lurg. KKEN Het Spook in het Keizersslot. No. 108. Donderdag 12 September 1907. Derde Jaargang. CRANE, Mint eiken MAAHDtG-, WOEXSDkG- in IMIIIMM FEUILLETON. N - R O U T S. Ochtendvoeder te Koudekerke. IGE, Goes, Oude Haven. REUZEL. 6. J. EGBERTS. 5uid-Beveland". KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. TERUG VAN BREDA. De Sociale Week. J. B. GOVAERT v. Landbouwer, Groede, L. A. CIJSOUW, en Windmolen de dijk", Groede. de kin gerust verkla- eb het gevoederd aan likens en zij doen het KADZANDSCHE i E R aanbevelenswaar- 5RT VAN LEUVEN, ig. '07. or Walcheren bi): >3 Struikelblok, van 1. M. de Koningin aid lof het opbergen rkrjjgen van eetwaren :ramen, doch tonder per kilo. f 0.64 - 0.70 n 25 K°. - 0.63 100 K°. - 0.62 - 6.40 - 0.85 - 0.60 en en Vleesehwaren. •den niet, manden en ambours. toegezonden. Interc. 519. een in Schouwen en iderpand van Effecten illijke voorwaarden. sche dienst. rdam-Gouda-Amsterdam tuischenliggende plaatsen. van GOES iddag 12 uur. AMSTERDAM orgen 5 uur. ROTTERDAM ivond 8 uur. msterdam bij W. DE tSCHURE, Kloveniers- im bij de Directie J. en te Dordrecht bij S. te Goes bjj den Agent Abonnementsprijs per 3 maandeo voor Goes f0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers A contant0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonaé's f 0.371/,, voor niet-abonné's«046 Bureau: LANGE VORSTSTRAAT^GOES. Adverientiën van 15 regeb f 0.60; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 6 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale pqjs Wegens het Koninklijk bezoek op Vrijdag a. s. zal dit Mad piet op dien dag, maar Zaterdagnamiddag ver schijnen. Wij verzoeken H. H. Adverteerders en Correspondenten hunne annonces en be richten (voor het eerstvolgend nummer) zoo spoedig mogelijk in te zenden, de berich ten vóór 3 uur. Vatten we onze indrukken samen over de afgeloopen tweede Sociale Week, zoo moeten we met dankbaarheid getuigen, dat deze hoogere ontwikkelingscursus in de sociale wetenschappen niet alleen be staansrecht verworven heeft, maar tevens voor zeer velen een behoefte geworden is. Uit alle deelen des lands, ook uit het buitenland, waren leergierigen samenger stroomd om uit de daar gegeven lessen het was te zien aan de niet-verflau- wende opmerkzaamheid en diepe aandacht meerdere kennis te putten ten opzichte van het maatschappelijk vraagstuk, dat in onze dagen rangen en standen beroert, en om in zich op te nemen de middelen, die moeten bijdragen en worden aange wend om de Sociale Quaeslie in Katho lieken geest op te lossen. Uit den mond van eminente Katholieke sociologen was daar een schat van kennis te vergaderen. Er werd niet zoozeer georeerd; men legde zich niet toe op rhetorisch effectbe jag; men hield geen propagandistische re devoeringen. Althans niet over 't algemeen. Er moge al eens een enkele spreker ge weest zijn, (b.v. dr. Nouwens) die zich door het heilige vuur zijner overtuiging liet medeslepen, om aan zijn les een tintje van propaganda te geven, men leerde toch, men verlustigde zich zelfs in zijn wel sprekendheid, en met hem nam men zich voor „kabouterwerk te verrichten", d.w.z. te werken, al zouden de anderen s 1 apen. De redevoeringen van mr. Van W ij n- bergen over het recht van werkstaking, van prof. Aengenent over het vrou wenvraagstuk en van mr. dr. Ch. Raaij- makers, S. J. waren zoo klaar- en duidelijk en weldoorwerkt, dat ze moesten in slaan. Vooral de les van den laatste over de regeling van den arbeidsduur voor vol wassenen was een meesterstuk. an le Cointre, Goes, 16.) Da gravin zelve vluchtte in een wit nachtgewaad uit hare vertrekken naar bo ven op het platte dak, waar zij naar hulp rondkeek. Hare blikken vonden echter al leen door faklcels verlichte straten, die vol waren met burgers en soldaten, welke allen dreigend de vuisten naar- haar uit strekten. De gToote hoofdpoort lag ver woest op den grond en uit het gillen van de eigen knechten hoorde zij, dat haar laatste uur geslagen had. Zij wilde niet in de handen van de