lanilboyw Veeteelt RECHTZAKEN. VERTREK VAN SPOORTREINEN. tVinterdicnst.) «"si «s *«2s wa-*r*Ka: GRONDWETHERZI] Nn. 123. O N D E R W IJ S. Provinciale Stoombootdienst op de Wester-Sclielde. of tegen staats exploitatie van spoorwegen is, enz dat hindert allemaal niets, de verdrogende stijfsel van het woord „li beraal" plakt allen tot een hechte Unie te zamen." 't Is volkomen juist opgemerkt. Toch is 't de Vrijzinnig-Democratische Partij, die met dit „politiek allegaartje", met deze „bende van avonturiers" ge lijk Mr. Treub ze noemde een politiek bondgenootschap sloot, en dan scheldwoor den werpt over de democraten ter Rech terzijde, omdatdeze met meer conser vatieve elementen samenwerken. En toch is 't bij ons niet een bestijfseld etiket, maar één hoog en heilig beginsel, dat ons samen houdt, en de verschilpunten omtrent enkele practische aangelegenheden voor minder ernstig doen achten, dan de principieele afgrond, waardoor we van de „vrijzinnigen", hetzij democraat of conser vatief gescheiden zijn en gescheiden blij ven (Voorh.) Mr. A. Zonder beginsel. Het huidig Mini sterie heeft zooveel teleurstelling gebaard, dat zelfs regeeringsgezinde organen zich in een vlaag van objectiviteit soms harde woorden van critiek laten ontvallen. Mr. Goeman Borgesius heeft daarop ter Liberale Unievergadering van 1906 te Amsterdam reeds eenigszins vinnig gewezen. Hij klaagde er toen reeds over, dat men soms „nauwe lijks meer kan bemerken, dat het een be vriende pers is". In plaats van deze zucht j naar critiek nu toe te schrijven aan het object zelf, dat die opwekte, opwekken moest, schreef mr. Borgesius die aan allerlei andere motieven toe. Hetgeen trouwens in den verwekker van het tegenwoordig Ka binet nog te begrijpen en tot op zekere hoogte te verontschuldigen valt. Zjjn preek achtig betoog heeft ook weinig uitgehaald I en nog herhaaldelijk nadien is èn in èn buiten de Kamer op de meest scherpe manier tegen de „bevriende" regeering of enkele barer leden uitgepakt. Wij herhalendaar was vaak reden voor. Een van degenen, die op zijn tijd duchtig aan de kritiek mee- deed, is de heer Roodhuyzen. En toch is het juist deze heer, die in andere kwaliteit, n.l. als redacteur van het weekblaadje „De Vaderlander" in het jongste nummer een lang artikel schrijft, om te hekelen, wat hij noemt „een bewijs van treurig gebrek aan discipline". Hij schrijft verder „Kamerfractie, propagandisten en pers vormen met elkaar het leger, ze zijn, om zoo te zeggen, onze infanterie, cavalerie en artillerie als in een van die wapens tuchteloosheid komt, wordt het leger een horde." Zoo is het. Alleen met dit verschil, dat van de liberale partij al lang niet meer onderstellenderwijze als van „een horde" behoort geschreven te worden. Wij wezen er onlangs nog op, dat overal teekenen van inwendig verval merkbaar zijn. En noch het gepreek van Goeman Borgesius, nóch het geschrijf van Roodhuyzen zullen dat verval kunnen tegenhouden. Het zit èm niet in een ongebreidelde zucht naar kritiek, maar wel in de partij zelve, die futloos en zonder roer tot geen positief werk