Wiet buitenland. 'trecht. Donderdag 7 November 1^07. Derde Jaargang. iber 1907, ilGING ur precies en adres VERSDIJK. loefffcke, lie No. 28, te Leiden) Hoefffcke. Vetwaren. iene partij Goes. No. 132. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. De Vijanden van ons Geloof. BINNENLANdt" - Ifecies, „V. 0. V." .TELET, )ER BERG, LLTHER, r p en. al verkrijgbaar ;ugel is uit het IJKEN en DE uj. ids aan de zaal. BESTUUR. ÏICOLAAS; als- bij straat C 196. Hink rabat. 05 6 2 w S g.® CD S S" c# n' CD S j®D LTIiriUKV is Koornbeurs" bij den November. I „De Abdij" bij den sg 6 en Donderdag i in Hotel „Prins van Vrijdag 8 November, i avonds 6 uur, tot Breukbanden, leken Kousen, die borst en maag ngename drukking ■dende Corset- p) die de verkrom- Dames, dieonge- aan buis komen. Kilo ser, per bus f 6.40 opig rembours. ÏBERTS ZOON, Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes f0.75, daarbuiten f 0.96 Afzonderlijke nummers A contant 0.06 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's 10.371/,, tooi niet-abonnè's046 Advertenties van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 6 regels voor 25 Ct. A contant. Reclamebericbten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. i. Wanneer wij beweren, dat het Katho lieke geloof in onze dagen een strijd te verduren heeft bitterder wellicht en ge vaarlijker dan ooit in den loop der eeuwen het geval geweest is, dan spreken wij een waarheid uit, welke wel door niemand zal worden betwist Alles, wat maar eenigszins dienen kan, wordt in het werk gesteld om het Katho lieke geloof afbreuk te doen. En de vijandelijkheden zijn niet beperkt tot deze of gene landstreek, maar strek ken zich uit over de geheele wereld. Laat het al waar zijn, dat de strjjd niet overal even fel is, ongemoeid gelaten wordt het geloof, wordt dej kerk nergens. Ons vaderland kent, Goddank, een ge loofsvervolging piet, waardoor, helaas, Frankrijk zoo schrikkelijk geteisterd wordt; de belijdenis van ons geloof wordt ons niet verboden, de uitoefening van onzen gods dienst ons niet onmogelijk gemaakt; onze priesters worden niet' verdreven, onze kerken ons niet ontnomen. Maar dwaas zou het zijn en kortzich tig, zich door zulk een schijn van vrede te laten misleiden. Neen, ook in ons vaderland, ook in onze naaste omgeving staat ons geloof bloot aan de bitterste aanvallen, aan de ernstig ste gevaren. Mogen wij, katholieken, nu daarbij lijde lijk toezien? Mogen wij het dulden, dat langzaam maar zeker ons onze heiligste en. kostbaarste goederen worden ontroofd? Neen, duizendmaal neen. De tijden zijn voorbij, dat men kon volstaan met zijn geloof te b e 1 ij d e n. Het geloof moet in onze dagen worden verdedigd. En die verdediging, dat verweer tegen vijandelijke aanvallen kan niet aan enkele weinigen worden overgelaten. Neen, zoo ooit en ergens, dan geldt hier thans het beginsel van persoonlijkon en algemeenen dienstplicht. Aan de verdediging des geloofs mag ten slotte niemand zich onttrekken; dat is een heilige plicht, welke rust op allen en een ieder. En al kan niemand, zooals bij de verdediging des vaderlands het ge val is, tot het vervullen van dien plicht worden genoodzaakt, de plicht is er. En wie er zich vrijwillig aan onttrekt, pleegt verraad aan de heiligste zaak der wereld. De strijd dus zij er, ook onzerzijds, en de deelname algemeen. Maar een eerste vereischte om met kans op een goeden uitslag te strijden is: dat men zijn vijanden kenne, dat men wet© met wie men te doen heeft. Vandaar, dat we ons voorstellen, in eenige artikelen aan onze lezers de vijan den van ons geloof aan te wijzen. Moge het velen d© oogen openen en aan sporen tot bet doen. van hun plicht. J. T. Een anti-cleric aal. Het „Weekbl. van Z.