No. 89. Dinsdag 30 Juli 1907. Derde Jaargang. BINNENLAND. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Verschijnt eiken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND. Beginsel? Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes fO.75, daarbuiten 0.95 Afzonderlijke nummers A contant0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f0.371/,, voor niet-abonné's,.045 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels £0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. A contant. Reclamebe richten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Ondier dit opschrift schrijft de „Stand." ieen meesterlijk artikel. In toenemende mate, zegt 't. blad, doet zich 't verschijnsel voor, dat onder onze tegenstanders 't. pittigst element der jonge ren met 't socialisme sympathiseert, niet 't minst ondier de gestudeerden. En dit niet enkel onder de studenten, maar evenzoo ondier hen die de academie achter den rug hebben. Nu vindt dit voor een deel ongetwijfeld zijn verklaring in de neiging van 'tjonge hart, om de „papa's" en de „oomes" voor uit te loopen. 'tExcelsior wenkt, en hij voorkeur loopt men met wie 't verst gaat mee. Aan de Universiteit maakt de radicaalste onder de hoogleeralen op meer dan één heetgebakerd student den onver- beterlijken indruk van een reactionair man. Later bekoelt die eerste overmaat van gloed dan wel, en met elke kwarteeuw verspringt de naald op den graadmeter. Van 25 op 50 jaar, en evenzoo van 50 op 75 jaar is er gemeenlijk verzwakking in het vonken en winste in bezadigdheid. Mr. Van Houten is hiervan het meest il- lustre voorbeeld. In 1871 verheerlijker der Commune te Parijs in de Tweede Kamer, en nu 'als te star reactionair zelfs uit de Eerste Kamer verwijderd. Maai' welk aandeel in deze sympathie voor het socialisme ook op rekening van het jonge vuur worde gesteld, het dwe pen, aan jonger jaren eigen, verklaart het verschijnsel toch allerminst geheel; en verklaart vooral niet het opmerkelijk feil, dat zoo telkens juist de geesten van die peren zin door het socialisme bekoord worden. Met name dit laatste kan zijn ver klaring slechts daarin vinden, dat het so cialisme zelf dieper gaat, en, bezit wat de overige liberalistische groepen zoo kennelijk misseneen absoluut beginsel. Dit komt niet uit bij de. stembus. De overgroote meerderheid van wie socialis tisch stemmen, zijn wat de apostel noem de „klagers over hun staat", kiezers in dienst van 't publiek of van particulieren die opslag van inkomen verlangen. Aan alle deze ontevredenen spiegelt de soci aal-democratische propagandist op mee tings of bij de huizen gouden hergen voor. En dan stemt de belezen kiezer voor den sociaal-democraat, zonder iets van de the orie of van het beginsel der sociaal democraten te begrijpen. Maar op de fijne koppen onder de jon gere liberalisten heeft dat beginsel; wel vat, te meer daar ze bij den liberalen, grootvader of bij den vrijzinnigen papa, op kondschap uitgegaan, er nooit achter konden komen, wat. dat dan toch eigen lijk het wezenlijke, het heusche begin- s e 1 van deze oudere liberalistische groe pen was. Telkens en telkens is aan de groep van Tydeman, van Borgesius en van Drucker gevraagd 1' o n e e r dan toch u w be ginsel! Dat is gevraagd in de Staten- Ileneraal, in de dagbladpers, op meetings, in maandschriften, in gesprekken. En dan kwamen er 'wel woorden, en ook wel een spel met woorden, maar liet. eigenlijke beginsel kwam nooit. Het heette danOns beginsel is de vrijheid! Maar natuurlijk was dit altoos met restrictie bedoeld; werd het bloot negatief tegenover dwang of privilegie genomen; en bleef het puur formeel. Het was negatieve leiddraad voor be- stuursregeling. In de „Aurore" bulderde Clemenceau eerst tegen allen politie- ilwang, en straks als Minister treedt hij forscher tegen elke woeling op dan Wal deck Rousseau ooit deed. Een beginsel moet dan toch iets zijn, waarmee iels 'begint, waaruit iets opkomt, uit wordt, uit