No. 65. Diusdag J Juni 1907. Derde Jaargang. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. Virscbqnl (ten liAAHDAS-, WOENSDAG- ui VRUDAGAVIND. A. S. J. DEKKER, D. MULDER, M. NOORDIJKE, JAN WONDERGEM, P. J. Siegers, P. Merckens en R. Houterman. DE STATENVERKIEZINGEN. .v. BUITEHLAhö HEME SEIIWSCHE (OOM Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers A contant „0.05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonaé's f 0.371/», voor niet-abonné's045 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prijs. Om het groote gewicht der zaak, waarom het gaat, drukken wij met den meesten aandrang allen op het hart, bij de verkiezing van 4 leden voor de Provinciale Staten in het district Goes, die gehouden wordt op Dinsdag 11 Juni a.s., hun stem uit te brengen op de candidaten der Christelijke partijen, de heeren lid van den gemeenteraad te Goes. Burgemeester te O v e z a n d. Notaris te O o 1 ij n s p 1 a a t. Wethouder te Kruiningen. In het district Middelburg bevelen wij aan de heeren Mr. P. Dieleman, S. Louwerse en L. J. van Voortliuysen. In het district Vlissingen de heeren Aan H. H. Correspondenten. Onzen correspondenten deelen we taede, dat we van hen geen berichten in wachten omtrent den uitslag der Staten verkiezing. In deze zaak is op andere wijze door ons voorzien. Een leiddraad voor de Kiezers. Wanneer, wat God verhoede, door den uitslag der Statenverkiezingen, de vrijzin nigen de meerderheid in de Eerste Kamer zouden bekomen, dan Rebben zij verder vrij spel; dan kunnen zjij hun volle radi- zale stuwkracht aanwenden; dan zullen zij met volle zeilen den voor de natie vier- derfelijken koers stevenen. Dan komen zij; weer in de volle macht, en kunnen van die macht gebruik maken als eertijds. Hoe dan hebben vroeger de liberalen ons, de tegenpartij behandeld, en wat hebben zij voor ,ons gedaan? Zij hebben ons, de tegenpartij1, onder drukt. Van den liberalen minister Kappeijne immers is het woord„dan moet de m i n- dorheid maar onderdrukt worden. Zij hehben de natie, het voik verdeeld in een denkend en een niet-denkend deel. Dat „denkend" deel vormden de libe ralen, de „niet-denkers", de dompers, wa- ren wij. Zij waren het, die het „verdeel pa heersch" in toepassing brengend, twist stookten tusschen de Christelijke partijen zij waren het, die den knuppel van kerke lijke geschilpunten werpend in het hoen derhok der gecoaliseerde Christelijke par tijen, den godsdienst met de politiek ver mengden, en desalniettemin aan ons durf den verwijten zulks te doen. Zij waren het, die de Nederlan ders gingen verdeelen om zelf te heerschen in geloovigen en hei denen, toen dr. Kuyper slechts wees op en waarschuwde voor een onomstootelijke waarheid, nl.„het opkomen van p a gani s ti s c he (heidensche) facto ren" in onze maatschappij. Dr. Kuyper wees op feiten, op oonse- quentiën van radicale stelsels; waar schuwde daartegen; wilde daarvoor op de bres staan, om de Christelijke be ginselen ongerept en onaangetast te houden, maar de vrijzinnigheid zelve ze gevoelde zich ongetwijfeld erg schul dig I schiep een antithese (tegenstelling) tusschen personen en dichtte het vader schap aan dr. Kuyper toe. L Duizendmaal neen: de antithese van wereldbeschouwing, de tegenstelling tus schen Christendom en rationalisme bestond onbetwistbaar; de antithese tusschen heidenen en ge loovigen op staatkundig terreinde vrijzinnigen zijn er de gelukkige(l) ma kers van. En mochten er jiog onnoozelen gevon den worden, die heusch meenen, dat „de antithese" door dr. Kuyper werd uitge vonden; dat die tegenstelling met hem kwam, en met hem verdwijnen zou, laten zij zich dan herinneren de woorden pp 31 Januari 1906 in de Eerste Kamer ge sproken door den liberalen heer Van Hou ten! Deze godloochenaar sprak daar o. a. „Ook stelt men het voor alsof wij in Dr. Kuyper de antithese hadden willen treffen. „In dit opzicht sta ik geheel op het standpunt van den heer Woltjer, name lijk, dat op geestelijk gebied