No. 107. Dinsdag 10 September 1907. Derde Jaargang. Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. T Z A K E N. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. De Sociale Week. t partijen het eens zijn, tract er is, dat de vrede at moet men dan doen? redo g t. e e k e n d wor- eonlract met alle voor- Schrift e 1 ij k worden rite vage uitdrukkingen orden vermeden. Daarin I gewaagd worden over ■ringen aard". Over zoo'u 'slie ontstaan, lig, dat. de hoogte van 'enomen en dat weder- eerlijlk wordt, nageleefd, i vakvereaniging moet. ten, dal. ze hot vak be vitten patroons geen colt. luiten. Tevens is 't een reereonigingen, dat. men er het. sta.ndaardloon sta, arbeid. coll. overeenkomst, ge- deze niet zoo spoedig geschillen te voorkomen a b r i e k s r a. d e D, een Lg uit ,het personeel, en geven oen goed con- troon en personeel, mdpleegd worden bij hel i reglement, en toezicht ïaleven ervan. in een meer uitvoerige die fabrieksraden, geeft waarom de soc.-demo- -tfrt, en weerlegt deze r. de vraag, wat er bij en gedaan. Hij1 omschrijft 1 der geschillen, en geeft ter oplossing Scheids- eten worden in het. leven beter, dan dat men naar ;r ,gaat. n .staande buiten, of collectief arbeidscontract die in het buitenland beproefd, maar die hier tien kunnen worden door- hier Ie lande de organisa- ils daar. buiten!andsche inrichtin- invoeren, men zou hier au kunstmatige scheppin- nog Ie ver vooruit zijn. n we (leze lotsverbetering Ie Middelburg heeft giste- vegens 0. S., 20 jaar, Bchoen- Middelburg tot 1 maand in A J. JL, 11 jaar en J. beiden zonder beroep te tot een berisping, subs, ichool wanneer zij na 2 jaar uldig maken i n g A. M., 34 jaar, voer- 20 jaar, werkman te Hulst ideu en de 2e tot X maand en A. v. d. P., 26 jaar, elande tot f7 boete subs. ng en wederspa n- I. V., 26 jaar, timmerman ;ië) en C. L. d. N., 26 jaar, oei (België) de le tot li sstraf en de 2e tot f 10 agen hechtenis ligheid: P. P. d. P, Boschkapelle tot 14 da- raf g van een ambte- >1 jaar, landbouwersknecht (Camperland) tot 14 dagen n handelingen door l a r A. P. B., 33 jaar, Vtissingeu tot 14 dagen k e n J. B., 53 jaar, koop je (Kuitaart) beklaagd van ^berichten- ddelburg, 5 Sept. 1907. kt was heden een ruime waren als vólgt: e voor: jarige tarwe f 9.-— i tarwe f7.50 a f8.pei' gge 16.a f 6.25nieuwe A f 5.25haver f 0.4 oonee f Af tuin- f0.witteboonen gelezen oruine boonen ronde f 0.— Inge f 0.A f 0.kroon- flO.— a f 11.— koolzaad i; karwijzaad f 16Per |iij staat is de prijs p. H.L. marktzetters, handelaren. 1 f0.626 por '4 kilo. per 100 stuks, ieeuwsche Landb. Maatseh. i f0.623 per '4 kilo. per 100 stuks. Aardappelen Zeeuwscbe f2,80; idem bsnte f 1.75 RUSSINGEN, 6 Sept. kilo f 0,65. 104 stuks. ZIERIKZEE. 5 Sept. 0,80 cent per halve kilo- fl,I5 de 26 stuks. HE ZEEUWSCHE COUP Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes 10.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers A contant 0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonaé'g f0.371/,, voor niet-abonné's>.045 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 6 regels voor 2d Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Wegens het K o n i n k 1 ij k bezoek op Vrijdag a. s. zal dit blad piel op dien dag, maar Zaterdagnamiddag ver schijnen. De vrouwenbeweging (historisch) door Mr. P. J. M. Aalberse. Wij mannen van de kath. soc. actie worden soms versleten voor mannen van pure theorie, maar wij kunnen toch ook wel eens practisch zijn. En toen na de sociale week aan verschillende personen gevraagd werd, wat zij op deze sociale week gaarne besproken zouden zien, kwa men er zeer velen met het verlangen ook het vrouwenvraagstuk te behandelen. Het blijkt steeds duidelijker dat wij in onzen tijd staan voor een breed© krachtige vrouwenbeweging. Sprekers taak is het vrouwenwaagstuk historisch te beschou wen. Spr. wil beproeven, uiteen te zetten het