-Vl. 0. D." (ro dacteur dhr. Vorsterman van Qyen) geeft de volgende ontboezeming ten beste: „De clericalen, die geleid door poli tieke dominees en geestelijken, niet te vreden zijn met| de sleutels van den hemel hiernamaals, maar die ook op burgerlijk gebied het hoogste woord willen' voeren, slechts machines gebrui ken, die hun wil uitvoeren en weinig acht gevende op de belangen van het gros hunner volgers, de quasie-leiders tot vriend houden om door hun on der voorwaarde van stipte gehoorzaam heid de macht in handen te spelen, eigen macht te bevorderen". De heer Van Oyen is een taktisch man. Als hij in Goes en omstreken als spre ker moet optreden, zal hij zich wel heilig wachten zooveel moois te verkondigen. Dan speelt hij den gematigde, den vrien delijke, den verdraagzame. Maar in zijn Wad trekt hij 't harnas aan ,en vertoont hij zich als fel en on redelijk anti-clericaal. Men onthoude zijn Janus-figuur, en zijn bovenstaande ontboezeming! Overigens zijn er ook veel vrijzinnigen, die door „politieke dominees" worden gej leid, en meenen wij, dat juist de vrij- zdnnigen ofschoon numeriek in de minderheid „het hoogste woord willen voeren", zooals te doen de heeren zich immer hebben veroorloofd. FRANKRIJK. Zonder moeilijkheid, zoo seint Ha.vas, werden d© drie eerste paragrafen van het eerste artikel der nieuwe roofwet aange nomen. En wat behelzen die? Door para graaf één worden de goederen van ker kelijke instellingen overgedragen aan ge meentelijke instellingen van weldadigheid. Door paragraaf twee worden de gebouwen voor den eerdienst bestemd en de roe rende goeederen, die zij bevatten, toege wezen aan de gemeenten. Door paragraaf drie wordt bepaald, dat het roerend goed, dat aan de kerkelijke instellingen behoord had, eigendom moet worden van staat, departementen of gemeenten. Daarmede is dus feitelijk reeds de publieke diefstal voltrokken. Bijna ongelooflijk is, wat omtrent de Fransche Kamerzitting van eergisteren wordt gemeld. Daar heeft en dat is niet verwon derlijk Briand nog eens staan betoo- gen, dat de katholieken zeiven de schuld waren van den toestand, waarin zij thans geraken, doordat zij de scheidingswet niet hebben aanvaard. "Wil de Fransche „minis ter van ©eredienst" niet hooren naar wat de katholieken zeggen daar is hij ook eigenlijk te verlicht, te beschaafd, te vrij zinnig voor hij luistere dan naar het woord van een Calvinist als onzen dr. Kuyper ©n zal misschien eindelijk iets gaan begrijpen van wat zelfs Combes moest erkennen: dat de Paus, door de wet te verwerpen, zijn heiligen plicht heeft vervuld. Briand weet trouwens wel beter, maar hij wist ook, dat in den tijd van één maand door verschillende Fransche rechtbanken niet minder dan vijftig vonnissen waren geveld waarbij het recht der schenkers of van hun erven op goederen die thans aan de Kerk zijn ontroofd, wordt erkend. De rechtbanken moeten beslissen, zei in dertijd Briand, en hij rekende erop, dat de rechtbanken zouden beslissen in den geest der regeering, maar de rechtbanken beslisten in den geest van het recht, ja, al hielden zij) zich ook slechts aan de letter der wet, dan konden ze niet anders en daarom wordt nu de schandelijke uit zonderingswet gemaakt, die op 'toogen- blik in bespreking staat. Als een bewijs, hoe grof de ambtenaren der regeering tegen de Kerk en hare pries ters durven op te treden, kan dienen wat uit Roubaix wordt gemeld. Daar kwam de ambtenaar Halley bij den pastoor van Saint Martin en verlangde de schenkings akten, huurcontracten, rekeningsboeken, eigendomsbewijzen der parochie. De pastoor protesteerde en verklaarde dat niet hij, maai' abbé Benistant het be heer der parochiegoederen voerde. Deze bevond zich in de kerk en gaf catechis musonderricht. Onmiddellijk ging de heer Halley de kerk binnen, opende de brand kast met den sleutel, die erin stak en nam alles mee, wat zich daarin bevond. In Frankrijk heeft, men de zieken huizen „verwereldlijkt". Dit woord heeft in de laatste jaren bij ons burgerrecht verkre gen door de buitensporigheden, die zoo dikwijls uit Frankrijk te vermelden vie len. Het beteekent in dit geval zooveel als de zusters en broeders er uit drijven en 1 eekenverplegers en verpleegsters er in zetten. Zoo werden ook de scholen ver wereldlijkt, door het