irijzen. uiker lemind. n v. Roosmalen lansche Orgels erman v. Roosmalen iwe Malta rdappelen, (MA JVo. 57. Dinsdag 14 Mei 1907. Derde d aargang. Vtrschijnl lib MAINDAS-. WBENSDAG- n VlIIOAGAVOND BUITENLAND. per pond. tZIEKTE. Zoetermeer. post 40 ct. ide Pekela. li and. eehouders. DE VISSER Jz. Intvan jen ent per pond. KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. De trek nair de steden en Rath. Soc. Actie op bet platteland. UIT DE PERS, ïarkt, Goes. tC. BOUMA. ts van het huis BRUSSON. r. JEUNE. VILLEWUR (Hte GARONNE). In depots. Htstreeks van de fabriek, (tend, |oor Diabeteslijders. ich» 1874. »orten. fijf jaar garantie. [lUREN, ENZ. lappen en niemand weet po is het ook met inyne Jen. Wie die niet kent l, want niet alleen tegen jpk tegen gevatte koude, ge ontlasting enz. Jl)ij NV. Hnbregtse, Korte Liuek bjj C. de Fouwte f, te Vlissingen l>ij A. C. plag bjj M. Riemena Pa.; Ir; te Camperland bij A. itli bij I Vogel OzIe lueüt en melkvee met Je feilde Veekoek merk: f" belangrijke korting bij en afhaling uit wagon. jevvenHcht. ii verkor» p Hansweerd. H1.IK s lleeretiboek SMITS, HeinkeiiBzand. roede doos waarin Kinadrujpels van R[J verkocht wor- A niets anders m//M0 ndere is namaak. ukelmarkt. Goes. Abonnementsprijs per 3 maanden, voor Goes f 0.75, daarbuiten f 0.95 Afzonderlijke nummers k contant „0X15 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonaé'ff f 0.371/», voor niet-abonné's045 Burtau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regels f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 5 regels voor 25 Ct. k contant. Reclameberichten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. J i 1 P. fr. lldefonsus schrijft onder dit op schrift in het „K. S. W.": In no. 12 van dit Weekblad wijdde ik onlangs eenige regelen aan: „Nederland- sche arbeiders in het Buitenland". Ik wees op een voorwaarde, die m. i. absoluut noodzakelijk vervuld moet worden, wil men met vrucht iets voor die menschen gaan doen, n.l. het ontluiken, de groei en bloei van het katho liek vereenigingsleven op, het platteland, vooral daar, vanwaar ve len naar Duitschland trekken, opdat de emigranten eenig begrip van veree- nigingen en bonden hebben en voor aan sluiting daarbij iets voelen, zoodat er gegronde hoop bestaat, dat zij ook over de grenzen voor het vereenigingsleven op godsdiensligen grondslag zullen gewonnen worden. Ons artikel mocht zich over een waar- deerend naschrift der geachte Redactie verheugen, hetwelk eindigt: „Doch ook onze groote taak tot ontwikkeling en or ganisatie van het platteland, noodig, ze ker ook met 'toog op „het Duitsche ge vaar", maar noodig niet minder ook voor hen, die onze landspalen niet zullen over schrijden, deze onze groote en zware taak worde door niemand, op wien in deze eenige verantwoordelijkheid rust, uit het oog verloren 1" Dit deed mij besluiten om andermaal en al zoo spoedig de gastvrijheid van het „Kath. Soc. Weekblad" te vragen. Reeds den vorigen keer hadden wij de aandacht erop willen, vestigen, dat het geen wij geschreven hadden in betrekking tot de Hollandsche werklieden in Duitsch land ook van toepassing was op hen, die van het platteland, uit de dorpen naar de steden en fabrieksplaat sen trekken. Bij nader inzicht oordeelde ik het echter beter en nuttiger, dit on derwerp liever inj een afzenderljjke bij drage te behandelen. Nauwelijks had ik achter mijn vorige verhandeling een punt gezet en ze nog eens met allo aandacht overgelezen, of de