wezen der moderne wouwenbeweging als zijnde voortgekomen uit het moderne vrou wenvraa gstuk Het wouwenwaagstuk is een onderdeel van het sociale vraagstuk en ten deele van het arbeidersvraagstuk. Immers het is airereerst ontstaan tengevolge van de doorwerking der antichristelijke ideeën se dert de Renaissance in Staat en Maat schappij, Door het samengaan van twee oorzaken, do ontwikkeling van de ideeën en de ont wikkeling der feiten is de sociale kwestie ontstaan. De groote uitvindingen van stoom en electriciteit, fabriekswezen, de wereldhan del enz. heel deze maatschappelijke ont wikkeling was de vruchtbare bodem, waar op 't individualisme welig tierde. Het indi vidualisme bracht de wouw in de fabriek en was aanleiding tot het wouwenvraag- stuk. In het Romeinsche Rijk werd in den oudsten tijd het huwelijk hoog gehouden; de vrouwen geheel staande onder de macht van den man, streefden naar verbetering. Het nieuwe huwelijk in den Romeinschen tijd was eigenlijk een eenvoudig contract, waarhij men zich verplichtte tot wederop- zeggens toe met elkander tie leven. Op zulk een wijze blijft er van het huwelijk niets over. Het katholicisme Eieeft de vrouw uit hare vernedering opgeheven om haar de eer volle plaats te geven, waarop natuur en openbaring haar gesteld had. In de middel eeuwen tot aan de reformatie wanen het de kloosters, die de vrouwenkwestie op- losten. In de reformatie is Luther in zijne teer over het vrouwenvraagstuk, steeds meer en meer afgeweken van de kath. beginselen. In 'bepaalde gevallen achtte hij' zelfs bigamie niet ongeoorloofd. Ook in econo misch opzicht ging de positie der wouw in de 16e (eeuw achter-uit. Door de 18e eeuw naderen we de Fransche Revolutie. Het bederf aan het hof en in de hoog© kringen is genoeg bekend. Na Luther heeft misschien Jean Jacques Rousseau den meesten invloed uitgeoefend. Maar dq man nen der revolutie, die de rechten van den mensch moesten vaststelten, vergaten de wouw. V an Frankrijk sloeg de vrouwenbeweging over naai' Duitschland. Spr. wijst op Kant en Hegel, die pen grooteu invloed op de vrouwenbeweging hebben gehad. Het ge volg dier beginselen was, dat er spoedig over de emancipatie der vrouw gespro ken werd. Nadat de emancipatie-ideeënl steeds meer voedsel hadden ontvangen), dook in 1830 de emancipatie voor goed op. Langzamerhand ontstonden er in Frank rijk vele wouwenvereenigingen, waarvan zich sommigen op economisch, andere op politiek gebied bewogen. Sinds enkele ja ren heeft er zich ook een katholieke wou wenbeweging gevormd, die het vrouwen vraagstuk erkent en het op Christelifken grondslag tracht op te lossen. In Engeland en Amerika wordt door de (vrouwenbe weging op sociaal gebied ontzaglijk veel goeds gedaan, hoewel zij lo,s is van alle godsdienstige beginselen. Dte moderne Duit sche vrouwenbeweging dateert uit de woe lige jaren 1840-1850. Spr. bespreekt de spreekt de werkzaamheid van Mevrouw Otto Peters, die er in 1865 toe kwam een vrouwenvereniging 0p te richten. Thans heeft men m Duitschland de allgemeine Deutsche Frauenvierein., die ©ene gelijk heid ml met den man voor all-q vakken, uitgenomen de militaire. Men tracht voor al de vrouwen te winnen ,voor klein ar beid op sociaal en economisch gebied. Veel wat door deze Duitsche vrouwen wordt gedaan, kunnen wij van harte toejuichen. Zij' dringen op sociale hervormingen aan, zij' trekken zich aan het lot van arme en verlaten kinderen, zij brengen geldelijke; offers voor vacantiekoloniën, zorgen voor een ontbijt voor arme kinderen en zoo veel meer te veel om te noemen. Alleen dit betreuren wij dat door deze werkzaamheden niet stroomt het warme godsdienstige gevoel, waardoor wij' aller eerst handelen uit liefde tot God. Velen was het voorzichtig streven van dezen, bond niet naar |den zin en na enkele jaren ontstonden er meer vooruitstrevende wou wenvereenigingen, terwijl de meest radi cale