Goes. stelling. .sterdam". lietiiMerl elburg. Het Spook in het Keizersslot. No. 104. Dinsdag 3 September 1907. Derde Jaargang. er! DOES. Verschijnt eiken MAANDAG-JVOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. FEUILLETON. ns van Oranje". II ite op dit gebied, ite succes van het te Amsterdam. Aug. af dagelijks |uur) lorstellingen. pianofabriek ïdhoven. ude Fekela. L> e Directie: KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. De Sociale Week. v. ij. en volgende emde Koninklijke i Pathé frères A. ABRASSART. tsen Avondvoorstellin- »,75 2de rang f 0,50 lie 10 jaar eerste rang 0,25. Iddag-vertooningen als peren onder de 10 jaar 11 f geld. Ische installatie. D 33 i, te Eindhoven. 1 a m. aten, te Hulst. volgens zeer billjjke aandpremie. pdigen op het gebied van leiding de jaarlyksche van kapitalen das zoo IAND: P. DE BAAR; v. POELJE. eter als een pakje krulden evonden. >ude, volheid in de borst, in de leden, hoofdpijn, enz. van 40 cent. bij W Hubregtse, Korte Hoek bij C. de Rouwte te Vlissingen by A. C. islag bij M. Riemens Dz. erte Camperland bij A. 3ath bij J. Vogel Oz.te irland. islraat 99. ort f 300.000.—. 24.747,32 H. ■zen en landerijen en geeft - en f100.—, verkrijgbaar K's BANK. ff HOUTEN. |EN B .UGGEN CATE. IA NOS 'ELERLEI PRIJZEN. lUNBETAlim HDIGE GARANTIE. Stemmen. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes fO.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers k contant „0X15 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f0.371/», voor niet-abonné's„045 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Opening. Als we het succes dezer tweede Sociale Week moesten beoordeelen naai' de op komst ter eerste vergadering van Zondag avond 8 uur, dan belooft deze week een schitterende te worden. De groote zaal van hel gebouw van den Volksbond was stampvol. Vee] eerw. h'ee. ren geestelijken en veel dames waren aan wezig, terwijl de meeste voormannen der K. S. A. met mr. Aalberse tegenwoordig waren, benevens verschillende hoogge plaatste Katholieken uit 'l heele land. Prof. He Groot werd bij zijn binnen treden met applaus en hoera begroet. Jhr. mr. O. van Nispen tot Seve- naer, voorz. der K. S. A., opende met den groet „Geloofd zij Jezus Christus" de vergadering. Hij zegt, dat het heden de tweede maal is, dat hem de eer te beurt, valt de Sociale Week te openen, en 'dat hij het nu met nog meer opgewektheid doet dan den eer sten keer, en wel omdat het moet worden geconstateerd, dat de belangstelling voor de K. S. A. en haar werk niet alleen niet is verflauwd, maar integendeel, dat er vermeerdering van belangstelling valt waai' te nemen. Vooral na de Sociale Week te Utrecht. Het werk door het Cen traal Bureau en speciaal door mr. Aalberse verricht, mocht ook waardeering vinden bij andersdenkenden, zelfs bij de meest militante socialisten. De tweede reden, waarom spr. met meer opgewektheid de Sociale Week opent zijn de herinneringen aan de Soc. Week te Utrecht. Met bezorgd heid had hij zich toen afgevraagd, of het mogelijk zou zijn de belangstelling een volle week gaande te houden; maar de opkomst was trouw op elke les. De Soc. Week te Utrecht was een schitterend succes. Ook van deze Week heeft spr. de beste verwachtingen; van alle zijden heeft de Pers medegewerkt, tal van eminente spre kers gaven hun steun zoo zal heden avond spreken prof. de Groot, het sieraad der Amsterdamsc.he Universiteit (ap plaus). Binnen onze landgrenzen zijn hoor ders opgekomen van Noord en Zuid; ook brooders uit Zuid-Nederland