katholiek onderwijs onmogelijk te maken. Zelfs heeft men het met de Kerk zelve geprobeerd. Maar zooals men weet,' is dat zoo glad niet gegaan. In de ziekenhuizen is dan leekenperso- neel gekomen. Vroeger 'konden nonnen en broeders zich daar rijk maken, nu mochten de leeken het eens probeeren. Wacht even! De leekencommissie voor de ziekenhuizen te Amiens, die sinds 1905 verwereldlijkt zijn, hebben van den ge meenteraad een subsidie gevraagd van 126 duizend frank. En nog wel om de in 1906 gemaakte schulden te kunnen beta len. Het moet er in het laatste jaar ©en ware janboel zijn. De raad heeft dit som metje toegestaan. Maar nu is de commissie direct teruggekomen en vraagt opnieuw 100 duizend frank om een fatsoenlijke begrooting te kunnen maken voor 1908. Dit werd den gemeenteraad te machtig. Dat zou een verhooging van 8 opcenten tengevolge hebben. Daarom werd slechts 30 duizend frank toegestaan. Het schijnt toch, dat onze nonnetjes en broeders nog ©en andere reden heb ben om ziekenhuizen te houden dan om rijk te worden. En wat moet, het wel een ziekenver pleging zijn, die wordt uitgeoefend voor het meerendeel door personen, die het als een vak beschouwen. ITALIË. De Paus en de huisvaders. Eenigen tijd geleden heeft zich te Rome een ..nationale bond van huisvaders" ge vormd „tot bescherming der zedelijkheid een bond, die zich in het belang der jeugd vooral richt tegen het steeds driester optre den der meest schaamtelooze «penbare on zedelijkheid in woord, afbeelding, vertoo ning of geschrift. Het centraal-comité van dezen Bond werd op den 28en October door den Paus in bijzondere audiëntie ont- vangen. Z. H. hield daarbij als ant woord op een toespraak van den voorzit ter - een in al haren eenvoud treffende rede, waarin Z. H. o. a. sprak „Men hoort in onzen tijd uit den mond van elke klasse van personen geen klacht, die meer algemeen en meer gerechtvaardigd is, dan die over de zedeloosheid en de los bandigheid niet slechts van opgeschoten jongelieden, maar oek vat jeugdiger kin deren, onder welke men er ongelukkiger wijze ziet die reeds in de prille jeugd be smet zgn met verfoeilijke ondeugden, van inderdaad verderfelijken invloed, die allen, aan wie het bestuur der maatschappij is toevertrouwd, doen huiveren. Deze alge meen© ontreddering, deze vroegtijdige boos heid bjj de kinderen, waaraan moeten wij haar toeschrijven? Waar de H. Geest ge zegd heeft, dat de kinderen gelijken op de vaders daargelaten een enkele uitzon dering van bedorven takken, die niet over eenkomen met de natuur van den boom waarmede zij verbonden zijn daar moet de slechte gezindheid der kinderen geweten worden aan de nalatigheid, aan de onbezorgd heid en God gave dat het niet zoo ware ook zelfs aan de boosheid der ouders. Indien wij dan ook voor de maatschappij iets goeds moeten verwachten, dan hebben wij zulks voornamelijk te verwachten van het huisgezin. Daarom indien elke ver- eeniging, die wortelt in heilige beginselen, lof verdient des te grooteren lof is de uwe waardig gij huisvaders, die u vereenigd hebt, om in uw huisgezin en dus ook in ai de andere daaraan verwante huisgezinnen te handhaven die beginselen van zedelijk heid en godsdienst, waardoor uw kinderen moeten opgroeien tot even goede Christenen en voortreffelijke burgers als gij zrjt. Uit Rome wordt geschreven aan „het Centrum". „Zeker heeft geen der Encyclieken van den thans roemrijk regeerenden Paus zoo veel indruk gemaakt als de laatst versche nen „Pascendi Dominici Gregis". Op vele vergaderingen van Katholiek-wetenschap pelijke vereenigingen werden moties van instemming aangenomenbisschoppen en geestelijkheid zonden „attesten van adhae- sie" en onderwerping aan Zijne Heiligheid. Zeker zullen deze openlijke verklaringen Pius X veel vreugde veroorzaakt hebben, wjjl daaruit blijkt, hoe de geheele wereld luisterend staat te wachten naar het woord van den Opperpriester, om het dankbaar te aanvaarden en als richtsnoer te nemen voor het verdedigen der Katholieke Waar