iming. ampen lilaswiflkBl 1,00. INNING. Zaterdag 4 Mei 1907. Derde Jaargang. LTE&Co.S IMING iat D 5 en 6. oievaar" is Melksuiker. IULTE*Co.2 ;s 7 uur. aan de hoogste, wkend. Verschijnt eiken MAANDAG-, WQEMSDAG- en VBIiDiEM. Bjj i miner toehoort m Bpepl. BUITENLAND. No. 53. varfe Verf, g nilineverven. 2 maand MEI voor GROEPEN KATHOLIEK ORGAAN VOOR DE ZEEUWSCHE EILANDEN. ^Korte Inhoud Zondagsblad. T E G EÏÏS T E uTiNGT" UIT DE PER&. Roode Kruis", slburg. It l ran ES. H. G. DE ZAAIER J. A. J. TONELLA oedici en scheikundigen lare volkomen zuiverheid vertrouwbare merk. loote bus 90 ets, es 25 ets. |fd-Depot: ■,cri,en flrnhem- re reen, 6ron|nj#n, van Comestibles. .,Het Roode Kruis", J ddelburg. 2 f k k e n tiizon, GaUeep, Inkt- 2 itstiften enz. 2 ers Abonnementsprijs per 3 maanden voor Goes f0.75, daarbuiten 0.95 Afzonderlijke nummers a contant „0,05 GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor abonné's f0.371/,, voor niet-abonné's„045 Bureau LANGE VORSTSTRAAT, GOES. Advertentiën van 15 regeh f 0.50; iedere regel meer 10 Ct Eenzelfde advertentie 3 X geplaatst, wordt 2 X berekend. Dienstaanbiedingen 6 regels voor 25 Ct. 4 contant. Reclameberickten 25 Ct. p. r. Bij abonnement speciale prjjs. Platen: Verschillende foto's van het Koninklijk bezoek aan Amsterdam; de prins en prinses van Wales bij de ope ning der Universiteit te Glasgow; een paar foto's over rensport in Engelsch-Indië Amerikaansch kustgeschut met tekst. VerhaalMededingers. Nooit, zoolang de wereld bestaat, stond een zoo verderfelijke secte op als het socialisme. Er zijn verdoolden geweest, die de een of andere waarheid ontkenden, de een of andere christelijke wet bestreden. Maar deze secte wil het geheele christelijke geloof uitroeien: Gods woord, het toekom stig leven, de christelijke zedeleer, de over heid en het gezag, de maatschappelijke orde en den onderlingen burgervrede. 't Socialisme gaat in de ontkenning en verwoesting van alles zoover, dat het zelfs het bestaan van den Almachtigen God loochent. Is Christus' wet de grondslag van alle ordelijke organisatie, het socialisme treedt daar tegen in volslagen vijandschap op; zijn geboden zijn vlak het tegendeel van de onze. Door tegenstelling zullen wij het bewijzen. 10 GEBODEN GODS. 1. Ik ben de Heer uw God. Gy zult geen vreemde goden voor mijne oogen hebben. Gij zult u geeD gesDeden beel den of gelijkenissen maken. Gjj zult die niet aanbidden of godsdienst aandoen. 2. Gij zult den naam van den Heer uwen God nietydel gebruiken. 3. Wees indachtig, dat gy den Sabbath- dag heiligt. 4 Eert uwen vader en uwe moeder, op dat gij lang moogt leven op aarde. SOCIALISME. „God is de vijand God is de leugen". (Anseele, Belg. af- gev. op het Soc. congr. te Gent in 1897). „Ons geheele stel sel is atheïstisch, loochent God en kan niet van richting veranderen". (De afgev. Ferri, 10 Maart 1900). .Het Socialisme moet atheïst zijn zoowel naar den vorm als naar het wezen". (Turati in „Critica Sociale", van Februari 1894) Onvereenigbaar vooral met het socia lisme is de idee van den Godmensch, wien het gegeven was de menschen te verlossen". (Kautsky). „Wij kunneD tegen God slechts onze ver vloekingen slinge ren, en werken om de wereld van zijn walgelijken naam te bevrijden". („Le Peuple", socialis tisch dagblad van Brussel). „Er zullen noch Christenen, noch Israëlieten, noch andere geloovigen meer zijn. Kerken en kloosters, kapel len en andere ge wijde gebouwen zul len omvergehaald worden, of veran derd in inrichtingen ten algemeenen nut te, zooals theaters, baden, graanschuren enz." („Vooruit", orgaan der Vlaam sche Socialisten). Wij willen gezag noch meesters. Wijl God nu de incarnatie is van het gezag, zijn wij ook de grootste tegenstanders van God en godsdienst". (Vrije Socialist v. 23 Febr.) „Daar de vader geen enkel recht heeft tegenover zijn kindereu, zoo heb ben dezen ook geen enkele verplichting tegen hem". (De al gevaardigde Van der Velde.) „Zijn de kinderen niet evenveel waard alsde ouders?Waar- om zouden zij dan aan hun overheid on derworpen zijn? Met welk recht? Geen gehoorzaamheid meerAnders ia er geen gelijkheid meer!" (Benoït Ma- Ion, een kopstuk van het Socialisme.) „Wij moeten met beslistheid ontken nen God, Gezin en Vaderland". (Veni- sier, socialistisch schrijver.) 