groeit, en waaruit ge, om dat. er het leven uit opkomt, u hel leven verklaren kunt. Nu kan hoogstens gezegd, dat de Libe ralisten zulk een genereerend beginsel ne gatief belijden in hun onverzoenlijken cle- riealenhaat. Hiermee toch verzetten ze zich mordicus tegen elke poging om als beginsel van alle leven, en (lus ook van het politieke en sociale leven, den Schep per van hemel en aarde te erkennen. Im mers al blijven ze ook hier bijna altoos hij de negatie staan, door te zeggengeen dienst van God 'in de politiek, noodgedron gen hebben ze op dit pas dan toch den mensch tegen God overgesteld, en in zooverre kan men zeggen, dat ze in den mensche 1 ijken wil het beginsel poneeren, waaruit de staat en liet sociale leven moet opkomen. „Niet uit den wil van God", sloot van zelf de belijdenis in: „maar wel uit den wil des men sch e n. Dit kwam in de tegenstelling van Humaniteit tegenover Chris tendom dan ook tot uitdrukking. Doch ook hiermee kwam de Liheral'ist geen stap verder. Immers de mensch zelf is een samengesteld wezen. Hij is lichaam en ziel. De vraag naar het eigen lijke absolute beginsel keerde al- zoo aanstonds terug: Wat heerscht? Is de geest het beginsel van de stof oftewel de stof hel beginsel van den geest? Eerst zóó komt ge toe aan de principi- eele vraag. Eerst zoo nadert ge h e t be ginsel, dat beginsel waarin alles zijn be gin, de wording van zijn aanzijn, zijn krachtsbron en zijn determinanten vindt. Hieraan nu toegekomen, belijden de Christelijke partijen eenparig, dat de geest het beginsel van de stof is, dat de ziel het lichaam moet beheerschen, en dat uit God, die zelf Geest, de Va der der geesten is, al wat aanzijn heeft, moet worden verklaard. En even beslist nam de Socialist hier positie: Alle geestelijke verschijnselen vinden hun oorsprong en hun determinatie in de stoffelijke bestaanswijs. Religie, ze delijkheid, wetenschap, smaak voor kunst, 't vindt alles zijn bepaling in de stoffe lijke en sociale gesteldheden. Zoowel bij de Christelijke partijen als bij de Socialisten, is alzoo een primordi aal beginsel tot heerschappij gekomen, waaruit alles afgeleid, alles verklaard wordt en dat aan alles richtsnoer geeft. En tusschen die beide in slingeren en zwiepen de Oud-liberalen, de Unielibera len en de Vrijzinnig-Democraten, niet we tende van waar ze komen, en niet weten de waar het alles heen moet. Negatief de vrijheidsmuts met allerlei cocardes en „dusgenaamde" beginselen gesierd, maar zonder één positief, abso luut beginsel in het hart. Tegen de cleri- calen, tegen protectie, tegen inmenging van de religie in de staatkunde. Tegen, tegen, tegen. Altoos negatief. Maar nooit een positief beginsel, waaruit alle leven, ook het politieke en sociale leven, met terdaad begint, opkomt, voort gaal en zijn volmaking zoekt. Hierover zijn nu de ouderen heen. Ze denken niet meer aan de diepte onder den bodem van hun scheepken. Hun scheepken is hun één en al, en in dat, scheepken verkneuteren ze zich. En ook schikken zich hierin de opper- vlakkigen 'onder de jongeren bij hen. Voor deze steekt in het examen en in den meestertitel al hun wijsheid. Maar het pittiger element onder hun jonger geslacht voelt oen leemte, laat over boord het dieplood naar den bodem zinken, en merkt dat de beslissing over het zijn en het, denken niet aan boord van 't liberalistisch scheepken, maar daaronder en daarbuiten moet liggen. Én dan van Lweeën één. Dan kome.n ze óf tot de conclusie, dat de geest de slof, en alzoo de Vader der geesten heel den kosmos beheerscht, en sluiten zich aan bij (le Christelijke par tijen. Oftewel, ze vinden de determinanten voor 'den geest in liet stoffelijke, maar kunnen dan ook met het halfbakken libe ralisme geen vrede meer hebben en gaan schuilen in de lente der sociaal-demo cratie. Hcn ou^e beschuldiging. „Het hedendaagsche Catholicism© kan niet met de ware wetenschap overeen stemmen, tenzij hel.tzich,bervbrme in |ee)r, niet-dogmatisch Christendom, dat is in een