gsblad Scolade. aren-Magazijn temmen. ut op het Donderdag 22 Augustus Derde Jaargaug. eii Thee. en Sigaren. KER, Goes. nid-Beveland". 7V2 cent ■5 REUZEL. 6. J. EGBERTS. L i T EIT. CAO AO Imarkt, GOES. No. D9. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. SOCIALE ACTIE. ES. NGEN-ROUTS. (eer of bij abonnement iemd. 5 van het instrument wordt gegarandeerd, ien mede tot billijken van deugdelijkheid. sche dienst. ■dam-Gouda-Amsterdam tuaaehsnliggsnde plaatsen- van HOES iddag 12 uur. amsterdam orgen 5 uur. rotterdam ivond 8 uur. msterdam bij W. DE ISCHURE, Kloveniers- xm bij de Directie J. en te Dordrecht bij S. te Goes bjj den Agent ls tegen eene vaste ANTER 4 HORDIJK'» b1 nieuws en illu IEDKOOP is. DE DIRECTIE. per kilo. f 0.64 - 0.65 u 25 K°. - 0.61 100 K°. - 0.60 - 6.25 - 0.60 - 0.85 - 0.60 .en en Vleeschwaren. irden niet, manden en tembours. toegezonden. Interc. 519. f 0,85, H E.G. f 0,45. f 0,55, X K.G. f 0,27". 5, Vio K.G. f 0,25. 60, Vi0K.G. f0,275 een aangename drank, opgewekt en verkwikt, Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes {0.75, daarbuiten 0.95 Afzonderlijke nummers k contant„0,06 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's 0.371/,, voor niet-abonné's045 Advertentiën van 15 regels {0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant. Reclameberichten 2S Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. In de socialistische pers algemeen, en in een zeker deel der liberale pers dat doel, hetwelk ook met kleine, minder eer lijke middelen het partijbelang wil dienen worden de Katholieken voorgesteld als achterlijke menschen, die met de behoef ten en nooden van hun tijd niet op de hoogte zijn; althans als hervormers van den kouden grond, die zoo zij ook al het hunne willen bijdragen tot leniging van el lende, tot verbetering van misstanden, tot oplossing van zooveel, wat er in de maat schappij om verandering en hei-vorming roept, slechts schijnhervormingen beoogen, en alleen middelen willen bezigen zoo „re actionair" of „pietlutterig", dat van we zenlijke verbetering nooit iets komen kan. Men kent deze insinuaties; reeds vaak zijn deze vernomen. Maar de geschiedenis van den jongeren tijd is er zoo mee in tegenspraak, dat met het nieuwe ook het ware van deze beweringen geheel is zoek geraakt. Juist in den laatsten tijd heeft de Sociale Actie van Neerlands Katholieken zich breed ontplooid en nam zij hooger Vlucht. Het Ka tho liek Sociaal Congres onlangs te 's Hertogenbosch gehouden, waar niet minder dan 213 R. K. vereenigin- gen, die circa veertig duizend leden vertegenwoordigen, in hun afgevaardigden aanwezig waren, had een schitterend ver loop; en een gezonde drang naar verbete ring en versterking der organisaties, naar kennisvermeerdering, naar beperking van arbeidsduur en bescherming of verbod van vrouwen-, en kinderarbeid, zal van dit Con gres een gouden vracht zijn. Te Nijmegen wordt nu een ander Katho liek Congres gehouden; een Katholiek Con gres mede van hooge sociale beteekenis: het tweede Nederlandsch Katholiek Con gres tot bestrijding van het Alkoholisme. Wie het innig verband vermag in te zien tusschen het alkoholisme en het sociale vraagstuk in zijn geheel, hoe, om slechts even een paar punten aan te roeren, naulw verband bestaat tusschen drankmisbruik en zedelijkheid, drankmis bruik en volksgezondheid en overerfelijk- heid tot zelfs jn latere geslachten, drank misbruik en ontwikkeling, drankmisbruik