lanilboyw Veeteelt
RECHTZAKEN.
VERTREK VAN SPOORTREINEN. tVinterdicnst.)
«"si «s *«2s wa-*r*Ka:
GRONDWETHERZI]
Nn. 123.
O N D E R W IJ S.
Provinciale Stoombootdienst op de Wester-Sclielde.
of tegen staats exploitatie van spoorwegen
is, enz dat hindert allemaal niets, de
verdrogende stijfsel van het woord „li
beraal" plakt allen tot een hechte Unie
te zamen."
't Is volkomen juist opgemerkt.
Toch is 't de Vrijzinnig-Democratische
Partij, die met dit „politiek allegaartje",
met deze „bende van avonturiers" ge
lijk Mr. Treub ze noemde een politiek
bondgenootschap sloot, en dan scheldwoor
den werpt over de democraten ter Rech
terzijde, omdatdeze met meer conser
vatieve elementen samenwerken.
En toch is 't bij ons niet een bestijfseld
etiket, maar één hoog en heilig beginsel,
dat ons samen houdt, en de verschilpunten
omtrent enkele practische aangelegenheden
voor minder ernstig doen achten, dan de
principieele afgrond, waardoor we van de
„vrijzinnigen", hetzij democraat of conser
vatief gescheiden zijn en gescheiden blij
ven
(Voorh.) Mr. A.
Zonder beginsel. Het huidig Mini
sterie heeft zooveel teleurstelling gebaard,
dat zelfs regeeringsgezinde organen zich
in een vlaag van objectiviteit soms harde
woorden van critiek laten ontvallen. Mr.
Goeman Borgesius heeft daarop ter Liberale
Unievergadering van 1906 te Amsterdam
reeds eenigszins vinnig gewezen. Hij klaagde
er toen reeds over, dat men soms „nauwe
lijks meer kan bemerken, dat het een be
vriende pers is". In plaats van deze zucht j
naar critiek nu toe te schrijven aan het
object zelf, dat die opwekte, opwekken
moest, schreef mr. Borgesius die aan allerlei
andere motieven toe. Hetgeen trouwens in
den verwekker van het tegenwoordig Ka
binet nog te begrijpen en tot op zekere
hoogte te verontschuldigen valt. Zjjn preek
achtig betoog heeft ook weinig uitgehaald I
en nog herhaaldelijk nadien is èn in èn
buiten de Kamer op de meest scherpe manier
tegen de „bevriende" regeering of enkele
barer leden uitgepakt. Wij herhalendaar
was vaak reden voor. Een van degenen,
die op zijn tijd duchtig aan de kritiek mee-
deed, is de heer Roodhuyzen. En toch is
het juist deze heer, die in andere kwaliteit,
n.l. als redacteur van het weekblaadje „De
Vaderlander" in het jongste nummer een
lang artikel schrijft, om te hekelen, wat
hij noemt „een bewijs van treurig gebrek
aan discipline".
Hij schrijft verder
„Kamerfractie, propagandisten en pers
vormen met elkaar het leger, ze zijn, om
zoo te zeggen, onze infanterie, cavalerie
en artillerie als in een van die wapens
tuchteloosheid komt, wordt het leger een
horde."
Zoo is het. Alleen met dit verschil, dat
van de liberale partij al lang niet meer
onderstellenderwijze als van „een horde"
behoort geschreven te worden. Wij wezen
er onlangs nog op, dat overal teekenen van
inwendig verval merkbaar zijn. En noch
het gepreek van Goeman Borgesius, nóch
het geschrijf van Roodhuyzen zullen dat
verval kunnen tegenhouden.
Het zit èm niet in een ongebreidelde
zucht naar kritiek, maar wel in de partij
zelve, die futloos en zonder roer tot geen
positief werk meer in staat is en slechts
nog zoo wat op de been gehouden wordt
door een soort ingeschapen haat tegen het
„clericalisme" en dezes leiders. Niet het
„gemis aan discipline" maar het „gemis
aan een levendmakend beginsel" is het,
dat zooveel kwaad aan de liberale partij
berokkend heeft. („Tjjd.";
Weerzinwekkend. Men kent de
droeve Toselli-gesckieaenis zegt de „Geld."