breed en liberaal Protestantisme". Dit zinnetje knippen we uit. de „Goe- sche Crt." De beschuldiging daarin neergelegd is al oud; we wisten reeds lang, dat een Katho liek een domper moet zijn, en niet weten schappelijk wezen kan; althans dat „vrij"- zinnigo kranten dat zeggen. Maar 'tis Wel loevallig, dat juist de grootste geleerden, ook in de zgn. exacle wetenschappen, als wis-, naluur-, schei- en sterrenkunde, juist Katholiek waren. Onkunde of verblindheid kunnen alleen doen zeggen, (lal Katholicisme en Weten schap elkaar uitsluiten. Slechls de ongeloovige atheïs tisch e wetenschap sluit het Katholicisme uit; daarom dan ook stemt het Katholicis me, volgens de vrijzinnigen, niet met do ware wetenschap overeen; want, ziel u, de ware wetenschap, dat is uitsluitend de ongeloovige! FRANKRIJK. Hoe men de Katholieke kerk lastert en bekladt leert het volgende Een kindsche vrouw van 77 jaar te Sant Hilaire (Vendeé) liet den pastoor komen, want ze was ziek. Toen ze den geestelijke zag, stoof ze op, raasde en tierde en be weerd p, dat de pastoor haar 3200 fr. had ontstolen. De geestelijke ging natuurlijk naar huis met een gebed in het hart voor de arme zieke. Maar de zoon dezer vrouw, zoo'n type papenhater, liep dadelijk naar den officier van justitie. Die zond de gen darmes, welke den pastoor uit zijn woning haalden en in de gevangenis stopten. En liberale kranten seinden het nieuwe cleri- cale schandaal de wereld rond zoo kwam het ook in onze liberale pers. Maar de justitie heeft den priester weer dadelijk moeten loslaten, zoodra zij de zaak had onderzocht. Kr was geen sprake van dief stal. Maar dat seinen die liberale bladen niet rond. ITALIË. De nieuwe Syllabus. Romanus schrijft o. a. in „Het Centrum" Onwillekeurig gevoelt men dan neiging, om deze twee Pausen (Leo XIII en Pius X) met elkaar te vergelijken. Een verge lijking, die zoodra zij een tegenstelling wordt, noodzakelijk onrecht doet aan de grootheid van één van beiden. Wil men. een treffend en actueel bewijs? Juist de nieuwe Syllabus kan het ons leveren. Wie luchthartig zpu durven beweren, dat Leo XIII niet licht tot uitvaardiging van dezen Syllabus zpu overgegaan zijn, vergeet ten eenenmale dat de veroordee ling van wijlen professor Schell, wien het vaderschap van enkele nu gevonniste stellingen toekomt, onder den vorigen Paus geschiedde. En dat Leo XIII reeds zes jaar geleden, in 1901 zich persoonlijk ten scherpste heeft uilgesproken legen abbé Loisy, van wien de nu getroffen dwaalleer meerendeels afkomslig is. Ja, dat (le vorige Paus toen, uitdrukkelijk heeft gewaarschuwd; „Als Loisy niet op houdt zijn vermetele dwalingen te verkon digen, zal ik hem formeel voor keiler verklaren". Zoo doel het derhalve niets hoegenaamd af, welke Loevallig regeerende Paus over een of andere dwaalleer onherroepelijk vonnis strijkt. Toen op het Concilie van Chalcedon (451), dat de ketterij van Euly- ches zou veroordeelen, de beroemde zend brief van paus Leo den Grooten werd voorgelezen, stonden alle beschreven Va ders eerbiedig van hunne zetels op, en vol geestdrift riepen zij uit: „Dat is het geloof der Apostelen. Zoo gelooveu wij tillejn. Petrus heeft gespreken door Leo's mond!" Niet anders belijden wij, dat ook deze Syllabus het werk is niet van een sterfe lijk mensch, (toch van den II. Geest. Dat in dit plechtig getuigenis van ons ka tholiek geloof nog altijd de eeuwenoude Petrus voortleeft en spreekt. Onverschil lig of zijn tijdelijke spreekbuis Leo clan wel Pius heet. Gode zij dank I Hieraan bovenal erken nen wij 'het imposante en ncrgens-geëven- aarde in het gezag, de majesleit van den onfeilbaren Paus. RUSLAND. Russische orde van den dag. Op het station Rentowa aan do lijn Moskou Nisjni Nowgorod werden, volgens een bericht uit Moskou, twee beambten van een fabriek in Rentowo. die een bedrag van 30,000 roebel bij zich hadden, do ar een 1 ende van twaalf gewapende mannen over vallen. De roovers doodden een beambte, roofden het geld