meer in staat is en slechts nog zoo wat op de been gehouden wordt door een soort ingeschapen haat tegen het „clericalisme" en dezes leiders. Niet het „gemis aan discipline" maar het „gemis aan een levendmakend beginsel" is het, dat zooveel kwaad aan de liberale partij berokkend heeft. („Tjjd."; Weerzinwekkend. Men kent de droeve Toselli-gesckieaenis zegt de „Geld." Wie vroeger een gevallen vrouw, een prinses, ophemelden, juist wegens haar val, zwijgen thans of zoeken hoogstens nog naar een verklaring. Maar nu heeft zich de reclame, de onge breidelde zucht naar winstbejag, van haar geschandvlekten naam meester gemaakt. En 't is pijnlijk te moeten constateeren, dat een Nederlandsch impressario, de heer De Hondt, directeur der Italiaansche Opera, met deze wijze van zaken doen voorop staat. Hij nam Toselli aan voor een tournee door ons land, en als reclame daarvoor zal de gevallen vorstin alle concerten van haar medeplichtige bijwonen ze zal steeds in de zaal aanwezig zijn, wordt gezegd in de berichten, die dit weerzinwekkende op treden aankondigen. De heer De] Hondt kent zijn Pappen heimers. Weet, dat Toselli's, tot dusver hier te lande onbekende naam befaamd is geworden door zijn schunnig avontuur. En exploiteert dit. Dat is zijn zaak laat echter het fat soenlijke en kunstlievende Nederlandsche publiek toonen, dat het er niet van gediend is een goren reclamemantel gehangen te zien over de blanke schouders van de reine maagd der kunst. Dat is het beste antwoord op een onder neming, die bedoelt geld te slaan uit min derwaardige en ongezonde belangstelling, doch waaraan kuustmotieven geheel vreemd zijn. Kroondomein Rentambt Hulst. Naar wij vernomen, wordt als gevolg van de jongste brochure, uitgegeven door den heer Van Dalsum, door een Staatscom missie een nieuw onderzoek ingesteld naar den loestand op liet kroondomein, |renl- ainbt II u 1 s t. De voordracht voor onderwijzer voor school C teVlissingen bestaat uit de heeren J. van Aartsen aldaar en K. .1. van Damme te Hilversum. Geslaagd aan de universiteit te Leiden voor het doctoraal examen rechtsweten schap <le heer J. C. W. N. de Bruyn van Melis en Mariekerke, geboren te Mid del!) ii r g. SPOORBOOT MIDDELBURG—ZIERIKZEE. October. Van Middelburg 's morgens 7.30 u. 's middags van 112 Oct. 2.30 en vervol gens om 2.uur. 's Zondagsmiddags geen dienst. Van Zierikzee. V i s s c li e r ij Men schrijft uit Zeeuwsch-Vlaanderen De. visschers van Clinge en Graauw hebben fortuin gehad met het vangen van mosselzaad. Sommigen vingen den eersten dag 40 tot 50 tonnen, den tweeden dag was dit nog 15 tot 20 tonnen eu de ove rige dagen gemiddeld 10 ion per dag. De prijs heiiep f 1 tot f 1.25 per ton, zoo- dat. do meesten een mooi stuivertje met liet korren van mosselzaad verdiend heb ben. Vooral het zaad in de Pijper was van uitstekende kwaliteit. Men schrijft uit Zeeuwse h-V laan deren: Het wil nog maar niet vlotten met den handel in aardappeltn. Terwijl andere jaten omtrent dezen tijd door Belgische kooplie den als om strijd aardappelen werden op gekocht en dagelijks geheele