een strijd gestreden is en wordt met en door de kerkelijke partijen, welke niet van Kuyper's bestaan afhankelijk is, diere eds be stondvóórKuy- per, en ook naiem blijven zal". Wat deden de liberalen voor ons nog meer? Ze deden wat voor ons vrije, ons hij zonder onderwijs: ze hebben het geknot en geknecht en verguisd; z<e hebben ons, vrije Katholieken, in ons vrije Nederland gedwongen onze kinderen de zegeningen te doen ontvangen van het openbaar, neu traal, godsdienstloos onderwijs! Wat deden ze voor de kleinen der aarde, voor de „kleine luyden"? Gedurende die heele reeks van lange jaren hunner oppermachtige regeering de den zij het lag in de lijn van hun stelsel zoo goed als niets voor de minderbedeelden. De sociale wetgeving kwam onder hun lang bestuur niet tot stand. Deze wetgeving krachtig ter hand ge nomen te hebben, de ontwerpen, met zoo veel moeite bereid, te hebben ingediend de onvergetelijke eer dit te hehben ge daan, komt toe aan het Christelijk mi- nisterie-Kuyper Het tegenwoordige vrijzinnige ministerie heeft het zelfs bestaan, om de invalidi teitsverzekering vari, dr. Kuyper op de lange baan te schuivjen, misschien tot St. Jutmis te verdagen. Deze liberals regeering laat dus den invaliden, den onge- lukkigen werkman geheel aan zjjn lot overl Is 't geön schande* Wat hebben de vrijs-.innigen gedaan voor de handhaving van gezag, ,orde en rust? Toen in 1903 de revolutionairen de mis dadige spoorwegstaking hadden op touw gezet, het verkeer wilden stremmen en aan bedrijf en industrie de noodzakelijke levensvoorwaarde trachtten te ontnemen, toen was hel dr. Kuyper ,die de anarchie dier dagen door de stakingswetten den kop zou indrukken. Het minis terie-Kuy per diende de sta kingswetten in. En toen toonden de liberalen, hoe slap zij staan tegenover de handhaving van gezag en orde: de Unie-liberalen namen tegenover de stakingswetten, welke den anarchislisclien stroom een dam stelden, een weifelende houding aan; de vrijzinnig- democraten stemden er tegen; de so ciaal-democraten natuurlijk ook! Verklaarde dan ook de „Nieuwe Cou rant" (lib.) niet, dat de stelling juist is: Hei consequent doorgevoerd liberalisme is de moeder van het anarchisme! Nu nog, tijdens de jongste ministerieele crisis, trachtte dit vrijzinnige ministerie het recht der Kroon te verkor ten, door de Koningin als 'tware de verklaring te willen afdwingen, dat Hare Majesteit een nog in te dienen wets voorstel, het blijvend gedeelte betreffende, zou bekrachtigen. Zeker, tegenover de leiders der Rechter zijde kwam de minister-president wel ver klaren, dat volstrekt niet bedoeld was aan het recht der Kroon te kort te doen; dat het slechts een „m i s v e r s t a n d" was maar dan was 't toch een misver stand van hoogst bedenkelijk karakter. En toen de heer Kolkman den mi nister de rake vraag stelde: „Als er niets mee werd bedoeld, waarom hebt ge huet dan neergeschreven, en als het niets be- teekent, waarom hebt gij het dan inge trokken?" toen..., zweeg de Mi nister-President En toen, den volgenden dag, de heer Kolkman constateerde, dat hij geen ant woord had hekomen, toen verklaarde de zelfde minister-president, dat hijb 1 e e f z w ij gen: hij beschouwde het debat als gesloten Ziedaar de kloeke .handhavers van ge zag, orde em j-ust. 'Wat hebben verder de vrijzinnigen ge daan voor den heiligen band des huwe lijks Zij hebben het Burgerlijk Wetboek ver rijkt met het de gewetensvrijheid aanran dend artikel, waarbij bepaald is, da,t het kerkelijk huwelijk pas n a het burgerlijk mag worden voltrokken. En een vr ij zinnig ministerie was het, dat de Koninklijke goedkeuring bezorgde aan een vereeniging, .die de bevordering van onzedelijke praktijken beoogt, aan den N. M. Bond! Ziethier enkele der zegeningen door de liberalen mildelijk over ons uitgestort. Maar heb toch geduld, zal iemand op werpen, 'tzal wel beter worden: dit Ka binet is immers een ministerie van ver zoeningsgezindheid! Zien we even, hoe 'tdaarmee