No. 103. Zaterdag 31 Augustus 1907. Derde Jaargang. BUnrETiLAHDT KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. geïllustreerd zondagsblad voor abonaé's f0.371/,, vöor niet-abonné's045 Korte Inhoud Zondagsblad. Een brutaal stukje. BINNENLAND, Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes f0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers A contant 0.05 Advertentiën Tan 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale pqjs. PlatenAlgemeene vergadering der Vre desconferentiefoto's uit Marokko; de „Galilee"; moorsche ruiters; tentoonstel ling van ambachtswerktuigen te Amster dam; aankomst van de eerste automobiel van Peking te Parijs; dr. Ariëns; Joachim; tentoonstelling betreffende de drank weer; kegelconcours te Nijmegen met tekst. VerhaalMededingers. Het is verwonderlijk, zegt het „H g z.", hoe uitmuntend de liberale bladen op de hoogte zijn van alles wat de katholieke Kerk betreft. En hoe feller anti-clericaal, hoe beter ze alles weten. Als men hen hoort, zou men meenen, dat hun corres pondenten te Rome dagelijks met kardina len omgaan en dat de Paus hen het eerst en het meest in zijn vertrouwen neemt. Een geliefkoosd onderwerp in de libe rale pers zijn de geldmiddelen van het Vaticaan, waarbij intusschen tegenstrijdige mededeelingen niet geheel zijn buitenge sloten. Vandaag wordt verteld, dat de Paus er financieel slecht voorzit; morgen met een beslistheid, of men in de brand kast van dien II. Vader had gekeken, ver zekerd, dat het Vaticaan millioenen heeft overgelegd, voor een groot deel natuur lijk van d© met krokodillentranen be- schreade penninkskes der .weduwen. Een zeer sterk en een zeer brutaal stuk heeft thans de Romeinsche correspondent der venijnige „Petit Bleu" die ook wel iu Brussel domicilie kon. hebben -— uit gehaald. Hij weet te vertellen, dat de anti-cleri- cale agitatie in Italië een rampspoedigen terugslag heeft gehad op de financiën van het Vaticaan. Op welke wijze? zal men vragen. De correspondent, in alle plannen van het Vaticaan ingewijd, zal het ons zeggen. Vooreerst vernemen we, dat de geld middelen des Pausen in zoo'n treurigen toestand verkeeren, dat Pius X voorne mens is geweest, van een verzoening met het Quirinaal partij te trekken om van tien jaren het achterstallige hedrag der jaarlijksche uilkeering van 3.600.000 fres. in ontvangst te nemen, die Italië na de verovering der Kerkelijke Staten besloten had als schadeloosstelling toe te kennen. Het Pausdom had „uit trots" steeds geweigerd dat geld aan te nemen, maar Pius X was, ten einde de geldmiddelen aan het Vaticaan weer op dreef te bren gen, besloten het bedrag over de tien laatste jaren, of zes en dertig millioen franks, aan te nemen. De vette hoofdletters, waarmee dit be drag gedrukt is, hebben vermoedelijk de bedoeling zooveel indruk te maken op den lezer, dat men vergeet te vragen: hoe komt de man aan zijn onthullingen, van waar weet hij dat 's Pausen geldmiddelen er zoo desolaat uitzien, van waar dat de Pans de achterstallige gelden wilde aan nemen, van waar dat het in de bedoeling lag juist het bedrag van tien jaar te vragen? Wie weet, dat heel andere overwegin gen dan „trots" de Pausen genoopt heb ben, de schadeloosstelling der Italiaansche regeering te weigeren, zal ook de onge rijmde praatjes van den correspondent op de juiste waarde weten te schatten. En nu het verband tusschen do anti- clericale opstootjes en de geldmiddelen van het Vaticaan. De man van de „Petit Bleu" verhaalt, dal naar aanleiding van die opstootjes een „verkoeling" in de betrekkingen tus schen het Pausschap en de Italiaansche regeering is ingetreden en dat de Kerk voortaan de Italiaansche millioenen niet goedschiks meer kan opeischen. De alwetende correspondent voegt er bij, dat daar bovendien