Dinsdag 15 October 1907. Derde Jaargang. Verschijnt eiken MAANDAG-, JVQENSDAG- en VfiIJBAGAVOND. BUITENLAND. jVo. 122. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. ONTWIKKELING-CURSUS. Schandelijke persmanieren. Abounoinentsprijs per 3 ntaanden toot Goes 10.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers k contant 0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné'8 f0.371/!, voor niet-abonné's„045 BureauLANGE VORSTSTRAAT, GOES. Adverientiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Cl Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant. Reckmeberickten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. We noemen bet een verblijdend teeken, dat meer en meer in den lande het hooge nut van meerdere ontwikkeling ook onder ons volk wordt ingezien en dat ty in het Katholieke kamp een ernstig streven valt waar te nemen om aan het volk meerdere ontwikkeling bij te brengen. Onze tegenwoordige tijd behoeft goed onderlegde mannen, die ook in de „questi ons brulantes", in de brandvraagstukken van onzen tijd een goed inzicht hebben, en pen woordje welen mee te spreken over de vele en „velerlei quapsties en dezer oorzaken, die in onzen tijd de maatschap pij beroeren. Zooals ihet jongste Vlugschrift der K. S. A, zegt, is volksontwikkeling vooral noodig om vier redenen, en wel in 't belang 1 o. der sociale hervormingen, 2o. van het Staatkundig leven, 3o. van de volkswelvaart in 't algen meen, 4o. van godsdienst en zedelijkheid. In 't belang van al deze punten is in derdaad volksontwikkeling een gebiedende noodzakelijkheid. En we verheugen er ons zeer over, dat ook hier ter plaatse p'ogingen zijn in 't werk gesteld om ontwikkeling-cursussen in 't leven te roepen. Opdat deze prijzenswaardige pogingen met succes bekroond worden, is veler steun en hulp dringend noodzakelijk. Nog niet eens zoozeer van den kant der genen, die aan een ontwikkeling-cursus wenschen deel te nemen. Natuurlijk, hoe meer deelnemers hoe lie ver en hoe beter; en niets zal den leiders dier cursussen aangenamer zijn, dan zich te mogen verheugen in een talrijk belang stellend gehoor. Maar zelfs met een tiental, desnoods nog minder menschen van goeden wil zal het werk van ontwikkelingscursussen rijipe vruchten afwerpen. Hier is van toepassing: in semente messis, in het zaad ligt de oogst, en al zou deze in te stellen cursus worden ge volgd door slechts een klein, een zeer ge ring aantal leergierigen, toch zal in de toekomst een schoone, rijke oogst kunnen worden binnengehaald. Zoo klaar en duidelijk is dit, dat we hierover wel niet verder behoeven uit te weiden. Het groote bezwaar is in den regel ge legen hierindat degenen, die bij afwisse ling den ontwikkeling-cursus moeten leb den, in kleinere, plaatsen wat men in de wandeling noemtniet voor 't oprapen zijh. Maar met veel goeden wil en een wei nig zelfvertrouwen zijh in Goes wel lei ders voor dit vruchtbaar werk te vinden, rneenen we. Redenaars behoeven ze niet te zijn. 'tGaat in deze niet om mooie woorden of welsprekendheid, maar om door eenvou dige, klare, duidelijke uiteenzetting, op verschillend gebied zooveel mogelijk ken nis bij te brengen. Hopen we dan, dat wanneer eerlang aan enkelen het dringend verzoek zal toeko men, om terwille dier algemeene volksont wikkeling zich aan een schoone en vruchtr bare taak te geven door iets van hun tijd af te zonderen voor het werk' van een ont wikkeling-cursus, vertrouwen we dan, dat bereidwilligheid en opofferingsgezindheid mogelijk maken de definitieve totstandko ming van deze zoo noodzakelijke en heil zame instelling. immmmmmmm Voor eenigen tijd hebben we tegenge sproken de klakkeloos neergeschreven be wering van Pen Ka,tholi©k weekblad uit Zeeuwsch-Vlaanderendat