JVo 115. Zaterdag 28 September 1907. Derde Jaargang. Verschijnt eiken MAANOAG-JfOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. BUITENLAND BINNENLAND, UIT ZEELAND. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. G. VAN DE PUTTEN. Korte Inhoud Zondagsblad. UIT DE PERS. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes f0.76, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers A contant „0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonaé's f0.371/,, voor niet-abonné's«045 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. De kiezers in het tweede dis trict te VLISSINGEN moeten Woensdag stemmen voor een lid van den Raad. Hun zij daarvoor ten dringend ste aanbevolen de heer Platen: .Verschillende fotografieën van het Koninklijk bezoek aan Zee land komen hierin voor. Plechtige ope ning der Staten-GeneraalVorstelijk bezoek aan Veere, aan Middelburg, aan „de Schel de" te Vlissingen; op het stoomschip „Kawi";de trommeimarsch te Middelburg; op de Markt te Goes; te Koudekerke; op de stoomboot „Westerschelde"herfstda gen in het druivenlandH. M. de Koningin- Moeder te Amsterdam; de onlusten te Ant werpen; hond van gemeente-ambtenaren; Congres van oud-Katholieken met tekst. Verhaal(Mededingers. Geloof en Wetenschap. De „Middelburgsche Co urant" sprak dezer dagen van „oude geestelijke rechtbanken, die op grond van k e r k d o g- ma's veroordeelden, wat als wetenschap pelijke waarheid nu zoo onomstootelijk vaststaat als een rots". Het is weer "de oude taktiek: wanneer men iets tegen Kerk of Godsdienst in brengt, 'dan schrijft men iets meer, waar over men wel eens de klok heeft hooren luiden, maar waarvan men den klepel niet weet te hangen, en 't ergstemen schrijft dat maar neerzonder eenig bewijs. Dat is onwetenschappelijk in hooge mate. Het blad heeft zich die onwelenschapper lijkheid wél op den kerfstok moeten halen, omdat er geen enkel deugdelijk bewijs voor zijn bewering bestaat. Nooit of nimmer is door een Kerkdogma een eiikele wetenschappe lijke waarheid veroordeeld. Laat de „Midd. Crt." er één noemen. Maar wij waarschuwen vooruitLaat het blad niet komen aandragen met de veroor deeling van Galilei. Natuurlijk: er kunnen besluiten geval len zijn door de Romeinsch© Congregaties,, die verkeerd waren, maar door een d o g- m a t i s c h 'besluit is nimmer aan de we tenschappelijke waarheid te kort gedaan. Het Katholicisme heeft in een dogma nooit bv. een bepaald wereldstelsel ge- eischt. Men moet overigens wel bevooroordeeld of verblind zijn, of wel - wat gewoonlijk mede 't geval is geen kennis van het Katholicisme hebben, om te beweren, dat de Kerk tegen den vooruitgang der weten schappen is. Een geschiedenis van negentien eeuwen hebben wij tot bewijs, dat de Katholieke Kerk de wetenschappen en kunsten heeft beoefend en trevorderd en langs de rechte baan geleid. Wie dit ontkent kan evengoed loo chenen, dat de Zon aan den hemel staat. "D e T ij d" meent, dat het modernisme, ook in zijn gematigden vorm, hier te lande nooit inheemsch is geweest. Het is gebleven bij losse gedachten en gevoelens, tot een eigenlijk systeem heeft het modernistisch geliefhebber zich, voor zoover wij althans weten, bij niemand en nergens ontwikkeld. Op het privaat of openbaar katholiek leven heeft hot geen of nauwelijks eenigen invloed gehadhet ve nijn heeft niet doorgewerkt. Niet zoodra bespeurde men, dat het met een of ande ren „moderne" en met eene „vooruitstre vende" beweging falikant uitkwam, oï men bond in en liet zijn mislukten held in den steek. Een treffend bewijs van den echt gods- dienstigen zin en de Hollandsche dege lijkheid der misleide enthousiasten. Maar wat sterker voor hen pleit