rechters vallen, die haar op de pijnbank zouden leggen, en toen de eerste Keizerlijke soldaten beneden haar ^P^ltrapi naaT ^en t3ren opstegen, wilde kreten tegen haar uitstoot.end, stortte zij zich in de diepte en bleef verpletterd ?P £Tet slotplein liggen. De soldaten en het Nurnherger volk, die den Burg binnen gedrongen waren, bonden het lijk der doode gravin aan touwen, legden de doode op een kalfsvel en sleepten het naar de vildersplaats, waar zij. de overblijfselen onder den galg begroeven. Van den vreem den nader hoorde men nimmermeer wat en hel blijft onzeker of hij wel ooit iets van het vreeselijke lot van zijne geliefde vernomen heeft. En 't verheugt ons, dat we in „de Tijd" lezen, dat dit blad deze redevoe ring uit praktisch oogpunt van de belang rijkste der heele Sociale Week houdt. Wij vinden haar de beste. En het verwonderde ons dan ook vol strekt niet, toen we hoorden dat de ver slaggever van „het Volk" o.a. na deze rede moet verklaard hebben, niet te weten, dat door een Kath. Socioloog aldus over deze zaak werd gedacht. Dat er al 'ns een enkele spreker niet „meeviel", of mogelijk niet goed gedispo neerd was welke Nurks zal daaruit, een wapen smeden tegen het voortreffelijk werk in zijn geheel? Nietwaar, wij Katholieken, we zijn geen sloopers; en al moge het te zijner tijd nuttig zijn het fijne rapier der kritiek te hanteeren, bij mannenwerk, als we hebben te hooren gekregen te Breda, past in onze knuist slechts troffel en cement. En daarom ergere men zich niet b.v. aan de uitdrukking van paterVanden Eisen, die, toen hij .een kwart uur, vóór de tijd verstreken was, zijn rede eindigde met de opmerking: „fk ben 't moe, en gij (hoorders) niisschien nog meer". Natuurlijk had de Pater met deze ont boezeming ongelijk, vooral tegenover een auditorium, dat van heinde en verre ge komen was, om van hem te loeren, en nu wel ietwat „paf" moest staan, maar desalnietteminwie zaL durven be weren uit de rede van dezen Boerenbonds man niets te hebben geleerd? Wij althans hebben geen enkele rede aangehoord, waaruit we niet geleerd hebben, al waren het maar statistieke ge gevens, zooals de Capucijnerpater Emma nuel gaf. Wel niemand dan ook kan betwisten, dat er van deze Sociale Week voor zeer velen is uitgegaan groote ontwikkeling op Sociaal-economisch gebieddat deze Week de kennis van d© Sociale Quaestie niet zou hebben verbreed. Zeker, bij meer dan een les zullen hoor ders tegenwoordig zijn geweest, voor wie het onderwerp te zwaar was, te diep ging, te hooge vlucht nam. Maar ook voor deze kan de bijwoning der lessen niet geheel onnuttig zijn ge weest. Want, mannen van goeden wil als zij waren, zal het daar verkregen inzicht in hun betrekkelijke onwetendheid deze man nen hebben geprikkeld om de studie van het Sociale vraagstuk ter hand te nemen, De Keizer gaf aan het leen van Nurn- berg een anderen graaf en van lieverlede werd het zonderlinge voorval vergeten en alleen in stille avonden, als de burgers om de tafel zaten, vertelde nu en dan de een of ander van de Burggravin Katha- rina von Hoheneck, dat monster van eene Vrouw. Doch eindelijk had er plotseling een nieuwe geschiedenis plaats, die eens klaps al die verschrikkelijke voorvallen weder in het geheugen terugbracht. In den Burg van Nurnberg vertoonde zich eene witte vrouw, die in een lang, slepend gewaad door de gangen schreed en luide klaagtonen uitstiet. De wacht had haar be spied en gezien, dat zij de wenteltrap1 naar het platte dak opzweefde, en dan zich over de borstwering heenboog, juist daar, waar de Burggravin Katharina, naar omlaag stortte. De verschijning geleek wat grootte en gestalte aangaat sprekend op de vildersplaats hegraven misdadigster. De commandant van den Burg was een vast beraden man, die terstond het spook energiek aantastte. Men verhaalt, dat ook hij eene ontmoeting met de Witte, vrouw had, doch den volgenden morgen vond. men hem met gebroken nek op het slot plein liggen. Het zeldzaamste daarbij' was, da.t op zijn voorhoofd zich vijf