zijn aanwezig, wie spr. het welkom toeriep (applaus). Zat een Soc. Week slagen, dan begrijpt men wat voor voorbereidend werk noodig is ge weest. Veel werk is verricht door 't Cen traal Bureau, dat in ruime mate hulp vond bij 'tpl. comité te Breda. Daarvoor brengt spr. dank. Gij weet, zegt spr., dat de K. S. A. be oogt de Kath. maatschappij in vereenigin- gen te omvatten en samen te brengen en om de klassen in de maatschappij samen te brengen onder leiding van het Episco paat en adviseurs. Zij tracht dat te doen met inachtneming van ieders rechten, en door ieder te wijzen op zijn plichten. In die K. S. A. moeten samenzijn alle groe- 14.) UIT EEN OUDE KRONIEK. Het was in denzelfden nacht omstreeks tegen 11 uur toen de Keizerlijke kamerdie naar zich aan de kleine woning van den hofarchivaris Dominikus aanmeldde en dezen te spreken verlangde. Zoo iets was volstrekt niet vreemd en daarom dan ook opende Dominikus, die met zijne dochter, welke dezen avond zich bijzonder opger wonden toonde, de deur en heette den kamerdienaar welkom. Deze trad de helder verlichte woonkamer binnen, doch gaf ter stond den hofarchivaris een teeken, dat, hij hem alleen wenschte te spreken. Anna stond terstond van tafel op en ver liet de kamer, want het betrof hier wel licht eene Keizerlijke mededeeling. Nadat de beide mannen alleen waren, kwam de kamerdienaar zonder omwegen ter zake. Het was zeer zeker, een buitengewoon geval. Zijne Majesteit deed den ouden hot archivans terstond 'bij zich in zijne par ticuliere vertrekken ontbieden en wel onder omstandigheden, die even ongewoon waren. pen, alle standen, want de oplossing der sociale quaesfie is moeielijkvoor die reu zentaak is aller medewerking noodig. Veel is reeds gedaan, maar veel nog blijft te doen over. Kent ge, vraagt spr., het werk „Un Siècle", met het motto „regi Saecu- loruin immortali honor et gloria" (aan den onsterfelijken koning der eeuwen eer en glorie), waarin door tal van Fransche geleerden beoogd wordt pen overzicht te geven van wat in de laatste eeuw het menschelijk vernuft had tot stand gebracht) Over alle .belangrijke ontdekkingen, over alles wat wetenschap en kunst voortbrach ten, over verkeer, voortbrenging, enz., wordt daarin gehandeld, en gejuicht wordt over den vooruitgang. Maar één hoofdstuk is er, waaruit geen juichkreet opklinkt; hel hoofdstuk, dat handelt over de sociale questie; en dit hoofdstuk is geschreven door den Franschén baanbreker, graaf de Mun. Deze stelt daarin een scherpe aan klacht; 'hij beschrijft de oorzaken der toe standen van de 19e eeuw; hoe doo-r de Fransche revolutie de maatschappelijke in stellingen zijn afgeschaft; hoe 't econo misch liberalisme hoogtij vierde en de christelijke opvatting van Staat en Maat schappij te Ioor ging; hoe een verkeerde opvatting van den eigendom treurige gevol gen had; hoe instellingen tot versterking der zwakken werden afgeschaft; hoe er treurige toestandpn voor de arbeiders ont staan zijn, en hij zegt, dat we voor een zware faak staan, waar wij de maatschap pij op chris telijken grondslag willen op bouwen. Wij allen moeten een deel van die zware taak op ons nemen. Daarbij, moet vernieuwd worden de christelijke geest. We hebben tegenover ons twee leeren: die van het economisch liberalisme en die der sociaal-demokratie, die niet kap geven, wat 'ze belooft en niet eens weet te zeggen, hoe de toekomststaat moet zijn ingericht. Daartegenover hebben wij de Katholieke leer, die welvaart brengen zal, die naast rechten tevens op