5. Gy zult niet Het geweld moet doodslaan. de hefboom zijn van onze Rovolutie". (Marx, op bet con gres van Den Haag.) „Ons doel kan slechts bereikt wor den door de gewel- dadige omwerping der bestaande maat schappelijke veror deningen". (Marx, in het manifest aan de Communistische partij, bladz. 48.) „Zoodra de dag zal zijn aangebroken, zullen geweren en kanonnen van zelf omgekeerd worden, om de vijanden van het socialistische volk te vernietigen". (Liebknecht, op het congres van Gent.) „Het zal voor ons eene vreugde zyn, om tegenwoordig te zijn bij den dood strijd der priesters, der bourgeois en der kapitalisten. In hun kelders opgesloten, zullen zy langzaam voor onze oogen ster ven dat zal onze wraak zyn". (Reu- ling, Socialistisch schrijver.) 6. Gy zult geen Om abonné's te overspel bedrijven, verwerven specu leert „de Voor waarts" in een feuilleton op de laag ste hartstochten In elk der 15 socialis tische dag-, week of maandblaadjes, die in ons land ver schijnen, prijken ge regeld advertenties van zich mevrouwen- noemende-sletten en hare: schunnige N. M. praktijkén, welke de Katholieke Kerk onder de wraak roepende zonden rekent. „De echtvereeni- gingen der toekomst moeten gegrond zyn op de vrije keuze, en ontbindbaar zoodra de gevoelens, die haar bezielden, niet meer aanwezig zijn". (Benoït Malon.) 7. Gy zult niet „Wy zullen den stelen. kapitalisten alle ei gendom ontnemen, zonder hun eenige schadeloosstelling te geven, ook al zou ven genoemd wor den". 8. Gij zult tegen onze zaak uwen naaste geen niet te bederven bij valsche getuigenis het volk, moeten wij geven. ons wachten om dat gene te openbaren, wat wij wezenlijk willenhet zou ge brek aan taktiek zijn" („Vorw&rts", Duitsch blad der so cialisten.) 9. Gy zult uws „Kan men nog naasten huisvrouw spreken van huwe- niet begeeren. lijk, daar de man en de vrouw dieren zyn? Van een ontbind baren band? Het is duidelijk van neen. De vrouw blijft al tijd vrij, evenals de man altijd vry blijft. (Bebel). 10. Gij zult zijn „Men kan geen so- huis niet begeeren, cialist zyn, als men noch zijn land, noch geen revolutionnair zijn dienstknecht, is". (Béreaut). noch zijne dienst- „Laten wij den pa- maagd, noch zyn os, troons lood geven. noch zijn ezel, noch wij zullen het dyna- iets van alles wat miet niet sparen", hem toebehoort. (Ferron). Zoo staat de zaak der S. D. A. P. met de 10 Geboden. Nu zeggen de socialisten, dat de „party" zich niet tegen godsdienst en zeden kant. Een mooie boelElk lid mag op haar vergaderingen tegen godsdienst en 10 ge boden uitvaren. De leden maken de party. En als elk lid en alle leden naar hartelust hun gal tegen godsdienst en verouderde zedenbegrippen zoo heeten zy de 10 geboden mogen uitspuwen, is het dan geen onzin vol te houden, dat de partij niet tegen godsdienst of zeden is? Maar zeggen anderen we zyn niet tegen godsdienst of zeden als zoodanig. Alleen moeten wy' ze bevechten, zoodra zy met onze sociaal-democratie in tegen spraak komen. Welnu, de Katholieke Kerk veroordeelt leer en streven van de sociaal-democratie en dus moet gy de Katholieke Kerk bestrijden en is er by u voor een katholiek onmogelijk plaats. Vele andere getuigenissen zouden wy nog kunnen aanhalen, om te bewijzen, dat een geloovige en vooral een katholiek, onmogelyk socialist kan zijn. 