brandvlek- ken vertoonden evenals hadden hem de gloeiend® vingers van eene hand aange raakt. Nog tweemalen moet zich dan do witte vrouw vertoond hebben. Nadat zij voer de derde maal zich door de wachten althans de belangstelling er voor hebben gewekt en levend houden. En zoo zal het mogelijk zijn, dat deze, een volgend maal, beter beslagen, ook meer vruchten plukken, of, om in het beeld te blijven, zullen smullebaarden van „het neusje van den zalm", zooals „de Tijd" do Sociale Week terecht betitelde als de uitnemende werkzaamheid der K. S, A. In het Noorden des lands zal het volgend jaar de Sociale Week gehouden worden. In welke plaats, is nog niet vastgesteld. De keuze is natuurlijk aan het Centraal- Bureau ten volle vertrouwd. Maar, durven we vragen, zou het niet wenschelijk zijn, in 1908 de Sociale Week te Amsterdam te houden, de gemakkelijk te bereiken hoofdplaats, waar zoo talrijke Katholieken wonen, die nog heter dan de vooraanstaande Katholieke inwoners van Breda hoe is. 't mogelijk 1) van hun belangstelling zullen doen blij ken? En dan iels later, zóó dal de sluiting valt op den dag, waarop onze Paus Pius X zijn gouden priesterfeest zal vieren. De dag van 18 September 1908 zou o.i. ongetwijfeld bijzonder waardig zijn om de volgende Sociale Week te. besluiten, tot huldiging van den Paus, die alles in Christus wil herstellen. Arbeidsduur van volwassenen. Spreker pater mr. dr. Ch. Raaymakers S. J. Spreker begon met te zeggen, dal hij 't alleen zou hebben over den arbeidsduur van volwassen mannen, niet vrou wen, daar eerstens de tijd te kort is en daar het vervolgens toch ons. streven moet zijn den arbeid van volwassen vrou wen af te schaffen. Bij de bepaling der arbeidsduur van vol wassen mannen moet in 't oog gehouden worden lo. dat de arbeider is individu 2o, dat hij is, of althans kan zijn huis vader; 3o. dat hij is lid der gemeenschap. Als individu moet de werkman zijn Christen en moet hij in staat gesteld wor den zijn plichten van den godsdienst te vervullen. Zou 't ook niet wenschelijk zijn dat de werkman veelvuldig©!- in de week de H. Mis kon bijwonen en de H. Commu nie ontvangen? Of is het Decreet van Pius X over de veelvuldige H. Communie alleen geschreven voor vrouwen en kapitalisten? (Applaus). De werkman moet ook als huis vader de plichten van zijn huisgezin kun nen vervullen. Als lid der maatschappij is het gewenscht, dat de arbeider tot meer bespied waande, toen zijl uit do slaapkamer van den Burggraaf zweefde, werd zij! in lgngen tijd niet meer gezien. De graaf echter stierf den volgenden dag en zijne laatste woorden waren: „Ik zag in den afgeloopen nacht de doode gravin Katha rina von Hoheneck, in het witte kleed, dat zij droeg, toen wij het slot bestormden en zij zich van het dak wierp. Zij kondigde mij den dood aan en uithare klagende geluiden vernam ik, dat zij tot boete voor haar misdaad tot aan den jongstcn dag als witte vrouw door de halten van die slo ten rondwaren moest, wier bewoners tot hare familie of tot die van haren heimelijk geliefde behoorden. In den Burg van Nurn berg maakte zij een begin. Dat, Uwe Majesteit, is de oudste geschiedenis van de Witte vrouw, die ve len zelfs tot rijk der verdichtingen, willen terugwij'zen en beweren, dat de gra vin Katharina von Hoheneck een natuur lijken dood is gestorven. De groote meer derheid echter houdt yast aan de oude sago van de Witte vtouw. Ook hier in den Keizerlijken Hofburg .moet het spook zich meermalen vertoond hebben en tel kens volgde er pen sterfgeval. De hofarchivaris zweeg wederom en keek naar den Keizer heen. Deze lag met gesloten oogen in den leuningstoel en scheen pver het gehoorde na te denken. In de pauze, die nu ont stond, vernam men he,t rollen van den donder en Jiet inslaan van een bliksem- ontwikkeling kome. Een werkman, die niet ontwikkeld is, loopt groot gevaar zijn ge loof te verliezen. Daarom eischen we volks ontwikkeling. Maar volksontwikkeling eischt weer beperking van arbeidsduur. Een maximum van arbeidsduur vast te