plichten wijst. We moeten staan midden in 'tveel be wogen leven onzer dagen, om de nooden te leeren begrijpen, en om 't vertrouwen der arbeiders te winnen, aan wie in de eerste plaats het werk zal moeten geschie den. In Frankrijk hadden de Katholieken te veel het contact met het sociale leven verloren. Wij hébben beginselen in toepas sing te brengen, die gedurende eeuwen deugdelijk bleken. De S. W. wil de kennis bijbrengen om de nooden weg fe nemen, en op christe- lijken grondslag te (hervormenzij wil doen zien, hoe onze beginselen m'oeten worden toegepast. En wie van deze beginselen goed doordrongen is, hij zal reeds tot de ijverigsten der K. S. A. behooren. Het Katholicisme als levens- en wereldbeschouwing. Over dit prachtige onderwerp hield prof. de Groot een pitn#m.ende rede, die onder ademlooze stilte aangehoord, pret bijzon dere belangstelling werd gevolgd. Dominikus moest aan het bevel echter toch gevolg geven en verklaarde, ondanks het late avonduur zich bereid, om binnen tien minuten met een oud hoek, 'twelk Frans 1 uit de Keizerlijke Bibliotheek en wel uit het geheime archief verlangde, zich bij Zijne Majesteit te bevinden. De kamerdienaar meende, echter dat hij in opdracht had Dominikus zeiven daarheen te brengen, en er schoot dus niets anders over dan dat de archivaris hem naar de kanselarij medenam. Is het veroorloofd, dat ik mijne doch ter eenige geruststellende woorden zeg, voor ik heenga? zeide de archivaris. De kamerdienaar knikte. Anna kwam op een roepen van haar vader. Haar gelaat was heden opvallend bleek en in de oogen van het jonge meisje stond duidelijk de angst te lezen, die haar binnenste ver vulde. De oude vader keek met geheime zorg zijne dochter aan, maar daar Anna hem op zijne vroegere vragen, wat haar scheel de, slechts ontwijkende .antwoorden had gegeven, zoo deed hij thans geen verdere vragen meer. Zijne Majesteit de Keizer heeft mij bij zich ontboden, mijn kind, zeide hij, ik weet nog niet wanneer ik terugkeer, want Zijne Majesteit verlangt, dat ik hem eene plaats uit een oud 'boek verklaar, dat ik eerst nog uit het Staatsarchief moet ha len. Je moet je inmiddels maar ter ruste begeven, doe het. ter wille van je ouden Zijn stellingen waren (te volgende: r. Het Katholicisme beschouwt het leven op aapde en (de verhouding van den mensch tot de hem .omringende wereld in onaf scheidelijk verband a. met God; b. met Christus, den Godmensch; c. met eene goddelijke wet; d. ,met eene hoogere be stemming. II. Deze beschouwing is op zich zelf van de hoogste waarde. .Want zij' bevat een richting en regeling voor individu, gezin en gemeenschap onder de souvereiniteit Gods naar eene wet van rechtvaardigheid: en liefde. III. De Katholieke levens- pn wereldbeschou wing miskent niets wat elders waar, goed en edel is; veeleer bezit zij het verheven vermogen om dit alles te beschermen, te bewaren en te volmaken. IV. In wezen onveranderd en onverouderd ontwikkelt de Katholieke levens- en we reldbeschouwing zich door alle eeuwen in altijd nieuwe toepassingen harer beginse len, de bestrijding harer vijanden en hef rusteloos streven der volkeren zijn haar ©ene gestadige aanleiding tot rijker ontvou wing harer innerlijke levenskracht. V. Het Katholicisme, als levens- en wereld beschouwing, staat in nauw verband met de belangrijkste vraagstukken der modern© maatschappij, en is daarom van groote actualiteit, voor allen. Het werk, aldus de geleerde redenaar, door de leiders mij toevertrouwd, is wel in staat om u geduld te doen