en krankzinnigheid, drankmisbruik en mis dadigheid en ontaarding, drankmisbruik eu zelfmoord, drankmisbruik en armoede, hoe drankmisbruik de doodende kanker is voor de geheele volkswelvaart, hij zal de hooge sociale beteekenis van de bestrij ding dezer volkskwaal /beseffen. En de niet genoeg te prijzen pogingen der Katholieken, om trots tegenkanting velerzijds, paal en perk te stellen aan de zen Verwoester van alles wat een volk aan goeds en edels en energieks bezit, bewonderen niet slechts, maai- krachtdadig steunen tevens. De groote en grootsche wapenschouwing van Neerlands Katholieke drankweerman nen heeft zonder twijfel tot bestrijding van het alkoholisme machtig veel bij'gebracht. Het inzicht is daar verruimd, de blik v erhreed, en zij die met het betere inzicht en dien verruimden blik huiswaarts keer- <en zullen niet nalaten, ieder in zijn ring, de lessen opgedaan, in de praktijk zoovee doenlijk te verwezenlijken dooreen overtuigde, geestdriftige, rustelooze propa ganda. Aan 1 »v'iegwiel" der Kath. Soc. Actie in ons land komt verder de eer en onze ankbaarheid toe voor het in 't leven roe- pen der bekende S o ci a 1 e We e k, die dit jaar zoeals hekend, van 1 tot 8 Septem- ber te Breda gehouden wordt. Deze „Week" zal ferme mannen maken, mannen van de daad, die op hun beurt èn door voorbeeld èn door voorlichting andere werkers vormen zullen. Zij vormt een kader van onderlegde en voor onzen tijd geschoolde mannen, die weer anderen tot do,en zullen opwekken. In de maatschappij, die volgens het woord van onzen Paus in Christus moet worden hersteld, hebben wij1 vele en hooge plichten te vervullen. Welnu, de Sociale Week zal leeren o p welke wijze wij die plichten in de maatschappij te vervullen hebben, op welke wijze de maatschappij hersteld moet worden; zij wijst den juist en weg op een moeielijke en gevaarlijke baan. Van niet-Katholieke, zelfs van socialisti sche zijde heeft men het vorig jaar ons de Sociale Week benijd, en er onverholen be wondering over uitgesproken. Wij behoeven dan wel niet aan te sporen naar- Breda ojp te gaan tot verzameling van deugdelijk materiaal. De Sociale Week heeft voor zich zelve gesproken, en wij verwachten en hopen tevens, dat dit jaar het get,al bezoekers dat van 't vorig jaar zal overtreffen. Wie er van 1 tot 8 September ook maar één dagje tusschen-uit kan, hij verzuime niet dien dag in de Waterstraat te Breda door te brengen berouwen zal 'them niet! Tweede Nederlandsch Katholiek Congres tot Bestrijding van het Alcoholisme. Sinds het eerste katholiek congres tot bestrijding van het alcoholisme te Utrecht gehouden, heeft, door aanhoudende pro paganda en rusteloos werken, de drank bestrijding onder de katholieken van Ne derland een hooge, zeer- hooge vlucht ge nomen. En met trots mogen we dan ook neerzien op jhet succes van dit werken, op het leger van vrouwen en mannen, die zich geschaard hebben in dichte gelederen tot bestrijding van den grooten vijand van de menschelijke samenleving, den alcohol, schrijft „het Centrum". En de wapenschouwing, die dezer dagen te Nijmegen wordt gehouden in hel bijzijn van en begeesterd door den priester strijder dr. Aliens, den grooten aanvoer der, die dit leger heeft gevormd en toe gerust, was een krachtsuiting, die een ze kere overwinning voorspelt. Nog meer zal dit leger zich uitbreiden, nog dieper en hechter zal de katholieke drankbestrijding over geheel ons vader land wortel schieten. 