de pelgrimstoch ten, „die zooveel geld naar Rome brach ten", zijn opgeschort, de geldelijke toe stand van het Vaticaan „ellendig" is. En tot besluit debiteert de man een „geestigheid", die zoo grof, zoo laag is, dat wij ze alleen weergeven om te doen zien tot welke venijnigheid het anti-cleri- calisme vervoeren kan. Men weet, dat de Fransche uitdrukking ne plus savoir a quel saint se vouer let terlijk beteekent: niet meer weten tot wel ken heilige zijn toevlucht te nemen, en gebezigd wordt om te kennen te geven, dat men nergens meer uitkomst of red ding ziet. De correspondent nu schrijft: „De H. Stoel weet niet meer tot welken heilige zich te wenden om geld te vin den, ofschoon hij onder zooveel wezens, door hem heilig verklaard, met groote naarstigheid naar dengene zoekl, die hem uit de verlegenheid zou willen helpen". Is ergerlijker bespotting en grover pro fanatie denkbaar? 31 Augustus. Nederland herdenkt morgen den blijden dag, dat voor 27 jaar het beminde Oranje huis, na al zijn doorlucht© zonen verloren te hebben, verblijd werd met de geboorte onzer lieftallige Koningin. Als prinsesje als 'tware vergood, als Koningin gevierd, houdt Zij aller harten gevangen. Is Zij ook niet de jongste en we bid den niet de laatste telg van een ge slacht, dat zijn liefde en trouw; aan Ne derland onverdeeld had verpand, dat voor Nederland bloed en have veil had, dat Ne derland tot macht en grootheid bracht en onze onafhankelijkheid bevocht? Daarom is Nederland niet van de Oran jes te scheiden. De Zeeuwen niet het minst zijn ge hecht aan ons Koningshuis. En wanneer straks de Koningin en de Prins een bezoek aan ons gewest zullen brengen, zal men in wat er in aller oog tintelt de gevoelens kunnen lezen, die de geestdriftige menigte bezielen. Moge het Nederlandsche volk nog een lange reeks van jaren de zegeningen van Koningin Wilhelmina's bestuur onder vinden. Zij leve lang! ITALIË. Nog altijd is het een hangende kwestie, wanneer de overbrenging van het stoffelijk overschot van Z. H. Leo XIII naar de La- teraansche basiliek zal plaats hebben. Er hebben eenige weken geleden al geruch ten geloopen, dat het stil in den nacht reeds gebeurd zou zijn, maar dat blijkt toch achteraf een praatje geweest te zijn. Men meldt thans, dat het Vaticaan voor- loopig de plechtigheid uitgesteld heeft, om bij de huidige janti-cfericale beweging in 'tland alles te vermijden wat tot anti- clcricale betoogingen aanleiding zou kun nen geven. De „Corriera d'Italia" schrijft vernomen te hebben, dat de pelgrimstochten, die in de maand October zouden plaats hebben naar Rome, uitgesteld zullen worden even als die van September. Weer veel schade voor den handeldrij- venden en werkenden stand te Rome. Deze klaagde reeds zoo over verliezen, tot nu toe geleden wegens de anli-clericale troe belen. Zondag zijn de Romeinsche koeh siers bijeengekomen in de zaal van hun vereeniging om te beraadslagen over de vermindeling hunner winsten tengevolge van het veel geringer aantal pelgrims. Ze hebben met algemeene stemmen een mo tte aangenomen, waarin ze het Italiaansche gouvernement verzoeken zoowel de vrij heid der burgers als die der vreemdelin gen te verzekeren po stappen' te doen hij den Heiligen Stoel, opdat deze terug kom© op het besluit der uitstelling van de pelgrimstochten. Aan dit verzoek laai de motie voorafgaan, dat de Romeinsche koetsiers voornamelijk van |de vreemde lingen en van de pelgrimstochten leven en het niet jn hun belang is, evenmin als in dat van den goeden naam van het Italiaansche volk, dat de pelgrims bloot gesteld zijn aan laffe beleedigingen. Het anti-clericajisme in Italië duurt voort. Men meldt uit Venetië, dat mgr. Paganuzzi, pastoor van de parochie Ste- fano dooT een groep gespuis is beleedigd; te Venetië is ook een aalmoezenier op de via San Leonardo mishandeld. De „éénheid" van Italië schijnt de be schaving niet te hebben bevorderd. RUSLAND. Een Russisch Fort Chabrol. T© Odessa werden 5 jongelui verdacht, in een huis in de Keiwojo Osertt bommen te vervaardigen. Toen drie politieagenten en twee ko zakken de woning kwamen inspecteeren werd er op den leider dezer expeditie geschoten. Onmiddellijk rokten 100 sol daten aan, doch de salvo's uit het huis hielden niet op. 