vrouwenbeweging de socialistische is. Spr. geeft de eischen aan, die de laatste vereeniging stelt, als gelijk kiesrecht voor alle inwoners van het Rijk, die boven de 20 jaar oud zijii enz. De Nederl. wouwenbeweging dateert van 1860 en stond onder den invloed van de ideeën van den bekenden schrijver Mul- tatuli. Van 1888 dateert het optreden van Mej. M. Drucker, die in 1889 de bekende Vrije Vrouwenbeweging te Amsterdam stichtte en over deize beweging veel ge schreven heeft. Over het algemeen komt de Nederlandsche wouwenvereeniging met de Duitsche overeen. Van katholieke zijde is in vroegere jaren ten ontzent de fout begaan, dat men om eenige niet te mis kennen buitensporigheden, de wouwen be lachelijk maakte. Daardoor verzwakt© men zijn eigen positie, en ging de vrouwenbe weging steeds vooruit. We zien echter in ons land de beginselen van den opbouw eener katholieke vrouwenbeweging, vooral op liefdadig gebied. In de laatste jaren is vooral op den voorgrond getreden de Vereeniging tot be scherming van Meisjes, die spr. warm aan beveelt. De vrouw heeft ook veel steun vonden in de kloosters, waarover ;spr. breedvoerig uitweidt. Toch werd de arbeid dezer vrouwen niet gewaardeerd dooi' de regeeringen; spr. wijkt op de verdrijving uit Frankrijk. Wij weten wat door de klooster zusters op alle gebied, vooral op het ge bied der ziekenverpleging is gedaan pn herdenken dat hier met groote dankbaar heid. (Applaus). Spr. hoopt ten plotte, dat hij duidelijk g.emaakt heeft, dat het woord van J. Mül- ler waar is, dat het (vrouwenvraagstuk de revolutie tot vader en de sociale toe standen tot moeder heeft. De Roomsche vrouwen moeten den man steunen in, den strijd, en de dag kan komen, dat ook de vrouw genoodzaakt zal zijin om na,ast den man te gaan strijden voor de hoogste goe deren dei- menschheid. (Uitbundige toe juichingen). Het vrouwenvraagstuk door prof. D. J. Aengenent. Een talrijk publiek van dames was aan wezig. Wij allen zijn eenstemmig van over tuiging, zegt .spr. dat er bestaat een© so ciale kwestie, dat er toestanden zijn, die om verbetering vragen. Het staat vast, dat er dus ook voor de vrouw een kwestie, een vraagstuk bestaat. Ook het vrouwen vraagstuk befhoort tot het sociale vraag stuk. Het is vjoor den katholiek geen vraag stuk van absolute, gelijkheid van vrouw en man. De gehuwde vrouw ziet in, dat in het huwelijk arbeidsverdeeling noodig is, dat er een gezag behoort le zijn, en dat is in het huisgezin de man, zooals spr. aan geeft uit de brieven van den apostel Pau- lus. De vrouw 'ziet in, dat zij heeft te zor gen voor haar huisgezin en voor de op voeding der kinderen; de vrouw weet ook, dat do man niet is de absolute heer, maar- dat man en vrouw in onderlinge liefde het gezin besturen, terwijl in laatste in stantie de beslissing aan den man blijft. Het is dus geen slavernij, maar de toe stand is dezelfde als waarin de Kerk zich bevindt ten opzichte van haar Goddelijk ken Stichter. Door de onontbindbaarheid van het hu welijk heeft de Kerk gezorgd, dat de vrouw wordt geëerbiedigd. Op de vrouw rust de taak hot huisgezin gezellig te. maken, de kinderen de verheven waarden van don godsdienst te leeren kennen, hen te vor men tot flink© menschen in de maat schappij. Geen enkele taak is zoo verhe ven en heilig als de taak van de christe lijke huisvrouw. (Applaus). Het is ook dui delijk dat mindere Rechten niet .duiden op mindere waarde in de maatschappij1. Spr. bewijst ook dat het recht van bevelen (van den man) volstrekt niet een© hoogere so ciale waarde in zich sluit. De katholieke vrouw ziet ook dat zij alleen de bevoorrechte vtouw is, want de zelfde regels die haar de onderwerping aan d--n man leeren, leeren tevens, dat zij in menschenwaarde den man gelijk is. Dat is een opvatting door het christendom in de wereld gebracht. Ziji wordt be schouwd ais één met den man, om even als hij te komen tot de