Wie vroeger een gevallen vrouw, een
prinses, ophemelden, juist wegens haar val,
zwijgen thans of zoeken hoogstens nog naar
een verklaring.
Maar nu heeft zich de reclame, de onge
breidelde zucht naar winstbejag, van haar
geschandvlekten naam meester gemaakt.
En 't is pijnlijk te moeten constateeren,
dat een Nederlandsch impressario, de heer
De Hondt, directeur der Italiaansche Opera,
met deze wijze van zaken doen voorop staat.
Hij nam Toselli aan voor een tournee
door ons land, en als reclame daarvoor zal
de gevallen vorstin alle concerten van haar
medeplichtige bijwonen ze zal steeds
in de zaal aanwezig zijn, wordt gezegd in
de berichten, die dit weerzinwekkende op
treden aankondigen.
De heer De] Hondt kent zijn Pappen
heimers. Weet, dat Toselli's, tot dusver
hier te lande onbekende naam befaamd is
geworden door zijn schunnig avontuur.
En exploiteert dit.
Dat is zijn zaak laat echter het fat
soenlijke en kunstlievende Nederlandsche
publiek toonen, dat het er niet van gediend
is een goren reclamemantel gehangen te
zien over de blanke schouders van de reine
maagd der kunst.
Dat is het beste antwoord op een onder
neming, die bedoelt geld te slaan uit min
derwaardige en ongezonde belangstelling,
doch waaraan kuustmotieven geheel vreemd
zijn.
Kroondomein Rentambt Hulst.
Naar wij vernomen, wordt als gevolg
van de jongste brochure, uitgegeven door
den heer Van Dalsum, door een Staatscom
missie een nieuw onderzoek ingesteld naar
den loestand op liet kroondomein, |renl-
ainbt II u 1 s t.
De voordracht voor onderwijzer voor
school C teVlissingen bestaat uit de
heeren J. van Aartsen aldaar en K. .1.
van Damme te Hilversum.
Geslaagd aan de universiteit te Leiden
voor het doctoraal examen rechtsweten
schap <le heer J. C. W. N. de Bruyn van
Melis en Mariekerke, geboren te Mid
del!) ii r g.
SPOORBOOT MIDDELBURG—ZIERIKZEE.
October.
Van Middelburg 's morgens 7.30 u.
's middags van 112 Oct. 2.30 en vervol
gens om 2.uur. 's Zondagsmiddags geen
dienst.
Van Zierikzee.
V i s s c li e r ij
Men schrijft uit Zeeuwsch-Vlaanderen
De. visschers van Clinge en Graauw
hebben fortuin gehad met het vangen van
mosselzaad. Sommigen vingen den eersten
dag 40 tot 50 tonnen, den tweeden dag
was dit nog 15 tot 20 tonnen eu de ove
rige dagen gemiddeld 10 ion per dag.
De prijs heiiep f 1 tot f 1.25 per ton, zoo-
dat. do meesten een mooi stuivertje met
liet korren van mosselzaad verdiend heb
ben. Vooral het zaad in de Pijper was
van uitstekende kwaliteit.
Men schrijft uit Zeeuwse h-V laan
deren:
Het wil nog maar niet vlotten met den
handel in aardappeltn. Terwijl andere jaten
omtrent dezen tijd door Belgische kooplie
den als om strijd aardappelen werden op
gekocht en dagelijks geheele wagonladingen
naar onze zuidelijke naburen werden gezon
den, is er thans van Belgische zijde haast
geen vraag naar aardappelen, noch naar
tafelaardappelen, noch naar die voor vee
voeder, noch voor de industrie.
Het schijnt, dat in België de aardappel
oogst beter gelukt is dan hier.