hebben voor mijn beschouwing, tk weet, hoe onbegrijpe lijk ver .ik beneden de stof blijven moet, wa.nl. het onderwerp, dat is het denken, het lijden, het voelen, het strijden en stre ven van die millioenen, wat in de ware kinderen des Evangeliums van het paleis tot het armste zolderkamertje gedacht, ge voeld, gestreden .wordt. Spr. heeft niet gerept van Roorasch- Katholicisme, wijl dit bedoeld is en gekend is, waar in de wereldgeschiedenis van h e t Katholicisme gesproken wordt. Wij beschouwen 'tleven op aarde in onafscheidelijk verband met God. Dit is de eerste gedachte van het Katholicisme. Toen Paulus op den Areopaag stond, ver klaarde hij wat hij kwam brengen: Ik pre dik den God, Die de wereld gemaakt heeft. Maar in verhand met God als eerste oor zaak der wereld, beschouwt het Katholi cisme dit leven, deze wereld in verband met Christus als Godmensch. Die waar heid is niet alleen verdedigd feitelijk door het bloed der martelaren maar ook door de grootste leeraren. Christus is God en mensch, twee pafuren in één Persoon. En dit is de groote beteekenis van 't Concilie van Nicea (anno 325) dat daar duidelijk vader, die zich zeer bezorgd over je maakt, 't Is een Ieelij'ke nacht en het onweer schijnt zoo spoedig niet te zullen ophou den. Hij1 kuste Anna op het voorhoofd en ven liet toen met den kamerdienaar het ver trek. De beide mannen liepen zwijgend door do lange gangen van den Keizerlijken Hof- burg, antwoordden ook meermalen op het aanroepen van de wachtposten, die ter stond terugtraden, toen zij doop den kamer dienaar een woord toegeroepen kregen. Weldra was de ingang van het Staatsar chief bereikt en Dominikus opende het zware slot. Binnen in de groote zaal, wier vensters van dikke, ijzeren tralies waren voorzien, heerschte een benauwde, zwoele lucht. Er scheen van de vele folianten een muffe reuk uit 1e gaan. De kamerdienaar had reeds hij1 het bin nentreden eenige waskaarsen aangestoken, die op een luchter stonden, en trad daarop naar den ouden archivaris, om dezen naar het bewuste boek te helpen zoeken. Er lag nu over de trekken van Dominikus een groote onrust, want hij' begreep niet wat het bevel des Keizers te beteekenen had. Zijne hand beefde een weinig, toen hij een stevig versperde, ijzeren deur open sloot, die zich aan een wandkast bevond. Hierin echter schenen de oudste boeken van het Keizerlijk archief geborgen te zijn. Dominikus zocht een tijd lang, haalde het eene boek er uit, schoof hel weder is afgekondigd de mede-zelfstandigheid van den Zoon met den Vader. Daarnaast be schouwt 't Katholicisme de wereld, het be staan in verhand met een Goddelijke wet, en daarom moeten we erkennen een Wet gever boven ons. Wij hebben de wereld te beschouwen in .verband niet een hoogere bestemming. Ziet naar hooger. Christus zag om zich heen de lijdende menschheid en riep.„Komt allen tot mij" 1 en „Ik heb medeiijden met de schare", maar die roepstem wordt altijd beheerscht door de gedachte, die boven de stoffelijke goede ren gaat, 'tééne noodige, vandaar: „wat baat het den mensch, zoo hij de heele we reld bezit, maar schade lijdt aan zijn ziel". Onze levensbeschouwing is van het hoogste gewicht. ,Tegen deze kanten zich het monisme en agnosticisme. Monisme van monos, eenig, is een streven in de wetenschap om alles te brengen tot één. Wij Katholieken verklaren, dat buiten ons mensch-zijn nog is een oneindig volmaakt- zijn. De geleerde (redenaar trad hier in een diepzinnige beschouwing. „Uit God naar God" is altijd opnieuw