is, dat. bij al dat dwepen en drijven uit dienzelfden kring men moet het gaarne en danklxiar erkennen ook een krachtige beweging irf' een werkelijk goede vooruitstrevende richting is uitgegaan. Zij hebben zich wel eens vergist en zij zijn wel te ver gegaan, maar op hun credit-zijde dient geboekt, dat zij en dit is niet weinig iets, d. w. z. veel gedaan hebben, bepaaldelijk op sociaal ge bied. Het getal van de modernistisch ge- tinten was in ons land trouwens betrekke lijk zeer gering. Wij streven hier naar 'een eerlijke en onpartijdige appreciatie, en ons dunkt, dat hij, die dit doet, geen gevaar loopt om prat te gaan op eigengerechtigheid en an deren, die zich meer vergisten dan hij, maar die bij al hun werken en schrijven en spreken wellicht ook meer in de gelegen heid waren om 'zich te vergissen, zijne achting en waardeiering te onthouden. Ver der prijst „de Tijd" onze Ka,th. Soc. Actie. De „Maasbode" noemt de Encycliek: Een stuk vol van waarheid en licht. Onverzettelijk en klaar in de argumen tatie. Een meesterwerk van compositie. Glansrijk in heel de uitvoering en ont wikkeling der gedachte. Rijk en overvloeiend van menschenken- nis en velerhande wetenschap. Scherp en snijdend soms, maar altoos majestueus en hoog van toon. En dit al overspreid met den warmen gloed als van Pinkstervuur, onverschrok ken en zonder aanzien des jpersoons, als toen He Apostelen voor het eerst het dqpo- sitium fidei aan "de wereld kwamen ver tolken en de groote Apologeten den ge loofsschat beveiligden tegen de dwalingen en ketterijen der eerste tijden. En daarom, roemen wij op een Atha- nasius, als den geduchten bestrijder van 'tArianisme, wij roemen niet minder op dezen Pius, den even geduchten bestrijder van het modernisme, door hem zelf de samenvatting van .alle ketterijen genoemd. Voor deze Encycliek, een daad van Apostolischen geloofsmoed en onmiddel lijk uitvloeisel van 's Pausen goddelijke zending over de wereld, hebben wij allen als goede katholieken hem onze eerbiedige dankbaarheid te brengen. ITALIË. „Aan vreesachtige vrienden". Onder dit opschrift publiceert de „Osser- vatore Roraano" een artikel over de jongste encycliek, waarin het blad waarschuwt voer verkeerde gevolgtrekben, die sommigen door een valsche uitlegging van de encycliek zouden bunnen maken. Met name noemt het blad een vrij zun- derlinge dwaling van enkele personen, die veronderstellen dat men nu geen ge bruik meer zal mogen maken van de ver schillende uitvindingen, die in de jongste tijden zijn gedaan. „Enorme dwaasheid, hersenschimmige vrees", noemt het blad een dergelijke mee ning. En het wijst dan op de onafgebroken steeds hernieuwde pogingen door den H. Stoel in 't werk gesteld om den vooruitgang van de wetenschap te bevorderen. De „Os- servatore" maant aan 't slot dan ook de vreesachtige vrienden aan al hun angsten twijfel te laten varen. Zondagmorgen heeft kardinaal V a n n u- telli in de St. Pieter een plechtige H. Mis opgedragen, om Gods zegen af te smeeken over de feesten van het priester-jubilé van P i u s X Zondag is feitelijk het jubilé-jaar ingegaan, maar de bedevaarten die waren beraamd, zijn voor de eerste, maanden zooals men weef, afgezegd. Een nieuw staaltje van de wijze, waarop men den Paus durft behan delen, is thans weer openbaar geworden. De Katholieke Werbliedeavereeniging van het Borgo zond een telegram van hulde aan den H. Vader, toen den 20 September Paus en Kerk in 't openbaar werden be- leedigd. Dat telegram is niet overgebracht maar aangehouden, omdat het beleedigeud was voor deD Italiaanschen Staat. Ziedaar de vrijheid van den Paus in het huidige Italië. Francois Veuillot geeft in den U n i v e r s weer een aardig