wagonladingen naar onze zuidelijke naburen werden gezon den, is er thans van Belgische zijde haast geen vraag naar aardappelen, noch naar tafelaardappelen, noch naar die voor vee voeder, noch voor de industrie. Het schijnt, dat in België de aardappel oogst beter gelukt is dan hier. Wij hebben eens opgezocht den prijs, waarvoor de vorige week op de verschillende Belgische markten de aardappelen verhan deld zijn en h .t bleek, dat die prijzen zeer uiteenliepen. Betaalde men te Dinant 10 francs per 100 kilogr., te Tongeren, Lier en Borgworm was de marktprijs slechts 5 francs. Te Aarlen, St. Nicolaas, St. Truiden en Thienen betaalde men 5 50 Ir., te Hasselt en Yperen 6 fr., te Brugge en Ronse fr. 6.25, te Mechelen, Kortrijk en Lokeren fr. 6.50, te Brugge fr. 6.75, te Gent en Bergen (Mono) fr. 8, en te Namen fr. 8 50. Op de meeste plaatsen is dus de prijs beneden dien, welke hier door de landbouwers voor de aardappels gevraagd wordt. De meeste landbouwers willen namelijk niet verkoopen j dan voor 3 gulden ;i 3.50 gld., sommigen spreken zelfs van 4 gulden per 100 kilogram. De ajuinoogst laat dit jaar op Zuid- li e v ©1 a ïi <1 veel Ie wenschen over. Er komen veel zieke in de bollen voor. De prijs bedraagt gemiddeld slechts 90 cenl per H.L. De rechtbank te Middelburg dee.1 heilen uitspraak in de bekende zaak van de redacteur van de „Zeeuwsche Koerier" en <le uitgeefster van de „Ter Neuzensch© Courant", beklaagd van smaadschrift, waarvan een aanklacht was ingediend dooi de nredacteur van „Zelandia" te Hulst. Do rechtbank veroordeelde beiden we gens beleediging bij geschriften en ;wel: AI. C. J. V., '23 jaar, redacteur Ie Sas van Gent tot f25 boete subs. 10 dagen hechtenis en M. C. P., 49 jaar, wed. P. J. v. d. S„ uitgeefster Ie Terneuzen, tol f 10 boete subs. 5 dagen hechtenis. Nog werden veroordeeld wegens 1 a n dl o o p e r ij M. .1. T„ 56 jaar, koet sier, thans zonder vaste woon- of verblijf plaats, thans te .Middelburg in hechtenis, tot 3 dagen hechtenis en 3 jaar opzending naar een rijks werkinrichting; mishandeling: S., 21 jaar, schoenmaker; M. J. W„ 21 jaar, werkman en J. 11., 20 jaar, polderwerker, allen 1e Iersokc, ieder tol 2 maanden gevangenis straf en .1. d. R„ 57 jaar, landbouwer 1e Oost- en West-Souburg, tot li weken heoh.; overtreding arbeidswet: L. .1., 32 jaar, broodhakker te Grijpskerke met bevestiging van het vonnis van het kan- Iongerecht tot f3 boete suhs. 3 dagen hechtenis; beleediging: M. I'. \Y„ 42 jaar, werkman te Vlissingen tot f 10 boete subs. 10 dagen hechtenis. Vrijgesproken werdM. 1'., 37 jaar, Schipper te Ierseke, beklaagd van over treding van het reglement op de Schelde en Zeeuwsche stroomen. Nog werd vrijge sproken H. A. II., 48 jaar, directeur van Maatschappij „de Wilhelminapolder", be klaagd van overtreding der wel op de paardenfokkerij. Bevestigd werd bet vonnis van het Kan tongerecht te Hulst, waarhij A. J„ 36 jaar, hierhuishouder te Zuiddorpe, beklaagd van overtreding der drankwet, werd ontslagen van alle rechtsvervolging. Het gerechtshof 1e 's Gr a, ve n h a ge> bevestigde de vonnissen