de Paus in Zijn jongste Encycliek de „vooruitstrevend heid'^!) zou hebben veroordeeld. In datzelfde artikel van „Zei an dia" werd duidelijk gewezen naar een bepaald Katholiek persoon, en misbruik ge maakt van 's Pausen Encycliek. Niets ration,eeler alzoo, dan dat deze op onedele Wijze aangevallen Katholiek zich wilde verdedigen in de kolommen van „Zelandia" zelf. Daartoe zond hij een stuk in, datge weigerd werd! Deze weigering geschiedde doch to ten we liever mr. A (al be r se) aan het woord, die in het jongste no. van het „Kath. Soc. Weekblad" aan „Zelan dia" de volgende afstraffing toedient: Mr. A. schrijft dan volkomen ad rem: f „In een onzer katholieke bladen werd, naar aanleiding van de Encycliek „Pas- cendi", op een katholiek persoon met de vinger gewezen, en onder de valsche leuze „de vooruitstrevendheid is nu vero ordeeld" 11) een smet op hem, op zijn katholiciteit, geworpen. Natuurlijk zonder zijn naam te noemen. Dat is veiliger, en iedereen begrijp t toch wel, wie bedoeld wordt. En komt de nood aan den man, dan kan men altijd nog zeggen: „gunst neen, hem bedoelde ik niet!" De aldus aangevallene wilde echter zich in het blad zelf verweren. In de „Corres pondentie" van dat blad staat nu, met zijn voorletters er bij, dat zijn stuk naar de prullemand is verhuisd. Doch, zoo heet het: „Wie de schoen past, trekt hem aan", terwijl het „qui s'excuse, s'accuse" ook in deze waar schijnt te zijn. Ook zal de inzender naar wij1 vertrouwen ons zeer dankbaar zijn, dat wij zijn stukje niet plaatsen, wijl hij anders het levend bewijs zou zijn voor de waarheid van het spreekwoord: „qui se facbe, a tort". Schandelijker journalistiek is moeilijk denkbaar. Openlijk randt men iemands katholici teit, dus zijn eer en goeden naam aan. Wil hij zich verwenen, dan antwoordt men „wie de schoen past, trekt hem aan, wie zich verontschuldigt, beschuldigt zich zelf. Wie boos wordt heeft ongelijk". En men weigert 't verweer op te neinen. Had de aangevallene gezwegen, dan zou dezelfde nobele redactie misschien even triomfeerend uitgeroepen hebben „wie zwijgt, stemt toe!". Zóó verschaft men zichzell altijd het grootste gelijk van de wereld. Ook een gerust geweten 1 ■Maar in aile geval moesten dergelijke onchristelijke persmanieren toch niet onder ons voorkomen". K. S. A. en VOORHOEDE. In de jongste aflevering van de „Mede- deelingen van het Centraal Bureau van de K. S. A." treffen wij onder bovenstaande^ titel het navolgende aan In sommige katholieke bladen is, bij be sprekingen, aan het nieuwe, door „Fu- tura" uitgegeven weekblad „De Voor hoede" gewijd, herhaaldelijk ook de „Ka tholieke Sociale Actie" genoemd. Tweeërlei grief troffen wij daarbij aan: lo. dat er verwarring zou in de hand ge werkt worden tusschen K. S. A. en „Fu- tura", en 2o. dat de organen van de K. S. A. zich door „Futura" zouden to ten misbruiken om propaganda voor „De Voorhoede" te maken. Beide grieven zijn geheel ongegrond. Dat er, hetzij door de K. S. A„ hetzij door „Futura" verwarring zou in de hand gewerkt worden, is beslist onwaar. Meermalen, na de oprichting van het Centraal Bureau van de K. S. A„ is er in de „Mededeelingen" met nadruk op ge wezen, dat de Uitgeversvennootschap „Fu tura,", ©venals de Maatschappij „De Kath. Illustratie", niets met de, K. S. A. had uit te staan, doch dat beide, als particuliere ondernemingen, geheel van haar- onafhan kelijk waren. En ook „Futura" deed alles om deze verwarring te voorkomen. Immers in 't eer ste nummer van „De Voorhoede" werd het uitdrukkelijk verklaard: „DE VOORHOEDE is NIET een uitgave „van de K.S.A., doch van de Uitgeversven- nootschap FUTURA De K. S. A. draagt „dus niet de minste verantwoordelijkheid, „noch voor de uitgave, noch voor den inhoud „van