Wij hebben eens opgezocht den prijs,
waarvoor de vorige week op de verschillende
Belgische markten de aardappelen verhan
deld zijn en h .t bleek, dat die prijzen zeer
uiteenliepen.
Betaalde men te Dinant 10 francs per
100 kilogr., te Tongeren, Lier en Borgworm
was de marktprijs slechts 5 francs. Te
Aarlen, St. Nicolaas, St. Truiden en Thienen
betaalde men 5 50 Ir., te Hasselt en Yperen
6 fr., te Brugge en Ronse fr. 6.25, te
Mechelen, Kortrijk en Lokeren fr. 6.50, te
Brugge fr. 6.75, te Gent en Bergen (Mono)
fr. 8, en te Namen fr. 8 50. Op de meeste
plaatsen is dus de prijs beneden dien,
welke hier door de landbouwers voor de
aardappels gevraagd wordt. De meeste
landbouwers willen namelijk niet verkoopen
j dan voor 3 gulden ;i 3.50 gld., sommigen
spreken zelfs van 4 gulden per 100 kilogram.
De ajuinoogst laat dit jaar op Zuid-
li e v ©1 a ïi <1 veel Ie wenschen over. Er
komen veel zieke in de bollen voor. De
prijs bedraagt gemiddeld slechts 90 cenl
per H.L.
De rechtbank te Middelburg dee.1
heilen uitspraak in de bekende zaak van de
redacteur van de „Zeeuwsche Koerier" en
<le uitgeefster van de „Ter Neuzensch©
Courant", beklaagd van smaadschrift,
waarvan een aanklacht was ingediend dooi
de nredacteur van „Zelandia" te Hulst.
Do rechtbank veroordeelde beiden we
gens beleediging bij geschriften en ;wel:
AI. C. J. V., '23 jaar, redacteur Ie Sas
van Gent tot f25 boete subs. 10 dagen
hechtenis en M. C. P., 49 jaar, wed. P. J.
v. d. S„ uitgeefster Ie Terneuzen, tol f 10
boete subs. 5 dagen hechtenis.
Nog werden veroordeeld wegens
1 a n dl o o p e r ij M. .1. T„ 56 jaar, koet
sier, thans zonder vaste woon- of verblijf
plaats, thans te .Middelburg in hechtenis,
tot 3 dagen hechtenis en 3 jaar opzending
naar een rijks werkinrichting;
mishandeling: S., 21 jaar,
schoenmaker; M. J. W„ 21 jaar, werkman
en J. 11., 20 jaar, polderwerker, allen 1e
Iersokc, ieder tol 2 maanden gevangenis
straf en .1. d. R„ 57 jaar, landbouwer 1e
Oost- en West-Souburg, tot li weken heoh.;
overtreding arbeidswet: L. .1.,
32 jaar, broodhakker te Grijpskerke met
bevestiging van het vonnis van het kan-
Iongerecht tot f3 boete suhs. 3 dagen
hechtenis;
beleediging: M. I'. \Y„ 42 jaar,
werkman te Vlissingen tot f 10 boete subs.
10 dagen hechtenis.
Vrijgesproken werdM. 1'., 37 jaar,
Schipper te Ierseke, beklaagd van over
treding van het reglement op de Schelde
en Zeeuwsche stroomen. Nog werd vrijge
sproken H. A. II., 48 jaar, directeur van
Maatschappij „de Wilhelminapolder", be
klaagd van overtreding der wel op de
paardenfokkerij.
Bevestigd werd bet vonnis van het Kan
tongerecht te Hulst, waarhij A. J„ 36 jaar,
hierhuishouder te Zuiddorpe, beklaagd van
overtreding der drankwet, werd ontslagen
van alle rechtsvervolging.
Het gerechtshof 1e 's Gr a, ve n h a ge>
bevestigde de vonnissen der rechtbank 1
M i <1 d e 11) ii r g waarbij werden veroor
deeld A. J. G„ bierbollelaarsknocht 1e
Al 'i d <1 e 11) u r g, tot veertien dagen gevan
genisstraf wegens wederspannigheid en K.