'tls waar, anderen zijn ons voor ge weest in den istrijd tegen het alcoholisme, maar wij katholieken zijn op het slag veld gekomen en onze macht is groot. De zege moet nog bevochten worden, en de Roomsche legerscharen die het slag veld hebben betreden zullen door hun éénheid, door hun kracht en hun geloof den strijd heslissen, de overwinning ver zekeren en de Jcruisvaan doen wapperen over ons volk. Zondagavond werd te Nijmegen het 2de Nederl. Kath. Drankbestrijderscongres ge opend met een plechtig Lof in de St. Augustinuskerk. Het kerkgebouw was ge heel gevuld met een talrijke schare van mannen en vrouwen uit alle rangen der maatschappij. Daarna werd in Rurgerlust de openings vergadering gehouden. De ruime zaal was stampvol. Aanwezig waren o. a. de locoburgemees ter en verschillende geestelijken, leden der Staten-Generaal, afgevaardigden van Bel gië en Duilschland, afgevaardigden van Protestantsche drankbestrijdersvereenigin- gen enz. Toen dr. Ariëns de zaal binnentrad, kwajn er geen eind aan het gejuich en gejubel. Geestdriftig werd hem ,het nieuwe strijd lied van Sobriëtas toegezongen. De voorzitter van het congresbestuur, jhr. mr. Ch. Ruvs de Beerenbrouek, open de de vergadering met den katholieken groet: „Geloofd zij Jezus Christus". Al de aanwezigen roept hij het welkom toe, er op wijkende, dat het congres .eigen lijk al voor deze bijeenkomst begonnen was door het Lof met Veni Creator in de St. Augustinuskerk. Wij hebben reden tot dankbaarheid, zegt spreker, als we ons het le congres, in 1898 te Utrecht, herinneren. Wat was onze beweging toen nog klein. En thans is er eene dagelijks in ledental en gehalte aangroeiende vereeniging van mannen en vrouwen. Toen was de be weging in de oogen van velen gericht tegen het drankmisbruik, thans is er eene wel bewuste kennis van de moderne kwaal en hare geneesmiddelen, niet alleen bestrijdt men sterken drank, maar ook wijn en bier. Thans komt men ook tot het bewustzijn, dat de alcohol in dienst heeft honderden, die er belang bij hebben de drinkgewoon ten in stand te houden. En thans dreigt er weer een nieuw gevaar: de absinth. Daarvoor moeten onze grenzen worden gesloten. Is de organisatie volmaakt? Neen. Zij moet vooruit in gehalte en ledental. De beweging moet niet alleen zijn een zaak van het. hart, men moet weten, wat de wetenschap te dezer zake zegt. Te licht schat men het belang van goed georganiseerde plaatselijke vereenigingen, die het zoogenaamde kleine werk doen en zonder dat dreigt de katholieke drankbe strijding op leemen voeten te staan. 't Is waar, onze katholieke Ararikweer telt het eerbiedwaardig getal van 4500Ü leden, maar hoevelen slaan niet onver schillig huiten onze rijen, die door bescha ving, geest en gemoed, haar meer aanzien zouden kunnen geven. De aanzienlijke burgers van veel invloed zijn verplicht de belangen der mindere klassen te beharti gen. Spreker wijst hier op de encycliek van Paus Leo XIII, die zegt, dal ieder in de maatschappij niet leeft enkel voor zijn eigen belangen ,maar voor allen. Allen hebben belang hij de bestrijding van den alcohol en voor allen hoog en laag, is er- plaats in onze gelederen. Er wordt wel eens door de hoogere stan den beweerd, dat zij zoo weinig doen kun nen voor de sociale actie. Spreker ont kent dit .althans voor de drankbestrijding. Het alcoholisme toch is overal doorge drongen. Geen wonder, dat toen het federatief