DE VOORHOEDE". Da,t deze verklaring aan duidelijkheid niets te wenschen overliet, blijkt uit 'tfeit, dat, toen „De Voorhoede" mededeelde, (5 Oct. 1.1., dqt zij reeds 10.000 ahonné's had, van deze allen niet een zich bij het Centraal Bureau van de K. S. A. had opgegeven. Blijkbaar bestaat de verwarring, waar voor men vreest, dus hoegenaamd niet; in elk geval blijkt uit 't boven meegedeelde,, dat beslist onwaar is, dat die ver warring door d© K. S. A. of „Futura" zou zijn in de hand gewerkt. Blijft de tweede grief: dat de organen van de K. S. A. zien door „Futura" zou den hebhen toten misbruiken, om propa ganda voor „De Voorhoede" te maken. Ook dit kunnen wij, na ingesteld onder zoek, met de meeste beslistheid ontkennen. De organen van de K. S. A. zijn fte Plaatselijke Comité's. Welnu, geen dezer heeft voor of met „De Voorhoede" gewerkt of toten werken. Wel is dit in ongeveer 80 van de ruim 900 gemeenten, waarin „De Voorhoede" verspreid is, door Propagandaclubs ge schied, waar-van echter verschillende niet eiens bij een PI. Comité zijn aangesloten. Had de K. S. A. het Centraal Bureau of 't Diocesaan Bestuur dit dan niet aan die Propagandaclubs kunnen verbieden? Neen. lo. Omdat de K. S, A. daartoe, volgens hare Statuten, onbevoegd is. In de Offieiëele Toelichting 1, blz. 13) staat uitdrukkelijk„De autonomie aller bestaande en op te richten ver- eenigingen blijft ongeschon den". Steeds is hier dan ook streng aan vast gehouden. 2o. Omdat de K. S. A. daardoor zeer in consequent zon handelen. „De Voorhoede" is een Katholiek weekbladdit waar borgt ons ten volle het feit, dat door Z. D. H. den Bisschop van Haarlem ,als censor aan dat weekblad is toegevoegd Prof. J. D. J. Aen g enen t, van Warmond. Waar nu de Propagandaclubs, ja zelfs verschil lende Plaatselijke Comité's, in den afgeloo- pen winter krachtig propaganda voor al- ierlei Katholieke bladen hebben gemaakt, (ook voor die bladen, die zich nu tegen hen koeren), zonder dat daartegen eenig protest opging, zou er toch waarlijk geenerlei mo tief zijn, om hun dit nu alleen ten opzichte van „De Voorhoede" te gaan verbieden. Volgens de gegevens, aan 'tCentraa|l Bureau verstrekt, is in de afgeioopen win- ter-campagne door de Plaatselijke .Connif té's of de Propagandaclubs o, a. in ver schillende gemeenten gewerkt voor yer- schiilende bladen. Dan volgt een opsomming in well® plaatsen door de pl. comité's op propa gandaclubs voor verschillende Kath! blv den gewerkt is. Er blijkt uit, dat de verschillende Co mité's en Clubs met prijzenswaardige on partijdigheid voor allerlei bladen gewerkt hebben. Waarom zij1 'tnu alleen met zou den mogen doen voor „D© Voorhoede", is niet duidelijk. De K. S. A. ondersteunde deze actie voor de Kath. Pers door de verspreiding van niet minder dan 35 310 Vlugschrif ten, ,D,e Katholieke Pers", van welk ge tal er ruim 3 4 00 0 verspreid werden van 1 Januari tot 31 April, dus zeker niet ten bate van „De Voorhoede", van welks toekomstige verschijtaing toen nog niets bekend was. mui:. Italiaansche sociale week. Ge- ljjk wjj reeds bericht hebben, is onder leiding van Prof. Toniolo en met hooge goedkeu ring van Z. H. den Paus, door de K. S. A. in Italië ook een Sociale week georgani seerd. Thans, na afloop, zond Mgr. Endrici, Prins-Bisschop van Trente, aan Prof. Toniolo hot navolgende schrijven „Hooggeachte en Hooggeleerde Heer „Ik heb uw telegram, zoo hofi'eljjk ge steld, ontvangen en ik gevoel mij verplicht, u te bedanken voor de vriendelijke wijze, waarop gij aan mijn geringe persoon hebt gedacht. „Overigens, ik erken het, steeds heb ik althans de goede wil gehad, om het volk christelijk te organiseeren. Steeds heb ik de diepe overtuiging gehad, dat de orga nisatie, onder de omstandigheden, waarin zich het maatschappelijk en zedelijk vraag stuk in onze dagen aan ons voordoet, een onmisbare factor is, om bij bet volk het christelijk leven te bewaren en, waar noo dig, een werk van redding voor het volk te verrichten. „Wat vervolgens de Geestelijkheid be treft, is de christelijke organisatie van den arbeid een noodzakelijke aanvulling van haar pastorale werkzaamheid een belang rijk hoofdstuk moet haar worden gewijd ia de nieuwe leerboeken der pastoraal-theo- logie". 