K. ff. S„ zonder vaste woonplaats, lol één
jaar wegens ladelichting te V 1 i s s i n g e n.
Het hof vond geen termen voor aftrek
der voorloopigo hechtenis, voor laatstge
noemden door de rechtbank bepaald.
Zater.
Zond.
Maan.
Dins.
Woen
Dond.
Vrijd.
Zater.
Zond.
Maan.
12 7.30
13 7 30
14 7.30
15 7 30
16 7 30
17 6 30
18 7 30
19 730
20 7.30
21 6.15
Dins. 22
Woen 23
Dond. 23
Vrijd. 25
Zater. 26
Zond. 27
Maan. 28
Dins. 29
Woen 30
2 30 i Dond. 31
2 30
2.30
2 30
1.30
2.30
2 30
2.30
7.—
7 30
6.30
7.30
7.30
7 30
7 30
7.30
7.30
6 30
2.30
2 30
2.30
2.30
2.30
2 30
2 30
2.30
2.30
STOOMBOOTDIENST
VlissingeriMiddelburg en Rotterdam
en tusschenliggende plaatsen.
Oct. 1907.
Van
Vlissingeu
raar
lloiterdaiu
Van
Middelb.
naar
Rotterdam
Van
I Rotterdan
naai
Middel.cl
i VHssingen
Amsterdamsche Tijd.
Zaterdag 12
Maandag 14
Dinsdag 15
Woensd. 16
Donderd. 17
Vrijdag 18
v.m. 6,30 v.m. 8,
6.30'
6,30
6,30
6,30
6,30|
- v.m,
8,-
8,--
8,-
8,30
8,30
8,30
8.30
8,30
8,30
STOOMBOOT DIENST „SCHELDE".
October*;.
11 30 Dins. 22 6.— 11.—
Zater. 12 8
Zond 13 9.11.
Maan. 14 8 30 11.—
Dins. 15 8.11.
Woen. 16 8 30 12.—
Dond. 17 8,30 8.30
18 8,30 9
19 8.30 9 30
-0 9.30 10.30
21 9.30 11
Vrijd.
Zater.
Zond.
Maan.
Woen 23 6 30 10.30
Dond. 24 7 10 30
Vrijd 25 7.30 10.30
Zater. 26 8.10 30
Zond.27 9.— 10.30
Maan. 28 8 30 10.30
Dins. 29 8.— 10 30
Woen 30 8.30 10.30
Dond. 31 8 30 11.30
Stoombootdienst op de AVester-Schelde.
WALZOORDEN—HANSWEERT.
AVest-Europeesche ol Spoortijd.
Dagelijks. Van Walsoorden n. Hans-
weert voorm. 5,45, 8,45*, 12,30, nam. 3,25.
Van Hansweert naar \Valsoorden voorm.
8,08* 11,01, nam. 2,38, 5,38.
Op deze reizen worden geen goe
deren en vee vervoerd.
VLISSINGSCHE HAVENDIENST.
Van Vlissingen 6.6.20, 7.7 50, 8.20,
8.55, 9.30, 10.—, 10.20, 10.40, 11.—, 11.30,
12.—, 12.30, 1.15, 1 30*, 2.40*, 3—, 3.25,
3.55, 4.30, 4.50, 5 20, 6.10, 6.55, 7.15,
7.35, 8.20.
Van de Buitensluis 6.10, 6.30, 7.20, 8.
8.30, 9.15, 9.50, 10 10, 10.30, 10.50, 11.10,
11.50, 12.10, 12.45, 1 20*, 1.40*, 2.50*,
3.10, 3,40, 4.10, 4.40, 5.—, 5.30, 6.30, 7.05.
7.25, 8.—, 8.30.
Deze afvaarten vallen Zondags uit.
OMNIBUS
VVOLFERTSDIJKSCHE VEER—GOES.