geformuleerd, voorgelicht, ontvouwd, ,en zal nog duide lijker ontvouwd worden. Tegenover het .agnosticisme, de bewe ring, dat de onwetendheid wijsheid is, stelt het Katholicisme de bewering, dat de mensch omtrent oorsprong, bestemming kan zeggen: daaromtrent heb ik zeker heid, de zekerheid, die ligt in 't woord „Credo", ik geloof. Het Katholicisme geeft zijn levensbe schouwing met vastheid. Een man, die daarin is opgegaan, heeft hierin iets ab soluuts. Het Katholicisme js levensvolheid, ge lijk Goethe .erkend heeft. Spr. wijst hier op wat de H. Sacramenten voor ons zijn, op de vez-eering de dikwijls verkeerd be grepen der heiligen een mooie uiting van levensbeschouwing, die ons reeds in gemeenschap doet leven, met onze broe ders en zusters, zoo God het wil, en op de vereering .van Maria. De Kathol, levensbeschouwing js popu lair. De wijsheid der oude heidensche wijs- geeren is nooit populair geweest; de Kathol, levensbeschouwing is het eigen dom van het volk. Nog altijd staan voor het volk de deuz'en der kerken open en het onderwijs der priesters is de herhaling van Christus' weord: „Laat die kinderkens tot Mij komen". Nog altijd tracht 't. Katho licisme te vervullen het teeken, dat Chris tus gaf: „Het evangelie wordt verkondigd aan de armen". Er zijn menschen, die als in een ï'oes den ernst van 'tleven vez'geten, maar er zijn diepe zielen, (lie naar richting zoeken en een antwoord willen op de vraag waar heen? Door machtige motieven moet de mensch in lichting geleid worden. Zoo is 't Katholicisme een (regeling pn richting, geen ij'dele> theorie, maar levend wejzenhet geeft het pad, dat naar 'tdoel leidt en dat zoowel aan individu, aan huisgezin, op zijne plaats, om eindelijk het juiste te vinden. Hij knikte den Kamerdienaar toe, sloot de deuren weder en volgde den kamerdienaar naar boven in de voorkamer van den Keizer. Daar vonden zij een twee den dienaar, die vlak biji den ingang tot de werkkamer van Frans I op een stoel zat en wachtte op mogelijke bevelen des Keizers. Zijne Majesteit vroeg reeds een maal of mijnheer de hofarchivaris nog niet was aangekomen, zeide de man zacht. De eerste kamerdienaar klopte met de hand tegen de eikenhouten deuz-, die toe gang verleende tot het Keizerlijke vertrek om deze vervolgens zachtjes te openen' en over den drempel te treden. De hofarchivaris, Uwe Majesteit, meldde hij zijn jneester. Frans I zat in het groote, met donkere meubels gemeubelde vertrek alleen voor zijn groote schrijftafel, vóór zich een luch ter met zes brandende kaarsen. Hij1 hief even het hoofd op toen de deur zich had geopend. Zijn gelaat was ernstig, en de trekken van den Keizer drukten iets vreemds, voor den kamerdienaar iets on gewoons uit. Franz f droeg een zwartzijden kleed, 'twelk de bleekheid van zij,n aangezicht nog meer deed uitkomen. Laat den archivaris binnen, zeide hij op de melding van den kamerdienaar. Ik wensch geheel ongestoord met hem te blijven. Wie er ook komen mocht, ik ben Voor niemand meer te spreken, en mocht als aan de geheele maatschappij. Het Katholicisme richt de schreden van het individu, waar hij richting zoekt in de geheimen en mysteriën van het. leven, hij' de marteling van het raadsel van 't oneind ige. Ook aan het huisgezin geeft het Katholicisme richting in zijn on verbiddelijk heilige theorie van den huwe lijkshand, welke nergens anders zoo aan te treffen is. Spr. licht dit toe door een schilderij van Michel Angelo in de Sixtijn- sche Kapel. Ook in de kinder- en ouderliefde komt do Kathol, levensbeschouwing