bestuur van Sobriëtas besloot tot oprich ting van een vereeniging voor een sana torium voor katholieke drankzuchtigen, het .plan met geestdrift door het katho lieke Nederland werd ontvangen. Er kwam tot nog toe in f 10,799. (Daverend applaus). Spreker richt nu een verzoek tot. allen. Waar wij bijeengekomen zijn voor onze zaak, de zaak des volks, vraagt hij verlof eenige oogenblikken te mogen spieken tot een der onzen, niet om woorden van hulde en lof te spreken, doch om uiting te geven aan zijn gevoelens van dankbaarheid aan God, die aan de Nederlandsch© drankbe strijders gegeven heeft dr. Ariëns, den redenaar, den hoofdredacteur van Sobrië tas, den welenschappelijken barometer van de katholieke drankbestrijding. Hij spreekt de bede uit dat deze strijder voor de eer der Kerk en de Nederlandsche drankbe- strijding nog lange jaren gespaard moge blijven. (Langdurig applaus.) Spreker deelt mede, dat toen hij in het laatst van verleden jaar te Arnhem aan dr. Ariëns vroeg, of hij diens naam ver binden mocht aan het fonds voor deze stichting, deze hem vroeg„Wordt de zaak der drankzuchtigen daarmee gebaat?" Dit en geen ander antwoord had spr. verwacht. Hij kon toen zeggen„Ja, „dus" de zaak is afgesproken". Weldra, hoopt hij, zal men door do giften van velen in staat zijn het Neder landsch Sanatorium te openen. De Neder landsche wetgeving kent nog niet de op neming van drankzuchtigen in sanatoria ook tegen hun zin, maar de teekenen wij zen er op, dat zij weldra het voorbeeld van andere landen zal volgen. Laten wij1 dan zorgen gereed te zijn. Spr. vreest dat an dersdoor de burgerlijke overheid ingerichte sanatoria zullen verrijzen. Moge dit congres, besluit hij, voor velen eene aansporing zijn, om zich aan te slui ten bij de drankbestrijders, moge het we tenschappelijke peil er door stijgen, de or ganisatie verbeteren, haar invloed ten bate van -kerk en vaderland vermeerderen. De ondervoorzitter van het Kruisver band in het aartsbisdom Utrecht, de heer Hendriks, biedt daarop dr. Ariëns het eere- voorzitterschap van het Kruisverbond en een krans aan. Dr. Ariëns krijgt daarna het woord, om in eene geestige, herhaaldelijk door applaus onderbroken rede (e danken voor de hem gebrachte hulde. Hij was alleen wat ge lukkiger dan anderen, kon vruchten pluk ken, die rijp waren en ziet dus niet in, dat hij zooveel deed. Maar toch is hij innig dankbaar, want hij voelt in al die zaken de gouden kern van oprechte, har telijke liefde, en dat doet goed. Hierna voerden het woord de zeereervv. heer De Witte, sub-regent van het college van Kortrijk, die in het West-Vlaamsch, alsook de heer Stahl, afgevaardigde van het Kath. Kruisverbond uit Essen, die in het Duitsch Ar. Ariëns huldigden als den man, die door zijn leicHng en raadgeving de drankweer-beweging in hunne landen ten zeerste heeft bevorderd en verbeterd. Nog werd dr. Ariëns gehuldigd als on vermoeid voorman door dr. Slotenmaker de Bruine, afgevaardigde der Christelijke geheel-onthouders-vereeniging en door piet- vrouw C. M. Maseland-Nieuwenhuis, pre sidente van den diocesanen Mariabond in het Aartsbisdom Utrecht, te Enschede. Onder groote bijvalsbetuigingen betrad ten slotte professor J. V. de Groot O.P., uit Amsterdam, het spreekgestoelte, die in heerlijke taal zijn rede hieldVan boven af. Spr. begint met le zeggen, dat deze tekst hem was opgedragen door het con gresbestuur, met het commentaar, dat „Van boven af 'wil