der rechtbank 1 M i <1 d e 11) ii r g waarbij werden veroor deeld A. J. G„ bierbollelaarsknocht 1e Al 'i d <1 e 11) u r g, tot veertien dagen gevan genisstraf wegens wederspannigheid en K. K. ff. S„ zonder vaste woonplaats, lol één jaar wegens ladelichting te V 1 i s s i n g e n. Het hof vond geen termen voor aftrek der voorloopigo hechtenis, voor laatstge noemden door de rechtbank bepaald. Zater. Zond. Maan. Dins. Woen Dond. Vrijd. Zater. Zond. Maan. 12 7.30 13 7 30 14 7.30 15 7 30 16 7 30 17 6 30 18 7 30 19 730 20 7.30 21 6.15 Dins. 22 Woen 23 Dond. 23 Vrijd. 25 Zater. 26 Zond. 27 Maan. 28 Dins. 29 Woen 30 2 30 i Dond. 31 2 30 2.30 2 30 1.30 2.30 2 30 2.30 7.— 7 30 6.30 7.30 7.30 7 30 7 30 7.30 7.30 6 30 2.30 2 30 2.30 2.30 2.30 2 30 2 30 2.30 2.30 STOOMBOOTDIENST VlissingeriMiddelburg en Rotterdam en tusschenliggende plaatsen. Oct. 1907. Van Vlissingeu raar lloiterdaiu Van Middelb. naar Rotterdam Van I Rotterdan naai Middel.cl i VHssingen Amsterdamsche Tijd. Zaterdag 12 Maandag 14 Dinsdag 15 Woensd. 16 Donderd. 17 Vrijdag 18 v.m. 6,30 v.m. 8, 6.30' 6,30 6,30 6,30 6,30| - v.m, 8,- 8,-- 8,- 8,30 8,30 8,30 8.30 8,30 8,30 STOOMBOOT DIENST „SCHELDE". October*;. 11 30 Dins. 22 6.— 11.— Zater. 12 8 Zond 13 9.11. Maan. 14 8 30 11.— Dins. 15 8.11. Woen. 16 8 30 12.— Dond. 17 8,30 8.30 18 8,30 9 19 8.30 9 30 -0 9.30 10.30 21 9.30 11 Vrijd. Zater. Zond. Maan. Woen 23 6 30 10.30 Dond. 24 7 10 30 Vrijd 25 7.30 10.30 Zater. 26 8.10 30 Zond.27 9.— 10.30 Maan. 28 8 30 10.30 Dins. 29 8.— 10 30 Woen 30 8.30 10.30 Dond. 31 8 30 11.30 Stoombootdienst op de AVester-Schelde. WALZOORDEN—HANSWEERT. AVest-Europeesche ol Spoortijd. Dagelijks. Van Walsoorden n. Hans- weert voorm. 5,45, 8,45*, 12,30, nam. 3,25. Van Hansweert naar \Valsoorden voorm. 8,08* 11,01, nam. 2,38, 5,38. Op deze reizen worden geen goe deren en vee vervoerd. VLISSINGSCHE HAVENDIENST. Van Vlissingen 6.6.20, 7.7 50, 8.20, 8.55, 9.30, 10.—, 10.20, 10.40, 11.—, 11.30, 12.—, 12.30, 1.15, 1 30*, 2.40*, 3—, 3.25, 3.55, 4.30, 4.50, 5 20, 6.10, 6.55, 7.15, 7.35, 8.20. Van de Buitensluis 6.10, 6.30, 7.20, 8. 8.30, 9.15, 9.50, 10 10, 10.30, 10.50, 11.10, 11.50, 12.10, 12.45, 1 20*, 1.40*, 2.50*, 3.10, 3,40, 4.10, 4.40, 5.—, 5.30, 6.30, 7.05. 7.25, 8.—, 8.30. Deze afvaarten vallen Zondags uit. OMNIBUS VVOLFERTSDIJKSCHE VEER—GOES. Dagelijks, mei uitzondering van Dinsdag. Van Wolfertsd. Veer 6.30, 12, 5. Van Goes (Stat.) 8.39, 2.57 (SI. Oost.) 6.30. Des Dinsd.: Van Wolfertsd. Veer 9, 5. Van Goes (Slot Oostende) 2.30 6.30. Zondags geen dienst. STOOMTRAM WALCHEREN Van Middelburg 6.40, 9.23, 12.18, 2.58, 5.28, 8.18, 11.18 Van Vlissingen (station): 6.37, 9.20, 12.15, 2.55, 5.35, 8.15, 11.15. Van Domburg naar Aliddelb. en Vliss. 5.10, 7.55, 10.40, 1.35, 4.15, 6.65, 9.37. GOES-DORDRECHT-ROTTERDAM. Schroefstoomboot „Admiraal De Ruyter". Van Goes. Zondag 13 3. Van Rotterdam. (Het eerste getal achter een datum is afvaart van Zierikzeehet tweede getal is afvaart van Rotterdam Donderd 17 Zondag 20 Donderd. 24 Zondag 27 Donderd. 31 8.— 1.— 2.— 3.— 6.— Dinsdag 15 Vrjjdag 18 Dinsdag 22 Vrijdag 25 Dintdag 29 11 3.