heid. „Tegenover deze bijvalsbetuigingen staat het treurige feit, dat de Italiaansche moder nisten hun dwaling niet willen inzien „de Paus heeft het modernisme niet begrepen", zeggen zij, en op Jansenistische wijze be roepen zij zich van den Paus „Pascendi Dominici Gregis, op den beter ingelichten Paus. „Dit geschiedt in een werk van 237 blad zijden, voor eenige dagen verschenen „II programma dei ModerniBti". „Maar onze krachtige Paus staat vast en onwrikbaaren ziende, hoe in deze aan gelegenheid de katholieke leer en het Pau selijk gezag op het spel staat, weerstaat hij beslist allen, die tot het vervaardigen van dit boek hebben medegewerkt. Dit geschiedt in een „Decretum" in de „Osservatore Ro mano", officieel orgaan van den H. Stoel, 31 October gepubliceerd": Decreet Wijl het bij ons vaststaat, dat het boek, hetwelk den titel voert „het program der Modernisten - - antwoord op de Encycliek van Pius X Pascendi Domi nici gregis uitgegeven te Rome van wege de internationale wetenschappelijk gods dienstige vereeniging, gedrukt bij A. Frig- geri, Via della Mercede 28. 29 te Rome" in deze stad wordt verkochten wjjl wij meenen, dat de lezing van dit werk den Christenen zeer tot ergernis en nadeel is, verbannen wij met Ons Gewoon Gezag dit boek en verklaren het als verbannen. Derhalve is het niemand van welken graad of stand ook, aan Onze Jurisdictie onder worpen, geoorloofd onder doodzonde, dit boek te verkoopen, te lezen of te hewaren. Omdat daarenboven de bewerkers en schrijvers van dit boek in het genoemde Antwoord een systeem verdedigen, dat in de Encycliek Pascendi Dominici gregis, als een bijeenzameling van alle ketterijen wordt gebrandmerkt, treft Onze H. Vader Paus Pius X door dit Decreet de bewerkers en schrijvers en al de anderen, die op welke wijze ook tot het vervaardigen van dit boek hebben medegewerkt met de straf van Excommunicatie, waarvan Zijne Heiligheid zich zeiven alleen de absolutie voorbehoudt. Onze H Vader voegt erbij, dat dit Decreet van kracht is, alsof het gegeven ware in de hand van ieder de genoemde bewerkers en schrijvers, die, mochten zij priester zijn of tot een religieuze Orde behooren, de Irregulariteit beloopen. Niets echter zou toereikender zijn, zegt Zijne Heiligheid, dan dat alle Bisschoppen, ieder in zjjn Bisdem, deze verbanning af kondigden en deze censuur bekend maakten. Gegeven te Rome, den 29en October 1907. Petrus Respighi, Card. Vic Franci8Cus Can. Faberi, Secret. De Osservatore Romano deelt mede, dat de courantengeruchten over een minder goeden gezondheidstoestand van den Paus volkomen uit de lucht gegrepen zijn. 's Pau sen gezondheid laat niets te wenschen over. RUSLAND, Hongersnood. De berichten uit ver scheidene streken van het Russische rijk, die door misgewas zijn bezocht, worden steeds droever. Zoo wordt uit Jelez gemeld, dat de graanprijzen schrikbarend snel de hoogte ingaan. In Siberië kost de rogge van 60 tot 80 kopeken, in Pensa 1 roebel en meer, in Jeilez 115 tot 120 kopeken, in de gouvernementen Smolensk, Tscherni- gow en Witebsk zelf tot 160 kopeken per pud. Het volk is opgewonden over deze duurte eu over het gebrek aan graan, en men zal goed doen, zoo spoedig mogelijk hulp te verschaffen, daar anders, naar aan de „No- voje Wremja" wordt geschreven, ernstige onlusten zijn te vreezen, die er al genoeg zijn Uit het district Slonim wordt bericht, dat de toestand der boeren wanhopig is de graanprijzen zijn ongehoord gestegen en men betaalt voor rogge tot 2 roebel het pud. Het ergste is, dat de bandelaars den ellendigen toestand nog misbruiken en de prijzen steeds hooger opdrijven, zozder dat hiertegen iets gedaan wordt. Terwijl van verschillende zijden klachten over duurte en bitteren nood komen, liggen aan de spoorwegstations 40,000 waggon- ladingen graan. Uit Jekaterinoslaf komt weer een bericht van een trienaanval. Bij het station Tsjaplin brachten roovers een trein tot staan (hoe, wordt er niet bij gemeld) en beroofden een kassiersbediende in den trein