gedachte kwam bjj mij op„ge zult zien, nu zullen velen zeggen: in ons dorp is het een hooge uitzondering, dat iemand naar Pruisen trekt; dus wij kunnen de patronaten en de vereenigingen wel mis sen". Daarom verklaren wij thans met na druk patronaten, volksbonden, vereeni gingen, in één woord krachtige Katholie ke Sociale Actie, is niet slechts gebiedend noodig daar, waar aspiranten zijn voor Duitschland, maar op het geheele katholieke platteland, in alle dorpen, en wel om hen, die zich in de steden gaan vestigen of hun brood gaan zoeken in, fabrieksplaatsen. Wij vergen allerminst, dat men dit ?oo maar voetstoots aanneemt. Niemand heeft zich gewonnen te geven, alvorens wij op goede gronden bewezen hebben, dat bijna in ieder dorp de trek naar de stad bestaat en dat ditjuisto. m. een hoofdreden uitmaakt, waarom ook het platteland flink dient georganiseerd. Maar slagen wij er in een en ander afdoende aan te toonen, dat men dan piet terugdeinze voor de consequentie, doch overal de handen uit de mouwen steke en aanpakke. Het trekken naar Duitschland vindt lang niet overal plaats; althans wat van eeni ge beteekenis is; dat zijn hoofdzakelijk bepaalde streken. Maar er zullen weinig dorpen zjjn, welke niet een niet onbedui dend aantal werkkrachten van allerhande soort leveren aan de stad. Wie ook maar een weinig met de toe standen in de stad op de hoogte is, geeft dit gereedelijk toe. Hij weet al te goed, dat de arbeidende klasse in de steden volstrekt niet uitsluitend bestaat uit per sonen, in de stad geboren en getogen; doch dat er velen van buiten komen uit de omliggende plaatsen, maar ook even goed uit ver verwijderde dorpen. Zeer practisch kan men zich ook hier van overtuigen, wanneer men zich op hooge feestdagen, bjj gelegenheid der ker mis, wanneer het gilde teert, of bij een of pnder dorpsfeest, toevallig daar be vindt. Het aantal personen van beider ge slacht, die dan thuis zijn uit de stad om ouders en familieleden te bezoeken en t 1 i 1 mee te feesten, is dan veeal niet gering. Men reflecteert er zoo niet opdoch uit ieder dorp dienen en werken er ge woonlijk meer in de stad dan men erg in heeft. Ik heb voor de aardigheid het ver slag van den toestand der Pro vincie Gelderland over 1905 (dat over 1906 is nog niet verschenen) er eens op opengeslagen, hoofdstuk XIII: Bevolking. O. in. kan men daar zien, hoeveel mannen en vrouwen zich in deni loop van 1905 in de ver schillende gemeenten gevestigd hebben en hoeveel er vertrokken zijn. Mij bleek, dat Gelderland 116 gemeen ten telt. Daarvan vertrokken uit. 69 meer mannen dan er zich vestig den, en in 82 gemeenten was het aantal vertrekkende vrouwen grooter dan het getal van haar, die er zich metterwoon vestigden. Opmerke lijk is het, dat deze plaatsen bijna alle ressorteeren onder de dorpen. In de steden integendeel, eveneens in de grootere dorpen en, op aantrek- kingspunten en in de fabrieks plaatsen was het juist anders- o m. Daar vestigden zich over het al gemeen (T i e 1, W a g e n i n g e n en Zul f en uitgezonderd) meer personen dan er vertrokken. In het geheel vertrokken uit de verschillende gemeenten 499 mannen en 655 vrouwen meer dan er zich vestig den. Dat schikt nog al, zal misschien iemand opmerken; wanneer dit loopt over resp. 69 en 82 gemeenten, bewijst deze statis tiek weinig voor de ontvolking van het platteland. Men mag echter niet uit het oog var- liezen, dat het totale vestigings- cijfer het getal der vertrekkenden zoo nabij