en maakten zich vervol gens in de richting van Moskou uit de voeten. In het onderhavige bericht staat wel, dat het de politie gelukt is 10,000 roebel van het gestolen bedrag weder in handen te krijgen, maar dat de daders gepakt zjjn, lezen we niet. Te Pensa werden gedurende een voor stelling in den schouwburgtuin door anar chisten verscheidene bommen geworpen. De ontploffing veroorzaakte groote paniek, maar richtte overigens weinig schade aan. Te Odessa is de chef van den recher chedienst onder verdachte omstandigheden ziek geworden. De doctoren gelooven, dat hem een langzaam werkend vergif is toe gediend. Men denkt, dat het hier een wraakneming geldt van revolutionaire zijde. De Nowoje Wremja. meldt, dat de politie le St. Petersburg een nieuwe samenzwe ring heeft ontdekt, welke, beoogde eien der ministers om het leven te brengen en op touw was gezet door een trevulutionaire militaire veneeniging. Ér zij'n w'eer vele per sonen in hechtenis genomen. Te Moskou is (le revolutionaire socialiste Froema Froemkin opgehangen. Froema Froemkin pleegde indertijd te Kief den aanslag op den wegens zijn wreedheid beTuchten generaal Nowitski. Ze werd naar Siberië verbannen, doch wist verleden jaar te ontvluchten. Daarna stond ze onder verdenking in een theater te Moskou, dal ze opvallend dikwijls bezocht, een aanslag te .willen doen op den stedelijken comman dant Reinbóth. Nadat ze opnieuw in hech tenis was genomen, trachtte ze den direc teur der Butirski-gevangenis te Moskou te dooden. Ze wilde vair het vonnis niet in beroep gaan. Een verzoek om gratie, door hare te Minsk wonende ouders ingediend, werd afgewezen. De politie heeft, de draden in handen gekregen va,n een nieuw komplot tegen het leven van den Tsaar. Er zijn verscheidene mannen en vrouwen in hechtenis geno men, in wier bezit men o-, a. een tot in bijzonderheden afdalende beschrijving vond van hel keizerlijke jacht Alexandra,. Een ingenieur, (lie klaarblijkelijk een van de hoofdaanleggeis van het komplot was, is in de. Peter en Paulus-vesting opgesloten. OOSTENRIJK. De socialisten roepen, dal zij het be lang zoeken van bet arme vojk, maar waarom houden zij dan de wonden des volks schrijnend? Waarom stemmen zij legien elke 'wet, die het lot van den werk man tracht te verbeteren. Wat hebben zij het arbeidscontract ten onzent afge broken 1 En in 'Oostenrijk dezelfde comedie. Dr. Lueger stelde in den Rijksraad voor om lot viering van hel regeeringsjubileum van Keizer Frans Jozef 100 mUlioen kro nen uit te trekken, als fonds voor een verzekering tegen ongeschiktheid en den ouden dag. Dit voorstel werd stormachlig toegejuicht en met algemeene stemmen aangenomen, doch vooraf was 't grootste gedeelte sociaaldemocraten 'de zaal uitge gaan. Och nis het volk eens geen reden meer had 'van klagen, dan was de aardig heid van 'hun partij af. AMERIKA. Te Newport wordt dezer dagen, zooals door de Amerikaansche bladen op hun gewone luidruchtige wijze wordt Jiericht, een merkwaardig jiibilé gevierdhet is vijftig jaren geleden sedert Ida Lewis den vuurtoren van New Port bewoont, en bewaakt. Toen zij vijftien jaren oud was werd haar vader benoemd tot een der zwaarste ambten vol plichtgewicht en ver antwoordelijkheid, die men ter wereld kan bekleeden. Van de samenleving geschei den, als een gevangene hoog in de lucht met aan den voet van 't. eenzaam verblijf de klotsende golven, moei de wachter daar Wonen en werken en juist wanneer de don der rolt. bóven zijki dak en de storm giert om zijin toren, dan moet hij waken dat het licht, de eenige bakten voor d© angstige zeelieden, die niet weten waar ze zijta in (te duistere vlakten van den Oceaan, dat dat 'reddende en waarschuwende licht zijn kostbaren plicht vervult. Lewis nam zijn vrouw en zijn beide dochters mee naar zijn nieuwe woning buiten in zee. En zie, de vijftienjarige Ida gewende spoedig aan haar eenzaam levensloteiken dag roeide zij haar kleine zusje (lie uog school moest gaan, des mor gens