't Zou water en vuur vereenigen zyn. Eén van beide zou dan geschiedenóf het vuur zou door het water worden gebluscht, óf het water zou in het vuur verdampen. Beide bly ven, gaat niet. Dit flapte broeder Fortuyn, een baan breker van het socialisme, op het Paasch- congres te Haarlem er heel openhartig uit tot groote ontsteltenis van Troelstra: „Troelstra zegt in zyn brochure, dat in ons land de beweging moet zijn eenigszins idealistisch, rekening houdend met de reli gieuze gevoelens der arbeiders Maar onze partij moet zijn anti-kerkelyk, anti-gods dienstig. Wy moeten den arbei ders voorhouden, dat zy in onze party hun godsdienstige ge voelens kwy traken. Weg met zoo'n party en zulke gods lasterlijke leeringen! Samenwerking Het heeft de aandacht getrokken, dat Unie-liberalen en vrijzinnig-democraten voortgaande op hun heilloos spoor van het verpolitiseeren van het defensievraagstuk de „quaestie-Staal" tot inzet der Sta tenverkiezingen willen maken en niette min nog nauwer en pompeuzer dan vroe ger zich voor die verkiezingen hebben ge- coftliseerd met de oud-liberalen, die in de „quaestie-Staal" lyDrecht tegenover hen staan. De oud-liberale „Nieuwe C t." schrijft daarover althans: „Wat de militaire quaestie betreft zij is aan deze samenwerking der vrij zinnigen volkomen vreemd. Wie die leus bij de aanstaande verkiezingen wil aan heffen, moet het zelf weten de kans dat hij er kiezers door afstoot is vermoede lijk even groot als dat hij er anderen mee wint. Ook de Staten candidaten der vrijzin nigen zullen zeer goed weten, dat zij niet ge- of her-kozen worden om hun zienswyze in militaribus, maar omdat men van hen verwacht dat zy vrijzinni gen naar de Eerste Kamer zullen af vaardigen. Geschiedt soms de samenwerking rechts bij de aanstaande verkiezingen in volko men eensgezindheid betreffende de „quaes tie Staal'?" Dat kan een aardige vertooning worden. Wanneer b. v. de Unie-liberalen in een district een strooibiljet hebben verspreid onder het motto: „denkt aan Staal", dan zal vermoedelyk onmiddelijk een oud-libe raal stroobiljet volgen met de waarschu wing: vrienden, laat u daardoor niet „af- stooten"; onze bondgenooten praten maar zoowat; de Statenleden weten) zeer goed, dat zij niet gekozen worden met 'toog op „hun zienswijze in militaribus" Wat de laatste vraag der „Nieuwe Ct." aangaat, ze kan ontkennend beantwoord worden. Maar de rechterzyde bevat dan ook geen groepen, die de quaestie-Staal tot inzet der verkiezingen maken d. w. z. die het defensievraagstuk ver politieken. Wij hebben ons voorgesteld onder deze rubriek het artikel, dat van de hand van tnr. Aalberse voorkwam in het „Kath. Soc. Weekbl.": „Wie liegt", in zijn geheel, geleidelijk te laten volgen. 't Is een vette kluif, waarvan velen kun nen genieten, ook soc.-demokraten I Het vangt aldus aan: Wie liegt? In „Het Volk" van 18 Juli 1905 schreef Mr. P. J. Troelstra: „Men heeft een tegenstan der verlamd, onschadelijk „gemaakt, als men hem zijne „betrouwbaarheid bij het pu- „bliek heeft ontnomen. Hij „mag dan alle argumenten „aanvoeren, om zijne zaak te „verdedigen, en honderd- „maal gelijkhebben, demen- „schen, die hij moet hekeeren, „gelooven hem niet. Zijn „kracht is gebroken; hij kan „wel thuis blijven; hij heeft „afgedaan". Dit perfide afmakingssysteem, dit doel bewuste leugenaarschelden, ziedaar de diep-treurige taktiek, welke „Het Volk" sinds ruim vier jaar met onverdroten ijver en groote stelselmatigheid tegen ons heeft toegepast. Thans, nu deze ploertige campagne, na de te Haarlem herwonnen „eenheid" weer met vernieuwde kracht schijnt te gaan beginnen, lust het ons, deze heeren eens de volle laag te geven. Niet door, gelijk zij, zonder argumen ten voor 't vaderland weg maar 1 e u g e naar! leugenaar; te schreeuwen, doch door man en paard precies te noemen. In „Het Volk" van 1 April 1907 kwam het volgende stukje voor: Eengemeene beschuldiging. Het Kamerlid Aalberse bespreekt in zijn „Kath. Soc. Weekbl." ons tongres. Hij gelooft niet aan „de waarachtige een heid onzer partij', dat zal ons een zorg zijn maar hij schrijft, on daarop vestigen wij de aandacht: „Zijn de Heeren er zoo zeker van, dat „thans niet meer gebeuren zal ,wat voor „enkele maanden nog .gebeurd is: dat „een Katholiek Kamerlid on gevraagd van een sociaal democraat het materiaal ont ging, om Tak in de Kamer te „Weantwoorden? Spreekt het Kamerlid Aalberse hier waarheid, dan spreekt hij niet de volle waarheid, want dan behoort hij ook den naam te noemen van dien gesignaleer- den „sociaal-democraat". Zoolang hij dat niet doet heeft hij niet het recht) te eischen dat men hem gelooft; integen deel, zoolang mogen wij veilig verondeir stellen, op grond van wat wij van den ernst en de waarheidsliefde van dezen schrijver en politicus totn,ogtoe hebben ervaren: hij lieg tl 'Wat het bedoelde feit betreft, het is waar. Het begeleidend schrijven is bij het bedoelde Kamerlid gebleven, het ge zonden „materiaal" is nog heden in ons bezit. Al brult .„Het Volk" dus nóg zoo hard „hij lieg tl" de waarheid blijft er niet minder waarheid om. Dit geval is ons echter een gereede aan leiding geweest, om nog eens de twee laat ste jaargangen van het „Kath. Soc. Wkbl." door te bladeren, en eens bij elkaar te voegen het heele stelletje leugens, dat wij in die twee jaren in „Het Volk" aan wezen, terwijl dit geloofwaardig blad bijna nooit, zoover ons bekend eenige rectificatie, opnam. In November 1905 gaf „Het Volk" een groote plaat, waarop een arbeider, flink en forsch, met lichtende flambouw voorop ging de S. D. A. P. I en wij, klein en mager, met een vetkaarsje volgden. Wij schreven toendie plaat is zoo kwaad niet, in vergelijking toch piet do grrroote S. D. A. P. zijn wij maar klein, en naast den proletariër Tak staan de, niet dik te noemen. Alleen 't onder schrift deugt niet. Dat moet luiden: „we zullen jelui eens bijlichten I" Dit zullen we nu dan ook eens doen, en zóó, dat 't„Het Volk" vermoedelijk nog lang heugen zal. (Wordt vervolgd). FRANKRIJK. De strijd tusschende regeering en zekere takken van ambtenaren, als post beambten en onderwijzers, die zich willen organiseexen in vakvereenigingen met recht van aansluiting hij den „algemeenen bond van arbeid", is nog niet ten einde. Het ontslag van den onderwijzer Nègre, meer nog dan de inhechtenisneming van drie leden van den algemeenen bond van den arbeid, schijnt dan ook niet zonder gevolgen te blijven. Nègre kan, binnen 20 dagen, van de beslissing van den prefect in appèl komen bij den minister van Onderwijs. Indien deze laatste niet Nègre genade schenkt (welken maatregel sommigen reeds nu den minister aanraden) zullen de staatsonder- wijzers waarschijnlijk een groote bewe ging op touw zetten om hun-beweerde syndicale rechten zoo krachtdadig moge lijk te verdedigen. De vakvereenigingen houden tientallen van protestvergaderingen tegen de aan houding der opstandpredikers en de post en telegraafbeambten doen 't zelfde naar aanleiding van het ontslag der collega's, die het open schrijven aan Clemenceau onderteekend hebben. Maar Clemenceau houdt voet bij stuk en schijnt niet tot toegeven geneigd. Met kracht en strengheid treedt hij tegen de ambtenaren op. En geen wonder dat de socialisten vol van woede en verontwaar diging zijn over de maatregelen van een ministerie, waarin de partijgenooten Vi- viani en Briand zitting hebben. Jaurès schrijft op nijdigen toon in de „Humanité", dat het ontslag van den secretaris, van den onderwijzersbond, Nègre, en van de postbeambten, is een ongehoorde uit daging van de geheele sociaal-democra tie en zelfs van een deel der radicalen, zoodat hij een oorlog op leven en dood tusschen de regeering en de socialisti sche partij onvermijdelijk oordeelt. De ministers Briand en Viviani, die wèl uit hel partijverband zijn getreden, maar toch aanhangers der beginselen bleven, kunnen onmogelijk deel blijven uitmaken van dit kabinet. ITALIË. Z. H. de Paus heeft, als peet over het te verwachten Spaansche koningskind, een kostbare luiermand geschonken. Alle stukken zijn in kostbare stoffen,

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1907 | | pagina 1