tot. uiting. Zien we naar Monica, de moeder die tranen schreide, terwijl haar zoon in glorie stijgt. Dat is Werk der Kath. levensbeschou wing, die aan de ziel gelooven doet. Wanneer het Katholicisme niets anders te geven had, dan het geloof aan de ziel, dan alleen reeds was hot waard beschermd te worden tegen allen laster (applaus). Voor de gemeenschap geeft het Katholicisme richting naar de wet van rechtvaardigheid en liefde, 'tls een onbe rekenbaar goed, dat hot Katholicisme met zich brengt, een ,wet van Rechtvaardig heid voor de gemeenschap, die zegt, dat wij broeders zijn, dat het aardsche goed bestemd is, om met eerbiediging van het privaat-bezit, stoffelijk welzijn te brengen aan allo menschen, pn die misbruik van het aardsche goed (verbiedt. Niet de klas senstrijd, maar de uitgevoerde rechtvaar digheid is de redding en het heil der we reld, daarom js het Katholicisme van on berekenbare waai-de. En de Liefde bestaat volstrekt niet alleen in 't geven van aal moezen. Liefde is de vervulling der wet, do heilige wet door Paulus aan de Corin- thiërs beschreven. Liefhebben moeten wy' God bovenal, en den naaste om God. Maar den naaste beminnende, mag niet vergeten worden, dat boven alles staat, Die gezegd heeftgij zult den Heer uwen God liefheb ben. Met den olijftak gaat het Katholicisme de toekomst tegemoet, (applaus). En nu ik u van de Liefde gesproken heb, vervolgde spr., begrijpt gij de Souvereini teit Gods onder welke het Katholicisme die richting en (regeling inhoudt, 'tls niet de ongenaakbare Vorst, maar de God die genoemd wordt „Abba": Vader. Bij' de uiteenzetting van bovenvermelde stelling 111 zegt spr., dat op dit stuk vele Katholieken dwalen. (Er is geen categorie van tegenstanders, die absoluut kwaad is; er is niemand of voor een deel zij 't 'n zeer klein is hij drager van het goede. Niet uitsluitend aan ons heeft God het privilege geschonken om het wal© te ont dekken. Blind zijn voor het goede in onze tegenstanders zou onzerzijds (bekrompen zijn. Daarom kunnen wij in 't goede inet andersdenkenden samenwerken en ook met hen b.v. in zake wetgeving hand aan hand gaan. Katholicisme, zegt .men wel, is wereld verzaking. Dit js onwaar. Wij behoeven de wereld niet te ontvluchten en de oogen voor 't goede te sluiten. Zeer verkeerd zou de Keizerin soms tot mij toegelaten wen- schen te worden, zoo zeg haar dan dat ik mij reeds ter ruste heb begeven. Do kamerdienaar hoog en begaf zich weder naar de voorkamer. Kort daarop stond Dominikus voor den Keizer. Deze had een snellen blik op het in de hand van den'archivaris geworpen en iets als bevrediging ging over zijn gelaat. Gij weet, (wat ik van u wensch te hooren, Dominikus, begon de Keizer. Het oogenblik is wel iets of wat ongewoon, ik erken zulks, doch bij dit nachtelijk onweer kan ik niet slapen en zonderlinge gedachten gaan mij door het hoofd, die mij het laatste restje kalmte ontnemen. Trek dien stoel bij1 de tafel en neem plaats. Ge zijt een oude man, Dominikus, en het staan zoude u op den duur te zwaar val len. Laat u door het rollen van den don der niet van uw stuk brengen en sla mij de betrokken plaats op. Uwe Majesteit, ik sta geheel en al ter uwer beschikking, antwoordde de ar chivaris. Hij ging behoedzaam op den hem aan geboden stoel zitten, legde hel. groote boek met varkensleeren band vóór zich neder en bladerde er in. Eindelijk had hij' ge vonden, wat hij' zocht. Mag ik beginnen, Uwe Majesteit? vroeg hij. Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 3