— 11 7.— 11.— IERSEKE. Wegens sterke daling van hel getal leerlingen der beide openbare scho len is de gemeenteraad voornemens tegen 15 Januari a.s. aan iedere ;school een onderwijzersbetrekking op Ie heffen. Een onderwijzeres aan school 1 en een onderwijzer aan school 2 hebben een schrijven in dien zin ontvangen. STOOMBOOT TELEGRAAF. September. Van Rotterdam dagelijks (behalve .Maan dag) 's inoig. 7, uur; van Antwerpen dagelijks (behalve Maandag) 's morg. 7 u. Vliss. Badh. v. Zeilm Remise Keersluis Souburg Abeele Middelburg ft. Middelburg t'. Abeele Souburg Keersluis Vliss. Rem. a. Zeilm. Badh. Van 1 AUG. tot en met 31 OCTOBER 1907. West-Europeesche of Spoortijd. D a g e 1 ij k s Van Vlissingen naar Hreskens vin. 5,— 7,30 9,30 vm. 11,50a) h) nm. 3,23g) en 6,15e) Breskens naar Vlissingen vm. 5,30 8,10,— nm. 12,15a) nm. 3,50g) en 6,45 Neuzen naar Vlissingen vm. 5,7,30d)e) 10,25h) nm. 1,55a) en 4,45 Vlissingen naar Neuzen vm. 6,10 9,e) 11,50a) b) nm. 3,23 en 6,15e) f) Van Borssele (d en vertrekken de booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van Vlissingen of Neuzen. Woensdag v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm. 7,50. v. Hoedekensk. n. Neuzen vm. 8,30 a) Deze reizen worden des Zondags niet. gemaakt. Bij vertraging van trein 11,44 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 5 minuten wachten. Bij vertraging van trein 6,09 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en Neuzen ten hoogste 20 minuten wachten. Op deze reis wordt te Borsselen niet aangelegd. Deze reizen worden des Woensdags niet gemaakt. Deze boot legt te Borssele alleen aan op de Weekdagen van 16 April31 Aug. Op deze reizen wordt geen vee vervoerd. Op de Zondagen van 1 Juni tot 2 September kan de boot. van 10,25 uit Neu zen ten hoogste 30 minuten wachten b) d) e) f) g) h) Stoomtram Vlissingen—Middelburg. 1.15 2.45 4.15 5.50 7.55 9 30 11.— 4 40 5 50 11.15 4.45 5 55 8.10 9.45 4.50 6.— 8.15 9 50 11.20 4.55 65 8.20 9 55 11.25 5.10 6.20 8.35 10.10 11.40 5.15 6.25 8.40 10.15 11.45 5.30 6 40 8.55 1O.30 12.— 5 35 6.45 9.— 10.35 12.5 5.40 6.50 9.5 10 40 1-2.10 5.45 6.55 9 20 10.55 12 25 11.50 11.55 12 12 5 12.20 12 30 12 50 12.55 1.— 12.30 12.45 12.50 12.55 1.10 1.15 1.35 1.40 145 1.55 1 30 1.35 1.40 1 55 2 2.20 2 25 2.30 2.— 2.15 2.20 2.25 2.40 2.45 3.5 3.10 3.15 3.25 3 35 3.10 3 25 3.30 3.50 3 55 4 3.30 5.— 6.55 3.45 4.30 5.15 6.5 7.10 3.50 4.35 5.20 6'10 7.15 3 55 4.40 5.25 6.15 7.20 4.10 4.55 5.40 6 30 7 35 4.15 5.— 5 50 6.55 7.50 4 35 5.20 610 7.10 8.30 4 40 5.25 6.15 7.15 8.15 4.45 5 30 6.20 7.20 8.20 4 55 6 30 8 35 7.50 8.5 8.10 8.15 8.30 8 50 9.10 9.15 8.50 9.5 9.15 9 20 9.35 9.40 9.55 10.— 10 5 9.40 10.25 9.65 10 10.5 10.20 10.25 10.40 10.45 10 50 11.05 10.40 10.45 10,50 11.5 11.10 11.25 11.30 11.35 11.40 1.10 2.40 4.10 5.45 7.35 9 35 10 20 De arbeiderstreinen 4.40 u. van Vlissingen en 5.15 van Middelburg zullen op Zou- en Feestdagen niet rjjden. Vlissingen Middelburg Arnemuiden Noord-Kraaiert 's Heei Arendskerke Goes K apelle Biezelirge Vlake Kruinii ger-Ieist ke Krabbendijkb Rilland - Bath "Woensdrecht Bei gen-op-Zoom 5.32 "Wouw 5.44 Roosendaal 5.56 A. Breda Rotterdam (DTA) V. i"5.10 1-5-23 1 I 2 I» I» ■f6.13 5.44 6.07 7.