Dagelijks, mei uitzondering van Dinsdag.
Van Wolfertsd. Veer 6.30, 12, 5.
Van Goes (Stat.) 8.39, 2.57 (SI. Oost.) 6.30.
Des Dinsd.: Van Wolfertsd. Veer 9, 5.
Van Goes (Slot Oostende) 2.30 6.30.
Zondags geen dienst.
STOOMTRAM WALCHEREN
Van Middelburg
6.40, 9.23, 12.18, 2.58, 5.28, 8.18, 11.18
Van Vlissingen (station):
6.37, 9.20, 12.15, 2.55, 5.35, 8.15, 11.15.
Van Domburg naar Aliddelb. en Vliss.
5.10, 7.55, 10.40, 1.35, 4.15, 6.65, 9.37.
GOES-DORDRECHT-ROTTERDAM.
Schroefstoomboot „Admiraal De Ruyter".
Van Goes.
Zondag 13 3.
Van Rotterdam.
(Het eerste getal achter een datum
is afvaart van Zierikzeehet tweede getal
is afvaart van Rotterdam
Donderd 17
Zondag 20
Donderd. 24
Zondag 27
Donderd. 31
8.—
1.—
2.—
3.—
6.—
Dinsdag 15
Vrjjdag 18
Dinsdag 22
Vrijdag 25
Dintdag 29
11
3.—
11
7.—
11.—
IERSEKE. Wegens sterke daling van hel
getal leerlingen der beide openbare scho
len is de gemeenteraad voornemens tegen
15 Januari a.s. aan iedere ;school een
onderwijzersbetrekking op Ie heffen.
Een onderwijzeres aan school 1 en een
onderwijzer aan school 2 hebben een
schrijven in dien zin ontvangen.
STOOMBOOT TELEGRAAF.
September.
Van Rotterdam dagelijks (behalve .Maan
dag) 's inoig. 7, uur; van Antwerpen
dagelijks (behalve Maandag) 's morg. 7 u.
Vliss. Badh. v.
Zeilm
Remise
Keersluis
Souburg
Abeele
Middelburg ft.
Middelburg t'.
Abeele
Souburg
Keersluis
Vliss. Rem. a.
Zeilm.
Badh.
Van 1 AUG. tot en met 31 OCTOBER 1907. West-Europeesche of Spoortijd.
D a g e 1 ij k s
Van Vlissingen naar Hreskens vin. 5,— 7,30 9,30 vm. 11,50a) h) nm. 3,23g) en 6,15e)
Breskens naar Vlissingen vm. 5,30 8,10,— nm. 12,15a) nm. 3,50g) en 6,45
Neuzen naar Vlissingen vm. 5,7,30d)e) 10,25h) nm. 1,55a) en 4,45
Vlissingen naar Neuzen vm. 6,10 9,e) 11,50a) b) nm. 3,23 en 6,15e) f)
Van Borssele (d en vertrekken de booten ongeveer 30 minuten na het vertrek van
Vlissingen of Neuzen.
Woensdag v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm. 7,50. v. Hoedekensk. n. Neuzen vm. 8,30
a) Deze reizen worden des Zondags niet. gemaakt.
Bij vertraging van trein 11,44 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en
Neuzen ten hoogste 5 minuten wachten.
Bij vertraging van trein 6,09 kunnen de booten naar Breskens, Borsselen en
Neuzen ten hoogste 20 minuten wachten.
Op deze reis wordt te Borsselen niet aangelegd.
Deze reizen worden des Woensdags niet gemaakt.
Deze boot legt te Borssele alleen aan op de Weekdagen van 16 April31 Aug.
Op deze reizen wordt geen vee vervoerd.
Op de Zondagen van 1 Juni tot 2 September kan de boot. van 10,25 uit Neu
zen ten hoogste 30 minuten wachten
b)
d)
e)
f)
g)
h)
Stoomtram Vlissingen—Middelburg.