zeggenalle menschen die invloed kunnen uitoefenen, moeten meewerken aan de bestrijding van het al coholisme. En onder hen, die op de eerste plaats invloed kunnen uitoefenen, moet zeker wel de priester genoemd worden. Het is een der priesteridealen te kam pen voor de matigheid ter eere Gods en tot vrede der menschen. Dit heeft de geschie denis van, het Christendom van af de oudst© tijden bewezen. Onze bisschoppen hebben hun stem ver heven en gewaarschuwd tegen het alcoho lisme. De priesterlijke stem zegt bij tra^ ditie: wees matig. Wat zal de priester niet kunnen en vermogen. Hij geeft aan de ma tigheidsbeweging den god.sdiensti1g-gaeste^ lijken invloed. Zijn werk is een werk van ootmoed en liefde. Hij kan de jeugd voor lichten, hij kan in elke stad, in de kleinste parochie betere levensvoorwaarden trach ten te scheppen voor den arbeider en voor iedereen. Hoe meer de priester doordringt in het alcoholvraagstuk, des te meer her derlijke liefde en herderlijke waakzaam heid. zal hij toonen bij het verjagen van hel alcoholisme. Op de tweede plaats komen de artsen. Zij zien dagelijks en van nabij, welke ver woestingen worden aangericht. De arts is een macht. Hij betoogt en toont aan, dat het alcoholisme verderfelijk en een dwaasheid is. Ook onze studenten kunnen veel doen ter bestrijding van liet alcoholisme. Het is ©en verblijdend teeken, dat het drank gebruik aan de Nederlandsche universi teiten sterk vermindert ,niet alleen bij' de katholieke, maai- bij de studenten in het algemeen. Hij komt tot de conclusie, dat een jonge man, die behoorlijk geënt aan de univer siteit komt, geen gevaar heeft hesmet te worden. In huisgezin en school moeten karakters gevormd worden en vooral weer standsvermogen. Spr. zet daarna in den breede de groote beteekenis van heteerst mensch en dan christen, uiteen. Men moet de genade Gods laten werken op een voor bereid terrein. 'Het geheele wezen van den mensch moet zoo gevormd worden, dat de genade een geschikt veld wordt, dit is de hooge taak van ouders en van allen, die de jeugd te vormen hebben. W© moeten allen oproepen voor tien grooten strijd. Ook de werkgevers kunnen grooten invloed uitoefenen. Zij mogen nooit spreken: ben ik de waker van mijn broeder. De werkgever moet gelukkig zijn, als zijn werkvolk gelukkig is. Samen werking, hartelijke, broederlijke overleg ging zijn middelen om te vormen een volk dat drankvrij is. Een werkgever moet willen zien, da.t zijn werklieden vooruitgaan. Spr. gelooft, niets van de phrasehoe meer ze verdie nen, hoe meer ze drinken. Stoffelijke wel vaart is een voorwaarde om den alcohol- duivel te overwinnen. Ook de armenverzorgers kunnen veel, zeer veel doen. In schoone woorden geeft spr. een beeld van den H. Vincentius a l'auio. De armenverzorgers zien de ellende der zielen overal om zich heen. Alcoho lisme is een ramp, een ellende en principe van degeneratie. Alleen door samenwer king is te overwinnen. Als ik, zoo sprak prof. De Groot, geen eerbied had voor drankbestrijding wilde ik nooit Vincenti- aan zijn. Mannen en vrouwen moeten samenwer ken om den heiligen oorlog tot een einde te brengen tol eer van Christus. Een mooie hulde bracht spreker aan de vrou wen; een vrouw is de moeder van het dr. Ariënsfonds. De vrouw kan van bovenaf optreden. In de vrouwen heeft God gelegd den kos- telijken onuitsprekelijfcen schat van liefde. Mogen zij daarmede kwistig zijn ten voor- deele der matigheid. Bedenkt