opwekking tot een glorieus leven. De katholieke vrouw zoekt ook niet het kiesrecht te veroveren, omdat het streven naar dit kiesrecht niet logisch samenhangt! met de oplossing der sociale kwestie. Ten gevolge der verandering des- toestanden hebben veten in fabrieken en andere be drijven werk moeten zoeken. Een der fac toren om het sociale vraagstuk op te los sen is niet het algemeen stemrecht; dat staat niet op het programma. Wel hebben de vrouwen het recht een even good be stuur te hebben als de man, maar daarom is dit nog geen reden voor vrouwenkies recht. Immers, wanneer de vrouwen het recht van riezen kregen, zouden zij ook het recht moeten hebben om actief mede te regeeren. Bovendien is de drang naar vrouwenkiesrecht bij de meesten niet groot. Hoe is de verhouding, waarin de vrouw is gekomen ten opzichte der economische behoeften. Hoe kan de vrouw op passende wijze in een of ander beroep werk vin den? Op economisch en wetenschappelijk terrein late men de vrouw toe tot die beroepen, waarvoor zij physieke en intel lectueel© geschiktheid bezit. Een arbeidsvrouw moet hebben de ge schiktheid, b.v. voor confectie, kunst bloemen, handschoenfabricage is zij ge schikt. Maar de belangen van het liuis- geizin mogen daardoor geen schade lijden. Voor de gehuwde vrouw is het vlakweg onmogelijk, dat zij den dag in de fabriek doorbrengt; hoe zal zij: dan zorgen voor de gezelligheid in het huisgezin en de opvoeding der kinderen? Spr. sluit zich aan bij den wensch om gehuwde vrouwen te verbieden in de fabrieken te arbeiden. Wij moeten zorgen, dat het loon van den man zoodanig zij., dat- hij zonder den ar beid zijher vrouw, in de behoeften van zijn huisgezin kan voorzien. (Luid applaus). Wij moeten beginnen met te zorgen voor verkorten arbeidsduur in de fabrieken. Huishoudscholen beboeren te worden op gericht, waar ook de fabrieksmeisjes zich de huismoederlijke plichten kunnen aan- lee'ren. Ook in den middenstand moet de vrouw hebben de geschiktheid. Militaire-, zeevaart-, of politiediensten kan zijl niet uitoefenen. Wel is zij bijzonder geschikt voor het opvoeden der jeugd, ook de practische ziekenverpleging en de gezondheidsdienst kan door haar met succes worden waarge nomen. Ook voor post-, telegraaf en telefoon dienst zijn de vrouwen geschikt. Ook hier moet de Staat tusschen bedde komen, door wanneer de vrouw huwt hen dergelijke betrekkingen te ontzeggen. Immers dan zou zij hare huishoudelijke plichten niet meer voldoende kunnen waarnemen. Bij gelijke praestatie moet de vrouw een even groot loon ontvangen als de man. Het afwijken van dezen regel der rechtvaar digheid is geweest een bron van ellende zoowel voor den man als voor de vrouw. Diep treurige gevolgen heeft dat stelsel van minder betalen voor gelijk arbeids-praes- tatie gehad zoowel voor mannen als vrou wen. Wat moeten wij denken van het. streven der vrouw om een universitairen graad 'te behalen. Ook hier gelden dezelf de regels. De vrouw moet alweer de ge schiktheid bezitten en de belangen van het huisgezin mogen niet geschaad wor den. Men moet echter niet meenen, dat alle vrouwen evengoed als de mannen tot de hoogere studie geschikt zijn, om dat hunne physieke geschiktheid gewoon lijk minder is. Ook hier zou de staat moe ten zorgen, dat gehuwde vrouwen derge lijke betrekkingen niet mogen uitoefenen. Vooral op het gebied der sociale actie ligt voor de katholieke vrouw een uitge breid arbeidsveld open, waarop zij zegen rijk kan werkzaam zijn. Het komt aan de vrouw toe de strenge rechtvaardigheid, waarvan de Paus spreekt, te verzachten door hare liefde. In onze katholieke maat schappij is de klacht van verveling door de vrouwen niet groot, Want wij' weten het hoevelen onzer zich gaan wijden aan een heilig kloosterleven, aan de beoefening der Christelijke deugden. Maai- toch er moet nog zooveel gedaan worden op mo reel gebied; de vrouwen kunnen nog zoo