beeld van hen die meenen, dat de Paus met de Encycliek feitelijk de Kerk en het Geloef in gevaar zou brengenzij gelijken op een dwaas, die, over boord in zee kijkend en de vis- schen ziende spartelen, hen met afkeer of met medelijden zou toeroepenpast toch op, ge zult verdrinken. De Kerk sterft niet maar leeft te hooger naarmate zij zich verdiept in het bo vennatuurlijke. Intusschen schijnen er nog te wezen die zelfs in t licht der encycliek, dat hen be straalt blind blijven voortgaan op den weg die van de waarheid afvoert. Volgens de Rivista di Cultura zijn de moder nisten van meening, dat de jougste Ency cliek des Pausen voor den vooruitgang der wetenschap onder de Katholieken een groote hinderpaal vormt. Ze schijnen waarlijk beter te weten wat voor de Kerk en hare kinderen nuttig is, dan Christus' Stedehouder het weet Anderen, zooals abbé Naudet, durven schrijven, dat hetgeen zij geloofden en leer den niet de minste betrekking heeft met de veroordeelde leerstellingen. FRANKRIJK. Te Erves ie Moutier had onlangs een feestje plaats gehad. Na afloop daarvan wilde het gezelschap eens een kleine wan deling gaan maken en zoo kwamen ze laDgs de parochiekerk. Eens binnen kijken, een der dames ging aan het orgel zitten en het gezelschap zong: „de Carmagnole" De kerk is buiten gebruik van den eeredienst gesteld. De bisschop van Versailles, mgr. G i b i e r heeft het plan gevormd om overal in zijn bisdom nieuwe gebouwen te stichten, waarin de godsdienstige plechtigheden verricht worden. Het moeten maar eenvoudige huizen zijn, zeer weinig verschillend van de gewone, en wat de groote betreft geheel over. en- komstig het zielenaantal der gemeente. In die nieuwe gebouwen moet de pastoor zijn kudde nauw om zich verzamelen aan den voet des altaars. Ze moeten des winters verwarmd knnnen worden. De bisschop zegt: „Als ons volk bekeerd zal zijn, als wij het weder het geloof der vorige eeuwen gebracht zullen hebben, zal het volk ter eere van Jesus Christus weer groote ka thedralen gaan bouwen." Hij wil ook alle voorzorgen nemen tegen diefstal van den Staat en daarom die nieuwe kerkgebouwen particulier eigendom laten blijven, evenals de H. Vaten, die niet meer aan de Kerk geschonken, maar in bruikleen gegeven moeten worden. Bedroevend is het te zien, wat vele priesters al moeten doen voor het dage- Ijjksch brood. Een aantal Fransche pastoors zoeken in beroepen, bedrijven of ambachten hulp bronnen van een bestaan, waarvan zij door de Scheiding verstoken zijn. Verschillenden wijdden zich aan do vogelkweekerij, zooals de pastoor van Castelnau-Bretenaux. Ande ren houden hoenderkweekerijen en konijnen fokkerij, terwijl de pastoor van Oelon han del in huisjesslakken drijft. De pastoor van Labourgade begint naam te maken met zijne confituren en ganzen- pastei; de pastoor van Pannonie is kunst draaier die van Averdon maakt rijwielen en naaimachines, die van Mayet-de-Mon- tagne en van Serriera op Corsica vervaar digt gashouders voor acetyleen en projec tielantaarns. De pastoor van Maurage is slotenmaker. Een der meest onder de geestelijkheid beoefende industrie is die van de horloge makerij en juweelinlegging; zeven pastoors houden zich daarmee bezig. De pastoor van la Cadiere is kleermaker, die van Negron behanger, een tiental van hunne collega's breien kousenen jachtvesten. De pastoor-deken van Hericourt is typograaf gewordendie van Salvetat fabriceert en veloppen nog een aantal andere pastoors zijn boekbinders, velen zijn fotograaf. De pastoor van St. Paul leeft van zijn penseel en de pastoor van Magnies-Reigens is beeld houwer. Het is heldhaftig, maar het is een onge zonde toestand, dat priesters voor hun eigen stoffelijk