- 9.- 3 6.17 7.08 9.09 6.23 9.16 9.24 6.35 9.31 6.43 7.21 9.39 6.49 9.50 6.55 9.57 7.01 10.02 7.10 10.12 7.17 10.19 7.30 10.32 7.50 8.01 10.42 7.58 10.51 6 44 8J 6 8.17 11.- 7 32 8.33 8.46 11.26 7.57 9.38 9.38 12.43 12.05 12.16 12.23 1-2.31 12.38 12.47 r 12.55 1.02 r 1.07 r 1.16 1- 1.22 1.34 1.43 1.51 1.5 2.27 3.50 1.07 1.15 1.35 1.46 2.11 2.27 3.01 3.50 2.03 2.14 2.23 2.30 2.41 2.50 3.03 3.12 3.21 3.30 4.30 4.40 4.46 4.58 5.05 5.12 5.18 5.23 5.32 5.38 5.50 6.- 6.08 6.1 6.46 -j-8.12 •|-6.45 4 M S .-■P 7.12 7.24 7.36 6.55 7.36 7.04 7.46 7.53 8.01 8.08 7.22 8.17 8.25 8.32 8.37 8.47 8.54 9.07 7.57 9.20 9.29 8.10 9.40 8.37 10.56 9.29 11.36 Rotterdam (D. P.) Breda Roosendaal Wouw Bergen op Zoom Woonsdtecht Rilland - Bath Krabbendijkü Kruin.-Ierseke Vlake Kapolle-Biezel. Goes 's H. Arendskerke Noord-Kraaiert Arnemuiden Middelburg Vlissingen 4.58 5.11 5.22 4.25 6.17 6.42 6.52 7.05 7.14 7.26 7.32 7.43 7.48 7.69 8.09 8.17 .24 .33 8.43 8.52 8.06 8.47 8.57 9.06 9.15 9.45 9.52 10.01 10.06 10.14 10.30 11.39 11.47 11.56 12.03 12.12 806 8.00 8.58 8.06 8.(6 9.40 -|- 9.16 9.39 10.21 9.48 9.58 10.37 10.07 slO.19 s 10.26 s 10.35 sKUl slO.47 10.54 11.14 11.01 11.13 11.20 11.35 +10.20 11.28 11.44 11.20 2.36 4.18 5.20 12.50 3.19 5.52 6.27 1.21 3.56 4.05 6.20 7.- 1.30 4.15 6.33 7.10 1.39 4.13 4.25 6.44 7.20 1.47 4.34 7.29 1.58 4.47 7.42 2.04 4.54 7.49 2.13 5.04 7.59 2.18 4.38 5.09 8.04 2.28 5.20 8.13 2.37 4.49 5.29 8.24 2.45 5.37 8 32 2.52 5.45 8.45 3.- 5.53 3.07 5.09 6.01 8 54 3.16 5.16 6.09 9.02 9.28 9.55 10.8 1U.Ü1 A.f»A i u.ux 8.17 11.- 1.59 2.27 3.30 6.17 7.36 8.10 9.40 I Arnemuiaen 8.46 11.26 2.27 3.01 6.46 8.37 10.56 Middelburg 8.43 12.03 11.2011.351 3.07 I 5.09 I 6.01 I 180410.281 9.38 12.43 3.50 3.50 i 1 -j-8.12 l 9.29 11.36 VlissingenA. 8.52 112.12 -j-10.20 11.28 j 11.44 3.16 5.16 1 6.09 I 1 9.02 i 10.36 tl0.50| 11.02 1+11.1° aankomst der stoomboot uit Queensboiough af. 1, 2 en 3 Vervoeren reizigers van Vlissingen en van Engeland. 1 Vervoert reizigers ook van Roosendaal naar Hamburg, Z Duitschl Boxtel. 2 Vervoert reizigers richting Berlijn en Dresden en naar Nederland via Tilburg (richting 's Hertogenbosch). 3 Vervoert reizigers naar België en naar Nederland via Roosendaal- - vnnr dB7.e stations, s) Neemt Dinsdag in deze stations geen reizigers op voor Goes (loco). I>. Alleen tegen betaling van 10.60 voor minder on van 11.20 voor meer dab 'V PrPAn 3e kl 1 2 3 en 4 Wachten de aanKomsi uei öLuumuuuu um KT - j r> .1 flenQriiinip.Vttiid. i aofl 7, wal uwe. r) iNeeiiib ïmiauag «o wwuuj,-" j 50 kilometer. Voor Nederland en Belgie in Greenwich»4)d. 1 nn 4 Wachten_de_aankömsirder stoomboot uit Queensboiough af. rftizicflr» richting Beilun en Van Terneuzen Sluiskil Philippine Sas v. Gent Selzaete Te Gent (Zuid). 6.22 7 05 12. - 12.08 12.17 12.26 12.40 1.22 5.10 5.20 5.28 5.37 5.60 6.35 +8.