stellen voor alle tijden en alle plaatsen is niet mogelijk. Wel zijn ongeveer alle katho lieke sociologen het eens, dat de arbeids duur de tien uur nooit mag overschrijden, hoewel in verschillende gevallen het maxi mum nog lager zal moeten gesteld'worden. De arbeidsduur moet geleidelijk worden teruggebracht, niet in eens. Als bijv. de arbeidsduur in eens van 12 tot 8 uur wsrd teruggebracht zou dit zeer demoraliseerend op de arbeiders werken en de industrie zou zeer groote schade lijden. .Verkorting van arbeidsduur heeft veel tegenkanting .uit economisch oogpunt. De arbeiders meenen 'dikwijls, dat de loonen lager zullen worden, de ppfroons vreezen dat de opbrengst van de productie minder zal 'worden. Echter een bewezen feit is het, dat de arbeidsduur aanmerkelijk kan verkort worden in den tegenwoordigen tijd, zonder dat de industrie schade lijdt. Bij korter arbeidsduur werkt de arbeider gesta- diger en beter en wordt de arbeid dus intensiever. Pauze, Moet de verkorting van arbeidsduur overgelaten worden aan het particulier ini tiatief of moet de Staat tusschenbeide tre den? Spreker wilde aantoonen dat de Staat tusschenbeide moest komen. De patroons zullen 't gezamenlijk nooit doen, want niet onmiddellijk brengt verkorting van arbeidsduur voordeel aan. Men doet 't ook niet, omdat anderen 't eveneens niet doen, omdat de arbeiders toch pi genoeg vrijen tijd hebben, zooals men zegt omdat de mensch van natuur vasthoudend! is, enz. enz. Evenmin zullen de arbeiders verkorting van arbeidsduur kunnen bewer ken. De arbeiders over 't algemeen zullen niet strijden voor verkorting van arbeids duur, wel voor verhooging van loon. Daarom is 't taak van den Staat verkor ting van den arbeidsduur te bewerken. Want verkorting van arbeidsduur is nood zakelijk voor 't algemeen welzijn. In Frankrijk is 10 Juli 1906 een uitstekend wetsontwerp ter beperking van den ar beidsduur tot stand gekomen, Over ,t alge meen schijrét 't het beste een maximum ar beidsduur per week vast te stellen, daar dit grooter vrijheid geeft aan de industrie. Sommigen achten 't voor een volwassen man vernederend, dat de Staat ter be perking van arbeidsduur zijn beschermen de hand over hen uitstrekt. De volwassen man moet zichzelf kunnen redden. Maar waarom moet de werkman be schermd worden tegen diefstal, tegen mi croben, tegen burengerucht enz. en niet tegen den verderfelijken invloed die op 't physiek en moreel gestel van den werkman door overmatigen arbeidsduur wordt uit geoefend Anderen beweren dat door beperking van arbeidsduur de loonen zullen stijgen straal. Zacht rinkelden <ie vensters en nu richtte de Keizer zich een weinig op. Genoeg, zeide hij met een ietwat bedrukte stem, terwijl zijne oogen eene starre uitdrukking aannamen. Het loopt tegen middernacht, weldra zal de klok daarbuiten beginnen te slaan. Nog ééne vraag, eer ge heengaat, archivaris Hoe heette de vreemde ridder, die deze burg gravin Von Hoheneck, zij het dan ook in direct, tot haai' wreede misdaad aandreef? Do hofarchivaris was reeds opgestaan en had zijn boek toegeslagen. Hij draalde met een antwoord, toen een bevelende blik van den Keizer hem trof. Wordt de naam van dezen ridder nergens vermeld, Dominikus? Gij' zet een gezicht, alsof gij' dien zeer wel kendet. Uw© Majesteit, zeide de archivaris langzaam en met een zekere- vrees, het w.as Theoi van Vlaanderen, genaamd de „IJzeren spoor". Eensklaps teekende het gelaat van den Keizer een hevigen schrik. Zijne handen tegen de tafel steunend, staarde Frans I den archivaris aan, als had hij' deze niet goed verstaan. Theo van Vlaanderen? De broerier van mij'n grootvader? Vergist ge u niet, Dominikus Majesteit, aldus staat in de oude kro nieken te lezen. Do Keizer kreeg weder zijn zonderlinge kalmte terug en maakte met de rechter hand een gebaar, ten toeken dat Domi- (patroons) of dalen (arbeiders), of dat de concurrentie met het buitenland onmoge- jjjk zal worden. Beide beweringen berus ten op de valsche meeniiig dat de produc tie zal verminderen. De