bestaan moeten zorgen in plaats van voor de zielen van anderen. Treurig is ook de vooruitgang, dien de anti-militairistische propaganda maakt. Op de straten wordt overal verspreid een stuk, waarop men o.m. deze stelling kan lezen„Het is beter een Fransch generaal te dooden dan een vreemden soldaat." Waarom dat eigenlijk beter is vernemen we niet Zelfs in het pas geëindigd convent der vrijmetselarij is met ontrusting over deze propaganda gesprokende consequenties van eigen beginselen en eigen gedrag aan vaarden past dezen heeren niet. RUSLAND. De terroristen schijhen hun plannen tot een moordaanslag op den Tsaar nog niet opgegeven te hebben. In weerwil van de terechtstelling der hoofdschuldigen aan 't in Mei ontdekte komplot en in weerwil van de tallooze arrestaties na de ontdekking van het komplot, gaan de terroristen voort geheime bijeenkomsten ïe houden in de onmiddellijke nabijheid der keizerlijke re- siden.de. Naar men uit Petersburg meldt, is vlak bij Peterhof een geheime vergade ring van samenzweerders ontdekt, waar aan twaalf pis kozakken verkleede revo- lulionnairen en eenige studenten deelnar men. Allen werden in hechtenis genomen. Wellicht staat de ontdekking van dit nieu we komplot in verband met de oprichting van een nieuwe lijfwacht voor den Tsaar. In de gevangenis te Koepjansk hebben de gevangenen oproer gemaakt. De gevan genen waren pr op de een of andere ma nier in geslaagd uit hun cellen te komen en hadden zich verschanst in de badzaal. Vervolgens trachtten zij' de gevangenis in brand te steken. Hun opzet mislukte ech ter. De gevangeniswacht slaagde er in, geholpen door de militaire macht, de op roermakers te (bedwingen en den brand nog tijdig te blusschen. Bij het gevecht weiden vier wachters en rijf gevangenen, gedood. Hoe het met de orde in het czaren- land uitziet, kan uit de volgende cijfers blijken Van 1 Aug; tot 1 Sept. (Russische tijd rekening) werden 31 personen door de krijgsraden ter dood veroordeeld, daarvan terechtgesteld 28. In datzelfde tijdperk werden bij bot singen tusschen politie en partikulieren' gedood 309 personen, waarvan 107 po litiemannen. Verwond werden 173 per sonen, waarvan 77 beambten. Hierbij is niet gerekend het aantal slachtoffers der verschillende pogroms, en de daarbij door de „Echte Russen" gedoode joden en revolutionnairen. _Kr werden 53 praal springstoffen ont dekt en rooverijen .tot een gezamenlijk bedrag van 800.000 roebels kwamen voor. MAROKKO. Te Melilla zijn in een gevecht tusschen de opstandelingen en de troepen- van den Sultan, laatstgenoemde verslagen. De op standelingen sneden 38 hoofden af en maakten 209 gevangenen. Socialisme enGodsdienst. On der dit opschrift lezen we in „Onze Cou rant" „Bebel, op 't congres van de Duitsche S. D. A. P., had het ook over den gods dienst. Hij zelf is atheïst, maar hij heeit een ruim hart. Ziehier zijn meening „Iedereen moge gelooven, wat hij wil. Hij kan als sociaal-democraat katholiek, christen, materialist en atheïst zijn. Dat gaat geen mensch aan. Alleen, wanneer hij Vtior zijn godsdienstige overtuiging propaganda wil maken, komen we er tegen op". Is 't niet allerverdraagzaamst Naar uw overtuiging, uw godsdienstige meening vrAagt Bebel niet. Maar, o, wee als ge voor die meening uw mond open doet 1 Ge moogt ze niet verdedigen, niet aanprijzen, niet verbreiden, ge moogt er alleen over zwijgen. Ge moogt gelooven, dat Jezus Christus uw Zaligmaker is en dat Zijn bloed u reinigt van alle zonden „niets tegen 1" zegt de atheïst Bebel, met een medelij- denden glimlach. Maar wee u als ge een ander ook wilt bekend maken met het heil, dat in Chris tus is Onvolledig. We lezen tin een vrijzinnig blad van hier: „Br