komt, omdat men in zoo b r e e- de rijen naar de grootere plaat sen trok. Vandaar het geringe verschil tusschen vestiging en vertrek. Ten slotte, als de trek uit de dorpen niet zoo algemeen was, waarom hoort en leest men dan tegenwoordig zoo herhaalde lijk over de, ontvolking van het platte land? Mij dunkt, dat geeft te denken en zeide op zichzelf reeds meer dan genoeg. „Een merkwaardig sociaal verschijnsel", merkte voor een paar jaar S. in dit week blad op, „isl de voortdurende trek van plattelanders naar de> steden, 't Is een breede stroom van meest frissche, jonge krachten, die niet tevreden met de een voudige levenswijze op het platteland, of uit hoop op beter levensomstandigheden, naar de steden golft". En even tevoren had dezelfde S. geconstateerd: „We zien tegenwoordig een volksverhuizing, veel grooter in omvang en beteekenis dan die in do eerste eeuwen onzer jaartelling. „In drommen trekken de nauwelijks de schooi ontgroeide knapen naar de stad en vullen de werkplaatsen als leerlingen en de koopmanshuizen als bedienden. De geschikste jongelingen vinden plaatsing als huisknecht, magazijnknecht, koetsier, voerman, daglooner, opperman, of komen in de fabrieken; terecht, 't Is opmerke lijk, hoevelen van hen, die als soldaat ge diend hebben, als werkman of beambte in de stad blijven hangen, 't Stadsleven heeft hen bekoord. „Bij velen is 't enkel de zucht naar hoo- gere verdiensten dan door den landbou wer "kunnen gegeven worden; bij ande ren is het de lust om lichter en prettiger werk te hebben; bij anderen de zucht om vrijer te leven, om te kunnen profiteeren van do gemakken en genoegens, die de stad boven 'tdorp heeft; bjj vele anderen is het enkel de idee, dat de toekomst be ter, de zorg minder is voor den arbeider in de stad dan op 'tland, die hen drijft. De trek van het land naar de stad is on loochenbaar. Wij kunnen het met eigen oogen zien". (Wordt vervolgd). Theorie en Practijk. Het is wel grappig de liberalen en hun ne bondgenooten in deze dagen te hooren spreken en te zien schrijven over de anti these. Verschrikkelijk vinden zij het, dat er een antithese bestaat. Zij verfoeien haar, zij willen haar-doen verdwijnen, hoe eer hoe beter; immers, ze bederft de politiek, verdeelt het land in twoe kampen, beeft i i. i...ii.ri.J1 j.' -J,.l een 'ongezonde, een verderfelijke uitwer king. Geen kwaad genoeg kunnen de vrijzin nigen van de antithese zeggen. Maarvoorloopig willen zij ze toqh handhaven. De verkiezingen zijn in aantocht, weet u. En nu is de antithese wel een verschrik kelijk ding, maar nog verschrikkelijker is de meerderheid d£r Rechterzijde in de Eerste Kamer, en die hoopt men nu, juist door de antithese, te doen verdwijnen. Daarom: „Weg met do antithese" in theorie, maar „leve de antithese" in de praktijk. Heel aardig komt dit uit in een artikel van V*. D., die, volgens gewoonte, tezelf- der tijd in „Arnhemsehe" en „Mid delburg sche Courant" zijn poli tieke wijsheid verkondigt. V. D. is tegen de antithese; hij wil een andere partij-formatie; hij verzekert, dat Rechts en Links al te ongelijksoortige ele menten op een hoop worden gedreven. Maar en nu komt het fijne, de pointe van zjjn redeneering de vrijzinnigen moeten toch de antithese in toepassing brengen. Zij worden daartoe gedwongen door de christelijke politiek, die, zegt V. D.' „ons heele staatkundige leven bederft". Welnu V. D. weet raad. De „kerkelijke coalitie" moet uit elkaar worden gehaald door haar te overwinnen! En de