- t8.10 +8.19 t8.28 +8.50 P.34 v.Gent (Zuid). Selzaete Sas v. Gent Philippine Sluiskil Te Terneuzen 5 9,0 8.25 11.50 5.04 6 19, 9.11 12.37 +5.52 6,9,5 9.24 12.51 +6.07 6 SR 9.32 12.19 +6.15 6.40 9.39 1.06 +6.23 6.48 9.47 1.14 +6.31 7.56 8.50 9.05 9.13 9.22 9.30 v. Terneuzen Axel Hulst St. Nicolaas Mechelen Antwerpen Te 6.35 9.40 6.49 9.57 7.04 10.18 7.35 10.54 9.15 11.53 8.57 12.31 1.28 1.44 2.0*2 2.35 3.57 3.26 5.52 6.09 6.26 7.02 8.12 8.07 v. Antwerpen Mechelen St. Nicolaas Hulst Axel Te Terneuzen 6.48 6.38 7.50 8.22 8.38 8.54 10.38 10.24 11.40 12.38 12.54 1.10 2.6 1.29 3.09 3.42 3.58 4.12 6.17 6.03 7.16 7.47 8.01 8.15 Alléén Maandag en Zaterdag, t Behalve op Zon- en Feestdagen. Abonnementsprijs per S mal Afzonderlijke nummers A c< GEILLUS' voor abonaé'e f 0.371/,, rod Het is gebeurd zooals we een beschouwing na de laatste nü, reeds in het begin van het mentaire jaar zijn de voorsteik I wetherziening aan de Tweede I gezonden. Daarmee zijn we weer gekJ sferen der „hoogere" politiek, I deze uitdrukking in het ondeiB ook klinke; want de „blap door deze grondwetherzieninj voorgrond geschoven is meer grondsche politiek; politiek val ijualiteit; het lijmstokje waaro nige vogels van diverse, pluimage zich broederlijk nee! lokt door vogelaar BorgesiusJ We zullen nog volop in de zijn deze „schoonste uitvindinJ met haar gevolgen te besprek" Voor heden geven we de voorstellen der grondwetherz^ Deze zijh: Het veel besproken artikel co artikel", wenscht de Rege te doen luiden De leden van de Tweede den rechtstreeks gekozcj kiezers, die de wet aanwijst. Uit dat artikel vervallen du. tegenwoordige Grondwet opgl perkingen ,en aan den gewonl wordt overgelaten, wie van de van het kiesrecht zullen zijn Voorts dient opmerking, <J kei 84 is vervallen het woord zoodat, ook, volgens het Regj stel, vrouwen tot lid van Kamer verkiesbaar zijn. Volgens .art.. 85 worden dJ Tweede Kamer gekozen vooii in plaats zooals thans voor Hot artikel 88 der bestaandij bepalende, dat die Voorzitter Kamer wordt benoemd door vervalt. Do veieiscbten voor het lid van de Eerste Kamer zijn in zelfde geworden als die, v' maatschap van de Tweede Kar Ook de benoeming van der, der Eerste Kamer door den valt, zoodat elke Kamer voor' eener zitting haar voorzitter Artikel 112 bepaalt, dat Kamer het recht heeft wijizigit' voorstel des Konings te bron de Regeering in haar voorstel overgenomen het voorstel der missie om ook aan de Eerste amendeeringsrecht toe! Ook voor de verkiesbaarhek] van de Provinciale Staten en meenteraden is het kenmerk vervallen. oorts werd voorgesteld te ontbinding van de Ee mer van rechtswege ding van de Provinci ten gevolge heeft. W erd dit laatste voorstel aa' dan zouden om voor 'tooi aandacht slechts op één punt - do Statenverkiezingen voor tieke verkiezingen gaan wordeij en van ^n Ministerie zou gen, althans veel meer afhajikej zljn van den uitslag der stembus. Waardoor de kans, dat e<l spoediger komt te vallen verg Men stelt wel voor de zit! er Tweede Kamer te verlengJ laar, terwille van de vruchtbJ den wetgevenden arbeid. Maar die wetgevende arbeid 1 00 vijfjarige periode zJ

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 6