't Beleg duurde 18 uur. Toen werd een witte zakdoek uil een dei- ramen geheschen. De soldaten drongen bin nen en vopden een der jongelui dood op den vloer. Door zelfmoord had hij' een einde aan zijn leven gemaakt. Eén gaf zich aan den vijand over. De drie onderen ontvluchtten. SPANJE Koning Alfons en zijn jeugdige gemalin hebben Vrijdag 23 Augustus een pelgrims tocht gemaakt naar de Grot van Lourdes en zijn komen bidden bij deze genadeplek. Onder geleide van den president van de „Hospitalité", klommen HH. Majesteiten door het torentje aan de Noordzijde naar de Basiliek, waar koning Alphons zelf, die er reeds in Juli 1905 geweest was, aan zijn gemalin de behulpzame hand bood. Aan het begin van het middenschip der kerk knielde de Koning aan de Epistelzijde neder, terwijl de Koningin plaats nam in de banken aan de Evangeliezijde Toen zag men zijn Katholieke Majesteit gedurende eenigen tijd, gelijk onze pelgrims dat doen aan de Grot, bidden met uitgestrekte armen. Toen de Koning opstsnd kwam, vergezeld van zijn secretaris en gekleed mtt rochette en mozetta, Mgr. Schoepfer, dien men in groote haast verwittigd had van de tegen woordigheid der koninklijke pelgrims, dezen begroeten. Z. D. H., buigende voor hunne Majesteiten, betuigde hun in hartelijke be woordingen de vreugde, die hij genoot, hen te mogen ontvangen in de heiligdommen der Onbevlekte Maagd en uitte de wenschen, die hij vormde voor het geluk van den Koning, de Koningin, voor den jongen prins van Asturië, voor de Koningin-Moeder en voor Spanje, den vriend en nabuur van Frankrijk. Vervolgens vroeg Mgr aan koning Alfons of hjj aan Hare Majesteit de koningin twee gouden herinneringmedailles mocht aanbie den, een voor haar en een voor hun kind, den prins 'van Asturië. (Monseigneur had reeds twee jaar geleden de eer gehad, er een aan den koning te doen toekomen Bij dat aanbod veranderde het gelaat van den koning, en na op beminnelijke wij ze toe gegeven te hebben aan het verzoek van den prelaat, voegde Zijne Majesteit er aan toe„Ik zelf draag altijd 'die medaille.'' (Uit veilige bron vermeldt het „Journal de la Grotte" hebben wij dan ook ver nomen, dat de godvruchtige vorst nooit zijn medaille van O. L. Vr. van Lourdes aflegt.) Mgr. Schoepfer noodigde vervolgens hunne Majesteiten uit om hun bedevaart te her halen in het volgend jaar bij het vijftig, jarig jubelfeest der verschijningen. Zeer gevoelig voor deze uitnoodiging vroeg de koning aan den Bisschop bijzonderheden over de feesten en over den duur ervan, en hij gaf te kennen, dat hij, wanneer de omstandigheden het hem zouden veroorlo ven, er aan zou komen deelnemen. Mgr. Schoepfer herhaalde intusschen aan de koningin zijn heilwenschen en verheugde zich, dat de bescherming van O. L. v'rouw van Lourdes over het jeugdig koninklijk paar zoo duidelijk gebleken was bij de won dervolle redding van den koning en de koningin ter gelegenheid van den verfoeie- lijken aanslag tegen hen gepleegd op den dag van hun huwelijk. De prelaat bracht in herinnering, dat eenige uren vóór den aanslag op verzoek van iemand, uit de kringen van den hoogsten Spaanschen adel, in de heiligdommen van Lourdes een H. Mis was opgedragen, om den zegen des hemels af te smeeken over den Spaanschen koning en zijn huwelijk met de jeugdige prinses van Battenberg. Evenals