Prov. Staten moeten zoodanig wor den samengesteld, dat men de Eerste Ka mer kan ontbinden met de zekerheid er een liberale meerderheid te zien terug- keeren. Daarvoor moet nu de antithese nog die nen. En daarna Ja, daarna zal zij misschien een tijdje worden opgeborgen. Want dit willen wij gaarne van V. D. en andere soortgelijke schrijvers en spre kers aannemen, dat de vrijzinnigen nog meer waarde hechten aan een krachtige meerderheid in Eerste en Tweede Kamer, dan aan de antithese. (Centr.). FRANKRIJK. De Jeanne d'Arc-feesten te Orleans zijn rustig verloopen. De Katholieken hebben zich waardig onthouden van elke rumoerige betoogiug. De toeloop van vreemdelingen was veel minder groot dan gewoonlijk, zor- dat zelfs de radicale afgevaardigde van die stad Rabier, aan den verslaggever van de „Croix" verzekerde„Ik voor mij had veel liever dat het gebleven ware bij het oude met enkele kleine wijzigingen... het volgende jaar zullen we er iets anders op moeten vinden." Het eerbetoon der troepen aan het vaandel van Jeanne d'Arc op den avond van den 7. en de feeststoet van Woensdag hebben zonder incidenten plaats gehad. De vrijmetselaars waren bij hun voorbijtrekken overal het voorwerp van ondeugendeu spot en vooral een neger onder hen, had groot lachsucces. Er bad slechts één arrestatie plaats.... van een straatjongen, die onder het groepje vrijmetselaars een voetzoeker had geworpen. In tal van maga- zijnen en particuliere woningen waren uit vrees voor ongeregeldheden an hij wijze van protest, de vensters gesloten en om de vjjf huizen hing er een vlag. Wat er in Fransche scholen gebeurt. De onderwijzer iB gehuwd. Zijn vróuw draagt zorg voor de kinderen beneden de zes jaar, hij zorgt voor die van 6 tot 13 jaar. Hij is secretaris van den burgemeester waardoor zjjn invloed nog stijgt. Ieder kind, door de ouders naar de kerk gezonden, wórdt gewaarschuwd, dat zoo het bljjft vol harden, of zjjn Eerste H. Communie doet, het geen certificaat zal ontvangen, om be vorderd te worden. De ouders durven natuurlijk niet klagen. De meesten hunner zjjn arm. Velen zjjn gemeente-ambtenaren. Het hoofd der schoei zou zich niet alleen kunnen wreken op hunne kinderen, maar ook op hen zeiven. Daarenboven kunnen zij bij niemand hun klacht indienen, want al de gemeente-auto riteiten loopen onder een socialistisch, anti godsdienstig hoedje. In het dorp Légé der Beneden Loire zal een pastoor voor v jj f cent vervolgd worden. Bjj de in beslaggenomen kerkgoederen behoorde ook een stukje weiland waarvan de sequester evenwel het genot aan den pastoor liet. Eenigen tjjd geleden plukte de dienst bode van den pastoor een bosje gras van dat weiland, ter waarde van vijf cent. Zeker in een jjverige bui liet de se quester proces-verbaal opmaken van deze misdaad. Dat is nu het regime van verdraagzaam heid en vrjjheid, door Briand aangekon digd Pausen Boer. In een hofstede in de Vendeé was droefheid en beproevingtwee meisjes waren er ernstig ziek, de oudste zoon, de kostwinner moest in dienst, en de jongste zoon, die den anderen aan de ploeg zou kunnen vervangen getuigde van het verlangen om priester te worden, en zender te aarzelen gaven de ouders hier voor hun toestemming. Het kruis was dus zwaar. De oudste zoon wilde naar Lourdes gaan, maar hij was in de onmogelijkheid die vrome reis te ondernemen. Toen schreef hij rechtstreeks naar den H. Vader, legde hem de beproevingen zjjner familie uif, en vroeg hem om zijn heiligen zegen. En de Paus