge- ruimen tijd achter slot en grendel gera ken, maar als in België de Koning der Koningen in zijn eigen Huis, tijdens een godsdienstoefening, door geboefte schan delijk beleedigd wordt, dan is de straf 10 gulden boete voorwaardelijk In Frankrijk, het rooverland, kan het niet minder! ITtA.MilïIJh. Uit Evreux worden aan de „Univers" een aantal schandelijke heiligschennissen gemeld, die daar in een drietal kerken van het diocees gepleegd zijn. Den bisschop kwamen de jammerlijke feiten ter oore, toen hy mét eeD groot deel van zijn geestelijk heid in de kathedraal de maandelijksche retraite hield. Mgr. deelde met tranen in de oogen de feiten aan de priesters mede en hield daarop met hen als daad-van-eer- herstel een kruiswegoefening. In een van de drie kerken had men de H. Hosties over den grond geworpen en met voeten vertrapt Het is weer een droef bewijs van den schrikkelijken geest van ongeloof, die alle hoogere aspiraties en gevoelens doodend, in de harten van zooveel Franschen door gedrongen is. Het verderfelijk werk van 'n Combes, 'n Waldeck-Rousseau, 'n Briand begint vruchten te dragen. En 't moet dan ook gezegd, dat de anti- clericale bent geen enkel middel ongebruikt laat om het volk en vooral de jeugd te „verleeken", den godsdienst in hun hart te verstikken. Ook met de meest kleinzielige en flauwhar- tigste middeltjes. Zoo is in de tweede uit gave b. v. van een grammaire, die algemeen gebruikt wordt op de volksscholen, alles wat eenigszins op godsdienst betrekking had, weggelaten om door andere uitdruk kingen vervangen te worden. Zoo lezen de kinderen nu niet meer van „een priester" maar van „een automobiel" niet van „een mirakel" maar van „de republiek", niet van „de ziel" maar van „een fiets" enz. enz „Waar de tegenstanders, zoo schrijft de „Croix" terecht bij 't vermelden van dit feit, met zooveel razernij strijden om hun atheïsme te verbreiden, moeten wij ons zelt meer dan ooit bevestigen in het geloof en ons geschikt maken het te kunnen verde digen." In Frankrijk zijn weer een aantal zusters uit hun kloosters verdreven. Het volk bracht haar een huldebetooning. Te Dinan werden de paters Franciscanen door soldaten uit hunne kapel op straat ge- Een eigenaardig geval deed zich te Outenbray voor. De pastoor weigerde de kerkelijke begrafenis aan een gemeente raadslid. Hij zal daarvoor wel goede rede nen gehad hebben. Het is wel zeker, dat 's mans gedragingen hem buiten de ker kelijke gemeenschap hadden gesloten. Maar nu ging de burgemeester maar voor pas toor spelen en leidde zelf in de kerk den lijkdienst. Men weet, dat de Fransche regeering van plan is de doodstraf af te schaffen Ze wordt al sinds eenige jaren niet meer toe gepast. Het is wel merkwaardig, hoe daar tegenover de volksmeening staat. De „Petit Parisien" had onlangs onder zijne lezers eene volksstemming gehouden. Daaraan werd door 1412347 personen deelgenomen. Hiervan verklaarden er zich slechts 328692 tegen de doodstraf, de overigen waren er allen vóór. Deze stemming onder het volk is te wijten aan de wandaden van den beruch- ten kindermoordenaar Soleiland, die on langs door het hof van gezworenen ter dood werd veroordeeld, maar door presi dent Fallières is begenadigd. De broeder, die de bezoekers moet rond leiden in de catacomben van Sint-Calixtus te Rome, behoorende aan de Trappisten, herkende eens tot zijn verwondering den Franschen anti clericaal Pelletan, in een Franschen toerist, die hem verzocht zijn gids te willen zijn in de onderaardsche gangen, waar de eerste christenen begra ven werden. De broeder zei echter niets en ging gewoonweg Camille Pelletan voor in de somhere groeven. Onderweg vroeg Pelletan wat voor been deren dat waren in de wanden van de lange galerijen, die ze doortrokken. „Dat zijn" antwoordde de broeder, „de overblijfselen van de eerste christenen, die gemarteld werden tijdens de geloofs vervolgingen. Ze weigerden, zooals tegen woordig de katholieken in Frankrijk, de regeering te gehoorzamen, en u ziet hoe ze daarvoor boeten moesten". ..Oh!" meende Camille Pelletan, „wjj in Frankrijk gaan niet zoo ver". „Dat is wel gelukkig", antwoordde de broeder spottend. ITALIË. De beleedigers van kardinaal Merry del V a 1. De Rechtbank te Rome heeft vijf personen, beschuldigd op 19 Augustus j.l. te Marino kardinaal Merry del Val te hebben aangevallen, veroordeeld tot gevangenisstraffen van 65 dagen tot 4 maanden, ofwel tot betaling van geldboe ten van 41 tot 50 lire. Dit laatste middel om zich aan de gevangenisstraf te onttrek ken, maakt de uitspraak der rechtbank tot een ware bespotting voor de katholieken. Het heet nader, dat één van de beklaag den is veroordeeld tot 46 dagen hechtenis en de anderen zijn vrijgesproken. DTITSCHLAA'D. Kardinaal Fischer, aartsbisschop van Keu len. heeft volgens een mededeeling van de Köln Volk8z., weder verlof gegeven tot 't bezoeken van de voorlezingen van den hoog- lteraar in de theologie, prof. Schrörs te Bonn. De hoogleeraar schijnt dus bevredigende verklaringen en verontschuldigingen te heb ben geleverd, want