veel doen om hunne zusteren uit de mo- reele ellende op te heffen. In onze dagen kan men de vrouwen ook voor de sociale actie gebruiken bij de openbare armen en wezenverpleging, maar zij moetgn zich ook organiseeren. Spr. wiist op de St. Elisabethsvereenigingeii en de Moederver- eenigingen, die de kinderen niet alleen van leden maar ook van anderen een goede Christelijke opvoeding trachten te geven. Verder kunnen de vrouwen ook fverkzaam zijn voor hunne zusters door hot oprichten eener vereeniging voor goede lectuur, door te strijden tegen het alco holisme enz. Bij de opvoeding der vrouw houde men rekening met de taak, die zij later zal te vervullen hebben als bestuurster als opvoedster van het kind als levensge zellin van 'den man of als zelfstandige vrouw in een of ander bedrijf. Het js een euvel, dat een meisje te vroeg naar de fabriek gaat en de huishouding niet .leert. De hoogste ©n de heerlijkste taak bij onze opvoeding komt too aan onze moeders, daarom moet zij zich verwerven kennis van den tijd en den tijdgeest, van het leven en zijpe gevaren en bovenal eene gronige kendnis van onzen heiligen godsdienst. Als levensgezellin van den man eischt de tegenwoordige tijd ook meer dan vroe ger. Een ernstiger schooi is noodzakelijk. Zij moet met den, man kunnen medespre- ken over zaken, die den man interessee ren. Ten slotte v.fijst spr. naar de geze gende onider alle vrouwen, naar de H. Maagd, die wij aften als een model moe ten kiezen, al k-unnen wij haar niet evenaren. Ook zij heeft haar medelijden met de armen getoond en zoodoende haar socialen arbeid over de menschheid uit geoefend. Dat zij en hlijve steeds het model der katholieke vrouw. Alcoholisme en misdaad door Pater Emmanuel 0. C. Bestaat er een veq-band tusschen drank en misdaad, vraagt spreker. Niemaudl loo chent het meer. De invloed van het alko- holisme op de kriminaliteit is middellijk en onmiddellijk. Middellijk door erfelijke belasting; drinkers hebben dikwijls drin kers tot ouders gehad, en hun zedelijk bewustzijn is in hun aard verzwakt. Dik wijls zijn ze vroeg rijp voor de misdaad, het worden dikwijls misdadigers uit. in stinkt. 30 of 70 pCt. had drinkers tot ouders. Dronkaards brengen een abnormaal, prikkelbaar en zwakzinnig geslacht voort. De kinderen der dronkaards worden voorts opgevoed tot dronkaards. D)e vrees voor politie en rechters vergaat .weldra; van grove onzedelijkheid zijn ze getuige. In ons klein land zijn in 19G'4 niet min der dan 138 volslagen dronkaards wagens misdaad veroordeeld en die '.varen nog niet 21 jaar. De alcohol is de kiem van misdaad zegt Van Hamel. De alcohol werkt verlammend op de hersens. Ep toch wekt zij tot snel hande len op. Dat doet de daad aan de gedachte vooruitloopen. En dit is de oorzaak van veel misdaden. Spreker geeft een groot aantal cijfers, waaruit blijkt, dat hij het onderzoek van vele duizenden misdadigers ongeveer 50 pCt. dronkaards waren. Bovendien zijn in ons land in 1905 niet minder dan 10.000 veroordeeld wegens dronkenschap, en die niet veroordeeld zijn, beloopren nog wel 3 maal meer. Patet Mathieu verminderd e door zijn kruistocht het aantal misdaden van 12000 tot 700. Dergelijke feiten bewiist spreker nog verschillende, dloor allerlei statistie ken. De Bossche rechtbank hieoft getuigd dat de misdaden er verminderetn sinds de drank weer er werkt; als d.e drpnkweer doorwerkt kan men de gevangenis inrich ten voor een arbeidsbeurs en een der tuchtscholen voor een vakantiehuis. (applaus). Ook voor de zedelijkheid is de alcohol verdervend. De. Verantwoording der ouders is hier groot. Erger dan slech te boeken werkt het alcoholisme. De aanslagen op de zeden vinden hun grond in dim alcohol. Met Dr. Schoenerberg zegt spreker: wie de misdadigheid bestrijden wil huiten den den alcohol is iemand, die met verroeste wapens strijdt. De sociale actie, die streeft naar sociale verbetering, ontmoet