1.15
2.45
4.15
5.50
7.55
9 30
11.—
4 40
5 50
11.15
4.45
5 55
8.10
9.45
4.50
6.—
8.15
9 50
11.20
4.55
65
8.20
9 55
11.25
5.10
6.20
8.35
10.10
11.40
5.15
6.25
8.40
10.15
11.45
5.30
6 40
8.55
1O.30
12.—
5 35
6.45
9.—
10.35
12.5
5.40
6.50
9.5
10 40
1-2.10
5.45
6.55
9 20
10.55
12 25
11.50
11.55
12
12 5
12.20
12 30
12 50
12.55
1.—
12.30
12.45
12.50
12.55
1.10
1.15
1.35
1.40
145
1.55
1 30
1.35
1.40
1 55
2
2.20
2 25
2.30
2.—
2.15
2.20
2.25
2.40
2.45
3.5
3.10
3.15
3.25
3
35
3.10
3 25
3.30
3.50
3 55
4
3.30
5.—
6.55
3.45
4.30
5.15
6.5
7.10
3.50
4.35
5.20
6'10
7.15
3 55
4.40
5.25
6.15
7.20
4.10
4.55
5.40
6 30
7 35
4.15
5.—
5 50
6.55
7.50
4 35
5.20
610
7.10
8.30
4 40
5.25
6.15
7.15
8.15
4.45
5 30
6.20
7.20
8.20
4 55
6 30
8 35
7.50
8.5
8.10
8.15
8.30
8 50
9.10
9.15
8.50
9.5
9.15
9 20
9.35
9.40
9.55
10.—
10 5
9.40 10.25
9.65
10
10.5
10.20
10.25
10.40
10.45
10 50
11.05
10.40
10.45
10,50
11.5
11.10
11.25
11.30
11.35
11.40
1.10
2.40
4.10
5.45
7.35
9 35 10 20
De arbeiderstreinen 4.40 u. van Vlissingen en 5.15 van Middelburg zullen op Zou- en Feestdagen niet rjjden.
Vlissingen
Middelburg
Arnemuiden
Noord-Kraaiert
's Heei Arendskerke
Goes
K apelle Biezelirge
Vlake
Kruinii ger-Ieist ke
Krabbendijkb
Rilland - Bath
"Woensdrecht
Bei gen-op-Zoom 5.32
"Wouw 5.44
Roosendaal 5.56 A.
Breda
Rotterdam (DTA)
V. i"5.10 1-5-23
1 I 2
I» I»
■f6.13
5.44
6.07
7.-
9.-
3
6.17
7.08
9.09
6.23
9.16
9.24
6.35
9.31
6.43
7.21
9.39
6.49
9.50
6.55
9.57
7.01
10.02
7.10
10.12
7.17
10.19
7.30
10.32
7.50
8.01
10.42
7.58
10.51
6 44
8J 6
8.17
11.-
7 32
8.33
8.46
11.26
7.57
9.38
9.38
12.43
12.05
12.16
12.23
1-2.31
12.38
12.47
r 12.55
1.02
r 1.07
r 1.16
1- 1.22
1.34
1.43
1.51
1.5
2.27
3.50
1.07
1.15
1.35
1.46
2.11
2.27
3.01
3.50
2.03
2.14
2.23
2.30
2.41
2.50
3.03
3.12
3.21
3.30
4.30
4.40
4.46
4.58
5.05
5.12
5.18
5.23
5.32
5.38
5.50
6.-
6.08
6.1
6.46
-j-8.12
•|-6.45
4
M S
.-■P
7.12
7.24
7.36
6.55
7.36
7.04
7.46
7.53
8.01
8.08
7.22
8.17
8.25
8.32
8.37
8.47
8.54
9.07
7.57
9.20
9.29
8.10
9.40
8.37
10.56
9.29
11.36
Rotterdam (D. P.)
Breda
Roosendaal
Wouw
Bergen op Zoom
Woonsdtecht
Rilland - Bath
Krabbendijkü
Kruin.-Ierseke
Vlake
Kapolle-Biezel.