1UAVKUM li. Hedonisme. Deze oude leer van Aristippes, een heidensch wijsgeer, heeft in Frankrijk niet alleen aanhangers, maar ook verkondigers gevonden. In het kort samengevat, bestaat de we tenschap van het „hedonisme" in Eet, drinkt en wees vrooljjk, levenslus tig, geniet van al wat de zinnen streelt, want morgen kunt ge om zeep zjjn, en dan is het te laat. Een fransch afgevaardigde, de heer Paul Meunier, woonde onlangs in een kanton van het departement van Aube eene prjjs- uitdeeling bij. Men verzocht hem tot de leerlingen, die hunne studiën aan die inrichtingen hadden geëindigd, een opwekkend en bemoedigend woord te richten. De korte inhoud van zjjne gerekte toe spraak was: Jongelui, verschaft u op uwe verdere levensbaan door alle mogeljjke middelen alle denkbaar genot. Luister niet naar de leer der lui in het zwarte kleed gestoken, dat zijn mannen, die de vreugd in het hart willen versmoren. Een burgervader zeide bjj eenzelfde ge legenheid op een andere plaatsIndien gjj in den wind slaat hetgeen de geestelijk heid u geleerd heeft, en uw weg gaat zonder u aan kleingeestigheden te storen, dan zal uw weg hier op aarde steeds met rozen bezaaid zijn. Dat de toespraken dezer verkondigers van het hedonisme met uitbundig gejuich, gejubel en langdurig handgeklap door de hoop des vaderlands, de lieve jeugd, werd beantwoord, zal niemand verwonderen. Eene groote vraag is, of de ouders der leerlingen, die op hun verdere levensbaan de leer van het hedonisme blijven in prac- tijk brengen, veel vreugde van hen zullen beleven. En eene tweede vraag: Wat heeft de Staat te verwachten van onderdanen, wier eenig doel is zingenot De duizenden, die in Frankrijk reeds den weg van het hedonisme zijn ingesla gen, toonen nu reeds welke toekomst voor het lieve vaderland is weggelegd. Omver werpers van alle gezag, spotters met wet ten van rechtvaardigheid en zedelijkheid, heeft de maatschappij te wachten van het opkomend geslacht, dat deze leer volgt. Misrekeningen en teleurge steld e n. Met grooten ophef, zegt het V.N., werd door de Combisten en blok- mannen in Frankrijk dag in dag uit ge schreven over het millard der klooster goederen. Na de scheiding van Kerk en Staat zouden de duizend millioen francs ten goede komen aan de behoeftige ouden van dagen en invalide werklieden. Duizend millioenDat was, naar eene berekening van zeven behoeftige of inva lide werklieden boven de zestig jaar op duizend inwoners, voor ieder hunner een kapitaal van 400Ó frs. a 4 percent uitge zet 160 frs. intrest 'sjaars. Maar nog is men steeds bezig met de liquidatie, die overal erg tegenvalt. In het Departemen: van de Ain hadden de inven tarismakers de goederen der Kartuizers geschat op 737.440 frs. Zjj hebben opge bracht 110.000 frs. De goederen der missionarissen vau La Salette geschat op 154.000 frs., zjjn aan geboden voor 30.000 frs. maar er is geen kooper. De eigendommen der Trappisten en Ma- risten geschat op 292.000 frs. zjjn geble ven voor 40 000 frs. De bezittingen van de vier genoemde congregatiën geschat op 1.760.000 frs. heb ben niet meer opgebracht dan 150.000 fr. De gezameljjke goederen in het Departe ment gesjhat op elf millioen frs. zjjn ver kocht voor 935.000 frs. Deze moeten nog verminderd worden met