dat de kardinaal in eeD principieele zaak voor de Staatsmacht zou wijken is een bewering die enkel door de liberale pers geuit en door hare lezers ge loofd kan worden. De (gereformeerde) Heraut zegt na het geval te hebben gemeld „Eigenaardig is het, dat men van libe ralistische zijde maar niet kan begrijpen, dat een „Katholieke faculteit", wat haar onderwijs betreft, niet staat onder het ge zag van den Staat, maar onder dat der Roomsche hiërarchie." Inderdaad al wat de kerk betreft kan men van liberalistische zijde maar niet be grijpen. EXOBLAKl), Toen keizer Wilhelm van Berlijn via Vlissingen naar Engeland vertrok, moet hij er goed gezond en zeer opgewekt hebben uitgezien. Tot de trein wegreed was hij in druk gesprek met prins Bülow, van wien hij hartelijk afscheid nam. In zjjn gevolg reisden mede, o. a. de ministers van buitenlandsche zaken eD van oorlog, von Eisenhart-Rothe, waarnemend chef van het geheime burgerlijke kabinetgeneraal graaf von Hülsen Haeseler, chef van het militaire kabinet; vice admiraal von Muller, chef van het marine-kabinetgraaf von Eulen- burg, opperhof- en huismaarschalk generaal von Plessen, adjudant-generaal, twee vleu geladjudanten en dr. Ilberg, de lijfarts. De keizerin had vier hofdames bij zich, een ceremoniemeester en een kamerheer. Naar het Berliner Tageblatt uit Londen hoort is 't Dog niet zeker, dat de keizer op Wight zijn intrek zal nemen waarschijn lijker is het, dat hij op de Hohenzollern aan de zuidkust van Engeland zal blijven. De Berlijnsche correspondent van de Daily Mail heeft vernomen, dat koning Eduard den keizer uitdrukkelijk verzocht heeft in Engeland zijn stem te sparen, o. a. door zijn toosten niet mondeling uit te brengen, maar ze op schrift te overhandigen aan dengeen, voor wien ze bestemd zijn. (Ook menschen, die geen last van hun keel hebben, maar minder welbespraakt zijn dan de Duitsehe keizer, zouden wel gaarne, wanneer ze toosten moeten, hun dronk op die wijze uitbrengen, vermoeden wij.) Van kwaad tot erger. De „Standaard" schrijft: De Vrijdenkers in Frankrijk hebben weer een Congres gehouden, en tal van tresolu- tiën aangenomen. Een dier resolutiën toont weer, hoe fel deze heeren legen de Christelijke Kerk gekant zijn, en op wat bittere wijze ze haar pogen te vervolgen. Die resolutie luidt namelijk, dat bij landswet dient verboden te worden, dat iemand, wie ook, vóór het intreden van zijn meerderjarigheid het dusgenaamde Sacrament van den Heiligen Doop of van het Heilig Avondmaal ontvange. Men ziet hieruit, dat het Radicalisme voor niets terugdeinst, en dat de strijd volstrekt niet, gelijk de afvallige pa ter Loyson waande, alleen tegen de Roomsche Kerk gaat; de vijandschap die hier zich roert, is even fel tegen het Protestantisme gekeerd. Dit bleek ten overvloede nog uit een andere resolutie. Op het Fransche eiland Madagascar heeft de Gouverneur Augagneur, gelijk men weet, de talrijke Protestantsche scho len onderworpen aan bepalingen, die haar bestaan feitelijk vernietigen. Hiertegen was de heer de Pressensé en ook de Ligue des Droits de l'homme in verzet gekomen, als zijnde deze besluiten van den Gouverneur tyTanniek en vrijheid- dood end. Maar ook hierover dacht het Congres van Vrijdenkers heel anders, en het nam twee resolutiën aan, om den Gouverneur gelijk te geven, en het optreden van den heer de Pressensé en van de Ligue te veroordeelen. De Protestanten in Frankrijk zullen het zich dan ook. tè laat beklagen, dat ze, het dreigend gevaar niet inziende, zich met een zoet lijntje lieten vangen. En dat niettegenstaande ook zij van allen kant gewaarschuwd zijn. De „Nieuwe Koerier" teekent hier bij aan: Het wordt hoe langer zoo duidelijker, dat in Frankrijk de godsdienstoorlog gaat tegen elke Godsidee. Niet enkel wil men den katholieken godsdienst verlagen tot een gedweeën slaaf van den Staat, maar de toeleg reikt verder, men wil God en elk begrip van God uit het hart der be volking rukken. In het begin zeiden de Regeeringsman- nen, 'dat het enkel ging tegen de kloosters toen het aan de kloosters zoo goed als onmogelijk was gemaakt, de jeugd nog te onderwijzen, en toen de meeste klooster lingen waren verjaagd, begon men tegen de wereldlijke geestelijken en de kerken. Tegen alle recht in, heeft men de kerken hare eigendommen en sieraden geroofd, en aan de gemeenten of andere slichtingen gegeven. De priesters worden nog „geduld" in de kerken, zoolang de Regeering het wil. Thans blijkt het, dat het eigenlijke dool was, allen godsdienst onmoge lijk te maken, en in plaats van den God der Christenen zal de Godin der Rede, te voorschijn tredend uit de Lo ges, de eenige zijn, die openlijk mag ge- eerd worden. Bij het begin der kerkvervolging hebben de Protestanten in Frankrijk gemeend, dat de strijd enkel ging tegen „Rome". En de Protestanten aanvaardden de schei- dingswet en genoten van de toegezegde voordeelen. Maar dr. Kuyper, aan wien men als Staatsman een helderen blik niet kan ontzeggen, doorzag de bedoeling, en waar-

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1