naar land om haar des avonds terug te halen. Deze dagelijksche tocht, ook bij ruwer weer en hooger golven, gaf haar een groote bedrevenheid, die ze spoedig zou aanwenden lot een heldinnendaad. Vier jongelui, kinderen van NeW-Porter- burgers, waren in overschatting van kracht uitgevaren op de zee; maar spoedig kan telde hun boot en angstig geschreeuw drong tot den vuurtoren rloor. Ida sprong in haar vertrouwd vaartuig en redde ze alle vier. Zij werd daardoor plotseling de heldin van den dag en toen na weinige jaren haar vader invaliede werd, verlrouwde men haar (le taak van lichtwachter toe, al kreeg ze ook vete jaren daarna eerst va,n het Congres de officieele aanstelling. Behalve, dat zij door getrouwe bediening van het havenlicht talloozen voor gevaar bewaarde, kwamen er nog meer gelegen heden om persoonlijk menschenlevens aan de golven te ontrukken. Eens sloeg in den nacht een bóót. met twee soldaten tegen (te rotsen te pletter. Zij' ging er vergezeld van haar boolsman, op uit en zoo onstuimig waren de golven, dat haar gezel verdronk: maar zij redde (le heide soldaten. Zoo heeft ze achttien menschen in het geheel aan (le golven ontrekt, en haar torenwoning is rondom met medailles en diploma's en dankbare geschenken Ver sierd. Nog veïvult de 68-jarige vrouw trouw en eenvoudig haar plicht; van ver toon is zij geen vriendin, maar thans ver dient haar naam toch waarlijk te worden gekend. New-York lijdt nu al dagen onder een ondragelijke hilte. Het is niet uit le houden in de stad. Er slapen eiken nacht 90,000 menschen buiten in parken of aan het strand van het Coney-eiland. Moorden en zelfmoorden nemen toe. Een rijke zijdefabrikant uit Lyon, Ernest Su- rion, schoot zich voor het hoofd, na aan zijn compagnon het volgende briefje- te hebben geschreven: „Mijnheer, de hitte maakt mij gek", en eenige menschen heb ben hem dit nagedaan. KOREA. Korea, is dan een Japansche provincie geworden, want het zoogenaamde traclaat van 17 November 1905, waarbij Japan zich belastte met. de regeling der buitenlandsche aangelegenheden van dit Rijk, is thans ver vangen door een ander, hetwelk Japan tot onbeperkt heer en meester maakt ook over het binnenlandsch bestuur. De 2 voornaamste bepalingen van hei nieuwe verdrag luiden: 1. Het bestuur van Korea wordt, gesteld onder de beproefde leiding van den Japan- schen resident-generaal. 2. Voor de afkondiging van alle wetten en verordeningen, alsmede voor de afdoe ning van belangrijke zaken wordt de toe stemming van den resident-generaal yer- eischt. Patronaten. Woensdag j.l. had ite 's Hertogenbósch een© vergadering plaats van de Diocesane Comités der patronaten uit. (1© diocesen Utrecht, Haarlem, 's Her togenbósch en Breda, onder voorzitter schap van den Zeer Eerw. heer W. van Stee. Het doel van deze vergadering was om voorlaan het maandblad „Het Patronaat" uit te geven als officieel orgaan van de 4 beslaande Dioc. organisaties. Tot hoofdredacteur werd gekozen de ZeerEenv. heer A. J. darijs, pastoor van Tholen met vaste medewerkers uit ieder bisdom. Verschillende maatregelen weiden be sproken die zeker het nut en de aantrek kelijkheid voor dit maandblad zulten ver- hoogen. Over het beletsel, dat de weten schap van de Boekencensuur zou on dervinden, zegt de Hoogleeraar S. I), van Veen o. a. „De boekencensuur, in strafrechterlijken zin opgevat, doet aan d© wetenschappe lijke studie van Ro o ms c h-K a th o 1 ie- k e geleerden niet de minste schade. De vergunning om verboden boeken te lezen en te bezitten is voor hen, wanneer het inderdaad om weten schappelijke doeleinden gaat, zonder al te groote bezwaren, zelfs betrekkelijk nog al gemakkelijk te verkrijgen. Wie hunne werken leest, 'zal erkennen, dat zij van de geschriften van andersdenkenden ook voor zoover deze tot de verbodene be lmoren, wel degelijk kennis namen". Toch is het Katholicisme in strijd met de ware wetenschap, zegt de „Goesche Crt.".

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1