het wel, het groote, heilige, ideale is gelegen in de matigheid in alle vormen. De wil moet gesterkt, gestaald, geleid worden, we moe'ten heens turen naar de vorming der vrijheid, de heerlijke vrijheid, die uit God Is, die vrijheid wordt aan boeien gelegd door het alcoholisme. Een heerlijke opwekking sprak de rede naar tot allen om ongelukkigen te helpen, opdat ze weer voor ons zullen staan, vrij: als een kind van God. Zieleschoonheid en welvaart staan op het spel. De draak van het alcoholisme moge niet langer leven, H. Michaël door steek hem met uw lans. Vrede heerscht in de woningen, waar de matigheid heerscht. Waakt en bidt in de paleizen en in de hutten der armen, dat de engel der matigheid moge negeeren. Na een heerlijke peroratie oip de matig heid sloot de gewijde spreker zijn schoone rede met de woorden: de strijd voor de matigheid is een groot stuk christendom, daaraan zij dus de overwinning. De voorzitter bracht ten slotte dank aan allen, en ook aan de nie'-katholieken, voor hun getuigenis, wat ze voelen voor 'ons strijden, omdat die strijd ook de hunne is, voor de woorden der Belgische en Duitsche afgevaardigden. We moeien verkrijgen meer wetenschap, meer kennis van het alcoholisme. Mogen de volgende dagen van het congres, die zijn dagen van werken, even welgeslaagd zijn als deze openingsvergadering. Met den groei: Geloofd zij' Jesus Chris tus, werd deze prachtig geslaagde eerste congresdag gesloten. Het concert, dat door het slechte weer in de zaal plaats had, werd druk bezocht. Tweede dag. Maandagmorgen van 9 lot 12 vergader den twee afdeelingen, terwijl de Nederl'. Mariavereenigingeii eene afzonderlijke bij eenkomst hielden. In de eersle a.fdeeling voerde eerst het woord paler Dr. Cyprianus Verbeek, Osch, over „Liefdadigheid" en alcoholisme. Zijne rede was belichaamd in de con clusion, die met een kleine wijziging als volgt werden aangenomen: 1. De liefdadigheid moet uit haar wezen bij haar werkzaamheid rekening houden met het Alcoholisme. 2. Het is hoogst wenschelijk, dat de leden der vereenigingen van liefdadigheid het alcoholvraagstuk bestudeeren en leden zijn der vereenigingen van drankbestrij ding. 3. Het is in beider belang, dat de ver eenigingen, sub 2 genoemd, samenwerken en elkander zooveel mogelijk moreel en financieel steunen. Uit de gevoerde gedachtenwisseling trok do voorzitter, Mgr. Diepen, het besluit, dat er algemeen© dienstplicht is om rekening te houden met het alcoholisme. Wie dus plaats neeml in de actie der liefdadigheid, zal vanzelf ertoe moeten komen om plaats te nemen in de rangen der drankbestrij ders. (Applaus.) Daarna behandelde de heer P. Mesker, leeraar aan het gymnasium te Maastricht.: Kinderbescherming en alcoholisme. Na zijne prachtig gedocumenteerde uit eenzettingen stelde deze de volgende con- clusiën 1. Achterlijkheid, verwaarloozing en cri minaliteit der jeugd zijn veelal toe te schrijven aan het alcoholisme der ouders; 2. Achterlijke, verwaarloosde en misda dige on volwassenen behoeven meer dan normale kinderen bescherming tegen het drankgevaar; 3. Bij de opvoeding en 'tonderwijs van bedeelde kinderen houde men met het voorafgaande rekeningmen voede hen op in geheelonthouding en ruste hen uit met. do kennis van 't alcoholisme als wapen voor 't verdere leven. Eenigszins gewijzigd werden deze aan genomen,. Een levendig debat, werd ge voerd.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1