Goes
's H. Arendskerke
Noord-Kraaiert
Arnemuiden
Middelburg
Vlissingen
4.58
5.11
5.22
4.25
6.17
6.42
6.52
7.05
7.14
7.26
7.32
7.43
7.48
7.69
8.09
8.17
.24
.33
8.43
8.52
8.06
8.47
8.57
9.06
9.15
9.45
9.52
10.01
10.06
10.14
10.30
11.39
11.47
11.56
12.03
12.12
806
8.00
8.58
8.06
8.(6
9.40
-|- 9.16
9.39
10.21
9.48
9.58
10.37
10.07
slO.19
s 10.26
s 10.35
sKUl
slO.47
10.54
11.14
11.01
11.13
11.20
11.35
+10.20
11.28
11.44
11.20
2.36
4.18
5.20
12.50
3.19
5.52
6.27
1.21
3.56
4.05
6.20
7.-
1.30
4.15
6.33
7.10
1.39
4.13
4.25
6.44
7.20
1.47
4.34
7.29
1.58
4.47
7.42
2.04
4.54
7.49
2.13
5.04
7.59
2.18
4.38
5.09
8.04
2.28
5.20
8.13
2.37
4.49
5.29
8.24
2.45
5.37
8 32
2.52
5.45
8.45
3.-
5.53
3.07
5.09
6.01
8 54
3.16
5.16
6.09
9.02
9.28
9.55
10.8
1U.Ü1 A.f»A i u.ux
8.17 11.- 1.59 2.27 3.30 6.17 7.36 8.10 9.40 I Arnemuiaen
8.46 11.26 2.27 3.01 6.46 8.37 10.56 Middelburg 8.43 12.03 11.2011.351 3.07 I 5.09 I 6.01 I 180410.281
9.38 12.43 3.50 3.50 i 1 -j-8.12 l 9.29 11.36 VlissingenA. 8.52 112.12 -j-10.20 11.28 j 11.44 3.16 5.16 1 6.09 I 1 9.02 i 10.36 tl0.50| 11.02 1+11.1°
aankomst der stoomboot uit Queensboiough af. 1, 2 en 3 Vervoeren reizigers van Vlissingen en van Engeland. 1 Vervoert reizigers ook van Roosendaal naar Hamburg, Z Duitschl
Boxtel. 2 Vervoert reizigers richting Berlijn en Dresden en naar Nederland via Tilburg (richting 's Hertogenbosch). 3 Vervoert reizigers naar België en naar Nederland via Roosendaal-
- vnnr dB7.e stations, s) Neemt Dinsdag in deze stations geen reizigers op voor Goes (loco). I>. Alleen tegen betaling van 10.60 voor minder on van 11.20 voor meer dab
'V PrPAn 3e kl 1 2 3 en 4 Wachten de aanKomsi uei öLuumuuuu um KT
- j r> .1 flenQriiinip.Vttiid.
i aofl 7, wal uwe. r) iNeeiiib ïmiauag «o wwuuj,-" j
50 kilometer. Voor Nederland en Belgie in Greenwich»4)d.
1 nn 4 Wachten_de_aankömsirder stoomboot uit Queensboiough af.
rftizicflr» richting Beilun en
Van Terneuzen
Sluiskil
Philippine
Sas v. Gent
Selzaete
Te Gent (Zuid).
6.22
7 05
12. -
12.08
12.17
12.26
12.40
1.22
5.10
5.20
5.28
5.37
5.60
6.35
+8.-
t8.10
+8.19
t8.28
+8.50
P.34
v.Gent (Zuid).