o ederlij k e toon. Het wordt der vrijiziimige pers nogal eens verweten dat ziji met. niet genoeg eerbied over dominees spreekt. Ziehier hoe, in de antirev. „Rotterdam mer-" van Zaterdag, de eene (po litieke) -dominee den andieren te lijf gaat. Ds, R(udolph) .haalt een stukje aan uit de door een christelijk-socialistisch pre dikant geredigeerde „Blijde Wereld" en zegt dan idaarhij „Vooral dit laatste is al geheel brutaal. Wan neer wij' niet Vermoedden, dat de dominee-redacteur geheelonthouder was, zouden wij werkelijk moeten denken, dat hij dronken was, toen hij deze straattaal neerschreef". Collegialiter I" Dit is onvolledig. Het blad had er bij moeten zeggen, dat die Chïistelijk(!)-socialistisehe predikant in de „Blijde Wereld" geschreven had, dal „Christelijk-socialisten" liever hooren vloeken dan preeken 1 Straattaal, niet? Onze Provincie zal in het volgend jaar meer geld noodig hebben en Gedeputeerde Staten stellen voor dit te vinden door verhooging van de opcenten op de gebouwde en ongebouwde eigendommen, elk met 2, en van die op de personeele belasting met 6, Dat is geen kleinigheid. Waarom niet liever opcenten geheven van de vermogensbelasting? Gedeputeerde Staten willen dit liever niet doen uit vrees dat daarin „gegoeden een motief zullen ontleenen om de Provincie te verlaten of er zich niet te vestigen." Het is de bekende redeneering van jaren her, die nog altjjd bewezen moet worden. Als hun belangen dit niet meebrengen, of het niet met hun wenschen strookt, zul len die gegoeden Zeeland niet verlaten, of vermijden voor eenige meerdere belasting. Daar zijn er reeds genoeg weggegaan, al waren er nu ook niet zulke opcenten geheven. En ons komt het veel billijker voor dat, naast vermeerdering van de opcenten op de gebouwde en ongebouwde eigendommen waarbij burger en boer zijn betrokken, de meergegoeden worden getroffen door iets meer te betalen in de vermogensbelasting dan dat nogmaals de opcenten op de per soneele belasting worden vermeerderd, welke zoovelen treffen, die nu reeds ruim schoots of eigenlijk te veel betalen moeten. Die lasten zijn waarlijk al hoog genoeg en de gemeenten-beheerders weten op dit punt de belastingschuldigen ook al meer dan draagbaar is te vinden. Met de „Midd. Ort." zijn we dit geheel eens. De Provinciale Staten overwegen nog eens ernstig het voorstel van Gedeputeer den en men doe in de a.s. October zitting liever een voorstel in dezen geest en neme dat aan. De winterdienst op de spoorwegen, aan vangende 1 October, brengt de navolgen de wijzigingen in den loop der treinen inonzeom geving: Op de lijn VlissingenRoosendaal ver trekt de -trein van 5.15 's morgens voortaan om 5.10 nit Vlissingen en die van 7.37 'savonds om 7.36. Op de lijn NeuzenMechelen vertrekt de trein van 6.30 's morgens om 6.35 uit Neuzen, 6.49 uit Axel, 7.04 uit Hulst en komt le St. Nicolaas 7.35 aan. trein van 1.28 uit Neuzen arriveert voortaan 3.57 te Mechelen, terwijl de trein die 's Zondags om 8.15 uit Neuzen naar Mechelen ver trekt, wordt opgeheven. In omgekeerde richting wordt opgehe ven de trein die 's Zondags om 7.53 uit Mechelen naai' Neuzen vertrekt, terwijl de trein, die 's avonds om 6.03 uit Mechelen gaat, te St. Nicolaas vertrekt 7.16, te Hulst 7.47, te Axel 8.01 en te 8.15 te Neuzen aankomt. De wijzigingen op de andere aansluiten de spoorwegen bepalen zich tot enkele minuten hier en daar. GOES. Er schijnen hier nog geen bladen genoeg te zijn: althans we zien aangekon digd, dat met 1 October alhier voor dq 'provincie Zeeland zal verschijnen een „christelijk weekblad in vrijzinnigen^) geest", getiteld: „Ons godsdienstig leven".

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1