landen met kor ten arbeidsduur staan niet achteraan wat 3o ontwikkeling der industrie betreft. Om échter fn ons land een wettelijke beperking van den arbeidsduur tot 8 uur wt stand te brengen, zou "een onrecht matige belemmering der vrijheid zijn. In Frankrijk hebben de fabrieken van den staat met achturigen arbeidsdag geen roos kleurige resultaten opgeleverd. Het zou on verantwoordelijk zijn, onze industrie aan zulk een gevaarlijke proefneming te wagen. Wij moeten ons wachten voor twee uiter sten. Paul Lafargue, een zeer gematigd socialist, beweert in Loi de la Paresse dat de arbeidsduur na den triomf van het socialisme niet langer zal zijn dan 3 uur. Dat is overdreven. Stelten wij als eisch den tienurigen arbeidsdag. (Langdurig ap plaus). Godsdienst en Sociaal-Demokratie. Spreker: de heer A1 b. van der Kallen. De grondslag der moderne sociaal-de- mokratie is het historisch materialisme, dat is de materialistische geschiedenisbe schouwing van Marx en Engels. Spreker noemt verschillende schrijvers, die zulks bevestigen, Cathrein, Engels, Kautsky en Bernstein. Welnu, dit hist, materialisme is met den godsdienst absoluut in strijd. In den regel beweren de sociaal-democraten, dat het hist. mat. veel onschuldiger is dan het wijsgeerig materialisme, gelijk o. a. de heer 'Schaper gepoogd heeft te bewijzen in het bekende Sinterklaas-debat met Minis ter Kuyper in 1901. Spreker toont aan, dat hist, materialisme geen ander stel sel is dan het wijsgeerige; slechts is op het stelsel een nieuwe methode toegepast, do dialektiek Van Hegel. Marx en Engels, die oorspronkelijk aan hangers van Hegel zijn geweest, hebben diens idealisme, de leer, dat Idee en rea liteit hetzelfde zijn, laten varen Voor het materialisme van Feuerbach. Als een „be vrijdend stelsel", schreef Engels, ver scheen het materialisme van Feuerbach. Maai- dat was niet genoeg ter verklaring, „dat de geschiedenis pen proces is in voort durende wording". Marx en Engels, schrjjft Bernstein bleven niet staan bij het na tuurwetenschappelijk materialisme van Feuerbach, doch ontwikkelden met toepas sing der dialektiek van Hegel hun theo rie van het historisch materialisme. Uitvoerig stelt spreker nu vast, dat het hist, materialisme niets anders is dan het zuivere materialisme, waarop de dialekti- sch© methode, dat de geschiedenis zich ontwikkelt door het worden ©n vergaan van tegenstellingen, is toegepast. Maar- het stelsel 'blijft materialisme. Alles is stof in de wereld en dat Marx deze stof zich bewegen laat door bepaalde oorzaken, stoffelijke ekonomisch© oorzaken, veran dert niets aan het materialistisch karakter van het stelsel. nikus gaan kon. Deze boog diep oil verliet de kamer. Juist toen Dominikus biji den ingang van zijne woning van den kamer dienaar afscheid nam, sloeg het midder nacht. Anna sliep in elk geval al sinds gerui- men tijd, gelijk de vader aannam, want slechts een klein lampje brandde in den hoek van het voorhuis. Dominikus luisterde oenige minuten aan de deur van zijne dochter; toen echter alles stilbleef, knikte hij' voldaan en trok zich in zijn eigen kamer terug. Hij trachtte echter tevergeefs om in te slapen. Zijne zenuwen waren door het bezoek bij den Keizer te zeer overspannen. Hoelang hij1 daar in het donker had gelegen, zich on rustig van de eene zijde op de andere zijde werpend, dit wist hij zelf niet, toen plotseling een zeldzaam geluid zijn oor trof. Wel had het onweer opgehouden, gelijk men er gemakkelijk uit kon hooren, doch nu klonk het, als kraakte er daar ginds in het slot een schot. De oude man richtte zich niet weinig verschrikt op en luisterde. Een donderslag viel kort daarop en toen hoorde hij eene gillende stem, die echter weldra wegstierf. Door eene vreeselijke ontsteltenis aangegrepen, stormde hij naar de kamer zijner dochter en stiet met ge weld de deur open. Het bed was leeg, op de tafel brandde een klein lichtje. Van Anna was echter nergens een spoor te ontdekken. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1