staat. De herziening van het Strafwetboek, door het ministerie-Kuyper voorgesteld, en door de Rechterzijde zoo vurig begeerd, o, a. met het oog op de artikelen betref fend de misdrijven tegen de zeden, zij werd, hot aandringen der Rechterzijde ten spijt, door minister van Raalte ter zijde gelegd. Ten opzichte van de uitvoering der Kin derwetten trad deze minister alles behalve verzoeningsgezind op. En het Besluit, betreffende de Bijzon dere Kweekscholen zou pen slag hebben toegebracht aan ons Bijzonder Onderwijs. Na den storm van verontwaardiging, die tegen dit Besluit opstak, weid het welis waar belangrijk gewijzigd, maar toch eerst ...daarna! Op het stuk van benoemingen was die befaamde „verzoeningsgezindheid" verre van ,te bespeuren. Onder den rook van Goes zijn voor beelden te grijpen van het failliet dier lieve gezindheid. Zoo werd in Zeeland benoemd een vrijzinnige Commissaris d.er Koningin en geen anti-revolutionair; zoo werden het vorig jaar, na de ramp in ons gewest, kwistig ridderorden uitgedeeld, maar R.-K. geestelijken en gereformeerde dominé's werden eenvoudig vergeten. Wij zullen hier verder geen lijsten over leggen van benoemingen, .waaraan partij digheid niet vreemd was, maar toch wen- schen we nog in herinnering te brengen, dat in het bijna uitsluitend Katholieke 's Hertogenbosch een niet-Katholiek tot kantonrechter werd benoemd; dat er notarisbenoemingen plaats hadden, die boven den wind nog naar partijdigheid roken; en dat de erkentelijkheid dezer re- geering voor de door de R.-K. geestelijk heid bij het vergaan der „B o r 1 i n" be wezen diensten, bestond in een nul op haar toga, al was de regeering bij die ramp niet gierig met overigens welverdiende, sterren en kruizen! Het zich aandienen van dit ministerie als „verzoeningsgezind" moet derhalve niet te veel au sérieux (ernstig) genomen worden; het zal heusch niet sterven aan een beroerte van verzoeningsgezindheid. Welnu, na deze feiten lijkt een opwek king ons overbodig. Het gezond oordeel der kiezers zal spre ken en weten te beletten, dat door bet omgaan der Eerste Kamer, de ongebreidel de macht' den vrijzinnigen wederom in handen komt. En zij zullen daarom door hun stem biljet anti-liberale leden brengen in de Provinciale Staten. FRANKRIJK. In Frankrijk is een groote staking van zeelui uitgebroken, een politieke staking in verband met Thomson's wetsontwerp. In tal van havens is 'twerk reeds neer gelegd, zoodat voor groote stremming van verkeer wordt gevreesd. Maar erger nog te vreezen is, dat de regeering haar laat ste gezag zal vergooien en om den „vre de" te bewaren aan deze misdadige woe ling zal toegeven dn plaats van haar te weerstaan. Stemmen uit Frankrijk. Ten be wijze, dat in Frankrijk een gedrukte toe stand heerscht onder de goede katholie ken, die er, Goddank, toch nog altijd in grooten getale zijn, diene de wijze waarop zich dezer dagen een dier katholieken in een particulier schrijven naar Holland, over den stand van zaken uitliet. „Het zijn geen menschen meer die thans over Frankrijk regeeren, waar ware dui vels". En toch zijn wij slechts aan het begin van onze ellenden; wij moeten ons op veel ernstiger gebeurtenissen voorbe reiden, want wij leven op een vulkaan; wellicht reeds zeer nabij, ontwaken wij in volle revolutie, 'tls thans de tijd om de woorden te herhalen die de discipelen van den Heiland uitriepen toen zij zich in doodsgevaar op zee bevonden: „Domine salva nos, perimus", „Hoer red ons, wij vergaan". Tegelijk verhardde hij van een eigen- aardig geval, dal blijk geeft, dat er nog godvruchtige families in Frankrijk gevon den worden. Een dame te Parijs, moeder van een gezin, doch weduwe, had juist haar ge lofte gedaan en was opgenomen in de Orde van 0. L. V. Visitatie, om zich bij hare zusters te voegen die in den vreemde in ballingschap leefden, waartoe zij reeds langs den wensch had te kennen gegeven. Het meest treffende bij deze plechtigheid was evenwel het feit, dat een der zoons dezer