honorarium der iventariseerders, de kosten der advokaten, der deurwaarders, der huisbewaarders en niet te vergeten de reis en verbljjfkosten en daggelden der liquidatoren. Tot op den dag van heden is er geen centiem van de duizend millioen gestort in het fonds voor de pensionneering der werklieden. Zij zjjn bitter teleurgesteld. De overstroomingan in Zuid- Frank r jj k. Op het station van Alissas staat sedert Dinsdagochtend een reizigers trein, die vóór- noch achteruit kan, daar aan weerszijden de rails op verscheidene plaatsen in het ledige hangen, daar waar de grond er onderuit is gespoeld. Het zal minstens drie weken duren, alvorens de weg weer in orde is gebracht. In de vallei van de Loire en de vlakte van Forez is de stroom meer dan 4 meter gewassen, waardoor gansche dorpen zjjn verzwolgen; overal zijn gendarmes bezig, de in nood zjjnden met schuitjes te redden. Tientallen menschen zjjn door het ver raderlijke water verrast en jammerljjk ver dronken. Alle rivieren tusschen Saint-Etienne en le Pertuiset zjjn buiten hare oevors getre den; ondergeloopen fabrieken te Firminy en Roanne hebben baar personeel moeten ontslaan. In de dorpen Camps en Valabrègues staat twee meter water; er is van Nimes uit 600 kilo brood heengezonden. De berichten over kleine en over groote incidenten ten gevolge van het hoogwater uit St. Etiene, Lyon, Mayon, Clermont- Ferrand en vele andere plaatsen, houden aan. Overal hetzelfde tooneel: fabrieken en werkplaatsen loopen onder water en moeten worden stopgezet. Uit particuliere buizen drjjft het meubilair weg, dat dan op de rivieren wordt opgepikt of de brug gen door opeenhooping in gevaar brengt. Te Sury moest men een ljjk op een schuitje naar de laatste rustplaats brengen. Uit Macon bericht men, dat de Loire ook nu nog onrustbarend bljjft was9en. Te Teil werd een man m zjjn kelder door het water verrast; hrj verdronk. Te Ponzin staan de huizen weer tot de eerste étage onder water. Bij Annoay is de spoordjjk over een lengte van 600 meter weggeslagen. De gasfabriek is over stroomd, zoodat men daar een paar nach ten in volslagen duisternis heeft doorge bracht de brug van Ponzin is verdwenen. Te Saint-Bauzille is de honderd meter lange handbrug over de Herault totaal weggeslagen. Te Aurec-Sur-Laire heeft de was van de rivier 6 meter bereikt, een ongekende hoogte sedert 1846. De wateren van de Allier hebben bet dorp Brassac-Sur-Mines geheel overstroomd. Op de bergen valt overvloedig sneeuw. BELGIË. Bjj gelegenheid der heropening der scho len heeft het hoofdorgaan der Belgische socialisten, „le Peuple", den volgenden op roep tot de ouders der schoolgaande kin deren „Vaders en moeders uit de werkersklas, vergeet niet uit eigen beweging aan de bestuurders en bestuursters der scholen de formuul te zenden waardoor gjj uwe kin deren van de godsdienstles ontslaat. De onderwjjzers zullen er u niet aan herinneren, want dat is hun bjj ministerieel dwangbevel verboden en niemand zal aan uwe kinderen denken, als gjj er niet aan denkt. Vaders en moeders, neemt die zorg in achtDe minste nalatigheid van uwen kant zou voor gevolg hebben, dat uwe kleinen zouden gedwongen worden het onderwjjs te ontvangen van den priester die hun zou preeken, dat er geene zedeleer bestaat buiten de voorschriften en geboden der Kerk, alzoo aan uwe kinderen loerende op te houden u te eerbiedigen en wellicht u te beminnen Vaders en moeders, verdedigt u tegen de geesteljjkheid, verdedigt uwe kindereu tegen haren noodlottigen invloed; laat niet na aan de schoolbesturen op tjjd, d. w. z. onmiddelljjk, de ontslaging van de gods- diensles te zenden Nietwaar, de socialisten zjjn heelemaul niet tegen den godsdienst I

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1