de Bisschop erkende ook Hare Majesteit bij het vernemen van dit feit de hulp der Vlekkelooze Maagd in dat uur van doodelijk gevaar. Het gesprek tussehen Hare Majesteit en Monseigneur verhaalt het „Journal" voorts liep ook over leden der familie van Koningin Victoria. Mgr. gaf aan de jeugdige Souvereine te kennen, dat het een der aangenaamste herinneringen uit zijn priesterlijk leven was, in de handen der Goddelijke Voorzienigheid het middel te zijn geweest voor de bekeering van den prins de Hanau De Koningin merkte toen op, dat er in haar familie altijd een katho lieke tak was geweest en zij zelve een katholieke grootmoeder had gehad. Toen Z. D. H. vervolgens aan Hare Majesteit gezegd had „Altijd dus is in het bloed uwer afstamming het zaad geweest van het Katholicisme, dat door de genade des hemels is opgekomen en U het ware geloof heeft geschonken," antwoordde konin gin Victoria„Ja, Monseigneur, en alle dagen dank ik er God voor DUITSCHLAND. Het congres van de Duitscbe katholie ken wordt te Wifrzburg gehouden. Als elk jaar, waren duizenden uit alle oorden van het rijk samengestroomd om deel te ne men aan de beraadslagingen over de be langen van de R. K. Kerk in Duitschland. Het eerste voorstel dat de afgevaardig de Porscli toelichtte, handelde over een luisterrijke viering van het 50-jarige pries ter-jubileum van Z. H. den Paus, toeko mende jaar door de Duitsche katholieken. De Duitsche katholieken worden opgewekt ter gelegenheid van dat feest een huiten gewonen jubileums-Pieterspenning op te brengen en ook den gewonen Pieterspen ning niet te vergeten. De nooden van den heiligen Stoel zijn, vol,gens dr. P'orsch, groot. CHINA. De keizerin van China is niet ziekmen had namelijk gemeld, dat z© wel ziek was. En het is goed ook, dat ze niet ziek is men verwacht nl. ieder oogenblik een op roer onder 50,000 soldaten, die in gerui- men tijd geen soldij hebben ontvangen. Ook de beweging ite.gen de Mandsjoes neemt onrustbarende vormen aan, naar men zegt tengevolge van de pas uitgevaar digd© edicten, waarbij Mandsjoe's en Chi- neezen gelijk worden gesteld. Men heeft brieven onderschept van don geleerden Sun Yat Sen, den hervormer, waarin niets meer of minder wordt ver klaard, dan dat het China's plicht is, een einde te maken aan de Mandsjoesche macht. MAROKKO. De Londensche „Tribune" ontving van haai- correspondent te Tanger het bericht dat aldaar het gerucht loopt volgens het welk Sultan Abd-el-Azis in zijn paleis ver moord zou zijn. De berichtgever deelt dit sensatie wekkend nieuws echter mede on der voorbehoud. Te Casablanca js het rustig. SERVIË. Een complot tegen koning Pe ter. Vele bekende personen werden ge arresteerd, o. a. 5 partijleiders uit de Skoepsjtina en 18 officieren. De kroon prins moet lot. de ontdekking der samen zwering veel hebben bijgedragen. Sociale week. Naar wij vernemen zijn thans reeds over de tweehonderd week kaarten genomen. Bjj voorbaat staat dus al vast, dat het bezoek aan de Sociale Week te Breda niet minder zal zijn, dan dat van verleden jaar te Utrecht. Immers behalve de weekkaarten, zijn nog eenige honderden kaarten voor afzonderlijke dagen of vergaderingen genomen. Tevreden. Wij lezen in het „Dagbl. v. N.br.": Naar aanleiding onzer opmer king, dat de verslaggever van „Het Volk" de merkwaardige woorden van den heer F. U. Schmidt, gesproken op het katho lieke drankweeroongres over de kracht des Geloofs in de drankweer, had vergeten, doet „Het Volk" mededeeling onzer op merking met de bijvoeging, dat beperkte plaatsruimte ooi'zaak is geweest van het verzuim. Waarvan akte. Men heeft niet altijd zooveel succes met opmerkingen aan 't adres van ,,'tVolk". Het blad is zelfs wel zoo goed mee te deelen, dat naast den godsdienst, ook het socialisme, als een ander idealisme, de drankbestrijding kan aanwakkeren. Ons katholiek geloof had 'n goeden dag in „Het Volk". Het is een idealisme, dat iets aanwakkeren kan en wordt op een zelfde lijn gesteld met het socialisme. Dat gebeurt niet eiken dag in „Het Volk". In den regel heet het geloof slechts te die nen voor de „Volksverdomming" en „de bescherming der brandkast", 'tls mis schien den eersten keer dat het in „Het Volk" iets goeds kan doen. Wij hadden zelden zooveel genoegen van een opmer king aan het adres van het soc.