Selzaete
Sas v. Gent
Philippine
Sluiskil
Te Terneuzen
5 9,0
8.25
11.50
5.04
6 19,
9.11
12.37
+5.52
6,9,5
9.24
12.51
+6.07
6 SR
9.32
12.19
+6.15
6.40
9.39
1.06
+6.23
6.48
9.47
1.14
+6.31
7.56
8.50
9.05
9.13
9.22
9.30
v. Terneuzen
Axel
Hulst
St. Nicolaas
Mechelen
Antwerpen
Te
6.35
9.40
6.49
9.57
7.04
10.18
7.35
10.54
9.15
11.53
8.57
12.31
1.28
1.44
2.0*2
2.35
3.57
3.26
5.52
6.09
6.26
7.02
8.12
8.07
v. Antwerpen
Mechelen
St. Nicolaas
Hulst
Axel
Te Terneuzen
6.48
6.38
7.50
8.22
8.38
8.54
10.38
10.24
11.40
12.38
12.54
1.10
2.6
1.29
3.09
3.42
3.58
4.12
6.17
6.03
7.16
7.47
8.01
8.15
Alléén Maandag en Zaterdag, t Behalve op Zon- en Feestdagen.
Abonnementsprijs per S mal
Afzonderlijke nummers A c<
GEILLUS'
voor abonaé'e f 0.371/,, rod
Het is gebeurd zooals we
een beschouwing na de laatste
nü, reeds in het begin van het
mentaire jaar zijn de voorsteik I
wetherziening aan de Tweede I
gezonden.
Daarmee zijn we weer gekJ
sferen der „hoogere" politiek, I
deze uitdrukking in het ondeiB
ook klinke; want de „blap
door deze grondwetherzieninj
voorgrond geschoven is meer
grondsche politiek; politiek val
ijualiteit; het lijmstokje waaro
nige vogels van diverse,
pluimage zich broederlijk nee!
lokt door vogelaar BorgesiusJ
We zullen nog volop in de
zijn deze „schoonste uitvindinJ
met haar gevolgen te besprek"
Voor heden geven we de
voorstellen der grondwetherz^
Deze zijh:
Het veel besproken artikel
co artikel", wenscht de Rege
te doen luiden
De leden van de Tweede
den rechtstreeks gekozcj
kiezers, die de wet aanwijst.
Uit dat artikel vervallen du.
tegenwoordige Grondwet opgl
perkingen ,en aan den gewonl
wordt overgelaten, wie van de
van het kiesrecht zullen zijn
Voorts dient opmerking, <J
kei 84 is vervallen het woord
zoodat, ook, volgens het Regj
stel, vrouwen tot lid van
Kamer verkiesbaar zijn.
Volgens .art.. 85 worden dJ
Tweede Kamer gekozen vooii
in plaats zooals thans voor
Hot artikel 88 der bestaandij
bepalende, dat die Voorzitter
Kamer wordt benoemd door
vervalt.
Do veieiscbten voor het lid
van de Eerste Kamer zijn in
zelfde geworden als die, v'
maatschap van de Tweede Kar
Ook de benoeming van der,
der Eerste Kamer door den
valt, zoodat elke Kamer voor'
eener zitting haar voorzitter
Artikel 112 bepaalt, dat
Kamer het recht heeft wijizigit'
voorstel des Konings te bron
de Regeering in haar voorstel
overgenomen het voorstel der
missie om ook aan de Eerste
amendeeringsrecht toe!
Ook voor de verkiesbaarhek]
van de Provinciale Staten en
meenteraden is het kenmerk
vervallen.
oorts werd voorgesteld te
ontbinding van de Ee
mer van rechtswege
ding van de Provinci
ten gevolge heeft.
W erd dit laatste voorstel aa'
dan zouden om voor 'tooi
aandacht slechts op één punt
- do Statenverkiezingen voor
tieke verkiezingen gaan wordeij
en van ^n Ministerie zou
gen, althans veel meer afhajikej
zljn van den uitslag der
stembus.
Waardoor de kans, dat e<l
spoediger komt te vallen verg
Men stelt wel voor de zit!
er Tweede Kamer te verlengJ
laar, terwille van de vruchtbJ
den wetgevenden arbeid.
Maar die wetgevende arbeid 1
00 vijfjarige periode zJ