dame, priester en ordesgeestelijke, de H. Mis celebreerde, en in èen gloeiende toespraak zijn moeder geluk wenschte met haar besluit zich aan God te wijden, na zich aan hare kinderen te hebben gegeven. Zij had er namelijk 12 gehad, waarvan nog 9 in leven, en van deze 9 waren er 6 in den geestelijken stand getreden, priesters en religieusen. Een waarljjk hei lige Fransche familie derhalve. Parochiën in Par ij s. In het Ka tholiek Instituut is het derde katholieke congres voor het aartst isdom Parqs geopend. Deze bjjeenkomst heeft vooral ten doel, te beramen door welke godsdienstige mid delen de godsdienst het best tot nieuw leven zal kunnen worden gebracht. De verdeeling van Parijs in meer parochiën dan tegenwoordig was een van de onder werpen, die aan de orde waren. De pastoor van Saint Sulpice toonde aan, dat nergens ter wereld de parochiën zoo groot zjjn als te Parijs, waar zij gemiddeld 370OÜ ge loovigen omvatten. Een hulpmiddel om hierin te voorzien zou wezen evenals op andere plaatsen reeds gedaan wordt de groote parochiën in kwar tieren te verdeelen en aan het hoofd dezer een vicaris te stellen, die met de verzor ging van het godsdienstig leven belast wsrdt. Ook konden Parochiale comité's worden opgericht, die door het beoefenen van sociale werken de geestelijkheid be hulpzaam waren in hun taak. Mgr. Amette spoorde vooral de rjjken aan, om beurzen te stichten voor de op leiding van jongelingen tot den priester lijken stand. ITALIË. Z. H. de Paus blijft zich en der pause lijke holhouding offers opleggen om gelden te besparen voor geestelijke doeleinden. In de Vaticaansche tuinen is een kunst muur ingestort wier herstel wel f 60.000 vraagt, doch dat offert de Paus liever voor missies en seminaries. SPANJE. Een wonderbare genezing. De particuliere correspondent van de „N. R, Cour." uit Madrid schrijft: Elk jaar omstreeks dezen tijd zijn er pelgrimstochten naar Zaragoza ter eere van de H. Maagd van den Pilaar. Van alle provinciën des lands stroomen dan de geloovigen naar de oude, dappere stad. Zaragoza is in dit opzicht niet minder populair dan b.v. Lourdes of Kevelaar. Dezer dagen werd Zaragoza in op schudding gebracht door een voorval, dat men daar algemeen voor een wonder hield. In een logement had sedert eenigo dagen haren intrek genomen een zekere juffrouw Maria Martinez Lozano, oud 33 jaren, geboren te Cadtz, maar die gedu rende twintig jaar te Madrid woonachtig en in het Princessen Ziekenhuis voor chronische gewrichtsjicht verpleegd was geweest. Gedurende verscheidene jaren had het schepsel niet kunnen gaan of staan. Althans zoo wordt gezegd. Den 19n dezer bracht zij den geheelen dag bid dende door, en den daaropvolgenden mor gen ontving zij de H. Communie. Eenige oogenblikken daarna stond zij eensklaps op, liep met vasten tred op het altaar van de H'. Maagd toe, wierp hare krukken van zich af, en riep uit: Mijn geloof heeft mij gered! De H. Maagd heeft mjj gene zen! Gezegend zij de H. Maagd! Daarop barstte zij in tranen los. De aanwezigen stonden eerst verbaasd maar het duurde niet lang of alles om ringde de vrouw onder het gejubel van: „Een wonder! een wonder!" Onder vreug dekreten van het geheele publiek werd zij vervolgens naar haar logement gebracht. Het nieuws verspreidde zich natuurljjk als een loopend vuurtje door het geheele land en voor een paar dagen hoorde men van niets anders dan „het wonder". Dui zenden menschen waaaronder vele 'dames van de aristocratie uit" den omtrek van Zaragoza begaven zich naar het log "ent om de genezen zieke te zien. Maria Martinez Lozano beweert dat zjj den 19den meer pijnen dan ooit te voren leed en zich hoegenaamd niet bewegen kon. Zij bad echter vurig, en den volgen den morgen, na gecommuniceerd te heb ben, geraakte zij in eene soort van extase en had een gevoel alsof al hare beende ren braken en knapten en aan het sprin gen gingen. Zij is zeer opgewekt en praat lustig.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1