-dem. hoofdorgaan. De Antithese. Volgens het Program der Vrij-liberalen behooren inrichting en werking van het Staatsbestuur onafhan kelijk te zijn van eiken invloed van ker ke 1 ij k e leerstellingen. Misschien worden er nog altijd gevon den, die in deze paragraaf niets anders lezen dan een verzet tegen de kerkelijke overheersching op staatkundig gebied, b.v. tegen de overheersching der Katholieke Kerk, van „Rome" van den Paus en de Bisschoppen in de Nederlandsche politiek. In „De Nieuwe Cour." kunnen ze lezen, dat ze zich grootelijks vergissen „k e r- k e 1 ij k e leerstellingen" beteekent volgens het vrij-liberale hoofdorgaan, juist hetzelfde als positief christelijke leerstellingen. Der halve eischt het Vrij-liberale Program niets minder dan dat de inrichting en de werking van het Nederlandsch staatsbestuur onaf hankelijk zijn en, voor zooverre noodig, gezuiverd worden van eiken invloed der christel ij ke leerstellingen. Alles der halve, wat in ons Staatsrecht en in het openbaar leven aan het Christendom zjjn ontstaan, opkomst en bloei te danken heeft, hoort daarin niet thuiszoolang die over blijfselen van het Christendom niet verdwe nen zijnkan men immers niet zeggen, dat de inrichting en de werking van ons staatsbestuur volkomen onafhanke lijk zijn van alle kerkelijke, positief chris telijke leerstellingen. Onze staatsinrichting en onze staatkunde zullen eerst van „vreemde smetten" vrij zijn, wanneer het paganisme, het moderne heidendom eiken christelijken invloed en elk christelijk overblijfsel uit den voortijd voorgoed uit de staatkunde en het openbaar leven verbannen heeft. Aldus volgens „De Nieuwe Courant,, in een polemiek met de „Nederl. Stemmen" over de beteekenis van het Vrij-liberaal Program. En dan ontkennen de vrijzinnigen nog, dat de antithese-strijd aan hun afkeer tegen het Christendom en de Christelijke beginselen te wijten is, dat zjj ons den strijd opdringen, dat wij gedwongen worden te kampen voor het behoud van de heiligste goederen. (Tijd) Nieuw en goed werk. Het plaatselij ke Comité der Katholieke Sociale Actie te Breda heeft een nieuw en goed werk aan gepakt. Dagelijks verschijnt er katholieke lektuur, boeken en geschriften van allerlei aard, zonder dat deze doordringen in de katho lieke gezinnen. Daarom heeft het pl comité der K. S. A. een vasten colporteur aangesteld, die eiken dag rond zal gaan om goede lektuur te verkoopen, aan wie het maar wil. Hij verspreidt daartoe eerst langs de huizen lijsten van bij hem voor handen boeken, en dan komt hij den vol genden dag terug met zijn karretje waarin hij zjjn voorraad heeft uitgestald. Van alles is er te koop bij hemzoowel roman- als sociale lektuur. Het congres van Stuttgart. De Haagsche correspondent van de „Zut- phensche Courant" heeft de volgende pak kende en zeker niet onjuiste kenschetsing gegeven van het internationale sociaal democratische congres, dat een veertien dagen geleden te Stuttgart is gehouden: „Een serie tabléaux-vivants, voorstellende het verval der sociaal-democratie als inter nationale beweging, is ons te Stuttgart vertoond. Een Babylonische verwarring waarin men beurtelings en tegelijk flarden, van grootspraak, misverstand, onoprecht

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 3