schreef den armen boer eigenhandig terug en zond hem zjjn zegen en liefdevolle woorden. De twee zieke meisjes zullen nu om niet naar Lourdes vervoerd worden. De „Univers" deelt mee het stelselma tig plan dat men nu heeft om 't onderwjjs, van den godsdienst beroofd, thans tegen den godsdienst te keeren. Men wil dat doen door onderwijs te geven in een soort ver gelijkende godsdienst-geschiedenis, waarbjj dan het Christendom als een minderwaar dige gelijke geplaatst wordt tusschen hei- densche bijgeloovigheden en kettersche dwalingen. En men kan er van overtuigd zjjn, zegt Arthur Loth, dat dit programma onder de heerschappij van het bloc tot uitvoe ring zal worden gebracht. Nog ernstiger dan dit noodlottig voor nemen echter is het feit, door Roussel in hetzelfde nummer van hetzelfde blad ver haald, dat de bekende afdwalende priester L o i s y zich thans door de moderne critiek zóóver heeft laten wegvoeren dat hjj het Hoogheilig Geheim der Menschwording niet alleen ontkent maar op heiligschennende wijze naast heidensche mythen en sagen plaatst. BELGIE. De katholieke Parjjsche bladen melden de bekeering van Adolphe Retté, een anar chistisch schrijver. Na een leven geleid te hebben van de grofste buitensporigheden is hjj plotseling getroffen door Gods genade, op het oogenblik, dat hij rondliep met gedach ten van zelfmoord. Hij heeft thans het verhaal van zijn bekeering gepubliceerd in een boek, getiteld; „Van den duivel tot God". Adolphe Retté gaat eeD retraite houden bjj de Dominicanen bjj N amen, waarna bij naar Frankrijk zal terugkeeren „om, zooals bij verklaart, te strjjden voor mjjn Kerk en voor mjjn geloof, en te aanbidden wat ik vroeger verbrand heb". De Belgische Regeering zit weer vast in 't zadel. Na een lange discussie over de vraag of de intrekking van het mjjnwetsontwerp wettig is, verwierp de Kamer met 78 tegen 69 stemmen een motie van afkeuring door J a n s o n voorgesteld, waarin de intrekking werd genoemd een beleediging van het parlement en nara met 79 tegen 68 stemmen een motie-W o e s t e aan, waarin voldoening werd uitgedrukt over de uitleggingen, door de regeering gegeven. Trouwens de heele zaak is nu uit, want de veelbesproken mjjnwet is, zooals de Kamer haar heeft gewjjzigd, dus niet het amendement B eernaeit, bjj den Senaat ingebracht. De Kamer heeft dus geen vergeefsch werk gedaan en de behoudsgezinde katho lieken zijn niet halsstarrig gebleven. Ook in een vergadering der vereenigde rechterzijde van Kamer en Senaat kwam de ernstige wil en gemakkelijke mogelijk heid om het eens te zijn en te blijven duidelijk aan het licht. Het Handelsblad van Antwerpen ver neemt van zijn Luikschen briefwisselaar Sinds eenige dagen bevindt hetlichaam van StVincentius Paulo zich te Ans, in het novieaat der Zusters, gesticht door St.-Vincentids i Paulo, dat zijnen naam draagt. De kostbare relikwie verbleef in Frank rijk en daar men een revolutionnaire schok vreesde, iets wat in dat vervolgersland altijd mogelijk is, heeft men die in het grootste geheim naar hier gebracht. De kas, die verscheidene millioenen waard is, werd door de geloovigen gedurende eeuwen verrjjkt met edelsteenen en andere kostbaarheden. Men heeft gevreesd dat het Fransche gouvernement er ten eigen voordeele de hand op zou leggen en zich meester maken van dit kunstwerk, dat alleen aan de edel moedigheid der katholieken te danken is. Ook is de kas verdwenen. Maar de nonnen zjjn niet ongerust over haar lot. Wat er van zijmen