in 't alcoholisme een der grootste hinderpalen, want het is een oorzaak van armoede en achteruitgang hij pile standen; vooral middenstand, boeren- en arbeidersstand, .waarvan het terecht de „doodgraver" genoemd is. Het kweekt pauperisme, en neutraliseert de beste loonsverhooging. Armoede en alcoholisme zijn tweeling broeders. Groote zaken vergaan door den drank, doordat de energie wordt gedood, en de ondernemer minderwaardig wordt. Ook de middenstand liidt kwaad van den drank; gaat de baas vooruit naar de kroeg, dan gaat üe zaak achteruit naai de armoede. Ook de boer wordt bedrogen door deal drank bij koop en verkoop. En de werkman verteert ook veel te veel in drank dat spreker door cijfers weer bewijst.. Door al deze cijfers zegt spieker aangetoond te hebben dat alcoholisme de moeder is van armoede. Wordt het alcoholisme niet bestreden, dan geeft ook loonsverhooging niets. Spreker besluit als volgt: Bestaat' er verband tusschen alkoholisme, kriminali teit en armoede, dan moeten zij vooral strijden tegen het alcoholisme, die den plicht hebben of zich geroepen gevoelen te werken aan de oplossing der Sociale Kwestie wat haar godsdienstige en ekono- mische zijde betreft zooals: 1. De Priesterj 2. Dt opvoeder en onderwijzer; 3. Godsdienstige vereenigingen a. Alle soorten van bonden, die hoofd zakelijk sociale doeleinden nastreven; b. De Vincentius-vereenigingen en dergelijke; Alcoholisme en Arbeidsduur door Jhr. Mr. Ch. Ruys de Beeren- b ro uck. Alcoholisme is niqt het misbruikj van den enkeling, maar hel veelvuldig gebruik, dat misbruik geworden is. Van arbeidsduur is moeilijker een definitie te geven; er is handen- en geestesarbeid. Spreker heefl slechts den handenarbeid der mannen op het oog. De fabrieksarbeid der vrouw verwoest het huisgezin. De mensch beschikt slechts over een bepaalde arbeidskracht, die eenmaal uitgeput raakt. Dan is voedsel en rust noodig. Wanneer nu? Wanneer matheid, rusteloosheid zich van hem meester maakt. Dan moest hij den arbeid neerleggen. Doch overmatige arbeidsduur belet hem dat. Dan heeft hjj een prikkel noodi.g, dien hij vindt in den alcohol, die toch op geen enkel voedende kracht aanspraak mag maken. De alkohol verdooft. De gevolgen blijven dus niet Uit. Want de arbeider gaat opnieuw werken en misbruikt zijn krachten. De kracht der alkohol houdt op, ook de krachten weer. Weer een glas alcohol en weer worden de 'krachten verdoofd, doch allengs min der en minder. In de praktijk is vooral 't stukwerk aanleiding tot overmatigen ar beidsduur. Spreker toont uit statistische gegeven aan dat het drankverbruik bjj 't arbeidersvolk groot is; doch nergens leest men, dat men tracht het te voorkomen, De overmatige arbeidsduur dient ver minderd de ontwikkeling dient bevorderd, dan zal 't alcoholisme met vrucht bestre den worden. Ook de patroon dient ont wikkeld. Hij kent wel zijn machines, be halve de menschelijke machines in zijn fabriek. Er wordt weinig gelet op de be langen van den arbeider bij de uitvoering van werken. In de bestekken moet naast minimum loon en maximum arbeid ook iets geplaatst worden, waardoor het alcoholisme be streden wordt. De arbeider dient algemeen ontwikkeld te worden, ook inzake 't alco holvraagstuk. Dit kan best geschie Tan in de vakvereeniging wier leiders noodzake lijk een alcohol-cursus moeten volgen. Zij móéten welen wat alcoholisme is en "hoe het bestreden moet worden. Elke leider van vakvereenigingen moét tevens drank bestrijder zijn. Hij vo'ede zijn kinderen op in geheelonthouding, opdat zij zoo ener giek mogelijk worden. Van den leider wordt gevergd veel kracht maar nog meer karakter, opdat hij den zwaren arbeid volhoud©. Jfele arbeiders die zwaar en onaange naam werk verrichten, zullen een nood zakelijken ziekelijken trek krijgen naar al cohol!, temeer wanneer het lichaam slecht

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1