van een bedrag van 26,000 roebel. De Duitsche Keizer komt niet. Gisteren is te 's Gravenhage een tele gram ontvangen, waarbij bericht wordt, dat het Z. M den Duitschen Keizer door onvoorziene omstandigheden onmogelijk is, het voorgenomen bezoek aan H. M. de Koningin hier te lande te brengen. De verloofde van prins August Wilhelm is in het stedelijk paleis te Berlijn door windpokken aangetast. De medici vreezen dat de ziekte zich verder verspreiden zal. Onder deze omstandigheden heeft de kei zerin tot haar leedwezen er van af moeten zien mede naar Engeland te gaan. De keizer zal de reis volgens het op gemaakte program uitvoeren en daarna op raad van den dokter teneinde de nog steeds voortdurende catarrh te doen ver dwijnen, een paar weken incognito op het - eiland Wight doorbrengen. Loge-censuur. De „Nieuwe Ct." schreef dezer dagen het volgende: „De Paus en de Modernen. De aartsbisschop van München heeft dr. Josef Muller, een bekend schrijver en geestelijke, oprichter en redacteur der modernistische „Renaissance", „uitge bannen". De „Fr. Ztg." zet achter dit woord terecht een uitroep- en een vraag- teeken. Er zullen nog wel meer van die leesteekens volgen." Op gelijke wijs is het oud-liberale blad, in bond natuurlijk met de onmisbare ,.N. R Ct.", al eenige weken bbzig de geloofs-inquisitie der Roomsche Kerk be spottelijk te maken. Wat die modernisten leeren, waarom zij worden veroordeeld en „uitgebannen", raakt die pers niet, ze heeft er ook geen begrip vnn. Spreekt men die lieden van pragmatisme, immanentieleer etc. ze snappen er geen syllabe van, willen er ook niet naar onder zoeken. Maar het „vrije woord" mag niet ge knecht worden, de „wetenschap niet ge muilband Nu hebben wjj de eer in verband hiermee de „Nieuwe Ct." ter keuring het volgende vrijmetselaars-document over te leggen, dat onder dagteekening van 5 Febr. van dit jaar door het Brusselsch Groot-Oosten aan de Broeders is bekend gemaakt ..Ten einde niet in de pijnlijke nood zakelijkheid te komen volzinnen en lee ringen van medeleden, welke in strijd zijn met de leeringen der orde te moeten veroordeeien, schrijft het G.\ O.-, voor lo. dat elke redevoering of publicatie te voren door den senaat der orde moet onderzocht worden, 2o. dat redevoeringen of publicaties der medeleden door de daartoe aangestelde organen aan een dergelijk onderzoek moeten onderworpen worden." Beleefdelijk verzoeken wij de redactia van de „Nieuwe Ct." nu ook deze censuur en ook dit uitbanningsdreigement van de onvervalschte vrijzinnigheid aan hare lezers mede te d6elen. Met de enkele mededeeling zijn wjj content. Uitroep- of vraagteekens behoeven er niet achter te staan. (Msb.) Uit den Zouaventijd. Den 6n November, heden, memoreert H. in de „Venl. Ct." zal het 40 jaar geleden zijn, dat er eene ongewone drukte heerschte in de Eeuwige Stad. Een bericht in een Romeiusch dagblad had de bevolking verwittigd dat de Pause lijke troepen dien dag als overwi-naars van Montana terugkeerden, en geheel Rome toog hun tegemoet. Van de Porta Pia tot voorbij de Porta di Venezia, over eene uitgestrektheid van omstreeks 8 kilometers, waren alle vensters, balkons en daken, ja zelfs de kleinste verhevonheden door toeschouwers inge nomen. De generaals Kranzleren deFailly welke laatste het bevel voerde over het Fransche ondersteuningscorps, gevolgd door een schitterenden staf, waren de troepen tot buiten de poort tegemoet gereden en het kleine leger trok vervolgens met zjjne generaals aan het hoofd, in dezelfde volg orde de stad binnen als het die drie dagen te voren had verlaten. Toen de beide generaals de poort binnen reden ging een door duizenden aangeheven jubelkreet op en het „Evviva Pio Nono 1" herhaalde zich als een eeho langs den ge- healen weg, dien de troepen volgden. Bij het naderen der zouaven van de voorhoede scheen de geestdrift der menigte nog te verdubbelen, bij het zien van hunne verscheurde uniformen, die door slijk en

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1