vindt er geen spoor meer van. De nonnen hielden er niet aan dat de overbrengst van de relikwiën werd rucht baar gemaakt. Te rechte vreesden zjj eenen al te grooten toeloop van volk, misschien eerder gedreven door nieuwsgierigheid dan uit godsdienstigheid. Wij hebben ons naar het klooster begeven, wel te verstaan niet als dagbladschrjjver, maar als lid van beschermingswerken der St-Vincentiusvereeuiging en die titel gaf ons gelegenheid om bjj de overblijfsels van den Heilige neer te knielen. Dat is nu verscheidene dagen geleden. Nu Zaterdag begon de zaak hier en daar bekend te raken en zoo zijn wjj niet meer verplicht, het geheim langer te bewaren, zoo als wij ons zedeljjkerwijze hadden voorgenomen. Het ljjk van den H. Yincentius rust in eene buitengewoon lange doodkist, geplaatst achter het hoogaltaar van de kapel der novicen Zij wordt op gestelde tjjden, bjj groote feestdagen geopend. RUSLAND. Te Kiëf hebben onbekenden den kassier van de officiers-vereeniging in het gebouw dier vereeniging van 12,000 roebel beroofd. Te Kowno drongen Woensdagavond tien gewapende jonge oannen bjj een koopman binnen en gingen met 50,000 roebel aan effecten en 1800 roebei in geld weg. Acht verdachten zijn later in hechtenis genomen. Voorts heeft de bevolking van het Kozak- kendorp Kaukaskaia, dat in den laatBten tjjd veel van rooverijen te ljjden had gehad, 21 menschen, die zij daarvan verdachten, doodgeslagen en acht huizen in brand ge stoken. Er zjjn troepen heen om de orde te herstellen. ITALIË. In de Italiaansche Kamer eri- tiseerde de afgevaardigde Barzilai scherp de militaire eer, die te Lucca bewezen was aan kardinaal Lorenzelli. Barzilai bracht in herinnering, dat de gewezen nuntius te Parijs indertijd tegen het bezoek van Loubet geprotesteerd had op een manier, die in de hoogste mate kwetsend was voor het huis van SaVoië. De premier Giolitti antwoordde, dat het gebeurde niet de minste politieke beteeke - nis had, doch eenvoudig een daad van hoffelijkheid was jegens de bevolking van Lucca, die gaarne den kardinaal gehuldigd zag. SPANJE. Aan bet Koninklijk Echtpaar is Vrjjdag een zoon geboren. Overeenkomstig het ceremonieel 't welk reeds vroeger was voor geschreven had, terstond na de geboorte, de voorstelling van den kleine plaats. Nauw had het kind 't levenslicht aanschouwd, of het werd door de opperste hofdame op een gouden presenteerblad aan den koning, die op dat oogenblik door al de ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders van het rjjk omringd werd, overhandigd. Hierop presenteerde de koning het in zjjde en kant gehulde wicht aan de ministers, terwjjl hjj een tipje van den sluier oplichtte, die het gezicht van het kind bedekte. Hjj sprak daarbjj de volgende woorden: ,.Ik stel n hier mjjn zoon voor, mjjn opvolger op den Spaanschen troon, den prins van Asturië wien mjjn dierbare gade, Hare Majesteit de Koningin, zooeven het leven heeft ge schonken". Voor de regeling van de bekendmaking naar buiten zorgde de commandant van Madrid, en wel door de nationale vlag te doen wapperen van de tinne van het paleis en het lossen van 21 saluutschoten. De grootvader van den kleine leefde niet lang; en er zjjn er, die ook den vader geen lang leven voorspellen. Indien er thans geen feestvreugde en kindergehuil in't Ma- drileensche paleis was, zou een strjjd over de Spaansche t. jonsoprolging nog tot de mogeljjkheden behooren. Die mogelijkheid

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1